روش جدید مراقبت پوستی
۳۰ آذر ۱۴۰۱ ۰ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

روش های مدرن مراقبت از پوست

به این مطلب امتیاز دهید

شما با این احساس آشنا هستید؛ در آینه نگاه می‌کنید و از دیدن خطوط لبخندی که در گوشه چشمانتان جا خوش کرده اند، حتی در لحظاتی که خنده ای بر لب ندارید، شوکه می‌شوید. حتی برای لحظه ای کوتاه خودتان را با چین و چروک های عمیقی که به پاهای کلاغ شباهت دارند، در آینده مجسم می‌کنید. و بعد، احساس درماندگی به سراغتان می‌آید. خطوط ریز و درشت کنار چشم ها و دهانتان در مقابل کرم های گران‌قیمتی که هر شب استفاده می‌کنید، سر تسلیم فرود نیاورده‌اند. زمانی که چهل سالگی تان را جشن می‌گیرید، متوجه می‌شوید که خطوط اخم و نگرانی بالای ابروان و گوشه های دهانتان به طور دائمی ماندگار شده اند. شما از خودتان می‌پرسید که کشیدن صورتتان تا چه اندازه مفید خواهد بود. سپس پوست بالای گونه هایتان را در مقابل آینه بالا می‌کشید تا نتیجه را مجسم کنید. در ادامه این متن قرار است به روش های مدرن مراقبت پوست بپردازیم، با کیوت مگ همراه باشید.

نسل جدید و روش های مدرن مراقبت از پوست

اگر وقت زیادی را زیر آفتاب گذرانده اید، با استفاده از کرم پودر، خطوط شل و آویزان چانه تان بیشتر به چشم خواهد خورد. دیدن آن خطوط ریز و درشتی که پشت لبتان ظاهر شده‌اند، اوضاع روحی تان را خراب تر می‌کند و احساس اعتماد به نفستان را از شما می‌گیرد.

زمانی که چهل سالگی تان را جشن می‌گیرید، متوجه می‌شوید که خطوط اخم و نگرانی بالای ابروان و گوشه های دهانتان به طور دائمی ماندگار شده اند.

برای برخی از زنان و مردان، آگاهی از این تغییرات بسیار غافلگیرانه است. در حالی که عکستان را در شیشه تستر می‌بینید، از خود می‌پرسید: «چه زمانی اتفاق افتاد؟ وقتی خواب بودم؟» یا شاید زمانی که از کنار ویترین مغازه‌ای می‌گذرید و ناگهان تصویر خودتان را در شیشه مغازه می‌بینید. بعد احتمالا با دوستی درد دل می‌کنید و می‌گویید: «برای لحظه ای فکر کردم مادرم را در شیشه مغازه می‌بینم».

ما با این واکنش ها کاملا آشنا هستیم. در بسیاری از موارد شاهد نتیجه گیری های تأسف انگیز و تصمیم های عجولانه برای برگرداندن عقربه های ساعت زمان به عقب بوده ایم.

جراحی های زیبایی که با دست های ماهری انجام می‌گیرد، معمولا مشکلی خلق نمی‌کنند اما حتی زمانی که نتیجه یک جراحی موفقیت آمیز است، عوارض بعد از آن دور از انتظار نیست. در واقع، پژوهش ها نشان داده اند نیمی از کسانی که تحت جراحی زیبایی قرار گرفته اند، پس از عمل دچار اضطراب و افسردگی می‌شوند.

به پوستت جون تازه بده

راه های مراقبت از پوست صورت

یکی از دلایل این افسردگی این است که اگرچه فردی که تحت عمل جراحی قرار گرفته متفاوت به نظر می‌رسد، الزاما ظاهری جوان تر کسب نمی‌کند. شاید افتادگی صورت ناپدید شود و چین و چروک ها کاهش یابند، اما پوست همچنان سالخورده و بیمار به نظر می‌رسد.

معمولا صورت بعد از عمل جراحی طبیعی به نظر نمی‌رسد زیرا نه لیزر و نه روش های جراحی نمی‌توانند مانع از عملکرد پوست شوند. کشیدن پوست، جوانی آن را برنمی‌گرداند.

متخصصان پوست در استفاده از ابزار این تجارت به منظور اصلاح نقایص ظاهری مهارت دارند؛ لیزر، چاقوی جراحی، تزریق بوتاکس و ژل های پرکننده و… اما به جای این اقدامات می‌توانید با مراقبت دائمی از پوستتان جلوی بروز چین و چروک و پیری را بگیرد.

معمولا صورت بعد از عمل جراحی طبیعی به نظر نمی‌رسد زیرا نه لیزر و نه روش های جراحی نمی‌توانند مانع از عملکرد پوست شوند. کشیدن پوست، جوانی آن را برنمی‌گرداند.

۱. مراقبت  از پوست در برابر آفتاب

کاهش قرار گیری در معرض نور خورشید، اولین و مهم‌ترین مورد از راه های مراقبت از پوست صورت است. برخورد آفتاب با پوست در حد اعتدال خوب و مفید است ولی اگر بیشتر از حد شود، خطر آفتاب سوختگی،  سرطان پوست، پیری زودرس پوست (چین و چروک‌ها و لکه‌های پوستی) را به همراه دارد.

مراقبت از پوست در برابر آفتاب در فصل تابستان حیاتی است چرا که پرتوهای بسیار مضر فرابنفش (UV) قوی‌تر از سایر فصول هستند.

 کرم ضد آفتاب با SPF حداقل ۳۰ را ۱۵ دقیقه قبل از خروج از منزل به پوست خود بزنید. چون ۱۵ دقیقه زمان می‌برد که کرم ضد آفتاب فعال شود.

کسانی که پوست‌های تیره‌تری دارند باید بیشتر از خود در برابر آفتاب محافظت کنند؛ چرا که رفع لکه‌های تیره‌ی پوست دشواتر است. بهترین انتخاب، ضد آفتاب‌های طیف وسیع (Broad-Spectrum) هستند.

۲. ورزش، تغذیه و خواب مناسب

یکی از مهم‌ترین روش‌های مدرن برای جوان نگه داشتن پوست، اصلاح تغذیه و استفاده از خوارکی‌های مناسب است. مفید‌ترین خوراکی‌ها برای پوست را می‌توان میوه‌ها و غذا‌های دریایی معرفی کرد.

حتما گوجه‌فرنگی، گردو، آواکادو، ماهی، کلم بروکلی، فلفل دلمه‌ای و سیب‌زمینی را در سبد غذایی خود قرار دهید. ویتامین‌های موجود در این دسته از مواد غذایی انقدر ارزشمند هستند که در محصولات آرایشی و بهداشتی از آن‌ها استفاده می‌کنند.

برای از بین بردن علائم سالخوردگی و افزایش خاصیت ارتجاعی پوست، باید به همان اندازه مراقبت های بیرونی، به درمان درونی هم پرداخت. این مفهوم، اساس مراقبت های درونی است.

مراقبت های درونی پوست به ترمیم و جوان سازی آن کمک می‌کند. این ترمیم شامل ساختار حمایت کننده عمق پوست است که به آن خاصیت ارتجاعی می‌بخشد، و همچنین نظام سلول سازی را احیا می‌کند و منجر به تولید سلول های تازه و باطراوت می‌شود.

ورزش مرتب مخصوصا ورزش هایی همچون یوگا که باعث آرامش می‌شوند و استرس را از بدن دور می‌کنند یکی از بهترین روش های مدرن مراقبت پوستی هستند. همچنین داشتن رژیم غذایی سالم شامل انواع سبزیجات، غلات و میوه ها به سلامت و شادابی پوست شما بسیار کمک می‌کند.

داشتن خواب کافی و در زمان مناسب نیز یکی دیگر از موارد مراقبت از پوست است. همچنین سعی کنید زیاد به پوست خود دست نزنید، این کار آلودگی را به پوست شما منتقل می‌کند.

بیشتر بخوانید: ۱۰ راز مراقبت از پوست که احتمالا قبلا هرگز نشنیده‌اید!

داشتن خواب کافی و در زمان مناسب نیز یکی دیگر از موارد مراقبت از پوست است.

 ۳. شست و شوی مناسب

روش های ساده ای مثل شستشوی روزانه، پاکسازی، تغذیه پوست و ماساژ. ما برای این کار دستگاهی به نام فیس براش را به شما معرفی می‌کنیم. فیس براش وسیله ای دستی و کوچک است که می‌توانید آن را به صورتتان هدیه دهید.

عملکرد این دستگاه با برس های متعددش ۶ برابر بهتر از یک شستشوی معمولی صورت است. بسیار سریع و ملایم این کار را انجام می‌دهد. می توانید با فیس براش هر روز صورتتان را شستشو داده و ماساژ دهید. فیس براش باعث ریلکس شدن عضلات زیر پوست شده و کثیفی، جوش های سرسیاه و… را از صورت رفع می‌کند.

این دستگاه کمک شایانی به جلوگیری از بروز چین و چروک های زودرس می‌کند. در ضمن در پخش کردن مواد آرایشی روی پوست صورت شما به بهترین شکل هم کارآیی دارد.

۴. مصرف دخانیات و الکل را کنار بگذارید

یکی از مهم‌ترین راه های مراقبت از پوست صورت کنار گذاشتن دخانیات و دوری از نوشیدنی‌های الکلی است. احتمالاً از مضرات کلی این دو برای بدن مطلع هستید. بیایید تاثیرات مخرب‌شان بر پوست را با هم مرور کنیم:

  • سیگار و قلیان تاثیرات بسیار مخربی روی پوست صورت دارد و می‌تواند باعث ایجاد لک‌های زرد، چین و چروک‌ها و دیگر علائم پیری پوست شوند. این دو باعث می‌شوند که خون و اکسیژن کافی به پوست صورت نرسد.
  • از اثرات مضر الکل روی پوست صورت می‌توان به گودی، افتادگی و پف زیر چشم اشاره کرد که از نشانه‌های مصرف بیش از حد نوشیدنی‌های الکلی است. همچنین مصرف الکل باعث کم‌آبی پوست می‌شود.

۵. ماسک صورت

ماسک صورت را می‌توان به عنوان یکی از محبوب‌ترین و جذاب‌ترین محصولات مراقبت از پوست معرفی کرد. ماسک‌های صورت انواع مختلفی دارند که هدف از استفاده آن‌ها پاک سازی عمیق پوست، لایه‌برداری و از بین بردن لک‌های مختلف پوستی است.

ماسک‌های صورت برای انواع پوست‌های خشک، معمولی و چرب تولید می‌شوند. این ماسک‌ها هرکدام ترکیبات ویژه‌ای دارند که با توجه به نیاز و جنس پوست خود می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

۶. کرم دور چشم

پوست دور چشم حساسیت بیشتری نسبت به پوست صورت دارد بنابراین نیاز به مراقبت متفاوتی است. حتما شما هم می‌دانید که نباید ضد آفتاب را به دور چشم بزنید. همچنین بهتر است مرطوب کننده دور چشم نیز متفاوت از مرطوب کننده معمول صورت باشد. پس با این اوصاف برای مراقبت از پوست دور چشم چه کنیم؟

برخی از متخصصان بر این باور هستند که استفاده از کرم دور چشم برای افراد بالای 30 یا 40 سال مناسب است و قبل از آن پوست دور چشم نیاز به مراقبت خاصی ندارد اما برخی دیگر این کرم ها را به افراد بالای 20 سال نیز پیشنهاد می‌کنند.

حال تصمیم با شما است که کدام باور را انتخاب کنید اما توصیه ما این است که اگر بالای 30 سال هستید، حتما از کرم های دور چشم هر روز به صورت مرتب استفاده کنید.

پوست دور چشم حساسیت بیشتری نسبت به پوست صورت دارد بنابراین نیاز به مراقبت متفاوتی است.

۷. پاکسازی پوست

مواردی که در بالا گفته شد، روتین مراقبت از پوست به صورت روزانه بودند که اگر به سلامت و شادابی پوست خود اهمیت می‌دهید، بهتر است هر از گاهی کارهای دیگری هم برای بهبود سلامت پوست خود انجام دهید. پاکسازی پوست یکی از این کارها است.

پاکسازی نیز همچون دیگر مواردی که گفتیم باید با محصولات و روش های مدرن مرتبط با نوع پوست صورت گیرد. به خصوص برای روتین مراقبت از پوست چرب پاکسازی پوست بسیار مفید است. البته بدین منظور حتما باید از محصولات مراقبت از پوست چرب استفاده نمایید.

آموزش پاکسازی پوست چیزی نیست که همه جا به یک صورت گفته شود. روش های مدرن مختلفی برای این کار وجود دارد. از این رو شما انتخاب های گوناگونی دارید.

همچنین می‌توانید هم به مراقبت خانگی از پوست بپردازید و با ماسک های مختلف خانگی یا محصولات موجود در بازار به پاکسازی پوست خود بپردازید (مانند پاکسازی با ماسک زغال)، هم مرتب به سالن های اسپا مراجعه کنید و پوست خود را پاکسازی نمایید.

پاکسازی پوست باعث لایه برداری از پوست، بسته شدن منافذ باز پوست، جلوگیری از ایجاد جوش و مانع پیری زودرس می‌شود. همچنین شادابی و درخشش پوست‌تان را افزایش می‌دهد.

چند توصیه برای تمام انواع پوست

  • مایعات کافی بنوشید،
  • حداقل هفته‌ای یکبار روبالشی خود را عوض کنید،
  • موهای خود را قبل خواب بشویید یا با یک شال ببندید،
  • هر روز ضد آفتاب بزنید و این کار را ۱۵ دقیقه قبل از خروج از منزل انجام دهید.

بیشتر بخوانید: مراقبت از پوست صورت در سنین مختلف

پاکسازی نیز همچون دیگر مواردی که گفتیم باید با محصولات و روش های مرتبط با نوع پوست صورت گیرد.

روش های مدرن مراقبت از پوست صورت  زمانی مفید و خوب هستند که انجامشان دهید! پس یک روتین پیچیده و سنگین برای خود در نظر نگیرید. با سه یا چهار موردی که مناسب پوستتان باشد شروع کنید و زمانی که عادت کردید به سراغ محصولات بیشتر مثل اگزفولینت‌ها (لایه‌بردارهای سطحی)،  ماسک‌های صورت و محصولات درمان لکه‌های پوستی بروید.

مراقبت ساده از پوست همچنین به معنای استفاده از محصول مناسب و به اندازه است. افراط و تفریط در این رابطه می تواند اثر معکوس به جای بگذارد.

همانطور که اشاره کردیم، همیشه پیشگیری بهتر، موثرتر و ارزان‌تر از درمان است. سعی کردیم در این مقاله به راه های اساسی مراقبت از پوست صورت اشاره کنیم.

این موارد را جدی بگیرید و حتماً به توصیه‌هایی که گفتیم تا حد امکان عمل کنید. اگر از پوست خود به خوبی مراقبت نکرده‌اید و اکنون دچار مشکل شده، هرچه زودتر برای رفع مشکلات اقدام کنید. درمان سریع‌تر، همیشه نتایج بهتری دارد.

چه درمان درونی برای مراقبت از پوست میتوان انجام داد؟

ورزش مرتب مخصوصا ورزش هایی همچون یوگا که باعث آرامش می‌شوند و استرس را از بدن دور می‌کنند یکی از بهترین روش های مراقبت پوستی هستند. همچنین داشتن رژیم غذایی سالم شامل انواع سبزیجات، غلات و میوه ها به سلامت و شادابی پوست شما بسیار کمک می‌کند.

استفاده از کرم دور چشم برای چه سنی مناسب است؟

برخی از متخصصان بر این باور هستند که استفاده از کرم دور چشم برای افراد بالای 30 یا 40 سال مناسب است و قبل از آن پوست دور چشم نیاز به مراقبت خاصی ندارد اما برخی دیگر این کرم ها را به افراد بالای 20 سال نیز پیشنهاد می‌کنند. حال تصمیم با شما است که کدام باور را انتخاب کنید.

آیا پاکسازی پوست مناسب است؟

پاکسازی پوست یکی از این کارها است. پاکسازی نیز همچون دیگر مواردی که گفتیم باید با محصولات و روش های مرتبط با نوع پوست صورت گیرد. به خصوص برای روتین مراقبت از پوست چرب پاکسازی پوست بسیار مفید است. البته بدین منظور حتما باید از محصولات مراقبت از پوست چرب استفاده نمایید.

۳۰ آذر ۱۴۰۱ ۰ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی