مراقبت از پوست صورت در سنین مختلف
۱۴ آذر ۱۴۰۱ ۰ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

مراقبت از پوست صورت در سنین مختلف

به این مطلب امتیاز دهید

واقعیت مسلم و قطعی زندگی این است: بدن ما با افزایش سن تغییر می‌کند. هورمون‌ها، ژنتیک و از دست دادن قابلیت‌های استخوان و عضلات مرتبط با تغییرات سن می‌توانند بر کلیه نقاط بدن، همچون پوست تاثیرگذار باشند. این همان چیزی است که از آن به عنوان پیری یاد می‌کنیم، تحول بدن در راستای کم شدن توانایی‌های جوانی. برخی از این تغییرات بیشتر به چشم می‌آیند و ظاهر پوست را عوض می‌کنند. برای مثال چین و چروک‌ها نخستین مشکلات ناشی از افزایش سن در صورت هستند. با کاهش پروتئین‌های ساختاری، خطوط ریز خود را بر پوست نمایان می‌کنند. روند پیری اجتناب ناپذیر است و تنها می‌تواند کند شود و بهبود یابد. به همین دلیل است که باید با روش مراقبت از پوست در سنین مختلف آشنا باشیم و بدانیم اقدامات پیشگیرانه برای حفظ سلامتی و تقویت پوست کدام اند.اما چیزهای زیادی وجود دارد که می توانید آنها را در سنین پایین تر انجام دهید که به شما اجازه مراقبت خوب از پوست تان و حفظ سلامت آن در بلند مدت را خواهد داد.

 پیری پوست از چه سنی آغاز می‌شود؟

روند پیری نه تنها درمورد پوست بلکه درمورد سایر ارگان‌های بدن نیز از سنین پایین آغاز می‌شود. برای مثال در بررسی کودکان زیر یک سال (دارای زمینه ژنتیکی تصلب‌‌شرایین و چربی خون بالا) دیده شده که در دیواره عروق‌شان چربی تجمع یافته است. به‌طور کلی می‌توان گفت که تغییرات مشهود پیری پوست از اواخر دهه3 و اوایل دهه4 زندگی به‌وجود می‌آیند.

هورمون‌ها، ژنتیک و از دست دادن قابلیت‌های استخوان و عضلات مرتبط با تغییرات سن می‌توانند بر کلیه نقاط بدن، همچون پوست تاثیرگذار باشند.

 آیا پیری پوست قابل پیشگیری و درمان است؟
برای پیشگیری از پیری پوست اقدامات بسیار زیادی وجود دارد. البته عواملی همچون ژنتیک و گذر زمان به هیچ عنوان تغییر‌پذیر نیستند اما عوامل خارجی و برخی دیگر از عوامل داخلی را می‌توان با چند راهکار تحت‌کنترل درآورد.

به پوستت جون تازه بده

نوع پوستتان چیست؟

شناسایی صحیح نوع پوست برای داشتن روتین پوستیِ بهتر، ضروری است. بنابراین، ابتدا با انواع پوست آشنا شوید تا در نهایت بهترین انتخاب را از میان محصولات مراقبتی داشته باشید. در نظر بگیرید که ژنتیک و آب و هوای جایی که در آن ساکن هستید نیز در تعیین نوع پوست شما موثر است.
مراقبت مناسب و خوب از پوست، کلید سلامت آن است ولی این، همه‌چیز نیست. شما باید از محصولات زیبایی مناسب با نوع پوست‌تان استفاده کنید تا بتوانید بهترین نتیجه را از این مراقبت‌ها دریافت کنید.

انواع پوست‌ها

انواع پوست‌ها به صورت محدود به 4 دسته تقسیم می­شود. پوست‌های نرمال، پوست چرب، پوست خشک و مختلط.

  • پوست‌های چرب:  پس از حمام و یک ساعت بعد از حمام یک حاله براق در تمام قسمت‌های صورتشان حس می‌کنند.
  • پوست‌های خشک:  پس از استحمام احساس کشیدگی روی پوست خود حس می­‌کنند و نیاز به استفاده از کرم‌های مرطوب کننده دارند.
  • پوست‌های مختلط : در ناحیه T صورت خود یعنی قسمت پیشانی و بینی و چانه احساس ایجاد چربی می­‌کنند و قسمت‌های دیگر صورتشان حالت نرمال دارد.
  • پوست‌های نرمال:  هم پس از حمام نه احساس چربی زیاد دارند و نه احساس کشیدگی در قسمت‌های مختلف صورتشان.

با علم به این که پوست صورتتان چه نوعی است می­‌توانید از ماسک‌های مختلف و همچنین محصولات پوستی مختلف برای جلوگیری از چروک‌های پوستی استفاده کنید.

بنابراین، مراقبت روزانه از پوست و محصولاتی که استفاده می‌کنید باید نیازهای در حال تغییر پوست شما را برآورده کنند.

بیشتر بخوانید: آموزش تشخیص نوع پوست و روش مراقبت از آن

مراقبت از پوست در سنین مختلف

روش های مراقبت از پوست در سنین مختلف متفاوت است. بنابراین، مراقبت روزانه از پوست و محصولاتی که استفاده می‌کنید باید نیازهای در حال تغییر پوست شما را برآورده کنند. محصولات مراقبت از پوست به محافظت، پاک‌سازی، ترمیم و تغذیه پوست کمک می‌کنند؛

اما اگر شما هم جزو افرادی هستید که برای مراقبت‌های پیشرفته پوستی وقت کافی ندارند، می‌توانید با رعایت چند اصل اولیه، از پوست خود مراقبت کنید. در ادامه می‌خواهیم شما را با این اصول ساده که در هر سنی متفاوت است آشنا کنیم.

۲۰ تا ۳۰ سالگی

هر گونه مراقبت از پوست در این دوره، تاثیر مستقیمی بر سلامت پوست در دهه‌های آتی خواهد گذاشت. به همین خاطر، باید مراقبت از پوست بین 20 تا 30 سالگی را جدی بگیرید. در واقع این دوره، بازه جلوگیری از آسیب‌ها است. در ادامه، به بررسی مهم‍ترین نکات روتین مراقبت پوست در این دوره زمانی می‌پردازیم.

زمانی که به سن بیست سالگی می‌رسد زمان آن است که مراقبت های جدی تری برای پوست خود در نظر بگیرید زیرا علائم پیری پوست در حقیقت از بیست سالگی کلید می‌خورد. خطوط ریز و سطحی به خصوص اطراف چشم و پیشانی ممکن است در این دهه بر روی پوست ظاهر شود. مراقبت های زیر را برای این دهه به کار بگیرید:

  • بطور روزمره از پاک کننده، مرطوب کننده و ضدآفتاب استفاده کنید.
  • انتخاب لاین محصولات بسیار اهمیت دارد. توصیه می کنم از محصولات پزشکی استفاده کنید.
  • سرم حاوی ویتامین C هم باعث ساخت کلاژن می شود و هم به عنوان آنتی اکسیدان از بروز لک جلوگیری می‌کند.
  • پیلینگ و درم ابریژن بطور متناوب و دوره ای به حفظ ساختار پوست کمک شایانی می کند.

در سن 20 سالگی، اگر از پوستی نرمال برخوردارید، فقط كافی است پیش از خواب آن را بشویید. اگر جزو كسانی هستید كه دارای پوستی چرب هستند از شوینده‌هایی كه شبیه ژل است استفاده كنید و اگر پوستی خشك دارید از محصولاتی كه حاوی شیر هستند.

 محافظت از پوست در برابر آفتاب

افراد در دهه 20 سالگی خود می‌توانند از دست دادن کلاژن پوست را کاهش دهند، چگونه؟ باید در روش مراقبت از پوست در سنین مختلف خود محافظت از پوست را جا دهند. ضد آفتاب برای افراد در همه سنین، به خصوص جوانان بسیار مهم است. UV نور خورشید کلاژن را تجزیه می‌کند و تخریب سلولی به وجود می‌آورد.

استفاده از ضد آفتابی مناسب حتما توصیه می‌شود. اگرچه پوست شما احتمالاً هنوز علائم پیری را نشان نمی­دهد، و نیازی به استفاده از روش ­های و محصولات مراقبتی نمی­بینید اما استفاده از محصولاتی مثل ضدآفتاب را نباید نادیده بگیرید.

همیشه و در همه حال از ضد آفتاب استفاده كنید ولی مهم نیست چه برندی؛ فقط مطمئن باشید از SPF 15 یا 20 برخوردار است و از پوست شما در برابر UVA و UVB محافظت می‌كند.  ضدآفتاب را به تمام سطح پوست خود (صورت و گردن) بمالید.

اگرچه پوست شما احتمالاً هنوز علائم پیری را نشان نمی­دهد، و نیازی به استفاده از روش ­های و محصولات مراقبتی نمی­بینید اما استفاده از محصولاتی مثل ضدآفتاب را نباید نادیده بگیرید.

جوش و آکنه

برخی افراد گمان می‌کنند که وجود جوش و آکنه تنها مربوط به نوجوانی است و و در سال‌ها بعدی نمی‌تواند یک مشکل اصلی باشد. روش مراقبت از پوست در سنین مختلف اما چیز دیگری می‌کند. روتین پوستی باید به گونه‌ای باشد که مشکل آکنه، که تا دهه بعد از 20 ادامه‌دار است را از بین ببرد.

یکی از مهم‌ترین علل ایجاد این عارضه پوستی در دهه 20 سالگی اتمام مدرسه و استرس یافتن شغلی مناسب یا موفقیت در دانشگاه است. درمان جوش راه‌های زیادی دارد، اما به طور ساده توصیه می‌شود:

  • یک شوینده صورت ژلی یا فومی بدون سولفات داشته باشید.
  • از تونرهای حاوی آلفا هیدوکسی اسید، گلیکولیک اسید و سالیسیلیک اسید استفاده کنید.
  • مرطوب کننده‌ای حاوی هیالرونیک اسید به پوستتان بزنید.

لایه برداری از پوست را از سنین نوجوانی آغاز کنید

اشعه‌های خورشید، استرس، دخانیات و حتی مصرف غذاهای ناسالم، تاثیر مستقیمی بر پوست شما خواهند گذاشت. این تاثیرات ممکن است به‌صورت لکه‌های تیره، جوش و اثر آن، کدری و یا ماتی پوست، پدیدار شوند. برای مراقبت از پوست در 20 سالگی و پس از آن، باید لایه‌برداری پوست صورت را جدی بگیرید.

اگر از اواخر بیست سالگی شروع به استفاده از ماسک های لایه بردار پوست کرده اید کمی دیر است. لایه برداری از پوست باید در سنین نوجوانی آغاز شود تا منافذ پوستی را تمیز کرده و از بروز جوش جلوگیری کند همچنین سلول های مرده را از سطح پوست پاک کند. چه پوست شما خشک باشد چه چرب ، بهتر است از اواسط سالهای نوجوانی، برای داشتن پوستی صاف تر از لایه بردارها استفاده کنید.

آبرسانی پوست

یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین مشکلات پوست، خشکی آن است. خشکی پوست باعث ایجاد و یا افزایش چین ‌و چروک خواهد شد.

فعالیت‌های مختلف و حتی لایه‌برداری، این مشکل را تشدید خواهد کرد. بنابراین برای داشتن یک پوست شاداب و باطروات، حتما باید آبرسانی پوست را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین گام‌های مراقبت از پوست در 20 سالگی انجام دهید.

برای افراد دارای پوست چرب، استفاده از کرم‌ها و لوسیون‌های مرطوب‌کننده بر پایه آب، بهترین گزینه است.

برای افراد دارای پوست چرب، استفاده از کرم‌ها و لوسیون‌های مرطوب‌کننده بر پایه آب، بهترین گزینه است. از سوی دیگر، برای افراد دارای پوست خشک، خرید یک کرم بر پایه روغن، روش مناسبی برای مرطوب‌کردن پوست است.

بنابراین پوست خود و نیاز آن را در نظر بگیرید، سپس با توجه به آن بهترین و مناسب‌ترین کرم را خریداری کنید. آبرسانی از ایجاد چروک جلوگیری کرده و شادابی و طراوت پوست شما را افزایش خواهد داد.

۳۰ تا ۴۰ سالگی

این عدد باید شما را خیلی محتاط کند چون شروع تاثیرات مخرب عواملی مانند اشعه ماوراء بنفش خورشید، آلودگی‌ها،‌ استرس و… روی پوست شماست.  سرعت تقسیم سلول های اپیدرم نسبت به قبل کاهش پیدا می‌کند. خشکی پوست قدری بیشتر می‌شود.

زیر چشم خطوط ریزی ایجاد می‌شود و چون پوست نازکی دارد اثرات آن فوری آشکار می‌شود. از سوی دیگری بیخوابی ناشی از کار زیاد یا مادر شدن می‌تواند باعث ایجاد تیرگی زیر چشم‌ها شود. در این دهه الاستیسیتی و قوام پوست تغییر قابل ملاحضه ای می‌یابد ضمن اینکه خشکی پوست نیز بیشتر می‌شود. موارد زیر در این دهه از زندگی بهتر است مورد توجه قرار گیرد:

  • مراقبت های قبلی برای پوست باید ادامه پیدا کند
  • ممکن است به بوتاکس یا فیلر نیاز پیدا شود
  • بطور جدی تری استفاده از آنتی اکسیدان ها باید مد نظرتان باشد
  • در طی شبانه روز حتما دو بار از کرم ضدچروک استفاده کنید
  • در این دهه معمولا سرم های رتینول را توصیه می‌کنیم
  •  همیشه بعد از شستسن پوست، از یک مرطوب کننده سبک استفاده کنید
  • روش های جوانسازی پوست به طور قابل توجهی از تغییرات منفی پوست جلوگیری می‌کند
  • ضدآفتاب متناسب نوع پوستتان را با جدیت و سخاوتمندانه  مصرف کنید
  • کرم دور چشم قوی تری بگیرید و هرگز مصرف آن را قبل از خواب فراموش نکنید

پاک‌کننده‌ و مرطوب‌کننده‌ بزنید

هر شب قبل از خواب صورت‌تان را با یک پاک کننده ملایم شسته و همانطور که صورت‌تان نم دار است کرم مرطوب‌کننده بزنید و بخوابید. به این ترتیب رطوبت‌رسانی لازم را به پوست‌تان انجام داده‌اید.

تغییر سبک زندگی

تغییر عادات کوچک در روزمره فرد تاثیرگذاری روش مراقبت از پوست در سنین مختلف را افزایش می‌دهد. با افزایش سن، سوخت و ساز کم می‌شود و بدن آب کمتری در خود نگه می‌دارد. به همین دلیل واجب است که نوشیدن آب را فراموش نکنید و همواره خود را هیدراته نگه دارید.

میوه،  مواد فیبردار،  سبزیجات  و… را در رژیم غذایی خود جا دهید و در آشپزی خود از روغن‌ها و چربی‌های سالم بهره ببرید. از غذاهای دارای ویتامین و کسیم غافل نشوید و اگر الکل یا مواد مخدر مصرف می‌کنید این کار را قطع کنید. الکل آب بدن را می‌گیرد و آن را دهیدراته می‌کند.

محصولات تغذیه‌کننده و ضدپیری استفاده کنید

در این سن و سال باید یک برنامه منظم و روتین برای تغذیه و رطوبت رسانی به پوست‌تان داشته باشید. واقعیت این است که استفاده از کرم‌ها، لوسیون‌ها و سرم‌های حاوی آنتی‌اکسیدان و پپتید که کلاژن‌ را تقویت می‌کنند تاثیر بسیار زیادی خواهند داشت.

برای رفع خشکی پوست باید از کرم‌های مرطوب کننده قوی که حاوی اسید هیالورونیک، پترولتوم یا بوتر شی هستند، استفاده کنید. دیگر کرم‌هایی که از 40 سالگی به بعد هیچ وقت استفاده از آنها را نباید فراموش کنید استفاده از ضدآفتاب و پاک‌کننده است. ضمن آنکه تغذیه مناسب را هم نباید فراموش کنید.

برای رفع خشکی پوست باید از کرم‌های مرطوب کننده قوی که حاوی اسید هیالورونیک، پترولتوم یا بوتر شی هستند، استفاده کنید.

کرم دور چشم

با نزدیک‌شدن به دهه 30، کم‌کم استفاده از دور چشم نیز ضروری می‌شود. البته استفاده از دور چشم در بازه 20 تا 30 سالگی نیز کاربرد دارد، اما با ورود به 30 سالگی، استفاده دائم و روزانه از دور چشم، به یکی از ضروریات مراقبت از پوست تبدیل خواهد شد.

معمولا در این دوره، مشغله‌های روزانه افراد نیز به شکل قابل توجهی افزایش می‌یابند. به همین خاطر ممکن است رسیدگی به پوست، نادیده گرفته شود. باید به شما یادآوری کنیم که این بازه زمانی، مهم‌ترین دوره برای مراقبت از پوست خواهد بود. پوست شما در این بازه زمانی کم‌کم وارد دوره میانسالی شده و اثرات آن برای همیشه ماندگار می‌‌شود.

بنابراین همیشه زمان مشخصی را در ابتدای روز و آخر شب برای پوست خود در نظر بگیرید. علاوه بر روتین‌های مورد استفاده در بازه 20 سالگی، در 30 سالگی باید کرم‌های آنتی‌اکسیدان و لایه‌بردار را نیز در برنامه مراقبت از پوست خود، در نظر بگیرید. مراقبت از پوست بین 20 تا 30 سالگی برای زنان شاغل، کمی سخت‌تر خواهد شد. 

۵۰ سالگی به بعد

پوست نیز مانند دیگر نقاط بدن پیر می‌شود و نشانه‌های افزایش سن را بر خود نمایان می‌کند. خطوط ریز، چین و چروک‌ها و کاهش الاستیسیته بیشترین مشکلات پیش رو هستند که می‌توانند کند شوند اما از بین نمی‌روند. 

کاهش حجم بخصوص در پدهای چربی و استخوان معمولا در این دهه رخ می‌دهد. مراقبت های مهم در این دهه شامل موارد زیر است:

  • از کرم های حاوی سرامید استفاده کنید.
  • استفاده از آنتی اکسیدان ها و رتینول باید حتما ادامه پیدا کند.
  • فیلرها تا اندازه ای کاهش حجم را جبران می کنند.
  • بطور مرتب با پزشک زیبایی خود مشورت کنید.
  • در هنگام خواب صورتتان با بالش برخورد نداشته باشد. ممکن است چروکهایی ایجاد شود که ماندگار باشند.
  • روش های جدید لیفت صورت بسیار کاربرد پیدا می کند.
  • برای خشک کردن صورت حوله را روی پوستتان نکشید بلکه آرام بر روی صورت قرار دهید تا آب آن جذب شود.
  •  صورتتان با شیرپاک کن تمیز کنید و آرایشی و آلودگی ها را از آن بزدایید.
خانم‌هایی كه مرز 50 سالگی را گذرانده‌اند حتما باید از كرم‌های دورچشم و ضدچروك برای پیشگیری از زیادتر شدن چروك‌ها استفاده كنند.

در سن 50 سالگی چگونه از پوست مان محافظت کنیم؟

خانم‌ها با ورود به میانسالی به كرم‌های ضدآفتاب با 30SPF و بالاتر نیاز دارند. به آنها توصیه می‌شود حتی در منزل هم از ضدآفتاب استفاده كنند. خانم‌هایی كه مرز 50 سالگی را گذرانده‌اند حتما باید از كرم‌های دورچشم و ضدچروك برای پیشگیری از زیادتر شدن چروك‌ها استفاده كنند.

استفاده از كرم‌های لایه‌ بردار به صورت ماهانه و زدن كرم‌های روشن‌كننده هر 2 تا 3 روز یك‌بار برای خانم‌ها در این سن توصیه می‌شود. انواع میوه‌ها و سبزی‌ها، به‌خصوص آنهایی كه رنگ قرمز، نارنجی و زرد دارند، سرشار از آنتی‌اكسیدان‌ها هستند و مصرف حداقل 5 وعده از آنها در طول روز به تمام خانم‌ها در 50 سالگی برای حفظ سلامت پوست‌شان توصیه می‌شود.

بیشتر بخوانید: تغییرات پوست از تولد تا 70 سالگی؛ 

نکات مراقبتی  برای سنین بالا

  • در نظر داشته باشید  که بعد از انتخاب محصول متناسب با پوستتان، حتماً سه مرحله‌ روتین  را در صبح و شب قبل از خواب  منظم ادامه دهید. این امر تامین کننده سلامت پوست شما است.
  • توجه داشته باشید که کرم‌ ضدآفتاب را در روتین صبح خود استفاده کنید و هر 2 یا 3 ساعت یکبار، با توجه به دستورالعمل درج شده بر روی محصول، آن را تجدید کنید.
  • اگر پوستی جوشدار و مستعد به آکنه دارید، به منظور جلوگیری از هرگونه حساسیت و تحریک التهاب پوستی استفاده از محصولات آرایشی را به حداقل برسانید؛ خصوصا لوازم آرایشی ارزان قیمت و بی‌کیفیت. 
  • به هیچ عنوان بدون پاک‌کردنِ آرایشِ صورت به رختخواب نروید. ممکن است بعد از یک روز طولانی و خسته‌کننده سخت ترین کار دنیا شستشو و انجام روتین پوستی باشد، اما بدانید که با پوست  آرایش‌دار خوابیدن باعث ایجاد انواع آکنه و عفونت‌های پوستی در آینده است.
استفاده از كرم‌های لایه‌ بردار به صورت ماهانه و زدن كرم‌های روشن‌كننده هر 2 تا 3 روز یك‌بار برای خانم‌ها در این سن توصیه می‌شود.

از موارد کارهای موثر و بسیار مهم برای کند شدن روند پیری پوست شستشو روزانه کامل و لایه برداری مرتب پوست می‌باشد. برای انجام کامل اینکارها و پاک کردن کامل منافذ پوست دست خالی کافی نیست. باید از ابزار مناسب استفاده شود.

از آنجایی که مراجعه مرتب به مراکز مراقبت پوستی برای انجام لایه برداری شامل هزینه و صرف وقت زیادی می‌شود ما به شما ابزاری را معرفی می‌کنیم که با کمک آن در خانه روند شستشو و لایه برداری کامل پوستتان را به راحتی و در کمتر از ۱ دقیقه انجام دهید. فیس براش کیوت اسکین با قابلیت انصال به براش های متنوع عملکردهای متفاوتی دارد.

در این مطلب تلاش کردیم روش های مراقبت از پوست در سنین مختلف را بیان کنیم. مراقبت از پوست مهم است، اما همان‌طور که گفته شد روش‌های آن در طول زندگی تغییر می‌کنند؛ در حالی که ممکن است آکنه مشکل اصلی یک نوجوان باشد، چین‌وچروک و حساسیت معمولاً نگرانی اصلی در سنین بالاتر است.

اگر همزمان با افزایش سن، تغییرات پوستتان را در نظر بگیرید، می‌توانید به خوبی از ویتامین‌ها و محصولاتی که به محافظت از پوست شما کمک می‌کنند، استفاده کنید.

چرا شناسایی نوع پوست مهم است؟

شناسایی صحیح نوع پوست برای داشتن روتین پوستیِ بهتر، ضروری است. بنابراین، ابتدا با انواع پوست آشنا شوید تا در نهایت بهترین انتخاب را از میان محصولات مراقبتی داشته باشید. در نظر بگیرید که ژنتیک و آب و هوای جایی که در آن ساکن هستید نیز در تعیین نوع پوست شما موثر است.

در کدام دهه از زندگی استفاده از کرم دور چشم واجب است؟

با نزدیک‌شدن به دهه 30، کم‌کم استفاده از دور چشم نیز ضروری می‌شود. البته استفاده از دور چشم در بازه 20 تا 30 سالگی نیز کاربرد دارد، اما با ورود به 30 سالگی، استفاده دائم و روزانه از دور چشم، به یکی از ضروریات مراقبت از پوست تبدیل خواهد شد.

در سن 50 سالگی چگونه از پوست مان محافظت کنیم؟

خانم‌ها با ورود به میانسالی به كرم‌های ضدآفتاب با 30SPF و بالاتر نیاز دارند. به آنها توصیه می‌شود حتی در منزل هم از ضدآفتاب استفاده كنند. خانم‌هایی كه مرز 50 سالگی را گذرانده‌اند حتما باید از كرم‌های دورچشم و ضدچروك برای پیشگیری از زیادتر شدن چروك‌ها استفاده كنند.

۱۴ آذر ۱۴۰۱ ۰ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی