عوارض آلوئه‌ورا برای پوست
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ ۰ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

فواید و عوارض آلوئه‌ورا برای پوست صورت و مو

به این مطلب امتیاز دهید

آلوئه‌ورا گیاهی از خانواده کاکتوس‌ها است که برخی از افراد به عنوان گیاه زینتی در خانه نگه‌داری می‌کنند. آلوئه‌ورا در مناطقی با آب و هوای گرم و خشک مانند آفریقا و هند رشد می‌کند و برای مصارف پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این گیاه دارای برگ‌هایی بلند و شاداب است که حجم زیادی از ماده‌ای ژل مانند را در خود جای داده است. این طور به نظر می‌رسد که مواد موجود در برگ‌های این گیاه سرشار از عوامل ضد عفونت، انواع ویتامین‌ها و همچنین آنتی‌اکسیدان‌های مفید برای پوست و مو هستند. در کنار تمام فواید ذکر شده که البته اثبات نشده‌اند، امروزه بحث‌هایی پیرامون عوارض آلوئه‌ورا برای پوست صورت و مو مطرح می‌شود که مصرف این گیاه را با نگرانی‌هایی همراه می‌سازد. اگر شما هم علاقه‌مند به دانستن بیشتر پیرامون این موضوع هستید، در ادامه این مطلب ما را همراهی کنید.

عوارض آلوئه‌ورا برای پوست صورت

از زمان‌های بسیار دور یعنی مصر باستان، آلوئه‌ورا را به عنوان گیاهی شفابخش برای پوست صورت و بدن و همچنین برخی از بیماری‌‌ها می‌دانستند و برای مصارف مختلف از آن بهره می‌بردند. آلوئه‌ورا گیاهی سبز و آبدار است که به طور طبیعی در آب و هوای گرم و خشک مانند آفریقا و اطراف مدیترانه رشد و نمو می‌یابد.

این گیاه دارای برگ‌هایی بلند و شاداب است که حجم زیادی از ماده‌ای ژل مانند را در خود جای داده است.

بیشتر بخوانید: مراقبت از پوست صورت در زمستان

خوب است بدانید که این گیاه انواع مختلفی دارد و تمام گونه‌های آن کاربرد خوراکی و مصرفی ندارند. آلوئه‌ورا از دیرباز یک داروی سنتی محسوب می‌شد که در فرهنگ‌های قدیمی مانند یونان، چین و مصر باستان و همچنین سرزمین‌های هند و روم برای مشکلات پوست و مو مورد استفاده قرار می‌گرفت. در آن زمان نه تنها کسی از عوارض آلوئه‌ورا برای پوست صورت اطلاع نداشت بلکه برای آن اعتبار زیادی قائل بودند و آن را معجزه‌آسا می‌دانستند.

تحقیقات گسترده در مورد این گیاه معجزه بخش، وجود 75 نوع ماده فعال در بخش ژل مانند را نشان می‌دهد که از طریق اثرات آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی بر روی پوست اثر می‌گذارند.

از آن‌جایی که آلوئه‌ورا خاصیت مرطوب کنندگی، تسکین‌دهنده و خنک‌کننده دارد برای مشکلاتی مانند آفتاب‌سوختگی، آکنه، نیش حشرات و اگزما مورد استفاده قرار می‌گیرد و در برخی موارد آن را ماده‌ای برای جلوگیری از پیری و بروز چین و چروک می‌دانند. همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد برگ‌های آلوئه‌ورا بزرگ، ضخیم و گوشتی است. این برگ‌ها دارای نوک تیز و تیغ‌هایی در کناره لبه‌های خود هستند.

برگ‌های این گیاه به دو قسمت تقسیم می‌شوند. یکی قسمت سبز بیرونی که حاوی بسته‌های عروقی است و ترشحاتی زرد رنگ و تلخ مزه دارد، و بخش دیگر ماده‌ای ژل مانند است که داخل برگ‌ها جای دارد و بیشترین کاربرد را در تولید مشتقات این گیاه دارا است. همه قسمت‌های این گیاه برای مصارف درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که عمدتا هم به صورت موضعی است. تحقیقات گسترده در مورد این گیاه معجزه بخش، وجود 75 نوع ماده فعال در بخش ژل مانند را نشان می‌دهد که از طریق اثرات آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی بر روی پوست اثر می‌گذارند.

ژل موجود در داخل برگ‌های آلوئه‌ورا، در صنایع غذایی به عنوان یکی از عناصر نوشیدنی‌های حاوی ژل و مکمل‌های غذایی دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد. در صنعت آرایشی و بهداشتی از این ماده به عنوان پایه‌ای برای کرم‌ها، لوسیون‌ها، شامپو و پاک کننده‌های صورت استفاده می‌گردد. در بخش داروسازی از این ژل برای ساخت پمادها و تولید قرص و کپسول بهره می‌گیرند.

با وجود تمامی این فواید و مصارف گوناگون این گیاه در صنایع مختلف، عوارض آلوئه‌ورا برای پوست صورت و بدن به طور کامل رد نمی‌شود. گاهی وجود حساسیت و آلرژی نسبت به این گیاه و مشتقات آن باعث بروز قرمزی، خارش، تورم و التهاب می‌گردد. مصرف آلوئه‌ورا به صورت خوراکی ممکن است باعث ایجاد اختلال در تعادل الکترولیت گردد و عملکرد قلب و عضله را دچار مشکل سازد. مصرف این گیاه در بیماران دیابتی تنظیمات انسولین را به هم می‌ریزد و خطرآفرین است.

بیشتر بخوانید: خواص آلوئه‌ ورا برای پوست؛ 

ژل موجود در داخل برگ‌های آلوئه‌ورا، در صنایع غذایی به عنوان یکی از عناصر نوشیدنی‌های حاوی ژل و مکمل‌های غذایی دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد.
به پوستت جون تازه بده

مضرات آلوئه‌ورا برای پوست و مو

استفاده از گیاه آلوئه‌ورا برای سلامت پوست و مو این روزها بسیار رایج است و شرکت‌های زیادی که در زمینه محصولات آرایشی و بهداشتی فعالیت دارند، از خواص شناخته شده این گیاه استفاده‌های فراوانی می‌کنند. این شرکت‌ها مدعی هستند که محصولات تولید شده بر پایه ژل آلوئه‌ورا و سایر مشتقات آن می‌توانند به تقویت مو و سلامت پوست افراد کمک کنند.

این در حالی است که هیچ گونه مدرکی برای اثبات این ادعا وجود ندارد. تنها موضوع قابل قبول در این ادعا این است که طبق شواهد موجود، آلوئه‌ورا برای اکثریت افراد بی‌خطر است و ممکن است در برخی موارد مفید واقع گردد.

هنگامی که ژل آلوئه‌ورا بر روی پوست مالیده می‌شود، احساس خنکی ایجاد می‌کند. به همین دلیل تصور می‌شود این محصول برای درمان انواع سوختگی و زخم‌های پوست مفید عمل می‌کند. در صورتی که این طور نیست و حتی در برخی مواقع استفاده از این گیاه باعث تشدید عوارض پوستی و بروز مشکلات جدیدی‌تر می‌گردد. در مورد موی سر، بهترین شکل استفاده این گیاه به صورت ژل خام است.

این ماده در داروخانه‌ها و یا برگ‌های تازه بریده شده از گیاه زنده یافت می‌شود. از جمله خواص این گیاه در رابطه با موی سر، درمان خارش کف سر و جلوگیری از ریزش مو در اثر این خارش است. ژل موجود در آلوئه‌ورا حاوی مقادیر زیادی از اسیدهای چرب است که خواص ضد التهابی دارد و از این طریق به بهبود خارش کمک می‌کند.

همچنین این ژل برای شستشوی موهای چرب و پاک کردن کامل موها از کثیفی کاربرد دارد. ویتامین‌های موجود در این گیاه به تقویت و ترمیم تارهای آسیب دیده مو کمک می‌کند و در برخی موارد ادعا می‌شود که باعث رشد مو می‌گردد. هر چند بروز حساسیت نسبت به این ماده بسیار نادر است اما گاهی عوارضی مانند خارش و قرمزی و التهاب پوست سر ممکن است اتفاق بیفتد که در ریزش مو نقش اساسی دارند.

بیشتر بخوانید: یوگا صورت چیست؟

ممنوعیت آلوئه‌ورا برای پوست

همان‌طور که خواص شگفت انگیز و معجزه آسای آلوئه‌ورا برای مشکلات پوست و مو به طور کامل اثبات شده نیست، برای ممنوعیت استفاده از این گیاه هم دلایل روشن و واضحی ارائه نشده است. ممنوعیت استفاده از این گیاه تنها در مواردی که فرد دچار حساسیت و آلرژی نسبت به آن یا مشتقات تولید شده از ژل آلوئه‌ورا گردد، ممنوع است. همچنین مصرف این ماده برای زنان باردار خطرناک خواهد بود چرا که باعث انقباضات رحم و سقط جنین می‌گردد.

آلوئه‌ورا از دیر باز مورد تایید عامه مردم با فرهنگ‌ها و پیشینه‌های متفاوت بوده است و از آن برای موارد گوناگونی از جمله آبرسانی به پوست و جلوگیری از چین و چروک، بهبود زخم‌ها و علائم آفتاب سوختگی و همچنین درمان یبوست استفاده شده است.

هرچند گزارش‌هایی مبنی بر بهبود زخم در اثر استفاده از آلوئه‌ورا به صورت موضعی وجود دارد اما هیچ کدام از این ادعاها توسط سازمان بهداشت جهانی و جامعه پزشکی به طور کامل تایید نشده است. به نظر می‌رسد این گیاه با آبرسانی خوب به بافت‌های مرده پوست، حالتی شبیه به بهبود عوارض زخم را ایجاد کرده است. با این وجود گاهی گزارش‌هایی هم مبنی بر عوارض آلوئه‌ورا برای پوست صورت و سایر نقاط ارائه شده است که نمی‌توان نسبت به آن‌ها بی‌توجه بود.

به‌تازگی آزمایشی بر روی عصاره این گیاه انجام شد و آلوئین موجود در آن جزو موارد مشکوک به سرطان‌زا بودن قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: راهنمای تشخیص نوع پوست

آلوئه‌ورا گیاهی دارویی با خواص شناخته شده است. استفاده از این گیاه و محصولات تولید شده از عصاره آن چنان رواج یافته است که تصور تابستانی بدون محصولات آلوئه‌ورا برای افراد سخت به نظر می‌رسد. تمامی شرکت‌های آرایشی و بهداشتی این گیاه سرشار از آب را یک تسکین‌دهنده و آبرسانی قوی برای پوست می‌دانند اما شیمی‌دان‌ها با این نظر به‌طور کامل موافق نیستند و مواد تشکیل دهنده این گیاه را در لیست موارد مشکوک و آسیب رسان قرار داده‌اند.

به‌تازگی آزمایشی بر روی عصاره این گیاه انجام شد و آلوئین موجود در آن جزو موارد مشکوک به سرطان‌زا بودن قرار گرفت. اما چنین ادعایی تنها در صورت بلعیده شدن گیاه قابل تعمیم است و هنوز به طور قطع اثبات نگشته است. در حال حاضر هیچ مدرکی مبنی بر این‌که استفاده موضعی از این ماده بر روی پوست باعث بروز سرطان شود، وجود ندارد و جای هیچ‌گونه نگرانی نخواهد بود.

با توجه به این‌که استفاده از آلوئه‌ورا در محصولات آرایشی و بهداشتی همچنان ادامه دارد و هیچ دلیلی برای توقف این چرخه وجود ندارد، پس بهتر است شیوه درست تهیه و استفاده از آن را بدانید. هنگام تهیه محصولاتی بر پایه آلوئه‌ورا توصیه می‌شود از خرید مشتقاتی که افزودنی شیمیایی یا الکی دارند، اجتناب کنید چراکه این مواد به تنهایی تاثیرات مخربی بر سلامت پوست و مو خواهند داشت.

بهترین و ساده‌ترین راه برای دستیابی به ژل طبیعی آلوئه‌ورا، نگه‌داری گیاه آن در خانه است. البته استخراج ژل و مواد موثر آن نیاز به آگاهی و رعایت یک سری نکات دارد که باید فراگرفته شود.

سخن آخر این‌که، رعایت حد اعتدال در مصرف هر نوع ماده‌ای باید مورد توجه قرار گیرد. صرف نظر از مواردی که در آن به عوارض آلوئه‌ورا برای پوست صورت اشاره شد، مصرف بی‌رویه این گیاه چه به صورت موضعی و چه به صورت خوراکی می‌تواند خطر آفرین گردد. آلوئه‌ورا از معدود گیاهانی به شمار می‌رود که دارای ویتامین دی است و برای سلامت انسان مفید خواهد بود.

بیشتر بخوانید: آلوئه ورا برای چروک صورت ضروری است! 

اما مصرف بی‌رویه آن باعث بروز مشکلات عدیده‌ای می‌شود. استفاده بیش از حد ژل آلوئه‌ورا می‌تواند سبب بروز مشکلاتی نظیر اسهال و خون در ادرار گردد. مصرف این گیاه قند خون را بالا می‌برد و برای بیماران دیابتی توصیه نمی‌شود.

قبل از استفاده موضعی از این ماده و برخوداری از خواص آن، بهتر است بر روی قسمتی از پوست حساس تست شود و در صورت بروز علائمی مانند قرمزی، التهاب و خارش از مصرف آن اجتناب گردد. امیدواریم مطالب ارائه شده در این مقاله برای شما مفید و کاربردی واقع شود و به شما برای داشتن پوستی سالم و شفاف کمک کند.  

منابع: + + + +

خاصیت آلوئه ورا چیست؟

از آن‌جایی که آلوئه‌ورا خاصیت مرطوب کنندگی، تسکین‌دهنده و خنک‌کننده دارد برای مشکلاتی مانند آفتاب‌سوختگی، آکنه، نیش حشرات و اگزما مورد استفاده قرار می‌گیرد و در برخی موارد آن را ماده‌ای برای جلوگیری از پیری و بروز چین و چروک می‌دانند.

برگ‌های آلوئه‌ورا چگونه هستند؟

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد برگ‌های آلوئه‌ورا بزرگ، ضخیم و گوشتی است. این برگ‌ها دارای نوک تیز و تیغ‌هایی در کناره لبه‌های خود هستند.

آیا ممکنه برگ آلوئه ورا عوارض داشته باشد؟

در صورتی که این طور نیست و حتی در برخی مواقع استفاده از این گیاه باعث تشدید عوارض پوستی و بروز مشکلات جدیدی‌تر می‌گردد. در مورد موی سر، بهترین شکل استفاده این گیاه به صورت ژل خام است.

۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ ۰ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی