راهنمای تشخیص نوع پوست
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ ۱۰ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

راهنمای تشخیص نوع پوست +بررسی تفاوت پوست چرب و خشک

به این مطلب امتیاز دهید

پوست از مهم‌ترین و گسترده‌ترین ارگان‌های بدن است که وظایف حیاتی و مهمی را بر عهده دارد. پوست مثل سدی محکم و نفوذناپذیر از بدن ما در برابر آلودگی‌ها و میکروب‌های محیطی محافظت می‌کند و موجب تنظیم دمای بدن می‌شود. از همه مهم‌تر سلامت پوست نشان دهنده سلامت بدن شما است و بروز تغییرات غیرطبیعی، به نوعی زنگ خطری برای وجود اختلال در سوخت و ساز بدن محسوب می­شود. پس بسیار اهمیت دارد که ما این عضو را بشناسیم و با راه‌های مراقبت از آن آشنا شویم. در این مطلب سعی داریم تا در قدم‌ اول، نوع پوست خود را بشناسید و با ویژگی‌های آن آشنا شوید و در ادامه به طور ویژه به بررسی تفاوت پوست چرب و خشک، مقایسه این دو و نحوه مراقبت از هر کدام می‌پردازیم.

شناخت انواع پوست برای تشخیص تفاوت پوست چرب و خشک

در ابتدا قصد داریم تا یک تعریف کلی از هر یک از انواع پوست ارائه دهیم و شما را با ویژگی‌های هر کدام از آن‌ها آشنا کنیم.

به عبارت کلی می‌توان گفت که یک پوست نرمال، نه خیلی چرب و نه خیلی خشک است و از سلامت و تعادل خوبی برخوردار است

پوست نرمال

پوست نرمال ظاهری صاف و درخشان دارد. از نظر رطوبت و سبوم (چربی طبیعی پوست) متعادل است. به عبارت کلی می‌توان گفت که یک پوست نرمال، نه خیلی چرب و نه خیلی خشک است و از سلامت و تعادل خوبی برخوردار است. مهم‌ترین نشانه‌ها برای تشخیص پوست نرمال، عبارت است از:

  • داشتن بافت مخملی، نرم و صاف
  • منافذ ریز
  • رطوبت و لطافت خوبی دارد و آثاری از خشکی در آن دیده نمی‌شود
  • بدون ایراد
  • بدون حساسیت

پوست خشک

این نوع پوست نسبت به پوست معمولی سبوم کمتری تولید می‌کند. پوست خشن به نظر می‌رسد و مستعد خارش است و در نتیجه این خارش، نشانه‌هایی از جمله پوسته پوسته شدن، ترک خوردن و التهاب در سطح پوست دیده می‌شود. رایج‌ترین علائم پوست خشک، عبارت است از:

  • خاصیت ارتجاعی کم
  • زبری، خشکی، شکننده بودن پوست
  • سفتی پوست
  • مستعد خارش

پوست چرب

پوست چرب در اثر ترشح بیش از حد چربی پوست ایجاد می‌شود که در این حالت چربی طبیعی پوست بیشتر از حد نرمال است. ترشح زیاد سبوم می‌تواند باعث مسدود شدن منافذ و بروز آکنه شود. مهم‌ترین نشانه‌های پوست چرب عبارت است از:

  • ظاهری براق یا چرب
  • منافذ بزرگ پوست
  • بروز آکنه اغلب در ناحیه T، به ویژه در سنین بلوغ
  • مستعد ایجاد جوش‌های سرسیاه و سرسفید
پوست چرب در اثر ترشح بیش از حد چربی پوست ایجاد می‌شود که در این حالت چربی طبیعی پوست بیشتر از حد نرمال است.

پوست مختلط

پوست مختلط از رایج‌ترین انواع پوست به شمار می‌رود. در واقع این نوع پوست ترکیبی از انواع دیگر است. به بیانی ساده‌تر، پوست این افراد در بعضی مناطق مثل ناحیه T صورت و به ویژه چانه، بینی و پیشانی، روغنی بوده و در بعضی مناطق خشک است. مهم‌ترین نشانه‌های پوست مختلط عبارت است از:

  • منافذ بزرگ در نواحی پیشانی، چانه و بینی
  • نوع پوست معمولی تا خشک در ناحیه گونه
  • چرب و براق بودن برخی نواحی صورت
  • مستعد بروز آکنه و جوش‌های سرسیاه در ناحیه T

خب حالا که با انواع پوست و ویژگی‌های آن آشنا شدید، در این مرحله قصد داریم تا به بررسی تفاوت پوست چرب و خشک بپردازیم و به یک سوال مهم مرتبط به آن پاسخ دهیم. با ما همراه باشید.

پوست مختلط از رایج‌ترین انواع پوست به شمار می‌رود.
به پوستت جون تازه بده

بررسی تفاوت پوست چرب و خشک

همان‌طور که قبل‌تر درباره ویژگی‌های پوست چرب اشاره کردیم، این نوع پوست بسیار مستعد آکنه و جوش‌های سرسفید و سرسیاه بوده و منافذ بزرگی دارد.

همین مسئله مراقبت و حفظ تعادل رطوبت و چربی پوست را دچار مشکل می‌کند و با سختی‌هایی همراه است، اما از طرفی بعضی معتقدند که پوست چرب به علت ترشح زیاد چربی طبیعی پوست دیرتر پیر می‌شود و این یکی از مهم‌ترین مزایای پوست چرب نسبت به نوع پوست خشک است.

دیگر تفاوت پوست چرب و خشک که به عنوان یکی از برتری‌های آن در نظر گرفته می‌شود، لطافت و درخشش بیشتر پوست چرب است. حالا آیا واقعا پوست چرب از پوست خشک بهتر است؟ بیایید تا با ذکر چند دلیل علمی، درستی این فرضیه را بررسی کنیم.

بیشتر بخوانید: 8 تصور غلط در مراقبت از پوست

میزان ترشح غدد چربی پوست

بزرگ‌ترین تفاوت پوست چرب و خشک در میزان ترشح غدد چربی پوست است. غدد چربی در پوست چرب، سبوم بیشتری ترشح می‌کنند که همین باعث افزایش کلاژن و الاستین می‌شود و به قوام پوست و ضخیم‌تر شدن آن کمک می‌کند و باعث کاهش چین و چروک پوستی می‌شود.

در مقابل پوست خشک نازک‌تر است و این افراد معمولا از پوسته پوسته شدن سطح پوست رنج می‌برند و با چین و چروک بیشتری دست و پنجه نرم می‌کنند.

بزرگ‌ترین تفاوت پوست چرب و خشک در میزان ترشح غدد چربی پوست است.

میزان نرمی و لطافت پوست

از دیگر تفاوت‌های پوست چرب و خشک، میزان لطافت آن است. سبوم به عنوان یک نرم کننده و روان کننده سطح پوست عمل می‌کند و در دهیدراتاسیون پوست نقش دارد و به جوان‌سازی پوست کمک می‌کند، در حالی که افرادی با پوست خشک در مقایسه با پوست چرب، پوست صاف و بی‌روحی دارند.

محافظت در برابر آسیب‌های محیطی

اسیدچرب موجود در غدد سباسه از سلول‌های بدن در برابر رادیکال‌های آزاد که آسیب‌رسان هستند، محافظت می‌کند. در نتیجه چون میزان این ترشحات غدد در پوست چرب بیش‌تر از پوست خشک است، مراقبت در برابر این عوامل آسیب‌رسان هم بیش‌تر است. ترشحات غدد سباسه پوست مانند سدی محافظتی در برابر اشعه UVA و UVB خورشید عمل می‌کنند.

میزان ترشح ملانین

تولید بیش‌تر ملانین در پوست چرب از دیگر تفاوت‌های پوست چرب و خشک است که می‌توان به آن اشاره کرد. حالا سوالی که پیش می‌آید این است که ملانین چه نقشی در پوست دارد؟

ملانین یکی از عواملی است که به پوست برای محافظت در برابر اثرات آسیب‌رسان خورشید کمک می‌کند. در نتیجه با تولید بیش‌تر ملانین در افرادی با پوست چرب، احتمال ابتلای این افراد به سرطان و مشکلات پوستی ناشی از نور آفتاب کاهش می‌یابد.

تولید بیش‌تر ملانین در پوست چرب از دیگر تفاوت‌های پوست چرب و خشک است که می‌توان به آن اشاره کرد.

ماندگاری جای زخم

تا اینجای کار بیش‌تر از مزایای پوست چرب گفتیم و آن را به عنوان یک عامل برای جوان ماندن پوست معرفی کردیم، ولی یکی از کاستی‌های این نوع پوست، به جا ماندن جای زخم و ایجاد بافت ناهموار بر روی پوست است. بله! منظورمان دقیقا همان جای زخمی است که بعد از دست‌کاری جوش بر روی پوست صورت شما باقی می‌ماند. احتمال ماندگاری درازمدت این اسکار بر روی پوست چرب بیش‌تر است.

گرچه با بررسی این عوامل شاید به نظر برسد که فقط افرادی با پوست چرب از از چین و چروک و پیری زودرس در امان می‌مانند، ولی در واقع این‌طور نیست. چرا؟ چون علت‌های زیست‌شناسی و فیزیولوژیکی فقط یک قسمت ماجرا هستند. عوامل محیطی بیش‌ترین تاثیر را بر جوانی، لطافت و سلامت پوست شما می‌گذارند.

عواملی مثل عادات خواب درست، سبک زندگی درست و تغذیه سالم، ورزش، نوشیدن آب کافی و مراقبت در برابر عوامل محیطی آسیب‌رسان، تاثیر چشمگیری در طراوت و جوانی پوست شما دارند. نکته قابل توجه این است که این عبارات را همیشه و همه جا می‌شنویم، اما واقعا یعنی چه؟ روتین پوستی مناسب چیست؟ چگونه باید به درستی از بدن و پوست خود در برابر عوامل محیطی محافظت کنیم؟

تفاوت مراقبت از پوست‌های چرب و خشک

در ادامه مطلب قصد داریم تا با توجه به تفاوت پوست چرب و خشک، مراقبت‌های لازم برای هر یک از آن‌ها را توضیح دهیم و به شما کمک کنیم تا با اصلاح عادت‌های خود، پوستی سالم و شاداب داشته باشید.

نکات تغذیه‌ای

اگر شما پوست چرب یا خشک دارید و نمی‌دانید که از چه رژیم غذایی خاصی باید پیروی کنید، پیشنهاد می‌کنیم به نکات زیر توجه کنید.

فیس براش آیلو کیوت اسکین یاسی
فیس براش سیلیکونی آیلو یه هدیهٔ متفاوت برای یه آدم متفاوت

رژیم غذایی مناسب پوست خشک

داشتن رژیم غذایی سالم، شامل ویتامین‌ها و مواد مغذی مورد نیاز بدن بسیار در سلامت ارگان‌های بدن شما، از جمله پوست تاثیر دارد و در مقابل، کمبود حتی یک مورد از ویتامین‌های ضروری می‌تواند باعث بروز اختلال و بیماری شود. پوست هم از این قضیه مستثنا نیست. کمبود برخی ویتامین‌ها می‌تواند باعث از بین رفتن تعادل پوست و بروز خشکی شود. پس اگر پوست خشک دارید، از مصرف ویتامین‌های زیر غافل نشوید:

  • ویتامین A
  • ویتامین C
  • ویتامین D
  • ویتامین E
  • فلز روی
  • سلنیوم

این ویتامین‌ها در چه غذاهایی وجود دارد؟

  • جگر گاو (سرشار از ویتامین A)
  • سیب زمینی
  • ماهی
  • شیر سویا، بادام و جو دوسر
  • میوه‌های آبدار، مثل خیار و نارنگی بخورید و نوشیدن آب را فراموش نکنید.
پوست هم از این قضیه مستثنا نیست. کمبود برخی ویتامین‌ها می‌تواند باعث از بین رفتن تعادل پوست و بروز خشکی شود.

رژیم غذایی مناسب پوست چرب

بهتر است افراد دارای پوست چرب از مصرف غذاهای سرخ شده پرهیز کنند، چون این غذاها تولید سبوم را افزایش می‌دهند. در نتیجه پوست چرب، چربی بیش‌تری تولید می‌کند و مستعد آکنه می‌شود. مواد غذایی مناسب برای افراد دارای پوست چرب، شامل موارد ذیل است:

  • خیار
  • نارگیل
  • کلم بروکلی
  • لیمو
  • موز

روتین پوستی

علاوه بر داشتن رژیم غذایی مناسب، یکی از مهم‌ترین فاکتورهای داشتن یک پوست سالم، پیروی از یک روتین پوستی درست و اصولی است. در ادامه این مطلب مراحل و محصولات مورد نیاز روتین پوستی مناسب پوست چرب و خشک را به شما معرفی می‌کنیم.

استفاده از شوینده مناسب پوست

در طول روز شما در معرض آلودگی‌های محیطی زیادی قرار می‌گیرید و این مواد در صورت عدم شست و شو منافذ پوستی شما را می‌بندند و در دراز مدت می‌توانند باعث بروز جوش‌های سرسیاه و سرسفید شوند، پس برای این که پوستی صاف و بدون جوش داشته باشید، حتما لازم است تا روزانه صورت خود را با یک شوینده مناسب بشویید. با توجه به تفاوت پوست چرب و خشک و ویژگی‌های متمایز هر کدام، حواستان باشد که از شوینده مناسب پوستتان استفاده کنید.

البته اگر آرایش دارید باید از قبل با شیر پاک‌کن آرایش را از صورت خود پاک کنید و در مرحله بعدی برای پاکسازی کامل از شوینده صورت استفاده کنید.

اگر هم پوست خشک دارید، بهتر است از کرم شیر پاک‌کن استفاده کنید، چون این محصولات علاوه بر پاک‌کنندگی به علت ساختار کرم مانند و نرم کننده‌ای که دارند تعادل رطوبت پوست شما را حفظ می‌کنند و لطافت آن را افزایش می‌دهند.

تونر

با کمک تونر، شما آخرین آثار کثیفی و آلودگی‌های باقی مانده در منفذ پوستی خود را از بین می‌برید و پوستتان را آماده استفاده از مرطوب کننده و آبرسان می‌کنید. تونر PH پوست شما را تنظیم می‌کند و باعث شفافیت و روشن شدن رنگ پوست می‌شود، پس به هیچ عنوان این محصول را دست کم نگیرید و حتما آن را در روتین پوستی خود بگنجانید.

پیشنهاد می‌شود که افراد با پوست خشک از تونرهایی استفاده کنند که حاوی مواد آبرسانی مثل : هیالورونیک اسید، گلیسیرین و ویتامین E باشند و ترکیبات طبیعی مانند آلوئه ورا و عصاره میوه‌های طبیعی در آن به کار رفته باشد.

افراد با پوست چرب در تونر مناسب پوست خود بهتر است به دنبال عناصر زیر بگردند: عصاره درخت چای، اسطوخودوس، آلوئه ورا، عصاره پوست درخت بید (معروف به سالیسیلیک اسید) و آلفا هیدروکسی اسیدها (AHAs).

بیشتر بخوانید: ترتیب صحیح استفاده از محصولات مراقبت پوستی

استفاده از مرطوب کننده و آبرسان مناسب

یکی دیگر از محصولات پوستی مهم که به حفظ لطافت و رطوبت پوست شما کمک می‌کند استفاده از یک مرطوب کننده و آبرسان مناسب است. در این قسمت مقاله قصد داریم که به شما کمک کنیم تا با مرطوب کننده و آبرسان مناسب پوست خود آشنا شوید.

یکی دیگر از محصولات پوستی مهم که به حفظ لطافت و رطوبت پوست شما کمک می‌کند استفاده از یک مرطوب کننده و آبرسان مناسب است
  • مرطوب کننده و آبرسان مناسب پوست خشک

متمایزترین تفاوت پوست چرب و خشک، رطوبت خیلی کم و خشکی بیش از حد پوست خشک است که بسیاری از افراد از آن رنج می‌برند. کرم آبرسان میزان رطوبت پوست شما را افزایش می‌دهد و باعث افزایش انعطاف‌پذیری پوست شما می‌شود. در واقع وقتی هوا گرم می‌شود یا دمای محیط افزایش پیدا می‌کند، پوست شروع به خشک شدن می‌کند.

از طرف دیگر استفاده مداوم از محصولات شوینده و عوامل محیطی دیگر باعث خشک شدن پوست شما می‌شوند. در نتیجه مهم است تا شما با استفاده از یک مرطوب کننده مناسب به حفظ لطافت پوست خود کمک کنید.

همچنین مرطوب کننده مثل یک سد عمل می‌کند و باعث حفظ رطوبت پوست شما می‌شود. یکی از اصلی‌ترین مراحل روتین پوستی، استفاده از مرطوب کننده است و لازم است که حتما استفاده از آن را جدی بگیرید. افراد با پوست خشک بهتر است از آبرسان و مرطوب کننده‌ای استفاده کنند که حاوی عناصر زیر باشد: گلیسیرین، آکوآپورین‌ها، آنتی اکسیدان و کره‌ها و روغن‌های گیاهی.

  • مرطوب کننده و آبرسان مناسب پوست چرب

تصور غلطی که وجود دارد این است که بعضی افراد فکر می‌کنند به دلیل پوست چربی که دارند، نباید از مرطوب کننده یا آبرسان استفاده کنند، در حالی که این طرز فکر کاملا غلط است. چرب بودن پوست شما به معنی مرطوب بودن آن نیست. چربی و رطوبت دو نیاز مستقل پوست شما هستند که هر کدام به اندازه طبیعی برای پوست ضروری‌اند.

در نتیجه حتی اگر پوست چربی دارید، از مرطوب کننده و آبرسان غافل نشوید و حتما آن را در روتین پوستی خود بگنجانید. بهتر است آبرسان و مرطوب کننده مناسب پوست چرب، شامل اجزای زیر باشد:

  • روغن جوجوبا
  • روغن فندق
  • روغن دانه انگور
  • هیالورونیک اسید
  • گلیکولیک اسید

بسیار اهمیت دارد که برای داشتن پوستی سالم و درخشان از تغذیه و سبک زندگی خوب و متعادلی برخوردار باشید.

  • برای داشتن یک پوست جوان و شاداب، باید به اندازه کافی در طول روز آب بنوشید.
  • اگر هنوز هم تا نیمه‌های شب مشغول بالا و پایین کردن اکسپلور اینستاگرام هستید و کم‌تر از نیاز طبیعی بدنتان می‌خوابید، بهتر است از همین امشب عادات خوابتان را عوض کنید تا پوستی روشن و سالم داشته باشید.
  • به هنگام قرار گرفتن در برابر عوامل محیطی آسیب‌رسان از محصولات مراقبتی مناسب استفاده کنید و با توجه به نوع پوست خود، روتین پوستی مناسب داشته باشید.
  • ضدآفتاب را خیلی جدی بگیرید و از خود در برابر اشعه‌های مضر خورشید مراقبت کنید تا هم احتمال ابتلا به سرطان پوست را در خود کاهش دهید و هم از پیری زودرس در امان بمانید.

با رعایت این نکات و مراقبت مداوم، پوستی سالم، شاداب، جوان و درخشان را برای خودتان به ارمغان می‌آورید. یادتان باشد که پوست شما مانند یک باغ پر از غنچه‌ است، شما فقط زمانی می‌توانید شکوفایی این باغ را ببینید که باغبان خوبی برای آن باشید.

منبع ++++++++++

بزرگ‌ترین تفاوت پوست چرب و خشک چیست؟

بزرگ‌ترین تفاوت پوست چرب و خشک در میزان ترشح غدد چربی پوست است. غدد چربی در پوست چرب، سبوم بیشتری ترشح می‌کنند که همین باعث افزایش کلاژن و الاستین می‌شود و به قوام پوست و ضخیم‌تر شدن آن کمک می‌کند و باعث کاهش چین و چروک پوستی می‌شود.

ملانین چه نقشی در پوست دارد؟

ملانین یکی از عواملی است که به پوست برای محافظت در برابر اثرات آسیب‌رسان خورشید کمک می‌کند. در نتیجه با تولید بیش‌تر ملانین در افرادی با پوست چرب، احتمال ابتلای این افراد به سرطان و مشکلات پوستی ناشی از نور آفتاب کاهش می‌یابد.

چرا باید از شوینده مناسب پوست استفاده کرد؟

در طول روز شما در معرض آلودگی‌های محیطی زیادی قرار می‌گیرید و این مواد در صورت عدم شست و شو منافذ پوستی شما را می‌بندند و در دراز مدت می‌توانند باعث بروز جوش‌های سرسیاه و سرسفید شوند، پس برای این که پوستی صاف و بدون جوش داشته باشید، حتما لازم است تا روزانه صورت خود را با یک شوینده مناسب بشویید. با توجه به تفاوت پوست چرب و خشک و ویژگی‌های متمایز هر کدام، حواستان باشد که از شوینده مناسب پوستتان استفاده کنید.

۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ ۱۰ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی