موخوره از وسط مو
۱۸ فروردین ۱۴۰۲ ۰ دیدگاه zohre.kh

موخوره از وسط مو؛ دلایل، علائم و روش درمان

1/5 - (1 امتیاز)

به دوشاخه شدن ساقه مو که تحت‌تاثیر عوامل بیرونی اتفاق می‌افتد، موخوره می‌گویند. این عارضه بیشتر در انتهای ساقه مو دیده می‌شود، اما گاهی موخوره از وسط مو هم اتفاق می‌افتد، که این مسئله اقدامات درمانی جدی‌تری نیاز دارد. بی‌توجهی به درمان موجب پیشرفت موخوره می‌گردد و در بلند مدت عواقب جبران‌ناپذیری به همراه خواهد‌داشت. موخوره انواع مختلفی دارد و برای درمان آن راه‌های متنوعی پیشنهاد می‌شود. در این مقاله به توضیح و تشریح انواع موخوره و دلایل به‌وجود آمدن هریک خواهیم پرداخت و در پایان راهکارهایی برای درمان پیشنهاد می‌کنیم. اگر شما هم با چنین مشکلی روبه‌رو هستید و یا تجربه رویارویی با آن را داشته‌اید، در ادامه مطلب ما را همراهی کنید.

موخوره از وسط مو چیست؟

موخوره یا دوشاخه شدن ساقه مو به معنای شکافتن و ساییده شدن انتهای تارهای مو است. این عارضه که با اصطلاح پزشکی تریکوپتیلوزیس شناخته می‌شود، گاهی خود را به صورت موخوره از وسط مو هم نشان می‌دهد که یک تهدید جدی برای سلامت و زیبایی موهای شما به شمار می‌رود. موخوره در بین خانم‌ها و افرادی که موهای بلند دارند، شایع‌تر است و بیشتر اتفاق می‌افتد. برای آگاهی از چگونگی بروز موخوره، بهتر است ابتدا اطلاعاتی در مورد بخش‌های تشکیل دهنده مو و آناتومی آن به دست‌آوردید.

بی‌توجهی به درمان موجب پیشرفت موخوره می‌گردد و در بلند مدت عواقب جبران‌ناپذیری به همراه خواهد‌داشت.

بیشتر بخوانید: مراقبت از مو به سبک کره ای

فولیکول‌های موجود در خارجی‌ترین لایه پوست که اپیدرم نامیده می‌شود، تارهای مو را تولید می‌کنند. این فولیکول‌ها مانند تونلی هستند که موها از درون آن‌ها رشد می‌کنند و بیرون می‌آیند. ساقه‌های مو از سه بخش تشکیل شده است. داخلی‌ترین قسمت هر تار مو، بصل‌النخاع است که توسط بخش میانی با نام قشر احاطه شده است. خارجی‌ترین لایه مو کوتیکول‌ها هستند.

این لایه که از سلول‌های مرده تشکیل شده است، وظیفه محافظت از بخش‌های زیرین خود یعنی بصل‌النخاع و بخش قشری را بر عهده دارد. هنگامی که تارهای مو تحت‌تاثیر عوامل محیطی دچار آسیب می‌شوند، در واقع کوتیکول‌های خود را از دست می‌دهند و این مسئله باعث می‌شود موها در برابر موخوره مقاومت نداشته‌باشند و به این عارضه دچار گردند. دوشاخه شدن موها در اثر ازبین رفتن بافت‌های پروتئینی تشکیل دهنده تارهای مو اتفاق می‌افتد.

به پوستت جون تازه بده

انواع موخوره

موخوره در قسمت‌های مختلفی از ساقه خود را نشان می‌دهد و از لحاظ شکل ظاهری، میزان پیشرفت و همچنین دلایل به وجودآمدن، به انواع مختلفی تقسیم می‌شود. موخوره از وسط مو و انتهای ساقه، از رایج‌ترین مناطق مستعد موخوره به شمار می‌روند. آگاهی و شناخت اشکال مختلف موخوره می‌تواند به تشخیص و درمان

به‌موقع این عارضه کمک فراوانی کند. در ادامه به توضیح رایج‌ترین انواع دسته‌بندی موخوره می‌پردازیم.

موخوره جزیی یا کوچک

این حالت تقریبا شکل ابتدایی تمام انواع موخوره را شامل می‌شود. در این مدل انتهای ساقه مو دچار یک شکاف بسیار کوچک و کم‌عمق می‌گردد و این‌طور نشان می‌دهد که بخش اعظم بافت‌های قشری مو هنوز از یکدیگر جدا نشده‌اند. موخوره در این سطح را می‌توان به راحتی توسط روش موخوره‌گیری با قیچی درمان کرد و با آبرسانی مرتب به موها، از بازگشت مجدد آسیب جلوگیری به عمل آورد.

موخوره دابل اسپلیت

دابل اسپلیت از رایج‌ترین انواع موخوره به شمار می‌رود. این حالت از موخوره که شکل پیشرفته موخوره جزیی به حساب می‌آید، انتهای ساقه مو را به شکل یک شکاف عمیق از یکدیگر باز می‌کند و نشان از درگیری بیشتر بخش قشری با موخوره دارد. این مدل از موخوره در اثر خشکی بیش از حد موها، شانه زدن‌های خشن و نادرست و همچنین عدم انجام مراقبت‌های مو اتفاق می‌افتد و در صورت بی‌توجهی به درمان، خیلی سریع پیشرفت می‌کند. تا جایی که کل تارهای مو را درگیر خواهد کرد و طاسی سر را به همراه خواهد داشت.

موخوره بلند

این حالت یکی از انواع موخوره از وسط مو به شمار می‌رود که در فاصله تقریبی 5 سانتی‌متر بالاتر از انتهای ساقه مو دیده می‌شود. دلیل به وجود آمدن این نوع از موخوره، بستن طولانی مدت و یکنواخت موها در پشت سر، استفاده از سنجاق سر و گیره‌های فلزی نامناسب و همچنین ایجاد فشار روی قسمتی از ساقه مو است که استحکام مو را در این نواحی کاهش می‌دهد و بستری مناسب برای ایجاد موخوره فراهم می‌کند.

بیشتر بخوانید: موخوره پشت سر و راه‌های درمان آن

موخوره بلند معمولا سطحی است و پیشروی چندانی ندارد، اما برای درمان آن نیاز است که بخش زیادی از مو کوتاه شود. از آن‌جایی که اکثر افراد تمایلی به کوتاه کردن موهای بلند خود ندارند، انجام اقدامات پیشگیرانه بسیار حائز اهمیت است.

این حالت یکی از انواع موخوره از وسط مو به شمار می‌رود که در فاصله تقریبی 5 سانتی‌متر بالاتر از انتهای ساقه مو دیده می‌شود.

موخوره عمقی

استفاده طولانی مدت از مواد شیمیایی مضر مانند انواع رنگ مو و دکلره‌ها روی مو تاثیر منفی فراوانی می‌گذارد و در برخی قسمت‌ها، ساقه‌های مو را به طور کامل به دو قسمت تقسیم می‌کند. به این حالت موخوره عمیق می‌گویند که باعث وز شدن و بدحالت شدن موها می‌شود. در صورت بی‌توجهی به این نوع از موخوره، آسیب به سرعت پیشرفت خواهدکرد و طاسی کامل سر را به دنبال خواهد‌داشت.

موخوره پر مانند

اگر برای خشک کردن یا حالت دادن موهای خود از سشوار و انواع ابزارهای حرارتی با درجه بالا استفاده می‌کنید، موهای شما مستعد ایجاد موخوره پرمانند هستند. این مدل از موخوره در افرادی که به مدت طولانی در معرض نورمستقیم خورشید و آلودگی هوا هستند یا به بهداشت فردی موهای خود اهمیت چندانی نمی‌دهند هم دیده می‌شود.

موخوره درختی

در این مدل از موخوره، انتهای ساقه مو به جای دوشاخه به چندین شاخه تقسیم می‌شود و موها حالتی شبیه شاخه درخت پیدا می‌کنند. عدم آبرسانی مناسب و کمبود مواد مغذی در موها باعث ایجاد این نوع از موخوره می‌گردد.

موخوره چنگالی

در این نوع از موخوره، انتهای ساقه‌ها به سه شاخه تقسیم می‌شود و شکلی شبیه به چنگال به وجود می‌آورد. موخوره چنگالی، نوعی موخوره دابل اسپلیت به حساب می‌آید که در نتیجه عدم توجه و درمان به‌موقع پیشرفت کرده است و بافت‌های بیش‌تری از بخش قشری مو را درگیر خواهد‌کرد.

موخوره چنگالی، نوعی موخوره دابل اسپلیت به حساب می‌آید که در نتیجه عدم توجه و درمان به‌موقع پیشرفت کرده است

موخوره گره‌ای

در این حالت، ضایعه‌ای شبیه به گره روی ساقه مو ایجاد می‌گردد که در واقع گره نیست. موها از این قسمت دچار شکستگی و خرد شدن می‌شوند و این مسئله باعث توقف رشد قدی موها خواهد شد. قرار گرفتن در معرض گرما و حرارت زیاد برای مدت طولانی این عارضه را به وجود می‌آورد.

موخوره سفید

استفاده زیاد از انواع مواد شیمیایی مانند رنگ‌ها و دکلره‌ها باعث سوختگی مو و ایجاد این نوع از موخوره می‌شود. موخوره سفید از بدترین انواع موخوره به حساب می‌آید و باید هرچه سریع‌تر توسط کوتاهی درمان گردد.

دلایل بروز موخوره چیست؟

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، موخوره به دلیل از بین رفتن کوتیکول‌های محافظ ساقه مو ایجاد می‌گردند و تحت‌تاثیر عوامل محیطی قرار دارند. در ادامه این مطلب به تشریح برخی از این دلایل و عوامل بیرونی خواهیم پرداخت.

گاهی بستن طولانی مدت و نادرست موها با کش‌های لاستیکی یا گیره‌موهای فلزی، باعث ایجاد اصطکاک بین موها و لاستیک و فلز می‌گردد و موخوره از وسط مو را ایجاد می‌کند. برای جلوگیری از این آسیب، بهتر است از کش‌های پارچه‌ای با جنس لطیف و مناسب استفاده شود تا از فشار مضاعف روی ساقه‌های مو جلوگیری به عمل آورد. برس و شانه زدن‌های خشن و نادرست، یکی دیگر از عوامل ایجاد دوشاخه در انتهای ساقه مو می‌گردد.

دلیل دیگری که به وجودآمدن موخوره در موهای شما دامن خواهد زد، قرار گرفتن موها در معرض گرما و حرارت مستقیم است. به عنوان مثال، استفاده از سشوار برای خشک کردن موها یا اتو و بابلیس می‌تواند زمینه را برای ایجاد موخوره در موهای شما فراهم سازد.

استفاده از موادشیمیایی مانند انواع رنگ و دکلره، یکی از عوامل اصلی ایجاد موخوره سفید در موها است که یک تهدید جدی برای سلامت و زیبایی موهای شما به حساب می‌آید. شرایط اقلیمی و آب‌و‌هوای خشک هم در کاهش رطوبت موها و ایجاد موخوره نقش دارد.

بیشتر بخوانید: موخوره ریش؛

‎برای از بین بردن موخوره چه باید کرد؟

دو شاخه شدن و موخوره از وسط مو، یکی از معضلات جدی برای موهای شما به حساب می‌آید و افراد زیادی با این مشکل دست به گریبان هستند. این عارضه بر ظاهر و زیبایی موها، تاثیرات منفی فراوانی می‌گذارد و تا حدودی در کاهش رشد قدی آن‌ها نقش دارد. در مواجهه با موخوره، معمولا اولین راهکاری که به ذهن افراد می‌رسد کوتاهی با قیچی است.

هرچند این روش قطعی‌ترین و موثرترین راه برای درمان موخوره شناخته می‌شود، اما بسیاری از افراد علاقه‌ای به کوتاه کردن موهای خود ندارند و ترجیح می‌دهند سایر روش‌های درمانی را امتحان کنند. در انواع روش‌های درمان موخوره، درمان‌های خانگی و استفاده از مواد طبیعی نقش پررنگی ایفا می‌کند. در ادامه به توضیح برخی از این راهکارها می‌پردازیم.

درمان موخوره از وسط مو با روغن نارگیل

نارگیل میوه‌ای سرشار از خواص معجزه‌آسا برای سلامت پوست و مو به شمار می‌رود. روغن نارگیل یک مرطوب‌کننده و درخشان‌کننده طبیعی برای موهای شما است. اسیدهای چرب و مواد مغذی موجود در این روغن، به موهای خشک و آسیب‌دیده شما نفوذ می‌کند و رطوبت و درخشندگی آن‌ها را باز می‌گرداند.

در این روش، انتهای دوشاخه شده را به طور کامل به روغن آغشته و به مدت چند ساعت صبر کنید. سپس موهای خود را با یک شامپوی ملایم شست‌و‌شو دهید و با یک حوله لطیف خشک کنید. در این روش درمانی از شیر نارگیل هم می‌توان استفاده کرد.

روغن نارگیل یک مرطوب‌کننده و درخشان‌کننده طبیعی برای موهای شما است.

درمان موخوره از وسط مو با روغن آرگان

آرگان یک درمان‌کننده قوی و موثر برای موهای آسیب‌دیده به حساب می‌آید. این روغن دارای انواع آنتی‌اکسیدان‌ها و اسیدهای چرب مفید برای مو است و ویتامین‌های موجود در آن یک آبرسان فوق‌العاده برای موهای شما به شمار می‌‌رود.

درمان موخوره از وسط مو با روغن بادام و کرچک

این ترکیب از روغن‌ها به رطوبت و صاف شدن موهای شما کمک می‌کند و برای درمان موخوره از وسط مو بسیار موثر است.

درمان موخوره از وسط مو با ماسک عسل و روغن زیتون

ترکیب عسل و زیتون هم به آبرسانی بیش‌تر و تنظیم رطوبت مو کمک فراوانی می‌کند. عسل با تقویت فولیکول‌های مو و تغذیه آن‌ها، موجب بهبود آسیب می‌گردد.

بیشتر بخوانید: موخوره از ریشه؛

درمان موخوره از وسط مو با ماسک تخم‌مرغ

تخم‌مرغ یکی از منابع مهم پروتئین و اسیدهای چرب موردنیاز پوست و مو به شمار می‌رود. در این روش زرده تخم‌مرغ را با کمی روغن زیتون و عسل مخلوط می‌کنید و ترکیب حاصل را برای 30 دقیقه روی موهای خود قرار می‌دهید. پس از شست‌و‌شوی ملایم، موها درخشندگی و شفافیت خود را باز خواهند یافت.

سخن پایانی این‌که، موخوره در عین سادگی و فراگیر بودن، یک عارضه جدی است که در صورت پیشرفت، عواقب جبران‌ناپذیری به همراه خواهد ‌داشت. در کنار تمامی راه‌های درمانی، اقدامات پیشگیرانه برای بروز مجدد این آسیب اهمیت فراوانی دارد و باید در اولویت مسائل بهداشت فردی قرار گیرد. امیدواریم مطالب ارائه شده شما را در داشتن موهایی سالم‌تر و زیبا‌تر کمک کند. 

منبع +++

موخوره از وسط مو چیست؟

موخوره یا دوشاخه شدن ساقه مو به معنای شکافتن و ساییده شدن انتهای تارهای مو است. این عارضه که با اصطلاح پزشکی تریکوپتیلوزیس شناخته می‌شود، گاهی خود را به صورت موخوره از وسط مو هم نشان می‌دهد که یک تهدید جدی برای سلامت و زیبایی موهای شما به شمار می‌رود.

موخوره درختی چیست؟

در این مدل از موخوره، انتهای ساقه مو به جای دوشاخه به چندین شاخه تقسیم می‌شود و موها حالتی شبیه شاخه درخت پیدا می‌کنند. عدم آبرسانی مناسب و کمبود مواد مغذی در موها باعث ایجاد این نوع از موخوره می‌گردد.

برای از بین بردن موخوره چه باید کرد؟

دو شاخه شدن و موخوره از وسط مو، یکی از معضلات جدی برای موهای شما به حساب می‌آید و افراد زیادی با این مشکل دست به گریبان هستند. این عارضه بر ظاهر و زیبایی موها، تاثیرات منفی فراوانی می‌گذارد و تا حدودی در کاهش رشد قدی آن‌ها نقش دارد. در مواجهه با موخوره، معمولا اولین راهکاری که به ذهن افراد می‌رسد کوتاهی با قیچی است.

۱۸ فروردین ۱۴۰۲ ۰ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی