موخوره پشت سر و راه‌های درمان آن
۱۷ فروردین ۱۴۰۲ ۰ دیدگاه zohre.kh

موخوره پشت سر و راه‌های درمان آن

2/5 - (1 امتیاز)

به عارضه‌ای که موجب دوشاخه شدن انتهای ساقه مو می‌گردد، موخوره می‌گویند. این بیماری با اصطلاح پزشکی تریکوپتیلوزیس شناخته می‌شود و ممکن است برای هر کسی در هر سن و شرایطی اتفاق بیفتد. خشکی بیش از حد مو‌ها و آسیب‌دیدگی کوتیکول‌های محافظ می‌تواند موجب ایجاد موخوره پشت سر و سایر قسمت‌ها گردد. این بیماری نیاز به درمان فوری دارد و بی‌توجهی نسبت به آن می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری به همراه داشته باشد. عمومیت این مشکل سبب می‌گردد اکثر افراد حداقل یک بار در زندگی خود با آن مواجه شوند. پس اگر شما هم جزو این دسته از افراد هستید، ما را در ادامه این مطلب همراهی کنید.

موخوره چیست؟

برای توضیح و تشریح انواع موخوره پشت سر، وسط سر و سایر قسمت‌های آن، بهتر است ابتدا اطلاعاتی در مورد آناتومی مو داشته‌باشید. موی سر در قسمت ساقه، از سه بخش مجزا تشکیل می‌شود. داخلی‌ترین قسمت بصل‌النخاع نام دارد. قسمت میانی، بخش قشری خوانده می‌شود و خارجی‌ترین لایه هم کوتیکول است. کوتیکول‌ها مجموعه‌ای از سلول‌های مرده هستند که از بخش‌های زیرین خود محافظت می‌کنند.

خشکی بیش از حد مو‌ها و آسیب‌دیدگی کوتیکول‌های محافظ می‌تواند موجب ایجاد موخوره پشت سر و سایر قسمت‌ها گردد.

بیشتر بخوانید: سولفات برای مو؛

عوامل مختلف بیرونی و درونی سلامت کوتیکول‌ها را تهدید می‌کنند و در نتیجه زمینه‌ساز ایجاد موخوره می‌شوند. با نابودی لایه محافظ، بخش قشری مو، مورد هدف عوامل بیرونی قرار می‌گیرد و به این ترتیب بافت‌های پروتئینی آن از یک‌دیگر باز می‌شوند و موخوره اتفاق می‌افتد. در ادامه به دلایل عمده‌ای که موجب تخریب کوتیکول و ایجاد موخوره می‌شود، اشاره خواهیم کرد.

به پوستت جون تازه بده

عوامل تخریب کوتیکول

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، عوامل بسیاری اعم از مکانیکی، شیمیایی و حتی اقلیمی موجب آسیب‌دیدگی کوتیکول‌های محافظ ساقه مو می‌شوند و زمینه را برای ایجاد موخوره فراهم می‌کنند.

ابتدایی‌ترین دلیل برای ایجاد این آسیب، قرار گرفتن در معرض گرما و حرارت ناشی از نور خورشید برای مدت طولانی و همچنین آلودگی هوا است. برای پیشگیری از این مسئله می‌توان از کلاه یا شال در فضای باز استفاده کرد. دومین عاملی که موجب آسیب جدی به موها می‌شود، استفاده مکرر از ابزارهای حالت دهنده مو، مانند بابلیس و اتوی مو است.

این لوازم با تولید گرما و حرارت، رطوبت موجود در ساقه مو را از بین می‌برند و با ایجاد خشکی، موخوره را تشدید می‌کنند. استحمام با آب داغ و استفاده‌ از شامپو‌های نامناسب هم یکی دیگر از این عوامل به شمار می‌روند. شانه زدن و برس کشیدن‌های زیاد و خشن، آن هم با ابزار فلزی یا پلاستیکی موجب اصطکاک مو و تخریب کوتیکول‌ها می‌شود.

استفاده از مواد شیمیایی مضر مانند انواع رنگ‌ها و دکلره‌ها، تهدید جدی برای سلامت مو به حساب می‌آیند و باید محدود یا حذف شوند. گاهی شرایط اقلیمی و آب‌و‌هوایی هم می‌تواند در ایجاد آسیب‌های این چنینی نقش داشته‌باشد؛ به عنوان مثال، آب‌و‌هوای سرد و خشک رطوبت موها را کم می‌کند و این امر موجب خشکی و دوشاخه شدن موها می‌گردد.

بیشتر بخوانید: موخوره از وسط مو؛

انواع موخوره پشت سر و ویژگی‌های آن

موخوره یا دوشاخه شدن ساقه مو به دلایل گوناگونی اتفاق می‌افتد و بسته به علت بروز، انواع مختلفی هم پیدا می‌کند. تفاوت در شکل ظاهری این عارضه و میزان پیشروی آن، موجب ایجاد تنوع و دسته‌بندی‌های مختلف می‌گردد. در ادامه به تشریح انواع مختلفی از موخوره پشت سر و سایر قسمت‌ها و دلایل بروز هر یک می‌پردازیم.

موخوره جزیی یا جوان

این نوع از موخوره به شکل یک دوشاخه کوچک ظاهر می‌شود. اکثر آسیب‌ها در ابتدا به این صورت خود را نشان می‌دهند. این مدل از دوشاخگی این شانس را به شما می‌دهد که با تشخیص و درمان به‌موقع، موهای خود را نجات دهید و آن‌ها را از آسیب‌ها و عوارض بیش‌تر در امان نگه‌دارید.

این مدل از دوشاخگی این شانس را به شما می‌دهد که با تشخیص و درمان به‌موقع، موهای خود را نجات دهید و آن‌ها را از آسیب‌ها و عوارض بیش‌تر در امان نگه‌دارید.

موخوره دابل اسپلیت یا پیر

این موخوره شباهت زیادی با مدل جوان دارد؛ با این تفاوت که میزان شکاف ایجاد شده عمیق‌تر است و نیاز به درمان جدی‌تری دارد. انتهای ساقه مو در این حالت به شکل حرفy انگلیسی در‌می‌آید. در واقع دابل اسپلیت، شکل پیشرفته موخوره جوان است که به دلیل عدم تشخیص و درمان به‌موقع اتفاق می‌افتد. این موخوره به سرعت پیشرفت کرده و به قسمت‌های بالاتر نفوذ می‌کند.

موخوره مخروطی یا شمع

در این حالت کوتیکول‌های مو در انتهای ساقه به طور کامل از بین می‌روند و قشر داخلی مو به صورت بسیار نازک نمایان می‌شود. این نوع از موخوره زمانی رخ می‌دهد که موها به مدت طولانی در معرض مواد شیمیایی مضر مانند انواع رنگ‌ها و دکلره‌ها قرار می‌گیرند و به صورت مناسب آبرسانی نمی‌شوند.

موخوره درختی

در این نوع از موخوره، انتهای ساقه مو به بیش از دوشاخه تقسیم می‌شود و چیزی شبیه به شاخه درخت را در ذهن به تصویر می‌کشد. وقتی چنین حالتی برای موهای شما اتفاق می‌افتد به این معناست که رطوبت و مواد مغذی کافی به آن‌ها نرسیده است. بهترین حالت درمانی برای این گونه از موخوره، کوتاهی با قیچی است.

موخوره چنگالی یا سه شاخه

این مدل از موخوره، شبیه به مدلy است؛ با این تفاوت که شدت آسیب وارد شده به موها در آن بیش‌تر است و با گسستگی بافت‌های پروتئینی، بخش قشری به سه شاخه تقسیم می‌شود. این آسیب از لحاظ شکل ظاهری شبیه چنگال است.

موخوره به شکل پر

استفاده زیاد از وسایل حرارتی مخصوص مو، مانند سشوار یا اتوی مو، چنین آسیبی را به دنبال خواهد‌داشت. در این حالت موها وز و ناهموار می‌شوند و لطافت و زیبایی ظاهری خود را از دست می‌دهند. این آسیب در افرادی که بیش‌تر در معرض نور خورشید و آلودگی هوا هستند و بهداشت فردی را رعایت نمی‌کنند، بروز بیش‌تری پیدا می‌کند.

موخوره گره‌ای

این حالت یکی از انواع موخوره پشت سر است که به صورت ایجاد برجستگی‌هایی در نزدیکی انتهای ساقه مو خود را نشان می‌دهد. این نوع از موخوره باعث ایجاد شکستگی و وز بیش‌تر موها می‌شود و عمل شانه زدن را مشکل می‌سازد. برای پیشگیری از این گونه آسیب، بهتر است موها را با ملایمت بیشتر و ابزار مناسب شانه بزنید و استفاده از روغن‌های مخصوص مو را فراموش نکنید.

موخوره انشعابی

اگر موهای خود را به مدت طولانی پشت سر ببندید و تنوعی در نوع بستن ایجاد نکنید، به مرور زمان موها در قسمت ساقه دچار خمیدگی و شکستگی می‌شوند و اگر این حالت ترمیم نگردد، موخوره انشعابی به وجود می‌آید.

این حالت یکی از انواع موخوره پشت سر است که به صورت ایجاد برجستگی‌هایی در نزدیکی انتهای ساقه مو خود را نشان می‌دهد.

بیشتر بخوانید: فرق شوره سر با شپش 

عوارض موخوره پشت سر چیست؟

موخوره یا دوشاخه شدن موها، یکی از انواع بیماری‌های مو به شمار می‌رود که زیبایی و سلامت موهای شما را به صورت جدی تهدید می‌کند. انتهای دوشاخه شده، به موها حالت وز و نازیبایی می‌بخشد و موجب خرد و شکننده شدن موها می‌شود.

شاید موخوره به صورت مستقیم نقشی در کاهش رشد مو نداشته‌باشد، اما باعث می‌شود که موها از انتهای ساقه خودبه‌خود خرد شوند و بریزند. این عمل موجب می‌گردد رشد قدی موها با اختلال مواجه شود و شما احساس کنید رشد موهایتان متوقف شده است.

اگر موخوره به‌موقع تشخیص داده‌نشود و درمان نگردد، تحت تاثیر عوامل محیطی به سرعت پیشرفت می‌کند تا جایی که ممکن است موهای سر به طور کامل از دست بروند و شما دچار طاسی سر شوید.

در برخی موارد، عوارض موخوره خود را به شکل ریزش مو و کم‌حجمی آن نشان می‌دهند. نازک و کدر شدن موها و از دست دادن شفافیت و درخشندگی، از دیگر عوارض گزارش شده موخوره است که در زیبایی ظاهری افراد و اعتماد به نفس آن‌ها نقش پررنگی دارد.

بیشتر بخوانید: موخوره از ریشه؛

راه‌های درمان موخوره پشت سر

برای درمان موخوره پشت سر و سایر قسمت‌ها، روش‌های متنوعی وجود دارد. اکثر افراد در ابتدای امر ترجیح می‌دهند روش‌های خانگی و کم‌هزینه‌تر را امتحان کنند. در ادامه این مطلب به ارائه روش‌های درمان خانگی موخوره می‌پردازیم.

درمان موخوره پشت سر با ماسک زرده تخم‌مرغ

همان‌طور که می‌دانید تخم‌مرغ یکی از منابع ارزشمند پروتئین به شمار می‌رود که سرشار از انواع اسیدهای چرب مورد نیاز بدن است. از آن‌جایی که کمبود مواد مغذی یکی از دلایل آشکار موخوره به حساب می‌آید، استفاده از ماسک تخم‌مرغ و رساندن مواد مغذی به مو می‌تواند تا حدودی به درمان موخوره کمک کند.

در این روش یک زرده تخم‌مرغ را با دو قاشق غذاخوری روغن زیتون و یک قاشق غذاخوری عسل مخلوط می‌کنید. پس از یک‌دست شدن ترکیب، آن را برای مدت زمان 30 دقیقه بر روی موها قرار می‌دهید. پس از شست‌و‌شوی موها با یک شامپوی ملایم، متوجه درخشندگی بیشتر و تقویت ریشه‌های موی خود خواهید شد.

درمان موخوره پشت سر با ماسک روغن نارگیل

نارگیل میوه‌ای سرشار از خواص مختلف برای پوست و مو به شمار می‌رود. روغن و عصاره نارگیل در انواع درمان‌های خانگی پوست و مو نقش پررنگی ایفا می‌کند و برای بسیاری از آسیب‌ها تجویز می‌شود. برای درمان موخوره با روغن نارگیل کافی است ابتدا موها را با شامپوی ملایم بشویید و پس از خشک کردن، آن‌ها را از قسمت‌های دوشاخه شده به روغن نارگیل آغشته کنید.

این حالت را برای مدت زمان 30 دقیقه حفظ کنید و بعد از آن، مجدد موها را بشویید. خواص موجود در روغن نارگیل رطوبت از دست رفته موها را باز می‌گرداند و آن‌ها را از خشکی و موخوره نجات می‌دهد.

برای درمان موخوره با روغن نارگیل کافی است ابتدا موها را با شامپوی ملایم بشویید

درمان موخوره پشت سر با روغن زیتون و عسل

استفاده از ترکیب روغن زیتون و عسل به صورت ماسک می‌تواند تا حدودی موجب بهبود موهای دوشاخه گردد. این ماسک هم مانند روغن نارگیل، در نقش آبرسان عمل می‌کند و خشکی مو را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

درمان موخوره پشت سر با کوتاهی با قیچی

هنگامی که درمان‌های خانگی برای موخوره جواب ندهد و میزان آسیب غیر‌قابل کنترل باشد، کوتاه کردن موها با قیچی راه‌حل نهایی به شمار می‌رود. این روش به مهارت و دقت زیادی نیاز دارد و به شیوه‎های خاصی انجام می‌شود.

موخوره‌گیری با قیچی یکی از قطعی‌ترین راهکارها برای درمان موخوره پشت سر به نظر می‌رسد. هرچند بعد از کوتاهی باز هم امکان بازگشت موخوره وجود دارد و نیاز است از سایر روش‌های پیشگیری استفاده شود. در ادامه به توضیح برخی از این راه‌ها می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید: موخوره ریش؛

همان‌طور که می‌دانید پیشگیری همیشه بهتر از درمان است. یکی از راه‌های جلوگیری از موخوره، استفاده دائمی از آبرسان‌ها و ماسک‌های تقویت‌کننده مو است که معمولا در زمان استحمام مورد استفاده قرار می‌گیرند.

برای خشک کردن موها از سشوار با درجه حرارت کم یا حوله‌های نرم و لطیف استفاده کنید و از شانه زدن‌های سریع و خشن بپرهیزید. رنگ و دکلره کردن موها را بسیار محدود کنید و هر چند هفته یک‌بار موهای خود را کمی کوتاه کنید.

سخن پایانی این‌که، درمان موخوره و دوشاخه شدن موها باید در اولویت قرار گیرد چرا که بی‌توجهی به آن پیامد‌های جبران‌ناپذیری مانند طاسی به همراه خواهد ‌داشت. در کنار تمامی راه‌های درمانی ارائه شده، کوتاه کردن مرتب موها با قیچی می‌تواند راهکار قطعی محسوب شود و تا حد زیادی به حفظ سلامتی و شادابی موهای شما کمک کند. امیدواریم مطالب ارائه شده برای شما مفید واقع گردد و به شما برای داشتن موهایی سالم و زیبا یاری رساند.

منبع ++

آناتومی مو چگونه است؟

موی سر در قسمت ساقه، از سه بخش مجزا تشکیل می‌شود. داخلی‌ترین قسمت بصل‌النخاع نام دارد. قسمت میانی، بخش قشری خوانده می‌شود و خارجی‌ترین لایه هم کوتیکول است. کوتیکول‌ها مجموعه‌ای از سلول‌های مرده هستند که از بخش‌های زیرین خود محافظت می‌کنند.

موخوره جزیی یا جوان چیست؟

این نوع از موخوره به شکل یک دوشاخه کوچک ظاهر می‌شود. اکثر آسیب‌ها در ابتدا به این صورت خود را نشان می‌دهند. این مدل از دوشاخگی این شانس را به شما می‌دهد که با تشخیص و درمان به‌موقع، موهای خود را نجات دهید و آن‌ها را از آسیب‌ها و عوارض بیش‌تر در امان نگه‌دارید.

موخوره چیست؟

موخوره یا دوشاخه شدن موها، یکی از انواع بیماری‌های مو به شمار می‌رود که زیبایی و سلامت موهای شما را به صورت جدی تهدید می‌کند. انتهای دوشاخه شده، به موها حالت وز و نازیبایی می‌بخشد و موجب خرد و شکننده شدن موها می‌شود.

۱۷ فروردین ۱۴۰۲ ۰ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی