موخوره در ریش
۷ اسفند ۱۴۰۱ ۰ دیدگاه zohre.kh

موخوره ریش؛ علائم، دلایل، پیشگیری و درمان انواع موخوره

به این مطلب امتیاز دهید

آیا ریش شما اخیراً خشک و وز به نظر می‌رسد؟ بهتر است نگاهی دقیق‌تر به آن بیندازید و ببینید چه بلایی بر سر آن آمده است! ما می‌توانیم از همین جا مشکل شما را پیش‌بینی کنیم: موخوره! شکافته شدن نوک ریش‌ها می‌تواند بسیار خسته‌کننده و اعصاب خوردکن باشد. شما ماه‌ها یا حتی سال‌ها زمان صرف کرده‌اید تا ریش‌هایتان را به شکلی که همیشه می‌خواستید درآورید، اما الان فقط به دلیل وجود موخوره باید آنها را کوتاه کنید، و این موضوع نگران‌کننده است. به طور خلاصه، موخوره در موهایی که خیلی خشک هستند ایجاد می‌شود و برای خلاص شدن از شر آن‌ها، باید چند تغییر کوچک ایجاد کنید. این تغییرات بسیار ساده هستند. با ادامه این مطلب همراه ما باشید تا هر آنچه لازم است درباره موخوره ریش بدانید را برایتان بیان کنیم.

دلایل بروز موخوره در ریش آقایان

اغلب اوقات عوامل زیادی در فرآیند ایجاد موخوره در ریش آقایان نقش دارند که چند نمونه از آن‌ها عبارتند از مواد شیمیایی خشن مانند مواد شیمیایی موجود در صابون معمولی یا شامپوهای پوست سر، قرار گرفتن در معرض شرایط آب و هوایی سخت، آسیب حرارتی ناشی از سشوار و مراقبت نامناسب از ریش.

شما ماه‌ها یا حتی سال‌ها زمان صرف کرده‌اید تا ریش‌هایتان را به شکلی که همیشه می‌خواستید درآورید، اما الان فقط به دلیل وجود موخوره باید آنها را کوتاه کنید، و این موضوع نگران‌کننده است.

همه این عوامل استرس‌زا برای موهای ریش شما هستند و در صورت عدم کنترل به آسیب‌های جبران ناپذیری منجر می‌شوند. ما فهرستی از رایج‌ترین عواملی که منجر به دو شاخه شدن و ایجاد موخوره در ریش می‌شوند را گردآوری کرده‌ایم.

از دست دادن رطوبت

فولیکول موهای شما تنها بخشی از ریش شماست که زنده است و به طور ایمن در پوست شما قرار گرفته است. ساقه مو یا فیبر مو نیز یک رشته پروتئین است که از مولکول‌هایی مانند کراتین ساخته شده و همان بخش از ریش است که شما می‌توانید ببینید.

فولیکول‌های ریش توسط روغن‌های طبیعی که پوست شما تولید می‌کنند پوشیده و محافظت می‌شوند. اما نکته اینجاست که به دلیل شرایط بد محیطی، عادات بهداشتی و سایر عوامل، این روغن‌ها می‌توانند به اندازه کافی تولید نشوند.

اگر می‌خواهید ریش خود را هیدراته و سالم نگه دارید، باید از محصولات مرطوب‌کننده مراقبت از ریش مانند روغن‌های ریش یا موم‌ها استفاده کنید که از خشکی ریش جلوگیری می‌کنند.

استفاده از محصولاتی که حاوی مواد شیمیایی خشن هستند

همیشه باید از محصولاتی استفاده کنید که به طور خاص برای استفاده از موهای ریش طراحی شده‌اند. موهای صورت شما و پوست زیر آن نیازهای خاصی دارند و به اندازه بقیه بدن شما در برابر مواد شیمیایی مقاوم نیستند.

آسیب حرارتی

این نوع آسیب که منجر به تبخیر سریع مولکول‌های آب روی سطح یا داخل الیاف مو می‌شود، در اثر قرار گرفتن در معرض گرمای شدید ایجاد می‌شود. این امر ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که از سشوار یا وسایل حالت‌دهنده موی داغ مانند بیگودی یا اتو مو استفاده می‌کنید.

بیشتر بخوانید: موخوره چیست؟ 

همیشه باید از محصولاتی استفاده کنید که به طور خاص برای استفاده از موهای ریش طراحی شده‌اند.

قرار گرفتن در معرض شرایط آب و هوایی سخت

تغییرات دما و رطوبت عواملی هستند که می‌توانند از طریق از دست دادن رطوبت در موهای صورت به ریش شما آسیب برسانند و باعث ایجاد موخوره در ریش شوند. این موضوع در طول ماه‌های زمستان که پوست شما نیز شروع به احساس انجماد می‌کند، آشکارتر خواهد بود.

رژیم غذایی ضعیف

این موضوع ممکن است برای اکثر مردم ارتباطی با موخوره در ریش نداشته باشد، اما یک رژیم غذایی نامناسب با مقادیر کم عناصر مغذی می‌تواند تاثیر زیادی بر کیفیت و سرعت رشد موهای ریش شما داشته باشد. عوامل دیگری مانند ورزش نکردن، نداشتن خواب کافی یا قرار گرفتن مداوم در معرض استرس نیز می‌توانند بر سلامت ریش شما تأثیر منفی بگذارند.

به پوستت جون تازه بده

موخوره در ریش بلند مردان

موخوره در هر ریشی می‌تواند رخ دهد، اما در ریش‌های بلند این مشکل می‌تواند در طول ساقه موی ریش گسترش یابد و بیشتر نمایان شود. بنابراین افرادی که ریش بلند دارند باید خیلی بیشتر مراقب ایجاد موخوره در ریش خود باشند. در واقع، به محض اینکه یک انشعاب در ریش بلند ایجاد شود، کار تمام است!

برخی ممکن است ادعا کنند که محصولی دارند که موخوره در ریش را ترمیم می‌کند، اما هیچ مطالعه‌ای نشان نداده که این محصولات واقعاً موثرند. اگر ریش‌هایتان دو شاخه شده است، بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که یک قیچی بردارید و انتهای موخوره‌ها را کوتاه کنید. این کار باعث می‌شود موهای سالمی که در پشت سر موخوره‌ها قرار دارند، آزادانه رشد کنند و از برگشت موخوره به سمت ساقه مو جلوگیری نمایند.

روش‌های درمانی موخوره در ریش و سبیل

همانطور که پیش‌تر گفتیم، هیچ درمانی برای از بین بردن موخوره در ریش وجود ندارد و یا حداقل، تاکنون هیچ روش اثبات شده‌ای برای حذف موخوره در ریش یافت نشده است. اما شما می‌توانید با رعایت چند نکته ساده از ایجاد موخوره در ریش‌های خود جلوگیری کنید.

بنابراین اگر در حال حاضر دچار موخوره شده‌اید، بهتر است به یک آرایشگر خبره مراجعه کنید تا موخوره‌های ریش شما را بچیند و سپس با رعایت نکاتی که خدمتتان عرض خواهیم کرد، از ایجاد دوباره موخوره در ریش خود جلوگیری نمایید.

برای جلوگیری از موخوره در ریش، سالم‌تر بخورید!

پروتئین را به رژیم غذایی خود اضافه کنید تا یکپارچگی موهای خود را تقویت کنید.‌مرغ بدون چربی، گوشت سفید، غذاهای دریایی، ماست، تخم‌مرغ و شیر را امتحان کنید. اگر گیاهخوار هستید، کینوا، اداما و عدس سرشار از پروتئین هستند.

بیوتین بیشتری مصرف کنید، ویتامین B کمپلکس که رشد مو را تشویق می‌کند را در رژیم غذایی خود بگنجانید. برای این کار به دنبال حبوبات، آجیل، تخمه آفتابگردان، غلات کامل و تخم‌مرغ باشید. رژیم غذایی بخش بزرگی از داشتن ریش سالم است، بنابراین با رعایت آن از ایجاد موخوره در ریش خود جلوگیری کنید.

از شامپوی ملایمی که برای ریش فرموله شده است استفاده کنید

شامپو ریش به آرامی ریش و پوست زیر آن را تمیز می‌کند. حتما شامپوی ریش بدون سدیم لوریل سولفات (SLS) پیدا کنید، زیرا این ماده سبوم و رطوبت مو را از بین می‌برد. اما مانند هر محصول دیگری، نباید حتی در مصرف شامپو زیاده‌روی کنید. دفعات شامپو زدن به ریش خود را تا جایی که موهایتان تمیز است، اما هنوز هیدراته باقی مانده است کاهش دهید.

توصیه می‌کنیم با 2 تا 3 بار در هفته شروع کنید و در صورت لزوم این مقدار را تنظیم کنید. مردانی که موهای ضخیم‌تری دارند معمولاً فقط 2 تا 3 بار در هفته می‌توانند ریششان را شامپو بزنند، در حالی که مردانی که موهای نازک‌تر و نرم‌تری دارند ممکن است نیاز به شامپو زدن به صورت یک روز در میان داشته باشند.

بیشتر بخوانید: دندان قروچه چیست؟

برای جلوگیری از موخوره در ریش، در رنگ کردن ریش دقت کنید!

ما نمی‌گوییم رنگ کردن موهای خود را متوقف کنید، ولی متوجه باشید اگر این کار را ادامه دهید، باید برای سالم نگه داشتن ریش خود سخت تلاش کنید. از آنجایی که رنگ مو موهای شما را خشک می‌کند، باید موهای از دست رفته را بازیابی کنید.

این بدان معناست که باید مراقب نگهداری از ریش رنگ شده‌ی خود باشید و در صورت نیاز به آن شامپو بزنید و آن را حالت دهید و یک روز بدون روغن ریش نمانید. روغن ریش با تکمیل سبوم طبیعی موهای شما به جلوگیری از موخوره کمک می‌کند.

روغن ریش از یک روغن حامل (روغنی ملایم که حامل عطر است) و روغن‌های ضروری برای عطردهی تشکیل شده است. توصیه می‌کنیم برای ایجاد تغذیه بیشتر ریش‌ها از موم‌های ریش نیز استفاده کنید.

ریش خود را مرتباً با وسایلی که به خوبی نگهداری می‌شوند کوتاه کنید

از یک جفت قیچی تیز و یک دستگاه اصلاح ریش که قبل از هر جلسه‌ی اصلاح، تمیز و روغن‌کاری شده است استفاده کنید. بهتر است هر هفته یا دو هفته یک‌بار ریش خود را کوتاه کنید و هر رشته‌ای را که شروع به نشان دادن موخوره کرده است از بین ببرید.

در شانه زدن ریش خود زیاده‌روی نکنید

ریش خود را حداکثر 3 تا 4 بار در روز شانه کنید.

از یک جفت قیچی تیز و یک دستگاه اصلاح ریش که قبل از هر جلسه‌ی اصلاح، تمیز و روغن‌کاری شده است استفاده کنید.

از شانه اره‌ای یا شانه ساخته شده از دندانه‌های طبیعی استفاده کنید

در دسترس‌ترین شانه در منزل، شانه پلاستیکی است که اتفاقاً مضرترین گزینه برای ریش‌ها می‌باشد. شانه‌های پلاستیکی ممکن است ارزان باشند، اما دارای لبه‌های دندانه‌دار میکروسکوپی هستند که موهای شما را پاره می‌کنند و حتی می‌توانند باعث ایجاد موخوره در ریش شما شوند.

از طرف دیگر شانه‌های اره‌ای دارای لبه‌های صافی هستند که به راحتی بر روی ریش‌ها سر می‌خورند. برای اطمینان بیشتر، یک شانه طبیعی را امتحان کنید که دندانه‌های آن از کراتین ساخته شده است تا کوتیکول‌ها را ببندد، اصطکاک را کاهش دهد و از گره خوردن ریش‌ها جلوگیری کند.

هرچه ریش شما ضخیم‌تر و بلندتر باشد، به فضای بیشتری بین دندان‌های شانه نیاز خواهید داشت. فاصله‌های متوسط تا وسیع بین دندان‌ها از کشیدن ریش‌ها جلوگیری می‌کند. برای صاف کردن، باز کردن و شکل دادن به ریش با برس موی گراز کار را تمام کنید.

موخوره در ریش آقایان موضوعی رایج است و این مشکل مخصوصا در آقایانی که ریش‌های خود را بسیار بلند نگه می‌دارند، بیشتر دیده می‌شود.

بیشتر بخوانید: موخوره پلک؛

برای جلوگیری از موخوره در ریش، استفاده از سشوار تا حد ممکن ممنوع!

اگر گزینه دیگری ندارید، حداقل از تنظیمات خنک سشوار استفاده کنید. برای محافظت بیشتر، ابتدا چند قطره روغن ریش بمالید. برای اینکه ریش خود را بیرون از حمام خشک کنید، از حوله نرم استفاده کنید و این کار را بدون مالش انجام دهید! اصطکاک حوله با صورت می‌تواند باعث ایجاد موخوره در ریش شما شود.

موخوره در ریش آقایان موضوعی رایج است و این مشکل مخصوصا در آقایانی که ریش‌های خود را بسیار بلند نگه می‌دارند، بیشتر دیده می‌شود. با این حال با ایجاد چند تغییر ساده در سبک زندگی خود مثل داشتن رژیم غذایی سالم و استفاده از شامپوها و روغن‌های مخصوص، می‌توانید از ایجاد موخوره در ریش جلوگیری کنید.

منبع ++++

آیا موخوره در ریش های بلند رخ میدهد؟

موخوره در هر ریشی می‌تواند رخ دهد، اما در ریش‌های بلند این مشکل می‌تواند در طول ساقه موی ریش گسترش یابد و بیشتر نمایان شود. بنابراین افرادی که ریش بلند دارند باید خیلی بیشتر مراقب ایجاد موخوره در ریش خود باشند. در واقع، به محض اینکه یک انشعاب در ریش بلند ایجاد شود، کار تمام است!

شامپو ریش باید چگونه باشد؟

شامپو ریش به آرامی ریش و پوست زیر آن را تمیز می‌کند. حتما شامپوی ریش بدون سدیم لوریل سولفات (SLS) پیدا کنید، زیرا این ماده سبوم و رطوبت مو را از بین می‌برد. اما مانند هر محصول دیگری، نباید حتی در مصرف شامپو زیاده‌روی کنید. دفعات شامپو زدن به ریش خود را تا جایی که موهایتان تمیز است، اما هنوز هیدراته باقی مانده است کاهش دهید.

از چه شانه ای برای ریش ها استفاده کنیم؟

از طرف دیگر شانه‌های اره‌ای دارای لبه‌های صافی هستند که به راحتی بر روی ریش‌ها سر می‌خورند. برای اطمینان بیشتر، یک شانه طبیعی را امتحان کنید که دندانه‌های آن از کراتین ساخته شده است تا کوتیکول‌ها را ببندد، اصطکاک را کاهش دهد و از گره خوردن ریش‌ها جلوگیری کند.

۷ اسفند ۱۴۰۱ ۰ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی