مراقبت از مو در بارداری
۱۹ بهمن ۱۴۰۱ ۰ دیدگاه zohre.kh

مراقبت از مو در بارداری

به این مطلب امتیاز دهید

دوران بارداری یکی از شیرین‌ترین دوران‌های زندگی هر فرد به شمار می‌آید. اما یقینا این شیرین برای هر کسی همراه با کمی سخت خواهد بود. یکی از مشکلاتی که اکثر بانوان در دوران بارداری با آن مواجه می‌شوند، ریزش مو است. ریزش مو در این دوران به دلیل نوسانات هورمونی یک امر کاملا طبیعی است و ممکن است برای هر کسی پیش بیاید. نحوه برخورد با این مشکل در درمان آن اهمیت زیادی دارد. شما می‌توانید در وهله اول از بروز آن پیشگیری کنید و اگر موفق نشید، روش‌های درمانی مختلف را زیر نظر پزشک امتحان نمایید. در ادامه با ما همراه باشید تا در ارتباط با مراقبت از مو در بارداری و روش‌های جلوگیری از ریزش موها اطلاعاتی به شما بدهیم.‌

آن‌چه خواهید خواند...

دلایل ریزش مو در دوران بارداری

برای مراقبت از مو در بارداری ابتدا لازم است علت مشکلات به وجود آمده در این دوران را ریشه‌یابی کنید. در این صورت شما می‌توانید روش بهتری برای حل مشکل خود ارائه دهید.

یکی از مشکلاتی که اکثر بانوان در دوران بارداری با آن مواجه می‌شوند، ریزش مو است.

تغذیه نامناسب

تغذیه در دوران بارداری از اهمیت زیادی برخوردار است و اصولا بانوان از اهمیت این موضوع آگاه هستند. رژیم غذایی دوران بارداری باید سرشار از انواع ویتامین‌ها، آهن، پروتئین و مواد معدنی لازم باشد؛ چرا که بدن به‌سرعت ضعیف شده و وجود یک موجود زنده دیگر در بدن باعث می‌شود بدن مادر نیاز به تغذیه دوچندان داشته باشد. عدم توجه به این مسئله ضعف شدید بدن و ریزش موها را به همراه خواهد داشت.

ابتلا به انواع بیماری‌ها

اگر شخص باردار در دوران بارداری که بدن ضعیف می‌شود و مقاومتش پایین می‌آید، به بیماری‌های دیگری مانند فشار خون، دیابت و … مبتلا باشد، احتمال ریزش مو در او افزایش پیدا می‌کند.

تغییرات هورمونی

مشخصا سطح هورمون‌ها در دوران بارداری تغییر کرده و بدن بانوان باردار دچار تغییرات هورمونی شدیدی می‌شود. این مشکل ممکن است حتی تا مدت‌ها بعد از زایمان هم ادامه‌دار باشد و متاسفانه تغییرات سطح هورمون‌ها یکی از اصلی‌ترین دلایل ضعف ریشه مو و ریزش آن‌ها است.

کم‌کاری تیروئید

تغییرات در سطح هورمون‌ها تنها شامل هورمون‌های جنسی نشده و فرد باردار ممکن است در دوران بارداری خود دچار نوسانات هورمون تیروئید هم بشود. همان‌طور که می‌دانید وظیفه هورمون تیروئید در بدن سوخت و ساز، بهبود وضعیت سیستم گوارش و پوست و مو است. بنابراین کوچک‌ترین اختلالی در عملکرد آن می‌تواند باعث ریزش مو شود.

به پوستت جون تازه بده

پیشگیری از ریزش مو در دوران بارداری

پیشگیری بهتر از درمان است! شاید این جمله کلیشه‌ای باشد، اما حقیقت دارد. بهتر است پیش از این‌که به فکر درمان ریزش مو در دوران بارداری باشید، از آن پیشگیری کنید. پیشگیری از ریزش مو در این دوران کار چندان سختی نیست. تنها کافی است:

مواد معدنی و ویتامین‌های لازم را به موهایتان برسانید

در دوران بارداری تغذیه موها اهمیت زیادی دارد. توصیه می‌کنیم در این دوران از یک رژیم غذایی سالم و مغذی پیروی کنید که در آن انواع مواد غذایی مفید و تقویت‌کننده وجود داشته باشد.

این مهم نه فقط سلامت پوست و موی شخص باردار، که سلامت جنین را نیز به همراه خواهد داشت. برنامه غذایی این دوران باید شامل انواع سبزیجات، گوشت‌ها، پروتئین‌ها، آنتی‌ اکسیدان‌ها و مواد معدنی باشد.

این مهم نه فقط سلامت پوست و موی شخص باردار، که سلامت جنین را نیز به همراه خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: مراقبت از پوست خشک در بارداری

از شرایط استرس‌زا دوری کنید

برای مراقبت از مو در بارداری از شرایط استرس‌زا دوری کنید. قرار گرفتن در شرایط استرس‌زا برای هر انسانی سم است؛ حال تصور کنید فرد در دوران بارداری در این شرایط قرار بگیرد. مشخصا دور کردن استرس در دوران بارداری سخت بوده و مادر دائما نگران وضعیت خود و فرزندش است؛

اما به‌عنوان یک مادر باید تلاش کنید نه فقط برای سلامت خود، که برای سلامت فرزندتان خود را از شرایط تنش‌زا دور کنید و با مراقبت‌های گوناگون آرامش را به لحظه‌های خود هدیه دهید. فرار از استرس با انجام یوگا و مدیتیشن به جلوگیری از ریزش موهایتان در دوران بارداری کمک خواهد کرد.

از موهایتان با روغن‌تراپی مراقبت کنید

پوست سر بسیار حساس است و باید دائما تحت مراقبت قرار بگیرد. یکی از راه‌های تقویت و محافظت از آن روغن‌درمانی است. شما می‌توانید با چند بار استفاده از روغن‌های مراقبت از مو در هفته، پیش از حمام و پیش از خواب، فرایند آب‌رسانی و تغذیه موهای خود را تکمیل کنید.

روغن‌هایی مانند روغن آرگان، روغن بادام، روغن زیتون و روغن نارگیل می‌توانند در این مسیر به شما کمک کنند. سعی کنید در دوران روغن‌تراپی کمتر موهای خود را با سشوار و اتو مو حالت دهید و از شانه کردن با خشونت بپرهیزید. استفاده از شانه‌های دندانه‌درشت برای بهبود وضعیت موهایتان و خوش‌فرم شدن آن‌ها توصیه می‌شود.

از مصرف محصولات مراقبت موی شیمیایی پرهیز کنید

تا وقتی می‌توانید از محصولات طبیعی استفاده کنید، چرا سراغ مواد شیمیایی می‌روید؟ قطعا اگر سری به فروشگاه‌های آرایشی بهداشتی بزنید، با خیل عظیمی از محصولات مراقبت از موی رنگارنگ و جذاب مواجه می‌شوید؛

اما اکثر آن‌ها حاوی مواد شیمیایی هستند که در دوران بارداری می‌توانند باعث ریزش موی شما بشوند. بهتر است در دوران بارداری بیشتر از محصولات مراقبت از مویی که حاوی بیوتین و سیلیس است، استفاده نمایید.

موهای خیس‌تان را شانه نکنید

فرقی نمی‌کند در دوران بارداری قرار دارید یا نه، شما نباید موهایتان را وقتی خیس است شانه کنید. موها در حالت خیس و نم‌دار شکننده‌ و آسیب‌پذیر می‌شوند و این در حالی است که بسیاری از افراد عادت دارند پس از استحمام سریعا موهای خود را شانه کنند.

شانه زدن مو در چنین وضعیتی موجب ریزش بیش از حد آن‌ها خواهد شد. بهتر است اجازه دهید موهایتان در مجاورت با هوای آزاد خشک شوند و سپس اقدام به شانه کردن آن‌ها کنید.

روش‌های طبیعی مراقبت از مو در بارداری

شما می‌توانید به کمک روش‌های طبیعی و برخی ماسک‌های خانگی از ریزش مو در دوران بارداری جلوگیری کنید. در ادامه چند راهکار ساده برای مراقبت از مو در بارداری به شما می‌دهیم.

شانه زدن مو در چنین وضعیتی موجب ریزش بیش از حد آن‌ها خواهد شد.

مراقبت از مو در بارداری با استفاده از مولتی ویتامین‌ها

یکی از اصلی‌ترین علل ریزش مو خصوصا در دوران بارداری کمبود ویتامین‌ها ومواد معدنی مورد نیاز بدن است. شما می‌توانید جهت تغذیه و تامین ویتامین‌های مورد نیاز برای موهایتان از مواد غذایی حاوی ویتامین یا مکمل‌ها استفاده نمایید.

مراقبت از مو در بارداری با استفاده از آب‌لیمو و تخم‌مرغ

فواید بسیار زیاد تخم‌مرغ برای تقویت موها و جلوگیری از ریزش آن‌ها بر هیچ‌کس پوشیده نیست. شما می‌توانید یک عدد تخم‌مرغ را به همراه آب لیموی تازه در ظرفی بریزید و به‌خوبی با یکدیگر مخلوط کنید. ماسک به دست آمده را روی موهایتان بمالید و اجازه دهید حداقل ۳۰ دقیقه روی سرتان بماند تا تاثیر فوق‌العاده خود را بگذارد. سپس با آب سرد و شامپوی ملایم سر خود را بشویید. این ماسک در دوران بارداری تاثیر زیادی بر جلوگیری از ریزش موها و افزایش حجم آن‌ها خواهد داشت.

مراقبت از مو در بارداری با دانه‌های شنبلیله

شاید برایتان عجیب باشد؛ اما دانه‌های شنبلیله خاصیت فوق‌العاده عجیبی در تقویت موها خصوصا در دوران بارداری دارند. کافی است مقداری مناسب از این دانه را در ظرفی بکوبید و پودر آن را مستقیما روی پوست سرتان بریزید. کمی با سر انگشتانتان آن را ماساژ دهید و سپس بشویید. تاثیرات این ماسک پس از پایان دوران بارداری به‌خوبی نمایان خواهد شد.

مراقبت از مو در بارداری با استفاده از ژل آلوئه‌ورا

استفاده از ژل آلوئه‌ورا یکی از روش‌های سنتی و البته بسیار محبوب برای مراقبت از پوست مو به شمار می‌آید. این گیاه خاصیت و تاثیر فوق‌العاده‌ای در درمان و تقویت موهای شما دارد. شما می‌توانید در دوران بارداری با مالیدن ژل این گیاه روی موهایتان تا حد زیادی از ریزش آن‌ها جلوگیری کنید.

بیشتر بخوانید: کراتین مو در شیردهی؛

مراقبت از مو در بارداری با استفاده از شیر نارگیل

یکی دیگر از بهترین راه‌های تقویت موهای سر خصوصا در دوران بارداری استفاده از شیر نارگیل به‌عنوان یک ماسک طبیعی است. برای استفاده از این ماسک شما می‌توانید مقداری از شیر نارگیل را با نوک انگشتان یا قلم‌مو روی موهایتان بمالید و ماساژ دهید. حتما چندین بار در طول دوران بارداری از این ماسک مقوی استفاده نمایید تا نتایج آن را مشاهده کنید.

بازگشت مو‌های ریخته‌شده در دوران بارداری

حتما برایتان سوال شده آیا موهای ریخته‌شده در دوران بارداری باز می‌گردد یا خیر. در پاسخ به این سوال می‌توان گفت برگشت موها ممکن است، اما حدودا در مدت زمانی حداقل شش ماهه به طول می‌انجامد؛ زیرا پس از زایمان سطح هورمون‌های بدن به حالت طبیعی برگشته و دیگر نوسانات هورمونی این دوران به قوت قبل باقی نمی‌ماند. بنابراین موها می‌توانند به حالت قبلی خود بازگشته و مجددا رشد کنند.

البته ممکن است ریزش مو پس از مصرف دارویی خاص اتفاق بیفتد که یقینا پس از قطع دارو زیر نظر پزشک، ریزش مو نیز رفع شده و موهای از دست رفته مجددا رشد می‌کنند. کافی است کمی صبور باشید. این ریزش مو طبیعی و موقتی است و یقینا شما بعد از دوران بارداری به حالت قبلی خود بازخواهید گشت.

بنابراین موها می‌توانند به حالت قبلی خود بازگشته و مجددا رشد کنند.

بیشتر بخوانید: تأثیر قرص ضدبارداری بر پوست و مو

ریزش مو بعد از دوران بارداری

بسیاری از زنان پس از دوران بارداری نیز با مشکل ریزش موی بیش از حد خود مواجه می‌شوند و حتی ممکن است این ریزش به ۵۰۰ تار مو در روز هم برسد. زنانی که به این وضعیت دچار می‌شوند، اصطلاحا مبتلا به آلوپسی پس از زایمانند. البته ممکن است این وضعیت در نگاه اول نگران‌کننده به نظر برسد؛ اما کاملا طبیعی است و این مشکل با درمان‌های مختلف رفع خواهد شد.

درمان‌های تخصصی ریزش مو پس از دوران بارداری

ممکن است پس از گذراندن دوران بارداری نیاز به درمان‌های تخصصی داشته باشید. در ادامه مقاله مراقبت از مو در بارداری، دو روش مرسوم و معمول را به شما معرفی می‌کنیم.

درمان ریزش مو با مزوتراپی

این روش یکی از موثرترین روش‌ها برای درمان ریزش مو است که طی آن پزشکان متخصص با استفاده از تزریق‌های موضعی کاملا سطحی اسید هیالورونیک غیر متقاطع، انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری موهای از دست رفته را به شما باز می‌گرداند.

سطح این تزریق‌ها می‌تواند از ۱ تا ۱۳ میلی‌متر متغیر باشد. مزوتراپی میان پزشکان به عنوان تزریق پلی ویتامین نیز معروف است و یک روش درمانی بسیار کاربردی و سریع به شمار می‌آید. تزریق میکرو مزوتراپی باعث تحریک خاصیت ارتجاعی پوست، بهبود فرایند آبرسانی و تقویت موها برای رشد مجدد می‌شود. این درمان بدون درد بوده و در مطب پزشک با بی‌حسی موضعی انجام می‌گیرد.

مزوتراپی میان پزشکان به عنوان تزریق پلی ویتامین نیز معروف است و یک روش درمانی بسیار کاربردی و سریع به شمار می‌آید.

درمان ریزش مو با روش پی آر پی  (PRP)

روش پی آر پی یکی از این روش‌های پلاسمادرمانی محسوب می‌شود. در این روش، پزشک PRP که ماده‌ای گرفته‌شده از خون است را مستقیما به پوست سر تزریق می‌کند که در طی آن فولیکول‌های مو تقویت شده و رشد موهایتان از سر گرفته می‌شود. نگران نباشید! PRP از خون شما با استفاده از روشی شبیه به گریز از مرکز استخراج می‌گردد و این روش بدون درد است.

چرا از پلاکت‌ها در این روش استفاده می‌شود؟ زیرا پلاکت‌ها یکی از چهار جزء اصلی خون به شمار می‌آیند و باعث رشد و بازسازی سریع سلولی می‌شوند. موهای از دست رفته شما پس از انجام این روش درمانی سریعا باز خواهند گشت.

ریزش مو در دوران بارداری یک امر طبیعی است. شما تنها می‌توانید با روش‌های گفته‌شده از آن پیشگیری کرده و در صورت اتفاق افتادن آن، اقدام به درمان کنید.

منبع ++++

آیا تغذیه رو مو تاثیر دارد؟

تغذیه در دوران بارداری از اهمیت زیادی برخوردار است و اصولا بانوان از اهمیت این موضوع آگاه هستند. رژیم غذایی دوران بارداری باید سرشار از انواع ویتامین‌ها، آهن، پروتئین و مواد معدنی لازم باشد؛ چرا که بدن به‌سرعت ضعیف شده و وجود یک موجود زنده دیگر در بدن باعث می‌شود بدن مادر نیاز به تغذیه دوچندان داشته باشد. عدم توجه به این مسئله ضعف شدید بدن و ریزش موها را به همراه خواهد داشت.

کدام روغن ها برای مادران باردار مناسب است؟

روغن‌هایی مانند روغن آرگان، روغن بادام، روغن زیتون و روغن نارگیل می‌توانند در این مسیر به شما کمک کنند. سعی کنید در دوران روغن‌تراپی کمتر موهای خود را با سشوار و اتو مو حالت دهید و از شانه کردن با خشونت بپرهیزید. استفاده از شانه‌های دندانه‌درشت برای بهبود وضعیت موهایتان و خوش‌فرم شدن آن‌ها توصیه می‌شود.

درمان ریزش مو با مزوتراپی چگونه است؟

سطح این تزریق‌ها می‌تواند از ۱ تا ۱۳ میلی‌متر متغیر باشد. مزوتراپی میان پزشکان به عنوان تزریق پلی ویتامین نیز معروف است و یک روش درمانی بسیار کاربردی و سریع به شمار می‌آید. تزریق میکرو مزوتراپی باعث تحریک خاصیت ارتجاعی پوست، بهبود فرایند آبرسانی و تقویت موها برای رشد مجدد می‌شود. این درمان بدون درد بوده و در مطب پزشک با بی‌حسی موضعی انجام می‌گیرد.

۱۹ بهمن ۱۴۰۱ ۰ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی