مراقبت از پوست خشک در بارداری
۱۳ آبان ۱۴۰۱ ۰ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

مراقبت از پوست خشک در بارداری

به این مطلب امتیاز دهید

بارداری نوسانات مختلفی را در بدن زنان به وجود می‌آورد. تغییرات هورمونی در بدن مادر شرایط رشد و نمو جنین را تا مدت 9 ماه فراهم می‌کند. خشکی پوست نیز درنتیجه همین تغییراتی است که رخ می‌دهد و چیز عجیبی نیست. علت خشکی پوست در زنان باردار را از دو جنبه می‌توان موردبررسی قرارداد. یکی تغییرات هورمونی است که به آن اشاره کردیم و دیگری خشک بودن طبیعی پوست فرد است. در این مطلب قصد داریم با روش‌های مناسب نگهداری از پوست در دوره حاملگی آشنا شویم و درنهایت بدانیم مراقبت از پوست خشک در بارداری چگونه امکان‌پذیر است.

خشکی پوست نیز درنتیجه همین تغییراتی است که رخ می‌دهد و چیز عجیبی نیست

خشکی پوست در بارداری نشانه چیست؟

اغلب خانم‌ها به‌سلامتی و شادابی پوست خود اهمیت می‌دهند. در زمان بارداری توجه به طراوت پوست، بیشتر از سایر مواقع خود را نشان می‌دهد. در بارداری براثر عوامل مختلف، پوست بدن زنان دچار خشکی می‌شود و همین مسئله آن‌ها را نگران و مضطرب می‌کند.

به این افراد توصیه می‌کنیم هیچ‌گونه نگرانی و اضطراب به دل خود راه ندهند و در ابتدای امر دلایل ایجاد این خشکی را بدانند و در قدم بعدی به روش‌های مفیدی رجوع کنند که موجب کاهش و التیام این عارضه می‌شود.

افزایش غلظت خون و کمبود آب در بدن، تغییرات هورمونی، استفاده از مواد خوراکی مضر، از عوامل اصلی ایجاد خشکی در پوست زنان باردار است. پزشکان و متخصصان این حوزه، پوسته‌پوسته شدن دست، صورت، ناحیه شکم، ران، سینه‌ها و سایر بخش‌های بدن را در دسته علائم خشکی پوست تقسیم‌بندی می‌کنند و همواره بر مراقبت از آن در زمان بارداری تأکید دارند.

به پوستت جون تازه بده

آیا خشکی پوست نشانه یک بیماری است؟

زنان باردار بایستی همواره تحت مراقبت قرار داشته باشند و سلامت آن‌ها چک شود. خشکی پوست یکی از مواردی محسوب می‌شود که نباید از کنار آن به همین راحتی گذشت. برخی از افراد خشکی پوست را جدی نمی‌گیرند و درمان آن را به بعد از زایمان موکول می‌کنند.

هرگونه تعلل و سهل‌انگاری در این مورد، موجب بروز آسیب‌های جدی برای مادر و جنین می‌شود. بیماری‌های مختلفی مانند دیابت و مشکلات کلیوی، خود را به‌صورت خشکی پوست نشان می‌دهند و روی پوست بروز پیدا می‌کنند. خشکی پوست را باید به‌عنوان یک نشانه هشداردهنده تلقی کرد. نقص موجود در پوست این هشدار را به فرد می‌دهد تا بیشتر از قبل مراقب سلامتی خود باشد.

مراقبت از پوست در دوران بارداری

این جمله را به‌کرات شنیده‌ایم که پیشگیری بهتر از درمان است. قبل از اینکه پوست دچار خشکی پیشرفته شود، بهتر است مراقبت‌های لازم را جهت کاهش خشکی پوست انجام دهید. با رشد جنین و بزرگ‌تر شدن آن، پوست در ناحیه شکم کشیده‌تر می‌شود و به‌تدریج خشک‌شده و ترک‌هایی روی آن ایجاد می‌کند.

به‌صورت کلی نمی‌توان مانع ایجاد این خشکی شد، ولی بااین‌وجود، راه‌های درمانی مؤثری وجود دارد که تأثیرات منفی آن را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

استحمام با شیر گاو یکی از روش‌های مؤثری است که طرفداران بی‌شماری دارد. چربی و سایر مواد مغذی که در ساختار شیر وجود دارد، باعث مرطوب شدن و نرمی و لطافت در پوست می‌شود و تأثیرات منفی خشکی پوست را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

بیشتر بخوانید: مراقبت از پوست در دوران شیردهی

استحمام با شیر گاو یکی از روش‌های مؤثری است که طرفداران بی‌شماری دارد.

همچنین تغذیه مناسب و جا دادن مواد مغذی و مفید در وعده‌های غذایی زنان باردار، کمک بزرگی به جوانی و لطافت پوست آنان می‌کند. میل کردن مقدار مناسبی از روغن نارگیل در روز، تأثیر بسیار مثبتی در شادابی پوست بدن زنان باردار دارد. تا یادمان نرفته باید این موضوع را نیز خاطرنشان بسازیم که استفاده از مواد شوینده‌ای که در ساختار خود، الکل و سایر مواد شیمیایی مضر دارند نیز به‌شدت خطرناک هستند و هرگز استفاده از آن را برای زنان باردار توصیه نمی‌کنیم.

چگونه با خشکی پوست در دوران بارداری مقابله نمایید؟

خشکی پوست در دوران بارداری را بایستی به‌عنوان یک مشکل رایج بین زنان باردار شناسایی کرد. این مشکل از دیرباز تاکنون وجود داشته است. این عارضه در دوران بارداری یک امر اجتناب‌ناپذیر است که بایستی برای رفع آن راه‌حل مناسبی اندیشیده شود.

با درک این موضوع بهتر است راهکارهایی را بیاموزید و از طریق آن‌ها اختلالات پوستی خود را به میزان قابل‌توجهی کاهش دهید. استفاده از کرم‌های مرطوب‌کننده که در داروخانه‌ها وجود دارند، بهترین روشی است که خشکی پوست را التیام می‌بخشد. البته قبل از مصرف هرگونه کرم و مرطوب‌کننده‌ای، باید با پزشک معالج خود مشورت کنید. آب گرم دشمن چربی روی پوست است.

ازاین‌جهت بهتر است به توصیه‌های ذکرشده عمل کنید و از دوش گرفتن طولانی مدت با آب گرم بپرهیزید. دوش طولانی با آب گرم، میزان چربی در پوست را کاهش می‌دهد و شرایط لازم برای خشکی آن را فراهم می‌کند. از طرفی نباید از خطراتی که متوجه سلامتی جنین نیز می‌شود، غافل شوید.

بیشتر بخوانید: آکنه بارداری؛ 

چه موقع باید برای خشکی پوست در بارداری به پزشک مراجعه کنید؟

در ادامه مقاله مراقبت از پوست خشک در بارداری باید گفت که خشکی پوست با علائم مختلفی خود را در دوران بارداری نشان می‌دهد. ترک‌های روی شکم از گونه‌های رایجی شمرده می‌شود که در این دوره خود را نمایان می‌سازند. این ترک‌ها مکان مناسبی جهت رشد و تکثیر قارچ‌ها و عفونت‌ها به‌حساب می‌آیند.

در صورتی که هرگونه جوش یا عفونتی را روی پوست خود مشاهده کردید، در سریع‌ترین زمان ممکن به پزشک معالج خویش مراجعه کنید تا با ارائه روش‌های درمانی مناسب، مانع از پیشروی عفونت‌ها شوند. ایجاد هرگونه عفونتی در بدن، خطر جدی را برای سلامت مادر و جنین به وجود می‌آورد.

همیشه باید به دنبال علت ایجاد خشکی در پوست باشید و مشاهده علائم غیرعادی را جدی بگیرید. ادرار تیره و مدفوع روشن نیز ازجمله علائم نگران‌کننده به‌حساب می‌آیند. این علائم نشان می‌دهند فرد مبتلا، به اختلالات کبدی دچار است و باید سریعاً مورد مداوا قرار بگیرد.

همیشه باید به دنبال علت ایجاد خشکی در پوست باشید و مشاهده علائم غیرعادی را جدی بگیرید.

پوست خشک و خارش‌دار در بارداری را چگونه می‌توان درمان کرد؟

پوست خشک به‌خودی‌خود آزاردهنده است چه برسد به این‌که با خارش نیز همراه باشد. تشدید خشکی پوست باعث می‌شود تا زنان حامله پوست خود را شدیدتر بخارانند. خاراندن بیش‌ازحد پوست موجب ایجاد زخم و خراش در پوست می‌شود.

زنان بارداری که به این نوع عارضه پوستی دچار می‌شوند، بایستی از پوست خود مراقبت کنند و آن را مرطوب نگه دارند. خارش پوست در حد معمولی نگران‌کننده نیست. درصورتی‌که میزان آن از حد معمولی فراتر رفت، باید موضوع را با پزشک معالج در میان گذاشت؛ ممکن است این خارش نشانه‌ای از یک بیماری خطرناک باشد.

خشک شدن پوست در بارداری و جنسیت جنین

بیشتر افسانه‌ها و دیدگاه‌های قدیمی که در حوزه علم طبابت و بارداری مطرح می‌شود را نمی‌توان قبول کرد. بااین‌وجود برخی از دیدگاه‌های قدیمی آن‌قدر هم دور از واقعیت نیستند. بر اساس نظر پیرزن‌های قدیمی، اگر زن حامله‌ای با خشکی پوست دست دچار شود، باید خود را آماده پسردار شدن کند.

در مقابل اگر در این دوره، دارای پوست نرم و لطیفی بود، باید انتظار به دنیا آمدن دختر را داشته باشد. نمی‌توان به‌طور قطعی به این نظریه باور داشت، ولی تجربه این قضیه بین زنان مختلف نشان می‌دهد که دیدگاه مذکور آن‌قدر هم دور از واقعیت نیست.

رفع خشکی پوست صورت در بارداری

زنان باردار همواره از خشکی پوست صورت خود گلایه دارند. شکایت آن‌ها بی‌مورد نیست، زیرا پوست صورت نقش مهمی را در زیبایی آنان ایفا می‌کند. خشکی در این ناحیه باعث نگرانی و ایجاد اضطراب در آن‌ها می‌شود. برای جلوگیری از تشدید خشکی پوست صورت، بهترین راهکار استفاده از کرم‌های مرطوب‌کننده است.

البته از هر مرطوب‌کننده‌ای نباید استفاده کرد. همچنین پزشکان نوشیدن آب را به زنان باردار توصیه می‌کنند. نوشیدن چند لیوان آب در روز، آب بدن زنان حامله را تأمین می‌کند و از خشکی پوست صورت در آن‌ها جلوگیری می‌کند.

برای جلوگیری از تشدید خشکی پوست صورت، بهترین راهکار استفاده از کرم‌های مرطوب‌کننده است.

رفع خشكي نوك سينه در بارداري

بارداری خود را با علائم و تغییرات مختلفی در بدن نشان می‌دهد. تهوع، خشکی پوست و بی‌حالی و بی‌حوصلگی نمونه‌ای از این تغییرات شمرده می‌شوند. زنان باردار براثر نوسانات هورمونی که در بدن آن‌ها رخ می‌دهد، شاهد خشکی پوست نوک سینه هستند.

پوستی که اطراف هاله سینه قرار دارد، براثر تغییرات هورمونی، دچار خشکی می‌شود. حتی در برخی حالات ترک‌خوردگی پوست آن ناحیه نیز دور از انتظار نیست. راه‌های درمانی مختلفی برای آن پیشنهاد می‌شود.

مناسب‌ترین شیوه درمانی که می‌توان برای آن تجویز کرد، استفاده از کرم‌های مرطوب‌کننده است. کرم‌ها بایستی فاقد رتینوئیدها، اسید سالیسیلیک و ویتامین a باشند. زنان باردار باید لباس‌های مناسبی را برای این زمان انتخاب کنند که جنس آن‌ها سازگاری لازم را با بدن آن‌ها داشته باشد.

روتین پوستی زنان باردار

تا اینجای مطلب “مراقبت از پوست خشک در بارداری” اطلاعات مفیدی را در مورد خشکی پوست زنان باردار کسب کردیم. زنانی که در دوره حاملگی به‌سر می‌برند، بایستی یک روتین پوستی مناسب را برای خود تنظیم کنند. بر اساس این برنامه، کرم‌های مضر را باید کنار بگذارند و جای آن‌ها را به کرم‌های مفید بدهند.

کرم‌های حاوی روغن‌های گیاهی، مناسب‌ترین گزینه برای آن‌ها شناخته می‌شود. در طول روز هر زمان که دستان خود را می‌شویند، باید از کرم‌های مرطوب‌کننده استفاده کنند. هرگز نباید آب‌رسانی به پوست را فراموش کنند. در این دوره اگر به پوست بدن خود بی‌توجهی کنند، با پیری زودرس آن روبرو خواهند شد.

بیشتر بخوانید: کهیر پوستی در بارداری چقدر خطرناک است؟!

کرم‌های حاوی روغن‌های گیاهی، مناسب‌ترین گزینه برای آن‌ها شناخته می‌شود.

سؤالات متداول

  • آیا خشکی پوست در زنان باردار موضوع نگران‌کننده‌ای است؟ خشکی پوست براثر افت‌وخیزهای هورمونی اتفاق می‌افتد. این عارضه به‌صورت مقطعی در بدن زنان باردار رخ می‌دهد و مسئله نگران‌کننده‌ای نیست. در صورت شدید شدن خشکی پوست، باید به پزشک معالج مراجعه کنند.
  • چه نقاطی از بدن زنان باردار به خشکی پوست مواجه می‌شود؟ صورت، ران، سینه‌ها و شکم از نقاط رایجی هستند که به این عارضه مبتلا می‌شوند.

خشکی پوست در دوران بارداری یکی از مشکلات رایجی است که زنان به آن دچار می‌شوند. در این مورد خاص، پیگیری روش‌های درمانی و مراجعه به پزشک توصیه می‌شود. در خشکی پوست دلایل مختلفی دخیل است. گاهی این دلایل ناشی از تغییرات هورمونی زنان باردار است و گاهی مشکلات درونی دیگری منجر به ایجاد این عارضه در پوست می‌شود.

منبع ++++++++++++

خشکی پوست در بارداری نشانه چیست؟

افزایش غلظت خون و کمبود آب در بدن، تغییرات هورمونی، استفاده از مواد خوراکی مضر، از عوامل اصلی ایجاد خشکی در پوست زنان باردار است. پزشکان و متخصصان این حوزه، پوسته‌پوسته شدن دست، صورت، ناحیه شکم، ران، سینه‌ها و سایر بخش‌های بدن را در دسته علائم خشکی پوست تقسیم‌بندی می‌کنند و همواره بر مراقبت از آن در زمان بارداری تأکید دارند.

آیا خشکی پوست نشانه یک بیماری است؟

زنان باردار بایستی همواره تحت مراقبت قرار داشته باشند و سلامت آن‌ها چک شود. خشکی پوست یکی از مواردی محسوب می‌شود که نباید از کنار آن به همین راحتی گذشت. برخی از افراد خشکی پوست را جدی نمی‌گیرند و درمان آن را به بعد از زایمان موکول می‌کنند.

چه موقع باید برای خشکی پوست در بارداری به پزشک مراجعه کنید؟

در صورتی که هرگونه جوش یا عفونتی را روی پوست خود مشاهده کردید، در سریع‌ترین زمان ممکن به پزشک معالج خویش مراجعه کنید تا با ارائه روش‌های درمانی مناسب، مانع از پیشروی عفونت‌ها شوند. ایجاد هرگونه عفونتی در بدن، خطر جدی را برای سلامت مادر و جنین به وجود می‌آورد.

۱۳ آبان ۱۴۰۱ ۰ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی