کراتین مو در شیردهی
۲ مهر ۱۴۰۱ ۷ دیدگاه zohre.kh

کراتین مو در شیردهی؛ حقایقی که باید بدانید!

1/5 - (1 امتیاز)

امروزه یکی از سؤالاتی که ذهن بسیاری از افراد، به‌خصوص مادران شیرده را به خود درگیر کرده است، این است که آیا کراتین مو در شیردهی تأثیرگذار است؟ آیا کراتینه‌کردن در دوران بارداری یا شیردهی امکان‌پذیر است؟ ممکن است در نگاه اول یکی از بهترین روش‌ها برای صاف‌کردن موها در دوران بارداری کراتینه باشد، زیرا کراتین باعث کنترل بیشتر موهای افراد می‌شود و از بروز وزی نیز جلوگیری می‌کند. اما آیا واقعاً این روش در دوران بارداری یا شیردهی بی‌خطر است؟ پاسخ به سؤالات بالا کاری پیچیده‌تر از یک بله یا خیر ساده است. امروزه محصولات مختلفی جهت صاف‌کردن و کراتینه مو به وجود آمده است که برخی از آن‌ها غیر سمی و فاقد فرمالدئید هستند، در نتیجه از لحاظ تئوری استفاده از این روش برای افراد شیرده خطری به وجود نخواهد آورد. در ادامه به صورت کامل، مضر و بی‌خطر بودن کراتین مو در شیردهی را با یکدیگر بررسی خواهیم کرد. پس تا انتها همراه ما باشید.

کراتین مو چیست؟

کراتین مو یکی از بخش‌های مهم و پروتئینی در ساختار مو به حساب می‌آید که می‌تواند باعث رشد بهتر، نرمی و صافی موها شود. این بخش از مو برای جلوگیری از آسیب‌به ساختار مو نقش بسزایی دارد. ممکن است در افراد به دلایل مختلفی اعم از تغذیه نامناسب، عوامل ژنتیکی، تغییرات آب و هوایی و…، میزان کراتین در مو کاهش پیدا کند و این امر باعث بروز آسیب در ساختار مو شود.

امروزه محصولات مختلفی جهت صاف‌کردن و کراتینه مو به وجود آمده است که برخی از آن‌ها غیر سمی و فاقد فرمالدئید هستند، در نتیجه از لحاظ تئوری استفاده از این روش برای افراد شیرده خطری به وجود نخواهد آورد.

بانوان و آقایان می‌توانند از این روش درمانی برای انتقال پروتئین‌های مورد نیاز به ساختار مو و درمان آسیب‌های مو استفاده کنند. کراتین مو در شیردهی علاوه‌بر آنکه هیچ گونه ضرری ندارد، بلکه باعث تقویت، صافی و نرمی موهای مادر می‌شود.

امروزه افراد زیادی هستند که برای فرار از موهای فر یا وز خود سراغ کراتین مو می‌روند تا موهایی صاف و براق داشته باشند. این عمل یک روش درمانی به حساب می‌آید که توسط آرایشگران یا افراد حرفه‌ای در این زمینه انجام می‌شود. موادی که در کراتینه مو هستند، معمولاً به شکل محلول خریداری می‌شوند.

این مواد می‌تواند گیاهی یا مصنوعی باشد. مادران شیرده یا باردار بهتر است به سراغ مواد گیاهی بروند تا از بروز هر گونه آسیب جلوگیری کرده باشند. به دلیل مواد شیمیایی که در ترکیبات کراتینه مصنوعی وجود دارد، استفاده از این مواد در دوران شیردهی یا بارداری توصیه نمی‌شود. در نتیجه بهتر است به سراغ انجام کراتینه طبیعی بروید. قیمت کراتینه طبیعی بهتر از نوع مصنوعی آن است و اثرگذاری بالاتری دارد.

به پوستت جون تازه بده

کراتینه در دوران بارداری و شیردهی

مادرانی که شیرده هستند، باید توجه ویژه‌ای به سبک زندگی داشته باشند، زیرا از طریق شیر مادر عناصر مورد نیاز و مفید وارد بدن نوزاد می‌شود. این مواد به صورت مستقیم روی ایمنی نوزاد تأثیرات خود را به جای می‌گذارد. معمولاً مادران شیرده علاوه‌بر حساسیت روی تغذیه خود، روی محصولات آرایشی و مراقبتی نیز حساسیت به خرج می‌دهند.

بهتر است پیش از اقدام به کراتینه در دوران بارداری یا شیردهی به سراغ کلینیک‌هایی بروید که قابل اعتماد باشند و مجوزهای لازم را در خصوص این عمل داشته باشند. یکی از اصلی‌ترین سؤالاتی که در این مقاله مطرح شده این است که آیا کراتین مو در شیردهی تأثیر دارد یا خیر؟ آیا افراد می‌توانند موهای خود را در این دوران کراتینه کنند؟

برای آنکه بتوان به این سوال پاسخ داد بهتر است اول سراغ ترکیباتی که داخل محصولات صاف‌کننده و کراتینه وجود دارند بروید. محصولاتی که دارای فرمالئید و فرمالین هستند، بسیار خطرناکند و استفاده مدام از آن‌ها می‌تواند باعث بروز حالت تهوع، استفراغ و سرگیجه شود. این مواد علاوه‌بر افراد، روی نوزادان نیز تأثیرات زیادی دارند و باعث بروز بثورات، خارش شدید و قرمزی می‌شوند.

بهتر است پیش از اقدام به کراتینه در دوران بارداری یا شیردهی به سراغ کلینیک‌هایی بروید که قابل اعتماد باشند و مجوزهای لازم را در خصوص این عمل داشته باشند.

 سالانه میلیون‌ها محصول با این مشخصات توسط تولیدکننده‌های مختلفی ساخته می‌شوند تا از ایمنی افراد اطمینان حاصل کنند. برای آنکه بتوان از عوارض جانبی نامطلوب هنگام کراتین مو در شیردهی جلوگیری کرد، توصیه می‌شود سراغ محصولاتی بروید که ترکیبات مناسبی داشته باشند. البته شما می‌توانید تا پایان دوران شیردهی صبر کنید و از سلامت نوزاد و خود محافظت نمایید.

نکات ضروری کلی برای کراتینه در بارداری یا شیردهی

  • برای کراتینه‌کردن موها بهتر است حداقل تا سه‌ماهه دوم بارداری صبر کنید.
  • مطمئن شوید روند انجام کراتینه مو در مکانی صورت می‌گیرد که دارای تهویه مناسب است.
  • مواد شیمیایی یا گیاهی داخل کراتین را به صورتی روی موها بگذارید که در دستورالعمل نوشته شده است. از گذاشتن بیش از حد آن خودداری کنید.
  • بعد از انجام کراتینه مو باید پوست سر خود را کاملاً با آب بشویید.
  • هنگام استفاده از محصولات کراتینه مو حتماً دستکش داشته باشید.
  • دستورالعملی که روی بسته نوشته شده است را با دقت بررسی کنید.
  • قبل از شروع روند کراتینه مو بهتر است تست کوچکی برای واکنش‌های آلرژیک داشته باشید.
  • در دوران بارداری ممکن است بافت موی شما تغییراتی داشته باشد. ازاین‌رو می‌توانید بعد از بارداری برای انجام این کار اقدام کنید. کراتین مو در شیردهی می‌تواند با استفاده از مواد گیاهی و با توجه‌به نکات گفته شده بالا انجام شود.
برای آنکه بتوان از عوارض جانبی نامطلوب هنگام کراتین مو در شیردهی جلوگیری کرد، توصیه می‌شود سراغ محصولاتی بروید که ترکیبات مناسبی داشته باشند.

مراقبت‌های بعد از کراتینه مو در دوران شیردهی

اگر شما در دوران بارداری یا شیردهی باشید و فرایند کراتینه مو را انجام داده باشید، بهتر است با رعایت برخی از نکات ضروری میزان ضرر و آسیب‌های ناشی‌از کراتینه مو را روی فرزندتان کاهش دهید. اولین نکته این است که بعد از انجام فرایند کراتینه مو باید به صورت کامل پوست سر خود را بشویید تا مواد شیمیایی که مدت‌ها روی پوست سر شما قرار گرفته بودند، به صورت کامل شسته شوند.

بعد از انجام کراتینه، باید از شامپوهای بدون سولفات استفاده کنید. به این نکته دقت داشته باشید که اصولاً شامپوهایی که بعد از کراتینه مو استفاده می‌شوند، حاوی سولفات نیستند و بیشتر فرایند نرم‌کنندگی و درخشان‌کنندگی دارند. لازم به ذکر است با در نظر گرفتن این نکات بهتر است با پزشک خود در خصوص انتخاب بهترین شامپو مشورت کنید.

بیشتر بخوانید: مقایسه ریباندینگ و کراتینه؛

جایگزین‌های مناسب کراتین مو در دوران شیردهی

در دوران شیردهی مادر، هر آنچه مادر مصرف می‌کند به صورت مستقیم روی گردش خون تأثیر می‌گذارد و با ورود به بدن کودک از طریق شیردهی ممکن است باعث بروز ضرر یا آسیب به فرزند شود. به همین دلیل ممکن است کراتین مو در شیردهی، برای فرزندان مضر باشد.

بهترین راه‌حل برای این کار، استفاده از انواع ماسک‌های خانگی یا صنعتی بدون فرمالدهید است. فرمالدهید یا فرمالین که در کراتین مو وجود دارد، ممکن است برای شما و فرزندتان مضر واقع شود.

 در بسیاری از موارد مشاهده شده که ممکن است این مواد جذب خون شده و باعث بروز عواملی مانند اسهال و استفراغ در کودکان شود. شما می‌توانید در خانه ماسک‌های خانگی تهیه کنید و با استفاده از روغن‌های گیاهی یا برخی از میوه‌ها این ماسک‌های مو را ایجاد نموده و با قرار دادن روی موی سر، سطح موی خود را صاف کنید. به این نکته توجه داشته باشید از این ماسک‌های خانگی نباید انتظار صافی 100 درصد داشته باشید و به این فکر کنید که این ماسک‌ها مانند کراتینه مو عمل خواهند کرد.

اسکین اسکرابر، درما اف
اسکین اسکرابر، جعبه ابزار پوست

عوارض احتمالی کراتینه مو در دوران شیردهی

نمی‌توان به صورت کامل و با استفاده‌از مستندات علمی این را ثابت کرد که کراتین مو در شیردهی دارای عوارض خاصی است. در برخی موارد تا به امروز تنها اسهال و استفراغ و علائم به این صورت در کودکان دیده شده است که این علائم نیز موقت هستند و به‌مرورزمان از بین خواهند رفت.

بسیاری از افراد امروزه بر این باورند که فرمالدهید که در ترکیبات کراتین مو وجود دارد، می‌تواند در دوران بارداری باعث بروز آسیب به کودک شود و ناهنجاری‌های مختلفی را برای کودکان ایجاد کند. اما این در حالی است که مخالفان این عقیده نیز وجود دارند و بر این باورند که مواد تشکیل‌دهنده کراتینه مو به هیچ عنوان وارد خون نمی‌شوند و هیچ گونه آسیبی به جنین وارد نمی‌کنند.

سیاری از افراد امروزه بر این باورند که فرمالدهید که در ترکیبات کراتین مو وجود دارد، می‌تواند در دوران بارداری باعث بروز آسیب به کودک شود و ناهنجاری‌های مختلفی را برای کودکان ایجاد کند.

کراتین مو در شیردهی ممکن است باعث بروز ریزش مو در افراد زیادی شود. کراتین می‌تواند موی مادر شیرده یا باردار را از بین ببرد. از دیگر عوارضی که ممکن است در اثر کراتین مو در شیردهی بروز داده شود، مشاهده واکنش‌های آلرژیک است. ممکن است افراد به دلیل دارا بودن مواد شیمیایی در این محلول واکنش‌های مختلفی از خود نشان دهند.

این آلرژیک می‌تواند 1 الی 2 دو روز بعد از انجام کراتین مو در شیردهی در افراد بروز پیدا کند. بهتر است در هنگامی که شما علائم آلرژی را در خود احساس کرده‌اید، به سراغ پزشک متخصص بروید و آزمایش‌های لازم را در خصوص سلامتی کودک و جنین خود به انجام برسانید.

کراتینه مو در دوران شیردهی مضر است یا خیر؟

یکی از اصلی‌ترین سؤالاتی که ممکن است برای افراد زیادی به‌خصوص مادران شیرده به وجود آید این است که: آیا انجام کراتین مو در دوران شیردهی مضر است یا خیر؟ موضوع اصلی این است که یک خانم هنگامی که مطلع می‌شود باردار است، باید برخی از نکات مربوط‌به سلامتی و تغذیه را به صورت کامل رعایت کند.

این موضوع حتی بعد از به دنیا آمدن کودک و در دوران شیردهی باید ادامه داشته باشند و نباید به هیچ عنوان متوقف شود. به‌عنوان‌مثال از جمله این نکات می‌توان به سبک زندگی صحیح، تغذیه مناسب، دوری از عوامل مخرب بر سلامتی جنین و کودک اشاره کرد.

تمامی تغذیه مورد نیاز کودک با استفاده از خون مادر و شیردهی مادر انجام می‌شود. در صورتی که مادر به هنگام تغذیه و یا فرایندهای دیگر به این نکات دقت نداشته باشد، ممکن است عوامل آسیب‌زا از طریق شیر مادر به فرزند منتقل شود.

این در حالی است که امروزه بانوان زیادی هستند که علاقه دارند از روش‌های مختلف زیبایی برای بهبود مو و یا صورت و اندام خود استفاده کنند.

در محلول کراتین مو از مواد شیمیایی مختلفی استفاده می‌شود و مواد پروتئینی و مفید فقط بخش کوچکی از محلول به حساب می‌آیند. در صورتی که شما قصد دارید کراتین مو در شیردهی را انجام دهید، باید از مواد موجود در محلول کراتین اطمینان حاصل کنید. بهتر است این موضوع را با آرایشگر یا فردی که قصد دارید فرایند کراتین مو را انجام دهید، در میان بگذارید. تا جایی که امکان دارد برای کراتین مو خود از مواد گیاهی و طبیعی استفاده کنید. از بکارگیری مواد شیمیایی در دوران شیردهی و بارداری به شدت پرهیز نمایید.

زمان مناسب برای کراتینه مو مادر شیرده

بهترین زمان برای یک مادر شیرده جهت انجام کراتین مو در شیردهی زمانی است که کودک او به اندازه کافی رشد نکرده باشد. در این صورت از بروز آلرژی بعد از انجام کراتین برای فرزند جلوگیری می‌شود. بهتر است در ماه‌های اول بعد از زایمان خود به سراغ کراتین مو در شیردهی نروید، زیرا در این دوران بدن کودک ضعیف است و سالم بودن شیر مادر از اهمیت بالایی برای کودک برخوردار است.

در نتیجه بهتر است در این دوره به هیچ عنوان سراغ این کار نروید. مادران می‌توانند برای کراتین‌کردن موهای خود بعد از تولد کودک 1 سال صبر کنند؛ البته این موضوع نسبی می‌باشد. به زبان ساده‌تر ممکن است انجام کراتین مو بعد از یکسال در دوران شیردهی، موجب بروز علایمی در کودک شود، حال آنکه در برخی دیگر کوچک‌ترین علائمی نمایان نشود.

در صورتی که تحت مراقبت یک پزشک زنان و زایمان هستید، می‌توانید از آن‌ها مشورت لازم را بگیرید. اما با توجه‌به مواد شیمیایی در محلول باید بعد از پایان دوره بارداری و شیردهی اقدام به کراتین مو کنید تا از بروز هر گونه آسیب برای سلامتی خود و کودک دلبندتان دوری کرده باشید.

به زبان ساده‌تر ممکن است انجام کراتین مو بعد از یکسال در دوران شیردهی، موجب بروز علایمی در کودک شود، حال آنکه در برخی دیگر کوچک‌ترین علائمی نمایان نشود.

بیشتر بخوانید: مضرات کراتینه مو؛ 

یکی از اصلی‌ترین و بهترین راه‌هایی که امروزه افراد زیادی برای صاف‌کردن و حالت دادن موهای خود انجام می‌دهند کراتین مو است، اما وجود فرمالدهید در برخی از محلول‌های ترمیم‌کننده می‌تواند سلامتی را تهدید کند. امروزه روی جلد محلول‌های کراتینه به جای استفاده از کلمه فرمالدهید از عناوین زیر استفاده می‌کنند:

  • متیلن گلیکول
  • فرمالین
  • متیلن اکسید
  • پارافوم
  • اسید تیازولیدین کربوکسیلیک

با توجه‌به وجود این مواد در محلول کراتین مو، بهتر است به هیچ عنوان در دوران شیردهی جهت کراتین اقدام نکنید. از آن‌جا که کراتین مو در شیردهی تهدیدی جدی برای سلامت نوزاد است، شما می‌توانید با استفاده از اتوی مو حرفه‌ای در منزل، موهای خود را صاف و خوش‌حالت کنید.

منبع +++

کراتین مو چیست؟

کراتین مو یکی از بخش‌های مهم و پروتئینی در ساختار مو به حساب می‌آید که می‌تواند باعث رشد بهتر، نرمی و صافی موها شود. این بخش از مو برای جلوگیری از آسیب‌به ساختار مو نقش بسزایی دارد. ممکن است در افراد به دلایل مختلفی اعم از تغذیه نامناسب، عوامل ژنتیکی، تغییرات آب و هوایی و…، میزان کراتین در مو کاهش پیدا کند و این امر باعث بروز آسیب در ساختار مو شود.

زمان مناسب برای کراتینه مو مادر شیرده چه زمان است؟

بهترین زمان برای یک مادر شیرده جهت انجام کراتین مو در شیردهی زمانی است که کودک او به اندازه کافی رشد نکرده باشد. در این صورت از بروز آلرژی بعد از انجام کراتین برای فرزند جلوگیری می‌شود. بهتر است در ماه‌های اول بعد از زایمان خود به سراغ کراتین مو در شیردهی نروید، زیرا در این دوران بدن کودک ضعیف است و سالم بودن شیر مادر از اهمیت بالایی برای کودک برخوردار است.

آیا انجام کراتین مو در دوران شیردهی مضر است یا خیر؟

موضوع اصلی این است که یک خانم هنگامی که مطلع می‌شود باردار است، باید برخی از نکات مربوط‌به سلامتی و تغذیه را به صورت کامل رعایت کند. این موضوع حتی بعد از به دنیا آمدن کودک و در دوران شیردهی باید ادامه داشته باشند و نباید به هیچ عنوان متوقف شود. به‌عنوان‌مثال از جمله این نکات می‌توان به سبک زندگی صحیح، تغذیه مناسب، دوری از عوامل مخرب بر سلامتی جنین و کودک اشاره کرد.

۲ مهر ۱۴۰۱ ۷ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی