تأثیر قرص ضدبارداری بر پوست و مو
۱۲ شهریور ۱۴۰۱ ۷ دیدگاه admin

تأثیر قرص ضدبارداری بر پوست و مو

1.5/5 - (2 امتیاز)

شاید شنیده باشید که قرص ضدبارداری می‌تواند آکنه را درمان و به رشد موها کمک کند از طرفی شنیده‌های دیگر حاکی از آن است که این قرص‌ها می‌توانند باعث ایجاد آکنه یا ریزش مو شوند! کمی گیج‌کننده است این‌طور نیست؟ حقیقت این است که انواع داروهای ضدبارداری سطح متفاوتی از تغییر هورمونی را ایجاد می‌کنند بنابراین عوارض جانبی مشابهی ندارند. نوسانات هورمونی در دوران قاعدگی باعث ایجاد تغییراتی در پوست و مو می‌شود بنابراین طبیعی است که قرص‌های ضدبارداری مانند ال دی نیز بر پوست و مو تأثیرگذار باشند. اگر می‌خواهید در مورد تأثیر قرص ضدبارداری بر پوست و مو بدانید تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

قرص ال دی چیست؟

قرص LD یکی از انواع قرص‌های ضد بارداری است که در جهان شناخته‌شده بوده و روزانه توسط بسیاری از زنان که در سن باروری قرار دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

حقیقت این است که انواع داروهای ضدبارداری سطح متفاوتی از تغییر هورمونی را ایجاد می‌کنند بنابراین عوارض جانبی مشابهی ندارند.

این قرص در بدن خانم‌ها تغییرات هورمونی ایجاد کرده و به این طریق از تخمک‌گذاری و آزاد شدن تخمک از تخمدان ممانعت می‌کند. قرص ال دی نسبت به بسیاری از قرص‌های ضد بارداری حاوی مقدار هورمون کمتری بوده و بنابراین عوارض جانبی کمتری را ایجاد می‌کند.

علاوه بر پیشگیری از حاملگی در بسیاری از موارد دیگر مثل بهبود قاعدگی‌های دردناک، درمان کیست تخمدان و کاهش التهاب لگن نیز قرص ال دی معمولا توسط پزشکان تجویز می‌شود.

به پوستت جون تازه بده

عوارض جانبی قرص ال دی

قرص LD نیز مانند هر نوع قرص یا داروی دیگری می‌تواند در کنار مزایای خود عوارض جانبی نیز داشته باشد. رایج‌ترین عوارض این قرص شامل موارد زیر است:

  • حالت تهوع
  • افزایش وزن
  • درد یا متورم شدن پستان‌ها
  • افزایش رشد موهای زاید
  • تغییر در خلق و خو
  • سردرد
  • جوش و آکنه
  • آکنه
  • سردرد خفیف

در صورتی که عوارضی همچون تاری دید، درد در قفسه سینه یا شکم، سردرد شدید یا تورم در بدن دیده شود، مصرف این دارو بلافاصله باید قطع شده و با پزشک مشورت صورت گیرد.

چه افرادی در استفاده از قرص‌های پیشگیری از بارداری محدودیتی ندارند؟

بیشتر خانم‌ها می‌توانند با خیال راحت از قرص‌های ضد بارداری (مثل قرص ال دی) استفاده کنند. توجه داشته باشید که مصرف این دسته قرص‌ها برای خانم‌هایی که بیش از ۳۵ سال سن دارند و سیگار می‌کشند توصیه نمی‌شود.

قرص LD نیز مانند هر نوع قرص یا داروی دیگری می‌تواند در کنار مزایای خود عوارض جانبی نیز داشته باشد.

چگونه هورمون‌ها روی پوست و مو تأثیر می‌گذارند؟

قرص‌های ضدبارداری که حاوی هورمون استروژن و پروژسترون هستند می‌تواند برای درمان آکنه، هیرسوتیسم( موهای تیره و درشتی که در مناطقی از بدن مثل صورت، سینه، شکم و ران‌ها می‌روید) و گاهی ریزش مو تجویز شوند.

درحالی‌که برخی از روش‌های ضدبارداری که فقط حاوی پروژسترون هستند مانند کاشت، IUD یا تزریق ممکن است آکنه، هیرسوتیسم یا ریزش مو را در برخی افراد بدتر کند. در ادامه بیشتر در مورد تأثیر قرص ضدبارداری بر پوست و مو صحبت خواهیم کرد.

سلول‌های موجود در پوست و فولیکول‌های مو حاوی گیرنده‌هایی هستند؛ هورمون‌ها این سلول‌ها را فعال می‌کنند تا تغییرات خاصی ایجاد کنند. استروژن با کاهش تولید روغن، پوست و مو را تحت تأثیر قرار داده و رشد مو را طولانی‌تر می‌کند.

آندروژن­ها( گروهی از هورمون‌ها که شامل تستوسترون هستند) باعث می‌شوند که روغن بیشتری در پوست و مو ایجاد شده و در برخی از قسمت‌های بدن سبب رشد موهای درشت و تیره می‌شوند؛ توجه داشته باشید که در بعضی از خانم‌ها این هورمون سبب از بین رفتن پوست سر می‌شود.

استروژن موجود در روش‌های ضدبارداری که حاوی هر دو هورمون استروژن و پروژسترون هستند مثل قرص ضدبارداری، می‌تواند تولید آندروژن­ها را در تخمدان سرکوب کرده و مقدار پروتئینی به نام گلوبولین( اتصال‌دهنده هورمون جنسی که آندروژن­های موجود در خون را به هم وصل می‌کند) را افزایش می‌دهد تا نتواند وارد سلول‌های داخلی پوست و فولیکول‌های مو شوند.

قرص ضدبارداری
هورمون‌ها این سلول‌ها را فعال می‌کنند تا تغییرات خاصی ایجاد کنند. استروژن با کاهش تولید روغن، پوست و مو را تحت تأثیر قرار داده و رشد مو را طولانی‌تر می‌کند.

بیشتر بخوانید:‌فواید و عوارض آسپرین برای پوست صورت

هنگام استفاده از قرص ضدبارداری برای درمان آکنه، هیرسوتیسم یا ریزش مو باید عوارض جانبی و جدی ناشی از مصرف این قرص‌ها را نیز در نظر بگیرید. اگرچه این موارد نادر است، اما لخته شدن خون یکی از عوارض استفاده از قرص‌های ضدبارداری است که می‌تواند بسیار خطرناک باشد. بنابراین بهتر است در مورد اولویت‌ها و اهداف خود با پزشک متخصص صحبت کنید و بهترین روش ضدبارداری را برگزینید.

اگرچه قرص ضدبارداری در درمان آکنه، هیرسوتیسم یا ریزش مو مؤثر است اما در مواردی عوارض جانبی آن می­تواند بسیار خطرناک باشد.

مصرف قرص ال دی برای مردان

به عنوان یک مرد برای قطع ریزش موی خود هرگز به فکر استفاده از قرص LD آنهم به صورت خوراکی نباشید. قرص ال دی به طور مستقیم روی هورمون‌های بدن تاثیر گذاشته و موجب می‌شود تا علائم زنانگی در مردان به وجود آمده و خصوصیات مردانه کاهش یابد.

همچنین قرص ال دی می‌تواند بر میل جنسی مردان نیز تاثیری نامطلوب ایجاد کند. از این رو این قرص برای آقایان هرگز توصیه نمی‌شود.

درمان آکنه با قرص ضدبارداری!

هر نوجوانی می‌داند که بین هورمون‌ها و جوش‌های پوستی رابطه مستقیمی وجود دارد، از طرفی برخی از خانم‌ها نیز با افزایش سطح هورمون در طول چرخه قاعدگی این جوش‌ها را تجربه کرده‌اند. برای برخی این آکنه‌ها در طی سال‌ها ادامه می‌یابد حتی پس از یائسگی. آکنه برای خانم‌ها، به‌خصوص آکنه‌های شدید می‌تواند منجر به خجالت، اضطراب، انزوا اجتماعی و لکه‌های پوستی شود. آکنه‌های شدید حتی می‌تواند شانس اشتغال در برخی از مشاغل را از بانوان سلب کند!

اگرچه آکنه به دلایل متفاوتی ایجاد می‌شود اما آکنه هورمونی اغلب پوست زنان بالغ را تحت تأثیر قرار می‌دهد که مصرف قرص ضدبارداری برای آن‌ها می‌تواند کمک‌کننده باشد. آکنه هورمونی به دلیل تغییر در ترشح هورمون‌های خاص ایجاد می‌شود که اغلب افزایش آندروژن­هایی مانند تستوسترون دلیل این بیماری پوستی خواهد بود.

زنانی که از آکنه هورمونی رنج می‌برند اغلب درمان‌های معمولی برای درمان آن‌ها بی‌اثر است. در این موارد اصلاح عدم تعادل هورمونی ممکن است این مشکل را برطرف سازد. قرص‌های ضدبارداری ازجمله داروهایی هستند که می‌توانند به درمان این نوع آکنه کمک کنند و پزشکان اغلب آن را تجویز می‌کنند.

تأثیر قرص ضدبارداری بر پوست
اگرچه آکنه به دلایل متفاوتی ایجاد می‌شود اما آکنه هورمونی اغلب پوست زنان بالغ را تحت تأثیر قرار می‌دهد که مصرف قرص ضدبارداری برای آن‌ها می‌تواند کمک‌کننده باشد.

بیشتر بخوانید: آکنه بارداری؛ 

آیا واقعاً قرص ضدبارداری می‌تواند آکنه را درمان کند؟

در یک کلام بله. آکنه در اثر تولید بیش‌ازحد سبوم ایجاد می‌شود؛ سبوم روغنی است که توسط غدد موجود در پوست ساخته می‌شود. همراه با سلول‌های پوستی سبوم می‌تواند منافذ را مسدود کرده و رشد باکتری‌هایی که باعث آکنه می‌شوند را تقویت کند. آندروژن­ها گروهی از هورمون‌ها هستند که حاوی تستوسترون بوده و پوستتان را به تولید سبوم تحریک می‌کنند.

تخمدان‌ها و غدد فوق کلیوی زن به‌طورمعمول سطح آندروژن کمی دارد. سطح بالاتر آندروژن می‌تواند منجر به تولید سبوم اضافی شود. مصرف قرص ضدبارداری که هم حاوی استروژن و هم پروژسترون است میزان آندروژن­ها را در بدن کاهش می‌دهد و این منجر به سبوم کمتر و درنتیجه آکنه کمتر می‌شود.

طبق مطالعاتی که آکادمی پوست و موی آمریکا ارائه داده است مشخص شده زنانی که دارای آکنه‌های سفت و چرکین در قسمت پیشانی، فک، گردن، قفسه سینه و پشت بدن هستند ممکن است تاثیر قرص ضدبارداری بر پوست آن­ها مثبت باشد خصوصاً اگر سایر روش‌های درمانی موضعی یا آنتی‌بیوتیک‌ها برای درمان آکنه آن‌ها موفقیت‌آمیز نبوده است.

قرصهای ضد بارداری چگونه سبب بروز جوش و آکنه می‌شوند؟

آکنه و جوش در اثر تغییرات هورمونی در بدن به وجود می‌آیند. در دوران بلوغ و یائسگی به دلیل نوسانات هورمونی آکنه های بیشتری بر روی صورت به وجود می‌آیند. اما یک نکته بسیار مهم در بروز جوش بر روی پوست صورت افزایش چربی است. اگر سبوم تولید شده غدد پوستی افزایش یابد منافذ پوست بسته می‌شوند و جوش به وجود می‌آید.

برخی از قرص های ضد بارداری سطح آندورژن پوست را افزایش می‌دهند و همین امر سبوم پوست را افزایش می‌دهد. به همین دلیل مصرف این قرص ها سبب می‌شود آکنه و جوش بر روی صورت ( و یا نقاط دیگر بدن) به وجود بیاید.

فیس براش آیلو پرو
یک دستگاه با دو قابلیت: شستشوی پوست و ماساژ صورت

پس چه چیزی باعث آکنه می‌شود و قرص جلوگیری چه نقشی در کنترل چربی پوست بازی می‌کند؟

آکنه ناشی از نوسانات در سطح هورمون است. این نوسانات ممکن است در دوران بلوغ، بارداری، قاعدگی یا یائسگی رخ دهند. این نوسانات اندروژن ها را افزایش می‌دهند. پس از تحریک شدن غدد فوق کلیوی، سبوم بیشتری در فولیکول های مو ایجاد می‌شود.

با افزایش تولید این چربی بر سطح پوست، سلول های مرده پوست و باکتری های P. acnes با هم ترکیب شده و شروع به تشکیل جوش می‌کنند. پس بین پوست چرب و آکنه ارتباط وجود دارد. اگر سبوم تولید شده در این غدد افزایش یابد، منافذ پوست مسدود می‌شود.

اما اگر پوست خشکی دارید نباید خوشحال شوید. زیرا پوست خشک نیز مستعد جوش است. هر چقدر پوست بیشتر خشک باشد غدد چربی را بیشتر تحریک به ترشح چربی می‌کند.اگر سطح آندروژن ها افزایش یابد، تولید سبوم در پوست بیشتر می‌شود. بنابراین برخی از قرص های جلوگیری از بارداری می‌توانند در ایجاد و تغییر آکنه دخیل باشند.

فواید و عوارض قرص ضدبارداری

قرص های ضدبارداری در اشکال مختلف و با غلظت هورمونی متفاوت در بازار موجودند اما تنها برخی از آن ها در درمان آکنه موثر عمل می کنند. از مزایای این قرص­ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

ال دی
قرص های ضدبارداری در اشکال مختلف و با غلظت هورمونی متفاوت در بازار موجودند اما تنها برخی از آن ها در درمان آکنه موثر عمل می کنند.
  • کاهش بروز آکنه
  • کاهش جوش‌
  • کاهش التهاب
  • کاهش آکنه‌های چرکی

قرص‌های ضدبارداری امروزی حاوی دوز کمتری از استروژن و پروژسترون هستند ازاین‌رو با عوارض کمتری همراه هستند بااین‌حال برخی از این قرص‌های ضدبارداری خوراکی مانند ال دی ممکن است با عوارض جانبی خطرناک‌تری همراه باشند که عبارت‌اند از:

  • حمله قلبی
  • سکته مغزی
  • لخته شدن خون در ریه و پاها
  • فشارخون بالا یا سایر مشکلات قلبی عروقی
  • بیماری کبد و کیسه صفرا
  • سردردهای میگرنی
  • افسردگی و تغییر خلق‌وخو

قرص LD چگونه به رشد مو کمک می‌کند ؟

چنانچه اشاره کردیم در برخی موارد نیز دیده شده است که با مصرف قرص ال دی رشد موها بهبود یافته و یا حتی از ریزش موها پیشگیری شده است.

چگونه؟ علت ریزش مو در بعضی از مواقع به عدم تعادل هورمون‌ها در بدن و افزایش هورمون مردانه مرتبط می‌شود. اگر خانمی با اختلالات هورمونی مواجه باشد، مصرف قرص LD ممکن است بتواند سطح هورمون آندروژن را در بدن وی به حد تعادل رسانده و از این طریق به درمان ریزش مو کمک کند.

چگونه قرص ضد بارداری باعث ریزش مو می‌شود؟

استفاده از قرص های ضد بارداری می تواند باعث ریزش موی خانم ها شود. ریزش مو به خصوص برای افرادی که نسبت به هورمون های موجود در این قرص ها حساس هستند یا سابقه ریزش موی هورمونی در خانواده شان وجود دارد بیشتر است.

به طور کلی رشد مو به صورت دوره ای اتفاق می افتد. مرحله آناژن، فاز فعال رشد مو است. در این مرحله، موها از فولیکول مو رشد می کنند.

این دوره می تواند دو تا هفت سال ادامه داشته باشد. مرحله بعدی کاتاژن است که مرحله گذار است و رشد مو در این مرحله متوقف می شود. این مرحله حدود ۱۰ تا ۲۰ روز به طول می انجامد. تلوژن مرحله استراحت مو است. طی این دوره که می تواند تا ۱۰۰ روز ادامه داشته باشد، موها رشد نمی کند و روزانه بین ۲۵ تا ۱۰۰ تار مو می ریزد.

مرحله بعدی کاتاژن است که مرحله گذار است و رشد مو در این مرحله متوقف می شود.

بیشتر بخوانید: رابطه تغذیه و ریزش مو

قرص ضد بارداری موجب می شود که موها از مرحله رشد مو به سرعت به مرحله استراحت برود و مدتی طولانی در این مرحله بماند. ریزش موها در طی این پروسه می تواند شدید باشد. بنابراین اگر ریزش مو در خانواده شما موروثی باشد، قرص های ضد بارداری می تواند پروسه ریزش مو را تسریع کند.

دیگر روش های موثر برای درمان ریزش مو

اگر مشکل ریزش مو هورمونی باشد، ممکن است قرص ال دی برای رشد موی سر پیشنهاد شود اما در موارد دیگر باید از راهکارهای متفاوتی استفاده کرد:

  • در صورت کمبودهای تغذیه‌ای و کاهش سطح ویتامین‌ها و مواد معدنی باید از مکمل‌های ضد ریزش مو استفاده کرده و در عین حال رژیم غذایی خود را نیز اصلاح کنید. آیا بهترین قرص ریزش مو را می‌شناسید؟
  • برای شستن موهای خود از شامپوی مناسب برای موهای خود استفاده نمایید.
  • استفاده از سشوار، اتوی مو و انواع ژل موی سر را به حداقل برسانید.
  • با آب داغ موهای خود را نشویید.
  • با مشورت پزشک از ماینوکسیدیل ۲% استفاده نمایید.
  • استرس و اضطراب را از خود دور کرده و اعصاب خود را در آرامش نگه دارید.

وجود آکنه‌های پوستی می‌تواند ناامیدکننده باشد به‌خصوص وقتی هیچ دارویی برای درمان آن مؤثر نباشد اما برخی از قرص‌های ضدبارداری به دلیل تغییرات هورمونی که در بدن خانم‌ها ایجاد می‌کنند می‌توانند در درمان آکنه مؤثر باشند. اگرچه تأثیر قرص ضدبارداری بر پوست بسیاری از افراد مثبت بوده اما ممکن است برای همه مناسب نباشد.

خیلی ها اعتقاد دارند با مصرف قرص های ضدبارداری، پوستشان زیباتر و شفاف تر میشود و حتی مصرف آن را به خانم های دوست و آشنا توصیه می کنند.

شاید تصور میشود که هورمون زنانه موجود در این قرصها به سلامت و زیبایی پوست کمک و آن را تقویت میکند. اما نقش قرص ضدبارداری در سلامت پوست، کاملا یک شمشیر دولبه است و اثر آن به طبیعت هر فرد بستگی دارد. آیا تجربه‌ه­ایی در این زمینه داشتید؟

قرص ال دی چیست ؟

قرص LD یکی از انواع قرص‌های ضد بارداری است که در جهان شناخته‌شده بوده و روزانه توسط بسیاری از زنان که در سن باروری قرار دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. این قرص در بدن خانم‌ها تغییرات هورمونی ایجاد کرده و به این طریق از تخمک‌گذاری و آزاد شدن تخمک از تخمدان ممانعت می‌کند.

چگونه قرص ضد بارداری باعث ریزش مو می‌شود؟

به طور کلی رشد مو به صورت دوره ای اتفاق می افتد. مرحله آناژن، فاز فعال رشد مو است. در این مرحله، موها از فولیکول مو رشد می کنند. این دوره می تواند دو تا هفت سال ادامه داشته باشد. مرحله بعدی کاتاژن است که مرحله گذار است و رشد مو در این مرحله متوقف می شود. این مرحله حدود ۱۰ تا ۲۰ روز به طول می انجامد.

قرصهای ضد بارداری چگونه سبب بروز جوش و آکنه می‌شوند؟

آکنه و جوش در اثر تغییرات هورمونی در بدن به وجود می‌آیند. در دوران بلوغ و یائسگی به دلیل نوسانات هورمونی آکنه های بیشتری بر روی صورت به وجود می‌آیند. اما یک نکته بسیار مهم در بروز جوش بر روی پوست صورت افزایش چربی است. اگر سبوم تولید شده غدد پوستی افزایش یابد منافذ پوست بسته می‌شوند و جوش به وجود می‌آید.

۱۲ شهریور ۱۴۰۱ ۷ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی