فرق سرم و کرم دور چشم
۲۹ آبان ۱۴۰۱ ۱ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

فرق سرم و کرم دور چشم؛ هزینه‌ها، مزایا، معایت و تفاوت عملکرد

به این مطلب امتیاز دهید

پوست نواحی اطراف چشم در مقام مقایسه با سایر بافت‌های پوست انسان، ساختار ظریف و حساسی دارد. به‌همین دلیل است که در حوزه بهداشت و مراقبت‌های پوستی، محصولات بسیاری برای مراقبت از پوست چشم‌ها وجود دارند. اگر شما هم از مشتریان پروپاقرص این محصولات هستید، احتمالاً این سوال را از خود پرسیده‌اید که فرق سرم و کرم دور چشم چیست و آیا می‌توان هرکدام را به‌جای دیگری استفاده کرد؟ برای یک شخص معمولی، ممکن است هرکدام از سرم یا کرم دور چشم به‌عنوان جایگزین یکدیگر محسوب شوند و استفاده از هرکدام فرق چندانی نداشته باشد. در این مقاله قرار است به‌صورت تخصصی در مورد این مطلب بیشتر بدانیم.

سرم دور چشم چیست؟

سرم دور چشم ساختاری شبیه به سرم صورت دارد و تنها تفاوتشان در این است که اولی به‌صورت ویژه برای پوست زیر چشم فرموله شده است. نباید این نکته را فراموش کنید که بافت پوست زیر چشم به‌دلیل برخورداری از غدد مختلف، حساسیت بسیار بالایی دارد و با کوچک‌ترین عامل محرک، سیاه یا افتاده می‎‌شود.

برای یک شخص معمولی، ممکن است هرکدام از سرم یا کرم دور چشم به‌عنوان جایگزین یکدیگر محسوب شوند و استفاده از هرکدام فرق چندانی نداشته باشد

سرم‌های تخصصی چشم به‌طورکلی دارای غلظت بالایی هستند و مواد فعال در ترکیبات آنها وجود دارد. این ویژگی‌ها به سرم‌های چشم امکان نفوذ کامل‌تر و بیشتر را به سطح پوست زیر چشم می‌دهد.

سرم‌های چشم معمولاً برای رفع نگرانی‌های رایج نواحی پوست چشم به‌کار گرفته می‌شوند. به‌عنوان مثال، اگر حلقه‌ها و لکه‌های سیاه دور چشم خاطرتان را آزرده کرده است، می‌توانید با استفاده سرم دور چشم، آنها را رفع کنید.

همچنین، عارضه‌های رایج دیگر مثل کیست‌های متورم، چشم‌های ظاهراً خسته و شل‌ بودن پوست دور چشم هم از جمله اهداف سرم‌های چشمی محسوب می‌شوند.

بسته به اینکه شما با کدام یک از عوارض پوست چشم دست‌وپنجه نرم می‌کنید، نوع مواد موجود در سرم مورد نظر هم متغیر خواهند بود. برای مثال، شخصی که می‌خواهد لکه‌های سیاه دور چشم را از بین ببرد، باید از سرمی استفاده کند که حاوی عصاره خیار یا روغن نارگیل است.

همچنین، کافئین هم یکی از عناصر محبوب و موثر موجود در اکثر سرم‌های چشم است که در حوزه مراقبت پوست، به‌عنوان یک عامل بازدارنده محسوب می‌شود. همچنین، کافئین باعث می‌شود رطوبت کافی در نواحی زیر چشم محبوس شود تا پف‌ها و تورم پوست این نواحی از بین بروند. از نظر علمی هم ثابت شده که کافئین می‌تواند باعث بهبود گردش خون شود و چربی‌های اضافه جمع‌شده در بافت پوست را از بین ببرد.

به پوستت جون تازه بده

عملکرد سرم دور چشم چگونه است؟

سرم‌های دور چشم معمولاً باعث انتقال مواد مغذی و ویتامین‌ها به سلول‌های پوستی می‌شوند. همچنین آنها می‌توانند از بروز رادیکال‌های آزاد و آسیب‌رسان به سطح پوست جلوگیری کنند و تغییر رنگ در رنگدانه‌های پوست را از بین ببرد.

با این اوصاف، می‌توان انتظار رفع عوارض خطرناک‌تر مثل آکنه‌ها و جای زخم را هم داشت. سرم‌هایی که حاوی ویتامین C هستند، مشخصاً باعث لایه‌برداری سطحی و ایجاد اثرات چشمگیر مثل درخشندگی پوست شوند.

سرم‌ها به‌صورت ویژه برای ترمیم پوست در سطح سلولی طراحی شده‌اند و به‌صورت همزمان روی طیف وسیعی از انواع تایپ‌های پوستی تاثیر می‌گذارند. اگر پوستی پیر، آسیب‌دیده، زخم‌شده و حساس دارید، سرم دور چشم بهترین انتخاب شماست.

سرم‌های دور چشم معمولاً باعث انتقال مواد مغذی و ویتامین‌ها به سلول‌های پوستی می‌شوند.

کرم دور چشم چیست؟

برای درک بهتر فرق سرم و کرم دور چشم، باید تعریف کامل کرم دور چشم را هم مرور کنید. شما می‌توانید کرم دور چشم را همواره به‌عنوان یک مرطوب‌کننده در نظر داشته باشید. کرم‌های تخصصی دور چشم معمولاً نسبت به مواد فعال موجود در سرم‌های چشم، فعالیت و اثربخشی کمتری دارند.

در بعضی مواقع، کرم‌های دور چشم حاوی هیچ‌گونه مواد فعال و اثربخشی نیستند و نمی‌توانند آنقدر که انتظار می‌رود، موثر واقع شوند. اکثر کرم‌های دور چشم خاصیت مرطوب‌کنندگی دارند و برای رفع خشکی پوست دور چشم مناسب هستند.

نکته مهم اینجاست که کم‌آبی پوست دور چشم، یکی از مشکلات رایج بین افراد است و همین مسئله می‌تواند شروع پیری زودرس در جوانان باشد. ضمناً با شروع پیری زودرس در نواحی پوست دور چشم، کم‌کم سروکله چین‌وچروک‌ها و خطوط عمیق آزاردهنده هم پیدا می‌شود که تا سال‌ها باقی می‌مانند.

با توجه به نکات فوق، قرار دادن کرم‌های دور چشم و مرطوب‌کننده‌ها در روتین روزانه ضروری است. در حالی که کرم‌های دور چشم، ذاتاً آب‌رسان هستند، موادی که در ساختار آنها وجود دارند هم مهم تلقی می‌شوند. مواد حیاتی زیر از جمله عواملی هستند که از یک کرم دور چشم، محصولی ایده‌آل می‌سازند:

  • مواد مرطوب‌کننده و آب‌رسان: مواد مرطوب‌کننده، ذاتاً آب‌دوست هستند و با بیرون کشیدن آب از نواحی اطراف بافت پوست، عملیات آبرسانی اطراف چشم را انجام می‌دهند. برای مثال، اگر کرم دور چشم مورد نظرتان حاوی اسید هیالورونیک یا عصاره آلوئه‌ورا است، یعنی عملیات آب‌رسانی به نحو احسن انجام می‌شود.
  • مواد نرم‌کننده: همان‌طور که از عنوان این مواد پیداست، با نفوذ در سطح پوست باعث نرمی و صاف شدن پوست می‌شوند. بعضی از مواد نرم‌کننده مثل اسکوالن و انواع اسیدهای چرب از این قبیل هستند.
  • مواد انسدادکننده: این‌دست از مواد علاوه بر خاصیت مرطوب‌کنندگی، باعث ایجاد سد غیرقابل نفوذ در سطح پوست می‌شوند. از نمونه‌های برجسته این مواد می‌توان به موم زنبور عسل و انواع روغن‌های گیاهی اشاره کرد.
ضمناً با شروع پیری زودرس در نواحی پوست دور چشم، کم‌کم سروکله چین‌وچروک‌ها و خطوط عمیق آزاردهنده هم پیدا می‌شود که تا سال‌ها باقی می‌مانند.

بیشتر بخوانید: تزریق چربی زیر چشم؛

فرق سرم و کرم دقیقاً در چه پارامترهایی است؟

همان‌طور که ذکر شد، سرم‌های دور چشم معمولاً دارای خاصیت درمانی هستند و موادی که در آنها وجود دارد، وزن مولکولی کمتری دارند. این ویژگی‌ها باعث می‌شوند تا عملیات جذب در لایه‌های مختلف پوست دور چشم صورت بگیرد و اثرات جادویی آن ظاهر شوند. بدین‌ترتیب، سرم‌های دور چشم اغلب به‌عنوان محصولات زیبایی با خاصیت ترمیم‌کنندگی محسوب می‌شوند.

با در نظر گرفتن تمامی اوصاف، کرم‌های دور چشم دارای ترکیبات آبرسان هستند تا ساختار پوست، ابزار کافی را برای مقابله با پیری زودرس داشته باشند. در نتیجه، کرم‌های دور چشم معمولاً به‌عنوان محصولات پیشگیرانه در روتین‌های روزانه گنجانده می‌شوند.

از لحاظ بافت ترکیبات

سرم‌های دور چشم عموماً بافت سبک‌تر و آبکی‌تری نسبت به کرم‌ها دارند. فرمول به‌کارگرفته‌شده در ساختار سرم‌ها شامل مواد سبک‌وزن هستند و همین باعث می‌شود ساختارشان آبکی شود. از طرفی، کرم‌های دور چشم برخلاف سرم‌ها دارای بافت سنگین‌تری هستند. کرم‌های دور چشم ضخیم‌تر هستند و پس از استفاده، کاملاً روی پوست اطراف چشم احساس می‌شوند.

البته لازم‌به‌ذکر است بافت‌های سبک و سنگین که باعث فرق سرم و کرم دور چشم می‌شوند، لزوماً پابرجا نیستند و بسته به ترکیباتشان تغییر می‌کنند.

به‌عنوان مثال، یک سرم دور چشم مرطوب‌کننده که با مواد نرم‌کننده فرموله شده، از لحاظ بافت، نسبت به یک کرم دور چشم سنگین‌تر است. برجسته‌ترین نکته‌ای که فرق سرم و کرم دور چشم را نشان می‌دهد، تجزیه‌وتحلیل این مسئله است که آیا ترکیبات هرکدام برای پوست شما مناسب هستند یا خیر.

کرم‌های دور چشم ضخیم‌تر هستند و پس از استفاده، کاملاً روی پوست اطراف چشم احساس می‌شوند.

از لحاظ نوع پوست

بافت سبک سرم‌های دور چشم باعث شده استفاده آن برای همه پوست‌ها امکان‌پذیر باشد. اگر پوست چرب یا حساس دارید، سرم دور چشم بهترین و ایده‌آل‌ترین گزینه برایتان محسوب می‌شوند. همچنین اگر به آرایش‌های نیمه‌سنگین عادت کرده‌اید، سرم دور چشم می‌تواند بستری مناسب برای کانسیلرهای آرایشی ایجاد کند.

از طرفی، اگر پوست خشک دارید یا ماه‌های سرد زمستان را در پیش دارید، بهتر است از کرم دور چشم هم استفاده کنید. این انتخاب باعث می‌شود سرما باعث خشکی بیش‌ازاندازه پوست دور چشم نشود؛

چرا که فرمولاسیون غنی و نسبتاً سنگین کرم می‌تواند باعث رفع تشنگی و کم‌آبی پوست شود. ضمناً اگر هنوز با علائم پیری زودرس روبه‌رو نشده‌اید، بهتر است از کرم دور چشم استفاده کنید تا ظهور علائم آزاردهنده و ناخوشایند به تاخیر بیفتد.

کرم دور چشم یا سرم؟

هیچ پاسخ درست یا غلطی در رابطه با این پرسش وجود ندارد؛ چرا که پوست هر شخص به‌طور منحصربه‌فرد متفاوت است. بسته به نوع پوست و اندازه نگرانی شما در مورد آن، ممکن است هرکدام از سرم یا کرم دور چشم برای شما پیشنهاد شود.

به‌عنوان مثال ممکن که شما دارای پوست معمولی باشید و هیچ نشانه‌ای از ظهور حلقه‌های سیاه یا کیست‌های متورم در اطراف چشمتان احساس نکنید. با این اوصاف، اولویت شما برای جلوگیری از ظهور علائم ناخوشایند، خریدن یک سرم دور چشم است.

اگر پوست چرب دارید، باز هم سرم دور چشم بر کرم ارجحیت دارد، چون لایه نازک‌تر و سبک‌تر سرم در پوستتان نفوذ بیشتری می‌کند و ظاهر چرب پوست را متعادل می‌سازد. پیشنهاد ما برای بهبود هرچه‌ تمام‌تر ساختار پوست اطراف چشم، جا دادن هر 2 محصول کرم و سرم به‌صورت برنامه‌ریزی‌شده است تا از فواید هر 2 بهره‌مند شوید.

آیا می‌توان سرم و کرم دور چشم را همزمان استفاده کرد؟

خوشبختانه پاسخ به این پرسش مثبت است و همان‌طور که توصیه شد، بهتر است هر 2 محصول را به روتین خود اضافه کنید. به‌خاطر داشته باشید سرم و کرم دور چشم دارای کاربردهای متفاوتی هستند و ترکیب آنها با هم می‌تواند یک فرمول معجزه‌آسا را در اختیارتان قرار دهد.

برای اینکه خیالتان از این بابت آسوده‌تر شود، با یک متخصص حوزه زیبایی و مراقبت پوست مشورت کنید تا بدانید چگونه باید ترکیب این 2 محصول را در روتین جا بدهید. ترکیب سرم و کرم دور چشم می‌تواند همزمان هم باعث جلوگیری از پیری زودرس شود و هم آب‌رسانی را برای این ناحیه از صورت به ارمغان بیاورد.

نحوه استفاده از ترکیب سرم و کرم چگونه است؟

این نکته را دائماً به‌یاد بیاورید که سرم‌های دور چشم به‌دلیل سبک بودن، باید زودتر از کرم‌ها استفاده شوند. دلیل این کار به‌خاطر افزایش میزان جذب مواد مغذی و مورد نیاز در پوست دور چشم است. برای اینکه سرم و کرم دور چشم را همزمان با هم استفاده کنید، در ابتدا سرم را در نواحی اطراف چشم بمالید تا نتیجه مطلوب حاصل شود.

لایه سرم دور چشم با ساختار رقیق‌تر نفوذ بیشتری در پوست دارد و زمینه را برای تاثیرگذاری مواد موجود در کرم دور چشم فراهم می‌کند. بیشتر کرم‌های دور چشم به‌لطف نرم‌کننده‌ها و مواد دیگری که دارند، ساختارشان روغنی است و لایه‌ای ضخیم را روی پوست شکل می‌دهند.

سرم و کرم دور چشم دارای کاربردهای متفاوتی هستند و ترکیب آنها با هم می‌تواند یک فرمول معجزه‌آسا را در اختیارتان قرار دهد.

تصور کنید در ابتدا کرم دور چشم را روی نواحی مورد نظرتان پخش کرده‌اید و حالا می‌خواهید از سرم استفاده کنید. به‌نظرتان آیا لایه ضخیم کرم اجازه می‌دهد سرم به پوست دور چشم نفوذ کند؟ در نتیجه، عملاً ترکیب این 2 محصول با یکدیگر بی‌معنا خواهد شد.

بیشتر بخوانید: فرق فیلر و ژل زیر چشم؛ 

آیا سرم چشم ارزش خریدن دارد؟

با وجود بررسی فرق سرم و کرم دور چشم، شابد باز هم این سوال در ذهنتان وجود داشته باشد که خرید سرم منطقی است یا ارزشش را دارد؟ آیا این محصولات یکی دیگر از ترفندهای بازاریابی شرکت‌هایی است که فقط می‌خواهند شما را به ولخرجی وادار کنند؟ خیر! واقعیت این نیست و همان‌طور که گفتیم، سرم دور چشم ممکن است کاربرد کرم‌های تخصصی چشم را داشته باشد.

مطمئناً کرم‌های دور چشم آنقدر ضخیم هستند که موقتاً باعث محو شدن خطوط دور و اطراف چشم شوند، اما آن کاربرد درمانی سرم‌ها را در مورد لکه‌های سیاه ندارند. نکته دیگری که باید برای خرید هر کدام از این محصولات در نظر داشته باشید، برند تولیدکننده آنهاست. بسیاری از محصولات موجود در بازار توسط کمپانی‌های بی‌کیفیت و متفرقه ساخته و عرضه می‌شوند.

حالا که متوجه فرق سرم و کرم دور چشم شده‌اید، بیایید جمع‌بندی مجدد انجام دهیم. اولاً که سرم و کرم دور چشم، 2 محصول با ویژگی‌های یکسان نیستند و کاربردهای تکراری ندارند.

سرم‌های دور چشم اغلب دارای غلظت بیشتر و مواد فعال‌‌تری نسبت به کرم‌ها هستند. به‌همین دلیل است که سرم‌های دور چشم معمولاً برای رفع بیماری‌ها و عارضه‌های مقاوم در برابر درمان (مثل رفع سیاهی) مورد استفاده قرار می‌گیرند.

بسیاری از متخصصان حوزه پوست تاکید می‌کنند کرم‌های دور چشم یکی از ضروری‌ترین محصولات مراقبتی هستند، چرا که با استفاده از کرم‌ها می‌توان آبرسانی را در حد عالی انجام داد و از پیری زودرس پوست دور چشم جلوگیری کرد.

اینکه سرم یا کرم دور چشم، کدام یک برای پوست شما مناسب است، کاملاً به شما و شرایط پوستتان بستگی دارد. از طرفی، شما می‌توانید کرم دور چشم را به سرم اضافه کنید و با یک برنامه‌ریزی هوشمندانه، به‌صورت همزمان از فواید هر 2 بهره‌مند شوید.

منبع ++

سرم دور چشم چیست؟

سرم دور چشم ساختاری شبیه به سرم صورت دارد و تنها تفاوتشان در این است که اولی به‌صورت ویژه برای پوست زیر چشم فرموله شده است. نباید این نکته را فراموش کنید که بافت پوست زیر چشم به‌دلیل برخورداری از غدد مختلف، حساسیت بسیار بالایی دارد و با کوچک‌ترین عامل محرک، سیاه یا افتاده می‎‌شود.

عملکرد سرم دور چشم چگونه است؟

سرم‌های دور چشم معمولاً باعث انتقال مواد مغذی و ویتامین‌ها به سلول‌های پوستی می‌شوند. همچنین آنها می‌توانند از بروز رادیکال‌های آزاد و آسیب‌رسان به سطح پوست جلوگیری کنند و تغییر رنگ در رنگدانه‌های پوست را از بین ببرد.

آیا می‌توان سرم و کرم دور چشم را همزمان استفاده کرد؟

خوشبختانه پاسخ به این پرسش مثبت است و همان‌طور که توصیه شد، بهتر است هر 2 محصول را به روتین خود اضافه کنید. به‌خاطر داشته باشید سرم و کرم دور چشم دارای کاربردهای متفاوتی هستند و ترکیب آنها با هم می‌تواند یک فرمول معجزه‌آسا را در اختیارتان قرار دهد.

۲۹ آبان ۱۴۰۱ ۱ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.

1 دیدگاه برای فرق سرم و کرم دور چشم؛ هزینه‌ها، مزایا، معایت و تفاوت عملکرد

ممنون از توضیحات جامع و مفیدتون

فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی