بهترین درمان آکنه؛
۸ آبان ۱۴۰۱ ۰ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

بهترین درمان آکنه؛ معرفی راهکار و دارو انواع جوش صورت!

به این مطلب امتیاز دهید

شکی نیست که درمان آکنه می‌تواند سخت باشد. اگر چندین داروی موضعی را بدون اینکه موفقیتی حاصل شود امتحان کرده‌اید یا با یک مورد شدید آکنه درگیر هستید، گام بعدی در روند درمان شما، استفاده از داروهای خوراکی آکنه است. برای انتخاب بهترین دارو برای آکنه، چندین گزینه در دسترس شما است که هر کدام از آنها خطرات و مزایای خاص خود را دارند. در این مقاله، انواع مختلفی از داروهای آکنه را که می‌توانید برای کمک به بهبود ظاهر و سلامت پوست خود استفاده کنید، مورد بحث قرار می‌دهیم. بنابراین برای یافتن بهترین دارو برای آکنه، این مطلب را تا انتها بخوانید.

معرفی داروهای آکنه

خبر خوب این است که گزینه‌های زیادی برای درمان این بیماری وجود دارند و بسیاری از محصولات و مواد تشکیل‌دهنده هستند که در درمان آکنه واقعاً خوب عمل می‌کنند.

برای انتخاب بهترین دارو برای آکنه، چندین گزینه در دسترس شما است که هر کدام از آنها خطرات و مزایای خاص خود را دارند.

همانطور که AAD (آکادمی پوست آمریکا) اشاره می‌کند، امروزه تقریباً هر نوع آکنه دارای یک درمان مؤثر است. اما مشکل‌ترین بخش در انتخاب بهترین دارو برای آکنه این است که بفهمید با چه نوع آکنه‌ای سر و کار دارید و اطمینان حاصل کنید درمان‌هایی که استفاده می‌کنید وضعیت پوستتان را بدتر نمی‌کنند.

در ادامه، بهترین دارو برای آکنه‌های گاه به گاه، خفیف و برخی از آکنه‌های متوسط آورده شده است.

اسید سالیسیلیک

اسید سالیسیلیک بهترین راه‌حل برای درمان جوش در نوجوانان است و با گشت و گذار در قفسه‌های داروخانه‌ها، آن را به عنوان یک ماده فعال در اکثر محصولات با برچسب “شستشوی آکنه” یا “درمان لک” خواهید یافت. اسید سالیسیلیک با کاهش تورم و باز‌کردن منافذ به کوچک‌شدن و ناپدید‌شدن جوش‌ها کمک می‌کند.

اسید سالیسیلیک دارای خواص ضد التهابی برای کمک به درمان جوش‌های کیستیک ملتهب است. این جوش‌ها زمانی رخ می‌دهند که فولیکول‌های موی مسدود شده زیر پوست پاره شوند. اگرچه استفاده از اسید سالیسیلیک در شستشوی صورت کاملاً خوب است، اما ممکن است متوجه شوید هنگام استفاده از آن به عنوان تونر، مرطوب‌کننده یا درمان موضعی، نتایج بهتری خواهید گرفت، زیرا در این موارد، اسید سالیسیلیک زمان بیشتری برای اثربخشی و انجام کار خود خواهد داشت.

به خاطر داشته باشید، اگر اسید سالیسیلیک بیش از حد استفاده شود، می‌تواند پوست را خشک کند. بنابراین عاقلانه است که فقط یک محصول که دارای این ماده است را برای استفاده روزانه انتخاب کنید.

اسید گلیکولیک

اسید گلیکولیک یک آلفا هیدروکسی اسید (AHA) است که به آرامی پوست را لایه‌برداری می‌کند و به خلاص‌شدن از شر سلول‌های مرده پوست که می‌توانند منافذ را مسدود کنند، کمک می‌کند. مانند اسید سالیسیلیک، می‌توانید اسید گلیکولیک را در شستشوکننده‌ها، لایه‌بردارها، مرطوب‌کننده‌ها و سرم‌ها در فروشگاه زیبایی یا داروخانه محلی خود پیدا کنید.

بنزوئیل پراکسید، بهترین دارو برای آکنه

بنزوئیل پراکسید یک ماده ضد باکتری است و در از بین بردن باکتری C. acnes که باعث جوش می‌شود، بسیار موثر است.

اما بنزوئیل بدون معایب نیست و اگر مراقب نباشید، کرم‌ها و درمان‌های پاک‌کننده حاوی این ماده می‌توانند پوست حساستان را خشک کرده و رنگ لباس‌هایتان را سفید کنند! بنابراین طبق گفته متخصصان بهتر است از فرمول‌هایی استفاده کنید که حاوی بیش از 2٪ بنزوئیل پراکسید در جدول مواد تشکیل‌دهنده فعال خود نباشند.

اسید لاکتیک

در ادامه لیست بهترین دارو برای آکنه به اسید لاکتیک می‌رسیم. مانند اسید گلیکولیک، اسید لاکتیک یک AHA است، به این معنی که مانند یک لایه‌بردار شیمیایی روی پوست عمل می‌کند. با این حال، به طور کلی ملایم‌تر از اسید گلیکولیک است و برای افرادی که می‌خواهند از اسید لایه‌بردار استفاده کنند اما پوست حساس‌تری دارند، گزینه خوبی است.

اسید لاکتیک همچنین یک مرطوب‌کننده است؛ به این معنی که آب را به سمت خود می‌کشد و می‌تواند آبرسان باشد. بنابراین برای کسانی که پوست خشک یا حساسی دارند، لایه‌بردارهای حاوی اسید لاکتیک بدون اینکه خیلی تحریک‌کننده باشند، به خوبی عمل می‌کنند.

این محصولات می‌توانند برای لایه‌برداری شیمیایی پوست در خانه مفید باشند. (همچنین می‌توانید یک مرطوب‌کننده مورد تایید پوست برای پوست‌های مستعد آکنه را امتحان کنید!)

بیشتر بخوانید: آکنه قاعدگی یا جوش پریودی؛ 

مانند اسید گلیکولیک، اسید لاکتیک یک AHA است، به این معنی که مانند یک لایه‌بردار شیمیایی روی پوست عمل می‌کند.

بیشتر بخوانید: آکنه روزاسه؛

رتینول، بهترین دارو برای آکنه

احتمالاً در مورد فواید ضد پیری کرم‌های رتینوئید شنیده‌اید، اما این اشکالِ ویتامین در پاکسازی آکنه نیز مؤثر هستند. رتینوئیدها باعث می‌شوند سلول‌های پوست با سرعت بیشتری ترمیم شوند، تولید چربی را کاهش داده و به لایه‌برداری پوست کمک می‌کنند.

همچنین از آن‌جا که آکنه نوعی التهاب است، رتینوئیدها با خواص ضد التهابی به درمان آن کمک کرده و حتما در لیست بهترین دارو برای آکنه جای دارند. متخصصان اغلب رتینول بدون نسخه یا رتینوئیدهای تجویزی را به بیماران مستعد آکنه توصیه می‌کنند.

در مقایسه با سایر درمان‌ها، رتینوئیدها نه تنها برای درمان آکنه، بلکه برای جلوگیری از ایجاد آکنه جدید نیز مفید هستند، زیرا به جلوگیری از گرفتگی و انسداد اولیه‌ی فولیکول کمک می‌کنند. آنها همچنین می‌توانند به درمان برخی از مشکلات پس از آکنه، مانند هایپرپیگمانتاسیون کمک کنند.

اما به خاطر داشته باشید که رتینوئیدها نیز می‌توانند تحریک‌کننده باشند و اگر پوست حساسی دارید (یا بیماری پوستی مانند پسوریازیس، اگزما یا روزاسه دارید)، حتی یک گزینه بدون نسخه‌ی حاوی رتینوئید ممکن است برای شما خیلی قوی باشد! بنابراین مهم است همیشه برای پوست‌های حساس با غلظت کم رتینول (حتی به اندازه 0.01٪) شروع کنید تا ببینید پوست شما چگونه به آن واکنش نشان می‌دهد.

متخصص پوست شما همچنین می‌تواند رتینول بدون نسخه با غلظت کم یا نسخه‌ای کم‌غلظت از رتینوئیدهای تجویزی را به شما توصیه کند که ممکن است بتوانید راحت‌تر آنها را تحمل کنید. رتینول برای افراد باردار یا شیرده ایمن در نظر گرفته نمی‌شود، بنابراین این نکته را نیز در نظر داشته باشید. همچنین، رتینول یک راه‌حل سریع برای درمان آکنه نیست و دیدن نتایج آن به زمان نیاز دارد (احتمالاً چند ماه). بنابراین برای حفظ مزایای آن باید به استفاده از این دارو ادامه دهید.

رتینال

رتینول تنها رتینوئید بدون نسخه موجود در داروخانه‌ها نیست. در واقع، برخی از کارشناسان توصیه می‌کنند افرادی که پوست حساسی دارند، به جای رتینول سنتی، محصولات حاوی رتینال (که رتینالدئید نیز نامیده می‌شود) را انتخاب کنند.

این ترکیب نیز یک رتینوئید طبیعی است که بدن آن را به رتینوئیک اسید تبدیل می‌کند و در چند مطالعه نشان داده شده که به اندازه رتینول و سایر رتینوئیدها در درمان آکنه موثر است. همچنین به دلیل عوارض جانبی بسیار کم، رتینال جایگاه ویژه‌ای در لیست بهترین دارو برای آکنه دارد.

آداپالن، بهترین دارو برای آکنه

آداپالن که اغلب با نام تجاری Differin شناخته می‌شود، یک رتینوئید مصنوعی است که می‌توانید بدون نسخه به آن دسترسی پیدا کنید؛و از آنجا که مصنوعی است، بسیار ملایم‌تر از سایر داروهای تجویزی آکنه فرموله شده است.

گوگرد، بهترین دارو برای آکنه

گوگرد بوی بد تخم‌مرغ فاسد را می‌دهد، اما یک ماده موثر در خشک‌کردن جوش‌های چرکی و سرسفید است (پس شما باید با خوب و بد آن کنار بیایید!). گوگرد معمولاً با سایر مواد فعال مخلوط می‌شود تا بیشترین اثربخشی را به دست آورده و بوی بد آن تا حدی خنثی شود. شما اغلب می‌توانید گوگرد را در ماسک‌ها و درمان‌های لکه پوستی پیدا کنید.

گوگرد معمولاً با سایر مواد فعال مخلوط می‌شود تا بیشترین اثربخشی را به دست آورده و بوی بد آن تا حدی خنثی شود.

باکوچیول، بهترین دارو برای آکنه

در ادامه بررسی بهترین دارو برای آکنه به باکوچیول می‌رسیم. این ماده یک عصاره گیاهی است که اغلب به عنوان جایگزینی برای رتینول در نظر گرفته می‌شود، اما در واقع یک رتینوئید نیست. با این حال در چند مطالعه محدود روی باکوچیول، اثربخشی این ماده در مدیریت مواردی مانند بافت پوست و خطوط چین و چروک بدون وجود عوارض جانبی که معمولاً در رتینوئیدها می‌بینیم، نویدبخش بود.

امروزه ممکن است باکوچیول به تنهایی در یک محصول ظاهر شود یا با غلظت کمی از رتینول همراه شود تا به تقویت اثرات ضد آکنه و ضد پیری پوست (بدون افزایش خطر عوارض جانبی) کمک کند. پزشکان این ماده را به کسانی که به دنبال درمان‌های طبیعی‌تر برای آکنه هستند، توصیه می‌کنند.

تحقیقات اخیر نشان می‌دهند که باکوچیول به ویژه برای درمان آکنه روی پوست‌های سبزه یا رنگی مناسب است. در ادامه، بهترین دارو برای آکنه‌های شدیدتر را بررسی خواهیم کرد (بسیاری از این داروها نیاز به نسخه دارند!).

بیشتر بخوانید: آکنه گوشتی چیست؟ 

ژل داپسون، بهترین دارو برای آکنه

یکی از گزینه‌هایی که ممکن است متخصص پوست شما برای آکنه تجویز کند، ژل داپسون است، مانند نسخه‌ای با نام تجاری Aczone. داپسون هم ضد میکروبی و هم ضد التهاب است و ثابت شده که به خلاص‌شدن از شر جوش‌های سرسیاه، سرسفید و جوش‌های دردناک‌تر کمک می‌کند.

اغلب اوقات داپسون در کنار سایر درمان‌های آکنه استفاده می‌شود و مانند بسیاری از این درمان‌ها، می‌تواند باعث خشک‌شدن پوست شود.

یک شات کورتیزون

معرفی بهترین دارو برای آکنه را با بررسی یکی از قوی‌ترین داروهای این بخش ادامه می‌دهیم. کورتیزون یک راه‌حل سریع برای موارد اضطراری آکنه، به ویژه برآمدگی‌های بزرگ آکنه کیستیک است.

برای تزریق این کورتیکواستروئید باید به مطب متخصص پوست بروید و خواهید دید جوش به طور چشمگیری کوچک می‌شود و احتمالاً در عرض 24 تا 48 ساعت ناپدید خواهد شد. این درمان برای مهار التهاب کار می‌کند که آن را برای جوش‌های کیستیک عالی کرده و می‌تواند در مبارزه با شعله‌ور‌شدن آکنه هورمونی بسیار خوب باشد.

با این حال، اگر تزریق کورتیزون به درستی انجام نشود، می‌تواند یک فرورفتگی کوچک در پوست ایجاد کند که ناپدید‌شدن آن حدود هشت هفته طول می‌کشد. البته این یک عارضه جانبی نادر است که اگر دوز کورتیزون خیلی زیاد باشد، اتفاق می‌افتد.

پس شما باید نزد دکتری بروید که می‌داند چه کار می‌کند! این روش برای موارد اورژانسی خوب است و نباید به عنوان یک درمان طولانی مدت برای آکنه در نظر گرفته شود.

قرص‌های ضد بارداری، بهترین دارو برای آکنه

اگر متوجه شدید دقیقاً در حوالی عادت ماهانه آکنه در پوست شما شروع می‌شود، این نوع آکنه ممکن است با هورمون‌ها مرتبط باشد. در واقع حساسیت به هورمون‌هایی به نام آندروژن به شکل آکنه کیستیک روی پوست شما ظاهر می‌شود.

آندروژن‌ها باعث می‌شوند پوست سبوم بیشتری تولید کند و سبوم بیشتر برابر است با آکنه بیشتر. داروهای کنترل بارداری با ترکیبی حاوی هورمون‌های استروژن و پروژسترون به حفظ تعادل هورمون‌ها و شفافیت پوست کمک می‌کنند. Ortho Tri-Cyclen و Estrostep و YAZ همگی به عنوان درمان آکنه مورد تایید FDA هستند.

در واقع حساسیت به هورمون‌هایی به نام آندروژن به شکل آکنه کیستیک روی پوست شما ظاهر می‌شود.

اسپیرونولاکتون، بهترین دارو برای آکنه

گاهی اوقات کنترل بارداری به تنهایی برای ایجاد تفاوت در آکنه هورمونی کافی نیست. در این زمان است که پزشک شما می‌تواند استفاده از یک مسدود‌کننده آندروژن مانند اسپیرونولاکتون را توصیه کند.

این دارو با مسدود‌کردن گیرنده‌هایی که به تستوسترون متصل می‌شوند، میزان هورمون‌های آندروژن موجود در گردش خون را به حداقل می‌رساند. به گفته دکتر پزشکان، هنگامی که این قرص‌ها همزمان با یک قرص ضد بارداری خوراکی مصرف می‌شوند، بسیاری از زنان شاهد بهبود جوش‌ها هستند.

این دارو گاهی اوقات برای زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) برای تسکین علائم مرتبط با آندروژن مانند رشد بیش از حد مو، فشار خون بالا، پوست چرب و آکنه تجویز می‌شود.

تازاروتن، بهترین دارو برای آکنه

در ادامه بررسی بهترین دارو برای آکنه به تازاروتن می‌رسیم. این دارو که با نام تجاری Tazorac نیز شناخته می‌شود، یکی دیگر از رتینوئیدهای مصنوعیِ تجویزیِ قدرتمند است. اما مانند سایر رتینوئیدها، می‌تواند عوارض جانبی مانند خشکی و سوزش ایجاد کند.

بنابراین همیشه باید دستورالعمل‌های متخصص پوست خود را برای زمان و نحوه استفاده از آن دنبال کنید. جالب اینجاست که می‌توان از تازاروتن برای کمک به مدیریت پسوریازیس پلاکی استفاده کرد و ممکن است برای انجام این کار با سایر داروهای موضعی مانند کورتیکواستروئیدها ترکیب شود.

ایزوترتینوئین، بهترین دارو برای آکنه

ایزوترتینوئین (که قبلا به عنوان آکوتان فروخته می‌شد) یک رتینوئید قوی است که در لیست بهترین دارو برای آکنه شهرت متفاوتی دارد!

در بین متخصصان پوست، برای بیماران مبتلا به آکنه شدید بهترین گزینه است. اگر آکنه‌ای دارید که به هیچ درمانی پاسخ نمی‌دهد، ایزوترتینوئین واقعاً می‌تواند بازی را به نفع شما تغییر دهد! ایزوترتینوئین که معمولاً به عنوان Accutane نامیده می‌شود، یک رتینوئید خوراکی است و تمام مزایای یک رتینول موضعی را دارد، اما بسیار موثرتر است.

این دارو به ویژه برای آکنه کیستیک در زنان و آکنه‌ی بدن، از جمله آکنه‌ی پشت کمر در مردان بالغ مفید است. یک دوره درمان با ایزوترتینوئین می‌تواند شش تا نه ماه طول بکشد. گاهی اوقات بیماران برای از بین بردن واقعی آکنه نیاز به تکرار دوره با دوز بالاتر دارند؛

اما به دلایلی، نظرات راجع به ایزوترتینوئین در بین متخصصان پوست متفاوت است؛ مثلا این دارو پوست را فوق‌العاده خشک و حساس می‌کند، به صورتی که بدون استفاده‌ی مداوم از مرطوب‌کننده‌ها حین درمان با ایزوترتینوئین، وضعیت پوستتان فوق‌العاده پیچیده و دشوار خواهد شد.

یک نکته منفی دیگر ایزوترتینوئین این است که نیاز به کاغذبازی زیادی دارد! از آنجایی که ایزوترتینوئین می‌تواند باعث نقص مادرزادی شود، باید ماهی یک بار برای انجام آزمایش بارداری به مطب متخصص پوست مراجعه کنید و یک نظرسنجی طولانی با سوالاتی در مورد زندگی جنسی خود انجام دهید تا ثابت کنید از کنترل بارداری کافی استفاده می‌کنید.

این اقدامات احتیاطی شدید هستند، اما متخصصان پوست موافق هستند نتایج نهایی درمان آکنه با ایزوترتینوئین شبیه هیچ داروی دیگری نیست. ایزوترتینوئین یکی از معدود داروهایی است که به طور تضمینی آکنه را درمان می‌کند.

آزلائیک اسید، بهترین دارو برای آکنه

بررسی بهترین دارو برای آکنه را با آزلائیک اسید پی می‌گیریم. متخصصان پوست مطمئن نیستند چرا آزلائیک اسید در از بین بردن التهاب بسیار موثر است، اما اغلب به عنوان گزینه‌ای برای پوست‌های حساس یا بیماران باردار استفاده می‌شود.

این ماده در درمان ملاسما، آکنه و برجستگی‌های مرتبط با روزاسه مفید است. متخصص پوست شما می‌تواند محصولاتی با غلظت‌های بالای آزلائیک اسید برایتان تجویز کند و می‌توانید گزینه‌های بدون نسخه با غلظت‌های پایین‌تر از این ماده فعال را در داروخانه پیدا کنید.

بیشتر بخوانید: جوش غرور جوانی یا دوران بلوغ

متخصص پوست شما می‌تواند محصولاتی با غلظت‌های بالای آزلائیک اسید برایتان تجویز کند و می‌توانید گزینه‌های بدون نسخه با غلظت‌های پایین‌تر از این ماده فعال را در داروخانه پیدا کنید.

آنتی‌بیوتیک‌ها بهترین دارو برای آکنه

در انتهای لیست معرفی بهترین دارو برای آکنه، به یکی از شناخته شده‌ترین درمان‌های موجود برای این بیماری می‌رسیم: آنتی‌بیوتیک. یک متخصص پوست می‌تواند آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی را برای کمک به درمان آکنه تجویز کند، اما معمولاً اولین انتخاب نیست.

در حالی که ممکن است با مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها نتایج فوری را مشاهده کنید، اما به محض اینکه آنتی‌بیوتیک را ترک کنید، آکنه عود می‌کند. گفته می‌شود آنتی‌بیوتیک‌ها می‌توانند به عنوان اولین قدم به‌ویژه در مورد آکنه‌ای که در قسمت‌هایی از بدن به غیر از صورت یافت می‌شود، بسیار مؤثر باشند.

مثلا درمان آکنه پشت عمدتاً به دلیل محل قرارگیری آن می‌تواند دشوار باشد، زیرا همه ‌ما کسی را نداریم که بتواند داروهای موضعی را روی کمرمان اعمال کند و بنابراین برخی از بیماران ممکن است کمی زودتر به آنتی‌بیوتیک خوراکی نیاز داشته باشند تا آکنه پشت را کنترل کنند.

بنابراین، اگر جوش‌های بدن نگرانی شماست و کسی را ندارید که به شما کمک کند تا کرم‌ها را روی نقاطی که دسترسی به آن‌ها سخت است بمالید، آنتی‌بیوتیک‌ها می‌توانند قدم مناسبی در مسیر درمان آکنه شما باشند.

به پوستت جون تازه بده

بهترین دارو برای آکنه و جوش صورت چیست؟

برای انتخاب بهترین دارو برای آکنه روی پوست، تنها یک متخصص پوست می‌تواند توضیح دهد که با توجه به نوع آکنه‌ای که به آن مبتلا شده‌اید، کدام درمان برای شما بهتر است. مثلا تحقیقات نشان می‌دهند ایزوترتینوئین بیشترین اثربخشی را برای درمان انواع آکنه‌ی شدید دارد، اما از آنجایی که دارای عوارض جانبی زیادی است، نمی‌توان به طور قطعی آن را به عنوان بهترین دارو برای آکنه نامگذاری کرد.

در واقع بهترین دارو برای آکنه با توجه به نوع آکنه‌ای که به آن مبتلا هستید و فقط توسط یک متخصص می‌تواند برای شما تعیین شود و شاید، دارویی که برای شما تجویز می‌شود، برای بیمار دیگر بهترین دارو نباشد! در واقع بهترین راه برای تعیین برنامه درمان مناسب آکنه، مراجعه به یک متخصص پوست است.

انواع مختلفی از آکنه وجود دارد و رژیم‌های درمانی از فردی به فرد دیگر متفاوت است. یک متخصص پوست، پوست شما را از نزدیک بررسی می‌کند تا ببیند با کدام یک از انواع مختلف ضایعات درگیر هستید:

  • آکنه غیرالتهابی خفیف (معروف به آکنه کومدونال)، شامل جوش‌های سرسفید و سر سیاه است.
  • آکنه التهابی متوسط شامل پاپول و پوسچول است.
  • آکنه التهابی شدید شامل ندول‌ها و کیست‌ها است.

آکنه‌های غیرالتهابی را معمولاً می‌توان با محصولات OTC (بدون نیاز به نسخه) حاوی مواد فعال مانند اسید سالیسیلیک و بنزوئیل پراکسید یا رتینوئیدهای موضعی قوی از بین برد. آکنه التهابی نیاز به تجویز موضعی یا خوراکی متخصص پوست دارد.

اگرچه پاپول‌ها و جوش‌ها ممکن است تنها با محصولات OTC از بین بروند، اما آکنه‌های التهابی بیشتر به جای زخم منجر می‌شوند. بنابراین مراجعه به متخصص پوست بهترین راه برای از بین بردن آکنه و جلوگیری از اسکار آکنه است.

آکنه التهابی نیاز به تجویز موضعی یا خوراکی متخصص پوست دارد.

بیشتر بخوانید: آکنه ولگاریس؛ 

درمان آکنه با داروهای موضعی

در ادامه بررسی بهترین دارو برای آکنه به داروهای موضعی موجود برای درمان این ضایعات می‌پردازیم. رایج‌ترین داروهای تجویزی موضعی برای آکنه عبارتند از:

  • رتینوئیدها و داروهای شبه رتینوئید
  • آنتی‌بیوتیک‌ها
  • اسید آزلائیک و اسید سالیسیلیک
  • داپسون

داروهای تجویزی ضد جوش کدام است؟

به طور کلی معمولا در مواجهه با انواع شدید آکنه، پزشکان اقدام به تجویز داروهایی می‌کنند که بدون نسخه نمی‌توانید آنها را تهیه نمایید؛ مثلا ایزوترتینوئین یک داروی قوی است که برای درمان شدیدترین موارد آکنه استفاده می‌شود.

اگر آکنه شدیدی دارید که با سایر داروها از جمله آنتی‌بیوتیک‌ها بهبود نمی‌یابد، پزشک ممکن است این دارو را توصیه کند. این دارو از ویتامین A مشتق شده و با توقف تولید روغن و کاهش التهاب که می‌تواند منجر به زخم شود، آکنه شما را هدف قرار می‌دهد. ایزوترتینوئین ممکن است بتواند آکنه شما را در درازمدت کنترل کند و معمولاً باید بین 15 تا 20 هفته مصرف شود.

علاوه بر ایزوترتینوئین، می‌توانید آکنه‌های شدید خود را با روشی درمان کنید که در آن، کیست‌های بزرگ آکنه تخلیه شده و از بین می‌روند. این روش ممکن است خطر ایجاد اسکار را کاهش دهد. پزشک شما همچنین ممکن است یک تزریق استروئید ضد التهابی را برای درمان کیست‌های آکنه ملتهب توصیه کند.

کیست‌های شما ممکن است 2 تا 5 روز پس از تزریق کوچک شوند. گزینه دیگری که می‌توانید در نظر بگیرید، درمان فتودینامیک (PDT) است. PDT از درمان‌های سبک برای از بین بردن باکتری‌هایی که باعث بروز آکنه می‌شوند استفاده می‌کند.

نکاتی در مورد مصرف داروهای آکنه

در پایان مطلب معرفی بهترین دارو برای آکنه بهتر است نکات زیر را به خاطر داشته باشید. بیمارانی که داروهای آکنه مصرف می‌کنند، باید نسبت به عوارض جانبی احتمالی و تداخلات با سایر درمان‌ها و داروهای گیاهی هوشیار باشند.

  • رتینوئیدهای موضعی و بنزوئیل پراکسید می‌توانند پوست را قرمز، خشک و حساس به نور خورشید کنند.
  • آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی ممکن است باعث حساسیت به نور خورشید و ناراحتی معده شوند.
  • بنزوئیل پراکسید ممکن است اثرات برخی از رتینوئیدهای موضعی را مهار کند. بنابراین هرگز آنها را به صورت همزمان استفاده نکنید.
  • مصرف آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی برای بیش از چند هفته ممکن است زنان را مستعد ابتلا به عفونت‌های قارچی کند.
  • برخی از محصولات بدون نسخه درمان آکنه می‌توانند باعث واکنش‌های آلرژیک نادر، اما جدی یا تحریک شدید پوست شوند. اگر علائمی مانند گرفتگی گلو، مشکل در تنفس، احساس ضعف یا تورم صورت یا زبان دارید، به دنبال مراقبت‌های پزشکی اورژانسی باشید. همچنین در صورت بروز کهیر یا خارش، استفاده از این محصولات را متوقف کنید.
PDT از درمان‌های سبک برای از بین بردن باکتری‌هایی که باعث بروز آکنه می‌شوند استفاده می‌کنند.

به پایان مطلب بررسی بهترین دارو برای آکنه می‌رسیم. اگرچه آکنه یکی از شایع‌ترین معضلات پوستی بین مردم دنیا است، اما همچنان معرفی بهترین دارو برای آکنه می‌تواند چالش برانگیز باشد، زیرا این بیماری به دلایل زیادی رخ می‌دهد و انواع مختلفی دارد.

اگر به آکنه خفیف مبتلا هستید، می‌توانید محصولات دارای موادی همچون سالیسیک اسید، بنزوئیل پراکسید و اسید لاکتیک را در خانه امتحان کنید. اما در مورد آکنه‌های متوسط تا شدید، تنها یک متخصص پوست می‌تواند بهترین دارو برای آکنه شما را تجویز نماید.

منبع ++++++

اسید گلیکولیک چیست؟

اسید گلیکولیک یک آلفا هیدروکسی اسید (AHA) است که به آرامی پوست را لایه‌برداری می‌کند و به خلاص‌شدن از شر سلول‌های مرده پوست که می‌توانند منافذ را مسدود کنند، کمک می‌کند. مانند اسید سالیسیلیک، می‌توانید اسید گلیکولیک را در شستشوکننده‌ها، لایه‌بردارها، مرطوب‌کننده‌ها و سرم‌ها در فروشگاه زیبایی یا داروخانه محلی خود پیدا کنید.

زتینول یا رتینال چیست؟

رتینول تنها رتینوئید بدون نسخه موجود در داروخانه‌ها نیست. در واقع، برخی از کارشناسان توصیه می‌کنند افرادی که پوست حساسی دارند، به جای رتینول سنتی، محصولات حاوی رتینال (که رتینالدئید نیز نامیده می‌شود) را انتخاب کنند.

آیا آزلائیک اسید برای پوست مناسب است؟

بررسی بهترین دارو برای آکنه را با آزلائیک اسید پی می‌گیریم. متخصصان پوست مطمئن نیستند چرا آزلائیک اسید در از بین بردن التهاب بسیار موثر است، اما اغلب به عنوان گزینه‌ای برای پوست‌های حساس یا بیماران باردار استفاده می‌شود.

۸ آبان ۱۴۰۱ ۰ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی