آکنه قاعدگی و علل بروز آن
۷ شهریور ۱۴۰۱ ۹ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

آکنه قاعدگی یا جوش پریودی؛ علائم، دلایل و روش درمان

به این مطلب امتیاز دهید

نفخ، گرفتگی عضلانی و بدخلقی از جمله اتفاقاتی هستند که درطول دوره قاعدگی به سراغ بانوان می‌آیند، اما چیزی که همه این علائم را دردناک‌تر می‌‌کند، آکنه قاعدگی است. طبق منابع موثق، بیش از 65 درصد افراد آکنه و جوش‌های دردناک را درطول دوره قاعدگی تجربه می‌کنند. نکته مهم این مقاله، اشاره به نحوه مدیریت و درمان جوش‌ها و آکنه‌های دوره پریودی است؛ اینکه آیا جوش‌ها از نوع سرسیاه هستند یا باید به خاطر کیست‌های مقاوم به درمان نگران بود. آکنه همیشه به خودی خود ترسناک و نگران‌کننده است، اما نکته مهم این است که نباید نسبت به بروز آن در دوران پریودی بترسید. تقریباً همه افرادی که پریود می‌شوند، دچار این مشکل هستند یا دست کم، حداقل یکبار آن را تجربه کرده‌اند. ما در این مقاله به سراغ روش‌هایی رفته‌ایم که سلامتی پوست شما را مجدداً بازمی‌گردانند.

مهمان ناخوانده‌ای با عنوان آکنه

در میان تمام اتفاقات دردناکی که در دوران پریودی رخ می‌دهند، آکنه مثل یک مهمان ناخوانده و آزاردهنده ظاهر می‌شود. آکنه قاعدگی یک اتفاق هورمونی تلقی می‌شود و طبیعی است در این دوره حساس بروز کند. ساده‌ترین روش برای استقبال از آکنه پریودی، در نظر گرفتن زمان است. آکنه‌ای که مربوط به دوران قاعدگی شماست، احتمالاً در هفته منتهی به شروع دوره جدید تشدید می‌شود.

آکنه همیشه به خودی خود ترسناک و نگران‌کننده است، اما نکته مهم این است که نباید نسبت به بروز آن در دوران پریودی بترسید.

اگر هم پیش از شروع دوره جدید پریودی آکنه دارید، بهتر است پوست خود کاملاً تمیز و شفاف نگه دارید. برای این کار، پوست خود را روزانه به‌صورت منظم شست‌وشو دهید و از محصولات بهداشتی مناسب استفاده کنید.

با این روش، احتمالاً تا شروع دوره جدید، آکنه‌های قبلی از بین رفته‌اند و تنها آکنه‌های مربوط به اختلال هورمونی به سراغتان خواهند آمد. به‌طور کلی، جوش‌های دوره قاعدگی شامل این موارد هستند:

  • جوش‌های سرسیاه: این آکنه‌ها زمانی که منافذ پوستی باز باشند، رخ می‌دهند. در نهایت، این جوش‌ها به بالاترین سطح از پوست می‌رسند و سیاه به‌نظر خواهند آمد.
  • جوش‌های سرسفید: برخلاف جوش‌های سرسیاه، این آکنه‌ها زیر پوست باقی می‌مانند. جوش‌های سرسفید با بسته‌شدن منافذ پوستی رخ می‌دهند و قسمت بالایی آنها سفید به‌نظر می‌رسد.
  • پاپول‌ها: پاپول (Papules) نوعی آکنه التهابی با برآمدگی‌های صورتی‌رنگ است.
  • پوسچول: نوعی دیگر از آکنه‌های التهابی است که قسمت بالایی آنها سفید یا زردرنگ به‌نظر می‌رسد و مملو از چرک هستند (Pustules).
  • ندول: ندول‌ها (Nodules) در عمیق‌ترین لایه پوست تشکیل می‌شوند. آنها بزرگ و دردناک هستند.
  • کیست‌های چرکی: کیست‌ها معمولاً بسیار دردناک هستند و در نهایت به زخم منجر می‌شوند. برای درمان این آکنه‌های خطرناک باید تحت درمان پزشک متخصص قرار گرفت.
درست پیش از شروع قاعدگی، سطح استروژن و پروژسترون کاهش می‌یابد و همین باعث تحریک‌شدن غدد می‌شود.

بیشتر بخوانید: قاعدگی و پوست: 

به پوستت جون تازه بده

دلایل بروز آکنه قاعدگی قبل از پریودشدن

هورمون‌های شما درطول دوران قاعدگی دائماً در نوسان هستند. درست پیش از شروع قاعدگی، سطح استروژن و پروژسترون کاهش می‌یابد و همین باعث تحریک‌شدن غدد می‌شود. در نهایت، غدد شما سبوم بیشتری را ترشح می‌کنند و منافذ پوستی شما مسدود می‌شوند. با بسته‌شدن منافذ پوستی، انواع جوش‌ها و آکنه‌ها پیش از شروع دوره قاعدگی جدید رخ نشان می‌دهند.

هورمون‌ها توانایی ایجاد التهابات پوستی و تولید باکتری برای خلق آکنه‌های جدید را هم دارند. نوسانات هورمونی پیش از قاعدگی از جمله عللی هستند که باعث بروز بدخلقی و سینه‌درد در پریودی می‌شوند. همچنین، علائم مربوط به PMS که با افزایش شدید استرس هم همراه هستند، از جمله عوامل تشدیدکننده آکنه محسوب می‌شوند.

بیشتر بخوانید: آکنه قاعدگی یا جوش پریودی؛

آکنه قاعدگی و حمله به اطراف چانه

اگر در دوره پریودی متوجه دردهای شدید یا ضربان‌دار در اطراف چانه خود شدید، منتظر بروز جوش و کیست‌های دردناک باشید. تمامی این فعل‌وانفعالات به‌دنبال نوسانات هورمونی ایجاد می‌شوند و باید گذاشت تا روال طبیعی آن طی شود.

سعی نکنید کیست‌های زیر چانه یا روی صورت خود را از بین ببرید؛ چراکه نه‌تنها به درمان آنها کمک نمی‌کنید، بلکه درد بیشتری را به جان می‌خرید و احتمال بروز زخم را بالا می‌برید. نکته مهم این‌که از بین‌بردن جوش و آکنه در سطح صورت احتمالاً به ماندن جای زخم منجر می‌شود.

فیس براش آیلو، بهترین انتخاب برای هر نوع پوست
برش پاکسازی آیلو، بهترین انتخاب برای هر نوع پوست

واژن و احتمال بروز آکنه اطراف آن

کشف‌کردن هرنوع توده‌ای در اطراف واژن می‌تواند به‌عنوان یک زنگ خطر تلقی شود. پیش از آن‌که دچار ترس و هراس شوید، بهتر است بدانید آکنه در دوران قاعدگی در اطراف واژن هم بروز می‌کند. برای این‌که جوش‌های اطراف واژن در دوره قاعدگی را برطرف کنید، موارد درمانی زیر را در نظر بگیرید:

  • بین 3 تا 4 بار در روز، یک کمپرس گرم را به مدت 10 تا 15 دقیقه برای تسکین درد جوش‌های قاعدگی استفاده کنید.
  • با استفاده از کمپرس آب سرد یا یخ، کمک کنید چرک‌های جوش قاعدگی بیرون بیاید و التهاب از میان برود. کمپرس آب سرد را 5 الی 10 دقیقه روی محل مورد نظر نگه دارید تا نتیجه حاصل شود.

درمان جوش پریودی یا آکنه قاعدگی

آکنه قاعدگی معمولاً در برابر درمان مقاوم هستند؛ البته شما می‌توانید با استفاده از محصولات درمانی بدون نیاز به نسخه پزشک به روند درمان خود کمک کنید. روش‌های مرسوم برای درمان جوش‌های پریودی را در ادامه خواهید خواند:

  • صورت خود را 2 بار در روز و با استفاده از پاک‌کننده‌های غیر صابونی مثل Cetaphil بشویید.
  • از پدهای حاوی اسید گلیکولیک برای از بین‌بردن سلول‌های مرده، کاهش التهاب و رشد سلول‌های جدید استفاده کنید.
  • از محصولات حاوی اسید سالیسیلیک مثل پاک‌کننده‌های کرمی استفاده کنید.
  • از خواص روغن درخت چای بهره‌مند شوید. این منبع بهترین روش برای از بین‌بردن باکتری‌ها و بهبود آکنه‌های مقاوم در برابر درمان محسوب می‌شود.
  • از محصولات تحریک‌کننده، مثل ضد آفتاب‌های چرب، لوازم آرایشی و غیره پرهیز کنید.
  • از قرار گرفتن در برابر نور خورشید دوری کنید.
  • پس از هرگونه فعالیت که باعث تعریق می‌شود، صورت خود را به‌خوبی بشویید.
  • به‌هیچ‌وجه از محصولاتی که باعث خشکی پوستتان می‌شوند، استفاده نکنید.
  • از پوست خود در برابر اصطکاک محافظت کنید؛ مثلاً از لباس‌های با یقه تنگ پرهیز کنید و در هنگام کلاه ایمنی بر سر، این کار را به آرامی هرچه‌تمام انجام دهید.
البته شما می‌توانید با استفاده از محصولات درمانی بدون نیاز به نسخه پزشک به روند درمان خود کمک کنید.

آمادگی برای دوره پریودی بعدی

یکی از ناامیدکننده‌ترین اتفاقات این دوره، عود‌کردن مجدد آکنه قاعدگی است. پرواضح است که با درمان آکنه‌های دوره پریود قبلی، نمی‌توان از بروز مجدد آنها جلوگیری کرد؛ مگر این‌که به هورمون‌های خود دستور بدهید که منظم فعالیت کنند! البته شما می‌توانید با در نظر گرفتن روش‌های مناسب، برای دوره بعدی آماده شوید که رژیم غذایی مناسب یکی از آن‌هاست.

استفاده محصولات ضد آکنه

محصولات ضد آکنه یا OTCها یک برگ برنده برای پیشگیری محسوب می‌شوند. از محصولاتی که دارای بنزوئیل پراکسید هستند، استفاده کنید.

همچنین محصولاتی که دارای آلفا هیدروکسی اسید مثل اسید گلیکولیک و اسیدلاکتیک هستند هم گزینه‌های خوبی محسوب می‌شوند. به یاد داشته باشید محصولات دارای اسید سالیسیلیک با دور 0.5 تا 5 درصد برای رفع آکنه قاعدگی مناسب هستند. برای شروع بهتر است که از دوزهای پایین شروع کنید و سپس به مرور آنها را افزایش دهید.

از محصولاتی که دارای بنزوئیل پراکسید هستند، استفاده کنید.

رژیم غذایی مناسب

شواهد نشان می‌دهند تنظیم سطح قندخون می‌تواند به کنترل آکنه قاعدگی کمک کند. مصرف غذاهایی که باعث افزایش قندخون می‌شوند، باعث تشدید آکنه و جوش خواهند شد؛ این غذاها شامل موارد زیر هستند:

  • غذاها و نوشیدنی‌های شیرین
  • نان سفید
  • غذاهای فرآوری‌شده، از جمله سوسیس یا کالباس

بیشتر بخوانید: آیا مزایای خام خواری بر پوست را می‌دانید؟

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

سندروم PCOS یک اختلال هورمونی شایع در بانوان است که باعث بروز علائم مختلف می‌شود. این سندروم باعث ایجاد پریودهای نامنظم هم خواهد شد و با عنوان «سندروم تخمدان پلی‌کیستیک» شناخته می‌شود. اگر همراه با آکنه قاعدگی علائم زیر را دارید، بهتر است برای تشخیص PCOS به پزشک مراجعه کنید:

  • پریودهای نامنظم یا ازدست‌رفته
  • بروز موهای زائد در صورت و بدن
  • افزایش یا کاهش وزن
  • بروز لکه‌های تیره پوستی در پشت گردن یا سایر نواحی
  • نازک‌شدن یا ریزش مو
  • دردهای غیر قابل کنترل در نواحی واژن
مهم‌ترین عامل تأثیرگذار در بروز جوش پریودی، اختلالات هورمونی محسوب می‌شود.

آکنه یک مشکل بسیار رایج است؛ البته این مشکل برای بعضی از افراد، بغرنج، دلسردکننده و دردناک‌تر است. مهم‌ترین عامل تأثیرگذار در بروز جوش پریودی، اختلالات هورمونی محسوب می‌شود.

اگر آکنه پریودی باعث شده دیگر از زندگی لذت نبرید، وقت آن رسیده است با یک پزشک متخصص مشورت کنید. در حالت کلی، استفاده از محصولات حاوی مواد درمانی مثل اسیدسالیسیلیک می‌توانند به‌عنوان یک روش ساده برای غلبه بر آکنه‌ها محسوب شوند. اگر به‌نظر می‌رسد آکنه قاعدگی بسیار مقاوم و آزاردهنده است، به سراغ درمان‌های تخصصی‌تر بروید.

منبع ++

آکنه قاعدگی چیست؟

در میان تمام اتفاقات دردناکی که در دوران پریودی رخ می‌دهند، آکنه مثل یک مهمان ناخوانده و آزاردهنده ظاهر می‌شود. آکنه قاعدگی یک اتفاق هورمونی تلقی می‌شود و طبیعی است در این دوره حساس بروز کند. ساده‌ترین روش برای استقبال از آکنه پریودی، در نظر گرفتن زمان است. آکنه‌ای که مربوط به دوران قاعدگی شماست، احتمالاً در هفته منتهی به شروع دوره جدید تشدید می‌شود.

دلایل بروز آکنه قاعدگی قبل از پریودشدن چیست؟

هورمون‌های شما درطول دوران قاعدگی دائماً در نوسان هستند. درست پیش از شروع قاعدگی، سطح استروژن و پروژسترون کاهش می‌یابد و همین باعث تحریک‌شدن غدد می‌شود. در نهایت، غدد شما سبوم بیشتری را ترشح می‌کنند و منافذ پوستی شما مسدود می‌شوند. با بسته‌شدن منافذ پوستی، انواع جوش‌ها و آکنه‌ها پیش از شروع دوره قاعدگی جدید رخ نشان می‌دهند.

جوش در اطراف دهان نشانه چیست؟

اگر در دوره پریودی متوجه دردهای شدید یا ضربان‌دار در اطراف چانه خود شدید، منتظر بروز جوش و کیست‌های دردناک باشید. تمامی این فعل‌وانفعالات به‌دنبال نوسانات هورمونی ایجاد می‌شوند و باید گذاشت تا روال طبیعی آن طی شود.

۷ شهریور ۱۴۰۱ ۹ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی