آکنه روزاسه چیست؟
۱۷ مرداد ۱۴۰۱ ۱۴ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

آکنه روزاسه؛ علائم، دلایل و روش‌های متداول درمان و پیشگیری

به این مطلب امتیاز دهید

آیا قبول دارید لکه‌های پوستی یک عامل مزاحم برای زیبایی صورت هستند؟ اگر به زیبایی صورتتان اهمیت می‌دهید، وجود علائم غیرطبیعی احتمالاً شما را ناراحت می‌کند. لکه‌های قرمز و ضخیم از نشانه‌های غیرعادی پوست هستند که از وجود یک عارضه پوستی خبر می‌دهند. یکی از عواملی که درمان عوارض یا بیماری‌های پوستی را سخت‌تر می‌کند، عدم تشخیص سریع است. دراین مواقع بهتر است به پزشک مراجعه کنید. یکی از مشکلات پوستی که علائمی مانند قرمزی، تورم و خشکی دارد، آکنه روزاسه پوستی است. بدتر اینکه علائم روزاسه بعضی مواقع روی چشم‌ها هم مشاهده می‌شوند. این عارضه پوستی که علائم آن یک عامل مزاحم روی صورت هستند، راهکارهای درمانی زیادی دارد که در این مقاله درباره آن‌ها صحبت خواهیم کرد.

روزاسه پوستی چیست؟

روزاسه یک عارضه پوستی التهابی است که معمولاً در سن 30 تا 40 سالگی اتفاق می‌افتد. پوست‌های مبتلابه روزاسه قرمز بوده و رگ‌های خونی آن قسمت برافروخته می‌شوند. بروز این مشکل بیشتر درصورت اتفاق می‌افتد و نواحی بینی، چانه، گونه‌ها و پیشانی را به خود درگیر می‌نماید.

یکی از مشکلات پوستی که علائمی مانند قرمزی، تورم و خشکی دارد، آکنه روزاسه پوستی است.

آکنه روزاسه معمولاً در ابتدایی‌ترین مرحله بروز بسیار سطحی است و با انواع جوش‌ها اشتباه گرفته می‌شود، اما باگذشت زمان و عدم پیگیری برای درمان و حذف علائم آن بیشتر می‌شود و رگ‌های خونی پوست تورم شدیدی پیدا می‌کنند و به‌راحتی مشاهده می‌شوند. علاوه‌بر صورت، این التهاب پوستی ممکن است روی گوش، قفسه سینه، گردن و پوست سر نیز بروز کند.

اگر برای پیشگیری و درمان روزاسه پوستی اقدامی صورت نگیرد، لکه‌های پوستی قرمزرنگ به برآمدگی‌های سفت و پر از چرک تبدیل می‌شوند. التهاب قرمزرنگ روزاسه در پوست‌های سفیدرنگ زودتر و بیشتر مشاهده می‌شوند و بروز آن در بانوان بیشتر از آقایان اتفاق می‌افتد، اما علائم این بیماری در مردان بیشتر است.

بیشتر بخوانید: فرق آکنه با جوش؛ 

به پوستت جون تازه بده

علائم آکنه روزاسه

شناخت این بیماری پوستی و علائم آن می‌تواند به تشخیص به‌موقع برای درمان سریع آن کمک کند. عدم توجه به علائم سطحی و درمان آن‌ها نیز می‌تواند باعث شدیدتر‌شدن التهاب پوستی شود، به اطراف چشم سرایت کند و درمان روزاسه پوستی بسیار سخت شود. نشانه‌های روزاسه از فردی به فرد دیگر متفاوت است، اما برخی از علائم شایع این مشکل پوستی عبارتند از:

علائم سطحی

  • برافروختگی پوستی: سرخ‌شدن پوست صورت، اولین نشانه این اختلال است.
  • قرمزی دائمی پوست: این علامت بیشتر شبیه آفتاب‌سوختگی است، ولی به‌سرعت از بین نمی‌رود.
  • برآمدگی و جوش‌های قرمز: برجستگی‌های شبیه جوش که خیلی سفت و پر از چرک هستند و در بعضی موارد سوزش دارند.
  • تورم رگ‌های خونی کوچک: رگ‌های خونی ریز به‌اندازه‌ای تورم می‌کنند که به‌راحتی قابل‌مشاهده هستند.
شناخت این بیماری پوستی و علائم آن می‌تواند به تشخیص به‌موقع برای درمان سریع آن کمک کند.

علائم پیشرفته آکنه روزاسه

  • سوزش: درصورت شدیدتر‌شدن علائم، ابتدا پوست سفت و سپس دچار سوزش و خارش می‌شود.
  • خشک‌شدن پوست: پوست بسیار زبر که نهایتاً باعث ظاهر خشن و خشکی آن می‌شود.
  • لکه‌های ضخیم قرمز: لکه‌هایی که بسیار برجسته هستند.
  • رینوفیما: در برخی موارد لکه‌های پوست به اندازه‌ای بزرگ می‌شوند که مانند بافت اضافی ظاهر می‌گردند. رینوفیما معمولاً در نوک دماغ بروز می‌کند و ظاهر بدشکلی دارد.
  • تشدید علائم فراتر از صورت: نشانه‌های قرمز ممکن است به گردن و گوش هم برسند.

آکنه روزاسه چشمی چیست؟

روزاسه چشمی یکی از عوارض روزاسه پوستی است که در آن، چشم‌ها قرمز و ملتهب می‌شوند. چشم‌ها در این عارضه علائمی مانند خارش و سوزش را تجربه می‌کنند.

با اینکه درمان قطعی برای این بیماری پیدا نشده است، اما پزشکان متخصص با کمک‌گرفتن از مجموعه راهکارهای درمانی و پیشگیری، علائم آن را کنترل می‌کنند و مانع از پیشرفت آن می‌شوند. حساسیت به نور، عفونت و از دست‌دادن بینایی، از جمله خطراتی هستند که این بیماری می‌تواند از خود نشان دهد.

علائم روزاسه چشمی

علائم این بیماری ممکن است هم‌زمان یا بعد از آکنه روزاسه پوستی ظاهر شوند و عبارتند از:

  • چشم‌های پرخون و صورتی
  • سوزش و خارش چشم‌ها
  • خشکی و اشک‌آلود‌بودن چشم‌ها
  • قرمزی، تورم و پوسته‌شدن پلک‌ها
  • تاری دید
روزاسه چشمی یکی از عوارض روزاسه پوستی است که در آن، چشم‌ها قرمز و ملتهب می‌شوند.

دلایل بروز روزاسه چشمی

اصلی‌ترین دلیل این بیماری هنوز شناخته نشده است، اما بعضی از دلایل احتمالی می‌تواند مربوط به موارد زیر باشد:

  • عوامل محیطی
  • باکتری‌ها
  • ژنتیک
  • مسدود‌شدن پلک

چه مواردی روزاسه چشمی را تشدید می‌کنند؟

مواردی که باعث تحریک بیشتر آکنه روزاسه چشمی می‌شوند، عبارتند از:

  • حمام آب گرم یا سونا
  • خوردن غذای تند
  • نوشیدنی‌های گرم
  • مصرف کافئین و شکلات
  • مصرف الکل
  • نور مستقیم آفتاب و باد
  • استرس و عصبانیت
  • مصرف کرم‌هایی که حاوی کورتیزون هستند.
  • مصرف داروهایی که باعث گشادی رگ‌های خونی می‌شوند.

تشخیص و درمان روزاسه چشمی به چه صورت انجام می‌گیرد؟

اگر به علائم روزاسه چشمی بی‌توجهی کنید، به دلیل خشکی چشم، قرنیه چشم‌هایتان دچار آسیب می‌شود و بینایی‌تان را از دست می‌دهید. تشخیص این بیماری با چشم غیرمسلح ممکن است، اما برخی از پزشکان برای اینکه مطمئن شوند، رگ‌های خونی و غدد را با استفاده از میکروسکوپ می‌بینند و سپس نظر قطعی می‌دهند.

درصورت عدم مشاهده علائم ظاهری روزاسه چشمی، پزشکان از طریق آزمایش عملکرد اشک، این مشکل را تشخیص می‌دهند. بهتر است درصورت مشاهده علائم روزاسه پوستی، به پزشک متخصص چشم مراجعه کنید تا علائم احتمالی روزاسه چشمی را تشخیص دهد.

تشخیص این بیماری با چشم غیرمسلح ممکن است، اما برخی از پزشکان برای اینکه مطمئن شوند، رگ‌های خونی و غدد را با استفاده از میکروسکوپ می‌بینند و سپس نظر قطعی می‌دهند.

مراجعه سریع به پزشک در کنترل‌ علائم این بیماری نقش مؤثری دارد. پیشنهاد می‌کنیم به‌هیچ‌وجه خودسرانه سراغ درمان‌های دارویی این بیماری نروید، زیرا ممکن است خطرات جبران‌ناپذیری برای شما ایجاد کند. پزشکان برای درمان و کاهش علائم روزاسه چشمی، آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی را تجویز می‌کنند که معمولاً عرض 6 هفته تأثیرشان را می‌گذارند، اما پزشکان برای اینکه نتیجه بهتری از داروها بگیرند، دوزهای پایین دارو را برای مدت طولانی تجویز می‌کنند.

همچنین برای کاهش التهاب چشم‌ها و درمان مشکل اشک چشم، قطره‌های چشمی استروئیدی را برای مدت طولانی تجویز می‌کنند. توجه کنید درمان‌های خانگی و بدون نسخه می‌توانند باعث تشدید بیماری روزاسه چشمی شوند.

علت آکنه روزاسه پوستی چیست؟

با اینکه علت دقیقی برای روزاسه پوستی مشخص نشده است، اما دانشمندان در تلاشند اصلی‌ترین علت بروز این عارضه پوستی را پیدا کنند. پزشکان علل احتمالی این مشکل را ضعیف‌بودن سیستم ایمنی، عصبی یا عروقی بدن می‌دانند و اعلام می‌کنند اختلال رگ‌های خونی به این بیماری شدت می‌دهد.

اما نظریه‌های دیگر، علل بروز این عارضه را وجود کنه‌های میکروسکوپی و قارچ، عملکرد نادرست بافت همبند زیرپوست و عوامل روانی برمی‌شمرند.

بیشترین حدسی که در مورد این عارضه بیان می‌شود، این است که عمده دلیل آن مربوط عوامل ژنتیکی و محیطی است. عوامل محیطی، شامل حساسیت پوست‌ها به اشعه‌های مضر خورشید و میکروب‌ها است که حتی اگر علت اصلی نباشد، به تشدید علائم این مشکل پوستی کمک می‌کند. تقریباً تمامی افراد درمعرض ابتلابه این بیماری هستند، اما افرادی که استعداد بیشتری در بروز روزاسه پوستی دارند، عبارتند از:

  • افرادی که در این بیماری سابقه خانوادگی دارند.
  • افراد میان‌سال و مسن
  • بانوان
فیس براش آیلو کیوت اسکین یاسی
فیس براش سیلیکونی آیلو یه هدیهٔ متفاوت برای یه آدم متفاوت

راه‌های پیشگیری از روزاسه پوستی و چشمی

بهترین راهکار برای اینکه هزینه و زمانتان در مطب‌های پزشکی تلف نشود، این است که اگر احتمال می‌دهید مستعد ابتلابه این بیماری هستید، از آن پیشگیری کنید. شناسایی عواملی که باعث بدتر‌شدن و حساس‌شدن پوست افراد مبتلابه آکنه روزاسه می‌شود، پیشگیری به‌حساب می‌آید و انجام این نکات، آرامش فرد را در درمان سریع‌تر روزاسه حفظ می‌کند.

این عارضه با التهاب شدیدی که ایجاد می‌کند، منجربه حساسیت شدید پوست می‌شود. اجرای نکات مهم در پیشگیری از این بیماری، از واکنش پوست به عوامل حساسیت‌زا جلوگیری می‌کند. از نظر پزشکان بین‌المللی، مهم‌ترین پرهیزهایی که از حساسیت بیشتر پوست جلوگیری می‌کنند، عبارتند از:

محافظت از پوست دربرابر نور خورشید

یکی از عواملی محیطی که روی پوست‌های حساس تأثیر منفی می‌گذارد، تابش اشعه‌های مضر نور خورشید است. قرارگرفتن در محیط‌های سایه، استفاده از کلاه‌های نقاب‌دار، استفاده از عینک محافظ UV آفتاب و استفاده از کرم ضدآفتاب با SPF30 و بیشتر، پوست و چشم را در برابر عوامل حساسیت‌زا محافظت می‌کنند.

بیشتر بخوانید:‌ فواید ضد آفتاب؛ 

پایین‌آوردن سطح استرس بدن

استرس، آکنه روزاسه را شدیدتر می‌کند. انجام فعالیت‌هایی که به کاهش استرس کمک می‌کنند، بسیار مفید هستند. ورزش و مدیتیشن از جمله این فعالیت‌ها هستند.

یکی از عواملی محیطی که روی پوست‌های حساس تأثیر منفی می‌گذارد، تابش اشعه‌های مضر نور خورشید است.

پرهیز از بالابردن بیش‌ازحد دمای بدن

قرارگرفتن در محیط‌هایی با حرارت و دمای زیاد برای پوست‌های حساس و خشک بسیار مضر است. حمام و دوش آب ولرم، بطری آب خنک برای سردکردن دمای پوست در ورزش و پوشیدن لباس‌های نازک برای کاهش دمای پوست، در جلوگیری از تشدید روزاسه بسیار مؤثر هستند.

انتخاب محصولات بهداشتی مناسب

محصولات مراقبت از پوست تأثیر عمیقی روی پوست می‌گذارند و ممکن است بعضی از آن‌ها برای پوست‌های خشک و حساس مناسب نباشند. مشورت با پزشک پیش از استفاده از محصولات بهداشتی و آرایشی پوست، امنیت پوست را در برابر عوامل خارجی مضر حفظ می‌کند.

مصرف غذاهای ملایم

پرهیز از مصرف غذاهای تند و نوشیدنی‌های خیلی گرم در بهبود و پیشگیری از روزاسه بسیار مؤثر هستند.

پرهیز از مصرف نوشیدنی‌های الکلی

مصرف این نوشیدنی‌ها، باعث شعله‌ور‌شدن علائم آکنه روزاسه می‌شوند.

محافظت از پوست در برابر عوامل خارجی

قرارگرفتن در محیط‌های بسیار سرد یا با وزش باد، برای پوست‌های مستعد روزاسه بسیار مضر است. پوشاندن پوست صورت به محافظت آن کمک بسیاری می‌کند.

درمان آکنه روزاسه پوستی

پوست مبتلابه روزاسه بسیار حساس است، بنابراین انتخاب روش درمانی برای بهبود آن باید با دقت بالایی انجام شود. انجام کارهای خودسرانه بدون مراجعه به پزشک، می‌تواند برای پوست خطری جدی ایجاد کند. پزشکان برای درمان روزاسه پوستی راهکارهای مختلفی ارائه می‌دهند که باتوجه‌به شرایط بیمار و امکانات موجود تعیین می‌شوند.

درمان این عارضه پوستی در مراحل ابتدایی آسان است، اما باگذشت زمان بهبودی آن پیچیده‌تر می‌شود؛ حتی احتمال دارد پزشکان عمل جراحی را برای حذف علائم روزاسه پیشنهاد دهند. مهم‌ترین روش‌های درمان روزاسه به شرح زیر است:

پوست مبتلابه روزاسه بسیار حساس است، بنابراین انتخاب روش درمانی برای بهبود آن باید با دقت بالایی انجام شود.

منقبض‌کردن رگ‌های خونی

پزشکان از این روش به‌عنوان یک راهکار کمکی برای سایر روش‌های درمانی بهره می‌گیرند. در پوست‌های مبتلابه روزاسه، رگ‌های کوچک زیرپوست گشاد می‌شوند و رنگ پوست را قرمز می‌کنند. پزشکان برای منقبض‌کردن این رگ‌ها، درمان موضعی تجویز می‌کنند که تهیه آن از داروخانه باید با نسخه پزشک انجام شود.

کاهش التهاب پوست در آکنه روزاسه

پزشکان با بررسی شرایط پوست، کرم‌های ضدالتهاب تجویز می‌کنند که علاوه‌بر کاهش قرمزی پوست، باکتری‌ها را از بین می‌برند و مانع از رسیدن آن‌ها به منافذ پوست می‌شوند. بعضی از این کرم‌ها امکان دارد برای پوست‌های خشک مضر باشند. این راهکار درمانی خانگی نیست و پزشک باید در جریان باشد.

تجویز آنتی‌بیوتیک‌های موضعی

مترونیدازول موضعی که به شکل ژل، کرم یا لوسیون است، برای کاهش لکه‌های روی پوست و عفونت آکنه روزاسه تجویز می‌شود.

مصرف داروهای خوراکی

داروهایی که پزشکان برای درمان روزاسه تجویز می‌کنند، به دو دسته تقسیم می‌شوند. گروه اول داروهای آنتی‌بیوتیک خوراکی هستند که اثرات ضدالتهابی دارند و برای حذف نشانه‌های این عارضه موثرند. گروه دوم داروها که برای روزاسه‌های شدیدتر استفاده می‌شود، می‌تواند ضایعات شدید این عارضه را تا حدودی برطرف کند. استفاده خودسرانه از این داروها کاملاً اشتباه است و عوارض زیادی، بخصوص برای زنان باردار دارد؛ تا جایی که ممکن است باعث نقص مادرزادی نوزاد شود.

لیزردرمانی آکنه روزاسه

در مواردی که رگ‌های خونی تورم شدیدی دارند و پوست بسیار قرمز است، لیزردرمانی گزینه‌ای خوب برای کاهش سریع این نشانه‌ها است.

جراحی

در مواردی که برای درمان روزاسه اقدامی صورت نمی‌گیرد، علائم آن عمیق می‌شوند و دیگر داروها راهکار مناسبی برای درمان نیستند. به پوست‌های بسیار ضخیم فیما و به نوک بینی‌هایی که ضایعه پوستی دارند، رینوفیما می‌گویند. پزشکان برای برداشتن این ضایعات، پوست صورت و نوک بینی را جراحی می‌کنند.

چه زمانی برای درمان آکنه روزاسه به پزشک مراجعه کنید؟

پیشنهاد می‌کنیم حتی درصورت مشاهده علائم سطحی این عارضه پوستی، به پزشک مراجعه کنید. عمیق‌تر‌شدن علائم روزاسه می‌تواند هزینه‌های درمان آن را به‌شدت بالا ببرد. از طرفی تشخیص علت بروز این علائم بسیار مهم است و می‌تواند به علت وجود بیماری دیگری در بدن باشد.

آکنه روزاسه یک عارضه پوستی بسیار جدی است که در مراحل ابتدایی، علائم زیادی از خود نشان نمی‌دهد. رعایت بهداشت پوست صورت از مواردی است که به پیشگیری عوارض پوستی کمک بسیاری می‌کند. از طرفی معاینه منظم پوست‌هایی که علائم غیرطبیعی دارند، منجربه تشخیص سریع و درمان زودهنگام عوارض و بیماری‌های پوستی می‌شود.

راهکارهای درمان خانگی برای روزاسه فایده زیادی ندارند، حتی می‌توانند به ضرر پوست باشند. پوست‌های مبتلابه روزاسه بسیار خشک و حساس هستند و بهترین راهکار برای بهبودی و رفع علائم آن، مراجعه به پزشک است.

منبع +++++++++++

روزاسه پوستی چیست؟

روزاسه یک عارضه پوستی التهابی است که معمولاً در سن ۳۰ تا ۴۰ سالگی اتفاق می‌افتد. پوست‌های مبتلابه روزاسه قرمز بوده و رگ‌های خونی آن قسمت برافروخته می‌شوند. بروز این مشکل بیشتر درصورت اتفاق می‌افتد و نواحی بینی، چانه، گونه‌ها و پیشانی را به خود درگیر می‌نماید.

آکنه روزاسه چشمی چیست؟

روزاسه چشمی یکی از عوارض روزاسه پوستی است که در آن، چشم‌ها قرمز و ملتهب می‌شوند. چشم‌ها در این عارضه علائمی مانند خارش و سوزش را تجربه می‌کنند.با اینکه درمان قطعی برای این بیماری پیدا نشده است، اما پزشکان متخصص با کمک‌گرفتن از مجموعه راهکارهای درمانی و پیشگیری، علائم آن را کنترل می‌کنند و مانع از پیشرفت آن می‌شوند.

چه زمانی برای درمان آکنه روزاسه به پزشک مراجعه کنید؟

راهکارهای درمان خانگی برای روزاسه فایده زیادی ندارند، حتی می‌توانند به ضرر پوست باشند. پوست‌های مبتلابه روزاسه بسیار خشک و حساس هستند و بهترین راهکار برای بهبودی و رفع علائم آن، مراجعه به پزشک است.

۱۷ مرداد ۱۴۰۱ ۱۴ دیدگاه
اشتراک گذاری

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی