هایفوتراپی پوست
۱۲ مهر ۱۴۰۱ ۰ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

هایفوتراپی پوست؛ مزایا و معایب جوانسازی و لیفت صورت!

به این مطلب امتیاز دهید

هایفوتراپی پوست یک روش درمانی جدید برای سفت‌کردن پوست است که بسیاری آن را جایگزین مناسبی برای روش‌های دردناک لیفت صورت می‌دانند. در این روش درمانی از انرژی اشعه‌های اولتراسوند برای افزایش تولید کلاژن در بافت پوست استفاده می‌شود که در نهایت منجر به سفت‌تر‌شدن پوست می‌شود. هایفوتراپی پوست را بیشتر به‌دلیل استفاده آن در درمان تومورهای خوش‌خیم می‌شناسند. با توجه به مدارکی که وجود دارد، اولین استفاده هایفوتراپی برای زیبایی به سال 2008 برمی‌گردد. حالا که بیش از یک‌دهه از به‌کارگیری این روش برای زیبایی می‌گذرد، باید دانست چه افرادی کاندیدای مناسبی برای این روش هستند. طبق گزارش‌هایی که انجمن جرحان پلاستیک و زیبایی در آمریکا ارائه داده‌اند، محبوبیت روش‌های درمانی غیر جراحی در سال‌های اخیر چشمگیر است. اکثر افراد ترجیح می‌دهند بدون درد، خونریزی و هزینه‌های بالا به سلامت پوست خود دست یابند. اگر شما هم از این قبیل افراد هستید، با ما همراه شوید.

هایفوتراپی پوست چیست؟

هایفوتراپی (HIFU Therapy) مخفف عبارت کامل high-Intensity Focused Ultrasound است که در سال 2009 توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) برای درمان لیفت صورت، ابرو و سایر مشکلات پوستی تجویز شد.

طبق گزارش‌هایی که انجمن جرحان پلاستیک و زیبایی در آمریکا ارائه داده‌اند، محبوبیت روش‌های درمانی غیر جراحی در سال‌های اخیر چشمگیر است.

بیشتر بخوانید: روشن شدن پوست با 20 روش خانگی و ساده!

همچنین این روش در سال 2014 مجوز درمان خطوط چین‌وچروک صورت، سینه و گردن را هم دریافت کرد. چندین آزمایش بالینی نشان داده‌اند هایفو برای لیفت پوست و رفع چین‌وچروک‌ها مناسب و موثر است. افرادی که تحت این شیوه درمانی بودند، از نتایج مثبت آن تا چندین‌ماه پس از درمان بهره‌مند شده‌ و هیچ عوارضی را تجربه نکرده‌اند.

علی‌رغم تحقیقات صورت‌گرفته، هنوز هم نیاز به شواهد بسیاری است تا مشخص شود چه کسی کاندیدای خوبی برای آن است. در حال حاضر، بسیاری از پزشکان معتقدند هایفوتراپی پوست بهترین جایگزین برای لیف صورت است؛ بخصوص در افراد جوان‌تر که نمی‌خواهند خطرات احتمالی جراحی پوست را تجربه کنند.

البته نکته مهم اینجاست که هایفو برای افرادی که به موارد شدید افتادگی پوست مبتلا هستند، چندان جوابگو نیست. دستیابی به نتیاج مثبت این روش درمانی نیازمند جلسات پی‌درپی و متعدد است تا هم علائم پیری کاهش یابند و هم رنگ پوست بهبود پیدا کند.

اسکین اسکرابر، درما اف
اسکین اسکرابر، جعبه ابزار پوست
به پوستت جون تازه بده

هایفوتراپی چگونه کار می‌کند؟

در هایفوتراپی از انرژی متمرکز فراصوت برای هدف قرار دادن لایه‌های اضافه پوست استفاده می‌شود. انرژی امواج فراصوت یا اولتراسوند باعث می‌شوند تا بافت پوست مورد نظر به‌سرعت گرم شود.

هنگامی که سلول‌های نواحی پوست مورد نظر به دمای مشخصی برسند، آسیب سلولی رخ می‌دهد و باعث می‌‎شود تا بافت اضافه در شرایطی ایمن تجزیه شود. این عملکرد ممکن است در ظاهر کمی غیرمنطقی به‌نظر برسد، اما این آسیب‌های سلولی منجر به تحریک کلاژن‌سازی می‌شوند و پروتئین مورد نیاز ساختار پوست را فراهم می‌کنند.

افزایش تولید کلاژن باعث می‌شود تا پوست سفت‌تر و محکم‌تر شود و در نتیجه چین‌وچروک‌های کمتری باقی بمانند. از آنجایی که امواج فراصوت با فرکانس بالا روی یک بافت خاص از نواحی پوست متمرکز می‌شوند، هیچ آسیبی به لایه‌های بالایی و مجاور آن ناحیه وارد نمی‌شود.

هایفوتراپی پوست برای همه افراد مناسب نیست و به‌طورکلی برای افرادی که بالای 30 سال سن دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. بافت پوست افراد جوان مستحکم و پوست افراد مسن، کاملاً شل و افتاده است. بنابراین افراد بالای 30 سال که وضعیت افتادگی پوستشان هنوز خفیف است، می‌توانند کاندید خوبی برای این روش درمانی محسوب شوند. ضمناً این روش درمانی برای افراد زیر مناسب نخواهد بود:

  • افراد با پوست آسیب‌دیده توسط نور که افتادگی پوست شدید دارند
  • مبتلایان به عفونت‌ها و ضایعات پوستی باز
  • افراد مبتلا به آکنه‌های شدید و مقاوم به درمان
  • بیمارانی که دارای کیست در بافت‌های پوست خود هستند و هنوز تحت درمان قرار نگرفته‌اند

بیشتر بخوانید: هایفوتراپی؛

کاربرد هایفوتراپی در جوان‌سازی صورت

طبق گزارشی که توسط انجمن جراحان پلاستیک آمریکا (ASAPS) منتشر شده، تعداد عمل‌های هایفوتراپی برای زیبایی پوست از سال 2012 تا 2017 با رشد 64.8 درصدی روبه‌رو بوده است. هایفوتراپی مزایای بسیاری برای جوانسازی و زیباتر‌کردن بافت‌های پوست انسان دارد:

  • کاهش چروک‌ها و خطوط مقاوم به درمان مثل خطوط لبخند
  • بلند‌کردن بافت گونه‌ها، ابروها و پلک‌ها
  • تقویت زاویه‌سازی مناسب خط فک و صورت
  • صاف‌کردن بافت پوست برای جلوگیری از بروز پیری زودرس

خبر خوب اینکه نتایج مطالعات محققین در این رابطه امیدوارکننده است. یک مطالعه در سال 2017 که شامل 32 بیمار کره‌ای بود، نشان داده هایفوتراپی به طرز قابل توجهی باعث افزایش خاصیت ارتجاعی پوست می‌شود. همچنین، نتایج تحقیقات نشان داد آثار مثبت و نتیجه‌بخش این شیوه درمانی تنها در 12 هفته نمایان شدند و برای همیشه باقی ماندند.

طبق گزارش‌هایی که انجمن جرحان پلاستیک و زیبایی در آمریکا ارائه داده‌اند، محبوبیت روش‌های درمانی غیر جراحی در سال‌های اخیر چشمگیر است.

هایفوتراپی پوست یا لیفت صورت؟

علی‌رغم کم‌خطر بودن و هزینه بسیار پایین هایفوتراپی نسبت به لیفت صورت، ممکن است نتایج آن کمی دیرتر ظاهر شوند و برای تسریع روند، نیاز به تعداد جلسات متوالی باشد. در جدول زیر خلاصه‌ای از تفاوت‌های مهم این 2 روش درمانی در اختیار شما قرار گرفته‌اند:

تاثیرات بلندمدتتاثیرعوارض و خطراتدوره نقاهتهزینهنحوه اجراروش درمانی
  تاثیرات مثبت آن معمولاً تا 6 ماه پس از درمان باقی خواهند ماند  مطالعات نشان داده‌اند که 94 درصد افراد از نتایج مثبت آن بهره‌مند می‌شوند  قرمزی
خارش
التهاب
  ندارد    معقولانه  بدون نیاز به جراحی    هایفوتراپی
طبق گزارشات، حدود 68.5 درصد از افراد پس از دوره درمان تا 12.5 سال بعد، از تاثیرات مثبت آن بهره‌مند خواهند شد    طبق مطالعات، 97.8 درصد افراد از تاثیرات آن بهره‌مند می‌شوندخونریزی عفونت
درد
اسکار
ریزش مو
لخته‌شدن خون
    بین 2 تا 4 هفته      بسیار گران    با تکیه بر عمل جراحی    جراحی لیفت صورت

بیماران حین هایفوتراپی چه حسی دارند؟

ممکن است بیماران حین این روش درمانی از ناراحتی‌های جزئی گله‌مند باشند. بعضی از افراد این ناراحتی‌ها را به پالس‌های الکتریکی کوچکی که در امواج فراصوت وجود دارند، ربط می‌دهند. اما نکته مهم اینجاست که شما نباید نگران هیچگونه احساس بد طی درمان باشید، چرا که دردهای خفیف و احتمالی به‌ندرت در افراد تحت درمان رخ می‌دهند.

اگر نگران دردهای احتمالی هستید، ممکن است پزشک معالج برای راحتی خیالتان، قرص استامینوفن یا ایبوپروفن تجویز کند. با مصرف این قرص‌های ضد درد دیگر هیچ احساس خاصی در مورد درد یا ناراحتی نخواهید داشت. البته ممکن است بلافاصله پس از انجام هایفوتراپی پوست دچار قرمزی یا تورم خفیف هم شوید که موقتی هستند و پس از چند ساعت از بین خواهند رفت.

البته لازم‌به‌ذکر است که اگر روز انجام هایفوتراپی دچار سردرد حاد، میگردن، سرماخوردگی یا چنین مشکلاتی شدید، بهتر است با پزشک خود تماس بگیرید و نوبت آن روز را به روز دیگر موکول کنید. ممکن است دردهای احتمالی هایفوتراپی با دردهای ناشی از بیماری شما ترکیب شوند و روزهای دردناکی را برایتان رقم بزنند.

البته ممکن است بلافاصله پس از انجام هایفوتراپی پوست دچار قرمزی یا تورم خفیف هم شوید که موقتی هستند

مراحل انجام هایفوتراپی صورت

پیش از انجام هایفوتراپی صورت، نیازی به آماگی‌های آنچنانی نیست و کافی است لوازم آرایشی و مراقبتی را از سطح پوست خود پاک کنید. در ادامه به همه مراحلی که پزشک معالج برای هایفوتراپی صورتتان انجام خواهد داد، اشاره خواهیم کرد:

  • پزشک یا تکنسین، نواحی پوست مورد نظر را با دقت تمیز می‌کند
  • احتمالاً پیش از شروع درمان، روی نواحی تحت درمان را با کرم بی‌حس‌کننده آغشته می‌کنند
  • پزشک یا تکنسین همراه او با استفاده از ژل اولتراسوند، درمان را آغاز می‌کند
  • دستگاه مخصوص هایفوتراپی روی پوست صورت قرار می‌گیرد
  • پزشک با استفاده از نمایشگر اولتراسونیک، دستگاه را روی تنظیمات مناسب قرار می‌دهد
  • انرژی امواج فراصوت یا اولتراسوند در پالس‌های کوتاه برای مدت 30 الی 90 دقیقه به نواحی مورد نظر تابانده می‌شوند
  • نهایتاً دستگاه از روی پوست صورت برداشته می‌شود و فرایند درمان به پایان می‌رسد

اگر پزشک معالجتان تشخیص دهد درمان‌های مکمل دیگر هم نیاز هستند، همه آنها را برنامه‌ریزی خواهد کرد تا در ادامه به اجرای آنها بپردازد. شما می‌توانید بلافاصله پس از اتمام فرایند درمان به خانه یا محل کار بروید و به زندگی روتین خود ادامه دهید.

بیشتر بخوانید: هایفوتراپی غبغب؛ 

آیا هایفوتراپی عوارض جانبی به دنبال دارد؟

اگر هایفوتراپی توسط یک پزشک متخصص و مجرب انجام شود، هیچ خطر و عوارضی ندارد و کاملاً ایمن خواهد بود. بهترین بخش این شیوه درمانی، عدم برخورداری از دوره نقاهت است که باعث ادامه روند کاری شما خواهد شد. ممکن است التهابات خفیفی در سطح پوست نمایان شوند که آنها هم به‌سرعت فروکش خواهند کرد.

همچنین شاید تا چندهفته احساس سوزن‌سوزن‌شدن در نواحی تحت درمان داشته باشید که جای نگرانی ندارند و رفع می‌شوند. البته در مواقع بسیار نادر پیش آمده که نواحی تحت درمان دچار بی‌حسی یا کبودی موقت هم بشوند که معمولاً تا چندروز ادامه خواهند داشت و محو می‌شوند.

انواع مختلف هایفوتراپی

انواع مختلف هایفوتراپی بسته به نوع دستگاه و پزشکی که آن را کنترل می‌کند، متفاوت است. انواع مختلفی از دستگاه‌های هایفوتراپی وجود دارند که هرکدام به هدف انجام کارهای مختلف تعبیه شده‌اند. برای مثال، دستگاهی با عنوان Ultraformer III وجود دارد که امواج فراصوت را تا عمیق 4.5 میلی‌متری پوست انتقال می‌دهد.

پس از انتقال این حجم از نفوذ امواج فراصوت، بافت مورد نظر ملتهب می‌شود و سیگنالی را به کلاژن پوست ارسال می‌کند تا پوست برای ترمیم و بهبود این ناحیه آماده شود.

دستگاهی با عنوان Ultraformer III وجود دارد که امواج فراصوت را تا عمیق 4.5 میلی‌متری پوست انتقال می‌دهد.

دستگاه Ultraformer III نه تنها در امر تابش امواج فراصوت به‌صورت بی‌نظیر کار می‌کند، بلکه به از بین رفتن غبغب‌های آویزان و سفت‌شدن پوست نواحی گردن هم منجر می‌شود. همچنین، بعضی از کشورها دارای کلینیک‌هایی هستند که هایفوتراپی پوست در آنها با روش‌های خاصی انجام می‌شود.

مثلاً در شهر سیدنی استرالیا نوعی پیشرفته از هایفوتراپی انجام می‌شود که در آن با استفاده از فناوری جدید MP2 امکان کلاژن‌سازی در پوست، سریع‌تر از روش‌های رایج صورت می‌پذیرد.

بیشتر بخوانید: پروفایلو یا هایفو؛ 

هایفوتراپی پوست با برخورداری از فناوری VariPulse

یک نوع از هایفوتراپی در کشور سنگاپور انجام می‎‌شود که از فناوری VariPulse برخوردار است و برای پوست نواحی گردن و صورت مورد استفاده قرار می‌گیرد. این شیوه از هایفوتراپی به بهبود بافت چشم‌ها و خطوط ریز صورت منجر می‌شود و همه این عملیات با استفاده از فناوری‌های نوین صورت می‌پذیرند.

این روش شامل فرکانس‌های رادیویی چندقطبی (RF)، میدان الکترومغناطیسی (PEMF) و فناوری VariPulse است که حرارت قابل توجهی را به بافت مورد نظر می‌تاباند.

انرژی حال از فرکانس‌های رادیویی در این روش، سلول‌های چربی زیر پوست را هدف قرار می‌دهد تا با ایجاد یک واکنش حرارتی یکنواخت، میزان تولید کلاژن افزایش یابد. با ادامه دادن درمان و افزایش تعداد جلسات، تولید کلاژن و الاستین در پوست بالا می‌رود و در نتیجه، بافت پوست سفت و محکم می‌شود.

این روش سنگاپوری برای افرادی که دارای پف چشم، گونه‌های چاق، پوست شل و غبغب آویزان هستند، بسیار مناسب و کاربردی خواهد بود.

هزینه هایفوتراپی پوست در ایران

هزینه هایفوتراپی معمولاً با توجه به پارامترهای مختلفی اندازه‌گیری می‌شود، اما به‌طور متوسط حدود 2.5 الی 3 میلیون تومان در کلینیک‌های تخصصی تهران ارزیابی می‎‌شود.

این هزینه در شهرستان‌ها به‌مراتب کمتر است، چرا که دستگاه‌های هایفوتراپی مورد استفاده قدیمی هستند و پزشکان متخصص در این زمینه هم کمتر پیدا می‌شوند. با توجه به این امکانات و شرایط، میزان هزینه و البته کیفیت هایفوتراپی در شهرهای جز تهران بسیار پایین است.

این هزینه در شهرستان‌ها به‌مراتب کمتر است، چرا که دستگاه‌های هایفوتراپی مورد استفاده قدیمی هستند

در اکثر مواقع، اندازه ناحیه تحت درمان در افزایش یا کاهش هزینه هایفوتراپی پوست موثر خواهد بود. برای مثال اگر شما بخواهید تمامی پوست صورتتان را هایفوتراپی کنید، باید حدود 3 میلیون هزینه بپردازید.

اگر قصد دارید تا بخشی از پوست صورتتان را هایفوتراپی کنید، طبیعتاً باید هزینه کمتری پرداخت کنید. علاوه بر همه این موارد، اگر هدف از هایفوتراپی پوست، جوانسازی یا کاهش چین‌وچروک باشد، هزینه‌ها باز هم متغیر خواهند بود.

تعداد جلسات مورد نیاز برای هایفوتراپی

تعداد جلسات هایفوتراپی به هدف شما برای دستیابی به نتایج مشخص بستگی دارد؛ برای مثال، ممکن است عملیات جوانسازی پوست صورتتان با یک جلسه و حتی 2 جلسه در سال هم به ثمر برسد. بعضی از بیماران هم هستند که پزشک معالج برای آنها جلسات بیشتری را تجویز می‌کند تا پس از ادامه درمان در دفعات متعدد به نتایج دلخواه برسند.

بدیهی است تعداد جلسات مراجعه به پزشک برای هایفوتراپی روی هزینه تاثیر خواهد گذاشت. البته باید توجه داشته باشید میزان تاثیرات مثبت هایفوتراپی بر هزینه آن ارجحیت دارد و شما باید سلامت پوستتان را در اولویت قرار دهید.

چگونه پزشک مناسب خود را برای هایفوتراپی انتخاب کنیم؟

وقتی صحبت از عمل‌های زیبایی و مراقبت پوستی می‌شود، لازم است پزشک مناسب را با دقت لازم انتخاب کنید. انتخاب یک پزشک مجرب می‌تواند هزینه‌ای معقولانه در پی داشته باشد و سلامت پوستتان را برای مدت مشخصی تضمین کند. در ادامه به چند مورد مهم برای انتخاب پزشک مناسب اشاره خواهیم کرد:

  • تحقیق و جست‌وجو: اینترنت منبع عظیمی از انواع اطلاعات دارد، اما محیط مناسبی برای انتخاب پزشک نیست. بسیاری از مطب‌هایی که در اینترنت تبلیغ می‌شوند، گواهینامه و مجوزهای لازم را برای فعالیت ندارند و ممکن است شما را با دردسرهای مختلف مواجه کنند. پیش از انتخاب پزشک، همواره از دیگران و بیمارانی که تجربه هایفوتراپی پوست را داشته‌اند، پرس‌وجو کنید. اگر هم می‌خواهید وارد سایت یک پزشک متخصص شوید، مطمئن شوید او در دنیای واقعی هم یک پزشک متخصص و باتجربه است.
  • بررسی رزومه و سوابق کاری: میزان تحصیلات و سابقه درمان پزشک مورد نظر را با دقت بررسی کنید. همچنین اگر این امکان وجود دارد، با بیماران او وارد بحث و گفت‌وگو شوید تا از تجربه درمان آنها با این پزشک آگاه شوید.
  • انتخاب جنسیت: گاهی پیش می‌آید که بیماران با پزشکان هم‌جنس خود بیشتر احساس راحتی می‌کنند. مثلاً ممکن است یک بیمار زن با پزشک زن راحت باشد و برخورد بهتری را با او در پیش بگیرد.
  • بررسی بیمارستان یا کلینیک مورد نظر: پیش از انجام هایفوتراپی پوست، بهتر است به محیط کلینیک یا بیمارستان مورد نظر سر بزنید و از امکانات آن بازدید کنید.
  • تجربه: تجربه یک پزشک در تخصصی که دارد، بسیار مهم‌تر از هر چیز دیگری است. توصیه می‌شود برای دستیابی به نتایج مثبت و ماندگار به سراغ پزشکانی بروید که سال‌هاست در این زمینه‌ها تخصص و تجربه دارند و شما اولین بیمار او نیستید.
بدیهی است تعداد جلسات مراجعه به پزشک برای هایفوتراپی روی هزینه تاثیر خواهد گذاشت.

هایفوتراپی یک روش درمانی ایمن و غیرتهاجمی برای سفت‌کردن بافت‌های پوست انسان، مخصوصاً نواحی صورت است. مزایایی که این روش درمانی نسبت به عمل جراحی لیفت صورت دارد، غیر قابل انکار است. پس از انجام عملیات هایفوتراپی هیچ اثری از زخم وجود نخواهد داشت و هیچ نیازی به گذراندن دوره نقاهت وجود ندارد.

همچنین هزینه هایفوتراپی صورت نسبت به همه روش‌های درمانی مشابه ارزان‌تر است. اکثر افرادی که برای انجام هایفوتراپی کاندید می‌شوند، اثرات این فرایند را عرض 3 ماه مشاهده می‌کنند.

اگر به‌دنبال یک روش به‌جز جراحی هستید تا با استفاده از آن بر چین‌وچروک‌ها و افتادگی پوست غلبه کنید، ما هایفوتراپی را به شما پیشنهاد می‌دهیم. البته فراموش نکنید این روش درمانی به‌هیچ‌عنوان برای درمان پیری و آثار آن نیست. به‌طور کلی اکثر افرادی که بالای 30 سال سن دارند و هنوز افتادگی پوستشان به حالت وخیم تبدیل نشده، می‌توانند از اثرات مثبت هایفوتراپی بهره‌مند شوند.

منبع +++

هایفوتراپی پوست چیست؟

هایفوتراپی (HIFU Therapy) مخفف عبارت کامل high-Intensity Focused Ultrasound است که در سال 2009 توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) برای درمان لیفت صورت، ابرو و سایر مشکلات پوستی تجویز شد.

بیماران حین هایفوتراپی چه حسی دارند؟

ممکن است بیماران حین این روش درمانی از ناراحتی‌های جزئی گله‌مند باشند. بعضی از افراد این ناراحتی‌ها را به پالس‌های الکتریکی کوچکی که در امواج فراصوت وجود دارند، ربط می‌دهند. اما نکته مهم اینجاست که شما نباید نگران هیچگونه احساس بد طی درمان باشید، چرا که دردهای خفیف و احتمالی به‌ندرت در افراد تحت درمان رخ می‌دهند.

آیا هایفوتراپی عوارض جانبی به دنبال دارد؟

اگر هایفوتراپی توسط یک پزشک متخصص و مجرب انجام شود، هیچ خطر و عوارضی ندارد و کاملاً ایمن خواهد بود. بهترین بخش این شیوه درمانی، عدم برخورداری از دوره نقاهت است که باعث ادامه روند کاری شما خواهد شد. ممکن است التهابات خفیفی در سطح پوست نمایان شوند که آنها هم به‌سرعت فروکش خواهند کرد.

۱۲ مهر ۱۴۰۱ ۰ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی