هایفوتراپی غبغب چیست و چگونه انجام می‌شود؟‌
۱۹ مهر ۱۴۰۱ ۰ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

هایفوتراپی غبغب؛ هزینه‌ها، روش درمان، عوارض و مزایا

به این مطلب امتیاز دهید

هایفوتراپی غبغب از جمله روش‌های غیرتهاجمی است که بدون نیاز به جراحی و ایجاد درد انجام می‌شود. غبغب یا همان گوشت اضافه‌ای که زیر حلق و در قسمت فوقانی گردن به‌وجود می‌آید، یکی از عوارض چاقی مفرط محسوب می‌شود که برای بسیاری افراد آزاردهنده است. بسیاری از افرادی که با عارضه غبغب گردن مواجه هستند، تمایلی به استفاده از روش‌های جراحی ندارند، اما راه چاره برای رهایی از راه‌های دردناک بیمارستانی چیست؟ هایفوتراپی روشی مدرن در حوزه تخصصی زیبایی و پلاستیک است که از سال 2008 مورد استفاده متخصصین و پزشکان قرار گرفت. آنچه شما را برای مطالعه این مقاله ترغیب کرده، مزایای بهره‌مندی از این روش ساده است که تمامی اهداف مورد نظر برای از بین غبغب را در اختیارتان قرار می‌دهد. برای آگاهی در مورد هایفوتراپی غبغب و غلبه بر عوارض چاقی در صورت، با ما همراه باشید.

چرا غبغب ایجاد می‌شود؟

دلایل متعددی وجود دارند که باعث افزایش وزن ناخواسته می‌شوند. پیری، زمینه‌های وراثتی و استعداد ژنتیکی در افراد باعث می‌شوند تا چاقی مفرط، رخ نشان دهد و علائم آن در نواحی مختلف بدن به‌چشم بیایند. غبغب هم یکی از همان عوارضی است که در مهم‌ترین بخش بدن، یعنی صورت به‌وجود می‌آید.

هایفوتراپی روشی مدرن در حوزه تخصصی زیبایی و پلاستیک است که از سال 2008 مورد استفاده متخصصین و پزشکان قرار گرفت.

غبغب که در زبان لاتین با عنوان Double Chin شناخته می‌شود، نتیجه افتادگی پوست، تجمع چربی اضافه در ناحیه گردن، افتادگی و شل‌شدن عضلات یا تغییر ساختار استخوانی زیر چانه است. این عارضه بین بعضی از پزشکان با عنوان «چانه دوم یا چانه دوتایی» شناخته می‌شود.

غبغب باعث می‌شود چانه اصلی در فرم صورت انسان کوچک و جمع شود. این تغییرات در ساختار صورت انسان منجر به تغییرات ظاهری بعضاً ناخوشایند می‌شوند که در بعضی موارد روی اعتمادبه‌نفس افراد هم تاثیر خواهند گذاشت. معمولاً افرادی که غبغب دارند، باید از طریق روش‌های تهاجمی مثل جراحی برای برداشتن چربی‌های اضافه زیر گردن اقدام کنند.

بسیاری از افرادی که دارای غبغب‌های بزرگ هستند و مشکل آنها حاد ارزیابی می‌شود، باید با توجه به توصیه‌های پزشک معالج خود، تحت روش درمانی لیپوساکشن قرار بگیرند.

گاهی هم پیش آمده که بیماران دارای غبغب تحت عمل‌های جراحی ترمیمی و پلاستیک قرار می‌گیرند و دوره‌های نقاهت بسیار سنگینی را پشت سر می‌گذارند. به‌طورکلی، تعدادی از عواملی که در شکل‌گیری غبغب موثر هستند، از این قبیلند:

  • شل‌شدن بافت پوست
  • چانه کوچک با ساختار استخوانی ضعیف
  • افتادگی غدد لنفاوی
  • افتادگی عضلات ناحیه پوستی گردن یا عضلات پلاتیسما
  • سن
  • چربی
غبغب باعث می‌شود چانه اصلی در فرم صورت انسان کوچک و جمع شود.

بیشتر بخوانید: هایفوتراپی شکم؛ 

به پوستت جون تازه بده

هایفوتراپی غبغب چه نوع روشی است؟

هایفوتراپی که با عنوان کامل High-Intensity Focused Ultrasound و با عنوان کوتاه HIFU Therapy شناخته می‌شود، در اواخر سال 2009 از سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) مجوز لازم را کسب کرد.

در این روش درمانی که عمدتاً برای درمان بیماری‌ها و مشکلات پوستی صورت به‌کار گرفته می‌شود، هیچ اثری از دردهای پس از درمان وجود ندارد و بیماران می‌توانند پس از دوره درمانی به کار خود ادامه دهند. این شیوه درمان که نوعی سونوگرافی است، یک درمان تخصصی در حوزه زیبایی است که به سفت‌شدن پوست انسان منجر می‌شود.

در این شیوه درمانی که حالا بیش از دو دهه است، جایگزین روش‎های دردناک و جراحی‌های مختلف شده، از امواج فراصوت یا اولتراسوند برای ترغیب کلاژن‌سازی در بافت پوست استفاده می‌شود.

هایفوتراپی غبغب پس از اینکه هایفوتراپی برای درمان تومورهای خوش‌خیم و درمان لیفت ابرو استفاده شد، در دستور کار پزشکان متخصص ایالات متحده قرار گرفت. در نهایت، دستگاه‌های تخصصی برای هایفوتراپی غبغب برای از بین بردن چربی‌های اضافه زیر چانه استفاده شدند.

چندین آزمایش بالینی نشان داده‌اند هایفوتراپی برای لیفت صورت، بهبود چین‌وچروک و درمان غبغب موثر و مطمئن است. بیمارانی که توسط این شیوه درمانی معالجه می‌شوند، بدون مواجه‌شدن با خطرات مختلف از جمله خطرات بیهوشی درمان شده‌اند.

همچنین از این روش برای جوانسازی نواحی مختلف صورت، لیفتینگ و سفت کردن بافت‌های پیر پوست هم استفاده می‌شود. تاکنون هیچ خطر قابل توجهی در این روش درمانی مشاهده نشده و نتایج آن امیدوارکننده بوده‌اند. این روش درمانی برای افراد با محدوده‌های سنی مختلف، بخصوص جوانانی که نمی‌خواهند تحت جراحی قرار بگیرند، بسیار مفید و مناسب است.

بیشتر بخوانید: هایفوتراپی پوست؛ 

هایفوتراپی غبغب چگونه انجام می‌شود؟

برای از بین بردن غبغب با استفاده از روش درمانی هایفوتراپی، در ابتدا لایه‌های چربی زیر گردن را با امواج فراصوت هدف قرار می‌دهند. در این شیوه درمانی، تمامی چربی‌های اضافه انباشته‌شده در لایه تحتانی پوست در مواجهه با امواج فراصوت داغ می‌شوند.

زمانی که سطوح چربی اضافه زیر پوست داغ می‌شوند، آسیب سلولی مصنوعی و ساختگی رخ می‌دهد و نواحی مورد نظر پزشک، به دمای مشخصی می‌رسند. در حالی که ممکن است این جریان به نظر بسیاری از افراد غیر ممکن باشد، اما واقعاً همین اتفاق می‌افتد و آسیب سلولی باعث می‌شود کلاژن‌سازی در بافت پوست صورت بگیرد.

زمانی که سطوح چربی اضافه زیر پوست داغ می‌شوند، آسیب سلولی مصنوعی و ساختگی رخ می‌دهد و نواحی مورد نظر پزشک، به دمای مشخصی می‌رسند.

کلاژن همان پروتئین حیاتی است که ساختار طبیعی پوست را به‌وجود می‌آورد. افزایش کلاژن باعث سفت‌شدن پوست و کاهش چین‌وچروک می‌شود. در هایفوتراپی غبغب، کلاژن‌سازی باعث متراکم‌شدن نواحی چانه می‌شود و چربی‌های اضافه جای خودشان را به پوستی سالم و طبیعی می‌دهند.

لازم‌به‌ذکر است در جریان هایفوتراپی غبغب، هیچ آسیبی به لایه‌های بالایی پوست و نواحی مجاور آن نمی‌رسد؛ چرا که امواج فراصوت با فرکانس بالا روی بافت‌های خاصی از پوست متمرکز می‌شوند که غبغب در آنها ایجاد شده است.

هایفوتراپی غبغب چه حسی دارد؟

ممکن است بیماران تحت معالجه با روش هایفوتراپی دچار عوارض جزئی شوند. بعضی از این بیماران، احساسات خود را شامل گزگز‌شدن پوست صورت و گزیدگی‌های خفیف توصیف می‌کنند. نکته جالب اینجاست که بیماران برای اینکه تحت هایفوتراپی قرار بگیرند، نیاز به هیچ آمادگی قبلی ندارند.

تنها نکته‌ای که باید برای هایفوتراپی غبغب رعایت شود، پاک کردن مواد آرایشی از تمامی نواحی پوست صورت و دوش گرفتن قبل از معالجه است. یک پزشک معالج و متخصص برای انجام هایفوتراپی غبغب، موارد زیر را در نظر می‌گیرد:

  • با کمک تکنسین‌های خود، ناحیه غبغب را به‌خوبی تمیز و آماده می‌کند
  • ممکن است پیش از شروع هایفوتراپی از کرم‌های موضعی و بی‌حس‌کننده استفاده کند
  • پزشک کار خود را با آغشتن ناحیه غبغب به ژل اولتراسوند آغاز می‌کند
  • پزشک با کمک تکنسین‌های خود، دستگاه هایفوتراپی را روی تنظیمات مخصوص قرار می‌دهد
  • امواج فراصوت در پالس‌های کوتاه برای مدت‌زمان 30 الی 90 دقیقه روی ناحیه غبغب فرستاده می‌شوند

اگر بیمار دچار غبغب مقاوم به درمان باشد، احتمالاً باید جلسات متعددی را برای او در نظر گرفت. در طول جریان هایفوتراپی، ممکن است احساس گرما یا سوزن‌سوزن‌شدن در بیماران ایجاد شود. بعضی از پزشکان معمولاً داروهای ضد درد را پیش از شروع درمان برای بیماران تجویز می‌کنند تا هیچ اثری از درد وجود نداشته باشد.

اگر بیمار دچار غبغب مقاوم به درمان باشد، احتمالاً باید جلسات متعددی را برای او در نظر گرفت.

چقدر زمان نیاز است که اثرات هایفوتراپی دیده شوند؟

پزشکان معمولاً از هایفوتراپی برای کاهش دائمی حجم چربی‌ها و همچنین سفت کردن پوست استفاده می‌کنند. با توجه به قابلیت‌هایی که در روش هایفوتراپی نهفته‌ است، به‌طور متوسط 12 جلسه یا 12 هفته نیاز است تا چربی‌های اضافه تجزیه شوند و ساختار کلاژن و الاستین پوست در بهترین وضعیت ممکن قرار بگیرد.

هایفوتراپی نه‌تنها برای کاهش حجم چربی‌های غبغب استفاده می‌شود، بلکه پوست اطراف گردن، چانه و خط فک را سفت و تنظیم می‌کند.

در اغلب مواقع وقتی یک بیمار به کلینیک یا بیمارستان برای هایفوتراپی مراجعه می‌کند، اهدافی را با کمک پزشک خود دنبال می‌نماید. به‌عبارت ساده‌تر شما به‌خوبی می‌دانید غبغب شما در چه وضعیتی قرار دارد و چه تاثیری روی هندسه صورتتان گذاشته است.

همین آگاهی‌ها در مورد غبغب باعث می‌شود به یک لیست هدف‌گذاری در طول دوره درمان دست یابید. با توجه به اختصاصی‌بودن نحوه هایفوتراپی غبغب برای هر بیمار، اندازه تعداد جلسات هر دوره درمانی در یک بیمار، نسبت به بیمار دیگر متفاوت است.

درمان مشکلات مربوط به لایه اسمس (SMAS)

لایه اسمس (SMAS layer) لایه‌ای است که شامل بخش مهمی از نواحی گردن، بالای گلو و زیر فک می‌شود. این لایه، مسئولیت اتصال پوست به توده چربی‌ها و عضلات را برعهده دارد و در صورت افتادگی و شل‌شدگی پوست، این بخش ضعیف می‌شود.

پزشکان می‌گویند لایه اسمس در بیانی تخصصی‌تر شامل عضله پلاتیسما، لایه فیبروماسکولار (fibromuscular) و دیگر بخش‌ها می‌شود. هایفوتراپی غبغب باعث می‌شود این ناحیه مهم از صورت دچار دگرگونی شود و پوست بیمار پس از درمان، جوان‌تر و شاداب‌تر به‌نظر برسد.

اسکین اسکرابر کیوت اسکین، درما اف
اسکین اسکرابر، جعبه ابزار پوست

کمبود منابع الاستین کافی برای پوشش مناسب این ناحیه باعث می‌شود چربی‌ها در اثر افتادگی، شکلی بدریخت از غبغب را خلق کنند. آنچه پزشکان را در جریان درمان غبغب به این روش شگفت‌زده می‌کند، امکان طراحی دستگاه‌های قابل حمل (مثل دستگاه Ultraiser) است که فناوری هایفوتراپی را برای بیماران آسان کرده. یکی از مهم‌ترین مزایای استفاده از دستگاه‌های قابل حمل برای درمان مشکلات لایه اسمس، عدم نیاز به حضور فیزیکی در کلینیک و کاهش هزینه‌هاست.

نتایج واقعی هایفوتراپی غبغب چه زمانی پدیدار می‌شوند؟

علی‌رغم اینکه بعضی بیماران، بلافاصله پس از اولین جلسات دوره درمان با اثرات اولیه مواجه می‌شوند، اثرات واقعی نیازمند زمان بیشتری هستند. نتایج واقعی این شیوه درمانی تا 2 الی 3 ماه ادامه پیدا می‌کنند و سپس از بین می‌روند.

معمولاً بیماران تحت درمان که سن کمتری دارند و جوان هستند، اثرات این شیوه درمانی را تا 9 ماه پس از درمان هم مشاهده می‌کنند؛ چرا که این شرایط ایده‌آل به‌سبب توانایی بازسازی بافت پوست جوان آنهاست. واقعیت این است که نمی‌توان نتایج فوق‌العاده جراحی لیفت صورت را با نتایج هایفوتراپی مقایسه کرد، اما مزایای این شیوه درمانی کتمان‌ناپذیر است.

چرا که این شرایط ایده‌آل به‌سبب توانایی بازسازی بافت پوست جوان آنهاست.

عوارض هایفوتراپی برای غبغب چیست؟

سهولت اجرای هایفوتراپی به‌صورت مستقیم بسته به میزان تخصص پزشک متخصص است. اگر این شیوه درمانی توسط یک پزشک مجرب انجام شود، هیچ عارضه‌ای در کار نخواهد بود. عوارض احتمالی این شیوه درمانی شامل موارد زیر هستند:

  • قرمزی خفیف
  • تورم و التهاب در ناحیه غبغب به‌صورت موقتی
  • احساس سوزش در ناحیه زیر گردن به‌مدت چندهفته
  • احساس بی‌حسی موقت
  • مشاهده لکه‌های کبودی در غبغب (که معمولاً عرض چندروز فروکش می‌کنند)

آیا من کاندیدای خوبی برای هایفوتراپی هستم؟

بهترین و مناسب‌ترین گزینه‌های هایفوتراپی غبغب، افرادی هستند که وزن آنها حدود 10 الی 15 کیلوگرم بیشتر از وزن ایده‌آلشان است. البته لازم است بدانید هایفوتراپی اصلاً گزینه مناسبی برای کاهش وزن نیست و نمی‌تواند جایگزین یک رژیم غذایی سالم و برنامه ورزشی مدون شود. با هایفوتراپی نمی‌توان چربی‌های سرسخت را از بین برد یا به‌طورکلی بر چاقی چیره شد.

اگر ظاهر نسبتاً خوبی دارید و می‌خواهید به جذاب‌ترین حالت خود برسید، بهتر است با هایفوتراپی از شر خطرات، هزینه‌ها و دوره نقاهت جراحی‌ها خلاص شوید. نتایج هایفوتراپی زمانی برای بیمار لذت‌بخش می‌شود که او بتواند با کمک پزشک خود، از یک رژیم غذایی مناسب و سبک زندگی جدید بهره‌مند شود.

تفاوت‌های بین کاهش چربی و کاهش وزن

این یک تصور اشتباه در باور عمومی است که کاهش وزن با کاهش چربی هیچ فرقی ندارد. وقتی ما وزن کم می‌کنیم، سلول‌های چربی در نواحی مختلف بدنمان کوچک‌تر می‌شوند، اما تعداد آنها ثابت می‌ماند.

به‌عبارت ساده‌تر اگر در ناحیه غبغب شما حدود 20 هزار سلول چربی به وزن 200 گرم وجود داشته باشند و شما وزن کم کنید، باز هم 20 هزار سلول چربی (البته با وزنی کمتر) وجود خواهند داشت. وقتی وزن ما مجدداً افزایش می‌یابد، سلول‌های چربی دوباره بزرگ‌تر می‌شوند و این توالی باعث افزایش و کاهش وزن پی‌درپی خواهد شد.

تاثیری که هایفوتراپی غبغب دارد، این است که باعث کاهش و حتی حذف سلول‌های چربی می‌شود. با این روش درمانی می‌توان سلول‌های چربی را برای همیشه حذف کرد تا امکان بزرگ‌شدن آنها فراهم نشود.

نتایج هایفوتراپی از این منظر ماندگار هستند که هیچ پتانسیلی برای احیای توده‌های چربی باقی نمی‌ماند. مشاهده‌ها نشان داده‌اند هایفوتراپی غبغب برای زنان باردار هم بی‌خطر و مفید است؛ چرا که زن‌ها در این دوره، با افزایش وزن غیرمنتظره‌ای مواجه خواهند شد که باید کنترل شود.

چه افرادی نمی‌توانند هایفوتراپی انجام دهند؟

موارد منع معالجه با هایفوتراپی، شامل این‌دسته از افراد می‌شوند:

  • بیماران با سن پایین 18 سال
  • افرادی که دارای ایمپلنت‌های فلزی در نواحی درمان خود هستند
  • افرادی که کمتر از حداقل چربی مورد نیاز برخوردار هستند
  • بیمارانی که به اختلالات انعقاد خون، مثل لخته‌شدن دچار هستند
  • افرادی که از داروهای ضد انعقاد خون یا مهارکننده‌های پلاکتی استفاده می‌کنند
  • افرادی که در مصرف وعده‌های غذایی ناپرهیزی می‌کنند

هزینه هایفو غبغب چقدر است؟

هزینه دستمزد پزشکان در کلینیک‌های مختلف متغیر است. معمولاً چند عامل زیر در افزایش یا کاهش هزینه هایفو غبغب دخیل هستند:

  • میزان توده چربی در غبغب
  • شدت افتادگی ناحیه پوست
  • تعداد جلسات مورد نیاز برای دستیابی به نتایج مثبت
  • دستگاه مورد استفاده
  • میزان تجربه پزشک
چرا که زن‌ها در این دوره، با افزایش وزن غیرمنتظره‌ای مواجه خواهند شد که باید کنترل شود.

با توجه به اینکه دستگاه‌های موجود در کلینیک‌های زیبایی تهران مجهزتر هستند، طبیعی است هزینه هایفوتراپی در این شهر کمی بالاتر از سایر شهرها باشد. شهرهای دیگر ایران به‌دلیل عدم تجربه کافی پزشک یا امکانات کافی برای درمان بیماران، معمولاً دستمزد کمتری دریافت می‌کنند. البته لازم‌به‌ذکر است نباید انتظار نتیجه‌بخشی هایفوتراپی پزشکان متخصص و مجرب را از پزشکان تازه‌وارد داشت.

در حال حاضر و در اواسط سال 1401 هزینه هر جلسه هایفوتراپی غبغب در تهران، برابر با 2 میلیون و 500 هزار تومان است. البته بعضی پزشکان هزینه مشاوره پیش از هایفوتراپی را هم به‌صورت جداگانه دریافت می‌کنند که بسته به تعرفه پزشک، متغیر خواهد بود.

هایفوتراپی در برابر جراحی لیفت صورت

درمان غبغب در اکثر موارد با استفاده از روش‌های تهاجمی مثل جراحی لیفت صورت کاملاً درمان می‌شود، اما این همه ماجرا نیست! ما سعی کردیم تا در جدول زیر، مقایسه‌ای اجمالی از هر 2 روش هایفوتراپی و لیفت صورت داشته باشیم تا با فواید و خصوصیات مثبت هرکدام به‌خوبی آشنا شوید:

هایفوتراپی غبغبجراحی غبغب با لیفت صورت
عدم تزریق در نواحی مختلف غبغب
بدون درد، خونریزی و احتمال عفونت
بدون نیاز به بیهوشی و بی‌حس‌کننده
این روش مورد تایید FDA است و سلامتی بیمار را تضمین می‌کند
انرژی امواج فراصوت به‌صورت طبیعی باعث تولید کلاژن می‌شوند
امکان بهبود رنگ پوست و یکدست‌شدن سطح آن وجود خواهد داشت
افراد 30 و 40 ساله بهترین کاندید این شیوه درمانی هستند
روند پیری پوست ادامه‌دار خواهد بود و ممکن است این روش در دوران پیری، مثمرثمر واقع نشود
جراحی باعث می‌شود تا عملیات حذف توده‌های چربی با سرعت بسیار بالا انجام شود
میزان دردی که بیمار در این روش تحمل می‌کند، چندان دردناک نیست
عوارض پوستی لیفت صورت معمولاً پس از 3 الی 5 روز کاهش پیدا می‌کند
نیاز به بیهوشی عمومی ندارد
این روش برای افراد با محدود سنی 30 الی 40 ساله مفید است
انجام این روش در درازمدت هزینه‌های بسیاری دارد
امکان عفونت در بخش‌های بخیه‌خورده وجود دارد
امکان احساس درد، حتی پس از تزریق بی‌حسی هم وجود دارد
امکان بروز گودی و عدم تقارن سطح پوست پس از جراحی لیفت صورت وجود دارد

هایفوتراپی غبغب روشی امن و غیرتهاجمی برای کاهش چربی در ناحیه زیر چانه است و مزایای آن از هر لحاظ قابل مقایسه با روش‌های تخصصی‌تر (مثل جراحی) است. در طول انجام این دوره درمانی، هیچ جایی از قرمزی، جای زخم، برش و غیره وجود ندارد و بیماران می‌توانند پس از آن بلافاصله در محل کار خود حاضر شوند.

بیشتر بخوانید: هایفوتراپی؛ 

تعداد جلسات مورد نیاز برای هایفوتراپی غبغب با توجه به شروع روند پیری، قابل تمدید خواهد بود و ممکن است یک الی دو سال طول بکشد. اگر وارد دهه پنجم زندگی خود شده‌اید یا سن بالاتری دارید، هایفوتراپی نمی‌تواند روش خوبی برایتان باشد، اما اگر جوان هستید و پوستی سالم دارید، می‌توانید هایفوتراپی غبغب را برای جلوگیری از انباشته‌شدن سلول‌های چربی انتخاب کنید.

منبع ++

چرا غبغب ایجاد می‌شود؟

دلایل متعددی وجود دارند که باعث افزایش وزن ناخواسته می‌شوند. پیری، زمینه‌های وراثتی و استعداد ژنتیکی در افراد باعث می‌شوند تا چاقی مفرط، رخ نشان دهد و علائم آن در نواحی مختلف بدن به‌چشم بیایند. غبغب هم یکی از همان عوارضی است که در مهم‌ترین بخش بدن، یعنی صورت به‌وجود می‌آید.

هایفوتراپی غبغب چگونه انجام می‌شود؟

برای از بین بردن غبغب با استفاده از روش درمانی هایفوتراپی، در ابتدا لایه‌های چربی زیر گردن را با امواج فراصوت هدف قرار می‌دهند. در این شیوه درمانی، تمامی چربی‌های اضافه انباشته‌شده در لایه تحتانی پوست در مواجهه با امواج فراصوت داغ می‌شوند.

آیا من کاندیدای خوبی برای هایفوتراپی هستم؟

بهترین و مناسب‌ترین گزینه‌های هایفوتراپی غبغب، افرادی هستند که وزن آنها حدود 10 الی 15 کیلوگرم بیشتر از وزن ایده‌آلشان است. البته لازم است بدانید هایفوتراپی اصلاً گزینه مناسبی برای کاهش وزن نیست و نمی‌تواند جایگزین یک رژیم غذایی سالم و برنامه ورزشی مدون شود. با هایفوتراپی نمی‌توان چربی‌های سرسخت را از بین برد یا به‌طورکلی بر چاقی چیره شد.

۱۹ مهر ۱۴۰۱ ۰ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی