چین چروک در جوانی
۲۰ بهمن ۱۴۰۰ ۱۸ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

علل پیدایش چین و چروک صورت در جوانی

5/5 - (1 امتیاز)

سال‌های جوانی و نوجوانی پر از چالش‌ها و تغییرات است. جوانان علاوه بر کنترل استرس فزاینده در مدرسه و دانشگاه و فشار همسالان باید با تغییرات فیزیکی این دوران کنار بیایند. این غیرمعمول نیست که یک جوان به آینه نگاه کند و خطوط چین و چروک روی صورت خود را کشف کند. چروک صورت در جوانی به ندرت چیزی است که نگران آن باشید و به راحتی می‌توانید با تغییر سبک زندگی، آن را برطرف کنید. برای آشنایی با علل چروک صورت در جوانی، درمان‌ها و اقدامات پیشگیرانه با ما همراه باشید.

آن‌چه خواهید خواند...

چرا پوست پیرمی شود؟ علت چروک صورت در جوانی چیست؟

اپیدرم، درم و بافت زیرجلدی سه لایه‌ای هستند که پوست انسان را تشکیل می‌دهند. اپیدرم سطح پوست است، لایه‌ای غنی از کراتین که استحکام و مقاومت در برابر آب را فراهم می‌کند. این لایه پوست جایی است که سلول‌های مرده ریخته می‌شوند و ملانین (رنگدانه تیره) در آن یافت می‌شود.

اپیدرم، درم و بافت زیرجلدی سه لایه‌ای هستند که پوست انسان را تشکیل می‌دهند.

لایه دوم و ضخیم‌تر درم است که از اعصاب، چربی‌ها، رگ‌های خونی، الاستین و رشته‌های کلاژن تشکیل شده است که خاصیت ارتجاعی به پوست می‌دهد. در نهایت، لایه زیرین پوست از چربی تشکیل شده که ما را گرم و اندام‌های داخلی ما را در جای خود نگه می‌دارد.

پیری ذاتی، فرآیندی است که در طول سال‌ها بدون توجه به تاثیرات خارجی اتفاق می‌افتد. بعد از 20 سالگی، هر سال یک درصد کمتر کلاژن در درم تولید می‌شود. الیاف کلاژن و الاستین ضخیم‌تر، جمع‌تر و شل‌تر می‌شوند و در نتیجه پوست قابلیت ارتجاعی خود را ازدست می‌دهد و در نهایت چین و چروک و افتادگی به وجود می‌آید.

نوع دوم پیری، پیری بیرونی است. عواملی باعث چروک صورت در جوانی می‌شود که می‌توان آن را کنترل کرد. در ادامه به بررسی این عوامل و راه‌های پیشگیری یا کند کردن روند آن خواهیم پرداخت.

به پوستت جون تازه بده

علل پیری پوست در جوانی

موقعیت‌ها و انتخاب سبک زندگی می‌تواند منجر به چین و چروک صورت در جوانی شود. از مهمترین عوامل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید

قرار گرفتن طولانی مدت در معرض اشعه ماورای بنفش خورشید معمولاً شایع‌ترین علت چین و چروک‌های صورت در جوانی است. جوانانی که در خارج از منزل زیر نور مستقیم خورشید از استفاده از کرم ضدآفتاب غافل می‌شوند، در معرض خطر بیشتری هستند.

اشعه ماورای بنفش خورشید که باعث پیری نوری می‌شود، به فیبرهای کلاژن (پروتئین‌های ساختاری اصلی پوست) و الیاف الاستین (پروتئینی که پوست را قادر به کشش می‌کند) آسیب می‌رساند. هر دوی این‌ها اجزای مهم بافت همبند پوست هستند. بدون آن‌ها پوست قدرت و انعطاف خود را از دست می‌دهد و منجر به چین و چروک صورت در جوانی می‌شود.

مصرف زیاد قند

مطالعات نشان می‌دهد که مصرف قند اضافی می‌تواند روند پیری پوست را تسریع کند. قند اضافی خاصیت ارتجاعی پوست را ضعیف کرده و یکی از علل بوجود آمدن چروک صورت در جوانی است.

استرس بیش از حد از عوامل ایجاد چروک صورت در جوانی

جوانان ممکن است به دلیل تجارب مربوط به مدرسه یا دانشگاه و یا فشار همسالان دچار استرس شوند. استرس شدید یا دائمی باعث افزایش سطح کورتیزول میشود. هورمونی که توسط غدد آدرنال ترشح می‌شود. زمانی که بدن استرس را تجربه می‌کند این هورمون تمام علائم بیماری پیری زودرس را افزایش می‌دهد.

بیشتر بخوانید: درمان چروک صورت با ماسک

کم خوابی

مطالعات نشان داده‌اند که خواب ناکافی می‌تواند بر عملکرد سیستم ایمنی و همچنین تولید کلاژن تاثیر بگذارد. کمبود خواب می‌تواند بر توانایی بدن در ترمیم مولکول‌های کلاژن آسیب دیده موثر باشد. کلاژن ناکافی بر یکپارچگی پوست تاثیر گذاشته و منجر به پیری زودرس و ایجاد چروک صورت در جوانی می‌شود.

سیگار کشیدن یا قرار گرفتن در معرض دود

دود تنباکو می‌تواند تمام قسمت‌های بدن از جمله پوست را تحت تاثیر قرار دهد. ترکیبات موجود در دود تنباکو می‌تواند علائم پیری پوست مانند چین و چروک را با ممانعت از تولید کلاژن تسریع کند. همچنین می‌تواند کلاژن را تخریب کند. تخریب کلاژن موجود و اختلال در تولید کلاژن جدید در نهایت منجر به چین و چروک صورت در جوانی می‌شود.

نیکوتین موجود در تنباکو می‌تواند رگ‌های خونی را منقبض کند و از رسیدن اکسیژن کافی به تمام لایه‌های پوست جلوگیری کند. انقباض عروق خونی باعث شل شدن پوست و افزایش خطر چین و چروک صورت در جوانی می‌شود .همچنین کشیدن سیگار شامل جمع کردن لب‌ها می‌شود که می‌تواند باعث ایجاد چین و چروک در اطراف دهان شود.

حالت‌های تکراری صورت

حرکات و حالات صورت مانند چشم دوختن یا لبخند زدن منجر به خطوط ظریف و چین و چروک می‌شود. هر بار که از عضله صورت استفاده می‌کنید یک شیار در زیر سطح پوست ایجاد می‌شود و با بالا رفتن سن انعطاف‌پذیری خود را از دست می‌دهد. این شیار‌ها می‌توانند به ویژگی‌های دائمی روی صورت شما تبدیل شوند.

عوامل غذایی و محیطی از عوامل ایجاد چروک صورت در جوانی

در بیشتر موارد، افزایش ناگهانی چین و چروک به راحتی قابل برگشت است. اگر اخیراً بیشتر الکل یا قهوه مصرف کرده‌اید یا به رژیم غذایی سنگین سدیم روی آورده‌اید، چین و چروک‌های شما ممکن است نتیجه کم‌آبی بدن باشد. زمانی که بدن شما نیاز بیشتری به آب دارد، این آب را از هر منبع احتمالی از جمله سلول‌های پوست شما می‌گیرد و همین مسئله منجر به ایجاد چروک صورت در جوانی می‌شود.

پیشگیری از چروک شدن پوست صورت

شما می‌توانید کارهایی انجام دهید تا چین و چروک‌ها را در پوست صورت خود به حداقل برسانید.

مراقبت روزانه از پوست

مرطوب کردن منظم پوست می‌تواند از خشکی و چروک شدن صورت در جوانی پیشگیری کند. استفاده از محصولات مراقبت از پوست باید متناسب با نیاز پوست باشد.

خواب کافی داشته باشید

خواب کافی داشته باشید. همچنین در هنگام خوابیدن سعی کنید صاف به پشت بخوابید. از روبالشی ابریشمی استفاده کنید.

از کرم‌های ضدچروک استفاده کنید

کرم‌های حاوی رتینوئید می‌توانند به بدن در ساخت کلاژن بیشتر کمک کنند و از چین و چروک صورت در جوانی پیشگیری کنند. متخصصان پوست اغلب رتینول را به‌عنوان درمان اولیه تجویز می‌کنند. همچنین تغییر سبک زندگی می‌تواند از بروز چین و چروک صورت در جوانی جلوگیری کند.

سیگار نکشید،الکل ننوشید و استرس نداشته باشید

 سیگار کشیدن سرعت پیری پوست را افزایش می‌دهد. از استرس دوری کنید و کمتر الکل بنوشید الکل می‌تواند باعث کم آبی بدن شود که پوست را خشک کرده و باعث پیدایش چروک صورت در جوانی می‌شود.

برای پیشگیری از بروز چروک صورت در جوانی، رژیم غذایی سالم داشته باشید

بیشتر بخوانید: درمان چروک صورت با طب سنتی

یک رژیم غذایی سالم که سرشار از آنتی اکسیدان است می‌تواند به کاهش چین و چروک صورت کمک کند. غذاهایی که حاوی سطوح بالایی از آنتی اکسیدان هستند عبارتند از:

  • بلوبری
  • چغندر
  • گردو
  • اسفناج
  • کنگر فرنگی
  • کلم پیچ و شکلات تلخ
  • مصرف غذا‌های قندی را کاهش دهید.

متخصصین تغذیه توصیه می‌کنند برای محافظت از پوست صورت و کاهش چروک صورت در جوانی از خوردن غذا‌ها و نوشیدنی‌های حاوی مواد قندی خودداری کنید.

برنزه شدن چه از طریق نور خورشید باشد و چه از تخت برنزه، باعث قرار گرفتن در معرض اشعه‌های مضر است.

برنزه نکنید

برنزه شدن چه از طریق نور خورشید باشد و چه از تخت برنزه، باعث قرار گرفتن در معرض اشعه‌های مضر است. این اشعه باعث ایجاد چروک صورت در جوانی و ایجاد لکه‌های پیری می‌شود. علاوه‌براین همیشه از ضدآفتاب و عینک آفتابی استفاده کنید.

بیشتر ماهی بخورید (ماهی سالمون)

ماهی‌ها نه تنها منبع خوبی از پروتئین هستند بلکه یکی از اجزای سازنده پوست و منبع فوق‌العاده‌ای از اسیدهای چرب ضروری به نام امگا تری می‌باشند. این اسید چرب به تغذیه پوست کمک کرده و از چروک شدن پوست صورت جلوگیری می‌کند. سویای بیشتری بخورید چراکه تحقیقات نشان می‌دهد خواص سویا به محافظت و التیام بخشی از آسیب‌پذیری نور خورشید کمک می‌کند.

برای جلوگیری از بروز چروک صورت در جوانی میوه و سبزیجات بیشتری بخورید

سویای بیشتری بخورید. تحقیقات نشان می‌دهد خواص سویا به محافظت و التیام بخشی از آسیب‌پذیری نور خورشید کمک می‌کند.

صورت خود را بیش از حد نشویید

شستن بیش از حد صورت، روغن‌های طبیعی و رطوبت پوست را از بین برده و باعث ایجاد چروک صورت در جوانی می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد که مواد زیر می‌تواند چین و چروک صورت را کاهش دهد. بیشتر آن‌ها در انواع درمان مراقبت از پوست چه با نسخه و چه بدون نسخه یافت می‌شوند.

  • آلفا هیدروکسی اسیدها
  • رتینوئیدها
  • ویتامین سی موضعی

درمان‌های خانگی ساده برای از بین بردن چین و چروک صورت

سفیده تخم مرغ

تخم مرغ می‌تواند برای سلامتی پوست شما معجزه کند. تنها کاری که باید انجام دهید این است که مقداری سفیده تخم مرغ را در یک کاسه بریزید کمی هم بزنید و آن را مستقیم روی پوست خود بمالید و اجازه دهید ۱۵ دقیقه روی صورت بماند. سپس آن را با آب گرم بشویید. پروتئین و ویتامین B و E به طور طبیعی خطوط ریز را بهبود می‌بخشند.

روغن زیتون

چند قطره از این روغن را قبل از خواب روی پوست خود بمالید.

آب لیمو

آب لیمو غنی از ویتامین c می‌باشد. کافیست مقداری لیمو را برش دهید و آب آن را روی خطوط ریز صورت خود بمالید. خواص اسیدی لیمو به پوست شما کمک می‌کند روشن‌تر به نظر برسد و چین و چروک‌ها را کاهش دهد.

خواص اسیدی لیمو به پوست شما کمک می‌کند روشن‌تر به نظر برسد و چین و چروک‌ها را کاهش دهد.

آلوئه‌ورا

مقداری ژل برگ را بردارید بر روی پوست خود بمالید. ۱۵ دقیقه صبر کنید سپس با آب ولرم صورت خود را بشویید. همچنین می‌توانید ژل را با مقداری ویتامین E مخلوط کرده بر روی صورت خود بمالید.

ماسک موزبرای جلوگیری از چروک صورت در جوانی

موز را له کنید و روی صورت خود بمالید و اجازه دهید نیم ساعت بماند سپس آن را بشویید.

هویج

هویج سرشار از ویتامین A است که باعث تولید کلاژن می‌شود و در نتیجه پوست را صاف نگه می‌دارد. مقداری هویج را بجوشانید. آن را با مقداری عسل به صورت خمیر درآورید و بر روی صورت خود بمالید. نیم ساعت استراحت دهید و سپس صورت خود را با آب ولرم بشویید.

آناناس

آناناس دارای آنزیم‌هایی است که خاصیت ارتجاعی پوست را بهبود می‌بخشد. این میوه سرشار از فیبر و آنتی اکسیدان است. مقداری گوشت آناناس را مستقیم روی پوست خود بمالید و ۲۰ دقیقه نگه دارید.

آب

یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای حفظ پوست، خوردن آب زیاد است که باعث هیدراته نگه داشتن پوست می‌شود.

تمامی مواردی که ذکر شد، روش‌های طبیعی مراقبت از پوست است که به صورت غیرتهاجمی مانع از ایجاد چروک صورت در جوانی می‌شوند.

آیون ماساژور - بهترین راه ماساژ پوست و یوگای صورت
آیون ماساژور کیوت اسکین، راز جوانی پوست

روش‌های تهاجمی جهت درمان چین و چروک صورت

تکنیک‌های بیشتری برای ترمیم پیری زودرس پوست و چروک صورت در جوانی وجود دارد که توسط متخصصین ارائه می‌شود، که شامل موارد زیر است:

لایه برداری پوست با لیزر

 لیزر، درمانی برای کاهش چین و چروک‌های صورت در جوانی و ناهنجاری‌های ناشی از آسیب آفتاب یا آکنه است. اگر موارد زیر را دارید، کاندیدای ایده آل برای بازسازی پوست با لیزر هستید:

  • خطوط ریز زیر یا اطراف چشم، پیشانی یا دهان
  • چین و چروک زیر یا اطراف چشم، پیشانی یا دهان
  • اسکارهای ناشی از آکنه که باعث پیدایش چروک صورت در جوانی شده است.

 لایه‌برداری با لیزر به طور کلی برای افراد با پوست روشن مناسب‌تر است، زیرا افرادی که پوست تیره دارند در معرض خطر بیشتری برای هیپرپیگمانتاسیون (تیره شدن پوست) با درمان‌های خاص هستند. پس از این درمان باید به مدت 3 ماه از قرار گرفتن در معرض نور خورشید اجتناب شود.

لیفت صورت

لیفت صورت یک عمل جراحی است که طی آن پوست و چربی اضافی صورت و گردن برداشته می‌شود و سفت کردن لایه‌های عضلانی و بافت همبند نیز انجام می‌شود. نتایج معمولا بین 7 تا 10 سال باقی می‌ماند. بوتاکس و پرکننده‌های پوستی (فیلرها) درمان‌های زیبایی هستند که از طریق تزریق، معمولاً در مطب پزشک انجام می‌شوند.

این روش‌ها کم تهاجمی هستند، به این معنی که شامل جراحی نمی‌شوند. بر اساس گزارش انجمن جراحان پلاستیک آمریکا (ASPS)، درمان‌های بوتاکس و پرکننده‌های پوستی در بین مردم بسیار محبوبند و درمان مناسبی برای چروک‌های صورت در جوانی هستند.

بوتاکس شکل خالص شده سم بوتولینوم است که از باکتری‌ها به دست می‌آید.

بوتاکس برای درمان چروک صورت در جوانی

بوتاکس ممکن است به اصلاح چین و چروک‌های پویا مانند پنجه کلاغی اطراف چشم و خطوط افقی روی پیشانی کمک کند.

بوتاکس شکل خالص شده سم بوتولینوم است که از باکتری‌ها به دست می‌آید. اگرچه در مقادیر بیشتر کشنده است، اما مقدار کوچک و تنظیم شده بوتاکس برای اصلاح چین و چروک‌ها استفاده می‌شود. بوتاکس با مسدود کردن سیگنال‌های عصبی در ماهیچه‌هایی که در آن تزریق می‌شود، عمل می‌کند.

بوتاکس یک درمان دائمی نیست و درمان‌های مکرر برای ادامه اثرات کاهش چین و چروک ضروری است. اکثر مردم متوجه می‌شوند که اثر شل کننده عضلات بوتاکس 3 تا 4 ماه باقی می‌ماند.

از آنجایی که بوتاکس به مرور زمان از بین می‌رود، بیشتر عوارض جانبی موقتی هستند. پزشکان به افراد توصیه می‌کنند که ناحیه تزریق را پس از انجام بوتاکس، مالش یا ماساژ ندهند. ماساژ می‌تواند سم را به پوست اطراف پخش کند و باعث افتادگی عضلات و مشکلات دیگر شود.

بیشتر بخوانید: جلوگیری از چروک پوست زودرس

فیلرهای پوستی

پرکننده‌های پوستی ممکن است به حجیم شدن لب‌های نازک کمک کنند. پرکننده‌های پوستی که گاهی به آن پرکننده‌های بافت نرم نیز گفته می‌شود، موادی هستند که برای تزریق در زیر سطح پوست برای افزودن حجم و پری ایجاد می‌شوند. مدت زمان ماندگاری فیلر  متفاوت است. برخی از پرکننده‌ها 6 ماه دوام دارند، در حالی که برخی دیگر تا 2 سال یا بیشتر دوام می‌آورند.

فیلرهای پوستی چه چیزی را می‌توانند اصلاح کنند؟

انواع مختلف فیلرهای پوستی برای درمان علائم مختلف طراحی شده‌اند. بسته به پرکننده انتخاب شده، ممکن است:

  • پر کردن لب‌های نازک
  • پر کردن نواحی کم عمق صورت
  • کاهش یا از بین بردن سایه یا چین و چروک زیر چشم ناشی از پلک پایین
  • پرکردن چین و چروک‌های ساکن به خصوص در قسمت پایین صورت

چین و چروک‌های ساکن شامل چین و چروک‌های اطراف دهان و در امتداد گونه‌ها می‌شوند. این چین و چروک‌ها معمولاً در نتیجه از دست دادن کلاژن و خاصیت ارتجاعی پوست به وجود آمده‌اند.

رایج ترین مشکلات فیلرها عبارتند از:

  • بثورات پوستی
  • خارش
  • ایجاد جو
  • قرمزی
  • کبودی
  • خونریزی
  • تورم

تفاوت‌فیلر و بوتاکس

به طور خلاصه، تفاوت‌های بین بوتاکس و فیلرها عبارتند از:

  • بوتاکس: ماهیچه‌ها را منجمد می‌کند تا چین و چروک‌های ناشی از حالات صورت را متوقف کند. این چروک‌ها معمولاً در قسمت بالایی صورت، مانند پیشانی و اطراف چشم یافت می‌شوند.
  • پرکننده‌های پوستی: این پرکننده‌ها از اسید هیالورونیک و مواد مشابه برای پر کردن نواحی که حجم و صافی خود را از دست داده‌اند، استفاده می‌ شوند. این نواحی شامل چین و چروک‌های اطراف دهان، لب‌های نازک و گونه‌هایی است که پری خود را از دست داده اند. همچنین ممکن است برای چین و چروک‌های پیشانی، جای زخم و سایر نواحی که نیاز به حجم بیشتری برای ظاهری صاف‌تر دارند، استفاده شود.

از آنجایی که بوتاکس و پرکننده‌ها مواد مختلفی هستند که برای مصارف مختلف طراحی شده اند، گاهی اوقات می‌توان آن‌ها را در یک درمان ترکیب کرد. به عنوان مثال، ممکن است فردی از بوتاکس برای اصلاح خطوط بین چشم‌ها و پرکننده برای اصلاح خطوط لبخند اطراف دهان استفاده کند.

از آنجایی که بوتاکس و پرکننده‌ها مواد مختلفی هستند که برای مصارف مختلف طراحی شده اند، گاهی اوقات می‌توان آن‌ها را در یک درمان ترکیب کرد.

در نهایت شما می‌توانید با مراقبت‌های ساده روزانه، رژیم غذایی متعادل، دوری از استرس و رعایت تمام مواردی که در بالا ذکر شد، پوستی جوان و زیبا داشته باشید. نکته اساسی این است که چین و چروک‌ صورت در جوانی معمولا قابل برگشت است اما بهتر است قبل از ایجاد آن‌ها به فکر پیشگیری باشید.

منبع +++

آیا عوامل غذایی و محیطی در ایجاد چروک جوانی موثر است؟

در بیشتر موارد، افزایش ناگهانی چین و چروک به راحتی قابل برگشت است. اگر اخیراً بیشتر الکل یا قهوه مصرف کرده‌اید یا به رژیم غذایی سنگین سدیم روی آورده‌اید، چین و چروک‌های شما ممکن است نتیجه کم‌آبی بدن باشد. زمانی که بدن شما نیاز بیشتری به آب دارد، این آب را از هر منبع احتمالی از جمله سلول‌های پوست شما می‌گیرد و همین مسئله منجر به ایجاد چروک صورت در جوانی می‌شود.

برای پیشگیری از چروک شدن پوست صورت چه کنیم؟

1. مراقبت روزانه از پوست 2. خواب کافی داشته باشید 3. از کرم‌های ضدچروک استفاده کنید 4. سیگار نکشید،الکل ننوشید و استرس نداشته باشید 5. رژیم غذایی سالم داشته باشید

آیا درمان های خانگی برای برای از بین بردن چین چروک موثر است؟

بله درمان های خانگی ساده مانند تخم مرغ، روغن زیتون، اب لیمو، موز، هویج و آلوئه ورا برای درمان چین چروک صورت موثر است

علت های پیری پوست در جوانی چیست؟

1. قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید 2. مصرف زیاد قند 3. استرس بیش از حد از عوامل ایجاد چروک صورت در جوانی 4. کم خوابی سیگار کشیدن یا قرار گرفتن در معرض دود 5. حالت‌های تکراری صورت 6. عوامل غذایی و محیطی

۲۰ بهمن ۱۴۰۰ ۱۸ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.

18 دیدگاه برای علل پیدایش چین و چروک صورت در جوانی

مرسی واقعا

❤️

Nice

فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی