درمان لک پوست
۱۵ بهمن ۱۴۰۰ ۲۰ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

درمان لک پوست + راهکارهای سریع و خانگی

5/5 - (1 امتیاز)

مراقبت و نگهداری از پوست سالم و شاداب جوانی و همراه کردن حداکثر طراوت و زیبایی آن، هدف و امید خیلی از ماست و عارضه‌های پوستی ناخوشایند و آزاردهنده از جمله مواردی است که نمی‌خواهیم باقی زندگیمان را با آن‌ بگذرانیم. لک پوست یک عارضه بسیار رایج در سنین مختلف بخصوص 20  تا 30 سال است که می‌تواند زیبایی صورت را خدشه‌دار کند و به راحتی بر اثر عوامل مختلف روزمره از جمله نور خورشید ایجاد می‌شود.

آن‌چه خواهید خواند...

لک‌های پوستی معمولا جز آزاری که ممکن است هنگام نگاه کردن به آینه به شما بدهند، ضرری ندارند اما گاهی علائم بیماری‌های پوستی دیگر هستند.

در این مقاله قصد داریم شما را با لک‌های پوستی صورت و درمان لک پوست بیشتر آشنا کنیم. لیستی از درمان‌های خانگی موثر را برای درمان لک صورت و شادابی بیشتر پوست را ارائه می‌کنیم و به شما کمک کنیم تا بفهمید لک‌ها چه زمان بی‌ضرر هستند و چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید .

لک پوست چیست؟

لک اصطلاحی است که به هر نوع علامت در پوست گفته می‌شود که به دلایل مختلف دچار تغییر رنگ شده و متفاوت از پوست سالم و شاداب به نظر می‌رسد. لک‌های پوستی دلایل متعددی دارند و طیف وسیعی از عارضه‌ها و مشکلات پوستی را شامل می‌شوند.

لک‌های پوستی معمولا جز آزاری که ممکن است هنگام نگاه کردن به آینه به شما بدهند، ضرری ندارند اما گاهی علائم بیماری‌های پوستی دیگر هستند.

در قسمت‌های مختلف بدن مثل صورت، کمر، سینه و… ایجاد می‌شوند و دلیل بروز اکثر آن‌ها تجمع بیش از حد نرمال ملانین در پوست است. لک‌ها با توجه به علتی که باعث بروز آن‌ها شده است، شکل، رنگ و تعداد متفاوتی دارند که معمولا درمان لک پوست را نیز متفاوت می‌کند.

به پوستت جون تازه بده

علت ایجاد شدن لک و درمان لک پوست

عوامل متعدد زیادی می‌تواند لک پوستی را ایجاد کنند. برخی این عواملی محیطی هستند و با مراقبت‌های پوستی می‌توان از آن جلوگیری کرد و برخی دیگر به عوامل داخلی بدن مربوط هستند. با آگاهی از علت ایجاد لک پوستی و شناسایی نوع لک صورت، می‌توان به راحتی به جلوگیری و درمان لک پوست پرداخت. عوامل عمده ایجاد لک‌های پوستی شامل:

  • آفتاب‌ سوختگی و تماس زیاد و مداوم پوست با نور آفتاب
  • برخی ویروس‌ها مثل تبخال و آبله مرغان
  • تغذیه و عادات غذایی نامناسب
  • ژنتیک و وراثت
  • بارداری
  • مصرف داروهای هورمونی و داروهای ضدسرطان
  • ابتلا به بیماری‌های التهابی مثل لوپوس و عفونت‌های پوستی
  • بسته شدن منافذ پوستی
  • رادیوتراپی

هستند.

انواع لک پوست

بررسی انواع لک‌های پوستی

این موضوع که لک پوست چیست و دلایل عمده بروز آن کدام است، انواع مختلفی از آن‌ها را نیز ایجاد می‌کند. قبل از اقدام به رفع و درمان آن بهتر است با نوع لک پوست خود با توجه‌به علائم مختلف آن آشنا باشید.

آکنه و جای جوش از شایع‌ترین علل لک پوستی در نوجوانان است که اغلب در صورت، بازو، بخش بالایی کمر و سینه بروز پیدا می‌کند.

بیشتر بخوانید: لکه پوست چیست؟ 

لک آکنه

آکنه زمانی که سبوم (روغن)، باکتری یا کثیفی فولیکولهای مو را مسدود کند، ایجاد، و جوش‌ها و دانه‌های سرسیاه و سرسفید ظاهر می‌شوند. پاپول‌ها، ندول‌ها، پوسچول‌ها و کیست‌های آکنه از انواع مختلف آکنه هستند که می‌توانند باعث انواع لک صورت شوند.

آکنه و جای جوش از شایع‌ترین علل لک پوستی در نوجوانان است که اغلب در صورت، بازو، بخش بالایی کمر و سینه بروز پیدا می‌کند. معمولا به رنگ قرمز و قهوه‌ای مشاهده می‌شود و بسته به شدت و بزرگی جوش‌های آکنه و لک پوستی ناشی از آن، زمان می‌برد تا درمان شود.

داشتن غدد چربی بیش فعال در پوست، تغییرات هورمونی دوران بلوغ، قاعدگی و یائسگی، استرس، اضطراب و افسردگی از دلایل عمده بروز آکنه در صورت هستند و درمان لک پوست صورت در این موارد به تشخیص پزشک بستگی دارد.

 آکنه یک بیماری شایع است و زمانی ایجاد می‌شود که سبوم (روغن)، باکتری و کثیفی فولیکول‌های مو را مسدود کند. از عوارض شایع آکنه می‌توان به لکه‌های تیره، جوش‌های پوستی یا جای زخم برروی پوست اشاره کرد. تغییرات هورمونی در شکل‌گیری آن نقش موثری دارد. همچنین داشتن استرس به‌دلیل افزایش تولید سبوم، آکنه را بدتر خواهد کرد. آکنه می‌تواند به‌صورت زیر ظاهر شود:

  • انواع جوش‌ها
  • جوش‌های سرسیاه
  • جوش‌های سرسفید

لک‌های بارداری

ملاسما یا لک دوران بارداری یک اختلال پوستی و از عوارض رایج بارداری است که به دلیل تغییرات هورمونی و نور آفتاب اتفاق می‌افتد. رنگ لکه‌های ملاسما قهوه‌ای است و در ناحیه بین استخوان گونه و پیشانی ظاهر می‌شود و در اغلب اوقات بعد از بارداری از بین می‌رود.  ملاسما ممکن است بر اثر تغییرات هورمونی دوران یائسگی نیز بروز یابد.

کک و مک

کک و مک، لکه‌های رنگی چند میلی‌متری زیر پوست است که در بین نژادهای مختلف بسیار شایع است و در افراد مختلف با رنگ پوست‌های گوناگون به وفور دیده می‌شود.

منشا این لک‌های پوستی در ژنتیک است اما نور خورشید و آفتاب نیز در بروز و تعداد کک و مک دخالت دارد. کک و مک به رنگ‌های قهوه‌ای کم‌رنگ، قهوه‌ای پررنگ، سیاه، قرمز، زرد یا برنز دیده می‌شود. اغلب در دوران کودکی ظاهر می‌شود و تا حدود 20 سالگی یا بیشتر همراه  فرد است.

کک و مک به هیچ‌وجه خطرناک یا نشانه مشکل در سلامت پوست نیست و نیازی نیست نگران درمان لک پوست د ر این‌گونه موارد باشید.

لک جای زخم

پوست وسیع‌ترین و بیرونی‌ترین عضو بدن است که همیشه احتمال آسیب به آن وجود دارد. زمانی که لایه بیرونی پوست آسیب‌هایی مثل خراش، زخم، سوختگی، ساییدگی و… ببیند، لک زخم ایجاد می‌شود. اتفاقی ساده که هزاران هزار بار در طول زندگی پیش می‌آید.

جای زخم می‌تواند یک پاسخ رایج به سوال علت لک پوست چیست، باشد. زمانی که لایه درم پوست آسیب می‌بیند، جای زخم روی پوست ایجاد می‌شود. درم درواقع لایه عمیق پوست بوده که در آن رگ‌های خونی کوچک (مویرگ‌ها)، غدد عرق، فولیکول‌های مو و انتهای عصبی قرار دارند. هر عاملی که باعث باز شدن پوست شود، زخم‌ها و در نتیجه آن لک‌های ناشی از جای زخم را ایجاد می‌کند.

پوست ممکن است به دلایل مختلف مثل روز اول بازسازی نشود و اثر جای زخم باقی بماند و تبدیل به لک پوستی شود. این لک بسته به جنس پوست و قدرت سلو‌ل‌های پوستی، نوع و عمق زخم و زمان بهبودی می‌تواند پررنگ یا کم‌رنگ باشد. گاهی حتی لک زخم روشن‌تر از باقی نواحی پوست ظاهر می‌شود.

همانطور که انتظار می‌‌رود درباره لک جای زخم هیچ‌ نوع خطری وجود ندارد و شما می‌توانید به درمان لک پوست برای یکدست شدن رنگ پوست و زیبایی بیشتر آن بپردازید.

هایپرپیگمانتاسیون

تولید بیش‌ازحد ملانین می‌تواند باعث ایجاد رنگ ناهموار پوست یا لکه‌های تیره شود. علل هایپرپیگمانتاسیون عبارتند از:

  • قرارگیری درمعرض نورخورشید
  • اسکار آکنه
  • تغییرات هورمونی، مانند دوران بارداری

لک‌های پیری

قرار گرفتن در معرض نور خورشید منجر به فعال شدن بیش از حد سلول‌های رنگدانه پوست می‌شود و تولید ملانین را در نواحی خاصی از پوست تسریع می‌کند که نتیجه آن لکه‌های پیری بی‌خطر است.

 این لکه‌های کوچک و تیره می‌توانند در هر ناحیه از بدن که در معرض نورخورشید قرار گرفته است، ایجاد شوند. آنها بیشتر در افراد بالای 50 سال شایع هستند، اما می‌توانند افراد جوان‌تر را نیز درگیر کنند. لکه‌های پیری نوعی هیپرپیگمانتاسیون هستند.

لک‌های پیری اغلب در سن بالای 40 سال بروز پیدا می‌کنند، تیره‌رنگ رنگ هستند و معمولا به رنگ مشکی یا قهوه‌ای تیره دیده می‌شوند. لکه‌های پیری کاملا بی‌ضرر هستند و درمان لک صورت پیری در اغلب موارد به دلیل بازگشت زیبایی پوست است.

قرار گرفتن در معرض نور خورشید منجر به فعال شدن بیش از حد سلول‌های رنگدانه پوست می‌شود و تولید ملانین را در نواحی خاصی از پوست تسریع می‌کند که نتیجه آن لکه‌های پیری بی‌خطر است.

سرطان پوست

برخی از لک‌های پوست می‌توانند نشانه‌ای از سرطان باشد. لک‌هایی که اگر آن‌ها را در هرجای بدن خود مشاهده کردید، باید نگران شوید. لک‌های پوستی که ممکن است دلیلی بر سرطان باشند، معمولا یکی از ویژگی‌های زیر را دارند:

  • لکه‌ای شبیه به لکه پیری که پوسته پوسته می‌شود.
  • لکه پوستی که در حال شکلگیری و رشد است.
  • لکه پوستی پهنی که یک نقطه پوست طبیعی داخل خود دارد.
  • لکه صورتی یا قرمز رنگی که در وسط فرو رفته است.
  • لکه ای که در شکل، اندازه یا رنگ تغییر می‌کند.

توجه به پوست و آگاهی از عواملی که ممکن است دلیلی برای سرطان پوست باشد، می‌تواند در تشخیص و درمان زودهنگام سرطان پوست کمک کند. برخی علائم بالقوه دیگر سرطان پوست که خوب است با آن‌ها نیز آشنا شوید، شامل موارد زیر است:

  • خالی که در حال شکل‌گیری و رشد است.
  • خالی که نامتقارن، دارای لبه‌های ناهموار و نامنظم باشد.
  • خالی که خونریزی یا خارش دارد.

لک پیسی

پیسی نوعی بیماری با زمینه ژنتیکی یا وراثتی است که در سنین مختلف بروز می‌کند. در این بیماری می‌تواند در تمام نقاط بدن ظاهر شود و سرعت انتشار بالایی نیز دارد. لکه‌هایی که پیسی ایجاد می‌کند با رنگی کاملا روشن‌تر از پوست سالم فرد با ابعاد بزرگ دارد. درمان لک پوست صورت در این موارد حتما باید تحت نظارت دقیق پزشک باشد.

پیسی نوعی بیماری با زمینه ژنتیکی یا وراثتی است که در سنین مختلف بروز می‌کند

پاپول‌ها از انواع لک پوست

پاپول‌ها ضایعات پوستی کوچک و در انواع مختلفی هستند که به‌طور معمول حدود 1 سانتی‌متر قطر دارند. رنگ ظاهری این عارضه پوستی از صورتی تا قهوه‌ای متغیر است.

در برخی موارد به جوش‌ها  نیز پاپول گفته می‌شود. در حالی که پاپول‌ها می‌توانند به‌صورت جداگانه یا خوشه‌ای ایجاد شده و به هر شکلی باشند. نمونه‌هایی از پاپول‌ها عبارتند از:

  • بثورات آبله مرغان
  • اگزما
  • درماتیت
  • پسوریازیس و زونا نیز ممکن است باعث ایجاد پاپول شوند.

ندول‌ها

در بررسی این موضوع که انواع لک پوست چیست می‌توان به عارضه پوستی به نام ندول نیز اشاره کرد. ندول‌ها مجموعه‌ای از بافت بوده که لمس آن نیز سخت است.

در تشخیص اولیه و ظاهری ندول‌ها می‌توان گفت که بزرگتر از پاپول‌ها و با قطر 1 تا 2 سانتی‌متر هستند. باید بدانید که این عارضه در هر سطحی از پوست ایجاد می‌شود. رنگ آن نیز از رنگ گوشتی تا قرمز متفاوت است. تگ‌های پوستی و زگیل نمونه‌هایی از ندول‌ها هستند.

پوسچول

 پوسچول‌ به برآمدگی‌های پر از مایع یا چرک می‌گویند. انواع جوش‌های سرسفید و تاول‌های آبله مرغان از انواع آن بوده که به نوعی آزاردهنده نیز هستند.

تمام بیماری‌های شایع پوستی که تاول و بزرگ‌شدن رگ‌های خونی را به‌همراه دارند، مانند گال و روزاسه، در بروز عارضه پوستی پوسچول نقش اساسی دارند. در صورت عدم مراقبت صحیح از آن، ممکن است انواع لک‌ها را برروی پوست خود شاهد باشید.

موی فرورفته در پوست

در رسیدن به پاسخ علت لک پوست چیست می‌توان به شایع‌ترین دلایل آن اشاره کرد. تکنیک‌های رفع موهای زائد، مانند موچین، اپیلاسیون یا اصلاح، گاهی اوقات می‌تواند منجربه رشد موهای زائد در زیر پوست شود. این موها درواقع به سمت داخل پوست رشد کرده و بیرون آوردن آن باعث بروز لک برروی پوست می‌شود.

افرادی که موهای مجعد دارند ممکن است نسبت‌به افرادی که موهای صاف دارند بیشتر مستعد ابتلا به موهای زیر پوستی باشند. موهای رشد کرده همچنین می‌توانند به کیست‌های مویی بزرگ و پر از مایع تبدیل شوند. این عارضه از نظر ظاهری قرمز، زرد یا سفید بوده و ممکن است لمس آن با احساس ناراحتی و درد همراه باشد.

لک‌های مادرزادی و بدو تولد

 خال‌ها و لک‌های مادرزادی معمولا یا در بدو تولد یا اندکی پس از آن ظاهر می‌شوند که از نظر ظاهر، اندازه، شکل و رنگ متفاوت هستند. خال‌ها و لکه‌های پوره شراب انواعی از خال‌های مادرزادی بوده که معمولا تا آخر عمر باقی می‌مانند. اما برخی از لک‌های مادرزادی مانند همانژیوم به مرور زمان محو می‌شوند.

ملاسما

بروز ملاسما بویژه در دوران بارداری بسیار شایع است. این بیماری پوستی به‌طور معمول با لکه‌های قهوه‌ای مشخص می‌شود. همچنین قرارگرفتن درمعرض نورخورشید و تغییرات هورمونی در ایجاد و افزایش آن نقش اساسی دارد.

سرطان پوست

یکی از بدترین پاسخ‌ها به سوال علت لک پوست چیست اشاره به سرطان‌های پوستی است که می‌تواند لک‌هایی با ظاهر و رنگ متفاوت ایجاد کنند.

باید بدانید که برخی از انواع سرطان پوست، مانند خال‌های تیره با حاشیه‌های نامنظم به نظر می‌رسند. برخی دیگر نیز شبیه دلمه‌های زرد یا برآمدگی‌های قرمز رنگ هستند. در نظر داشته باشید که فقط پزشک شما می‌تواند با اطمینان بگوید که آیا یک لک به‌دلیل سرطان پوست است یا خیر.

سرطان پوست شامل انواع مختلفی است، از جمله:

  • کارسینوم سلول بازال
  • سرطان سلول سنگفرشی
  • ملانوم بدخیم

کیست‌ها

کیست‌ها، کیسه‌های خوش‌خیم (غیرسرطانی) و گردی هستند که داخل آن با ماده‌ای مایع‌مانند پر شده است. این عارضه ممکن است به‌صورت برآمدگی‌هایی با اندازه‌های مختلف بر رو یا زیر پوست ظاهر شود. انواع مختلفی از کیست‌ها وجود دارد که عبارتند از:

  • کیست‌های اپیدرموئید
  • کیست‌های گانگلیونی
  • کیست‌های چربی

تبخال

ویروس هرپس سیمپلکس نوع ۱ (HSV-1) باعث ایجاد تبخال پوستی می‌شود. تبخال‌ها، تاول‌های پر از مایع هستند که بیشتر بر روی دهان و یا اطراف آن ظاهر می‌شوند. این عارضه به‌طور معمول با خارش شدید و احساس سوزن سوزن شدن همراه است. هنگامی که تاول‌ها ناشی از تبخال، باز و تخلیه می شوند، یک لک قرمز یا زرد ایجاد شده که برای بهبود آن بهتراست از کرم‌ها و پمادهای مخصوص استفاده شود.

راهنمای رنگ لک

از فاکتورهای مهم در بررسی و ارائه پاسخ صحیح به سوال علت لک پوست چیست رنگ لک ظاهرشده برروی پوست است. زیرا رنگ لکه‌ها سرنخ‌های مهمی در مورد علت آنها ارائه می‌دهند. در این قسمت به بررسی برخی از رنگ‌های شایع لک پوستی می‌پردازیم.

اسکین اسکرابر، درما اف

رنگ قرمز لک پوست چیست؟

بسیاری از انواع لکه‌ها که بر روی پوست ظاهر می‌شوند، قرمز رنگ هستند. علت این نوع لک می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • جوش‌ها
  • پوسچول
  • آکنه
  • روزاسه
  • واکنش‌های آلرژیک
  • موهای رشد کرده در زیر پوست
  • تبخال
  • انواع خاصی از سرطان پوست

رنگ قهوه‌ای لک پوست چیست؟

سرطان‌های پوست، مانند ملانوم بدخیم، می‌توانند قهوه‌ای تیره یا سیاه به نظر برسند. همچنین برخی از خال‌های مادرزادی و هایپرپیگمانتاسیون ممکن است قهوه‌ای باشند. عارضه پوستی ملاسما نیز باعث ایجاد لکه‌های قهوه‌ای یا قهوه‌ای مایل به خاکستری بر روی پوست می‌شود.

رنگ مشکی لک پوست چیست؟

ملانوم بدخیم به‌طور معمول به‌صورت یک لکه تیره رنگ ظاهر می‌شود. این در حالی است که جوش‌های سرسیاه ممکن است با هاله‌ای قرمز احاطه شده و یا به‌صورت نقاط برجسته و سیاه ظاهر شوند.

رنگ سفید لک پوست چیست؟

جوش‌های سرسفید و انواع خاصی از عفونت‌های قارچی به‌صورت لکه‌های سفید ظاهر می‌شوند.

راه‌های پیشگیری از به وجود آمدن لک در صورت

لک‌ها در هیچ حالتی زیبا نیستند. بنابراین بهتر است قبل از درمان لک پوست  به فکر پیشگیری از به وجود آمدن آن‌ها باشید. همیشه گفته‌اند که پیشگیری بهتر از درمان است.

  • صورت خود را دوبار در طول روز بشویید تا سلول‌های مرده و چربی پوست از سطح پوست پاک و پوست تمیز شود. می‌توانید از آب گرم و پاک‌کننده‌های ملایم صورت مثل صابون‌های روزانه استفاده کنید.
  • پوست خود را بشناسید و با توجه به جنس پوست‌تان از محصولات پوستی استفاده کنید.
  • با توجه به نوع پوست و عاداتی که دارید، از مرطوب کننده استفاده کنید تا خشکی پوست به حداقل برسد.
  • روتین پاکسازی پوست داشته باشید.
  • از محصولات آرایشی کمتر استفاده کنید و در صورت استفاده در پایان روز به خوبی پوست را بشویید و روتین مراقبت پوستی شبانه را انجام دهید.
  • برچسب روی محصولات بهداشتی را بخوانید و محصولی انتخاب کنید که ضد آکنه باشد.
  • محصولات آرایشی و بهداشتی خود را با دیگران به اشتراک نگذارید و از محصولات دیگران نیز استفاده نکنید.
  • جوش‌ها را فشار ندهید تا پوست ملتهب و تحریک نشوید و دچار عفونت نشوید.
  • با دست کثیف پوست صورت خود را لمس نکنید، بخصوص پوست ملتهب را.
  • روکش بالشت خود را مرتب عوض کنید تا باکتری‌هایی که در آن تجمع می‌یابند، با پوست شما برخورد نداشته باشند.
  • از نور خورشید دوری کنید و از پوست خود در مقابل آن محافظت کنید؛ کرم ضدآفتاب مناسب را هر دو ساعت یکبار تمدید کنید. هنگام بیرون رفتن می‌توانید از کلاه‌های آفتابی استفاده کنید. سعی کنید با پوشیدن لباس مناسب، تماس پوست و نور خورشید را به حداقل برسانید.
  • از غذاهای چرب و ناسالم دوری کنید. سعی کنید میوه و سبزیجات در رژیم روزانه خود داشته باشید.
  • به اندازه کافی آب و نوشیدنی بخورید (حداقل 8 لیوان در روز) تا دچار کم آّبی نشوید. کم آبی ممکن است به غدد چربی پوست شما سیگنال دهد که چربی بیشتری تولید کنند. همچنین ظاهری کدر به پوست شما می‌دهد و باعث التهاب و قرمزی می‌شود.
  • ورزش کنید. ورزش منظم برای تمام اعضای بدن از جمله پوست مفید است. در حین ورزش از پوشیدن لباس‌هایی که باعث تحریک پوست می‌شوند، خودداری کنید. بلافاصله پس از ورزش دوش بگیرید و پوست را تمیز کنید.
  • برخی تحقیقات نشان می‌دهند استرس می‌توانند باعث جوش و آکنه شود. تا جای ممکن از استرس مخرب دوری کنید.
  • بعضی قرص‌های هورمونی مثل قرص‌های ضدبارداری می‌تواند در کنترل و درمان لک پوست و لک‌های ناشی از تغییرات هورمونی کمک‌کننده باشند. با مشورت پزشک می‌توانید از آن‌ها نیز استفاده کنید.
  • با توصیه پزشک مکمل روی (زینک) مصرف کنید. تحقیقات نشان می‌دهد افراد مبتلا به آکنه نسبت به افرادی که پوست سالم و شفاف‌تری دارند، مقدار کمتری روی در خون خود دارند.
سفیده تخم مرغ دارای آنتی‌اکسیدان طبیعی و پروتئین‌هایی است که باعث سلامت، شادابی و شفاف شدن پوست می‌شوند.

لکه‌های پوستی چگونه درمان می‌شوند؟

یکی از دغدغه‌های مهم افراد در مراقبت و حفظ سلامت پوست این است که درمان لک پوست چیست؟ اگرچه بسیاری از انواع لک‌های پوستی نیازی به درمان ندارند، اما بسیاری از افراد ممکن است به دلایل زیبایی بخواهند آنها را درمان کنند. نوع لک پوستی گزینه‌های درمانی را تعیین می‌کند و این‌کار باید تحت نظر و مشورت پزشک متخصص انجام شود.

درمان آکنه

 لک‌های ناشی از آکنه را می‌توان با کرم‌های موضعی مانند بنزوئیل پراکسید درمان کرد. این محصولات در رفع خشکی پوست و از بین‌بردن باکتری‌های مولد آکنه بسیار موثر هستند.

شستن صورت دو بار در روز با یک پاک‌کننده حاوی بنزوئیل پراکسید یا اسیدسالیسیلیک می‌تواند به درمان انواع خاصی از آکنه کمک کند. علاوه‌بر این، داروهایی به نام رتینوئیدها نیز تاثیر زیادی در باز کردن منافذ و جلوگیری از بروز آکنه و انواع جوش‌ها دارند.

برای مشاهده اثرات قابل توجه در درمان آکنه و لک‌های ناشی از آن، به زمان زیادی در بازه 6 تا 8 هفته نیاز است. همچنین برای رفع آکنه‌های مداوم، متخصص پوست ممکن است یک داروی موضعی یا خوراکی تجویز کند.

باید بدانید که برخی از درمان‌های تجویزی برای آکنه و هایپرپیگمانتاسیون دارای عوارض جانبی بوده که بهتر است قبل از شروع درمان در مورد هرگونه عوارض جانبی احتمالی آن با متخصص پوست خود صحبت کنید. برای کاهش سطح استرس و تعادل هورمون‌های خود، تغییر رژیم غذایی و بهبود سبک زندگی را فراموش نکنید.

درمان هایپرپیگمانتاسیون و ملاسما

اگر می‌خواهید بدانید که درمان لک پوست چیست؟ ابتدا باید عامل بروز آن را به‌خوبی بشناسید. در صورتی که لک صورت شما به‌دلیل بیماری پوستی هایپرپیگمانتاسیون و ملاسما  است، درمان‌های زیر به شما کمک می‌کند:

  • استفاده از داروی بدون نسخه یا نسخه‌ای حاوی هیدروکینون که برای روشن‌کردن لکه‌های تیره پوست گزینه خوبی محسوب می‌شود.
  • کورتیزون یا کرم ترتینوئین نسخه‌ای
  • لیزر درمانی

درمان موهای زیرپوستی

 برخی از نکات مهم در جلوگیری و درمان رشد موهای زیرپوستی عبارتند از:

  • اصلاح و شیوکردن مو فقط در جهت رشد آن
  • استفاده از ژل اصلاح
  • استفاده از تیغ‌های تمیز و تیز
  • استفاده از یک اسکراب لایه‌بردار برای کمک‌به رهاسازی موهای گیرافتاده در زیر پوست

درمان لک مادرزادی

 اگر در پاسخ به این سوال که درمان لک پوست چیست؟ به این نتیجه رسیدید که این عارضه به‌طور مادرزادی رخ داده است، بهتر است برای درمان آن گزینه‌های زیر را در نظر بگیرید:

  • لیزر درمانی
  • داروهایی مانند پروپرانولول، تیمولول یا کورتیکواستروئیدها که می‌توانند خال‌های مادرزادی خاصی را کوچک کنند.
  • جراحی برای برداشتن خال مادرزادی که برای این‌کار حتما به افراد متخصص و باتجربه مراجعه کنید. زیرا ممکن است خطرناک باشد.

درمان تبخال

تبخال معمولا در عرض ۲ هفته خودبه‌خود از بین می‌رود. همچنین یک متخصص پوست ممکن است یک داروی ضدویروسی خوراکی یا موضعی را برای درمان تبخال تجویز کند.

درمان سرطان پوست

 اگر در نتیجه تحقیق درباره این سوال که علت لک پوست چیست؟ به گزینه ناخوشایند سرطان برخورد کردید، نگران نباشید و برای درمان آن به افراد متخصص مراجعه کنید. زیرا اگر فرد درمان را در مراحل اولیه بیماری شروع کند، سرطان پوست به‌راحتی قابل درمان است. درمانی که فرد دریافت می‌کند به نوع سرطان پوست بستگی دارد. برخی از گزینه‌های درمانی ممکن عبارتند از:

  • برداشتن سلول‌های سرطانی با جراحی
  • استفاده از داروهای موضعی برای از بین‌بردن سلول‌های سرطانی
  • پرتو درمانی

بهترین درمان‌های خانگی برای درمان لک پوست صورت

تخم مرغ

سفیده تخم مرغ دارای آنتی‌اکسیدان طبیعی و پروتئین‌هایی است که باعث سلامت، شادابی و شفاف شدن پوست می‌شوند. همچینین باکتری‌های مضر پوستی که ممکن است دلیل آکنه باشند را از بین می‌برند.

سفیده تخم مرغ برای شفاف شدن لک‌های ناشی از آکنه، پیری و جای زخم مفید است.

روش استفاده از تخم مرغ برای درمان لک پوست: سفیده تخم مرغ را جدا کنید و آن را روی پوست و محل لک صورت پخش کنید. 20 تا 30 دقیقه به ماسک فرصت دهید و پس آن با آب ولرم بشویید. این ماسک را دوبار در هفته استفاده کنید.

آلوئه‌ورا

آلوئه‌ورا پوست را صاف و شاداب می‌کند و با افزایش تولید کلاژن و الاستیک در درمان بیماری‌های پوستی مانند خراشیدگی، بثورات، آکنه و التهاب و لک پوستی موثر است.

استفاده روزانه از ماسک آلوئه‌ورا اثرات آکنه، لک ناشی از پیری و هایپرپیگمانتاسیون را کاهش می‌دهد. شما می‌توانید از مرطوب‌کننده‌ها و محصولات پوستی حاوی آلوئه‌ورا نیز استفاده کنید.

روش استفاده از آلوئه‌ورا برای درمان لک پوست صورت: ماده ژله ماننده آلوئه‌ورا را از داخل آن خارج کنید و روی پوست بمالید. 20 الی 25 دقیقه به آن فرصت دهید و سپس با آب گرم به آرامی بشویید. اگر آلوئه‌ورا برای شما خیلی خیس و چسبناک نیست، می‌توانید شب تا صبح نیز آن را روی پوست صورت بگذارید و صبح بشویید.

سرکه سیب برای درمان لک پوست صورت

اسید موجود در سرکه سیب می‌تواند التهاب آکنه و اسکار را کاهش دهد و اثرات باقی‌مانده از آن‌ها را کم کند.

روش استفاده: یک پیمانه کوچک سرکه سیب را با دو پیمانه آب مخلوط کنید. این مخلوط را روی پوست تمیز بمالید و بعد از 5 تا 20 دقیقه بشویید. از این ماسک می‌توانید یک یا دوبار در روز استفاده کنید.

زردچوبه برای درمان لک پوست

همانند سایر موادی که تا به حال معرفی کردیم، زردچوبه نیز خاصیت ضدالتهاب، ضدباکتری و آنتی‌اکسیدانی دارد که میتواند به پاکسازی پوست از قارچ و باکتری و کاهش التهاب پوستی کمک کند.

ماسک زرد چوبه در درمان لک ناشی از آکنه و کک‌ومک موثر است.

روش استفاده از زردچوبه برای درمان لک پوست: مقدار کافی زرد چوبه را با کمی ماست یا آب مخلوط کنید. کامل روی پوست خود بمالید و 15 الی 0 دقیقه به آن اجازه دهید تا خشک شود و اثر کند. سپس با آب گرم بشویید.

چای سبز

چای سبز سرشار از آنتی اکسیدان طبیعی است و نوشیدن روزانه چای سبز می‌تواند به درمان لک صورت و کاهش التهابات پوستی کمک کند. کرم‌ها و لوسیون‌های چای سبز نیز می‌توانند موثر باشند.

روش استفاده: روزی یک یا دو فنجان بنوشید.

عسل و دارچین برای درمان لک پوست

عسل و دارچین هر دو کاهنده التهاب پوستی هستند و از رشد باکتری‌های مضر جلوگیری می‌کنند. مطالعات نشان می‌دهد استفاده از ماسک عسل یا ماسک دارچین و عسل روی پوست به همراه شست‌وشوی صورت با صابون ضدباکتری می‌تواند آکنه و آثارش را درمان کند.

روش استفاده: مقداری عسل را با دارچین ترکیب کنید و برای 20 دقیقه رو پوست بگذارید. سپس با آب ولرم بشویید.

سیب‌زمینی

آب سیب‌زمینی حاوی آنزیم‌هایی که باعث سفید و شفاف شدن پوست می‌شود و می‌تواند در کم‌رنگ شدن لک‌های پوستی اثر داشته باشد.

روش استفاده از سیب‌زمینی برای درمان لک پوست: سیب‌زمینی را رنده کنید و آب آن را بگیرید. روی پوست و محل لک بگذارید و 10 دقیقه فرصت استراحت به آن بدهید. سپس با آب ولرم بشویید.

گوجه فرنگی

آب گوجه‌فرنگی حاوی آنتی اکسیدان و ویتامین ث است و می‌تواند لک‌های ناشی از پیری و آفتاب را از بین ببرد و پوست را شفاف و درخشان کند.

روش استفاده: گوجه را له یا رنده کنید. تفاله گوجه را روی پوست بمالید و بعد از 10 دقیقه با آب خنک بشویید. از این ماسک هر شب استفاده کنید.

روغن‌های گیاهی موثر برای درمان لک پوست صورت

روغن ارگان، زیتون، کرچک، نارگیل، روغن بادام و سایر روغن‌های مفید برای پوست، هر کدام بسته به جنس پوست شما و ویژگی‌هایی که دارند، می‌توانند در از بین بردن و درمان لک صورت موثر باشند.

روش استفاده: قطره روغن روی پوست بچکانید و چند دقیقه با انگشتان دست به آرامی در همجای صورت بخصوص در محل لک ماساژ دهید. بگذارید تمام شب روی پوست بماند و صبح با آب و صابون بشویید.

روغن ارگان، زیتون، کرچک، نارگیل، روغن بادام و سایر روغن‌های مفید برای پوست، هر کدام بسته به جنس پوست شما و ویژگی‌هایی که دارند، می‌توانند در از بین بردن و درمان لک صورت موثر باشند.

نسل جدید لیزرها در درمان لک صورت

اگر لک صورت، سلامت و زیبایی صورت شما را تهدید می‌کند و درمان‌های خانگی برای شما کاربردی نیست، لیزر درمانی می‌تواند راه درمانی مناسبی باشد. در سال‌های اخیر استفاده از لیزر با طول موج‌های متفاوت برای کنترل و درمان لک پوست بسیار گسترده شده است. نتیجه استفاده از لیزر برای درمان لک‌های پوستی بسیار رضایت‌بخش و کاملا محسوس است و ضرر خاص و جبران‌ناپذیری نیز وارد نمی‌کند.

لیزر اربیوم

لیزر اربیوم برای از بین بردن چین و چروک های سطحی، جای جوش، رد زخم و لکه‌های پیری روی صورت، دست ها، گردن یا سینه استفاده می‌شود. از مزایای لیزر اربیوم، سوزاندن حداقل بافت اطراف، داشتن حداقل عوارض جانبی مانند تورم، کبودی و قرمزی و زمان بهبودی سریع‌تر است. لیزر اربیوم در رنگ‌های تیره‌تر پوست عملکرد بهتری دارد.

افرادی که قبلا با لیزر درمان شده و دچار مشکلاتی مثل تغییر رنگ پوست، ایجاد زخم روی پوست و یا زخیم شدن بافت روی پوست شده‌اند، همچنین افرادی که دچار اختلالات پوستی، اختلالات خونی و مشکل در سیستم ایمنی بدن خود هستند، زنان باردار و شیرده باید پیش از انجام لیزر با پزشک خود مشورت کنند.

لیزرهای فرکشنال

لیزرهای فرکشنال در هر زمان تنها بخشی از پوست را هدف قرار می دهند. انرژی لیزر به هزاران پرتو کوچک شکسته می‌شود تا تنها بخشی از پوست که هدف قرار گرفته است، درمان شود. از لیزرهای فرکشنال می‌توان برای درمان تعدادی از لک های مرتبط با افزایش سن، خلاص شدن از شر رنگدانه های زیاد، اسکار آکنه و چین و چروک استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: لک پوست و کبد؛

لیزر فرکشنال کربن دی اکسید برای درمان لک پوست

لیزر فرکشنال کربن دی اکسید سال‌هاست که برای درمان مشکلات پوستی مختلف از جمله چین و چروک، اسکار، زگیل ، بزرگ شدن غدد چربی روی بینی و سایر بیماری‌ها استفاده می‌شود. در جدیدترین تکنولوژی این نوع لیزر، پرتوهای نور پیوسته در یک الگوی اسکن برای حذف لایه های نازک پوست با حداقل آسیب حرارتی ارسال می شود و لک پوستی را از بین می‌برند. بهبودی تا دو هفته طول می کشد.

با کمک لیزرهای کربن دی اکسید می‌توان جای جوش، لک پیری، لک بارداری، آسیب‌های خورشیدی و سرطان پوست را در حداقل زمان ممکن درمان کرد.

لیزرهای پالس رنگی

لیزرهای رنگی پالسی برای درمان مشکلات پوستی مرتبط با رگ‌های خونی شما استفاده می شود. این لیزرها از نور زرد متمرکز برای گرم کردن پوست، جذب رنگدانه‌ها و در نتیجه درمان لک پوست  و خال استفاده می‌کنند. لیزرهای پالس رنگی می‌توانند در درمان لک ناشی از بارداری (ملاسما)، جای زخم و جوش و لک پسوریازیس اثر مطلوبی ارائه کنند.

IPL (نور پالسی شدید)

از نظر فنی، IPL ( نور پالسی شدید ) لیزر نیست، اما برای درمان چندین مشکل پوستی مشابه لیزر استفاده می‌شود. این تکنیک از انرژی نور برای هدف قرار دادن رنگ خاصی در پوست شما استفاده می‌کند و می‌توان به کمک آن به درمان لک پوست، ترمیم جای زخم، آسیب‌های ناشی از نور خورشید، لک های مادرزادی و هایپرپیگمانتاسیون استفاده کرد.

لک‌های پوستی میتوانند آزاردهنده یا زیبا باشند. این مسئله‌ای است که جدا از نوع و شکل لک به طرز تفکر شما بستگی دارد. نگه داشتن لک‌ها روی پوست یا درمان کردن آن‌ها انتخاب شخصی شماست اما در هر صورت بهتر است با پوست خود و نوع لک‌ی که دارید آشنا باشید تا مطمئن شوید خطری برای سلامت‌تان نباشد و در صورت قصد درمان، به راحتی به آن بپردازید.

در این مقاله سعی کردیم شما را با انواع لک پوستی و منشا آن، روش‌های جلوگیری، درمان‌های خانگی و درمان با لیزر آشنا کنیم. امیدواریم توانسته باشیم به شما در بهبود سلامت و شادابی پوست‌تان کمکی کرده باشیم.

منبع +++++++

علت ایجاد شدن لک چیست؟

آفتاب‌ سوختگی و تماس زیاد و مداوم پوست با نور آفتاب 2. برخی ویروس‌ها مثل تبخال و آبله مرغان 3. تغذیه و عادات غذایی نامناسب 4. ژنتیک و وراثت 5. بارداری 6. مصرف داروهای هورمونی و داروهای ضدسرطان

لک آکنه به چه صورت است؟

آکنه و جای جوش از شایع‌ترین علل لک پوستی در نوجوانان است که اغلب در صورت، بازو، بخش بالایی کمر و سینه بروز پیدا می‌کند. معمولا به رنگ قرمز و قهوه‌ای مشاهده می‌شود و بسته به شدت و بزرگی جوش‌های آکنه و لک پوستی ناشی از آن، زمان می‌برد تا درمان شود.

پاپول‌های پوستی چیست؟

پاپول‌ها ضایعات پوستی کوچک و در انواع مختلفی هستند که به‌طور معمول حدود 1 سانتی‌متر قطر دارند. رنگ ظاهری این عارضه پوستی از صورتی تا قهوه‌ای متغیر است.

لک پوست چیست؟

لک اصطلاحی است که به هر نوع علامت در پوست گفته می‌شود که به دلایل مختلف دچار تغییر رنگ شده و متفاوت از پوست سالم و شاداب به نظر می‌رسد. لک‌های پوستی دلایل متعددی دارند و طیف وسیعی از عارضه‌ها و مشکلات پوستی را شامل می‌شوند.

۱۵ بهمن ۱۴۰۰ ۲۰ دیدگاه
اشتراک گذاری

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.

20 دیدگاه برای درمان لک پوست + راهکارهای سریع و خانگی

ببخشید لک های ریز دیرتر میرن؟

فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی