شستن صورت با شامپو بچه
۱۲ دی ۱۴۰۰ ۱۱ دیدگاه zohre.kh

شستن صورت با شامپو بچه! درست یا غلط؟

2.9/5 - (9 امتیاز)

شاید شستن صورت به نظر برخی یک اتفاق روزمره و ساده به نظر بیاید و زیاد آن را جدی نگیرند. فکر کنند با آب هم صورت شسته و آلودگی‌های منافذ پوست خارج می‌شود. باید بگوییم این تصور بسیار اشتباه و آسیب‌زننده است. هر شخص روزانه خصوصاً اگر فعالیت بیرون منزل داشته باشد، آلودگی و باکتری زیادی را جذب پوست خود می‌کند که اگر شسته و ضدعفونی نشود، باعث به وجود آمدن مشکلات پوستی مانند حساسیت، التهاب، خارش، سوزش، جوش، آکنه، لک، کدر شدن و باز شدن منافذ پوست خواهد شد. این مقاله از کیوت مگ را به شستن صورت با شامپو بچه اختصاص داده‌ایم، در ادامه با ما همراه باشید.

استفاده از شوینده‌های ملایم و مناسب و همچنین اطلاع از نحوه صحیح شستشو و دفعات مناسب و دقیق در سلامت پوست افراد تأثیر بسیار زیادی دارد.

شستن صورت با شامپو بچه یکی از گزینه‌های مقرون‌به‌صرفه و مناسب است که باعث بروز حساسیت‌ها و مشکلات پوستی نمی‌شود؛ و این در حالی است که استفاده از شوینده‌های بسیار قوی و نامناسب می‌تواند آسیب بسیار زیادی به صورت شما بزند. در این مقاله با ما همراه باشید تا همه چیز در مورد شستن صورت با شامپو بچه، راهکارها، مزایا و معایب آن را برایتان شرح دهیم.

بزرگسالان ممکن است پوستی چرب، خشک، حساس، مختلط و نرمال داشته باشند که هر یک از این‌ها نیازمند مراقبت‌های خاصی است

شستن صورت با شامپو بچه برای بزرگسالان

بزرگسالان قطعاً باید برای شستن صورت خود در طول روز یا در انتهای آن پس از ساعت‌ها قرار گرفتن در معرض آلودگی‌ها از شامپوهای مخصوص و مناسب با پوست خود استفاده کنند تا پوست صورتشان آسیب نبیند.

شامپوهای مخصوص بزرگسالان دارای فرمولاسیون و ترکیبات شیمیایی بسیار قوی هستند و می‌توانند به پوست حساس صورت آسیب برسانند و موجب خشکی، التهاب و خارش پوست شوند. پس برای انتخاب شامپوی شستشوی صورت باید دقت لازم را به خرج داد.

هر چقدر انسان از دوران کودکی خود گذر کند، جنس پوستش نیز دستخوش تغییر می‌شود. بزرگسالان ممکن است پوستی چرب، خشک، حساس، مختلط و نرمال داشته باشند که هر یک از این‌ها نیازمند مراقبت‌های خاصی است. در واقع برای شستن هر نوع پوست یک شوینده با خواص منحصربه‌فرد نیاز است.

مثلاً پوست چرب باعث ایجاد جوش و آکنه می‌شود و باید از شوینده‌ای استفاده کرد که PH آن را به حد نرمال نزدیک کند. در مقابل، پوست خشک باعث ایجاد التهاب و قرمزی می‌شود و نمی‌توان برای شستن آن از هر شوینده‌ای استفاده کرد؛ زیرا ممکن است حساسیت پوست را بیشتر کند. به‌طور کلی برای شستن صورت باید از شامپوهایی استفاده کرد که ترکیبات ملایم‌تری دارند. شستن صورت با شامپو بچه گزینه مناسبی است که پیش روی بزرگسالان قرار دارد؛ زیرا کودکان پوست لطیف و حساسی نسبت به بزرگسالان دارند و ترکیبات فرمولاسیون شامپوهای مخصوص این رده سنی بسیار ملایم‌تر از شامپوهای مخصوص بزرگسالان است و از این نظر حساسیت و التهاب خاصی برای پوست صورت بزرگسالان ایجاد نمی‌کند.

بیشتر بخوانید: مراقبت‌های بعد از شستشوی صورت

فیس براش آیلو پرو
یک دستگاه با دو قابلیت: شستشوی پوست و ماساژ صورت

در شستن صورت با شامپو بچه لازم است نکاتی را رعایت کنید که در این بخش برایتان شرح می‌دهیم.

  • شما ممکن است در طول روز فعالیت‌های مختلفی انجام دهید. قطعاً در طی انجام فعالیت‌های روزمره‌تان متوجه شده‌اید که آلودگی‌های محیطی را جذب پوست صورت خود کرده‌اید. کافی است در انتهای روز در آینه به پوست خود نگاه کنید. خواهید دید که چقدر کدر شده است و شفافیت خود را از است داده است. کاری که باید انجام دهید این است که حداقل قبل از خواب صورت خود را با شامپو بچه ملایم شستشو دهید تا آلودگی‌هایی که در طی روز بر پوستتان نشسته، رفع شود.
  • بهتر است هر روز صبح بعد از بیدار شدن از خواب نیز مجدداً صورت خود را بشویید تا علاوه بر پریدن خوابتان و ایجاد شادابی، چربی‌هایی که در طول شب توسط پوستتان ترشح شده را از بین ببرید تا موجب ایجاد آکنه نشوند.
  • حواستان باشد که بهتر است صورت خود را با آب ولرم بشویید؛ زیرا آب سرد باعث ایجاد خشکی و آب گرم موجب باز شدن منافذ پوستتان خواهد شد.
  • اگر در طول روز از لوازم آرایشی مختلف از ضد آفتاب گرفته تا لوازم حرفه‌ای‌تر استفاده می‌کنید، بهتر است هر شب قبل از خواب صورت خود را با شامپو بچه به‌طور کامل شستشو دهید تا مواد شیمیایی موجود در لوازم آرایشی در منافذ پوستتان باقی نماند؛ زیرا باعث از دست رفتن شفافیت، لطافت و نرمی پوست شما می‌شود و نتیجه‌اش پوستی کدر، زمخت و ناسالم خواهد بود.
  • برخی به خاطر خستگی ناشی از فعالیت‌های روزانه خود به جای شستن صورتشان با آب و شوینده مناسب، اقدام به پاک کردن صورت خود با شیرپاک‌کن‌ها و محلول‌های مختلف می‌نمایند که این در درازمدت برای پوست بسیار مضر است. توصیه می‌شود حتماً از آب و شوینده‌ای مناسب مانند شامپو بچه برای شستن صورت خود استفاده کنید.
  • زمان و دفعات شستشوی صورت نیز بسیار حائز اهمیت است. همان‌طور که گفتیم، توصیه می‌شود روزی دو بار، صبح و شب، صورت خود را با شامپو بچه بشویید. سعی کنید به دفعات مکرر این کار را انجام ندهید زیرا شستن بیش از اندازه پوست صورت منجر به خشکی، التهاب و حساسیت‌های پوستی می‌شود.
  • بهتر است هنگام شستن صورت با شامپو بچه، ابتدا پوست خود را با آب کمی مرطوب نمایید. سپس مقدار مناسبی از شامپو بچه را کف دست خود بریزید و کمی ماساژ دهید تا کف کند. حال باید دست کفی خود را بر روی صورتتان بکشید تا تمام نقاط و منافذ پوستتان ضد عفونی شود. می‌نوانید ۲۰ تا ۳۰ ثانیه این کار را ادامه دهید و سپس با آب ولرم صورت خود را کاملاً بشویید و با یک حوله نرم و مناسب آن را خشک نمایید.
بهتر است هنگام شستن صورت با شامپو بچه، ابتدا پوست خود را با آب کمی مرطوب نمایید.
به پوستت جون تازه بده

آیا شستن صورت با شامپو بچه حساسیتی ایجاد نمی‌کند؟

پاسخ این سؤال پس از انجام آزمایش‌های مختلف، «نه» است. شامپو مخصوص کودکان با شامپوی مخصوص بزرگسالان تفاوت‌های بسیاری دارد.

مهم‌ترین تفاوت شامپو بچه با دیگر انواع شامپوها ابتدا در نوع PH و غلظت آن است. مشخصاً مقدار PH شامپو بچه باید طوری تنظیم شود که با PH پوست حساس کودک و چشم او متناسب باشد و موجب سوزش و خارش نشود. به دلیل حساسیت پوست و موی کودکان باید در تهیه مواد اولیه شامپوها اصول بهداشتی به‌طور کامل رعایت شود و در شرایط مناسب و متعادل نگهداری شده تا به دست مصرف‌کننده برسد.

شامپوهای بچه ساخته شده در ایران همگام با تکنولوژی روز دنیا پیش می‌روند و مطابق با استانداردهای داخلی ایران و بین‌المللی امریکا و اروپا ساخته می‌شوند که کیفیت بسیار بالایی دارند و تحت آزمایش‌های مخاطی و پوستی، امتحان خود را پس داده‌اند و موجب خارش، سوزش و التهاب پوست و چشم نمی‌شوند.

مثلاً در آزمایشگاه‌هایی که حساسیت‌های پوستی و مخاطی را در واحد تحقیق و توسعه شرکت تجاری فیروز می‌سنجند، از روش‌های آزمایشگاهی (IN VITRO) استفاده می‌شود که تست‌های مختلف به منظور اطمینان از عدم ایجاد حساسیت توسط محصولات گرفته می‌شود. این تست‌ها عبارت‌اند از:

انجام تست زئین (Zein Test) برای بررسی حساست‌زایی شامپو بچه برای پوست

در تست زئین، حساسیت‌زایی پوستی مواد اولیه شامپوها مورد بررسی قرار می‌گیرد.

در این روش در واقع از حل شدن پروتئین ذرت که شباهت بسیار زیادی با پروتئین موجود در پوست و موی انسان دارد، استفاده می‌شود و در نهایت میزان حساسیت‌زایی آن مشخص می‌گردد.

این آزمایش بر روی تک تک مواد اولیه انجام می‌شود تا برای ساخت شامپو از موادی استفاده شود که کمترین حساسیت را ایجاد می‌کنند یا در حالت بهتر، موجب بروز هیچ گونه حساسیتی نمی‌شوند. عدد زئین مواد اولیه و محصول نهایی باید کمتر از ۱۰۰ باشد تا موجب بروز حساسیت نشود. شامپوهایی که این ویژگی را دارند، برای شستن پوست صورت کاملاً مناسب هستند. 

انجام تست گلبول قرمز خون (RBC)

آزمون گلبول قرمز خون یا RBC سنجش پتانسیل مواد شیمیایی موجود در ترکیبات فرمولاسیون شامپو در تخریب غشای سلولی پوست و موی انسان است. در این آزمایش از خون تازه گوساله استفاده می‌شود و نسبت اکسی هموگلوبینس در مراحل همولیز و دناتوراسیون که آزاد می‌کند بررسی و مقایسه می‌شود که مشخص شود شامپو باعث ایجاد سوزش چشم خواهد شد یا خیر.

در نهایت مواد اولیه‌ای برای تولید شامپو بچه انتخاب خواهد شد که کمترین تأثیر و حساسیت را داشته باشد. شامپویی که از این آزمایش سربلند بیرون بیاید، برای شستن صورت کاملاً مناسب است.

انجام تست حساسیت بر روی غشای کوریو آلانتوئیک (HET-CAM)

در این تست در واقع غشای کوریو آلانتوئیک تخم مرغ نطفه‌دار در روز دهم که هنوز بافت‌های عصبی و ادراکی‌اش به وجود نیامده‌ است بررسی می‌شود.

این بررسی و کنترل از لحاظ سه فاکتور خونریزی، تحلیل و انعقاد پروتئین انجام می‌شود. در نهایت داده‌های به دست آمده از مواد اولیه در جدولی قرار می‌گیرد و با آزمایش‌های جانوری مقایسه می‌گردد و ماده اولیه‌ای انتخاب می‌شود که کمترین میزان حساسیت را ایجاد نماید. شامپوهای مخصوص کودکان از این آزمون سربلند بیرون می‌آیند و برای شستن صورت کاملاً مناسب و ایده آل هستند.

بررسی شستن صورت با شامپو بچه فیروز

در این بخش انواع شامپوهای بچه ملایم و باکیفیت تولید شده توسط شرکت فیروز را به شما معرفی می‌کنیم. هر کدام از این شامپوها ویژگی و خواص متفاوتی دارند و می‌توانند در امر شستشوی پوست‌تان به شما کمک کنند. شامپوهای بچه فیروز عبارت‌اند از:

شامپو و نرم‌کننده بچه فیروز  

این شامپو بچه فیروز یکی از پرفروش‌ترین محصولات این سرکت است که کاربرد بسیار خوبی برای شستشوی پوست صورت بزرگسالان دارد.

استفاده از این شامپو برای افرادی که جراحی پلک یا چشم انجام داده‌اند و افرادی که پوستشان دارای اگزما شده، حساس است و دچار سوختگی شده نیز قابل استفاده است. این شامپوی ملایم و پرکاربرد در بسته‌بندی‌هایی با حجم ۲۰۰ و ۴۰۰ میلی‌لیتر در بازار عرضه شده است و قیمت بسیار مناسبی دارد. از ویژگی‌های این شامپو برای پوست و مو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده از این شامپو برای موها باعث خوش‌حالتی مو می‌شود و از وز شدن و شکستگی تار موهای بزرگسالان جلوگیری می‌کند
  • ‌PH این شامپو کاملاً متناسب با پوست سر و موی کودک است و موجب ترشح چربی اضافه یا خشکی شدید نمی‌شود.
  • شامپو بچه زرد رنگ فیروز عاری از سولفات، الکل، پارابن و مواد صابونی است.
  • این شامپو امتحان خود را در آزمایش‌های حساسیت پوستی و مخاطی پس داده است، هیچ گونه حساسیت پوستی و چشمی ایجاد نمی‌کند و برای شستشوی صورت کاملاً مناسب و ایده آل است.
  • این شامپو به دلیل داشتن ترکیبات ملایم برای چشم کودکان و بزرگسالان سوزشی ایجاد نمی‌کند.
این شامپو بچه فیروز یکی از پرفروش‌ترین محصولات این شرکت است که کاربرد بسیار خوبی برای شستشوی پوست صورت بزرگسالان دارد

بیشتر بخوانید: روش های مدرن مراقبت از پوست

شامپو بچه فیروز با عصاره آلوئه ورا

آلوئه ورا یک گیاه با خواص بی‌نظیر و منحصر به فرد برای پوست و مو است. عصاره این محصول یک ترکیب بسیار مغذی و مفید برای پوست مو است که دارای ۲۰ نوع اسید آمینه مختلف و ضروری بدن انسان است. ترکیبات آلوئه ورا شامل مقادیر بسیار زیادی از ویتامین A، E، B6، B2 و B12 است. این ویتامین‌ها، خصوصاً ویتامین A و E برای درمان سوختگی، اگزما و آفتاب‌سوختگی بسیار کمک‌کننده هستند و باعث لطافت، نرمی و آبرسانی به پوست می‌شوند. ویژگی‌های شامپو بچه فیروز با عصاری آلوئه ورا برای بهبود وضعیت پوست و مو عبارت‌اند از:

  • شستشوی موی سر با شامپو بچه فیروز حاوی عصاره آلوئه ورا باعث کاهش التهابات و خارش پوست سر می‌شود.
  • استفاده از این شامپو به‌طور مداوم موجب از بین رفتن شوره سر و کاهش ریزش مو می‌شود.
  • ترکیبات عصاره آلوئه ورا این شامپو منجر به ایجاد رطوبت، لطافت و نرمی مو می‌گردد.
  • این شامپو PH ای متناسب با PH پوست کودک دارد و موجب بروز مشکلات پوستی نمی‌شود.
  • شامپو بچه سبز رنگ فیروز بدون هر گونه پارابن، مواد صابونی و الکل است.
  • برای بزرگسالانی که موهای خشک، حساس و آسیب‌دیده دارند مناسب است و موجب تحریک پوست و افزایش التهابات آن نمی‌شود.
  • شامپو بچه فیروز هیچ گونه حساسیت پوستی و چشمی ایجاد نمی‌کند و مناسب شستشوی پوست صورت است و یقیناً سوزش چشم را به همراه نخواهد داشت.

شامپو بچه بابونه فیروز

عصاره بابونه حاوی ترکیبات مفیدی است که نرمی و لطافت ویژه‌ای برای پوست به ارمغان می‌آورد. علاوه بر این، بابونه حاوی ترکیبات ضدالتهاب است و در اغلب کرم‌های مرطوب‌کننده دست و صورت استفاده می‌شود. خواص و ویژگی‌های شامپو بچه فیروز حاوی عصاره بابونه برای پوست و مو شامل موارد زیر است:

  • شامپو بچه فیروز حاوی عصاره بابونه باعث روشن شدن و درخشندگی موها می‌شود.
  • این شامپو همان‌طور که گفته شد دارای اثرات ضد التهاب است و وضعیت پوست سر را بهبود و التیام می‌بخشد.
  • ترکیبات این شامپو بسیار ملایم است و باعث بروز حساسیت‌های پوستی نمی‌شود و چشم را نیز نمی‌سوزاند. به همین جهت برای شستن صورت بسیار مناسب است.
  • شامپو بچه فیروز با عصاره بابونه دارای PH ای خنثی است و مناسب با پوست حساس کودکان است.
  • ترکیبات شامپو بابونه فیروز عاری از هر نوع مواد صابونی، پارابن و الکل است.

شامپو ویتامینه فیروز

شامپو بچه ویتامینه فیروز یکی از شامپوهای بسیار کاربردی این شرکت است که برای موهای ضعیف، آسیب‌دیده، شکننده و در حال ریزش کودکان و بزرگسالان ساخته شده است. اصلی‌ترین عنصر فرمولاسیون این شامپو، ویتامین E است که خاصیت نرم‌کنندگی، ترمیم‌کنندگی و ضد التهاب دارد. به غیر از آن، ویتامین B5 در ترکیبات این شامپو باعث تقویت ریشه موها و جلوگیری از ریزش آن‌ها می‌شود.

 ویژگی‌های شامپو ویتامینه این شرکت عبارت‌اند از:

  • شامپو ویتامیه حاوی PH ای خنثی است که سازگار با پوست سر کودکان و صورت بزرگسالان است.
  • مانند دیگر محصولات فیروز، این شامپو نیز فاقد هر نوع پارابن، الکل و مواد صابونی است و هیچ گونه حساسیت چشمی شامل سوزش و اشک و هیچ گونه حساسیت پوستی شامل قرمزی، التهاب و … ایجاد نمی‌کند. 
پروتئین مهم‌ترین عنصر سازنده موها است و شامپو پروتئینه فیروز به دلیل داشتن مقادیر زیادی از پروتئین باعث تقویت، ترمیم و رشد بهتر موها می‌شود

شامپو بچه پروتئینه فیروز

پروتئین مهم‌ترین عنصر سازنده موها است و شامپو پروتئینه فیروز به دلیل داشتن مقادیر زیادی از پروتئین باعث تقویت، ترمیم و رشد بهتر موها می‌شود. پروتئین موجود در این شامپو خاصیت نرم‌کنندگی دارد و مانع از وز شدن موها می‌شود. از ویژگی‌ها و خواص این شامپو می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • سازگاری بالای PH این شامپو با پوست سر و صورت باعث می‌شود یک گزینه بسیار مناسب جهت شستن صورت باشد.
  • این شامپو هیچ نوع حساسیت پوستی ایجاد نمی‌کند و موجب التهاب، قرمزی و خارش پوست نمی‌شود.
  • ترکیبات این شامپو فاقد موادی است که باعث سوزش چشم می‌شود، فلذا جهت شستشوی پوست صورت مناسب است.

شستشوی صورت با شامپو بچه برای درمان اگزما

مشخصاً کودکان و به‌طور کلی افرادی که پوست بسیار حساسی دارند نباید از محصولاتی استفاده نمایند که مواد تحریک‌کننده‌ای مانند پارابن، الکل، عطر و اسانس‌های مختلف دارد. شامپوهای مخصوص کودکان پیش از رسیدن به دست مردم با انجام آزمایش‌های مختلف اعتبارسنجی شده‌اند تا اطمینان کامل از نبود مواد حساسیت‌زا برای پوست و چشم حاصل شود.

پس اگر فردی پوستش دچار اگزما شده و حساسیت پوستی موجب ایجاد خشکی، التهاب و … شده است، می‌تواند از شامپو بچه برای شستن صورت خود استفاده کند که هیچ گونه مواد حساسیت‌زایی ندارد و عارضه‌ای برای پوست ایجاد نمی‌کند.

شامپوهای مخصوص کودکان پیش از رسیدن به دست مردم با انجام آزمایش‌های مختلف اعتبارسنجی شده‌اند تا اطمینان کامل از نبود مواد حساسیت‌زا برای پوست و چشم حاصل شود.

پوست صورت یکی از حساس‌ترین نواحی بدن است که نیاز به مراقبت‌های ویژه‌ای جهت سالم ماندن، لطافت و شادابی پوست خود باید مراقبت‌های ویژه‌ای انجام دهید و در حین این مراقبت‌ها، حواستان به شوینده‌های پوست‌تان باشد. اگر عادت دارید از شامپو برای شستن پوست خود استفاده کنید، باید مراقب سطح PH پوست خود باشید تا با کاهش و افزایش آن، التهاب، خشکی، قرمزی، سوزش، جوش و چربی شما را آزار ندهد.

به همین جهت بهتر است از شامپو بچه برای صورت خود استفاده کنید. شستن صورت با شامپو بچه یک گزینه خوب برای انواع پوست‌ها است. امیدواریم توانسته باشیم در این مقاله پاسخ سوالاتتان را بدهیم و به شما کمک کنیم.

منبع ++++

برای شستن پوست باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

پوست صورت یکی از حساس‌ترین نواحی بدن است که نیاز به مراقبت‌های ویژه‌ای جهت سالم ماندن، لطافت و شادابی پوست خود باید مراقبت‌های ویژه‌ای انجام دهید و در حین این مراقبت‌ها، حواستان به شوینده‌های پوست‌تان باشد. اگر عادت دارید از شامپو برای شستن پوست خود استفاده کنید، باید مراقب سطح PH پوست خود باشید تا با کاهش و افزایش آن، التهاب، خشکی، قرمزی، سوزش، جوش و چربی شما را آزار ندهد.

آیا شامپو مخصوص کودکان با شامپوی مخصوص بزرگسالان تفاوت‌های بسیاری دارد؟

مهم‌ترین تفاوت شامپو بچه با دیگر انواع شامپوها ابتدا در نوع PH و غلظت آن است. مشخصاً مقدار PH شامپو بچه باید طوری تنظیم شود که با PH پوست حساس کودک و چشم او متناسب باشد و موجب سوزش و خارش نشود. به دلیل حساسیت پوست و موی کودکان باید در تهیه مواد اولیه شامپوها اصول بهداشتی به‌طور کامل رعایت شود و در شرایط مناسب و متعادل نگهداری شده تا به دست مصرف‌کننده برسد.

چرا نباید با شامپو مخصوص بزرگسالان صورت را بشوریم؟

شامپوهای مخصوص بزرگسالان دارای فرمولاسیون و ترکیبات شیمیایی بسیار قوی هستند و می‌توانند به پوست حساس صورت آسیب برسانند و موجب خشکی، التهاب و خارش پوست شوند. پس برای انتخاب شامپوی شستشوی صورت باید دقت لازم را به خرج داد.

۱۲ دی ۱۴۰۰ ۱۱ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی