آبرسانی پوست در خانه
۵ آذر ۱۴۰۰ ۱۳ دیدگاه zohre.kh

آبرسانی پوست در خانه؛ آشنایی با انواع آبرسان و همه روش‌های طبیعی آبرسانی به پوست خشک!

به این مطلب امتیاز دهید

پوست به‌عنوان بیرونی‌ترین عضو، در زیبایی و سلامت ظاهری شما بسیار تاثیرگذار است. همین نکته، بسیاری از افراد چه زن و چه مرد را در مراقبت از پوست خود، حساس کرده است. انواع محصولات مراقبت و محافظت از پوست در برندهای مختلف، نشان‌دهنده حجم عظیم تقاضا توسط افراد مختلف است. همچنین آبرسانی پوست در خانه و با روش‌های طبیعی نیز طرفداران زیادی دارد.

آن‌چه خواهید خواند...

از مهم‌ترین نکات در حفاظت از جوانی پوست، جلوگیری از خشکی و کم‌آبی و حفظ رطوبت همیشگی آن است. برای این‌کار روش‌های مختلفی وجود دارد که از استفاده از محصولات آبرسان  موجود در بازار تا استفاده از مواد، روغن‌ها و ماسک‌های طبیعی را شامل می‌شود. در این مطلب به بررسی کامل روش‌های مراقبت از پوست در برابر خشکی و نحوه آبرسانی و رطوبت‌رسانی صحیح به آن می‌پردازیم. برای آشنایی با دستورالعمل‌های صحیح حفاظت از نوع پوست خود در برابر کم‌آبی و خشکی با این مطلب همراه باشید.

آبرسانی پوست در خانه

آبرسانی پوست در خانه به‌معنای کمک به افزایش محتوای آب و رطوبت پوست است. در حالی که برای آبرسانی به پوست شما باید آب لازم را به پوست خود برسانید، مرطوب‌کردن پوست به‌معنای افزودن موادی است که آب را درون آن قفل و ذخیره می‌کند. انجام این دو کار به جلوگیری از خشک‌شدن پوست کمک می‌کند.

با توجه به اهمیت پوست بدن در داشتن ظاهری سالم و جوان، همواره توصیه می‌شود در حفظ سلامت و طراوت آن بکوشید. آبرسانی پوست در خانه و با روغن‌های طبیعی، یکی از موثرترین روش‌های حفظ طراوت و شادابی آن است. قبل از آگاهی از روش‌های صحیح آبرسانی به پوست، بهتر است ابتدا پوست خشک و کم‌آب را بشناسید و با دلایل اصلی خشکی آن آشنا شوید.

به پوستت جون تازه بده

عواملی که باعث خشکی پوست می‌شوند

  • دمای هوای خیلی گرم یا سرد می‌تواند به سطح پوست شما آسیب برساند.
  • لایه‌برداری بیش از حد، رطوبت طبیعی پوست شما را ازبین می‌برد.
  • پاک‌کننده‌های قوی و محصولات مراقبت از پوست با مواد ترکیبی شیمیایی نامناسب، به توانایی پوست شما در حفظ رطوبت آسیب می‌رساند.
  • کاهش رطوبت ناشی از دستگاه‌های تهویه مطبوع می‌تواند بر سلامت پوست شما تأثیر بگذارد.
  • استفاده از شوینده‌هایی با موادقلیایی مانند صابون‌ها، اسیدهای با pH بالا باعث خشکی و کم‌آبی پوست شما می‌شود.

نکات مهم در حفاظت از پوست در برابر خشکی

  • از دوش‌های خیلی گرم و طولانی خودداری کنید، زیرا باعث ازدست‌دادن رطوبت و روغن‌های ضروری پوست می‌شود.
  • قرار گرفتن طولانی‌مدت دربرابر نورخورشید پوست شما را کم‌آب کرده و باعث از دست‌دادن رطوبت و تجزیه کلاژن و الاستین آن می‌شود که درواقع مسئول استحکام و خاصیت ارتجاعی پوست هستند.
  • غذاهای غنی از ویتامین A،Cs و B3 برای بهبود سلامت کلی پوست شما ضروری هستند
  • مصرف کافئین را کاهش دهید. هم کافئین و هم الکل می‌توانند میزان آب پوست شما را کاهش دهند.
  • عسل و شیر مرطوب‌کننده‌های طبیعی عالی هستند، توصیه می‌شود آن‌ها را به روتین مراقبت از پوست خود اضافه کنید.
پوست به‌عنوان بیرونی‌ترین عضو، در زیبایی و سلامت ظاهری شما بسیار تاثیرگذار است

بیشتر بخوانید: آبرسانی به پوست با خیار؛

تفاوت پوست کم‌آب و پوست خشک

بین پوست کم‌آب و پوست خشک تفاوت وجود دارد و راه‌های مراقبت و یا بهبود هرکدام، می‌تواند متفاوت از هم باشد. پوست کم‌آب فاقد آب و رطوبت لازم است، در حالی که پوست خشک فاقد مقدار مناسبی چربی موردنیاز است. خشکی پوست علاوه‌بر عوامل ژنتیکی و ارثی، می‌تواند ناشی از استفاده از برخی داروها یا عوارض برخی بیماری‌ها باشد.

خشکی پوست را به هر روشی که ایجاد شده است، می‌توان با آبرسانی پوست در خانه و با تکیه بر مواد و ترکیبات طبیعی و یا با استفاده از محصولات مراقبتی مختلف، به‌راحتی بهبود بخشید. همچنین عواملی مانند نوع آب‌وهوا، سبک زندگی، سن و محصولاتی که روی پوست خود استفاده می‌کنید نیز در تغییر نوع پوست شما نقش مهمی دارند.

برخی علائم خشکی پوست عبارت است از:

  • خارش
  • سرخی و التهاب
  • پوسته‌پوسته‌شدن
  • تحریک‌پذیری پوست
  • برخی علائم پوست کم‌آب عبارت است از:
  • کدربودن پوست
  • تیره‌گی و سیاهی دور چشم
  • خارش
  • چین‌و‌چروک‌های ریز پوستی
  • دهان خشک
  • پف چشم و پلک
  • افزایش حساسیت پوستی

 آشنایی با انواع روش‌های آبرسانی پوست در خانه

آبرسانی پوست در خانه و با استفاده از مواد موثر و دردسترس، از جمله مهم‌ترین روش‌ها و راهکارهای رفع خشکی پوست است. برای داشتن پوستی شاداب و مرطوب، بهتر است با رعایت مراقبت‌های مناسب با نوع پوست خود، مانع کم‌آبی و خشکی آن شوید. در این قسمت به معرفی برخی نکات مهم در حفظ رطوبت پوست و محافظت از آن دربرابر خشکی می‌پردازیم.

استفاده از یک پاک‌کننده ملایم برای آبرسانی پوست در خانه

در حالی که پاکسازی چربی‌های اضافی، سلول‌های مرده و انواع کثیفی‌ها از روی پوست ضروری است، استفاده از برخی پاک‌کننده‌های قوی و نامناسب نیز می‌تواند آسیب جدی به پوست برسانند. بهتراست برای این‌کار یک گزینه ملایم که به‌طور موثر پاکسازی انجام می‌دهد را انتخاب و تهیه کنید. این موضوع برای پا‌ک‌کننده‌هایی که با استفاده از آن‌ها و به‌طور طبیعی به آبرسانی پوست در خانه می‌پردازید نیز صدق می‌کند.

استفاده از مرطوب‌کننده حاوی هیالورونیک‌اسید

صرف‌نظر از نوع پوست شما، مهم است که یک مرطوب‌کننده با ترکیبات آبرسان انتخاب کنید. به دنبال محصولی باشید که با اسید هیالورونیک فرموله شده است، زیرا به افزایش هیدراتاسیون پوست شما کمک می‌کند.

استفاده از محصولات مراقبت از پوست مبتنی بر آب برای آبرسانی پوست در خانه

 اگر پوست خشکی دارید و احساس می‌کنید اکثر مرطوب‌کننده‌ها روی پوست شما به‌خوبی عمل نمی‌کنند، به سراغ یکی از فرمول‌های مبتنی بر آب بروید که می‌تواند به هیدراتاسیون پوست کمک کند و در عین حال روی پوست شما سبک باقی بماند.

فیس براش آیلو کیوت اسکین یاسی
فیس براش سیلیکونی آیلو یه هدیهٔ متفاوت برای یه آدم متفاوت

استفاده از مرطوب‌کننده برروی پوست مرطوب

استفاده از مرطوب‌کننده‌هایی که لایه‌ای محافظ روی پوست ایجاد می‌کنند و از هدررفتن آب روی پوست مرطوب جلوگیری می‌کنند، مؤثرتر است.

بنابراین، برای اینکه تا حدممکن آبرسانی پوست در خانه به‌درستی انجام شود، زمانی که پوست شما به دلیل شست‌وشو هنوز رطوبت دارد، مرطوب‌کننده را روی صورت و بدن خود بمالید. علاوه‌بر این، به یاد داشته باشید که همیشه از SPF استفاده کنید، زیرا قرارگرفتن در معرض آفتاب شدید می‌تواند پوست را به شدت خشک کند.

استفاده از سرم‌های مخصوص پوست خشک برای آبرسانی پوست در خانه

اگر پوست شما نیازبه رطوبت‌رسانی بیشتری دارد، استفاده از انواع سرم‌های پوستی می‌تواند مفید باشد، زیرا این محصولات دارای غلظت بالایی از موادفعال هستند. برای این منظور به‌دنبال یک فرمول آبرسان باشید تا رطوبت‌رسانی به پوست تکمیل شما شود. با انتخاب سرم حاوی هیالورونیک اسید حفظ رطوبت پوست را برای آبرسانی پایدار افزایش دهید. همچنین این انتخاب باعث حجیم‌شدن مجدد پوست و کاهش چین‌وچروک آن برای رسیدن به ظاهری جوان‌تر می‌شود.

ماساژ پوست با ماسک صورت

 استفاده از ماسک‌های صورت یک راه عالی برای افزودن آب اضافی به روتین مراقبت از پوست شما است. ماسک مناسب به پوست شما کمک می‌کند تا رطوبت طولانی‌مدتی داشته باشد.

در حالی که هزاران ماسک صورت در بازار وجود دارد، شما باید به‌دنبال گزینه‌هایی باشید که با آبرسانی فرموله شده‌اند.  اگر می‌خواهید ماسک‌ها را در برنامه‌های مراقبت از پوست خود بگنجانید، به دنبال فرمول‌هایی با اسید هیالورونیک و اسکوالان باشید.

تغییر محصولات مورداستفاده با تغییر فصل

مرطوب‌کننده‌ای که در تابستان استفاده می‌کنید ممکن‌است در زمستان موثر نباشد، زیرا پوست شما در زمستان خشک‌تر است. بهتر است وضعیت پوست خود را متناسب با فصل ارزیابی کنید و براساس آن از محصولات و روتین مناسب استفاده کنید.

مراقبت از پوست لب‌ها را فراموش نکنید

علاوه ‎بر توجه به آبرسانی پوست در خانه برای قسمت‌های صورت و گردن، باید بدانید که طراوت و رطوبت پوست لب شما نیزدر زیبایی شما بسیار تاثیرگذار است. اگر لب‌های شما خشک و ترک‌خورده است، حتما لایه‌برداری ملایم انجام دهید و به‌طور دائم از یک بالم لب غنی و مرطوب‌کننده استفاده کنید.

طراوت و رطوبت پوست لب شما نیزدر زیبایی شما بسیار تاثیرگذار است.

آبرسانی به پوست در خانه چگونه انجام می‌شود؟

آبرسانی پوست در منزل با روش‌های مختلفی انجام می‌شود که هرکدام از آن‌ها با توجه به ویژگی‌ها و خصوصیات پوستی شما، متفاوت عمل می‌کنند. در صورتی که پوست شما با کم‌آبی و خشکی زیادی روبه‌رو است، می‌توانید از چند روش به‌صورت همزمان استفاده کنید تا از تاثیرات بیشتر آبرسانی به پوست بهره ببرید. توجه به نکات زیر را در مرطوب نگه‌داشتن همیشگی پوست خود فراموش نکنید.

مقدار کافی آب بنوشید: اولین قدم برای آبرسانی به پوست، آبرسانی به بدن است. نوشیدن حداقل 8 لیوان آب در روز برای سلامت بدن و زیبایی پوست، به شما توصیه می‌شود. بسته‌به فعالیت روزانه و وزن بدن شما، ممکن است به مقدار بیشتری از مایعات نیاز داشته باشید. این گزینه یکی از مهم‌ترین نکته‌های  آبرسانی پوست در خانه است.

 از محصولات مراقبت از پوست دارای مرطوب‌کننده استفاده کنید: در صورت داشتن پوست کم‌آب، کرم‌های مبتنی برآب توصیه می‌شود. محصولات حاوی عوامل آبرسانی مانند گلیسیرین، اسیدهیالورونیک، اوره و لاکتات آمونیوم می‌توانند آبرسانی به پوست را تضمین کنند.

 به دنبال ترکیبات آبرسان زیر باشید:

  • هیالورونیک اسید: که نقش مهمی در آبرسانی به پوست شما و حفظ خاصیت ارتجاعی آن دارد. خواص اسید هیالورونیک به بازسازی پوست شما کمک کرده و همچنین از بروز علائم اولیه پیری جلوگیری می‌کند.
  • گلیسیرین: گلیسیرین یک ماده محبوب در صنعت زیبایی و دارای خواص آبرسانی است که می‌تواند پوست شما را از احساس خشکی و خارش خلاص کند. این ماده مرطوب‌کننده با جذب رطوبت از محیط به سطح پوست شما، کار رطوبت‌رسانی را انجام می‌دهد.
  • اوره: یکی دیگر از مواد پرکاربرد در دنیای پوست، اوره است که پروتئین‌های با بافت سخت را تجزیه و نرم می‌کند و به این شکل، زبری و خارش پوست شما را از بین می‌برد.
  • سرامیدها: این ماده، پوست شما را مانند سیمانی که آجرهای یک ساختمان را نگه می‌دارد، بازسازی می‌کند. همچنین نقش مهمی را در جلوگیری از کاهش آب و رطوبت پوست و ازبین بردن خشکی آن ایفا می‌کند. در آبرسانی پوست در خانه، به وجود سرامیدها در ترکیبات آبرسان موردنظر دقت کنید.
  • پانتنول: پانتنول ماده‌ای است که از طریق پوست جذب شده و رطوبت موردنیاز را به سلول‌ها می‌رساند. همچنین از هدررفتن آب و رطوبت پوست جلوگیری کرده و عملکرد سلول‌های پوستی را تقویت می‌کند.
در صورت داشتن پوست کم‌آب، کرم‌های مبتنی برآب توصیه می‌شود.

 بهترین روش‌های طبیعی آبرسانی به پوست

با توجه به اینکه اکثر محصولات مراقبت از پوست دارای غلظت بالایی از آب در خود هستند، جای تعجب نیست که آنها می‌توانند در کمک به حفظ رطوبت پوست موثر باشند.

در کنار انواع محصولات آبرسان موجود در بازار، برخی موادطبیعی و ارگانیک وجود دارند که در رطوبت‌رسانی به پوست شما مفید هستند. با استفاده از این مواد می‌توانید به‌راحتی به آبرسانی پوست در خانه بپردازید. در این قسمت به 13 مورد آن اشاره خواهیم کرد.

آووکادو را به رژیم‌غذایی خود اضافه کنید

 رژیم غذایی که اغلب مصرف می‌کنید تأثیر زیادی بر سلامت پوست شما دارد. غذاهای مفید زیادی وجود دارد که می‌توانید برای بهبود سلامت پوست خود به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

آووکادو یکی از این افزودنی‌های مفید به رژیم غذایی شماست. هنگامی که به‌طور منظم آووکادو می‌خورید، در واقع چربی‌های سالم را به بدن خود می‌رسانید. این چربی‌های سالم قادرند رطوبت لازم را به پوست شما اضافه کنند و وضعیت پوست شما را به‌طور قابل‌توجهی بهبود بخشند.

 از غذاهایی که آب زیادی دارند استفاده کنید

به‌طور کلی، زمانی که غذاهای حاوی آب زیاد مصرف می‌کنید، درواقع به هیدراتاسیون پوست خود کمک کرده‌اید. میوه‌ها و سبزیجات اغلب حاوی مقادیر قابل‌توجهی آب هستند که می‌تواند سطح رطوبت پوست شما را افزایش دهد. هندوانه، به‌ویژه، مقدار قابل‌توجهی آب دارد و می‌تواند یک مکمل عالی برای رژیم غذایی شما باشد.

برای شست‌وشو از آب‌خنک استفاده کنید

 آب‌داغ باعث خشکی پوست شما می‌شود، بنابراین نحوه شستن صورت یا دوش‌گرفتن بسیار مهم است. توصیه می‌شود که فقط از آب‌خنک یا آب‌ولرم استفاده کنید. این‌کار به شما در آبرسانی به پوست سر و بدن و جلوگیری از خشک‌شدن پوست کمک کند.

از یک رطوبت‌ساز استفاده کنید

 افزودن یک دستگاه تولیدبخار به محیط خانه فواید زیادی برای پوست شما دارد. این امر به‌ویژه در فصل زمستان که احتمال خشک‌شدن هوا بیشتر است، بسیار مفید و موثر است. استفاده از این دستگاه باعث افزودن رطوبت اضافی به هوا شده که به‌طور موثر مانع از خشک‌شدن پوست شما نیز می‌شود. زمانی که از خشکی پوست رنج می‌برید این ‌کار می‌تواند یک قدم فوق‌العاده مفید در آبرسانی پوست در خانه باشد.

محصولات متناسب با نوع پوست خود را استفاده کنید

 باید اطمینان حاصل کنید که از محصولاتی استفاده می‌کنید که برای نوع پوست شما طراحی شده‌اند. به‌عنوان مثال، اگر پوست حساسی دارید، باید از محصولات محافظتی برای پوست‌های حساس استفاده کنید. رعایت این نکته باعث می‌شود تا از محصولات به‌صورت موثرتر بهره ببرید.

برای آبرسانی پوست در خانه ازمرطوب‌کننده استفاده کنید

 از مرطوب‌کننده برای هیدراته نگه‌داشتن پوست خود استفاده کنید، زیرا تأثیر زیادی در آبرسانی به پوست شما خواهد داشت. در آبرسانی پوست در خانه با استفاده از موادطبیعی نیز به خاصیت رطوبت‌رسانی روغن‌ها و ترکیبات ارگانیک آن توجه کنید.

از روتین مراقبت از پوست مناسب برای فصل استفاده کنید

 هر فصل به روشی متفاوت روی پوست شما تأثیر می‌گذارد. آب‌و‌هوای زمستان اغلب خشک‌تر است، که ممکن‌است نیاز به استفاده از مرطوب‌کننده متفاوتی نسبت به تابستان داشته باشد. بهتراست در فصول مختلف به تنظیم روتین مراقبت از پوست خود متناسب با همان فصل بپردازید.

 به‌طور مرتب لایه‌برداری کنید

 لایه‌برداری منظم برای پوست شما فوق‌العاده مفید است. وقتی به اندازه کافی لایه‌برداری نمی‌کنید، پوست شما سرشار از سلول‌های مرده می‌شود. درصورت انجام لایه‌برداری، مرطوب‌کننده، آبرسان و دیگر محصولات مراقبت از پوست نیز بسیار موثرتر عمل می‌کنند. به‌طور کلی توصیه می‌شود که یک یا دو بار در هفته لایه‌برداری کنید.

میکرودرم رویت
میکرودرم خانگی رویت، پوستتو احیا کن

 از کرم ضدآفتاب استفاده کنید

 استفاده از کرم ضدآفتاب با محافظت از پوست شما، کمک زیادی به هیدراته ماندن پوست می‌کند. بدون کرم ضدآفتاب پوست در اثر قرارگرفتن در معرض آفتاب آسیب می‌بیند و پوست شما در حفظ رطوبت با مشکل مواجه می‌شود.

برای آبرسانی پوست در خانه محصولات حاوی آلوئه‌ورا استفاده کنید

آلوئه‌ورا در کاهش سوزش، التهاب و ترمیم آسیب‌های پوستی بسیار موثر است. استفاده از محصولات حاوی آلوئه‌ورا برای افزایش رطوبت پوست و همچنین آبرسانی پوست در خانه با استفاده از گیاه آن توصیه می‌شود.

برای آبرسانی پوست در خانه از ماسک‌های صورت استفاده کنید

استفاده از ماسک‌های صورت که به‌طور خاص برای ایجاد رطوبت به نوع پوست شما طراحی شده، بسیار مفید است. به یاد داشته باشید که ماسک صورت را بعد از دوش‌گرفتن استفاده کنید، زیرا در این حالت منافذ شما برای جذب خواص آن باز است.

همیشه هیدراته بمانید

خود را در شرایطی که داشتن پوست خشک را تحمل می‌کند، قرار ندهید و همیشه برای مرطوب نگه‌داشتن پوست خود تلاش کنید. برای این‌کار می‌توانید نکات ارائه شده را به‌طور همزمان رعایت کنید تا از داشتن پوستی باطراوت و شاداب لذت ببرید.

با پزشک خود مشورت کنید

در صورتی که در شناخت پوست خود و استفاده از محصولات متناسب با آن، تردید دارید حتما با پزشک متخصص پوست مشورت کنید تا درگیر آسیب‌های ناشی از انتخاب نادرست محصولات نشوید.

آبرسان پوست خانگی برای پوست صورت

شما می‌توانید با شناخت خواص مختلف موادطبیعی و روغن‌های مختلف از فواید آن‌‌ها در آبرسانی پوست در خانه بهره ببرید. استفاده از مواردی که همیشه دردسترس شما هستند و هزینه پایینی را نسبت به تهیه آبرسان‌های موجود در فروشگاه‌های زیبایی برای شما به‌همراه دارند. یکی از موثرین مواد، روغن نارگیل است که برای درمان جوش صورت، نرمی و لطافت پوست، پاک‌کردن آرایش و آلودگی‌های پوست و آبرسانی و رطوبت‌دهی به آن بسیار مفید است.

همچنین روغن‌هایی چون آرگان، آووکادو، بادام‌شیرین، هسته انگور، شاهدانه و روغن‌زیتون در آبرسانی به پوست تاثیر فوق‌العاده‌ای دارند. برای افرادی که نسبت‌به استفاده از محصولات شیمیایی موجود در فروشگاه‌های زیبایی، وسواس و بدبین هستند، استفاده از این روغن‌های طبیعی برای حفظ رطوبت و جوانی پوست، توصیه می‌شود.

خشکی و کم‌آبی پوست، مهم‌ترین عامل ایجاد ناراحتی‌های پوستی مانند خارش، التهاب و چروک است

خشکی و کم‌آبی پوست، مهم‌ترین عامل ایجاد ناراحتی‌های پوستی مانند خارش، التهاب و چروک است. همچنین کاهش رطوبت پوست، زیبایی و درخشندگی ظاهری آن را کاهش داده و چهره‌ای کدر را برای شما به‌جا می‌گذارد.

بیشتر بخوانید: بخور صورت و پاکسازی صورت!

آبرسانی پوست در خانه از جمله کارهایی‌ست که برای جلوگیری از خشکی پوست باید به آن اهمیت دهید. در این مقاله سعی داشتیم به راهنمایی شما برای آشنایی با روش‌ها و نکات مهم جلوگیری از خشکی پوست و رسیدن به پوستی باطراوت و درخشان بپردازیم.

منبع ++++

۵ آذر ۱۴۰۰ ۱۳ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.

13 دیدگاه برای آبرسانی پوست در خانه؛ آشنایی با انواع آبرسان و همه روش‌های طبیعی آبرسانی به پوست خشک!

من برای پوستم از په فروشگاهی که داروهای گیاهی میفروخت به اسم پونه مارکت کرم اقاقیا خریدم.. کسی میدونه معتبره یانه؟ بعد اینکه آیا کسی از این کرم گیاهی استفاده کرده؟ اگه آره، عوارضی داشته براتون؟

فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی