برای انتخاب شوینده مناسب به چه نکاتی توجه کنیم؟
۱۹ آذر ۱۴۰۱ ۲ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

برای انتخاب شوینده مناسب به چه نکاتی توجه کنیم؟

به این مطلب امتیاز دهید

اگر اهل رسیدگی به پوست و روتین‌های مراقبتی روزانه باشید احتمالاً می‌دانید که پاکسازی نقش مهمی در روتین مراقبت از پوست دارد. شستن و تمیز نگه‌داشتن پوست خطر گرفتگی منافذ را کاهش می‌دهد، سبب بهبود رنگ پوست می‌شود و به سایر محصولات مراقبت از پوست اجازه می‌دهد که به‌طور مؤثرتری کار کنند! این در حالی است که صدها شوینده صورت در بازار موجود است که همه آن‌ها برای پوست شما مناسب نیستند. مطمئناً انتخاب شوینده مناسب اولین قدم برای تمیز کردن صورت از آلودگی‌های محیطی و گرد و غبار است که می‌تواند پوستی تمیز و سالم به شما هدیه دهد. اما زمان انتخاب شوینده مناسب به چه نکاتی باید توجه کرد؟ باکیوت مگ همراه باشید تا دراین‌باره بیشتر بیاموزید!

شستشوی صورت چیست و چه کاربردی دارد؟

شستشوی صورت اساساً باید آلودگی، عرق، سبوم، باکتری‌ها، سلول‌های مرده و آرایش را از سطح پوست پاک کند. بسیار مهم است که با انتخاب شوینده‌ای مناسب برای نوع پوست صورت خود، آن را به روش صحیح پاکسازی کنید.

انتخاب شوینده مناسب
مطمئناً انتخاب شوینده مناسب اولین قدم برای تمیز کردن صورت از آلودگی‌های محیطی و گرد و غبار است که می‌تواند پوستی تمیز و سالم به شما هدیه دهد.

یک پاک کننده بسیار عالی می‌تواند منافذ را مسدود کند، در حالی که یک پاک کننده نامناسب پوست، می‌تواند باعث خشکی پوست و همچنین تحریک پوست شود.

به دنبال محصولاتی باشید که درون آنها موادی مانند کوکامیدوپروپیل بتائین یا تری گلیسیرید کاپریلیک باشد که سورفکتانت‌های بدون سولفات هستند و پوست شما را تحریک نمی‌کنند.

از صابون‌های معمولی و روزمره که برای بدن یا دست‌های خود استفاده می‌کنید روی پوست صورت استفاده نکنید، زیرا پوست را بیش از حد خشن و خشک می‌کنند و به مرور زمان باعث آسیب پوست می‌شوند.

بیشتر بخوانید: شستن صورت با فیس براش؛ 

به پوستت جون تازه بده

۵ نکته برای انتخاب شوینده مناسب

با توجه به شوینده‌های مختلفی که در بازار وجود دارد انتخاب یک شوینده مناسب به نوع پوست و نگرانی‌های پوستی شما بستگی دارد. انتخاب شوینده مناسب برای دریافت بیشترین مزایا و به حداقل رساندن هرگونه عارضه جانبی احتمالی مانند خشکی بیش‌ازحد پوست بسیار مهم است.

برای دریافت بیشترین مزایا و به حداقل رساندن هرگونه عارضه جانبی احتمالی مانند خشکی بیش‌ازحد پوست، انتخاب شوینده مناسب بسیار مهم است.

شوینده‌ها، آرایش، چربی، آلودگی و هرگونه ناخالصی را از روی پوست پاک می‌کنند. حتی اگر آرایش نکنید پوست صورت شما در طول روز با سایر محصولات مراقبت از پوست مانند مرطوب‌کننده و ضدآفتاب و همچنین با آلاینده‌ها، میکروب‌ها، عرق و سلول‌های مرده پوست در تماس است.

شستن صورت با یک شوینده ملایم یکی از ساده‌ترین راه‌های تمیز کردن منافذ و پاک کردن پوست از آلودگی‌هاست. با این روش می‌توانید از بروز احتمالی چین‌وچروک، پیری زودرس و حتی تیرگی چشم بکاهید.

حتی اگر خسته هستید ابتدا آرایش خود را با پاک‌کننده آرایش یا دستمال مرطوب پاک کنید و سپس با یک پاک‌کننده ملایم آن را بشویید. این به‌تنهایی به پوست کمک می‌کند که در طول شب خود را بازسازی کند، درنتیجه سلامت و درخشش آن حفظ می‌شود. اما قبل از خرید شوینده صورت نکات زیر را در نظر بگیرید:

شوینده‌ صورت
شستن صورت با یک شوینده ملایم یکی از ساده‌ترین راه‌های تمیز کردن منافذ و پاک کردن پوست از آلودگی‌هاست.

۱- نوع پوست خود را بشناسید

قبل از خرید شوینده صورت دقت کنید که حتماً انتخاب خود را بر اساس نوع پوستتان انجام دهید؛ این مسئله بسیار مهم است! زیرا اگر پاک‌کننده‌ای که انتخاب می‌کنید متناسب با پوستتان نباشد می‌تواند منجر به بروز مشکلاتی مانند خشکی، چربی یا تحریک شود.

پوست طبیعی ترکیب کاملی از رطوبت و چربی است، پوست چرب خیلی زود پس از شستشو چرب می‌شود، پوست خشک فاقد چربی و رطوبت کافی است و می‌تواند پوسته‌پوسته شود. افراد با پوست مختلط نیز چربی را در نواحی T یعنی روی پیشانی، بینی و چانه احساس می‌کنند درصورتی‌که روی گونه‌ها احساس کشیدگی و خشکی دارند.

۲- از خرید شوینده‌های حاوی مواد شیمیایی خودداری کنید

قبل از خرید پاک‌کننده صورت دقت کنید که در ترکیبات آن از هیچ‌گونه مواد شیمیایی استفاده نشده باشد. این پاک‌کننده‌ها می‌توانند روغن طبیعی پوست را از بین ببرند و سبب خشکی پوست شوند. پاک‌کننده‌های ملایم هرگز احساس خشکی یا کشیدگی در پوست ایجاد نمی‌کنند، در عوض با حفظ چربی طبیعی پوست، سطح PH پوست را متعادل نگه می‌دارند.

همچنین از انتخاب شوینده‌های حاوی سولفات خودداری کنید. موادی مانند سدیم لوریل سولفات و سدیم لوریت سولفات شوینده‌های مصنوعی هستند و زمانی که با آب ترکیب می‌شوند کفی ایجاد می‌کنند که می‌تواند چربی را در خود حل کرده و از بین ببرد.

این عمل کف کردن ممکن است در ابتدا احساس رضایت و تمیزی به شما دهد خصوصاً اگر پوستتان مستعد چربی یا آکنه باشد؛

اما مشکل این است که این کف می‌تواند روغن طبیعی پوست را از بین ببرد، پوست را کاملاً خشک کند و منجر به تحریکات پوستی مانند قرمزی، آکنه و خارش شود. همچنین برای اینکه سطح PH پوست را متعادل سازد پوست را مجبور به تولید چربی بیش‌ازحد می‌کند.

سد دفاعی پوست (Skin Barrier) خارجی‌ترین لایه در سطح پوست که از سلول و لیپید (چربی) تشکیل شده (کلسترول، سرامید و  اسیدهای چرب ضروری مهم‌ترین عناصر این لایه چربی را تشکیل می‌دهند.) و مانع از تبخیر رطوبت سطح پوست می‌شود.

هنگامی که سد دفاعی پوست سالم  است پوست شما نرم، صاف، یکنواخت و متعادل به نظر می‌رسد. سولفات‌ها و سایر شوینده‌های قلیایی با آسیب به این لایه موجب خشکی و کشیدگی، قرمزی و چرب‌تر شدن پوست خواهد شد.

هم‌چنین پس از استفاده از شوینده‌ها با PH قلیایی ساعت‌ها زمان خواهد برد تا PH پوست به حالت عادی بازگردد. پس می‌بینید استفاده از شوینده‌های قلیایی دو بار در روز چه فشاری به پوست وارد می‌کند.

شوینده هایی با مواد لایه بردار
موادی مانند سدیم لوریل سولفات و سدیم لوریت سولفات شوینده‌های مصنوعی هستند و زمانی که با آب ترکیب می‌شوند کفی ایجاد می‌کنند که می‌تواند چربی را در خود حل کرده و از بین ببرد.

بیشتر بخوانید: علائم پوستی کلسترول بالا چیست؟

۳- پاک‌کننده‌هایی را انتخاب کنید که حاوی مواد لایه‌بردار هستند

صرف‌نظر از نوع پوست، انتخاب یک شوینده با مواد لایه‌بردار ملایم می‌تواند فواید زیادی برای پوست داشته باشد. این پاک‌کننده، پوست را به‌خوبی تمیز کرده و درعین‌حال آن را به‌آرامی لایه‌برداری می‌کند تا سلول‌های مرده‌ای که در لایه بالایی پوست قرار دارند از بین بروند.

۴- به دنبال شوینده‌هایی با مواد مرطوب‌کننده باشید

در دنیای مراقبت از پوست، اسید هیالورونیک همیشه درجه‌یک بوده است. محصولات پاک‌کننده‌ای که حاوی اسید هیالورونیک، سرامیدها، آلوورا و سایر مواد آبرسان پوست هستند فواید بسیاری برای پوست دارند؛

خصوصاً برای افرادی که پوست خشکی دارند. این مواد مرطوب‌کننده به جلوگیری از خشکی پوست کمک کرده و درنتیجه باعث افزایش رطوبت و آرامش پوست می‌شوند.

۵- شوینده‌هایی بدون بو و رایحه را انتخاب کنید

پاک‌کننده‌هایی که دارای عطر و رایحه هستند می‌توانند باعث تحریک و التهاب پوست شوند؛ به‌ویژه برای افرادی که پوست حساسی دارند. هنگام خرید شوینده، محصولی را انتخاب کنید که روی بسته‌بندی آن عبارت “Frangrace free” درج شده باشد.

آیا باید با افزایش سن محصولات پاک کننده را عوض کنید؟

متخصصان پوست صابون‌ها و شوینده‌های قوی را برای جوان‌ترها توصیه می‌کنند. از آن‌جایی که با افزایش سن، پوست کلاژن‌ها، خاصیت ارتجاعی و رطوبت خود را از دست می‌دهد، بهتر است از شوینده‌های ملایم‌تر استفاده شود.

استفاده از شامپو بدن در سنین بالا، نه تنها از بروز و تشدید اگزماهای پوستی جلوگیری می‌کند بلکه باعث می‌شود پوست برای مدت زمان بیشتری صاف، نرم و سالم باقی بماند.

انتخاب شوینده مناسب با توجه به نوع پوست

اگر شما یک پاک کننده خیلی قوی برای صورت خود انتخاب کنید، می‌تواند موجب خشکی، تحریک و حساس شدن پوست خود شوید.

اولین نکته ای که باید رعایت کنید، انتخاب پاک کننده مناسب فصل است. ماه‌هایی از سال که آب و هوای معتدلی دارند و آلودگی هوا در آن زمان کمتر است، از پاک ‌کننده‌های ملایم و سبک که ترکیبات آن ها مناسب‌تر است، استفاده کنید. این در حالی است که فصل زمستان، بهترین زمان برای استفاده از پاک کننده‌های با پایه روغنی است.

هنگام خرید ژل شست و شوی صورت شما باید نوع پوست خود را در نظر داشته باشید. پاک کننده مناسب نوع پوست خود را انتخاب کنید.

این نکته بسیار مهم است و نباید به آن بی‌توجه بود. تمام پاک کننده‌های صورت دارای اطلاعاتی روی بسته‌ بندی هستند که مشخص می‌کند برای چه پوستی مناسب خواهند بود. به همین دلیل توصیه می‌شود که حتما برچسب روی محصولات را بخوانید و از متناسب بودن با شرایط پوستیتان اطمینان حاصل نمایید.

اگرچه شستن صورت قبل از خواب شبانه بسیار حائز اهمیت است اما انتخاب یک شوینده متناسب با نوع پوست نیز به همان اندازه اهمیت دارد چراکه مانع از بروز مشکلاتی مانند خشکی، چربی یا تحریک پوست می‌شود. در لیست زیر چند نکته برای انتخاب شوینده مناسب با نوع پوست، ارائه شده است:

انتخاب شوینده مناسب با توجه به نوع پوست
پاک‌کننده‌هایی که دارای عطر و رایحه هستند می‌توانند باعث تحریک و التهاب پوست شوند؛
  • پوست چرب: اگر پوستتان چرب و مستعد آکنه است توصیه می‌شود به دنبال شوینده‌های لایه‌بردار ملایم که حاوی آلفا هیدروکسید اسید(مثل اسیدلاکتیک و اسید گلیکولیک) یا بتا هیدروکسید اسید(اسید سالیسیلیک) هستند، باشید. این اسیدها( با درصد کم) به پاکسازی منافذ پوست کمک می‌کنند. علاوه بر این، بدون اینکه چربی طبیعی پوست را از بین ببرند لایه‌برداری ملایمی نیز انجام می‌دهند.
  • پوست خشک: پوست‌های خشک فاقد چربی و رطوبت هستند. افرادی که پوست خشکی دارند اغلب پوسته‌پوسته شدن پوست را تجربه می‌کنند. بنابراین به این افراد توصیه می‌شود به دنبال پاک‌کننده‌هایی باشند که حاوی مواد مرطوب‌کننده و آبرسان مانند اسید هیالورونیک، سرامیدها، آلوورا و … هستند.
  • پوست حساس: پوست حساس اگر در معرض مقدار کمی مواد شیمیایی قرار بگیرد به‌سرعت قرمز و تحریک می‌شود. اگر فردی با پوست حساس هستید شاید پیدا کردن یک محصول متناسب با پوست برای شما کاری طاقت‌فرسا باشد اما واقعاً چاره‌ای ندارید. فقط باید زمان انتخاب شوینده مناسب بیشتر از بقیه دقت کنید زیرا می‌دانید که پوستتان به‌راحتی تحریک می‌شود. اگر پوست حساسی دارید باید به دنبال پاک‌کننده‌های ملایم با مواد ضد حساسیت و تسکین‌دهنده باشید و از خرید شوینده‌هایی که حاوی مواد شیمیایی، عطر و بو و پارابن هستند جداً خودداری کنید زیرا باعث تحریک پوستتان خواهد شد.
  • پوست نرمال: اگر پوست نرمالی دارید باید بگویم خیلی خوش‌شانس هستید! پوست‌های نرمال اغلب قرمزی و پوسته‌پوسته شدن را تجربه نمی‌کنند. اگر پوست نرمالی دارید به دنبال شوینده‌های قوی با مواد ضد پیری، تقویت‌کننده و آبرسان باشید.
  • پوست مختلط: افرادی که پوست مختلط دارند باید به دنبال شوینده‌ای باشند که بتواند سطح PH پوست آن‌ها را متعادل کند تا خشکی و درعین‌حال چربی روی پوست احساس نکنند.

بیشتر بخوانید: بهترین روش شستن صورت؛ 

محصولات مراقبت از پوست برای تمام افراد با انواع پوست و نیاز آنها طراحی و به بازار عرضه شده است. انتخاب درست این محصولات می‌تواند به خوبی از پوست شما حفاظت نماید و شادابی و جوانی را به پوست شما هدیه ببخشد.

در کنار این مسئله باید دقت داشته باشید که نحوه استفاده از محصولات مراقبتی، بسیار حائز اهمیت است. چرا که ممکن است در صورت مصرف نادرست به شما آسیب بزند و یا عملکردی بالعکس داشته باشد.

کلام آخر اینکه اگر تا به امروز عادت نداشتید که قبل از خواب صورتتان را بشویید پیشنهاد می­کنم از امشب این کار را شروع کنید. با شروع پاکسازی و انتخاب شوینده مناسب، مطمئن باشید خیلی زود پوستتان از شما تشکر می‌کند! شما شوینده مناسب پوست خود را چگونه انتخاب می‌کنید؟ لطفاً نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

چرا شستشوی صورت مهم است؟

شستشوی صورت اساساً باید آلودگی، عرق، سبوم، باکتری‌ها، سلول‌های مرده و آرایش را از سطح پوست پاک کند. بسیار مهم است که با انتخاب شوینده‌ای مناسب برای نوع پوست صورت خود، آن را به روش صحیح پاکسازی کنید. یک پاک کننده بسیار عالی می‌تواند منافذ را مسدود کند، در حالی که یک پاک کننده نامناسب پوست، می‌تواند باعث خشکی پوست و همچنین تحریک پوست شود.

پوست های خشک باید از چه شوینده ای استفاده کنند؟

پوست‌های خشک فاقد چربی و رطوبت هستند. افرادی که پوست خشکی دارند اغلب پوسته‌پوسته شدن پوست را تجربه می‌کنند. بنابراین به این افراد توصیه می‌شود به دنبال پاک‌کننده‌هایی باشند که حاوی مواد مرطوب‌کننده و آبرسان مانند اسید هیالورونیک، سرامیدها، آلوورا و … هستند.

چرا باید از پاک کننده های بدون عطر و بو استفاده کرد؟

پاک‌کننده‌هایی که دارای عطر و رایحه هستند می‌توانند باعث تحریک و التهاب پوست شوند؛ به‌ویژه برای افرادی که پوست حساسی دارند. هنگام خرید شوینده، محصولی را انتخاب کنید که روی بسته‌بندی آن عبارت “Frangrace free” درج شده باشد.

۱۹ آذر ۱۴۰۱ ۲ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی