علائم پوستی کلسترول بالا چیست؟
۱۸ دی ۱۴۰۱ ۱ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

علائم پوستی کلسترول بالا چیست؟ تاثیر کلسترول بالا روی پوست را جدی بگیرید

2.5/5 - (2 امتیاز)

کلسترول بالا یکی از مشکلات جسمی است که بین افراد رواج زیادی دارد. زمانی که بدن انسان در این وضعیت قرار می‌گیرد، کلسترول (چربی) خون از حد مجاز فراتر می‌رود. اگر غلظت چربی در خون افزایش یابد، در رگ‌ها تجمع می‌کند. سپس رگ‌ها می‌شوند و جریان خون به قلب به‌سختی می‌رود. این بیماری خطرناک عوارضی مانند حمله قلبی و سکته را به‌همراه دارد. البته ممکن است خودتان علائم آن را متوجه نشوید و پزشک‌ها با بررسی آزمایش خون متوجه این مشکل می‌شوند. اما اگر سطح کلسترول به‌مقدار بسیار زیادی بالا رود، به‌صورت عوارض پوستی بروز می‌کند. در این مقاله علائم پوستی کلسترول بالا را بررسی خواهیم کرد تا در صورت مشاهده آن‌ها به پزشک مراجعه کنید و سلامتی قلبتان را بیش از این به‌خطر نیندازید.

آن‌چه خواهید خواند...

چگونه علائم پوستی کلسترول بالا بروز می‌کنند؟

برخی اوقات سطح بالای چربی خون باعث تغییرات قابل‌توجهی در بدن می‌شود. نشانه‌های ظاهری که در قسمت‌های مختلف بدن ظاهر می‌شوند و خبر از کلسترول بالا می‌دهند، برجستگی‌ها و لکه‌های زردرنگ هستند.

البته ممکن است خودتان علائم آن را متوجه نشوید و پزشک‌ها با بررسی آزمایش خون متوجه این مشکل می‌شوند.

معمولاً این علائم پوستی کلسترول بالا را تأیید می‌کنند و به شما اخطار می‌دهند باید برای درمان کلسترول بالا به پزشک متخصص مراجعه کنید. احتمالاً به این سؤال فکر می‌کنید که سطح چربی بالا و عوارض پوستی چه ارتباطی با یکدیگر دارند.

زمانی که گردش کلسترول در جریان خون از مجاز بالاتر می‌رود، به‌صورت چربی زیر پوست رسوب می‌کند. سپس در روی پوست جوش‌های چرب به رنگ زرد ایجاد می‌شوند. مویرگ‌ها در تأمین اکسیژن خون نقش مهمی دارند. تجمع کلسترول در این رگ‌های کوچک باعث می‌شود که اکسیژن کمتری به پوست برسد. کمبود اکسیژن در پوست منجر به تغییر رنگ آن می‌شود. از طرفی احتمال ابتلا به بیماری‌های پوستی مانند پسوریازیس افزایش می‌یابد.

همچنین گاهی اوقات کلسترول بالا جریان خون را مسدود می‌کند و باعث ایجاد آمبولی کلسترول می‌شود. درنتیجه، به‌صورت زخم‌ها و عوارض پوستی بروز می‌کند.

البته ممکن است این علائم نشان‌دهنده مشکلات پوستی یا بیماری‌های جسمی دیگر باشند. بنابراین، بهتر است درصورت مشاهده این علائم به پزشک مراجعه کنید تا با انجام آزمایش از ارتباط کلسترول بالا و عوارض پوستی مطمئن شوید.

سطح طبیعی کلسترول بدن چه مقدار است؟

اگر آزمایش خون انجام داده‌اید و می‌خواهید نتیجه آن را تحلیل کنید، باید اعداد آن را مطابق جدول زیر مقایسه کنید:

مقدار کلسترول (میلی‌گرم در دسی‌لیتر)سطح کلسترول
زیر 200عادی
بین 200 تا 240نسبتاً بالا (مرزی)
بیش‌تر از 240خیلی بالا

البته این اعداد مربوط به کلسترول تام هستند و برای بزرگسالان کاربرد دارند. بنابراین، پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر از پزشک کمک بگیرید.

همچنین گاهی اوقات کلسترول بالا جریان خون را مسدود می‌کند و باعث ایجاد آمبولی کلسترول می‌شود.

علت کلسترول بالا در بدن چیست؟

سبک زندگی و رژیم غذایی نامناسب دو علت اصلی بروز این مشکل جسمی هستند. باوجوداینکه بسیاری از مردم کلسترول بالا را خطرناک نمی‌دانند، اما این مشکل یک خطر جدی به‌حساب می‌آید و عدم توجه به آن می‌تواند باعث بروز بیماری‌ها و عوارض جسمی دیگری شود.

آیا علائم پوستی کلسترول بالا نگران‌کننده هستند؟

این مشکل ظاهر پوست را تغییر می‌دهد که باید درصورت مشاهده اولین نشانه، برای بهبودی آن اقدام کنید. اگر سطح کلسترول بدن بیش‌ازحد مجاز باشد، به‌مرورزمان بیماری‌های قلبی بروز می‌کنند.

به پوستت جون تازه بده

نشانه‌های کلسترول بالا روی پوست چیست؟

گاهی اوقات افزایش سطح چربی خون باعث ایجاد تغییرات ظاهری روی پوست می‌شود. برخی از این تغییرات سطحی و برخی دیگر عمیق هستند.

معمولاً علائم سطحی با مدیریت سطح کلسترول کنترل می‌شوند و به‌مرورزمان از بین می‌روند. اما اگر سطح چربی خیلی زیاد باشد، نشانه‌های پوستی شدت می‌یابند و کنترل آن‌ها سخت می‌شود. برخی از علائم پوستی کلسترول بالا که سطحی هستند، عبارت‌اند از:

اگر سطح کلسترول بدن بیش‌ازحد مجاز باشد، به‌مرورزمان بیماری‌های قلبی بروز می‌کنند.

تغییر رنگ پوست از علائم پوستی کلسترول بالا

اگر کلسترول خون شما به‌مقدار قابل‌توجهی افزایش یابد، پوستتان شروع به تغییر رنگ می‌کند. رنگ پوست شما تیره‌تر از قبل به‌نظر می‌رسد و اطراف چشم‌هایتان جوش‌های ریز به‌وجود می‌آیند. اگر این تغییرات را روی پوستتان مشاهده می‌کنید، سریع به پزشک متخصص مراجعه کنید.

خارش صورت از علائم پوستی کلسترول بالا

یکی از علائم کلسترول بالا خارش بیش‌ازاندازه پوست است. اگر مدت طولانی است که روی پوستتان احساس خارش می‌کنید، برای سنجش سطح کلسترول خونتان به آزمایشگاه مراجعه کنید.

بروز آکنه روی پوست

به‌علت اینکه چربی‌های خون زیر پوست جمع می‌شوند، روی پوست صورت جوش‌های کوچک با رنگ قرمز ظاهر می‌شوند. این نشانه اطراف چشم و بینی مشاهده می‌شود.

بیشتر بخوانید: علائم پوستی یائسگی؛ 

عوارض پوستی که از ابتلا به بیماری قلبی هشدار می‌دهند:

علاوه‌بر علائم سطحی، برخی از عوارض پوستی نشان‌دهنده بیماری قلبی هستند که نسبت به علائمی مانند خارش و تغییر رنگ عمق بیشتری دارند. به همین دلیل است که متخصصان پوست و مو پیش از سایر پزشکان از بیماری قلبی آگاه می‌شوند. علائم پوستی که به‌عنوان یک هشدار جدی به‌حساب می‌آیند، عبارت‌اند از:

تورم در ساق پاها

علت اصلی این تورم تجمع مایع در پاها و ساق آن است که از بیماری‌های قلبی خبر می‌دهد.

رنگ بنفش یا آبی پوست

این عارضه که به‌عنوان «سندرم انگشت آبی» شناخته می‌شود، نشان‌دهنده انسداد رگ‌های خونی است. زمانی که رگ‌های خونی دچار انسداد می‌شوند، اکسیژن کافی به خون نمی‌رسد و رنگ پوست به‌صورت آبی یا بنفش دیده می‌شود. اگر برای درمان این عارضه اقدام نکنید، به‌علت کمبود اکسیژن بافت زیر پوست از بین می‌رود.

زمانی که رگ‌های خونی دچار انسداد می‌شوند، اکسیژن کافی به خون نمی‌رسد و رنگ پوست به‌صورت آبی یا بنفش دیده می‌شود.

الگوی توری آبی یا بنفش روی پوست

معمولاً زمانی که شریان‌های کوچک بسته می‌شوند، با کاهش دمای بدن این عارضه پدید می‌آید و با افزایش دمای بدن از بین می‌رود.

زاتلاسما (رسوب چربی زیر پلک)

هنگام بروز این عارضه، زائده‌های پوستی با رنگ زرد مایل به نارنجی ظاهر می‌شوند که نشان‌دهنده کلسترول زیاد زیر پوست است. البته این علامت روی دست یا ساق پا هم ایجاد می‌شود که برای بدن دردی ایجاد نمی‌کند. با مشاهده این نشانه روی پوستتان، به پزشک قلب مراجعه کنید تا با کمک آزمایش خون، از وجود یا عدم وجود بیماری قلبی مطمئن شوید.

معمولاً این علامت با مدیریت کلسترول خون از روی پوست حذف می‌شود؛ اما اگر پس از کاهش چربی‌‌های اضافه خون باز هم این نشانه را مشاهده کردید، به متخصص پوست و مو مراجعه کنید تا درمان شود.

گزانتوما از علائم پوستی کلسترول بالا

با بروز این عارضه پوستی روی پوست برجستگی‌های قرمزرنگ ایجاد می‌شوند. این نشانه در اعضای بدن ظاهر می‌شود که در علم پزشکی به‌نام «گزانتوما» شناخته می‌شود. وجود این علامت به شما می‌گوید که کلسترول خونتان بسیار زیاد است و احتمالاً دیابت دارید.

با بروز این عارضه پوستی روی پوست برجستگی‌های قرمزرنگ ایجاد می‌شوند.

کلابینگ از علائم پوستی کلسترول بالا

نشانه ظاهری عارضه پوستی کلابینگ این است که انتهای انگشتان تورم پیدا می‌کنند و ناخن‌هایتان به سمت پایین خم می‌شوند. این عارضه از بیماری قلبی یا ریوی خبر می‌دهد.

خونریزی اسپلینتر (خطوط قرمز یا بنفش زیر ناخن‌ها)

احتمالاً هنگام مشاهده این علامت به خودتان می‌گویید که ناخن‌ها زخم شده‌اند. اما این عارضه یکی از علائم پوستی کلسترول بالا و نشان‌دهنده بیماری قلبی است.

توده‌های دردناک روی انگشتان دست‌وپا از علائم پوستی کلسترول بالا

این عارضه که در علم پزشکی به‌نام «اُسلر» شناخته می‌شود، نشان‌دهنده این است که احتمالاً در قلب یا رگ‌های خونی عفونت وجود دارد. باوجوداینکه این عارضه به‌طور خودکار از بین می‌رود، اما مشکل اصلی درمان نمی‌شود و باید اقدامات درمانی برای رفع عفونت انجام بگیرند.

این عارضه که در علم پزشکی به‌نام «اُسلر» شناخته می‌شود، نشان‌دهنده این است که احتمالاً در قلب یا رگ‌های خونی عفونت وجود دارد.

راش پوستی و خشکی شدید لب‌ها از علائم پوستی کلسترول بالا

بعضی از پزشکان از این بیماری پوستی به‌نام «کاوازاکی» یاد می‌کنند. این عارضه پوستی که کودکان را درگیر می‌کند، نشان‌دهنده انسداد عروق خونی است. اگر برای درمان این بیماری سریع اقدام نشود، ممکن است مشکلات قلبی ایجاد شوند.

راه‌های آسان برای پیشگیری و درمان کلسترول بالای خون

اولین قدم برای کاهش کلسترول خون، تغییر سبک زندگی است. کلسترول بالا خطر حملات قلبی را افزایش می‌دهد. بنابراین، پزشک‌ها برای کاهش این تهدید برای شما دارو تجویز می‌کنند. اما اگر شما هم برای تغییر سبک زندگی‌تان تلاش کنید، تأثیر داروهایی که برای درمان مصرف ‌می‌کنید بالاتر می‌روند. 5 تغییر مهمی که چربی اضافی خون را کاهش می‌دهند، عبارت‌اند از:

غذاهای مفید مصرف کنید

پیشنهاد می‌کنیم برای رژیم غذایی خودتان اهمیت زیادی قائل شوید. تأثیرگذارترین تغییر در سبک زندگی، مربوط به غذاهایی است که میل می‌کنید. عادت‌های غذایی در کاهش علائم پوستی کلسترول بالا مؤثر هستند، عبارت‌اند از:

مصرف چربی‌های اشباع را کمتر کنید

این چربی‌ها در مواد غذایی مانند گوشت قرمز و لبنیات پرچرب پیدا می‌شوند. اگر این مواد غذایی را کمتر از قبل مصرف کنید، در آزمایش‌های بعدی کاهش سطح کلسترول را به‌طورجدی مشاهده می‌کنید.

این چربی‌ها در مواد غذایی مانند گوشت قرمز و لبنیات پرچرب پیدا می‌شوند.

مصرف چربی‌های ترانس را کاملاً حذف کنید

معمولاً چربی‌های ترانس در کیک‌ها و شیرینی‌ها به‌مقدار زیاد موجود هستند. مصرف این چربی به‌قدری زیان‌آور است که سازمان غذا و داروی آمریکا مصرف آن را ممنوع اعلام کرده است.

غذاهای غنی از اسیدهای چرب امگا 3 را به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید

امگا 3 در کاهش کلسترول تأثیر مستقیمی ندارد، اما برای سلامت قلب بسیار مفید است. مواد غذایی مانند ماهی و گردو سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند.

ورزش را به برنامه هفتگی‌تان اضافه کنید

ورزش میزان کلسترول بدن را بهبود می‌دهد. حتی اگر فعالیت بدنی متوسط انجام دهید، به افزایش کلسترول خوب در بدنتان کمک می‌کنید. پزشکان توصیه می‌کنند در طول هفته حداقل 5 بار فعالیت ورزشی به‌مدت 30 دقیقه‌ انجام دهید. فعالیت ورزشی حتی به‌مقدار کم، وزن بدن را به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌دهد. تمرین‌هایی که می‌توانید برای کاهش کلسترول بالا انجام دهید، عبارت‌اند از:

  • پیاده‌روی روزانه به‌مدت 30 تا 60 دقیقه در زمان ناهار
  • دوچرخه‌سواری در مسیر منزل تا محل کار
  • انجام ورزش موردعلاقه به‌مدت 60 دقیقه و 3 بار در هفته

پیشنهاد می‌کنیم برای اینکه در انجام فعالیت ورزشی بااراده و منظم باشید، این‌کار را همراه با یک دوست صمیمی انجام دهید یا در یک گروه ورزشی عضو شوید.

عادت مخرب سیگارکشیدن را برای همیشه ترک کنید

ترک استعمال سیگار کلسترول در کاهش کلسترول بسیار تأثیرگذار است؛ به‌طوری که:

  • فشارخون و ضربان قلب شما 20 دقیقه پس از ترک به‌مقدار قابل‌توجهی بهتر می‌شود.
  • فقط 3 ماه پس از ترک، گردش خون و عملکرد ریه‌ها سلامتی بی‌نظیری را تجربه می‌کنند.
  • 1 سال پس از ترک سیگار، احتمال ابتلا به بیماری قلبی نسبت به افراد سیگار دوبرابر کمتر می‌شود.

بیشتر بخوانید: علائم پوستی سلیاک؛

وزن بدنتان را کاهش دهید

وزن بدن یکی از عوامل تأثیرگذار در افزایش کلسترول است. به‌طوری که حتی چند کیلوگرم وزن اضافی منجر به افزایش کلسترول بد می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم رژیم غذایی‌تان را به‌طور جزئی تغییر دهید. برای مثال، در ماه اول به‌جای نوشیدنی‌های شیرین از آب بدون گاز استفاده کنید. در ماه دوم به‌جای شیرینی و دسر از آب‌نبات‌های کوچک استفاده کنید.

همچنین بهتر است علاوه‌بر رژیم غذایی، فعالیت‌های بدنی‌تان را افزایش دهید. حتی اگر ورزش نمی‌کنید، کارهای روزمره را با فعالیت بدنی ترکیب کنید. برای مثال، برای رفتن به محل کار به‌جای سوارشدن به تاکسی پیاده‌روی کنید.

کلسترول بالا سلامتی افراد زیادی را تحت‌تأثیر منفی قرار می‌دهد. خبر ناراحت‌کننده این است که حتی خیلی از افراد مبتلا به کلسترول بالا از آن خبر ندارند و بدون توجه به آن زندگی می‌کنند. گردش بیش‌ازاندازه چربی در شریان‌های خونی باعث می‌شود به‌مرورزمان در رگ‌ها رسوب کند.

رسوب چربی بدن را به ابتلا به بیماری‌هایی قلبی و پوستی تهدید می‌کند. اگر متوجه شدید علائم پوستی کلسترول بالا را دارید، در اولین فرصت ممکن به پزشک متخصص مراجعه کنید. همچنین باید برای درمان کلسترول بالای خون برنامه‌ریزی دقیقی انجام دهد. اگر سطح چربی‌های خونتان کاهش نیابند، سلامت قلبتان به‌طورجدی به‌خطر می‌افتد.

منبع ++++

علت کلسترول بالا در بدن چیست؟

سبک زندگی و رژیم غذایی نامناسب دو علت اصلی بروز این مشکل جسمی هستند. باوجوداینکه بسیاری از مردم کلسترول بالا را خطرناک نمی‌دانند، اما این مشکل یک خطر جدی به‌حساب می‌آید و عدم توجه به آن می‌تواند باعث بروز بیماری‌ها و عوارض جسمی دیگری شود.

آیا علائم پوستی کلسترول بالا نگران‌کننده هستند؟

این مشکل ظاهر پوست را تغییر می‌دهد که باید درصورت مشاهده اولین نشانه، برای بهبودی آن اقدام کنید. اگر سطح کلسترول بدن بیش‌ازحد مجاز باشد، به‌مرورزمان بیماری‌های قلبی بروز می‌کنند.

توده‌های دردناک روی انگشتان دست‌وپا نشانه چیست؟

این عارضه که در علم پزشکی به‌نام «اُسلر» شناخته می‌شود، نشان‌دهنده این است که احتمالاً در قلب یا رگ‌های خونی عفونت وجود دارد. باوجوداینکه این عارضه به‌طور خودکار از بین می‌رود، اما مشکل اصلی درمان نمی‌شود و باید اقدامات درمانی برای رفع عفونت انجام بگیرند.

۱۸ دی ۱۴۰۱ ۱ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.

1 دیدگاه برای علائم پوستی کلسترول بالا چیست؟ تاثیر کلسترول بالا روی پوست را جدی بگیرید

باسلام
بنده زیر چشمم گود افتاده و تیره شده
پیشونیمم بیشتر مواقع قرمز میشه
دلیلش چی میتونه باشه. ممنون

فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی