لیزر و افتاب
۱۰ آذر ۱۴۰۰ ۱۰ دیدگاه zohre.kh

آفتاب گرفتن و لیزر با هم دشمن‌اند! خطرات و باید و نبایدهای لیزر کردن و آفتاب گرفتن را بدانید

به این مطلب امتیاز دهید

اگرچه روش‌های سنتی حذف موهای زائد هنوز در دسترس هستند، اما استفاده از دستگاه‌های لیزر یک راه‌حل دائمی برای از بین‌بردن موهای زائد است. لیزر یک روش درمانی محبوب است که بسیاری از افراد برای حذف موهای زائد بدن خود آن را انتخاب می‌کنند. استفاده از این روش درمانی می‌تواند در زمان و تلاش شما صرفه‌جویی زیادی کند.

زیرا تنها پس از چند جلسه، کاهش قابل توجهی در موهای بدن خود مشاهده ‌می‌کنید و به این شکل زمان بسیار کمتری را صرف اصلاح یا اپیلاسیون خواهید کرد. این مقاله از کیوت مگ را به آفتاب گرفتن و لیزر اختصاص داده‌ایم، در ادامه با ما همراه باشید.

آفتاب گرفتن و لیزر

اما اگر فکر می‌کنید که بعد از آفتاب‌گرفتن و یا برنزه کردن، نیاز به انجام جلسات لیزر دارید، بهتر است برای ایمن نگه‌داشتن پوست خود و اطمینان از اینکه جلسات شما به‌درستی انجام می‌شود، با یک کلینیک حرفه‌ای متخصص در درمان لیزر موهای زائد مشورت کنید.

لیزر یک روش درمانی محبوب است که بسیاری از افراد برای حذف موهای زائد بدن خود آن را انتخاب می‌کنند.

همچنین آگاهی از تاثیراتی که آفتاب گرفتن و لیزر روی پوست شما دارد و شناخت عوارض احتمالی آن بسیار ضروری است. در این مقاله سعی داریم به شما در داشتن رنگ ‌پوستی زیبا در کنار انجام لیزر موهای زائد با بهترین اثربخشی کمک کنیم.

به پوستت جون تازه بده

چرا قبل از لیزر نباید آفتاب سوخته شویم؟

آفتاب گرفتن و لیزر و همچنین برنزه کردن قبل از انجام لیزر موهای زائد به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. به این دلیل که پوستی که در معرض اشعه‌های نورخورشید قرار گرفته است برای بهبودی نیاز به زمان دارد. همچنین لیزر نیز اشعه‌های قوی انرژی را به عمق فولیکول‌های مو منتقل می‌کند که همزمان شدن این دو کار باهم می‌تواند به طور جدی به پوست شما آسیب برساند.

اگر در حال حاضر آفتاب گرفته‌اید و یا برنزه کرده‌اید، تا زمانی که رنگ پوست شما به حالت عادی خود برنگشته است از انجام لیزر خودداری کنید. این به شما کمک می‌کند تا با اطمینان از عدم آسیب به پوست، بهترین نتایج را نیز از جلسات لیزر درمانی خود دریافت کنید. لیزر کار خود را با جذب‌شدن اشعه به موهای تیره انجام می‌دهد، بنابراین داشتن پوست برنزه، تشخیص بین رنگدانه پوست و رنگدانه مو را برای لیزر سخت‌تر می‌کند.

به‌طور کلی در خصوص آفتاب گرفتن و لیزر، توصیه این است که قبل از انجام لیزر موهای زائد، از آفتاب‌گرفتن خودداری کنید و تا حد امکان قرار گرفتن در معرض نور خورشید را محدود کنید. زیرا لیزر موهای زائد بر روی پوست برنزه نشده و موهایی که اخیراً در برابر آفتاب قرار نگرفته‌اند، نتیجه بهتری را ایجاد کند.

اما اگر علاقه دارید جلسات لیزر خود را در تابستان انجام دهید باید مطمئن شوید که با کرم ضدآفتاب با SPF بالا حداقل یک هفته قبل از انجام لیزر از پوست خود محافظت می‌کنید.

البته توصیه می‌شود که این‌کار را همیشه انجام دهید زیرا به جلوگیری از خطر سوختگی پوست شما کمک می‌کند. در واقع، استفاده از کرم ضدآفتاب کاری است که شما باید همیشه آن را انجام دهید، نه فقط زمانی که می‌خواهید برای لیزر موهای زائد اقدام کنید.

در بحث آفتاب گرفتن و لیزر لطفا قوانین زیر را رعایت کنید:

  • در صورتی که طی دو هفته گذشته در معرض آفتاب قرار گرفته‌اید که منجر به برنزه‌شدن ناحیه درمان شده است، بعد از اتمام دوره زمانی دوهفته، اقدام به لیزردرمانی کنید.
  • در صورتی که  3 تا 6 هفته از آفتاب گرفتن و برنزه شدن شما گذشته است، با اطمینان خاطر به رزرو جلسات لیزر بپردازید.
  • قبل از لیزر موهای زائد خود در تابستان، می‌توانید بیرون بروید، اما باید دقت داشته باشید که حتما از کرم ضدآفتاب با SPF بالا استفاده کنید.
  • به‌طور کلی توصیه می‌شود که از قرارگرفتن طولانی‌مدت در معرض نور خورشید، حتی اگر پوست تیره‌تری دارید، خودداری کنید.

اگر اخیراً برنزه شده‌اید و به دنبال لیزر موهای زائد هستید، این دستورالعمل‌های ساده را دنبال کنید:

  • درباره همزمانی آفتاب گرفتن و لیزر، بهتر است قبل از انجام لیزر موهای زائد 4 تا 6 هفته صبر کنید زیرا در این مدت تیرگی موهای زائد کم‌رنگ شده و لیزر درمانی با تاثیر بیشتری انجام می‌شود.
  • انتظار می‌تواند آزاردهنده باشد، اما بسیار بهتر از هدر دادن پول خود برای درمانی است که مؤثر نیست.
  • در مناطقی که می‌خواهید لیزر موهای زائد را انجام دهید، از SPF 30+ یا بیشتر استفاده کنید.
  • اگر قصد دارید صورت خود را نیز لیزر کنید، بهتر است برای محافظت بیشتر از کلاه استفاده کنید.
  • سعی کنید از نور خورشید دور بمانید! از سولاریوم، لوسیون‌های برنزه کننده مصنوعی و مرطوب‌کننده‌هایی که حاوی برنزه‌کننده تدریجی هستند خودداری کنید.
فیس براش آیلو کیوت اسکین یاسی
فیس براش سیلیکونی آیلو یه هدیهٔ متفاوت برای یه آدم متفاوت

 بین آفتاب گرفتن و لیزر موهای زائد چقدر فاصله باشد؟

پوستی که در معرض نور خورشید و اشعه‌های آن قرار گرفته و یا با روش‌های مختلف برنزه شده است، بسیار حساس و آسیب‌پذیر بوده و نیاز به مراقبت بیشتری دارد. این مدت بهبودی می‌تواند از 2 تا 6 هفته متغیر باشد. همچنین پس از هر جلسه لیزر، پوست به مدت 6 هفته نیاز به استراحت برای احیای مجدد خود دارد.

این بدان معنی است که پوست شما نسبت به قرارگرفتن در معرض اشعه ماوراء‌بنفش بسیار حساس است و در صورت لیزر موهای زائد خود بعد از آفتاب گرفتن، هر گونه عوارض جانبی احتمالی قرارگرفتن در معرض نور خورشید تقویت می‌شود.

امکان بروز آسیب‌هایی مانند آفتاب‌سوختگی، التهاب و تاول پوست و تغییرات رنگ دائمی مانند هایپرپیگمانتاسیون و هیپوپیگمانتاسیون در صورت هم‌زمان بودن آفتاب گرفتن و لیزر را می‌توان شاهد بود.

پوست شما نسبت به قرارگرفتن در معرض اشعه ماوراء‌بنفش بسیار حساس است

بعد از برنزه کردن میشه لیزر کرد؟

پس از انجام لیزر موهای زائد، پوست شما حساس خواهد بود و برای بهبودی به زمان نیاز دارد. آفتاب گرفتن و لیزر دو مقوله‌ای هستند که به دقت و توجه زیادی نیاز دارند. اگر بلافاصله پس از درمان، پوست خود را در معرض اشعه‌های فرابنفش در مدت زمان زیادی قرار دهید، در معرض خطر آسیب‌رساندن به پوست خود هستید.

بنابراین، بسیار توصیه می‌شود که پس از لیزر موهای زائد، از آفتاب گرفتن خودداری کنید. همچنین هنگام بیرون‌رفتن از خانه، با انتخاب محصولات با‌کیفیتی که از شما در برابر اشعه UVA و UVB محافظت می‌کند، سلامت پوست خود را تضمین کنید.

در صورت امکان، مناطق تحت درمان خود را حداقل به‌مدت یک هفته به‌خوبی بپوشانید و محفوظ نگه‌دارید تا به بهبودی سریع و صحیح آن‌ها کمک شود. به خاطر داشته باشید بعد از جلسات لیزر به استفاده از کلاه لبه پهن و لباس‌هایی با آستین بلند نیز برای حدود یک هفته بپردازید.

پس از گذشت مدت زمان بهبودی پوست شما بعد از انجام لیزر، برای قرارگرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید یا برنزه کردن عجله نداشته باشید.

بیشتر بخوانید: آفتاب گرفتن برای جذب ویتامین دی

آیا آفتاب گرفتن مانع از انجام لیزر میشه؟

همان‌طور که درباره روش‌ها و عوارض آفتاب گرفتن و لیزر به آن اشاره شد، پس از لیزر، پوست در حال ترمیم و بهبود آسیب‌های ناشی از ریز پرتوهای لیزر است. پوست ممکن است قرمز، متورم و حساس باشد، تاجایی که باید برای کاهش تورم از کمپرس سرد استفاده شود. در این شرایط هیدراته و مرطوب نگه‌داشتن ناحیه تحت درمان به روند بهبودی کمک زیادی می‌کند.

ما همچنان توصیه می‌کنیم حداقل دو هفته قبل از درمان، قرارگرفتن در معرض مستقیم نورخورشید را محدود کنید، زیرا پوست بعد از قرارگرفتن در شرایط گرما بسیار حساس‌تر از قبل خواهد بود. به این شکل، استفاده از لیزر برروی پوست‌های حساس به حرارت و برنزه می‌تواند باعث افزایش رنگدانه، سوختگی و حتی زخم‌های سطحی شود.

اما اگر کماکان تصمیم دارید در زیر نور خورشید بیرون بروید، محصول مراقبتی طلایی ضدآفتاب با  درجه محافظتی بالا را فراموش نکنید. در غیر این صورت پوست شما در معرض آسیب و خطرات احتمالی مرتبط با لیزر بر روی پوست برنزه قرار خواهد گرفت.

اگر قبل از درمان موهای زائد خود با دستگاه‌های لیزر، آفتاب گرفته‌اید و یا برنزه شدید، قبل از اقدام با متخصص پوست و اپراتورهای حرفه‌ای لیزر مشورت کنید. آن‌ها با توجه به تجربه و تخصص خود در زمینه واکنش‌های پوست هنگام آفتاب گرفتن و لیزر، برای اطمینان از محافظت پوست شما، ابتدا یک تست پوستی محدود برای جلوگیری از آسیب پوستی در ناحیه درمان انجام می‌دهند.

به این شکل مشخص می‌شود که آیا این ناحیه برای درمان ایمن است یا خیر. معمولاً تست پوستی دو هفته پس از برنزه‌شدن انجام می‌شود. با این حال، فرض کنید پوست به‌طور عمیق و با درجه تیرگی بالا برنزه شده است. در این صورت، شروع درمان لیزر شما ممکن است چند هفته به تعویق بیفتد تا پوست به رنگ طبیعی خود نزدیک شود.

پوست آفتاب سوخته مانع جدی برای لیزر موهای زائد با اثربخشی مناسب است

عوارض آفتاب سوختگی قبل از لیزر موهای زائد

پوست آفتاب سوخته مانع جدی برای لیزر موهای زائد با اثربخشی مناسب است. همچنین با انجام لیزر بر روی پوست آسیب‌دیده و آفتاب سوخته احتمال تحریک، سوختگی و عوارض ناشی از آن را افزایش می‌دهد.

باید صبر داشته باشید، چراکه بهبودی پوست زمان می‌برد، و هر کلینیک لیزر موهای زائد که با رعایت اصول و استانداردها به انجام فعالیت درمانی می‌پردازد، در این شرایط از لیزردرمانی نواحی آفتاب سوخته امتناع کرده و جلسات لیزر شما را به تعویق می‌اندازند. توصیه می‌شود علاوه بر اجتناب از قرار گرفتن در معرض نور خورشید، حداقل یک هفته قبل از لیزردرمانی ازاستفاده از محصولات برنزه‌کننده خودداری کنید.

برخی نکات مهم مراقبتی قبل و بعد از انجام لیزر

  • برای اثربخشی مناسب جلسات لیزر، بهتر است موهای شما ضخیم و تیره باشد.قرارگرفتن در معرض آفتاب، باعث کم‌رنگ شدن رنگدانه‌های موی شما می‌شود.
  • از کندن موهای خود با هر روشی مانند اپیلاسیون، وکس و … اجتناب کنید.برای از بین بردن موهای زائد قبل از انجام لیزر، بهتر است از ژیلت استفاده شود.
  • توصیه می‌شود تا یک ماه قبل از انجام لیزر، آفتاب گرفتن، سولاریوم و هر روش دیگر برای برنزه شدن را کنسل کنید. تیره و حساس شدن پوست، اثربخشی اشعه‌ دستگاه‌های لیزر را برای از بین بردن مو، کاهش می‌دهد.
  • وجود التهابات پوستی و آفتاب سوختگی را جدی بگیرید. در صورت انجام لیزر با وجود این مشکلات، با عوارض جدی روبه‌رو خواهید بود.
  • توجه داشته باشید که تا قبل از یک ماه از انجام لیزر موهای زائد، از کرم‌ها و داروهای لایه‌بردار پوست استفاده نکنید.لیزر با پوست حساس عوارض منفی زیادی را به‌همراه دارد.
  • در صورت استفاده از داروهای خاص پوستی حتما به اپراتور و یا دکتر خود اطلاع دهید.
  • بعد از انجام لیزر، تا 24 ساعت از کارهایی که حساسیت و تحریک پوستی را افزایش می‌دهند اجتناب کنید.
  • تزریق بوتاکس، استخر و استفاده از محصولات پوستی بلافاصله بعد از لیزر اشتباه است.
  • توجه داشته باشید که آفتاب گرفتن و لیزر تیغ دولبه هستند. بعد از انجام لیزردرمانی تا چند هفته از آفتاب گرفتن و برنزه شدن خودداری کنید.در غیر این صورت شاهد بروز برخی مشکلات جدی بر روی پوست خود خواهید بود.
  • در صورت بروز التهاب، سوختگی و قرمزی بعد از انجام لیزر، از کرم‌های ترمیم‌کننده و مراقبتی تحت‌نظر پزشک استفاده کنید.
  • در صورت بروز التهابات خیلی شدید، حتما به پزشک مراجعه کنید.
  • استفاده از کرم ضدآفتاب در هر زمانی توصیه می‌شود، امااستفاده آن  پس از انجام لیزر، یکی ازمهم‌ترین راه‌های مراقبت از پوست محسوب می‌شود.
  • قرار گرفتن در معرض نورخورشید، با توجه به حساسیت پوست ناشی از اشعه‌های لیزر، می‌تواند به پوست شما آسیب برساند. بنابراین بعد از لیزر، قرار گرفتن در معرض خورشید را محدود کنید.
  • توجه داشته باشید که سلامت و زیبایی پوست شما در الویت قرار دارد، آفتاب گرفتن و لیزر هر دو به زیبایی و طراوت پوست شما کمک می‌کند. اما توصیه می‌شود هرگز این دو کار را همزمان با هم انجام ندهید.

بازسازی و جوانسازی پوست با دستگاه‌های لیزر شامل اشعه‌هایی است که به لایه‌های میانی پوست نفوذ می‌کند. در صورتی که بافت سالم پوست قبل از انجام لیزر در برابر نور خورشید حساس شده باشد، ممکن است آسیب جدی را به‌همراه داشته باشد. همچنین یکی ازمتداول‌ترین سوالات درباره قرارگرفتن در معرض نورخورشید پس از لیزردرمانی این است که آیا پوست شما تیره، کک و مک و آسیب‌دیده می‌شود.

به‌طور معمول توصیه می‌شود که قبل و بعد از انجام لیزر موهای زائد از قرار گرفتن در معرض نورخورشید و برنزه شدن به‌شدت خودداری شود. چراکه این کار شما را مستعد ابتلا به سرطان‌های پوستی، لکه‌دار شدن و دیگر مشکلات پوستی می‌کند. در صورت آفتاب گرفتن، 6 الی 8 هفته به پوست خود برای بازسازی و بهبود مجدد فرصت دهید.

در این مطلب سعی داشتیم به تمام جنبه‌های محافظتی آفتاب گرفتن و لیزر و روش‌های صحیح انجام هر کدام از آن‌ها برای رسیدن به پوستی زیبا و بدون آسیب بپردازیم.

بیشتر بخوانید: چک لیست آفتاب گرفتن

منبع ++++

چرا قبل از لیزر نباید آفتاب سوخته شویم؟

آفتاب گرفتن و لیزر و همچنین برنزه کردن قبل از انجام لیزر موهای زائد به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. به این دلیل که پوستی که در معرض اشعه‌های نورخورشید قرار گرفته است برای بهبودی نیاز به زمان دارد. همچنین لیزر نیز اشعه‌های قوی انرژی را به عمق فولیکول‌های مو منتقل می‌کند که همزمان شدن این دو کار باهم می‌تواند به طور جدی به پوست شما آسیب برساند.

بعد از برنزه کردن میشه لیزر کرد؟

بسیار توصیه می‌شود که پس از لیزر موهای زائد، از آفتاب گرفتن خودداری کنید. همچنین هنگام بیرون‌رفتن از خانه، با انتخاب محصولات با‌کیفیتی که از شما در برابر اشعه UVA و UVB محافظت می‌کند، سلامت پوست خود را تضمین کنید.

آیا آفتاب گرفتن مانع از انجام لیزر میشه؟

همان‌طور که درباره روش‌ها و عوارض آفتاب گرفتن و لیزر به آن اشاره شد، پس از لیزر، پوست در حال ترمیم و بهبود آسیب‌های ناشی از ریز پرتوهای لیزر است. پوست ممکن است قرمز، متورم و حساس باشد، تاجایی که باید برای کاهش تورم از کمپرس سرد استفاده شود. در این شرایط هیدراته و مرطوب نگه‌داشتن ناحیه تحت درمان به روند بهبودی کمک زیادی می‌کند.

۱۰ آذر ۱۴۰۰ ۱۰ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی