درمان جای جوش روی صورت
۱۷ خرداد ۱۴۰۱ ۱۲ دیدگاه zohre.kh

درمان جای جوش روی صورت؛ بررسی جدیدترین راه‌های از بین بردن جای جوش

به این مطلب امتیاز دهید

مطمئنا شما نیز جزو افرادی هستید که جوش زدن را تجربه کرده‌اید. در اکثر موارد، این یک عارضه پوستی موقت است که به‌طور طبیعی درمان شده و از بین می‌رود. اما گاهی اوقات، لکه‌های جوش حتی پس از ناپدید شدن جوش، روی پوست شما باقی می‌ماند. درمان جای جوش روی صورت و خلاص شدن از شر این لکه‌های تیره روی پوست، در وهله اول با درک علت ایجاد آنها شروع می‌شود. هنگامی که یک جوش روی پوست شما ظاهر می‌شود، درمان طبیعی بدن با تشکیل سلول‌های جدید پوست آغاز می‌شود، اما ممکن است سلول‌هایی که برای کمک به بازسازی سطح صاف پوست شما فرستاده می‌شوند، حاوی ملانین بیش از حد باشند. ملانین چیزی است که به پوست شما رنگ می‌دهد و وقتی سلول‌های پوستی منطقه خاصی از بدن، ملانین بیشتری نسبت به سایر نقاط داشته باشند، آن قسمت دارای تیرگی و لک می‌شود. افرادی که به‌طور طبیعی رنگ پوست تیره‌تری دارند، بیشتر در معرض لک ناشی از جوش هستند. برای آشنایی با انواع جای جوش، راه‌های پیشگیری و درمان آن، با ادامه مطلب همراه باشید.

انواع جای جوش و آکنه

انوع جوش و آکنه شامل برجستگی‌های کوچک و ملتهب است که در سطح پوست ظاهر می‌شوند. این جوش‌ها معمولا در صورت، قفسه سینه یا پشت ظاهر می‌شوند، اما ممکن است قسمت‌های دیگر پوست بدن را نیز درگیر کنند. این برجستگی‌های پوستی میلیون‌ها نفر را بدون توجه به سن، نوع پوست و جنسیت تحت تاثیر قرار می‌دهند.

درمان جای جوش روی صورت و خلاص شدن از شر این لکه‌های تیره روی پوست، در وهله اول با درک علت ایجاد آنها شروع می‌شود.

در اکثر موارد افرادی که غدد چربی بیش از حد فعال دارند، بیشتر دچار جوش و آکنه می‌شوند. همچنین تغییرات هورمون‌ها نیز در بروز انواع جوش به‌ویژه در بین نوجوانان بسیار شایع است.

اما باید بدانید که جوش‌ها می‌تواند افراد مختلف را تا سن بزرگسالی درگیر کند، به‌عنوان مثال، تغییرات هورمونی مربوط به قاعدگی یا یائسگی می‌تواند باعث آکنه در زنان شود یا استرس، اضطراب و افسردگی ممکن است منجر به بروز جو‌ش‌ها یا بدتر شدن آنها شود. انواع لکه‌ها و جای جوش و آکنه وجود دارد که دلایل ایجاد هر کدام از آنها می‌تواند متفاوت باشد.

برخی از آنها صرفاً به دلیل چربی محبوس شده در زیر سطح پوست ایجاد می‌شوند، در حالی که برخی از لکه‌های ناشی از جوش در نتیجه عفونت باکتریایی در منافذ شکل می‌گیرند یا بدتر می‌شوند. برای درمان جای جوش روی صورت باید ابتدا با انواع لک جوش و آکنه اشنا شوید.

جوش‌های سرسیاه

جوش‌های سرسیاه لکه‌های کوچکی هستند که اغلب به صورت گروهی ظاهر می‌شوند. آنها معمولاً ظاهری تیره دارند که ممکن است با کثیفی و آلودگی روی پوست اشتباه گرفته شود، اما این رنگ در واقع به دلیل چربی اضافه‌ای است که در منافذ به دام افتاده‌اند. وقتی چربی محبوس شده در منافذ پوست در معرض هوا قرار می‌گیرد، سیاه می‌شود. برای درمان جای جوش روی صورت، باید به تخلیه چربی جمع شده در منافذ بپردازید تا به پوستی صاف و شفاف برسید.

جوش‌های سرسفید

جوش‌های سرسفید از نظر اندازه مانند جوش‌های سرسیاه هستند، اما ظاهری گردتر و روشن‌تر دارند. جوش‌های سرسفید به این دلیل ایجاد می‌شوند که چربی و سلول‌های مرده پوست منافذ را مسدود کرده و باعث بسته شدن آن در سطح پوست می‌شود.

پاپول‌ها

پاپول‌ها لکه‌های کوچک، قرمز و ملتهب هستند که معمولاً روی پیشانی یا گونه‌ها ظاهر می‌شوند و ممکن است در لمس دردناک باشند. برای درمان جای جوش روی صورت، باید ابتدا انواع جای جوش و آکنه را به‌خوبی شناسایی کنید.

 پوسچول

 اگر یک لکه و برجستگی ملتهب روی پوست با چرک پر شود، به آن پوسچول می‌گویند. پوسچول‌ها از نظر اندازه متفاوت هستند و معمولاً به‌عنوان جوش شناخته می‌شوند. چرک موجود در این نوع جوش، ترکیبی از روغن، باکتری و سلول‌های مرده پوست است که در زیر پوست گیر کرده و تجمع آن باعث عفونت می‌شود. در درمان جای جوش روی صورت در این نوع جوش‌ها، پاسخ طبیعی بدن مبارزه با عفونت است، اما این پاسخ ایمنی در واقع باعث قرمزی و تورمی می‌شود که اغلب این لکه‌ها را احاطه می‌کند.

 ندول‌ها

 ندول‌ها برآمدگی‌های بزرگ‌تر و متورم‌تری هستند که هنگام شکستن دیواره‌های فولیکول مو ایجاد می‌شوند. در نتیجه این اتفاق، باکتری‌ها و چربی در عمق پوست پخش می‌شوند. این باکتری‌ها منجر به عفونت شده که باعث ایجاد لکه‌های دردناک در سطح پوست می‌شود. این روند ممکن است منافذ متعدد پوست را تحت تاثیر قرار دهد. در درمان جای جوش روی صورت باید توجه داشته باشید که ندول‌های عمیق و ریشه‌دار می‌توانند به‌طور دائمی به بافت پوست آسیب برسانند و منجر به ایجاد اسکار شوند.

میکرودرم رویت
میکرودرم خانگی رویت، پوستتو احیا کن

 کیست‌ها

در بررسی انواع جای جوش و آکنه باید بدانید که کیست‌های آکنه، لکه‌های بسیار بزرگی هستند که در اثر یک واکنش التهابی شدید در عمق منافذ ایجاد می‌شوند. کیست‌ها زمانی ایجاد می‌شوند که پارگی در دیواره داخلی منافذ پوست اجازه می‌دهد تا باکتری‌ها و چربی به پوست اطراف پخش شده که این امر باعث بروز عفونت می‌شود.

اگر در اطراف این ناحیه عفونی غشایی تشکیل شود، به تدریج به کیست تبدیل می‌شود. این لک‌ها اغلب دردناک هستند و باید برای درمان جای جوش روی صورت با استفاده از داروها و روش‌های درمانی اقدام شود.

بیشتر بخوانید: درمان محل جوش فرورفته؛

به پوستت جون تازه بده

لکه‌های تیره آکنه در مقابل جای جوش

در درمان جای جوش روی صورت باید توجه داشته باشید که درمان لکه‌های تیره ناشی از آکنه با درمان جای جوش متفاوت است، زیرا اسکارها به بافت آسیب‌دیده یا رشد بیش از حد نیاز دارند. از بین بردن کامل اسکارها دشوار است و اگرچه ممکن است با گذشت زمان محو شوند، اما معمولاً قابل مشاهده هستند. از سوی دیگر لکه‌های تیره ناشی از آکنه، روی سطح پوست شما صاف هستند و هیچ آسیب طولانی مدتی به سلول‌ها، منافذ یا فولیکول‌های پوست شما نمی‌رسانند.

این در حالی است که درمان جای جوش روی صورت ممکن است مدتی طول بکشد، اما لکه‌های تیره به مرور زمان روشن‌تر شده و در نهایت به‌طور کامل از بین می‌روند. انواع درمان‌های خانگی، محصولات بدون نسخه (OTC) و حتی درمان‌های پوستی زیادی وجود دارد که می‌توانید با سرعت بیشتری از شر جای جوش خلاص شوید.

این در حالی است که درمان جای جوش روی صورت ممکن است مدتی طول بکشد، اما لکه‌های تیره به مرور زمان روشن‌تر شده و در نهایت به‌طور کامل از بین می‌روند.

بهترین راهکارهای از بین بردن جای جوش

جای جوش می‌تواند یادآوری بی‌رحمانه از مشکلات پوستی شما در گذشته باشد. بهترین راهکار برای نادیده گرفتن جای جوش صورت، جلوگیری از جوش‌زدن و رعایت یک رژیم غذایی متعادل است. با این حال، چیزی بیش از یک رژیم غذایی و سبک زندگی وجود دارد که به ایجاد علائم جوش کمک می‌کند. این جوش‌های آزاردهنده می‌توانند روی اعتماد به نفس شما تأثیر بگذارند.

اما،بیش از یک راه برای دانستن چگونگی از بین بردن و درمان جای جوش روی صورت وجود دارد. اگر به دنبال راه‌های موثری برای از بین بردن جای جوش از روی صورت خود هستید، مطالعه راه‌های پیشگیری و درمان جای جوش روی صورت ضروری است.

چه چیزی باعث ایجاد جای جوش می‌شود؟

بسیاری از افراد، آکنه و جوش را به‌عنوان یک عارضه پوستی مشابه درنظر می‌گیرند. آکنه یک بیماری پوستی است، اما جوش‌ها یکی از عوارض جانبی و از علائم مشکلات پوستی هستند. پوست چرب یکی از انواع پوستی است که بیشتر در معرض ابتلا به آکنه و جوش صورت قرار می‌گیرد. در پاسخ به این سوال که چه چیزی باعث ایجاد جای جوش می‌شود باید گفت که وقتی سلول‌های پوست شما کثیفی، سموم و سبوم چربی را در منافذ خود جمع می‌کند، منجربه مسدود شدن منافذ می‌شود.

در نتیجه این منافذ مسدود شده باعث ایجاد جوش و آکنه در سطح پوست می‌شوند. برای اینکه بدانید چگونه به‌طور موثر علائم جوش را از بین ببرید، ضروری است که صورت خود را تمیز نگه دارید. بسیاری از افراد به دلیل تغییرات هورمونی دچار جوش می‌شوند. با این حال، بعد از بررسی علت جوش زدن، درمان جای جوش روی صورت مهم است، چراکه جای جوش برای همه ما یک کابوس وحشتناک است.

بسیاری از افراد به دلیل تغییرات هورمونی دچار جوش می‌شوند.

برای از بین رفتن جای جوش چه باید کرد؟

درمان و کنترل جوش و آکنه، بهترین راه برای جلوگیری از ایجاد لکه‌های تیره ناشی از جوش است. قرار گرفتن در معرض نورخورشید، می‌تواند باعث تیره شدن لکه‌ها شود. بنابراین افراد می‌توانند برای جلوگیری از تغییر رنگ پوست و درمان جای جوش روی صورت، از کرم‌های ضد آفتاب با طیف وسیع SPF در زمان بیرون رفتن از خانه استفاده کنند. برخی از پزشکان و متخصصان پوست بر این باور هستند که درمان زودهنگام و به‌موقع جوش‌ها و لکه‌های تیره ناشی از آن، می‌تواند از رشد کامل آن‌ها جلوگیری کند.

برخی از پزشکان و متخصصان پوست بر این باور هستند که درمان زودهنگام و به‌موقع جوش‌ها و لکه‌های تیره ناشی از آن، می‌تواند از رشد کامل آن‌ها جلوگیری کند.

نکات مهم در پیشگیری از بروز جای جوش صورت

  • صورت خود را تمیز نگه دارید و حداقل دو بار در روز آن را با شوینده ملایم بشویید.
  • به‌طور مرتب لایه‌برداری کنید. این کار به پوست شما کمک می‌کند تا از شر سلول‌های مرده خلاص شوید.
  • هرگز با آرایش به رختخواب نروید.
  • از پاک‌کننده‌های آرایشی بدون موادشیمیایی استفاده کنید.
  • از پدهای پنبه‌ای تمیز برای پاک کردن آرایش استفاده کنید، زیرا پدهای آلوده اغلب منجر به مسدود شدن منافذ می‌شود.
  • اگر از جوش و آکنه رنج می‌برید، هرگز به هیچ جوشی دست نزنید.
  • اگر زمان زیادی را در فضای باز می‌گذرانید، از کرم ضدآفتاب استفاده کنید.
  • یک رژیم غذایی سالم، بهترین راه برای کاهش و درمان جای جوش روی صورت است. از میوه‌ها و سبزیجات استفاده کرده و نوشیدن مایعات سالم را فراموش نکنید.

درمان‌های خانگی جای جوش صورت

یکی از رایج‌ترین و بهترین روش‌ها در کنترل و درمان جای جوش روی صورت، استفاده از درمان‌های خانگی جای جوش صورت است. شما می‌توانید به‌راحتی با مواد در دسترس، به از بین بردن لک ناشی از جوش کمک کنید.

یکی از رایج‌ترین و بهترین روش‌ها در کنترل و درمان جای جوش روی صورت، استفاده از درمان‌های خانگی جای جوش صورت است.

پودر پوست پرتقال در درمان خانگی جای جوش صورت

 پودر پوست پرتقال سرشار از اسیدسیتریک است که به روشن شدن پوست و لک‌های ناشی از جوش کمک می‌کند. این روش برای کسانی که نمی‌دانند چگونه برای درمان جای جوش روی صورت خود اقدام کنند، گزینه عالی محسوب می‌شود. برای کاهش لک‌های ناشی از جوش با استفاده از پوست پرتقال، باید:

  • ابتدا 1 قاشق چایخوری پودر پوست پرتقال را با 1 قاشق چایخوری عسل طبیعی مخلوط کنید.
  • مقدار مواد مورد استفاده باید به اندازه مساوی باشد.
  •  آن را خوب هم بزنید تا خمیری یکدست به دست آید.
  • این خمیر را روی نواحی آسیب‌دیده صورت خود که جوش دارد بمالید.
  • اجازه دهید ماسک به مدت 10 تا 15 دقیقه روی پوست بماند و سپس آن را با آب ولرم بشویید.

روغن نارگیل در درمان خانگی جای جوش صورت

 تقریبا هیچ بیماری پوستی وجود ندارد که نتواند از خواص غنی، ضدالتهابی و ضدباکتریایی روغن نارگیل بهره‌مند شود. این درمان خانگی موثر، یک راه مطمئن برای جلوگیری از ظاهرشدن ضایعات جدید و لکه‌های آکنه است. روغن نارگیل سرشار از ویتامین E و K و آنتی‌اکسیدان‌ها بوده که به رشد سلول‌های پوستی سالم و از بین بردن جای جوش کمک می‌کند. شما باید:

  • 1 قاشق چایخوری روغن نارگیل را بین کف دست خود مالیده و به آرامی روی نواحی آسیب دیده صورت خود بمالید.
  • بهتر است برای درمان جای جوش روی صورت و رسیدن به بهترین نتیجه، روغن نارگیل در طول شب روی پوست شما بماند.
  • توصیه می‌شود این روش را هر روز امتحان کنید تا نتایج بهتری ببینید.

آرد گندم در درمان خانگی جای جوش صورت

به‌عنوان یکی از آسان‌ترین مواد در دسترس، آرد بیسان (آرد گرم) برای اکثر مشکلات پوستی مفید است. آرد گندم، چه برای از بین بردن جای جوش و چه برای استفاده به‌عنوان یک اسکراب معمولی صورت، سرشار از خاصیت قلیایی است که به‌عنوان پاک کننده برای حفظ تعادل pH پوست استفاده می‌شود. برای استفاده از تاثیر آرد گندم در درمان جای جوش روی صورت، باید:

  • 1 قاشق غذاخوری آرد گندم، گلاب و آبلیمو را برای ایجاد خمیری با بافت غلیظ تهیه کنید.
  • خمیر به دست آمده را به‌طور یکنواخت روی پوست صورت و گردن و نواحی آسیب دیده بمالید.
  • خمیر را تا زمانی که روی پوست شما خشک شود، حفظ کرده و سپس با آب ولرم بشویید.
  • برای رسیدن به نتایج بهتر، هر روز این کار را انجام دهید.

روغن درخت چای در درمان خانگی جای جوش صورت

روغن درخت چای برای پوست‌های مستعد آکنه و جوش، یک نجات‌دهنده محسوب می‌شود. خواص ضدالتهابی و ضدمیکروبی روغن درخت چای، یک عامل عالی برای خلاص شدن از شر علائم و لک‌های روی پوست است. بهترین بخش این درمان خانگی این است که برای هر نوع پوستی به‌خوبی عمل می‌کند. شما نیاز خواهید داشت:

  • سه تا چهار قطره روغن درخت چای را با یکی از روغن‌های حامل مانند روغن نارگیل یا بادام مخلوط کنید.
  • روغن مخلوط شده را به‌طور یکنواخت روی جای جوش و ضایعات پوستی بمالید.
  • اجازه دهید یک شب یا حداقل یک یا دو ساعت روی پوست شما بماند و سپس آن را بشویید.

سرکه سیب

اگر می‌خواهید تعادل pH مناسبی برای پوست خود ایجاد کنید، سرکه سیب یک ماده موثر است. سرکه سیب منافذ پوست را به‌طور طبیعی تمیز و لایه‌برداری کرده و پوستی نرم، صاف و بدون لک را به ارمغان می‌آورد. این ماده معجزه آسا به کاهش قرمزی جوش‌های شما و همچنین درمان جای جوش روی صورت کمک می‌کند. روش استفاده از این درمان خانگی، عبارت است از:

  • 1 قاشق غذاخوری سرکه سیب را با 2 قاشق غذاخوری عسل مخلوط کنید.
  • برای رقیق کردن این مخلوط می‌توانید از آب استفاده کنید.
  • مخلوط را با استفاده از یک پد پنبه‌ای تمیز روی تمام صورت خود بمالید.
  • اجازه دهید 15 تا 20 دقیقه بماند و سپس آن را با آب ولرم بشویید.
  • این ماسک را روزانه برای رسیدن به نتایج موثر امتحان کنید.
  • اگر پوست حساسی دارید، یک قسمت سرکه سیب را با 10 قسمت آب رقیق کنید.

آلوئه‌ورا در درمان خانگی جای جوش صورت

برای داشتن پوستی بی‌عیب و نقص و درخشان، آلوئه‌ورا یک درمان عالی محسوب می‌شود. این ماده با خواص آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی خود، به درمان مشکلات پوستی مانند جای زخم و جوش کمک می‌کند. آلوئه‌ورا همچنین لک‌های پوست را از بین برده و در بهبود سریع‌تر زخم‌ها بدون برجای گذاشتن آثار آن مفید است. برای درمان جای جوش روی صورت با استفاده از آلوئه‌ورا، باید:

  • ابتدار ژل را از برگ‌های آلوئه‌ورا استخراج کنید.
  • یک لایه ضخیم و یکنواخت از ژل را روی ناحیه آسیب‌دیده بمالید.
  • بگذارید تا زمانی که خشک شود روی پوست شما بماند.
  • این روش را روزانه امتحان کنید.

جوش شیرین

 جوش شیرین به دلیل خواص لایه‌برداری و سفیدکنندگی آن شناخته شده است. استفاده منظم از جوش شیرین به خلاص شدن از شر منافذ مسدود شده پوست و لکه‌های پوستی کمک می‌کند. این ماده به دلیل ماهیت قلیایی خود، به بازیابی pH تعادل پوست کمک کرده و به مبارزه با جای زخم و جای جوش می‌پردازد. شما نیاز دارید که:

  • ابتدا 2 قاشق غذاخوری جوش شیرین مرغوب را با 1 قاشق غذاخوری آب به‌خوبی مخلوط کنید.
  • برای درمان جای جوش روی صورت، مخلوط را روی جای جوش‌های خود بمالید.
  • اجازه دهید ماسک روی پوست شما خشک شود و سپس آن را بشویید.
  • تا رسیدن به نتیجه مطلوب، این کار را یک بار در روز امتحان کنید.

آبلیمو

 آبلیمو یک عامل سفیدکننده طبیعی است. با بهره بردن از خاصیت روشن‌کنندگی آبلیمو، می‌توان از آن برای روشن کردن جای جوش به‌طور طبیعی استفاده کرد. برای درمان جای جوش روی صورت با استفاده از آبلیمو باید:

  • آبلیموی تازه را با یک پد پنبه‌ای و به آرامی روی جای جوش و سایر نواحی آسیب دیده بمالید.
  • مطمئن شوید که دستان شما و پد مورداستفاده تمیز باشند.
  • اجازه دهید 10-15 دقیقه روی پوست شما استراحت کرده و سپس با آب ولرم بشویید.
  •  این کار را هر روز انجام دهید.
 آبلیمو یک عامل سفیدکننده طبیعی است. با بهره بردن از خاصیت روشن‌کنندگی آبلیمو، می‌توان از آن برای روشن کردن جای جوش به‌طور طبیعی استفاده کرد.

روغن کرچک

 روغن کرچک حاوی ویتامین E و اسیدهای چرب امگا 3 است. این عناصر غنی‌کننده با کمک به رشد سلول‌های جدید پوست به ترمیم لایه آسیب‌دیده آن کمک می‌کنند. روغن کرچک همچنین با مبارزه با رنگدانه‌ها، اندازه جای زخم‌ها و لکه‌های ناشی از آکنه را کاهش می‌دهد. شما نیاز دارید که:

  • مقداری روغن کرچک را روی انگشتان خود ریخته و آن را روی نواحی آسیب‌دیده بمالید.
  • برای درمان جای جوش روی صورت، اجازه دهید روغن کرچک یک شب روی پوست بماند و بعد آن را با آب گرم بشویید.
  • از آنجایی که روغن کرچک قوام غلیظی دارد، مطمئن شوید که کاملاً شسته شده است.

بیشتر بخوانید:‌ جوش زدن نشانه چیست؟

زردچوبه

 زردچوبه یکی از قدیمی‌ترین گیاهان دارویی است که بشر می‌شناسد. خواص ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی آن باعث روشن شدن جای جوش و رنگ پوست می‌شود. استفاده منظم از پودر زردچوبه روی پوست به کاهش رنگدانه‌ها کمک کرده و همچنین رنگ پوست را درخشان می‌کند. برای بهره بردن از زردچوبه در درمان جای جوش روی صورت باید:

  • 1-2 قاشق چایخوری پودر زردچوبه را با 1 قاشق آبلیمو مخلوط کنید.
  • خمیر را مانند ماسک صورت، به‌طور یکنواخت روی تمام صورت خود بمالید.
  • بگذارید 30 دقیقه روی پوستتان بماند و سپس آن را با آب ولرم بشویید.
  •  این کار را باید هر روز یک بار انجام دهید.
  • اگر نمی‌خواهید انگشتانتان زردرنگ شوند، هنگام استفاده از دستکش استفاده کنید.
 زردچوبه یکی از قدیمی‌ترین گیاهان دارویی است که بشر می‌شناسد. خواص ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی آن باعث روشن شدن جای جوش و رنگ پوست می‌شود.

کره شی باتر

کره شی باتر به دلیل داشتن ویتامین F و سایر اسیدهای چرب سالم دارای خواص ضدالتهابی است. این عناصر به منظور کاهش التهاب اطراف اسکارها و تزریق رطوبت به آنها مفید هستند که باعث تضعیف ظاهر جای جوش یا جای آکنه می‌شود. شما نیاز دارید:

  • 1 قاشق غذاخوری کره شی را با 5 قطره اسانس اسطوخودوس و 3 قطره اسانس لیمو را به‌خوبی مخلوط کنید.
  • ابتدا کره شی باتر را با لیسک هم بزنید تا کرم رنگ شود.
  • اسانس‌ها را اضافه کنید و به هم زدن ادامه دهید.
  • در درمان جای جوش روی صورت با استفاده از کره شی باتر و رسیدن به بهترین نتیجه، هر شب کره شی را روی پوست خود بمالید.

سیب‌زمینی

یکی از بهترین روش‌ها در درمان جای جوش روی صورت و خلاص شدن از شر آکنه‌ها و جای جوش‌های مزاحم و بازگرداندن درخشش طبیعی پوست، استفاده از سیب‌زمینی است، زیرا سیب‌زمینی سرشار از ویتامین‌ها و موادمعدنی است که به از بین بردن جای زخم، لک ناشی از جوش‌های سرسیاه و چربی اضافی روی پوست صورت شما کمک می‌کند. شما باید:

  • یک برش سیب‌زمینی را روی ناحیه آسیب دیده بمالید.
  • می‌توانید آب سیب‌زمینی را به مدت 15-20 دقیقه روی صورت خود بگذارید و سپس آن را با آب بشویید.
  • این روش را یک بار در روز تکرار کنید تا به نتیجه دلخواه خود برسید.

درمان‌های پزشکی جای جوش

درمان جای جوش روی صورت از نظر پزشکی، عبارتند از:

  • رتینوئیدها: این داروها یک درمان رایج برای آکنه هستند. آنها معمولا به شکل موضعی استفاده می‌شوند، به این معنی که فرد آن را روی پوست خود و در قسمت‌های آسیب دیده استفاده می‌کند. برای بهره بردن از این درمان پزشکی، فرد باید با محصولی شروع کند که دارای غلظت 0.025٪ باشد تا میزان حساسیت خود به دارو را بررسی کند. پزشکان معمولاً ترتینوئین را به اشکال 0.025٪ و 0.05٪ تجویز می‌کنند.
  • هیدروکینون: مطالعات نشان می‌دهد این دارو، در کاهش اندازه، رنگ و شدت لکه‌های تیره ناشی از آکنه موثر است.
  • لایه‌برداری اسید گلیکولیک: افزودن لایه‌بردارهای اسیدی معمولی به درمان‌های هیدروکینون، به‌طور قابل توجهی نتایج را بهبود می‌بخشد.

 سایر گزینه‌های درمانی در درمان جای جوش روی صورت، عبارتند از:

  • کورتیکواستروئیدها
  • لایه‌برداری شیمیایی
  • لیزردرمانی
  • نوردرمانی شدید پالسی
این داروها یک درمان رایج برای آکنه هستند. آنها معمولا به شکل موضعی استفاده می‌شوند، به این معنی که فرد آن را روی پوست خود و در قسمت‌های آسیب دیده استفاده می‌کند.

 همه افراد در طول زندگی خود با انواع مشکلات پوستی از جمله جوش و آکنه مواجه می‌شوند. یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها بعد از درمان جوش، درمان جای جوش روی صورت است. گاهی پس از خوب شدن جوش صورت، بدن، سلول‌هایی با ملانین بیش ازحد تولید کرده تا جایگزین پوست آسیب‌دیده شود.

این امر منجر به هایپرپیگمانتاسیون پس از التهابی می‌شود که به شکل تیرگی و لک روی پوست ظاهر می‌شود. انواع راه‌های پیشگیری، درمان‌های خانگی، گزینه‌های OTC و حتی برخی درمان‌های متخصص پوست برای محو شدن سریع‌تر این نقاط تیره طراحی شده‌اند که در این مقاله به معرفی آن‌ها پرداختیم. اگر نگران لکه‌های تیره ناشی از جوش روی پوست خود هستید، با پزشک متخصص صحبت کنید.

منبع ++++

جوش های سرسیاه چگونه هستند؟

جوش‌های سرسیاه لکه‌های کوچکی هستند که اغلب به صورت گروهی ظاهر می‌شوند. آنها معمولاً ظاهری تیره دارند که ممکن است با کثیفی و آلودگی روی پوست اشتباه گرفته شود، اما این رنگ در واقع به دلیل چربی اضافه‌ای است که در منافذ به دام افتاده‌اند. وقتی چربی محبوس شده در منافذ پوست در معرض هوا قرار می‌گیرد، سیاه می‌شود. برای درمان جای جوش روی صورت، باید به تخلیه چربی جمع شده در منافذ بپردازید تا به پوستی صاف و شفاف برسید.

چه چیزی باعث ایجاد جای جوش می‌شود؟

بسیاری از افراد، آکنه و جوش را به‌عنوان یک عارضه پوستی مشابه درنظر می‌گیرند. آکنه یک بیماری پوستی است، اما جوش‌ها یکی از عوارض جانبی و از علائم مشکلات پوستی هستند. پوست چرب یکی از انواع پوستی است که بیشتر در معرض ابتلا به آکنه و جوش صورت قرار می‌گیرد. در پاسخ به این سوال که چه چیزی باعث ایجاد جای جوش می‌شود باید گفت که وقتی سلول‌های پوست شما کثیفی، سموم و سبوم چربی را در منافذ خود جمع می‌کند، منجربه مسدود شدن منافذ می‌شود.

برای از بین رفتن جای جوش چه باید کرد؟

درمان و کنترل جوش و آکنه، بهترین راه برای جلوگیری از ایجاد لکه‌های تیره ناشی از جوش است. قرار گرفتن در معرض نورخورشید، می‌تواند باعث تیره شدن لکه‌ها شود. بنابراین افراد می‌توانند برای جلوگیری از تغییر رنگ پوست و درمان جای جوش روی صورت، از کرم‌های ضد آفتاب با طیف وسیع SPF در زمان بیرون رفتن از خانه استفاده کنند. برخی از پزشکان و متخصصان پوست بر این باور هستند که درمان زودهنگام و به‌موقع جوش‌ها و لکه‌های تیره ناشی از آن، می‌تواند از رشد کامل آن‌ها جلوگیری کند.

۱۷ خرداد ۱۴۰۱ ۱۲ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.

12 دیدگاه برای درمان جای جوش روی صورت؛ بررسی جدیدترین راه‌های از بین بردن جای جوش

veru good

فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی