درمان قارچ پوست صورت
۱۴ خرداد ۱۴۰۱ ۱۸ دیدگاه zohre.kh

درمان قارچ پوست صورت؛ انواع، دلایل و علائم قارچ پوستی

3.6/5 - (8 امتیاز)

شما در طول زندگی خود ممکن است با انواع مشکلات پوستی دست‌وپنجه نرم کنید. یکی از رایج‌ترین این مشکلات، عفونی شدن پوست توسط قارچ‌های محیطی یا قارچ‌های موجود در سطح پوست است. با توجه‌ به این موضوع که میلیون‌ها نوع قارچ در اطراف ما زندگی می‌کنند، انواع عفونت قارچی پوست نیز وجود دارد. با رعایت بهداشت و توجه به برخی نکات مهم در درمان قارچ پوست صورت، می‌توانید به‌راحتی از ابتلا به آن جلوگیری کنید. با توجه به اهمیت این موضوع، در این مطلب به بررسی کامل انواع قارچ پوست، روش‌های تشخیص، پیشگیری و درمان آن و معرفی روش‌های خانگی در کاهش مشکلات قارچ پوستی می‌پردازیم.

قارچ پوستی چیست؟

عفونت قارچی پوست که مایکوز نیز نامیده می‌شود، یک بیماری پوستی است که توسط قارچ ایجاد می‌شود. این درحالی است که میلیون‌ها گونه قارچ وجود دارد و همین امر گاهی تشخیص نوع و درمان قارچ پوست صورت را دچار مشکل می‌کند.

با رعایت بهداشت و توجه به برخی نکات مهم در درمان قارچ پوست صورت، می‌توانید به‌راحتی از ابتلا به آن جلوگیری کنید.

انواع قارچ‌ها در خاک، روی گیاهان، روی سطوح خانگی و روی پوست شما زندگی می‌کنند و به‌راحتی قابل انتقال به انسان‌ها هستند. در موارد شدیدتر، این قارچ‌ها می‌توانند منجربه مشکلات پوستی مانند راش یا برجستگی‌های حاد شوند.

به پوستت جون تازه بده

انواع بیماری‌ها و عفونت‌های قارچی پوست

انواع مختلفی از عفونت قارچی وجود دارد که می‌تواند پوست مناطق مختلف بدن و ناخن شما را تحت تاثیر قرار دهد. رایج‌ترین این عفونت‌ها شامل موارد زیر است:

پای ورزشکار

 پای ورزشکار از جمله عفونت‌های پوستی رایج است. حدود 7 نفر از هر 10 نفر در مقطعی از زندگی خود به بیماری پای ورزشکار (تینیا پدیس) مبتلا می‌شوند. این عارضه به دلیل وجود قارچی است که در پوست بین انگشتان پا و کف پا رشد می‌کند. در صورت ابتلا، پوست بین انگشتان پا خارش‌دار، پوسته پوسته و قرمز شده و ترک‌های دردناک ایجاد می‌شود. توجه داشته باشید که در صورت خاراندن ناحیه آسیب دیده، ممکن است عفونت را به سایر قسمت‌های بدن خود منتقل کنید.

عفونت ناخن

 عفونت قارچی ناخن می‌تواند هر بخشی از ناخن شما را تحت تاثیر قرار دهد. ناخن‌های پا بسیار بیشتر از ناخن‌های دست آسیب می‌بینند. عفونت باعث تغییر رنگ ناخن‌ها، زبری و شکننده شدن آن‌ها می‌شود. در صورت داشتن سایر عفونت‌های قارچی مانند پای ورزشکار، احتمال ابتلا به عفونت قارچی ناخن بیشتر است. همچنین اگر مسن‌تر هستید، یا بیماری‌های دیگری مانند پسوریازیس یا دیابت دارید یا ناخن‌هایتان را می‌جوید، خطر ابتلا‌ به عفونت قارچی ناخن در شما بیشتر است.

 عفونت قارچی ناخن می‌تواند هر بخشی از ناخن شما را تحت تاثیر قرار دهد. ناخن‌های پا بسیار بیشتر از ناخن‌های دست آسیب می‌بینند.

درماتوفیتوز

درماتوفیتوز یا کرم حلقوی یک عفونت قارچی است که اغلب باعث ایجاد بثورات حلقه‌ای روی پوست می‌شود. عفونت کرم حلقوی بسیار شایع است و می‌تواند قسمت‌های مختلف بدن شما را تحت تاثیر قرار دهد، اما بیشتر دست‌ها و پاها را درگیر می‌کند.

توجه داشته باشید که برای پیشگیری و درمان قارچ پوست صورت و کرم حلقوی از تماس با کسی که این عارضه را دارد و یا استفاده از وسایل شخصی او خودداری کنید. همچنین حیوانات از جمله گربه‌ها و سگ‌ها نیز می‌توانند ناقل قارچ حلقوی باشند.

احتمال ابتلابه درماتوفیتوز بیشتر می‌شود اگر:

  • پوست شما در ناحیه موردنظر اغلب گرم و مرطوب باشد.
  • اضافه وزن زیاد داشته باشید.
  •  اغلب لباس‌های تنگ بپوشید.
  • دیابت داشته باشید.

پیتریازیس ورسیکالر

این عفونت توسط نوعی مخمر به نام مالاسزیا ایجاد می‌شود که روی پوست زندگی می‌کند. این مشکل پوستی بیشتر در بین نوجوانان و جوانان رواج دارد. پیتریازیس ورسیکالر باعث ایجاد لکه‌های پوسته پوسته شده و تغییر رنگ در پوست شده که گاهی اوقات خارش خفیفی نیز به‌همراه دارد. اغلب در پشت، سینه یا بازوها ظاهر می‌شود، اما می‌تواند در نواحی دیگر نیز ایجاد شود.

رنگ لکه‌ها نیز اغلب صورتی، قهوه‌ای یا قرمز بوده یا ممکن است رنگ پریده‌تر از پوست اطراف باشند. جالب است بدانید گاهی پس از قرارگرفتن در معرض نورخورشید متوجه این موضوع می‌شوید که به پیتریازیس مبتلا هستید، زیرا ناحیه آسیب‌دیده به اندازه بقیه پوست شما برنزه نمی‌شود.

این مشکل پوستی بیشتر در بین نوجوانان و جوانان رواج دارد.

علائم قارچ پوست

علائم عفونت قارچی پوست به نوع قارچ یا مخمری که باعث آن شده است و محل آن بستگی دارد. ممکن است متوجه تغییراتی در پوست، مو یا ناخن خود شوید که باعث ناراحتی و آزار شما شود. عفونت قارچی می‌تواند فقط یک ناحیه یا چند ناحیه از بدن شما را تحت تاثیر قرار دهد. همچنین این مشکل پوستی می‌تواند انواع مختلفی از بثورات را ایجاد کند. پوست شما ممکن است:

  • قرمز، پوسته پوسته و خارش‌دار باشد.
  • یک پوسته ریز مانند پوست خشک ایجاد می‌کند.
  • قرمز و دردناک می‌شود.

عفونت قارچی ناخن: اغلب هیچ علامتی ندارد. اما با گذشت زمان، ممکن است باعث درد یا سوزن سوزن شدن محل آسیب‌دیده شود که به این شکل در ایستادن، راه رفتن یا ورزش اختلال ایجاد کند.

بیشتر بخوانید: قارچ پوست پا عفونت قارچی پوست و ناخن پا 

علائم عفونت قارچی پوست به نوع قارچ یا مخمری که باعث آن شده است و محل آن بستگی دارد.

عفونت‌های قارچی پوست سر: این عارضه می‌تواند باعث شکننده شدن و شکستن موهای شما شود و لکه‌های طاسی روی پوست سر شما ایجاد کند. عفونت قارچی پوست سر معمولاً به رشد مو آسیب نمی‌زند.

پیشگیری از عفونت قارچی پوست

 با رعایت برخی اقدامات احتیاطی ساده، می‌توانید خطر ابتلا‌به عفونت قارچی پوست را کاهش دهید.

  • بعد از شستشو پوست خود را به خوبی خشک کنید.
  • جوراب‌ها، لباس‌ها و ملحفه‌ها را به‌طور مرتب بشویید تا قارچ‌ها از بین بروند.
  • در مکان‌های عمومی، مانند دوش، سونا و استخر با پای برهنه راه نروید.
  • لباس‌های گشاد ساخته شده از پنبه یا مواد تنفسی که برای دور نگه داشتن رطوبت از پوست شما طراحی شده‌اند بپوشید.
  • از حوله، برس مو یا شانه مشترک استفاده نکنید. کفش‌های خود را هر دو یا سه روز یک‌بار تعویض کنید تا به آنها فرصت دهید به‌خوبی خشک شوند.
  • اگر دیابت دارید، قند خون خود را کنترل کنید.
  • اگر یکی از اعضای خانواده شما کرم حلقوی پوست سر دارد، ملحفه، کلاه، شانه و لوازم جانبی مو را با محلول سفید کننده رقیق شده با آب بشویید.
  • اگر شک دارید که حیوان خانگی شما مبتلا به کرم حلقوی است، آن را نزد دامپزشک ببرید.
فیس براش آیلو پرو
یک دستگاه با دو قابلیت: شستشوی پوست و ماساژ صورت

تشخیص عفونت‌های قارچی پوست

 برای تشخیص و درمان قارچ پوست صورت به پزشک متخصص مراجعه کنید. اقدامات مورد نیاز برای تشخیص عفونت قارچی پوست با توجه به شدت آن، شامل موارد زیر است:

  • پزشک ابتدا در مورد علائم شما می‌پرسد و شما را معاینه می‌کند.
  • پزشک همچنین در مورد سابقه پزشکی شما سوالاتی را مطرح می‌کند.
  • پزشک معمولاً با نگاه کردن به پوست شما و در صورت داشتن بثورات پوستی، عفونت قارچی پوست را تشخیص می‌دهد.
  • اگر بثورات شما غیرعادی به نظر برسد یا گسترش یافته باشد، ممکن است یک خراش از پوست یا ناخن را برای انجام آزمایش بردارند. آنها این نمونه را برای تایید تشخیص به آزمایشگاه می‌فرستند.

درمان قارچ پوست صورت

برای درمان قارچ‌های پوستی با توجه به نوع و شدت آن، می‌توانید از درمان‌های مختلف استفاده کنید. به‌عنوان مثال اگر قارچ، ناحیه کوچکی از سطح پوست را درگیر کرده و علائم آن حاد نباشد، می‌توانید با رعایت برخی نکات و استفاده از داروهای غیرتجویزی برای درمان آن اقدام کنید. اما در مواردی که قارچ پوستی علائم حادی را از خود بروز داده و رو به گسترش است، بهتر است برای درمان، به پزشک متخصص مراجعه کنید.

برای درمان قارچ‌های پوستی با توجه به نوع و شدت آن، می‌توانید از درمان‌های مختلف استفاده کنید.

خود درمانی قارچ پوست

 با رعایت برخی نکات و روش‌ها می‌توانید برای درمان قارچ پوست صورت و جلوگیری از انتشار عفونت قارچی به پوست اطراف و سایر قسمت‌های بدن خود اقدام کنید.

  • مناطق آسیب‌دیده را روزانه بشویید.
  • بعد از شستن یا حمام کردن، پوست خود را کاملا خشک کنید. این کار را به‌ویژه در قسمت چین‌های پوستی رعایت کنید.
  • لباس‌های گشاد از پنبه یا موادی بپوشید که عرق را از پوست شما دور کند.
  • اگر عفونت ناخن پا دارید، پاهایتان را خشک و ناخن‌هایتان را کوتاه نگه دارید.
  • کفش‌های تنفس‌پذیر و مناسب و جوراب‌های نخی بپوشید (که باید هر روز آن‌ها را عوض کنید).
  • لباس‌ها، ملافه‌ها و حوله‌های خود را اغلب بشویید.

برای جلوگیری از انتقال عفونت پوست به افراد دیگر:

  • وسایل شخصی مانند حوله، لباس، برس یا شانه را با دیگران به اشتراک نگذارید.
  • اگر به پای ورزشکار یا عفونت ناخن پا مبتلا هستید، با پای برهنه در رختکن، استخر یا باشگاه ورزشی راه نروید.
  • اگر عفونت قارچی دارید و ناگزیر هستید که در جمع حضور داشته باشید، بهتر است بهداشت را رعایت کنید تا از سرایت آن به دیگران جلوگیری کنید.

درمان دارویی عفونت قارچ پوست

بیشتر داروها برای درمان عفونت‌های قارچی پوست، شامل درمان‌های موضعی هستند (آنها را مستقیماً روی پوست خود قرار می‌دهید). انواع مختلفی از درمان‌های عفونت قارچی به شکل کرم، لوسیون، شامپو و… وجود دارد. همچنین برخی از این داروها بدون نسخه توسط داروساز در دسترس هستند، بنابراین لزوماً نیازی به مراجعه به پزشک ندارید.

بیشتر داروها برای درمان عفونت‌های قارچی پوست، شامل درمان‌های موضعی هستند

نکات مهم در درمان عفونت قارچ پوست:

  • توصیه می‌شود بروشور همراه دارو را بخوانید تا ببینید چگونه و برای چه مدت از آن استفاده کنید.
  • اگر سوالی دارید، از داروساز خود بخواهید تا شما را به‌خوبی راهنمایی کند.
  • اگر بثوراتی دارید که ناحیه وسیعی از پوست را می‌پوشاند یا ناخن‌ها و پوست سر شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد، ممکن است نیاز به مصرف قرص داشته باشید.
  • در صورتی که از یک درمان موضعی استفاده کرده‌اید و مشکل شما برطرف نشده است، پزشک عمومی ممکن است برای درمان، قرص تجویز کند.
  • عوارض جانبی قرص‌های ضد قارچ ممکن است شامل احساس بیماری، اسهال و سردرد باشد.
  • پیروی از دستورالعمل‌های همراه دارو یا دستورالعمل‌هایی که پزشک عمومی به شما می‌دهد، بسیار مهم است.
  • بسته به نوع عفونت قارچی و میزان شدت آن، ممکن است نیاز به ادامه درمان تا دو هفته پس از ناپدیدشدن علائم داشته باشید.
  • برخی از عفونت‌های قارچی نیازبه درمان طولانی‌تری دارند؛ به‌عنوان مثال، اگر عفونت قارچی ناخن دارید، ممکن است لازم باشد آن را تا یک سال با درمان موضعی یا چندین ماه با قرص درمان کنید.
  • عفونت‌های قارچی می‌توانند عود کنند، حتی اگر به نظر از بین بروند؛ به‌ویژه عفونت‌های پا و ناخن

بیشتر بخوانید:‌ درمان خانگی قارچ پوست؛

15 روش خانگی و گیاهی برای درمان سریع قارچ پوستی بدن

یکی از رایج‌ترین روش‌های درمان قارچ پوست صورت و یا هر نوع قارچ پوستی دیگر، روش‌های خانگی و درمان‌های طبیعی است. در برخی موارد که وضعیت عفونت پوست شما حاد نشده است، می‌توانید از برخی مواد د ردسترس خود برای التیام و درمان محل آسیب‌دیده استفاده کنید. در ادامه با مهم‌ترین این موادطبیعی و روش استفاده از آن‌ها برای درمان مشکلات عفونی پوست آشنا می‌شوید.

یکی از رایج‌ترین روش‌های درمان قارچ پوست صورت و یا هر نوع قارچ پوستی دیگر، روش‌های خانگی و درمان‌های طبیعی است.

1- ماست و پروبیوتیک

ماست و سایر پروبیوتیک‌ها حاوی مقدار زیادی باکتری خوب هستند که به جلوگیری از بسیاری از عفونت‌های قارچی کمک می‌کند. این موادغذایی با میکروب‌هایی که باعث این عفونت‌ها می‌شوند، مبارزه می‌کنند. غذاهای تخمیر شده یکی دیگر از منابع عالی پروبیوتیک‌ها هستند.

2- آب و صابون در درمان قارچ پوست صورت

قبل از استفاده از هرگونه درمان خانگی یا هر داروی دیگری، ناحیه آسیب‌دیده را دو بار در روز با آب و صابون تمیز کنید. این کار گسترش عفونت را کنترل می‌کند. این در حالی است که آب و صابون در از بین‌بردن قارچ پوست نقشی ندارد و صرفا به کاهش شیوع و شدت عفونت قارچ پوستی کمک می‌کند.

3- سرکه سیب در درمان قارچ پوست صورت

 سرکه سیب دارای خواص ضدقارچی است که در درمان قارچ پوست صورت استفاده می‌شود.

روش استفاده:

  • دو قاشق غذاخوری سرکه سیب را در آب گرم مخلوط کرده و بنوشید.
  • همچنین می‌توانید با استفاده از پنبه، مخلوط به‌دست آمده را روی محل آسیب‌دیده بمالید.
  • این کار را سه بار در روز تکرار کنید.

4- روغن گیاه چای

 روغن گیاه چای، دارای خواص ضدقارچ و ضدباکتری طبیعی است. این روغن یکی از موثرترین درمان‌های خانگی عفونت‌های قارچی است.

روش استفاده:

  • ابتدا روغن گیاه چای را با هر روغن حاملی، مانند روغن نارگیل یا روغن زیتون مخلوط کنید.
  • مخلوط را سه تا چهار بار در روز روی ناحیه آسیب‌دیده بمالید.

5- روغن نارگیل

روغن نارگیل به‌عنوان یک عامل ضدقارچ قوی عمل می‌کند. استفاده از آن روی پوست، آن را به یک داروی موضعی خوب و بی‌خطر تبدیل کرده است. این روغن، برای درمان قارچ کرم حلقوی پوست سر نیز مفید است. به‌منظور رسیدن به بهترین نتیجه درمان خانگی قارچ پوست، روزی سه بار روغن نارگیل را روی پوست آسیب‌دیده بمالید.

6- زردچوبه در درمان قارچ پوست صورت

زردچوبه یک ادویه ضدمیکروبی و ضدالتهابی قوی است که در درمان قارچ پوست صورت، خوب عمل می‌کند.

روش استفاده:

  • زردچوبه را با کمی آب مخلوط کنید و روی ناحیه عفونی بمالید.
  • برای دریافت فواید زردچوبه در محیط داخلی بدن، می‌توانید از دمنوش زردچوبه استفاده کنید.
  • این روش، یکی از ساده‌ترین درمان‌های خانگی برای عفونت قارچی است، زیرا زردچوبه در تمام آشپزخانه‌ها‌ وجود دارد.

7- آلوئه ورا

یکی از موثرترین درمان‌های طبیعی و خانگی برای درمان هرگونه عفونت پوستی، آلوئه ورا است. این گیاه مفید، نه تنها عفونت را درمان می‌کند، بلکه آسیب‌های پوستی را نیز تسکین داده و ترمیم می‌کند.

8- سیر در درمان قارچ پوست صورت

 سیر یکی از قوی‌ترین گیاهان ضدقارچ و ضدمیکروبی است. کسانی که به‌طور منظم سیر می‌خورند، کمتر مستعد ابتلا‌به عفونت‌های قارچی هستند.

روش استفاده:

  • دو حبه سیر را با مقداری روغن زیتون له کنید تا به شکل خمیر شود.
  • خمیر سیر و روغن زیتون را حدود 30 دقیقه روی ناحیه آسیب‌دیده بمالید.

9- روغن پونه کوهی

 یکی دیگر از مهم‌ترین روش‌های خانگی در درمان قارچ پوست صورت، گیاه ضد قارچی به‌نام پونه کوهی است. روغن پونه کوهی در درمان خانگی قارچ پوست بسیار موثر است.

روش استفاده:

  • چند قطره روغن پونه کوهی را با هر روغن حامل مخلوط کنید و روی ناحیه آسیب‌دیده بمالید.
  • همچنین می‌توانید کپسول‌های روغن پونه کوهی را به‌صورت خوراکی مصرف کنید.
  • این درمان‌ها را به‌طور منظم دنبال کنید تا به نتایج دلخواه برسید.
  • قبل از استفاده از روغن‌های ضروری، آلرژی خود را به آن بررسی کنید.

10- مصرف موادغذایی غنی از ویتامین‌ها

مصرف ویتامین C (اسید اسکوربیک) سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. این ویتامین از بدن شما در برابر انواع عفونت‌های مختلف محافظت کرده و مانع از بروز قارچ پوستی می‌شود. یک سیستم ایمنی خوب به درمان سریع‌تر عفونت‌های قارچی کمک می‌کند.

 11- جوش شیرین

 جوش شیرین در درمان عفونت‌های قارچی مانند پای ورزشکار مفید است. استفاده از پودر جوش شیرین روی پاها و داخل کفش به جذب رطوبت و عرق کمک می‌کند. بنابراین به این شکل از گسترش عفونت جلوگیری می‌شود.

 12- پراکسید هیدروژن

 پراکسید هیدروژن به درمان بیماری پای ورزشکار کمک می‌کند. خیساندن پاها در محلولی که با استفاده از مقادیر مساوی آب و پراکسید هیدروژن به دست آمده است، به‌طور موثر قارچ‌های ایجاد کننده پای ورزشکاران را از بین می‌برد.

13- عسل در درمان قارچ پوست صورت

 استفاده از عسل یکی از ساده‌ترین درمان‌های خانگی برای عفونت قارچی است، زیرا حاوی پراکسید هیدروژن است که برای از بین‌بردن قارچ‌ها و باکتری‌هایی که مسئول ایجاد عفونت‌های پوستی هستند، بسیار مؤثر است. استفاده از عسل طبیعی و خالص در ناحیه آسیب‌دیده، بهترین راه درمان قارچ پوست صورت است.

14-عصاره دانه گریپ فروت

 تحقیقات نشان داده است که عصاره دانه‌های گریپ فروت، قدرت شفابخشی برای درمان عفونت‌های قارچی دارد.

روش استفاده:

  • یک قطره از عصاره دانه را با چند قطره آب مخلوط کنید.
  • برای درمان خانگی قارچ پوستی، این عصاره را دو بار در روز روی محل آسیب‌دیده بمالید.

15- شیرین بیان در درمان قارچ پوست صورت

 پودر شیرین بیان به‌طور طبیعی دارای خواص ضدالتهابی و ضدمیکروبی است و به این شکل برای درمان عفونت‌های قارچی عالی است.

روش استفاده:

  • شیرین بیان پودر شده را به یک فنجان آب اضافه کرده و روی شعله قرار دهید.
  • اجازه دهید تا چند دقیقه بجوشد.
  • وقتی قوام خمیری مورد نظر ایجاد شد، شعله را خاموش کرده و منتظر بمانید تا خنک شود.
  • ماسک را روی پوست خود بمالید.
  • از ماسک شیرین بیان دو بار در روز استفاده کنید.

عفونت قارچی یکی از رایج‌ترین مشکلات پوستی است که در شرایط مختلف بروز پیدا می‌کند. با تماس فرد مبتلا، رفتن به استخر، دست زدن به خاک و سطح آلوده و… ممکن است دچار این عارضه پوستی شوید. درمان قارچ پوست صورت و هر ناحیه از بدن، نیاز به تشخیص و مراقبت زیادی دارد. شما می‌توانید از برخی روش‌ها خانگی برای درمان قارچ پوست استفاده کنید، اما در موارد شدیدتر توصیه ما این است که حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

منبع +++

قارچ پوستی چیست؟

عفونت قارچی پوست که مایکوز نیز نامیده می‌شود، یک بیماری پوستی است که توسط قارچ ایجاد می‌شود. این درحالی است که میلیون‌ها گونه قارچ وجود دارد و همین امر گاهی تشخیص نوع و درمان قارچ پوست صورت را دچار مشکل می‌کند.

علائم قارچ پوست چیست؟

1. قرمز، پوسته پوسته و خارش‌دار باشد. 2. یک پوسته ریز مانند پوست خشک ایجاد می‌کند. 3. قرمز و دردناک می‌شود.

آیا آلوئه ورا برای عفونت پوست موثر است؟

یکی از موثرترین درمان‌های طبیعی و خانگی برای درمان هرگونه عفونت پوستی، آلوئه ورا است. این گیاه مفید، نه تنها عفونت را درمان می‌کند، بلکه آسیب‌های پوستی را نیز تسکین داده و ترمیم می‌کند.

۱۴ خرداد ۱۴۰۱ ۱۸ دیدگاه
اشتراک گذاری

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.

18 دیدگاه برای درمان قارچ پوست صورت؛ انواع، دلایل و علائم قارچ پوستی

سلام من روی صورتم قارچ زیادی زده شده..درمانی که خیلی زود جواب میده چیه؟

سلام عزیزم..بهتره با پزشک مشورت کنید عزیزم

سلام
من قارچ كشاله ران داشتم درمان شده ولي كمي جاش مونده
براي از بين رفتن جاش لطفا راهنماييم كنيد?

از هر دارویی استفاده میکنم جواب نمیگیرم
اگر کسی هست ک تونسته با داروهای خاص جواب بگیره راهنماییم کنه.

مدت هفت سال می‌شود در پایین بطن یعنی پایین ناف و پشت سوجی خود قارچ دارم هرقدر تداوی میکنم هیچ نمیشه

فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی