عوارض آسپرین برای پوست
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ ۰ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

فواید و عوارض آسپرین برای پوست صورت

1.5/5 - (2 امتیاز)

آسپرین که با نام اختصاری آ.اس.آ شناخته می‌شود، دارویی است که معمولا برای کاهش درد، تب، یا عوارض التهاب مصرف می‌شود و در دسته مسکن‌ها جای دارد. آسپرین یکی از پرمصرف‌ترین داروهای جهان به شمار می‌رود که بدون نسخه پزشک هم در اکثر داروخانه‌ها در دسترس است و حتی برای بهبود جوش و آکنه هم توصیه می‌شود. البته قبل از استفاده بهتر است از عوارض آسپرین برای پوست آگاه بود. یکی دیگر از کاربردهای این دارو جلوگیری از حملات قلبی، سکته‌های مغزی و لخته‌شدن خون است که به کمک رقیق کردن خون انجام می‌پذیرد. اگر شما هم علاقه‌مند به دانستن بیشتر در مورد این دارو و تاثیرات آن بر روی پوست خود هستید در ادامه این مطلب ما را همراهی کنید.

آیا آسپرین در درمان جوش و آکنه موثر است؟

قرص آسپرین برای اکثر افراد دارویی مسکن یا رقیق‌کننده خون به شمار می‌رود که در بسیاری از موارد برای جلوگیری از سکته‌های قلبی یا مغزی مجدد توسط افرادی که سابقه سکته خفیف دارند مصرف می‌شود. بیشتر افراد از فواید و عوارض آسپرین برای پوست بی‌اطلاع هستند و به همین دلیل از این دارو به صورت موضعی استفاده نمی‌کنند.

بیشتر افراد از فواید و عوارض آسپرین برای پوست بی‌اطلاع هستند و به همین دلیل از این دارو به صورت موضعی استفاده نمی‌کنند.
بیشتر افراد از فواید و عوارض آسپرین برای پوست بی‌اطلاع هستند و به همین دلیل از این دارو به صورت موضعی استفاده نمی‌کنند.

اسید سالیسیلیک که حلقه تشکیل دهنده آسپرین محسوب می‌شود، دارای اثر خشک‌کنندگی است و قادر خواهد بود که چربی‌های اضافی و سلول‌های مرده سطح پوست را از بین ببرد و لکه‌های حاصل از جای جوش و آکنه را بهبود بخشد. در مورد اثرگذاری مصرف این دارو به صورت موضعی، مدرک علمی و تحقیقاتی خاصی وجود ندارد اما به طور کلی استفاده از آسپرین بر روی پوست، یک درمان شناخته‌شده برای آکنه و جوش‌های خفیف محسوب می‌شود.

به پوستت جون تازه بده

آیا آسپرین نقشی در بهبود پوست دارد؟

پوست افراد در سنین مختلف، اعم از نوجوانی یا بزرگسالی ممکن است دچار جوش و آکنه شود. این مسئله به خودی‌خود باعث ایجاد حسی آزاردهنده و اذیت‌کننده در افراد، خصوصا نوجوانان می‌شود و افراد را به این فکر می‌اندازد که به دنبال راهی برای درمان پوست خود بگردند.

خوشبختانه امروز انواع و اقسام درمان‌های موضعی مانند صابون‌ها و کرم‌ها و درمان‌های خوراکی از جمله داروها و قرص‌ها در دسترس افراد هستند و آن‌ها می‌توانند با مصرف موارد مذکور تا حدود زیادی ظاهر خود را بهبود بخشند. اکثر این داروها صرف نظر از موثر بودن یا نبودن در درمان جوش و آکنه، ممکن است عوارض جانبی دیگری به دنبال داشته‌باشند.

یکی از درمان‌های خانگی رایج برای بهبود جوش و آکنه، استفاده موضعی از قرص آسپرین خرد‌شده است. با نگاهی گذرا به سایت‌ها و صفحه‌های مرتبط با زیبایی، حجم زیادی از اطلاعات در مورد فواید و عوارض آسپرین برای پوست در برابر چشمانمان ظاهر می‌شود که هیچ‌کدام منبع علمی معتبری ندارند.

هرچند در حال حاضر هیچ مدرکی مبنی بر تاثیرات مثبت این دارو برای درمان جوش و آکنه وجود ندارد اما همچنان مصرف این دارو به صورت خوراکی برای بهبود تورم و التهاب پوست، ناشی از آفتاب‌سوختگی توصیه می‌شود. تحقیقات انجام شده در این مورد بیان می‌کنند که مصرف آسپرین به کاهش برخی از علائم آفتاب‌سوختگی کمک کرده است. اما درمان جوش و آکنه هنوز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

در تولید آسپرین از اسید‌استیل‌سالیسیلیک استفاده می‌شود که در بسیاری از داروهای ضد‌جوش و آکنه هم وجود دارد. این ماده که از پوست درخت بید به دست می‌آید خاصیت خشک‌کنندگی بالایی دارد و این‌طور به نظر می‌رسد که می‌تواند در درمان جوش و آکنه موثر عمل کند. خوب است بدانید که استفاده بیش از حد از آسپرین باعث می‌شود پوست صورت چربی خود را به طور کامل از دست بدهد و این مسئله علاوه بر ایجاد چین و چروک، موجب بروز جوش‌های دیگر بر سطح پوست می‌شود.

بیشتر بخوانید: دندان قروچه چیست؟

در تولید آسپرین از اسید‌استیل‌سالیسیلیک استفاده می‌شود که در بسیاری از داروهای ضد‌جوش و آکنه هم وجود دارد
در تولید آسپرین از اسید‌استیل‌سالیسیلیک استفاده می‌شود که در بسیاری از داروهای ضد‌جوش و آکنه هم وجود دارد

عوارض جانبی آسپرین برای پوست  

آسپرین دارویی پرمصرف برای درمان درد و تب، بهبود التهاب و جلوگیری از لخته‌شدن خون و سکته‌های قلبی و مغزی به شمار می‌رود. افرادی که بیماری قلبی دارند و یا مستعد بروز سکته و انعقاد خود هستند باید به صورت روزانه این قرص را مصرف کنند. این دارو با رقیق کردن خون در این افراد از بسته شدن رگ‌ها و بروز سکته جلوگیری به عمل می‌آورد.

یکی دیگر از موارد مصرف آسپرین به صورت موضعی، برای درمان جوش و آکنه است که طرفداران بسیاری دارد. البته عوارض این دارو برای پوست گاهی نگرانی‌هایی برای این افراد به وجود می‌آورد که در ادامه به توضیح این عوارض می‌پردازیم.

آکنه یکی از بیماری‌های سرسخت پوست به شمار می‌رود که تنوع بسیاری دارد. وجود انواع مختلفی از آکنه باعث می‌شود که هر کدام درمان‌های متفاوتی نیاز داشته‌باشند و همه انواع آن به یک نوع درمان پاسخ ندهند. نقش پوست سالم و شفاف در زیبایی ظاهری افراد بر کسی پوشیده نیست.

به همین دلیل افراد در تلاش هستند تا راهی تضمینی و موثر برای درمان این عارضه بیابند. از زمان‌های گذشته تا کنون، انواع درمان‌های خانگی اعم از خمیردندان، روغن درخت چای و ماست برای درمان آکنه و جای جوش مورد استفاده قرار گرفته است. آسپرین خرد‌شده یکی از آخرین راه‌حل‌ها برای درمان آکنه است که امروزه توسط افراد بسیاری مورد استفاده قرار می‌گیرد و در برخی از موارد هم مفید واقع می‌شود.

آسپرین خرد‌شده یکی از آخرین راه‌حل‌ها برای درمان آکنه است که امروزه توسط افراد بسیاری مورد استفاده قرار می‌گیرد
آسپرین خرد‌شده یکی از آخرین راه‌حل‌ها برای درمان آکنه است که امروزه توسط افراد بسیاری مورد استفاده قرار می‌گیرد

همان‌طور که قبلا گفته شد، دلیل اصلی برای موثر بودن آسپرین در درمان جوش و آکنه، وجود ماده فعال استیل‌سالیسیلیک‌اسید در آن است که یکی از مشهورترین درمان‌کننده‌های آکنه به شمار می‌رود. این ماده باعث تجزیه چربی‌ها و شل شدن سلول‌های مرده پوست می‌شود و عمل لایه‌برداری را آسان می‌سازد. این ماده همچنین منافذ بسته پوست را باز می‌کند و از این طریق به بهبود جوش و آکنه کمک می‌کند.

درمان جوش و آکنه با استفاده از آسپرین یک درمان خانگی محسوب می‌شود و پایه و اساس علمی در تایید آن وجود ندارد. از جمله عوارض آسپرین برای پوست می‌توان به خشکی و خارش زیاد پوست در اثر استفاده از ماسک آسپرین اشاره کرد. این دارو به دلیل خاصیت خشک‌کنندگی بالایی که دارد روغن و چربی پوست را به‌طور کامل می‌گیرد و در صورت استفاده مکرر عوارض جبران‌ناپذیری برای پوست ایجاد خواهد کرد.

علاوه بر عوارض یادشده برای پوست، مصرف آسپرین در دوران بارداری و شیردهی ممنوع است. یکی از دلایل این ممنوعیت، رقیق شدن خون است که موجب خونریزی‌های شدید می‌شود. مصرف این دارو برای افرادی که دارای پوست حساس و ملتهب هستند به‌هیچ‌عنوان توصیه نمی‌شود.

با وجود تمامی موارد ذکر شده، اگر هنوز هم تمایل به استفاده از آسپرین برای درمان آکنه و بهبود جای جوش‌های خود دارید باید یک روند کلی و واحد را رعایت کنید تا میزان عوارض آسپرین برای پوست شما به حداقل ممکن کاهش یابد. برای این منظور ابتدا بایدچند قرص آسپرین را خرد کنید و یا برای سهولت کار از انواع پودری آن استفاده کنید. پودر حاصل را با مقدار کمی آب گرم مخلوط کنید تا به شکل خمیر درآید.

در این مرحله می‌توان مقداری ژل آلوئه‌ورا یا عسل به مخلوط اضافه کرد. خمیر حاصل را برای مدت زمان 10 تا 15 دقیقه بر روی پوست قرار دهید و سپس مانند سایر ماسک‌های پوست، آبکشی کنید. بسیاری از افرادی که این ترکیب را استفاده کرده‌اند معتقدند که ماسک آسپرین، قرمزی و تورم پوست را کاهش می‌دهد و حس بهتری ایجاد می‌کند.

خوب است بدانید که مواد موجود در این دارو باعث تحریک پوست در برابر اشعه خورشید می‌شود و میزان آسیب‌پذیری آن را تا چند برابر حالت عادی افزایش می‌دهد. به همین دلیل توصیه می‌شود در زمان استفاده از آسپرین حتما باید از کرم ضدآفتاب استفاده شود. استفاده موضعی از آسپرین بر روی زخم باز ممنوع است چرا که موجب خونریزی و عدم انقعاد خون خواهد شد. علاوه بر عوارض جانبی آسپرین برای پوست، مصرف خوراکی آن هم ممکن است باعث بروز عوارضی مانند سوء‌هاضمه، سوزش معده، حالت تهوع و خونریزی معده شود.

استفاده از آسپرین علاوه بر درمان آکنه و جای جوش، برای درمان‌های دیگر پوست مانند پیری پوست، پوست‌های دارای رنگدانه، و آفتاب‌سوخته هم کاربرد دارد. برای درمان پیری پوست، یک بسته قرص آسپرین را له کنید و با کمک سفیده‌تخم‌مرغ خمیری صاف و یکنواخت آماده کنید. ماسک حاصل را بر روی پوست قرار دهید و پس از گذشت 15 دقیقه با آب گرم بشویید خشک کنید. استفاده از مرطوب‌کننده بعد از این عمل نباید فراموش شود.

برای بهبود پوست‌های دارای رنگدانه، خمیر مورد نظر را با سرکه سیب درست کنید. استفاده از این ماسک سه بار در هفته توصیه می‌شود. استفاده از آسپرین پودر شده به همراه ژل‌آلوئه‌ورا برای پوست‌های آفتاب‌سوخته به درمان هرچه زودتر التهاب و قرمزی پوست کمک فراوانی خواهد کرد.

استفاده از آسپرین پودر شده به همراه ژل‌آلوئه‌ورا برای پوست‌های آفتاب‌سوخته به درمان هرچه زودتر التهاب و قرمزی پوست کمک فراوانی خواهد کرد.
استفاده از آسپرین پودر شده به همراه ژل‌آلوئه‌ورا برای پوست‌های آفتاب‌سوخته به درمان هرچه زودتر التهاب و قرمزی پوست کمک فراوانی خواهد کرد.

سخن آخر این‌که، استفاده از آسپرین برای درمان آکنه و جای جوش یکی از درمان‌های خانگی رایج و محبوب است که هیچ‌گونه مدرکی مبنی بر اثربخش بودن آن وجود ندارد. با این حال استفاده از این دارو در برخی موارد مانند درمان آفتاب‌سوختگی و التهاب پوست نتایج مثبتی به همراه داشته است.

برای درمان آکنه و جوش به کمک آسپرین باید میزان آن را تا حد ممکن کاهش داد چرا که مواد موجود در این دارو خاصیت خشک‌کنندگی بالایی دارد و در صورت مصرف بیش از حد باعث از دست رفتن چربی و طراوت پوست می‌شود که یکی از عوارض آسپرین برای پوست به شمار می‌رود. مصرف ضد آفتاب و کرم‌های مرطوب‌کننده پس از استفاده این ماسک نباید فراموش گردد. امیدواریم مطالب ارائه شده در این مقاله برای شما مفید واقع شود و به شما برای داشتن پوستی سالم و زیبا کمک کند.

منابع: + + +

۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ ۰ دیدگاه
اشتراک گذاری

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی