تفاوت سلولیت با ترک‏‌ های پوستی
۲۷ خرداد ۱۴۰۲ ۰ دیدگاه zohre.kh

تفاوت سلولیت با ترک‏‌ پوستی + روش درمان هر یک

به این مطلب امتیاز دهید

بحث تفاوت سلولیت با ترک ‏‌های پوستی بدون شک نسل‌هاست که در فضای زیبایی و جذابیت بدن وجود داشته است. اما آیا می‌دانستید که هم ترک‌های پوستی و هم سلولیت، جدا از ضربه سنگینی که معمولاً به اعتماد به نفس ما وارد می‌کنند، معمولاً ازنظر پزشکی بی‌ضرر در نظر گرفته می‌شوند؟ البته هیچ کس مشتاق نیست که بدنش دچار ترک‌های پوستی و سلولیت شود، به خصوص در نسل کنونی که وسواس زیادی برای عالی به‌نظر رسیدن وجود دارد! مسلماً، هم سلولیت و هم ترک‌های پوستی، ظاهر بدن ما را خراب می‌کنند، اما آیا واقعاً تفاوت این دو را می‌دانید؟ تفاوت بین سلولیت و استرچ مارک یا همان ترک‏‌های پوستی چیست؟ خب، این مطلب را تا انتها مطالعه کنید تا به پاسخ سوال خود برسید!

چه کسانی دچارسلولیت یا ترک‏‌های پوستی می‌شوند؟

قبل از بررسی تفاوت سلولیت با ترک‏‌ های پوستی، ابتدا خواهیم دید که چه افرادی در معرض این دو مشکل زیبایی هستند؟

سلولیت بیشتر در نتیجه تجمع چربی در زیر پوست ایجاد می‌شود و همانطور که چربی انباشته می‌شود، پوست را به سمت بیرون هل می‌دهد، در حالی که نقاط مستحکم بافت همبند همچنان در جای خود می‌مانند و در نهایت تشکیل پستی و بلندی را که روی سطح پوست می‌بینیم ایجاد می‌کند.

البته هیچ کس مشتاق نیست که بدنش دچار ترک‌های پوستی و سلولیت شود، به خصوص در نسل کنونی که وسواس زیادی برای عالی به‌نظر رسیدن وجود دارد!

سلولیت در افرادی که سبک زندگی کم تحرک و فعالیت بدنی کمی دارند شایع‌تر است (در اینجا باید تاکید کنیم که همه‌ی ما در یک بیماری همه‌گیر از کم تحرکی زندگی می‌کنیم و انبوهی از مردم در حال حاضر احساس بی‌تحرکی می‌کنند).

در واقع به‌طور کلی، سلولیت در عصر فناوری رایج‌تر شده است، زیرا افراد بیشتر و بیشتری به‌طور طولانی پشت رایانه می‌نشینند. علاوه بر این، ممکن است یک استعداد ژنتیکی برای سلولیت داشته‌باشید و بدین ترتیب، این مشکل در برخی افراد راحت‌تر از دیگران به وجود می‌آید!

از سوی دیگر، علائم کشش ناشی از ترک‏‌های پوستی، معمولاً نتیجه رشد فوق‌العاده سریع پوست است. این رشد می‌تواند شامل افزایش سریع قد، بارداری و حتی بدنسازی باشد. اگرچه این ترک‌ها معمولا روی پوست همه‌ی انسان‌ها دیده می‌شوند، اما راه‌هایی وجود دارد که می‌توانید شانس خود را برای تجمع آنها کاهش دهید.

داشتن سبک زندگی فعال و گنجاندن غذاهای سالم در رژیم غذایی می‌تواند به کنترل تجمع و یا رشد سریع چربی کمک کند، اما با این وجود، ژنتیک و هورمون‌ها کاملاً در نتیجه نهایی نقش دارند و در نهایت همه چیز را از کنترل ما خارج می‌کنند! در هر صورت، تجربه سلولیت و ترک‌های پوستی طبیعی‌تر از تجربه نکردن آنها است!

در واقع، بیش از نیمی از زنان باردار علائم کشش را در دوران بارداری گزارش می‌کنند و 70 درصد از دختران جوان و 40 درصد از پسران در دوران بلوغ در نقاط مختلف بدن دچار کشیدگی پوست می‌شوند. برای خانم‌ها، ران‌ها، باسن و سینه‌ها شایع‌ترین موارد هستند، در حالی که آقایان نیز علائمی را در کمر، باسن، و بالای ران‌ها تجربه می‌کنند. اما البته، تجربه هر کسی منحصربه‌فرد است و وجود علامت کشش بر روی هیچ نقطه‌ای از بدن عجیب نیست!

از سوی دیگر، 90 درصد زنان در طول زندگی خود سلولیت را تجربه می‌کنند و در واقع 10 درصد از مردان نیز چنین تجربه‌ای را خواهند داشت!

تنفر رایجی که زنان در مورد سلولیت دارند این است که به‌نظر می‌رسد، این مشکل فقط زنان را تحت تأثیر قرار می‌دهد، و در حالی که ظاهراً برخی از مردان، سلولیت را تجربه می‌کنند، اما در مجموع برای زنان بسیار شایع‌تر است (بنابراین اجتناب ناپذیر است).

به بیان ساده، هورمون‌های زنانه مانند استروژن، تولید چربی را افزایش می‌دهند در حالی که هورمون‌های مردانه مانند تستوسترون به‌طور فعال چربی را می‌سوزاند و در نهایت باعث می‌شود زنان بیشتر مستعد تجمع چربی یا سلولیت شوند.

بیشتر بخوانید: همه چیز در مورد سلولیت و عفونت‌های پوستی

علاوه بر این، ساختار کلاژن زنان به‌طور طبیعی ضعیف‌تر از مردان است و در حالی که بافت همبند زنان در یک ساختار موازی قرار می‌گیرد، بافت همبند مردان بیشتر شبیه به بافت سبد است و باعث می‌شود پوست آن‌ها شکل و ساختار خود را بهتر حفظ کند، در حالی که بافت همبند زنان به چربی اضافی اجازه می‌دهد تا به سطح پوست فشار بیاورد و ساختار پست و بلندی که قبلاً در مورد آن صحبت کردیم را ایجاد کند.

سلولیت و ترک‌های پوستی نه تنها طبیعی و رایج هستند، بلکه بر افراد با هر جثه‌ای تأثیر می‌گذارند. یک تصور غلط رایج این است که این مشکلات برای افراد سایز بزرگ ایجاد می‌شوند، اما اینطور نیست. علائم کشش و سلولیت، تفاوتی بین انسان‌ها قائل نمی‌شوند و افراد ریزه اندام و حتی عضلانی، احتمالا حداقل در یک مقطع از زندگی خود آن‌ها را تجربه خواهند کرد.

یک تصور غلط رایج این است که این مشکلات برای افراد سایز بزرگ ایجاد می‌شوند، اما اینطور نیست.
به پوستت جون تازه بده

تفاوت سلولیت با ترک‏ ‌های پوستی

برای درک بهتر تفاوت سلولیت با ترک ‏‌های پوستی بهتر است این دو را جدا از هم توضیح دهیم.

سلولیت که به پوست پرتقال و پوست کلبه‌ای نیز معروف است، باعث می‌شود که پوست شما چال و برآمده به‌نظر برسد. علت دقیق آن مشخص نیست، اما گفته می‌شود وقتی که لایه‌های چربی زیر پوست از فیبرهای کلاژن یا بافت‌های همبند عبور می‌کنند، این بیماری ایجاد می‌شود. سلولیت در افراد دارای اضافه وزن بیشتر دیده می‌شود، اما افراد لاغر نیز ممکن است سلولیت داشته‌باشند.

فرورفتگی پوست معمولا در ران‌ها و باسن رخ می‌دهد. البته ژنتیک هم در ایجاد سلولیت نقش دارد، به این معنی که اگر مادر یا مادربزرگتان به آن مبتلا بودند، شانس بیشتری برای ابتلا به آن دارید. با این حال، سبک زندگی شما نیز در آن نقش دارد.

سایر عوامل مرتبط با احتمال ابتلا به سلولیت عبارتند از:

  • افزایش سن و عدم تعادل هورمونی: تغییرات در سطوح هورمون‌ها می‌تواند باعث احتباس مایعات، افزایش وزن و ایجاد سلولیت شود.
  • بی تحرکی یا سبک زندگی کم تحرک: ساعت‌های طولانی در یک جا نشستن، بر گردش خون تأثیر منفی می‌گذارد که می‌تواند به ایجاد یا بدتر شدن سلولیت کمک کند.
  • سندرم Skinny fat: این سندرم به داشتن درصد چربی بالا به همراه توده عضلانی کم، با وجود داشتن BMI در محدوده طبیعی اشاره دارد. زنان، مستعد ابتلا به این سندرم هستند، زیرا چربی بدن آنها بیشتر از مردان است.

سایر عوامل سبک زندگی: برخی عادات نیز می‌توانند سلولیت را بدتر کنند، مانند:

  1. سیگار کشیدن
  2. عادات غذایی ضعیف
  3. پوشیدن لباس تنگ
  4. قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید یا آفتاب گرفتن

سلولیت همیشه قابل مشاهده نیست و یکی از راه‌های تشخیص آن، نیشگون گرفتن قسمتی از بدن است که معمولاً سلولیت در آن اتفاق می‌افتد (مانند ران‌ها). پس از نیشگون گرفتن، اگر آن قسمت از پوست که بین انگشتان شما جای گرفته است دچار پستی و بلندی موضعی شود، یعنی به سلولیت مبتلا هستید. سلولیت چهار درجه دارد که از خفیف تا شدید متغیر است.

  • درجه 1 – بدون فرورفتگی روی پوست تغییرات میکروسکوپی در پوست
  • درجه 2 – سلولیت قابل مشاهده (ظاهر پوست پرتقال) هنگامی که پوست را نیشگون می‌گیرید. (هنگام ایستادن یا دراز کشیدن دیده نمی‌شود)
  • درجه 3 – فرورفتگی قابل توجه پوست هنگام ایستادن، اما در هنگام دراز کشیدن دیده نمی‌شود
  • درجه 4 – سلولیت قابل مشاهده حتی در حالت ایستاده یا دراز کشیده

در ادامه بررسی تفاوت سلولیت با ترک‏‌ های پوستی به توضیح علائم کشش پوست یا همان ترک‌های پوستی می‌پردازیم.

این ترک‌ها از نظر پزشکی به‌عنوان استریا شناخته می‌شود و در واقع نوعی اسکار هستند که به دلیل کشیده شدن پوست در اثر کشش سریع ایجاد می‌شوند. آنها به‌صورت خطوط و رگه‌هایی در رنگ‌های مختلف ظاهر می‌شوند که می‌توانند کمی برجسته، فرورفته یا حتی خارش‌دار باشند. علائم کشش را گاهی اوقات “راه راه ببری، خطوط عشق و خراش فرشته” نیز می‌نامند.

بیشتر بخوانید: سلولیت پا چیست؟ علائم، دلایل، پیشگیری و درمان سریع

کشیدن پوست باعث تغییرات ناگهانی در رشته‌های کلاژن و الاستین آن و در واقع، باعث شکستن یا پارگی آنها می‌شود. این موضوع ممکن است پس از بهبودی پوست، اسکارهایی را به شکل علائم کششی باقی بگذارد. آنها بیشتر به‌دلیل رشد ناگهانی بدن یا افزایش وزن ایجاد می‌شوند و بخشی طبیعی از بلوغ برای اکثر پسران و دختران هستند.

موارد دیگری که احتمال ابتلا به ترک‌های پوستی را افزایش می‌دهد عبارتند از:

  • افزایش سریع وزن و یا کاهش سریع آن
  • در دوران بارداری و بعد از آن
  • رشد در دوران بلوغ جهش می‌کند
  • رشد سریع یا ناگهانی عضلات
  • استفاده طولانی مدت از کرم‌ها و لوسیون‌های کورتیکواستروئیدی (می توانند میزان کلاژن پوست را کاهش دهند)
  • بیماری کوشینگ و سندرم مارفان (و سایر اختلالات غده فوق کلیوی که باعث افزایش میزان کورتیزون در بدن می‌شوند. کورتیزون هورمونی است که پوست را نازک می‌کند)

ترک‌های پوستی تقریباً در هر جایی از بدن ظاهر می‌شوند، اما معمولاً در مناطقی که چربی بیشتری ذخیره می‌شود ایجاد می‌شوند. این موارد عبارتند از:

  • شکم
  • باسن
  • ران
  • بازوها
  • پستان
  • پایین کمر
  • سینه و شانه‌ها، به خصوص اگر با وزنه ورزش می‌کنید و به سرعت توده عضلانی می‌سازید
ترک‌های پوستی تقریباً در هر جایی از بدن ظاهر می‌شوند، اما معمولاً در مناطقی که چربی بیشتری ذخیره می‌شود ایجاد می‌شوند.

تفاوت ظاهری بین سلولیت وترک‌های پوستی

تفاوت سلولیت با ترک‏ های پوستی از نظر ظاهری را در قسمت قبل به روشنی بیان کردیم: در سلولیت، پوست شما دچار پستی و بلندی‌های بسیار کوچکی می‌شود که ممکن است تنها زمانی که آن را نیشگون می‌گیرید مشخص شوند (ظاهری مانند پوست پرتقال). ترک‌های پوستی به شکل خطوط نازکی در سراسر پوست پخش می‌شوند و معمولا نسبت به پوست معمولی پررنگ‌تر هستند (ظاهری مانند پوست ببر).

در سلولیت، پوست شما دچار پستی و بلندی‌های بسیار کوچکی می‌شود که ممکن است تنها زمانی که آن را نیشگون می‌گیرید مشخص شوند

درمان یا بهبود سلولیت و ترک‌های پوستی

پس از درک تفاوت سلولیت با ترک ‏‌های پوستی ، حال بیایید راه‌های خلاص شدن از شر این دو مشکل زیبایی را بررسی کنیم. برخی از محبوب‌ترین گزینه‌های درمانی عبارتند از:

  • درمان با فرکانس رادیویی (RF): درمان با RF یک روش درمانی غیر تهاجمی برای درمان سلولیت و ترک‌های پوستی است. در این روش از امواج رادیویی برای گرم کردن پوست و تحریک تولید کلاژن استفاده می‌شود که می‌تواند به بهبود خاصیت ارتجاعی پوست و کاهش ظاهر سلولیت و ترک‌های پوستی کمک کند.
  • EmSculpt: یک درمان غیر تهاجمی است که از انرژی الکترومغناطیسی متمرکز (HIFEM) با شدت بالا برای تحریک انقباضات عضلانی استفاده می‌کند. این کار توان عضلانی را بهبود می‌بخشد و سلول‌های چربی را از بین می‌برد و در عین حال ظاهر سلولیت را کاهش می‌دهد.
  • لیزر درمانی: لیزر درمانی از پالس‌های شدید نور برای تحریک تولید کلاژن استفاده می‌کند که منجر به سفت شدن پوست و بهبود ظاهر سلولیت و ترک‌های پوستی می‌شود. ممکن است پس از لیزر درمانی کمی قرمزی پوست را تجربه کنید. درمان‌های لیزری توسط متخصصان آموزش دیده پزشکی انجام می‌شوند که به همین علت هزینه بالاتری در مقایسه با سایر درمان‌های موجود دارند.
  • سابسیژن: سابسیژن یک روش جراحی است که در آن از یک سوزن برای آزاد کردن نوارهای فیبری که به ایجاد سلولیت کمک می‌کنند، استفاده می‌شود. این یک روش تهاجمی است.
  • کرم‌های سلولیت: کرم‌های سلولیت می‌توانند راه‌حلی ساده و سریع باشند، اگرچه موقتی هستند و اثربخشی آن به نوع کرم مورد استفاده بستگی دارد. معمولاً توصیه می‌شود که استفاده از کرم را با ماساژ ترکیب کنید.
  • Velashape: یک درمان غیر تهاجمی است که از ترکیبی از انرژی فرکانس رادیویی، نور مادون قرمز و ماساژ برای بهبود ظاهر سلولیت و سفت کردن پوست استفاده می‌کند.

بیشتر بخوانید: سلولیت در بارداری؛ علائم، دلایل، پیشگیری و درمان

در ادامه مطلب تفاوت سلولیت با ترک‏‌ های پوستی می‌توانیم چند درمان خانگی مفید را هم برای بهبود ظاهر سلولیت و ترک‌های پوستی به شما ارائه کنیم:

  • اسکراب قهوه: تفاله قهوه یک لایه‌بردار طبیعی عالی است. کافئین موجود در قهوه همچنین به سفت شدن پوست و بهبود گردش خون کمک می‌کند. برای تهیه اسکراب قهوه، یک چهارم فنجان تفاله قهوه را با 2 قاشق غذاخوری روغن نارگیل یا روغن زیتون مخلوط کنید.
  • سرکه سیب: اعتقاد بر این است که به تجزیه چربی و بهبود ظاهر پوست کمک می‌کند. برای استفاده از سرکه سیب برای سلولیت، 1 قسمت سرکه را با 2 قسمت آب مخلوط کرده و روی نواحی آسیب دیده ماساژ دهید.
  • ورزش: ورزش به افزایش جریان خون و تقویت عضلات کمک می‌کند، که ممکن است به کاهش ظاهر سلولیت کمک کند.
  • ماساژ: ماساژ ناحیه آسیب‌دیده به بهبود گردش خون و شکستن رسوبات چربی کمک می‌کند.
  • هیدراتاسیون: نوشیدن آب فراوان برای حفظ سلامت پوست ضروری است. آب به دفع سموم از بدن کمک می‌کند و پوست را هیدراته نگه می‌دارد.
  • رژیم غذایی سالم: رژیم غذایی سرشار از فیبر، میوه‌ها و سبزیجات، غذاهای فرآوری شده و قند کم، می‌تواند به بهبود گردش خون و کاهش التهاب کمک کند.
  • روغن‌های ضروری: برخی از روغن‌ها مانند گریپ فروت و ارس ممکن است به بهبود گردش خون و کاهش التهاب کمک کنند. برای استفاده از روغن‌های ضروری، چند قطره از آن‌ها را با روغن حامل مانند روغن نارگیل مخلوط کرده و با حرکات دایره‌ای روی پوست ماساژ دهید.
ترک‌های پوستی تقریباً در هر جایی از بدن ظاهر می‌شوند، اما معمولاً در مناطقی که چربی بیشتری ذخیره می‌شود ایجاد می‌شوند.

بیشتر بخوانید: درمان سلولیت؛ 

سخن نهایی

به پایان مطلب بررسی تفاوت سلولیت با ترک‏‌ های پوستی می‌رسیم. اگرچه ترک‌های پوستی و سلولیت‌ها کاملا متفاوت هستند، اما اغلب اوقات درمان‌های مشابهی دارند. همچنین باید بدانید که این دو مشکل تنها از نظر ظاهری و زیبایی اهمیت دارند و از نظر پزشکی به‌عنوان یک مشکل جدی شناخته نمی‌شوند.

سوالات متداول

چه کسانی دچارسلولیت یا ترک‏‌های پوستی می‌شوند؟

سلولیت در افرادی که سبک زندگی کم تحرک و فعالیت بدنی کمی دارند، بر اثر تجمع چربی ایجاد می‌شود.
علائم کشش ناشی از ترک‏‌های پوستی معمولاً نتیجه رشد فوق‌العاده سریع پوست است. این رشد می‌تواند شامل افزایش سریع قد، بارداری و حتی بدنسازی باشد.
ژنتیک و هورمون‌ها نیز نقش دارند و همه چیز را از کنترل ما خارج می‌کنند!
بیش از نیمی از زنان باردار علائم کشش را در دوران بارداری گزارش می‌کنند و 70 درصد از دختران جوان و 40 درصد از پسران در دوران بلوغ در نقاط مختلف بدن دچار کشیدگی پوست می‌شوند.

تفاوت ظاهری بین سلولیت وترک‌های پوستی چیست؟

در سلولیت پوست شما دچار پستی و بلندی‌های بسیار کوچکی می‌شود که ممکن است تنها زمانی که آن را نیشگون می‌گیرید مشخص شوند (ظاهری مانند پوست پرتقال). ترک‌های پوستی به شکل خطوط نازکی در سراسر پوست پخش می‌شوند و معمولا نسبت به پوست معمولی پررنگ‌تر هستند.

درمان یا بهبود سلولیت و ترک‌های پوستی چگونه است؟

1. درمان با فرکانس رادیویی (RF)
2. EmSculpt
3. لیزر درمانی
4. سابسیژن
5. کرم‌های سلولیت
6. Velashape

منابع: + + + + + +

۲۷ خرداد ۱۴۰۲ ۰ دیدگاه
اشتراک گذاری

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی