سلولیت در بارداری و راه‌های درمان آن
۲۳ فروردین ۱۴۰۲ ۰ دیدگاه zohre.kh

سلولیت در بارداری؛ علائم، دلایل، پیشگیری و درمان

به این مطلب امتیاز دهید

سلولیت به معنای ایجاد توده قرمز رنگ و متورم است که در برخی از نواحی بدن به چشم می‌خورد. سلولیت در بارداری یکی از شایع‌ترین انواع این عارضه است که معمولا در اثر افزایش ناگهانی وزن در خانم‌ها اتفاق می‌افتد. سلولیت در اثر تجمع غیرطبیعی چربی‌ها در زیر پوست به وجود می‌آید و ظاهری بدشکل و نامطلوب به بدن می‌بخشد. این عارضه یک بیماری و مشکل جدی به حساب نمی‌آ،ید اما به دلیل همین ظاهر نامطلوب، افراد درصدد یافتن راه‌های درمان و پیشگیری از آن هستند. در این مقاله سعی داریم در مورد سلولیت دوران بارداری و روش‌های پیشگیری و درمان آن صحبت کنیم. اگر شما هم شاهد بروز چنین مشکلاتی در بدن خود یا اطرافیانتان بوده‌اید، در ادامه ما را همراهی کنید.

سلولیت در بارداری

سلولیت باعث به وجود آمدن ناهمواری‌هایی در سطح پوست می‌شود که علاوه بر ایجاد ظاهر بدشکل در بدن شخص، اعتماد به نفس او را هم دچار مشکل می‌سازد. این عارضه زمانی اتفاق می‌افتد که فیبرهای کلاژن موجود بین پوست و ماهیچه، از لایه‌های چربی زیرین خود جدا می‌شوند و توده‌هایی برآمده و بدشکل بر سطح پوست ایجاد می‌کنند.

سلولیت در اثر تجمع غیرطبیعی چربی‌ها در زیر پوست به وجود می‌آید و ظاهری بدشکل و نامطلوب به بدن می‌بخشد

از آن‌جایی که میزان چربی در بدن زنان بیشتر از مردان است، عارضه سلولیت هم بین آن‌ها شایع‌تر است. این چربی‌های اضافه در بخش‌هایی از بدن مانند ران‌ها، بازوها، شکم و باسن تجمع پیدا می‌کنند و سلولیت را به وجود می‌آورند. سولیت در بارداری تشدید می‌شود و بیشتر خود را نشان می‌دهد.

یکی از دلایل بروز این مشکل، افزایش وزن و تغییرات هورمونی در این دوران است. از دیگر علل عمومی ایجاد سلولیت می‌توان به زمینه‌های وراثتی، نوع تغذیه و هیدراته بودن یا نبودن بدن اشاره کرد.

برخی از زنان بعد از بارداری به دنبال راه‌هایی برای رفع یا کاهش عوارض سلولیت هستند و از آن میان به انجام عمل لیپوساکشن یا استفاده از کرم‌های مخصوص روی می‌آورند. باید به این نکته توجه داشت که تا به امروز هیچ درمان قطعی برای سلولیت کشف نشده و برخی از اقدامات حتی می‌تواند باعث گسترش و پیشرفت این عارضه گردد.

تنها چیزی که برای بهبود این مشکل توصیه می‌شود، رعایت رژیم غذایی سالم به همراه ورزش منظم است. کاهش وزن بعد از زایمان باید به تدریج و پیوسته انجام شود، در غیر این‌صورت می‌تواند باعث بدتر شدن سلولیت گردد.

بیشتر بخوانید: سلولیت اوربیتال چیست؟ 

به پوستت جون تازه بده

دلایل بروز سلولیت در دوران بارداری چیست؟

بسیاری از زنان در دوران بارداری و تحت تاثیر فیزیکی که در بدن رخ می‌دهد، شاهد بروز سلولیت یا بدتر شدن آن هستند. عوامل مختلفی در به وجود آمدن این عارضه نقش دارند که در ادامه به توضیح و تشریح هر یک خواهیم پرداخت.

افزایش وزن و چربی بدن

به طور کلی زنان نسبت به مردان چربی ذخیره شده بیشتری دارند و این چربی‌ها در بخش‌های تحتانی بدن قرار دارند. در دوران بارداری و با افزایش بیش از حد وزن، این نواحی دچار سلولیت می‌شوند و ظاهری نامطلوب پیدا می‌کنند.

بسیاری از زنان در دوران بارداری و تحت تاثیر فیزیکی که در بدن رخ می‌دهد، شاهد بروز سلولیت یا بدتر شدن آن هستند.

تغییرات هورمونی

میزان هورمون‌های زنانه ارتباط مستقیمی با بروز سلولیت در بارداری دارد. در دوران بارداری سطح هورمون استروژن به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد و همین امر موجب بروز یا تشدید سلولیت‌های زیر پوستی می‌گردد. هورمون استروژن بدن را تشویق می‌کند که چربی بیشتری بسازد و ذخیره کند.

مایعات در بدن

سلول‌های چربی مازاد در بدن، آب زیادی جذب می‌کنند و موجب افزایش حجم بافت‌ها و تورم آن‌ها می‌شوند. این مسئله باعث بروز سلولیت در بافت‌های زیرپوستی می‌گردد.

ورزش نکردن

بسیاری از زنان در دوران بارداری از ورزش و تمرینات قدرتی اجتناب می‌کنند و این موارد را موجب آسیب به جنین می‌دانند. حال آن‌که ورزش به کاهش چربی بدن و بهبود سلولیت کمک فراوانی می‌کند. انفعال و عدم تحرک در دوران بارداری باعث تسریع در ایجاد سلولیت می‌گردد.

ژنتیک

ژنتیک و داشتن زمینه‌های وراثتی یکی از دلایل عمومی و عمده برای بروز سلولیت است؛ به این معنی که اگر مادر شما به این عارضه مبتلا بوده است، خیلی بدیهی به نظر می‌رسد که شما هم دچار آن شوید. حتی اگر اندامی متناسب داشته‌باشید و تغییر فیزیکی خاصی در بدنتان رخ ندهد.

تغذیه و سبک زندگی

از دیگر عوامل عمومی بروز سلولیت می‌توان به تغذیه ناسالم و پرکالری اشاره کرد. مصرف غذاهایی با میزان سدیم بالا و فرآوری شده از دلایل افزایش چربی و سلولیت به شمار می‌رود. خوردن غذاهای چرب و عدم تحرک در دوران بارداری نه تنها زمینه‌ساز سلولیت است، بلکه می‌تواند باعث ایجاد فشار خون گردد و سلامتی شخص را به خطر بیندازد.

از دیگر عوامل عمومی بروز سلولیت می‌توان به تغذیه ناسالم و پرکالری اشاره کرد.

چگونه از تشکیل سلولیت در بارداری جلوگیری کنیم؟

جلوگیری از ایجاد سلولیت بارداری به طور کامل و قطعی امکان‌پذیر نیست. این عارضه در بیشتر مواقع اتفاق می‌افتد و راه‌حل‌های موجود تنها برای کاهش میزان عوارض ناشی از آن کاربرد خواهد داشت. در ادامه به ارائه راهکارهایی برای کاهش این عوارض به صورت طبیعی می‌پردازیم.

بهبود عادت‌های غذایی

مصرف غذاهای سالم و ارگانیک و همچنین جایگزین کردن غذاهای سرخ شده با انواع پخته و بخارپز شده آن، نقش پررنگی در سلامت عمومی بدن، تناسب اندام و زیبایی ظاهری پوست افراد دارد. به طور کلی مصرف غذاهایی با سدیم و قندهای فرآوری شده کمتر و پروتئین بالاتر، می‌تواند از ذخیره آب در بافت‌ها و افزایش وزن و حجم آن‌ها جلوگیری کند. داشتن رژیم غذایی سالم و طبیعی در عدم ابتلا به سلولیت و بهبود عوارض آن بسیار تاثیر‌گذار خواهد بود.

هیدراته بودن بدن

مصرف زیاد آب و هیدراته نگه‌داشتن بدن از جذب آب اضافی توسط سلول‌ها و بافت‌های چربی جلوگیری می‌کند و میزان سلولیت را کاهش می‌دهد. همچنین هیدراته بودن بدن مانعی برای مصرف کالری بیشتر و افزایش وزن به حساب می‌آید و از چاقی جلوگیری می‌کند.

رفع سلولیت در بارداری با ماساژ بدن

اعمال ماساژ در نواحی دارای سلولیت می‌تواند به شل شدن عضلات منقبض و رهاسازی چربی‌های ذخیره شده کمک کند. به این ترتیب با کاهش توده‌های چربی، سلولیت و برآمدگی‌های حاصل از آن تا حدود زیادی بهبود می‌یابد.

اعمال ماساژ در نواحی دارای سلولیت می‌تواند به شل شدن عضلات منقبض و رهاسازی چربی‌های ذخیره شده کمک کند.

رفع سلولیت در بارداری با مصرف مکمل‌های کلاژن‌ساز

مکمل‌ها می‌توانند به ذخیره کلاژن بدن کمک کنند و بافت‌های هم‌بند را قوی و انعطاف‌پذیر نگه دارند. همان‌طور که پیش‌تر توضیح داده شد، گاهی سلولیت در اثر کاهش کلاژن ایجاد می‌گردد. پس تزریق کلاژن به بافت‌ها می‌تواند تا حدودی این عارضه را بهبود بخشد. همچنین مکمل‌های کلاژن به کاهش ترک‌های پوستی و سلامت مفاصل بعد از زایمان کمک فراوانی می‌کند.

بیشتر بخوانید: سلولیت در کودکان؛

انجام تمرینات ورزشی و قدرتی برای تقویت عضلات

داشتن روتین ورزشی منظم برای بهبود ظاهری سلولیت بسیار موثر خواهد بود. این امر تا حد زیادی به کاهش تجمع چربی‌ها و ناهمواری‌های زیر پوست کمک می‌کند و ظاهر مطلوب‌تری به بدن شخص می‌بخشد. تمرینات ورزشی مناسب علاوه بر کاهش سلولیت در بارداری، می‌تواند از افسردگی و افزایش بیش از حد وزن در مادران باردار جلوگیری کند.

علاوه بر روش‌های طبیعی برای بهبود سلولیت در دوران بارداری، گزینه‌های درمانی دیگری هم وجود دارند که البته استفاده از آن‌ها در دوران بارداری توصیه نمی‌شود. اثر‌گذاری این روش‌ها به طور قطعی اثبات نشده است.

  • کرم‌های سلولیت: برخی از تحقیقات نشان می‌دهند استفاده روزانه از این کرم‌ها تا حدودی به بهبود سلولیت کمک می‌کند. این امر با کم آب کردن سلول‌ها اتفاق می‌افتد و باعث می‌شود ناهمواری‌ها کمتر نمایان شوند.
  • درمان با لیزر: اشعه لیزر بافت‌های چربی و سخت زیر پوست را که عامل ایجاد سلولیت هستند می‌شکند و از این طریق به بهبود این عارضه کمک می‌کند.
  • سابسیژن: یکی از شیوه‌های پزشکی محسوب می‌شود که در آن یک سوزن را وارد زیر پوست می‌کنند و از طریق آن به شکستن بافت‌های چربی می‌پردازند. این کار توسط متخصصین پوست انجام می‌گیرد.
  • کربوکسی تراپی: در این شیوه همانند دو مورد قبلی، با وارد کردن گاز دی‌اکسیدکربن به زیر پوست، بافت‌های چربی را می‌شکنند و سلولیت را بهبود می‌بخشند.
این امر تا حد زیادی به کاهش تجمع چربی‌ها و ناهمواری‌های زیر پوست کمک می‌کند و ظاهر مطلوب‌تری به بدن شخص می‌بخشد.

تمامی روش‌های درمانی برای بهبود سلولیت نقاط ضعف مشترکی دارند که شامل هزینه بالا، زمان‌بر بودن و دوره طولانی درمان و همچنین نتیجه موقتی و فاقد تضمین می‌شود.

درمان دارویی سلولیت در بارداری

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم درمان قطعی و دائمی برای سلولیت وجود ندارد، اما برای بهبود و کاهش عوارض آن، داروهای شیمیایی و گیاهی مختلفی از قبیل انواع روغن‌ها، کرم‌ها و مکمل‌های کلاژن‌ساز در دسترس هستند که می‌توانند تا حدودی در بهبود علائم موثر واقع شوند.

بهترین نوع کرم برای کاهش سلولیت، رتینول است. این پماد با افزایش تولید کلاژن در سطح پوست موجب افزایش ضخامت آن و در نتیجه کاهش علائم سلولیت می‌شود.

این پماد با افزایش تولید کلاژن در سطح پوست موجب افزایش ضخامت آن و در نتیجه کاهش علائم سلولیت می‌شود.

بیشتر بخوانید: اختلال رنگدانه های پوست یا هایپوپیگمانتاسیون چیست؟

مصرف قرص پومئول‌درینر یکی دیگر از راه‌‌های درمان سلولیت به شمار می‌رود. این دارو به دفع آب اضافی بدن، سفت کردن پوست و کاهش وزن کمک می‌کند و از این طریق باعث بهبود عوارض ناشی از سلولیت می‌گردد. مصرف این قرص در دوران بارداری ممنوع است و عوارض جبران‌ناپذیری برای فرد به همراه خواهد داشت.

استفاده از انواع روغن‌های نارگیل، رزماری و رازیانه در نواحی دارای سلولیت می‌تواند به انعطاف بافت‌ها و کاهش میزان تورم کمک کند.

سخن آخر این‌که، سلولیت در بارداری یک امر شایع و ناگزیر محسوب می‌شود، پس بهتر است به جای از دست دادن اعتماد‌به‌نفس و داشتن احساس منفی نسبت به بدن خود، تمام تلاش و تمرکز خود را در جهت به سلامت گذشتن از این مرحله خطیر و مهم به کار بگیرید و آن‌چه را در آینه می‌بینید، دوست داشته‌باشید.

بهترین راه برای درمان سلولیت بهبود و تغییر سبک زندگی و برخورداری از روتین ورزشی به همراه تغذیه سالم و خواب کافی خواهد بود. امیدواریم مطالب ارائه شده در این مقاله به شما برای داشتن بدنی سالم‌تر و حسی بهتر کمک کند.

منبع +++

سلولیت چیست؟

سلولیت باعث به وجود آمدن ناهمواری‌هایی در سطح پوست می‌شود که علاوه بر ایجاد ظاهر بدشکل در بدن شخص، اعتماد به نفس او را هم دچار مشکل می‌سازد. این عارضه زمانی اتفاق می‌افتد که فیبرهای کلاژن موجود بین پوست و ماهیچه، از لایه‌های چربی زیرین خود جدا می‌شوند و توده‌هایی برآمده و بدشکل بر سطح پوست ایجاد می‌کنند.

آیا ژنتیک به سلولیت مربوط است؟

ژنتیک و داشتن زمینه‌های وراثتی یکی از دلایل عمومی و عمده برای بروز سلولیت است؛ به این معنی که اگر مادر شما به این عارضه مبتلا بوده است، خیلی بدیهی به نظر می‌رسد که شما هم دچار آن شوید. حتی اگر اندامی متناسب داشته‌باشید و تغییر فیزیکی خاصی در بدنتان رخ ندهد.

درمان قطعی سلولیت چیست؟

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم درمان قطعی و دائمی برای سلولیت وجود ندارد، اما برای بهبود و کاهش عوارض آن، داروهای شیمیایی و گیاهی مختلفی از قبیل انواع روغن‌ها، کرم‌ها و مکمل‌های کلاژن‌ساز در دسترس هستند که می‌توانند تا حدودی در بهبود علائم موثر واقع شوند.

۲۳ فروردین ۱۴۰۲ ۰ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی