۱۵ مهر ۱۴۰۲ ۰ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

بهترین درمان سوختگی پوست

به این مطلب امتیاز دهید

در لحظه‌ی سوختن پوست، فهمیدن اینکه چه کاری باید انجام دهید، می‌تواند استرس‌زا باشد. اما هنگامی که از شوک خارج شدید، وقت آن است که بتوانید از بهترین درمان ممکن استفاده کنید تا در اسرع وقت بهبود یابید. خبر خوب این است که می‌توانید سوختگی‌های سطحی را در خانه درمان کنید و برای این کار می‌توانید از بسیاری از محصولات طبیعی نیز استفاده نمایید. همچنین ممکن است برخی از پمادهای مخصوص سوختگی را همین حالا در کابینت خود داشته باشید. اما در عین حال، محصولاتی هستند که باید از مصرف آن‌ها بر روی پوست سوخته اجتناب کنید. در ادامه برخی از «بایدها» و «نبایدها» در درمان سوختگی و بهترین درمان سوختگی پوست را با هم بررسی خواهیم کرد. پس با ما همراه باشید!

روش‌های درمانی موثر برای سوختگی پوست

سوختگی‌های کوچک درجه یک و دو اغلب در خانه قابل درمان هستند. با این حال سوختگی‌هایی که بزرگ‌تر هستند، نواحی حیاتی بدن را درگیر می‌کنند و یا در عمق پوست نفوذ کرده‌اند باید توسط پزشک ارزیابی شوند.

همچنین ممکن است برخی از پمادهای مخصوص سوختگی را همین حالا در کابینت خود داشته باشید.

بهترین درمان سوختگی پوست که در خانه می‌توانید انجام دهید باید شامل خنک کردن فوری آن و توقف فرآیند سوختن پوست، تمیز کردن ناحیه سوخته، جلوگیری از عفونت و مدیریت درد باشد:

  1. پوستتان را خنک کنید: ابتدا فرآیند سوختن پوست را باید فورا متوقف کنید (یعنی عامل ایجاد گرما را از بدنتان دور کنید). پس از انجام این کار، می‌توانید برای کاهش درد و کاهش وسعت سوختگی، یک کمپرس سرد روی پوست قرار دهید و یا آن ناحیه را برای مدت کوتاهی در آب خنک (نه یخ) خیس کنید. از قرار دادن مستقیم یخ روی پوست خودداری کنید، زیرا این کار می‌تواند به پوستتان آسیب بیشتری وارد کند. خیساندن محل سوختگی را حداکثر 15 دقیقه ادامه دهید.
  2. محل سوختگی پوست را تمیز کنید: هر نوع لباس یا پارچه‌ای را از ناحیه سوخته بردارید. اگر لباس به پوست چسبیده است، سعی نکنید آن را بردارید و به دنبال مراقبت‌های پزشکی اورژانسی باشید. می‌توانید پوست سوخته را به آرامی با آب خنک و صابون ساده بشویید. لازم نیست پوست را با الکل، وایتکس رقیق یا سایر پاک کننده‌های متداول در منزل ضد عفونی کنید، چون این مواد می‌توانند برای پوست تحریک کننده و دردناک باشند.
  3. جلوگیری از عفونت: برای جلوگیری از عفونت، سوختگی‌های درجه دو و سه را می‌توان با یک لایه نازک از پماد آنتی بیوتیک مانند باسیتراسین به همراه یک بانداژ ” بدون چسب” پوشانید. در صورت نیاز روزی یک یا دو بار پانسمان را عوض کنید. سوختگی‌های درجه یک فقط نیاز به استفاده از لوسیون بدون عطر آلوئه ورا و دوری از نور خورشید دارند. مواد دیگر (مثل سفیده تخم مرغ، سس مایونز، کره، خمیر دندان) جایی در لیست بهترین درمان سوختگی پوست ندارند و نباید آن‌ها را روی سوختگی‌های پوست قرار دهید. با شستن روزانه محل سوختگی با صابون معمولی و آب ولرم، سوختگی را تمیز نگه دارید.
  4. سعی نکنید تاول‌های پوستتان را با سوزن یا ناخن باز کنید، زیرا این کار می‌تواند خطر عفونت پوست را افزایش دهد. تاول به مرور زمان خود به خود باز شده و تخلیه می‌شود.

بیشتر بخوانید: سوختگی پوست بعد از لیپوماتیک + عوارض دیگر این عمل زیبایی

  • پیشگیری از کزاز: اگر در پنج سال گذشته واکسن کزاز تزریق نکرده‌اید و سوختگی شما درجه دو یا سه است، به واکسن تقویت کننده کزاز نیاز دارید.
  • تسکین درد: اگر دست یا پایتان سوخته است، آن‌ها را بالاتر از سطح قلب خود نگه دارید. این کار می‌تواند به جلوگیری از تورم و درد کمک کند. در صورت نیاز برای کاهش درد، می‌توانید از داروهای مسکن بدون نسخه مانند استامینوفن یا ایبوپروفن استفاده کنید. اگر درد شما با این داروها کنترل نشد، با پزشک خود تماس بگیرید. افرادی که سوختگی شدیدتر یا بزرگتری دارند ممکن است به داروهای مسکن قوی‌تری نیاز داشته باشند. همچنین یادتان باشد که داروهای بی حس کننده موضعی نباید به‌طور منظم روی زخم‌های سوختگی استفاده شوند، زیرا ممکن است پوست را تحریک کنند و همچنین، استفاده طولانی مدت از آن‌ها باعث می‌شود تا اثرات تسکین دهنده درد این داروها زودتر از بین برود.
  • از خاراندن پوست خودداری کنید: بسیاری از مردم در هنگام بهبودی پوست سوخته دچار خارش می‌شوند. اما سعی کنید از خاراندن پوستتان خودداری کرده و در صورت نیاز از لوسیون مرطوب کننده استفاده کنید. یک آنتی هیستامین بدون نسخه مانند دیفن هیدرامین می‌تواند به کاهش خارش کمک کند.

نکته مهم: اگر سوختگی شما پس از چند روز بهبود نمی‌یابد، دردناک‌تر می‌شود و یا عفونی به‌نظر می‌رسد (قرمزی در بیش از 2 سانتی متر از لبه سوختگی پخش شده باشد)، باید برای یافتن بهترین درمان سوختگی پوست سریعا به پزشک مراجعه کنید.

اکثر سوختگی‌های پوستی که کوچک و درجه یک یا دو هستند در عرض یک تا دو هفته بهبود می‌یابند و معمولاً جای زخم ندارند. در برخی از بیماران دچار سوختگی درجه دو، ممکن است رنگ پوست تیره‌تر یا روشن‌تر شود و در عرض 6 تا 9 ماه به حالت عادی بازگردد.

به پوستت جون تازه بده

درمان‌های طبیعی و خانگی

برای یافتن بهترین درمان سوختگی پوست لازم نیست راه دوری بروید! چون برخی از موادی که همین حالا در آشپزخانه خود دارید ممکن است کمک کننده باشند! البته لازم به ذکر است که ابتدا، باید دو مرحله اول که پیشتر گفتیم (خنک کردن و تمیز کردن محل سوختگی) را انجام داده و سپس در مرحله سوم، می‌توانید از درمان‌های خانگی زیر استفاده کنید:

روغن اسطخدوس

برای استفاده از این روغن به موارد زیر نیاز دارید:

  • 2 تا 3 قطره روغن اسطوخودوس رقیق نشده
  • پد پنبه‌ای

چند قطره روغن اسطوخودوس رقیق نشده را روی یک پد پنبه‌ای بریزید و آن را به‌طور مساوی روی ناحیه سوخته پخش کنید. این کار را سه بار در روز انجام دهید تا نتایج مثبت را مشاهده کنید. اسانس اسطوخودوس به دلیل خاصیت ضد عفونی کنندگی بالا، در لیست بهترین درمان سوختگی پوست جای می‌گیرد.

همچنین، وجود لینالیل استات و بتاکاریوفیلن به روغن اسطوخودوس خاصیت تسکین درد و ضد التهابی می‌دهند. مجموع این خواص روغن اسطوخودوس به بهبود سوختگی‌های جزئی کمک کرده و از ایجاد اسکار جلوگیری می‌کنند.

همچنین، وجود لینالیل استات و بتاکاریوفیلن به روغن اسطوخودوس خاصیت تسکین درد و ضد التهابی می‌دهند.

روغن نعناع

برای استفاده از این روغن به موارد زیر نیاز دارید:

  • 2 تا 3 قطره روغن نعناع
  • پد پنبه‌ای

حدود سه قطره روغن نعناع را روی یک پد پنبه‌ای بریزید و آن را روی سوختگی خود بمالید. این کار را حداقل سه بار در روز انجام دهید. روغن نعناع سرشار از منتول است که خاصیت خنک کنندگی به سوختگی می‌دهد. علاوه‌براین، خواص ضد درد و ضد التهابی روغن نعناع می‌تواند درد و تورم همراه با سوختگی را از بین ببرد.

بیشتر بخوانید: سوختگی پوست کودک؛ علائم، دلایل، روش پیشگیری + درمان سریع

روغن درخت چای

چند قطره روغن درخت چای را روی یک پد پنبه‌ای بریزید و آن را به‌طور مساوی روی سوختگی خود بکشید. این کار را باید حداقل دو بار در روز انجام دهید. روغن درخت چای به دلیل خواص ضد عفونی کننده، ضد التهابی و ضد درد قوی خود شناخته شده است. این خواص، روغن درخت چای را به یکی از بهترین و سریع‌ترین درمان‌ها برای سوختگی‌های دردناک تبدیل می‌کند. البته اگر پوست حساسی دارید، روغن درخت چای را با روغن نارگیل یا زیتون مخلوط کنید.

روغن کندر

این روغن در لیست بهترین درمان سوختگی پوست جایگاه ویژه‌ای دارد و طرز استفاده از آن نیز همانند روغن‌های قبلی است. روغن کندر به دلیل خواص ضد عفونی کننده و آنتی اکسیدانی بسیار محبوب است و می‌تواند از عفونی شدن سوختگی شما جلوگیری کرده و همچنین به بهبود سریعتر آن کمک کند.

خردل زرد

دانه‌های خردل زرد سرشار از ترکیب ضد تحریک کننده‌ای به نام آلیل ایزوتیوسیانات هستند که می‌تواند درد را تسکین داده و جریان خون را در ناحیه آسیب دیده بهبود بخشد.

آلوئه ورا

احتمالا درباره این گیاه قبلا در انتخاب بهترین درمان سوختگی پوست زیاد شنیده باشید. ژل آلوئه ورا با خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی خود سوختگی را التیام می‌بخشد. همچنین، این گیاه ضد باکتری است و بنابراین از عفونت زخم‌ها، ایجاد جای زخم و تاول جلوگیری می‌کند.

نکته: برای استفاده از این درمان خانگی، می‌توانید هم از ژل آلوئه ورا که در فروشگاه خریداری شده است استفاده کنید و یا ژل آن را مستقیما از برگ‌های آلوئه ورا استخراج کنید.

عسل

عسل به‌عنوان یک آنتی بیوتیک طبیعی از عفونی شدن سوختگی جلوگیری می‌کند. عسل همچنین دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است و بنابراین به بهبود سریعتر سوختگی کمک می‌کند.

وازلین

برای سوختگی‌های جزئی می‌توانید به جای پماد آنتی بیوتیکی از وازلین (ژله پترولیوم) به‌عنوان پماد استفاده کنید. این ماده از چسبیدن پانسمان به محل سوختگی پوست شما جلوگیری می‌کند.

پیشگیری از سوختگی پوست

اولا، با هوشیاری در هنگام آشپزی، می‌توانید از سوختگی پوست خود جلوگیری کنید. اطمینان حاصل کنید که تمام مایعات داغ دور از دسترس کودکان باشند، دسته‌های قابلمه را به سمت داخل اجاق گاز بچرخانید و مراقب باشید که غذای داغ به کودکان ندهید. همچنین موارد زیر را در منزل رعایت کنید:

  • مراقب تمام وسایل برقی باشید و وقتی از آن‌ها استفاده نمی‌کنید آن‌ها را از برق بکشید.
  • همیشه یک کپسول آتش نشانی در منزل داشته باشید.
  • اگر از مواد شیمیایی استفاده می‌کنید، همیشه از لباس‌های محافظ استفاده کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که دمای آبگرمکن زیر 50 درجه سانتیگراد باشد.
با هوشیاری در هنگام آشپزی، می‌توانید از سوختگی پوست خود جلوگیری کنید.

چه زمانی برای سوختگی باید به پزشک مراجعه کنیم

اگر یکی از موارد زیر را تجربه می‌کنید، به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید:

  • سوختگی با سایر شرایط پزشکی و بیماری‌هایی که از قبل داشتید همراه شود
  • سوختگی‌های شیمیایی
  • کودکان دچار سوختگی
  • سوختگی‌های الکتریکی
  • آسیب ناشی از استنشاق دود

بیشتر بخوانید: روغن برای سوختگی پوست موثر است! + روش درمان سریع

وازلین، پمادهای آنتی بیوتیکی و گاز پانسمان برای محافظت از سوختگی جزئی کافی هستند.

سخن نهایی

شما می‌توانید با استفاده از لیست بهترین درمان سوختگی پوست که در این مطلب گفتیم، از سوختگی‌های جزئی در خانه مراقبت کنید. وازلین، پمادهای آنتی بیوتیکی و گاز پانسمان برای محافظت از سوختگی جزئی کافی هستند.

شما نباید کره، سفیده تخم مرغ یا خمیر دندان را روی سوختگی قرار دهید، چون این موارد می‌توانند منجر به آسیب یا عفونت بیشتر پوست شوند. اگر سوختگی بزرگی دارید یا ناحیه‌ای حساس مانند صورت، گردن، اندام تناسلی، دست‌ها یا پاهایتان سوخته‌اند، فوراً تحت مراقبت‌های پزشکی قرار بگیرید.

سوالات متداول

درمان‌های طبیعی و خانگی سوختگی شامل چه مواردی است؟

1. روغن اسطخدوس 2. روغن نعناع 3. روغن درخت چای 4. روغن کندر 5. خردل زرد 6. آلوئه ورا 7. عسل 8. وازلین

روش‌های درمانی موثر برای سوختگی پوست چیست؟

1. پوستتان را خنک کنید 2. محل سوختگی پوست را تمیز کنید 3. جلوگیری از عفونت 4. سعی نکنید تاول‌های پوستتان را با سوزن یا ناخن باز کنید 4. تسکین درد

منابع: + + + + +

۱۵ مهر ۱۴۰۲ ۰ دیدگاه
اشتراک گذاری

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی