روغن برای سوختگی پوست
۱ مهر ۱۴۰۲ ۰ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

روغن برای سوختگی پوست موثر است! + روش درمان سریع

به این مطلب امتیاز دهید

سوختگی در حین پخت و پز و در مجموع، در حال کار با روغن داغ بسیار رایج است و می‌تواند برای محتاط‌ترین افراد هم اتفاق بیفتد! این نوع سوختگی درد زیادی دارد و حتی می‌تواند باعث عفونت پوستی شود. هر زمان که دچار سوختگی شدید و احساس درد شدیدی کردید، یعنی مغز شما در حال ارسال سیگنالی است که پوست شما نیاز به التیام دارد و باید سریعا روند درمان را آغاز کنید. در این مطلب چند کار اضطراری که باید برای محافظت از پوست خود در صورت بروز حوادث ناگوار در هنگام کار با روغن داغ انجام دهید را توضیح خواهیم داد. همچنین خواهید دید که چگونه از انواع روغن برای سوختگی پوست و درمان آن استفاده کنید!

درمان و بهبود سریع سوختگی پوست در اثر روغن

قبل از اینکه ببینیم از روغن برای سوختگی پوست چگونه استفاده کنیم، بیایید ببینیم که برای درمان سوختگی پوست در اثر روغن داغ چه مراحلی را بیاد پشت سر بگذاریم:

یعنی مغز شما در حال ارسال سیگنالی است که پوست شما نیاز به التیام دارد و باید سریعا روند درمان را آغاز کنید.

خنک کردن سوختگی

ابتدا باید از منبع سوختگی دور شوید. دور شدن از روغن داغ از سوختن مجدد پوست شما جلوگیری می‌کند. روغن را از روی منبع حرارت بردارید تا به پاشیدن ادامه ندهد. اگر در حال آشپزی هستید، قبل از شروع درمان‌های اولیه، روغن را از اجاق گاز بردارید تا غذایتان نسوزد و یا آتش‌سوزی نشود. سپس آنقدر از ظرف روغن دور شوید که روغن بر روی شما پاشیده نشود.

در مرحله دوم، لباس‌های نزدیک محل سوختگی را از تنتان دربیاورید. قبل از اینکه محل سوختگی را خنک کنید، هر لباسی که روی سوختگی را می‌پوشاند خارج کنید، مگر اینکه به محل سوختگی چسبیده باشد. اگر لباس به پوست چسبید، آن را رها کنید، چون کشیدن آن می‌تواند آسیب بیشتری به پوست شما وارد کند. اگر قسمتی از لباس به محل سوختگی چسبیده است، ممکن است مجبور شوید آن قسمت از لباس را جدا کنید. همچنین می‌توانید هر لباسی که به محل سوختگی چسبیده است را خیس کنید. این کار ممکن است باعث شود تا پارچه بدون هیچ کششی و به سادگی از تنتان جدا شود.

حال وقت آن است که آب خنک را به مدت 10 دقیقه روی پوست سوخته بریزید. اگر دست یا بازوی شما سوخته است، می‌توانید به سادگی آن را زیر شیر آب ببرید. اطمینان حاصل کنید که آب تمام قسمت‌های سوختگی را خنک کند. اگر بعد از گذشت 10 دقیقه پوستتان همچنان احساس داغی داشت، می‌توانید این کار را تا 20 دقیقه ادامه دهید. دقت کنید که آب باید خنک باشد، اما خیلی سرد نباشد. از گذاشتن یخ روی محل سوختگی خودداری کنید، زیرا ممکن است آسیب بیشتری به پوستتان وارد شود. اگر محل سوختگی جایی است که نمی‌توانید آب روی آن بریزید، می‌توانید یک دستمال مرطوب خیس شده با آب خنک را روی آن قرار دهید و یا محل سوختگی را در حمام خیس کنید.

پس از خنک کردن پوست، باید اندازه و ظاهر سوختگی را ارزیابی کنید. اگر سوختگی کوچک است (مثلا به اندازه یک چهارم کف دست یا کوچکتر)، احتمالاً می‌توانید با خیال راحت آن را در خانه درمان کنید. برای سوختگی‌های بزرگ‌تر، در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. اگر سوختگی شما عمیق و شدید باشد، احتمالا متوجه تاول، قرمزی و التهاب و گرما در اطراف محل سوختگی خواهید شد.

این نوع سوختگی‌ها می‌توانند باعث آسیب عصبی شوند و حتی اگر کوچک باشند باید توسط یک پزشک متخصص درمان شوند. همچنین اگر سوختگی ناحیه بزرگی از بدن شما (مانند صورت، دست، کشاله ران، باسن یا مفصل اصلی) را درگیر کرد، و یا به اندازه‌ای عمیق بود که به تمام لایه‌های پوست شما نفوذ کرد، فوراً به اورژانس مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید: فواید روغن زیتون برای پوست

این نوع سوختگی‌ها می‌توانند باعث آسیب عصبی شوند و حتی اگر کوچک باشند باید توسط یک پزشک متخصص درمان شوند.

کمک‌های اولیه روغن برای سوختگی پوست

ابتدا برای کاهش درد، آسپرین یا استامینوفن مصرف کنید. خوردن یک ضد التهاب نیز می‌تواند به کاهش تورم کمک کند. سپس می‌توانید یک لایه نازک از پماد سوختگی بر روی محل مورد نظر بمالید. با این حال، استفاده از پماد یا ژل سوختگی برای درمان سوختگی روغن ضروری نیست. شما همچنین می‌توانید از ژل آلوئه ورای خالص برای کمک به کاهش درد خود استفاده کنید.

از مصرف پمادهای حاوی آنتی بیوتیک خودداری کنید. آنتی بیوتیک‌ها ضروری نیستند و ممکن است باعث واکنش آلرژیک شوند. از کرم، لوسیون، کره یا سفیده تخم مرغ استفاده نکنید. آن‌ها می‌توانند بهبود پوست را به تاخیر انداخته و ممکن است منجر به عفونت شوند.

بعد از استفاده از پماد یا روغن برای سوختگی پوست ، محل سوختگی را به آرامی با یک پانسمان مرطوب بپیچید. اگر می‌توانید، از یک پد پانسمان مخصوص برای سوختگی استفاده کنید. پانسمان شما باید گشاد باشد و پوستتان را خیلی کم لمس کند.

اگر پانسمان سوختگی ندارید، می‌توانید محل سوختگی را با چسب پلاستیکی یا یک کیسه پلاستیکی تمیز بپیچید. هرگز محل سوختگی را با پارچه‌ی خشک و چسبنده که می‌تواند الیاف بر روی پوست شما باقی بگذارد (مانند پانسمان گاز خشک) نپوشانید. اما اگر مجبورید روی محل سوختگی گاز قرار دهید، پانسمان را با آب استریل خیس کنید یا قبل از گذاشتن گاز، یک لایه وازلین روی محل سوختگی بمالید.

بیشتر بخوانید: روغن خراطین و چاقی صورت؛ حقایق علمی + روش صحیح استفاده

اما اگر مجبورید روی محل سوختگی گاز قرار دهید، پانسمان را با آب استریل خیس کنید یا قبل از گذاشتن گاز، یک لایه وازلین روی محل سوختگی بمالید.
به پوستت جون تازه بده

خواص روغن نارگیل برای درمان سوختگی

روغن نارگیل یک روغن برای سوختگی پوست است که می‌تواند فواید زیادی برای درمان سوختگی داشته باشد. محققان می‌گویند که روغن نارگیل دارای خواص ضد درد و ضد التهابی است کوه می‌تواند به تسکین سوزش و درد ناشی از سوختگی با درجات مختلف کمک کند. ویتامین E موجود در روغن نارگیل که به نام توکوفرول نیز شناخته می‌شود، دلیل اصلی این موضوع است.

همچنین، محتوای بالای اسیدهای چرب موجود در این روغن (یعنی اسیدهای لوریک، کاپریک و کاپریلیک) دارای خواص ضد باکتریایی و ضد عفونی کننده‌ای هستند که می‌توانند از پوست سوخته در برابر بسیاری از عوامل بیماری‌زا، محرک‌ها و آلاینده‌های محیطی محافظت کنند. عفونت یکی از بزرگترین عوامل خطری است که سوختگی را پیچیده می‌کند. استفاده از روغن برای سوختگی پوست (مخصوصا روغن نارگیل) ممکن است به‌طور قابل توجهی خطر ابتلا به این عفونت‌های ثانویه خطرناک را کاهش دهد.

روغن نارگیل حتی می‌تواند به‌صورت عمیق در پوست نفوذ کند و سرعت رشد و بهبود سلول‌های آسیب دیده‌ی پوست را افزایش دهد. ویتامین‌ها و پلی‌فنول‌های موجود در این روغن می‌توانند استرس اکسیداتیو را در این سلول‌های آسیب‌دیده کاهش داده و روند بهبود را به میزان قابل توجهی تسریع کنند. روغن نارگیل جریان خون به نواحی سوخته را افزایش می‌دهد و اکسیژن و مواد مغذی را به جایی که بیشتر مورد نیاز است می‌رساند.

مورد چهارم از خواص روغن نارگیل برای سوختگی پوست به خواص مرطوب کنندگی آن برمی‌گردد. همانطور که گفتیم، روغن نارگیل به عمق پوست نفوذ می‌کند، و به ویژه برای سوختگی‌های درجه دو که اغلب لایه‌های مختلف پوست را درگیر می‌کنند، موثر است. در واقع روغن نارگیل با رساندن رطوبت به این نواحی، از خشکی و درد همراه با سوختگی جلوگیری می‌کند، و اگر به سرعت پس از سوختگی استفاده شود تاثیر بسیار بالایی خواهد داشت.

و در آخر، این روغن سرشار از ویتامین‌های آنتی‌اکسیدانی و ترکیبات پلی فنولی است که می‌توانند پیوند متقابل کلاژن و نتیجتا بافت پوست را تقویت کنند و بدین ترتیب، روغن نارگیل رشد مجدد و بهبودی سلول‌های پوست را تسریع می‌کند. این روغن جای زخمی که اغلب در اثر سوختگی ایجاد می‌شود را به حداقل می‌رساند. البته قرار نیست استفاده از روغن نارگیل به‌طور کامل از ایجاد زخم جلوگیری کند، اما می‌تواند آن را کاهش دهد و پوست جدید را با حالت ارتجاعی کامل (به جای داشتن ظاهری چروکیده یا چرمی) به شما تحویل دهد!

این روغن جای زخمی که اغلب در اثر سوختگی ایجاد می‌شود را به حداقل می‌رساند.

درمان صحیح سوختگی با روغن

برای استفاده از روغن برای سوختگی پوست ، به جز روغن نارگیل می‌توانید از برخی روغن‌های ضروری نیز استفاده کنید. روغن اسطخدوس، روغن نعناع، روغن توت عرعر، روغن پونه کوهی، روغن اوکالیپتوس و روغن درخت چای از جمله روغن‌های ضروری هستند که در درمان سوختگی پوست به کار می‌روند.

البته روغن‌های ضروری را هرگز نباید مستقیماً روی سوختگی‌ها (یا در واقع بر روی هر قسمتی از پوست) بمالید. همیشه قبل از استفاده موضعی، روغن‌های ضروری خود را با روغن حامل مانند نارگیل، دانه انگور یا جوجوبا رقیق کنید. در ادامه دو راه برای ایجاد یک پماد ساده برای سوختگی‌های درجه یک با استفاده از روغن برای سوختگی پوست بیان می‌کنیم.

برای سوختگی‌های تازه شما به موارد زیر نیاز خواهید داشت:

  • 5 قطره از روغن ضروری به انتخاب خودتان
  • 1 فنجان آب گرم
  • یک پارچه تمیز
  • یک کاسه کوچک

روش استفاده:

  • آب و روغن ضروری را با هم در یک کاسه بریزید.
  • اجزا را با هم تکان دهید (اگر می‌توانید) و پارچه تمیز را در مخلوط حاصل خیس کنید. توجه: این دو محصول به‌طور طبیعی با هم مخلوط نمی‌شوند، بنابراین باید برای مدتی به هم زدن آن‌ها ادامه دهید.
  • پارچه تمیز را روی سوختگی تازه خود بمالید و نگه دارید. هر دفعه که لازم است این کار را تکرار کنید و از این کمپرس به‌طور روزانه تا زمانی که سوختگی بهبود یابد استفاده کنید.

برای التیام سوختگی هم شما به موارد زیر نیاز خواهید داشت:

  • 1 اونس روغن حامل (تقریبا 30 میلی لیتر)
  • 5 قطره از روغن ضروری به انتخاب خودتان
  • یک کاسه برای مخلوط کردن روغن‌ها

روش استفاده:

  • روغن‌های ضروری و روغن حامل خود را با هم در یک کاسه اضافه کنید. مطمئن شوید که غلظت روغن ضروری 3٪ یا کمتر باشد.
  • پس از مخلوط شدن، با استفاده از نوک انگشتان خود روغن را به آرامی با حرکات دایره‌ای روی محل سوختگی بمالید. توجه: این پماد بهتر است زمانی استفاده شود که سوختگی در حال بهبود است. استفاده از هر روغنی روی سوختگی‌های تازه به این روش، می‌تواند باکتری‌ها را بر روی پوست به دام بیاندازد و عفونت را بدتر کند.
  • بگذارید روغن‌ها به خورد پوست بروند.

بیشتر بخوانید: فواید روغن خردل برای پوست و مو

باید بدانید که تمامی روش‌های خانگی مثل استفاده از روغن برای سوختگی پوست معمولا برای سوختگی‌های سطحی و درجه یک توصیه می‌شوند.

و در آخر، برای استفاده از روغن برای سوختگی پوست ، باید بدانید که تمامی روش‌های خانگی مثل استفاده از روغن برای سوختگی پوست معمولا برای سوختگی‌های سطحی و درجه یک توصیه می‌شوند. در مورد سوختگی‌های شدیدتری که عمق بالاتر یا سطح وسیع‌تری از پوستتان را پوشانده‌اند بهتر است سریعا به دکتر مراجعه کنید تا از عوارض جدی‌تری مثل عفونت و ایجاد جای زخم دائمی جلوگیری نمایید.

سوالات متداول

درمان سوختگی پوست در اثر روغن داغ چه مراحلی دارد؟

1. خنک کردن سوختگی 2. لباس‌های نزدیک محل سوختگی را از تنتان دربیاورید 3. آب خنک را به مدت 10 دقیقه روی پوست سوخته بریزید 4. باید اندازه و ظاهر سوختگی را ارزیابی کنید 5. برای کاهش درد، آسپرین یا استامینوفن مصرف کنید 6. بعد از استفاده از پماد یا روغن برای سوختگی پوست ، محل سوختگی را به آرامی با یک پانسمان مرطوب بپیچید

درمان صحیح سوختگی با روغن چگونه است؟

برای استفاده از روغن برای سوختگی پوست ، به جز روغن نارگیل می‌توانید از برخی روغن‌های ضروری نیز استفاده کنید. روغن اسطخدوس، روغن نعناع، روغن توت عرعر، روغن پونه کوهی، روغن اوکالیپتوس و روغن درخت چای از جمله روغن‌های ضروری هستند که در درمان سوختگی پوست به کار می‌روند. البته روغن‌های ضروری را هرگز نباید مستقیماً روی سوختگی‌ها (یا در واقع بر روی هر قسمتی از پوست) بمالید. همیشه قبل از استفاده موضعی، روغن‌های ضروری خود را با روغن حامل مانند نارگیل، دانه انگور یا جوجوبا رقیق کنید.

منابع: + + + +

۱ مهر ۱۴۰۲ ۰ دیدگاه
اشتراک گذاری

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی