فواید ضد آفتاب
۲۸ فروردین ۱۴۰۱ ۱۱ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

فواید ضد آفتاب؛ بررسی تاثیر و روش صحیح مصرف کرم ضد آفتاب

به این مطلب امتیاز دهید

پوست شما بزرگ‌ترین اندام شماست و وظایف ضروری مانند محافظت از بدن در برابر میکروب‌ها و همچنین کمک به تنظیم دمای بدن شما را دارد. علاوه بر این، از بدن شما در برابر اشعه‌های خورشید مراقبت می‌کند. فواید ضد آفتاب فقط مختص ماه‌های تابستان نیست. مصرف آن برای محافظت در برابر آسیب پوست در تمام طول سال ضروری است. قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید، می‌تواند منجر به آسیب‌های پوستی از جمله خطوط ریز، چین و چروک و لکه‌های سیاه‌رنگ شود. حتی در فصل زمستان که ممکن است خورشید به این شدت نتابد، به دلیل قدرت اشعه ماوراء بنفش، محافظت از پوست با SPF ضروری است. در این مقاله مزایای ضد آفتاب، نحوه استفاده از آن‌ها برای تاثیرگذاری بیشتر و همچنین میزان مصرف آن‌ها را برای شما بیان کنیم.

کرم ضد آفتاب چیست؟

کرم‌های ضد آفتاب از دسته محصولاتی هستند که وظیفه اصلی آن‌ها سلامت و حفاظت از پوست در برابر تشعشعات مضر خورشید است. تشعشعات خورشید به سبب وجود پرتوهای فرابنفش، می‌تواند سبب عارضه‌های گوناگون پوستی از خشکی و قرمز شدن گرفته تا سرطان‌های بدخیم پوستی شود.

حتی در فصل زمستان که ممکن است خورشید به این شدت نتابد، به دلیل قدرت اشعه ماوراء بنفش، محافظت از پوست با SPF ضروری است.

قدمت کرم ضد آفتاب به مصر باستان برمی‌گردد، جایی که از عصاره سبوس برنج و یاسمین برای محافظت از پوست در برابر نور خورشید استفاده می‌شد. شیمیدانان اولین ضد آفتاب تجاری را در سال 1936 اختراع کردند و از آن زمان تا کنون بهبود یافته است. ضد آفتاب‌های مدرن در برابر آب مقاوم هستند و در بسیاری از محصولات آرایشی و زیبایی، مانند پرایمرها، فونداسیون‌ها، سرم‌ها و کرم‌ها گنجانده شده‌اند.

بسیاری به غلط باور دارند استفاده مداوم از ضد آفتاب می‌تواند باعث ایجاد حساسیت و آکنه شود. امروزه متخصصان و کارشناسان حوزه سلامت پوست بر این باور هستند که کرم ضد آفتاب به عنوان مانع و سدی نسبتا محکم برای پوست در برابر اشعه ماورا بنفش (UV) است.

در حالت کلی دو نوع اشعه ماورا بنفش وجود دارد که می‌تواند روی پوست اثر بگذارد؛ این دو اشعه، شامل UVA که موجب پیری و چروک بیش ‌از حد پوست می‌شود و اشعه UVB است که معمولاً باعث آفتاب سوختگی می‌شود.

بسیاری از پزشکان کرم ضد آفتاب را بدون نسخه تجویز می‌کنند. این کرم عمدتا برای افرادی که حساسیت بیشتری نسبت به نور آفتاب دارند، توصیه می‌شود.

کرم ضد آفتاب تنها در صورت محافظت در برابر هر دو نوع اشعه UV می‌تواند اثربخشی بسیار بالایی روی پوست داشته ‌باشد. محصولات ضد آفتاب در اشکال گوناگونی مانند ژل، کرم، روغن، لوسیون و اسپری عرضه می‌شوند. هر کدام از این اشکال با توجه به کاربرد و میزان مصرف آن توسط شما می‌تواند مفیدتر باشد.

یکی از اطلاعات مهم هنگام خرید و مصر، وجود برچسبی حاوی درج اطلاعات یک شماره به نام ضریب محافظت در برابر آفتاب (SPF) است. عموما یک ضد آفتاب با SPF 30 می‌تواند 8.5 درصد از اشعه UVB خورشید را مسدود کند. هر چه این عدد بیشتر باشد، جلوگیری از اشعه UVB بیشتر خواهد بود.

بیشتر بخوانید: مضرات ضد آفتاب؛

به پوستت جون تازه بده

انواع کرم ضد آفتاب کدامند؟

کرم ضد آفتاب پوست شما را در برابر اثرات شدید نور خورشید محافظت می‌کند. یکی از مهم‌ترین مسائلی که باید به آن توجه داشت، انتخاب بهترین کرم به منظور افزایش فواید ضد آفتاب برای پوست است.

معمولاً کیفیت یک ضد آفتاب به عوامل مختلفی از جمله SPF، مواد تشکیل دهنده، نوع پوست، فرمولاسیون و میزان قرار گرفتن در معرض نور خورشید بستگی دارد. کرم ضد آفتاب مناسب بیشترین مزیت را ارائه می‌دهد. در این قسمت 3 نوع از پرمصرف‌ترین کرم‌های ضد آفتاب که اغلب مردم آن‌ها را خریداری می‌کنند، معرفی می‌کنیم.

کرم ضد آفتاب پوست شما را در برابر اثرات شدید نور خورشید محافظت می‌کند.

ضد آفتاب فیزیکی

کرم ضد آفتاب فیزیکال یا فیزیکی که با نام ضد آفتاب مینرال هم شناخته می‌شود، یک نوع ضد آفتاب است که در ترکیبات آن از دو ماده به نام‌های دی اکسید تیتانیوم و اکسید روی استفاده شده است. این ترکیبات موجود کمک می‌کنند اشعه فرابفنش خورشید پس از برخورد به پوست منعکس شوند.

این نوع کرم ضد آفتاب دارای کمترین عوارض نسبت به ضد آفتاب شیمیایی است. از ویژگی‌های منفی این نوع ضد آفتاب‌ها می‌توان به ایجاد یک لایه سفید رنگ روی پوست اشاره کرد.

ضد آفتاب رنگی

امروزه ضد آفتاب‌های رنگی در بازار برای فروش و مصرف به فراوانی یافت می‌شوند. کمپانی‌های تولیدکننده ضد آفتا‌ب‌های رنگی از رنگدانه در محصولات خود استفاده می‌کنند. این نوع ضد آفتاب دو منظوره بوده و برای کسانی مناسب است که می‌خواهند همزمان ضد آفتاب و کرم پودر روی پوست صورت خود داشته باشند. همچنین کسانی که نمی‌خواهند بعد از استفاده از ضد آفتاب رنگ صورتشان خیلی سفید شود، می‌توانند از کرم‌های ضد آفتاب رنگی استفاده کنند.

ضد آفتاب شیمیایی

بیش از 33 ماده تشکیل دهنده‌ی ضد آفتاب شیمیایی وجود دارد که همه‌ی آن‌ها در لایه‌های بالایی پوست جذب می‌شوند. این مواد به دو طریق موثر خواهند بود: پراکندگی و انحراف اشعه‌ی مضر خورشید و همچنین تبدیل اشعه‌ی فرابنفش به گرما و «غیرفعال کردن» آن. معمولاً ترکیبات ضد آفتاب‌های شیمیایی شامل اکسی بنزن، اکتینوکسات، اکتیسالات و آووبنزون است.

فواید کرم ضد آفتاب

فواید ضد آفتاب فراتر از محافظت از پوست شما در برابر نور خورشید است. عموما در فصل تابستان زمان آن فرا رسیده اقدام به خرید کرم ضد آفتاب کنید، اما بسیاری از متخصصان حوزه سلامت پوست و زیبایی اعتقاد دارند ما باید در تمام روزهای سال از ضد آفتاب استفاده کنیم. کرم‌های ضد آفتاب برای محافظت از پوست در برابر اثرات مضر نور خورشید استفاده می‌شوند. آن‌ها به جلوگیری از آفتاب سوختگی و پیری زودرس (مانند چین و چروک) کمک می‌کنند.

فواید ضد آفتاب فراتر از محافظت از پوست شما در برابر نور خورشید است.

کرم‌های ضد آفتاب همچنین به کاهش خطر سرطان پوست و همچنین واکنش‌های پوستی مانند آفتاب سوختگی (حساسیت به خورشید) ناشی از برخی داروها (از جمله تتراسایکلین‌ها، داروهای سولفا، فنوتیازین‌ها مانند کلرپرومازین) کمک می‌کنند. فرقی نمی‌کند تابستان باشد یا زمستان.

شما باید از پوست خود در برابر نور خورشید محافظت کنید. SPF موجود در کرم‌ها یکی از فایده‌های ضد آفتاب‌هاست. این کرم‌ها ممکن است در مراحل ابتدایی مصرف اثرات خود را نشان ندهند، اما در دراز مدت قطعا به نتایج بسیار ملموس و مطلوبی دست خواهید یافت.در اینجا قصد داریم تا برخی از مهم‌ترین فواید کرم‌های ضد آفتاب را برای شما توضیح دهیم.

فواید ضد آفتاب و محافظت در برابر اشعه فرابنفش

لایه ازن به طور مدام در حال تخریب است و این ما را بیشتر در معرض تشعشعات مضر نور خورشید قرار می‌دهد. بسیاری از کارشناسان حوزه پوست، مصرف ویتامین D در کنار قرارگیری در برابر نور خورشید را برای سلامت پوست توصیه کرده‌اند؛ البته استفاده از کرم ضد آفتاب برای جلوگیری از برخورد بیشتر سطح پوست با اشعه‌های مضر خورشید را نباید فراموش کرد.

فواید ضد آفتاب و جلوگیری از پیری زودرس

همه ما دوست داریم پوستی جوان‌، درخشان و سالم داشته باشیم. این یکی از مهم‌ترین دلایل برای شروع استفاده از ضد آفتاب است. یکی از فواید کرم ضد آفتاب محافظت از پوست شما در برابر علائم پیری، مانند چین، چروک و خطوط ریز، لکه‌های خورشیدی، رنگدانه، آسیب نوری و پوست خشک است.

مطالعات نشان می‌دهد افراد زیر 55 سالی که از ضد آفتاب استفاده می‌کردند، 24 درصد کمتر از افرادی که گاهی اوقات ضد آفتاب استفاده می‌کردند یا اصلا استفاده نمی‌کردند، به علائم پیری مبتلا شدند.

فواید ضد آفتاب، کاهش ریسک سرطان پوست

هر چند ممکن است بسیاری از مردم عمدتاً به دلایل زیبایی شروع به استفاده از کرم ضد آفتاب کنند، اما یکی از مزیت‌های کرم ضد آفتاب کاهش خطر ابتلا به سرطان پوست است. سرطان پوست یکی از بدترین و شایع‌ترین انواع سرطان در بین افراد، به ویژه در زنان است که با افزایش سن می‌تواند زندگی آن‌ها را تهدید کند.

کاهش لکه‌های صورت

کرم ضد آفتاب را به صورت مداوم روی صورت خود بمالید تا از بروز لکه‌های تحریک‌کننده و ظاهر شدن رگه‌های قرمز رنگ جلوگیری کنید. همچنین مصرف ضد آفتاب، می‌تواند از بروز آکنه و سایر آسیب‌های ناشی از اشعه خورشید جلوگیری کند.

فواید ضد آفتاب و جلوگیری از آفتاب‌سوختگی

آفتاب سوختگی می‌تواند پوست را نازک و شفاف‌ کند. همچنین کبودی‌ها بیشتر نمایان می‌شوند. پوست شما ممکن است دچار لایه‌برداری‌های مزمن، تورم، قرمزی، کهیر و خارش را شود. دلیل تمام این موارد، اشعه UVB است که سبب آفتاب سوختگی می‌شود. متخصصان عقیده دارند تاول‌ها می‌توانند خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش دهند.

مطالعه‌ای که در سال 2008 در Annals of Epidemiology منتشر شد، نشان داد که تکرار آفتاب سوختگی می‌تواند شما را در معرض خطر بالاتر ملانوم کشنده قرار دهد. بنابراین، ضد آفتاب بزنید و تا ایمن بمانید.

فیس براش آیلو، بهترین انتخاب برای هر نوع پوست
برش پاکسازی آیلو، بهترین انتخاب برای هر نوع پوست

بیشتر بخوانید: آفتاب سوختگی در کودکان؛

جلوگیری از برنزه شدن

زمانی که برای برنزه شدن در حال آفتاب گرفتن هستید، در معرض خطر آسیب اشعه‌های UVB شدید قرار دارید. از این رو لازم است ضد آفتابی را انتخاب کنید که دارای حداقل فاکتور محافظتی 30 باشد تا از برنزه شدن ناشی از UVB جلوگیری کند. هر دو ساعت یک بار ضد آفتاب را تجدید کنید، به خصوص اگر پوست حساسی دارید.

فواید ضد آفتاب و افزایش سلامت پوست

پروتئین‌های ضروری پوست مانند کلاژن، کراتین و الاستین توسط کرم ضد آفتاب برای پوست فراهم می‌شود. این پروتئین‌ها برای صاف و سالم نگه داشتن پوست مورد نیاز هستند. اطمینان حاصل کنید کرم ضد آفتاب شما دارای دی اکسید تیتانیوم است تا به انعکاس اشعه ماوراء بنفش و جذب پروتئین‌ها کمک کند.

پروتئین‌های ضروری پوست مانند کلاژن، کراتین و الاستین توسط کرم ضد آفتاب برای پوست فراهم می‌شود.

چگونه یک کرم ضد آفتاب مناسب تهیه کنیم؟

شاید مهم‌ترین سوال هنگام خرید و مصرف یک ضد آفتاب این باشد که “هنگام خرید کرم ضد آفتاب باید به چه نکاتی توجه کنیم؟” ماندن طولانی مدت خارج از منزل، اغلب پوست شما را در برابر نور خورشید دچار آسیب‌پذیری شدیدی خواهد کرد. در این مواقع، محافظت از پوست با کرم ضد آفتاب مناسب یا سایر گزینه‌های ضد آفتاب ضروری است.

قرار گرفتن مداوم در معرض اشعه ماوراء بنفش، می‌تواند باعث ایجاد یک سری مسائل فیزیکی مانند آفتاب سوختگی، چین و چروک، آسیب یا حتی افزایش خطر ابتلا به سرطان پوست شود. در این قسمت از مقاله قصد داریم تا برخی از این نکات را برای شما بیان کنیم تا هنگام خرید دچار اشتباه نشده و بهترین انتخاب را داشته‌ باشید.

همان‌طور که می‌دانید بازار محصولات آرایشی، به ویژه کرم ضد آفتاب بسیار متنوع است. شما می‌توانید با انتخاب یک ضد آفتاب طبیعی با موادی که پوست را تحریک نمی‌کنند، احساس خوبی داشته باشید. صرف نظر از اینکه پوست حساسی دارید یا نه، پوست شما با افزایش سن دچار تغییراتی می‌شود. به نحوه واکنش پوست خود به نور خورشید و محصولات مختلف توجه کنید و این را به خاطر بسپارید که آنچه در حال حاضر بهترین کارکرد را برای شما دارد، ممکن است در آینده به آن اندازه موثر نباشد.

نوع پوست

یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی که باید هنگام خرید یک کرم ضد آفتاب برای کودکان در نظر داشته ‌باشید، نوع پوست فرد است. متخصصان معتقدند افراد با توجه به جنس پوست خود باید اقدام به مصرف انواع ضد آفتاب کنند. اگر پوست خشک دارید، باید از ضد آفتابی که دارای مرطوب کننده هست، استفاده کنید.

لذا بهتر است ضد آفتاب‌های سنگین‌تر مانند کرم را مصرف کنید. همچنین به هیچ وجه از اسپری ضد آفتاب استفاده نکنید، زیرا آن‌ها معمولا حاوی الکل هستند و می‌توانند پوست را خشک‌تر کنند.

عموما افرادی که پوست چرب دارند، باید از ترکیبات سبک و ژلی که بر پایه آب هستند، استفاده کنند. ضد آفتاب‌هایی که بدون چربی و غیرکمودوژون‌زا هستند، انتخاب بهتری برای شما محسوب می‌شوند. عبارت غیرکمودوژن زا به این معناست که ترکیبات موجود در محصول، منافذ پوست شما را نمی‌بندد و باعث ایجاد آکنه نمی‌شود.

بسیاری از افراد هم هستند که پوست به شدت حساسی دارند. این گروه بهتر است از ضد آفتاب‌های فیزیکی، مانند زینک اکسید و تیتانیوم دی اکسید که جذب پوست نمی‌شوند و آن را تحریک نمی‌کنند، استفاده کنند. همچنین استفاده از محصولات بدون الکل و فاقد بو در این افراد بسیار کمک‌کننده است.

بیشتر بخوانید: استفاده از ضد آفتاب در خانه؛ 

مقدار SPF

بسیاری از افراد فکر می‌کنند که هر چه مقدار عددی SPF بیشتر باشد، میزان تاثیرگذاری کرم ضد آفتاب برای محافظت در برابر آفتاب بیشتر است. باید بگوییم این تصور کاملا غلط است.

بر اساس تحقیقات صورت گرفته توسط متخصصان،SPF 15، 93 درصد، SPF 30، 97 درصد وSPF 50، 98 درصد محافظت را در مقابل اشعه UVB خورشید ایجاد می‌کند. پس دو برابر شدن SPF، نشان دهنده محافظت دو برابری از پوست شما نیست و اثر آن بسیار جزئی است. اگر مقدار کافی ضد آفتاب مصرف کنید، SPF 15 و یا 30 مناسب برای استفاده است.

وجود مواد فعال

حتما به مواد فعال موجود در ضد آفتاب توجه کنید. همواره به دنبال ترکیباتی حاوی دی اکسید تیتانیوم، اکسید روی و آووبنزون باشید. از کرم‌های ضد آفتاب حاوی ویتامین A (که معمولاً به آن رتینیل پالمیتات گفته می‌شود) اجتناب کنید. به اعتقاد بسیاری از متخصصان، ویتامین A میزان تومورهای پوستی را افزایش می‌دهد.

. همواره به دنبال ترکیباتی حاوی دی اکسید تیتانیوم، اکسید روی و آووبنزون باشید.

چند بار از کرم‌های ضد آفتاب استفاده کنیم؟

کرم‌های ضد آفتاب به عنوان محافظی در برابر اشعه‌های مضر UV عمل می‌کنند و هر بار که پوست شما در معرض نور خورشید قرار می‌گیرد، به عنوان یک مانع برای پوست عمل می‌کنند. بنابراین توصیه می‌شود هر روز از ضد آفتاب استفاده کنید. شاید اکنون متوجه مزایای ضد آفتاب نشوید، چراک ه مزیت کرم‌های ضد آفتاب در دراز مدت احساس می‌شود.

اگر برای مدت طولانی در معرض نور خورشید هستید، یا کار می‌کنید یا از حمام آفتاب در ساحل لذت می‌برید، بهتر است بعد از هر دو ساعت یک بار ضد آفتاب بزنید تا از پوست خود در برابر آفتاب‌سوختگی محافظت کنید.

7 توصیه مهم، در خصوص مصرف کرم ضد آفتاب

  • استفاده از کرم‌های ضد آفتاب فقط در نواحی صورت
  • دقت کافی در انتخاب ضد آفتاب برای کودکان
  • از کرم ضد آفتاب برای کودک کمتر از 6 ماه استفاده نکنید.
  • هر 2 ساعت نسبت به تجدید مصرف کرم ضد آفتاب اقدام کنید.
  • در صورت داشتن پوست چرب از ضد آفتاب بدون روغن و غیر کومدون‌زا استفاده کنید.
  • درصورت ایجاد قرمزی یا تحریک از ضد آفتاب استفاده نکنید.
  • قبل از استفاده از ضد آفتاب یا تعویض آن، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

بسیاری از ما اهمیت استفاده از کرم ضد آفتاب در ماه‌های تابستان را برای جلوگیری از آفتاب سوختگی می‌دانیم، اما واقعاً باید یک اقدام پیشگیرانه برای سلامتی در تمام طول سال وجود داشته‌ باشد.

همیشه بدون توجه به رنگ پوستتان از ضد آفتاب استفاده کنید. افسانه‌های زیادی درباره مراقبت از پوست به وسیله کرم‌های ضد آفتاب وجود دارد؛ اینکه ما داخل خانه به آن‌ها نیاز نداریم یا اینکه در زمستان‌ها نیازی به استفاده از آن‌ها نیست. این در حالی است که نیاز مطلق به استفاده از کرم‌های ضد آفتاب وجود دارد و کارشناسان مدت‌هاست از آن حمایت می‌کنند.

منبع ++++++

چند بار از کرم‌های ضد آفتاب استفاده کنیم؟

کرم‌های ضد آفتاب به عنوان محافظی در برابر اشعه‌های مضر UV عمل می‌کنند و هر بار که پوست شما در معرض نور خورشید قرار می‌گیرد، به عنوان یک مانع برای پوست عمل می‌کنند. بنابراین توصیه می‌شود هر روز از ضد آفتاب استفاده کنید. شاید اکنون متوجه مزایای ضد آفتاب نشوید، چراک ه مزیت کرم‌های ضد آفتاب در دراز مدت احساس می‌شود.

هنگام خرید کرم ضد آفتاب باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

همان‌طور که می‌دانید بازار محصولات آرایشی، به ویژه کرم ضد آفتاب بسیار متنوع است. شما می‌توانید با انتخاب یک ضد آفتاب طبیعی با موادی که پوست را تحریک نمی‌کنند، احساس خوبی داشته باشید. صرف نظر از اینکه پوست حساسی دارید یا نه، پوست شما با افزایش سن دچار تغییراتی می‌شود. به نحوه واکنش پوست خود به نور خورشید و محصولات مختلف توجه کنید و این را به خاطر بسپارید که آنچه در حال حاضر بهترین کارکرد را برای شما دارد، ممکن است در آینده به آن اندازه موثر نباشد

فواید کرم ضد آفتاب چیست؟

کرم‌های ضد آفتاب برای محافظت از پوست در برابر اثرات مضر نور خورشید استفاده می‌شوند. آن‌ها به جلوگیری از آفتاب سوختگی و پیری زودرس (مانند چین و چروک) کمک می‌کنند.کرم‌های ضد آفتاب همچنین به کاهش خطر سرطان پوست و همچنین واکنش‌های پوستی مانند آفتاب سوختگی (حساسیت به خورشید) ناشی از برخی داروها (از جمله تتراسایکلین‌ها، داروهای سولفا، فنوتیازین‌ها مانند کلرپرومازین) کمک می‌کنند. فرقی نمی‌کند تابستان باشد یا زمستان.

۲۸ فروردین ۱۴۰۱ ۱۱ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی