آفتاب سوختگی در کودکان
۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ ۱۰ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

آفتاب سوختگی در کودکان؛ علائم، دلایل و راه‌های درمان

به این مطلب امتیاز دهید

آفتاب سوختگی، ناشی از قرار گرفتن بیش از حد در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشید است و می‌تواند به پوست شما آسیب برساند و آن را قرمز و متورم کند. آفتاب سوختگی معمولا ظرف چند ساعت پس از اینکه پوست در معرض نور خورشید قرار می‌گیرد، ظاهر می‌شود و ممکن است بین چند روز یا چند هفته طول بکشد تا ناپدید شود. علائم آن ممکن است بلافاصله بروز نکند، می‌تواند تا 5 ساعت طول بکشد تا ظاهر شود. کودکان معمولا دارای پوستی لطیف‌تر از بزرگسالان هستند، به‌همین جهت واکنش پوست آن‌ها به آفتاب بیشتر بوده و در نتیجه آفتاب سوختگی در کودکان بسیار شایع‌تر بوده و باید هنگام بروز آن، هر چه سریع‌تر به فکر درمان آن بود.

آفتاب سوختگی چیست؟

آفتاب سوختگی به تبدیل شدن پوست به رنگ قرمز گفته می‌شود که عموما با سوزش، گرما و التهاب همراه است. آفتاب سوختگی معمولاً در عرض چند ساعت پس از قرار گرفتن بیش از حد در معرض اشعه ماوراء بنفش نور خورشید یا لامپ‌های خورشیدی ظاهر می‌شود. درمان‌های خانگی معمولاً می‌توانند آفتاب سوختگی را تسکین دهند، اما آفتاب سوختگی ممکن است روزها طول بکشد تا محو شود.

قرار گرفتن در معرض شدید و مکرر اشعه ماوراء بنفش که منجر به آفتاب سوختگی می‌شود، خطر سایر آسیب‌های پوستی مانند لکه‌های تیره، خشکی پوست و چین و چروک را افزایش می‌دهد

قرار گرفتن در معرض شدید و مکرر اشعه ماوراء بنفش که منجر به آفتاب سوختگی می‌شود، خطر سایر آسیب‌های پوستی مانند لکه‌های تیره، خشکی پوست و چین و چروک را افزایش می‌دهد. همچنین ارتباط مستقیمی با افزایش ابتلا به سرطان‌های پوست مانند ملانوما دارد. شما می‌توانید با محافظت از پوست خود از آفتاب سوختگی و شرایط مرتبط با آن جلوگیری کنید. این امر به‌ویژه هنگامی که در خارج از منزل هستید، حتی در روزهای سرد یا ابری بسیار مهم است.

به پوستت جون تازه بده

علائم آفتاب سوختگی چیست؟

عموما علائم آفتاب سوختگی از فردی به فرد دیگر متفاوت است. ممکن است در برخی قرمزی پوست چند ساعت پس از سوختگی احساس می‌شود. اوج قرمزی، 12-24 ساعت طول خواهد کشید. علائم آفتاب سوختگی می‌تواند در کمتر از 11 دقیقه ظاهر شود و پوست می‌تواند در عرض 2 تا 6 ساعت پس از سوختگی قرمز شود. برای 24 تا 72 ساعت آینده به رشد خود ادامه می‌دهد و بسته به شدت، ممکن است روزها یا هفته‌ها طول بکشد تا بهبود یابد.

آفتاب سوختگی‌های جزئی به‌طور معمول چیزی بیش از قرمزی و کمی سوزش در قسمت‌های آسیب دیده ایجاد نمی‌کند. برای اینکه درک درستی از آفتاب سوختگی داشته باشید، بیایید مهم‌ترین علائم آفتاب سوختگی در کودکان را مورد بررسی قرار دهیم.

عموما علائم آفتاب سوختگی از فردی به فرد دیگر متفاوت است. ممکن است در برخی قرمزی پوست چند ساعت پس از سوختگی احساس می‌شود.

گرمی و قرمزی پوست

یکی از ابتدایی‌ترین علائم در آفتاب سوختگی، قرمز شدن ناحیه سوخته و همچنین گرمای بیش‌ از حد آن است. این قرمزی ناشی از تابش بیشتر خورشید به آن ناحیه است.

سوزش زیاد

برخورد زیاد اشعه خورشید به نواحی مختلف بدن، سبب سوزش بالای آن نواحی خواهد شد. برای کاستن از میزان سوزش، بهتر است در مجاورت هوای خنک قرار گیرید یا از موادی که طبع خنک دارند، استفاده کنید. البته در ادامه برخی از ترکیباتی که به این مورد کمک خواهند کرد را بیان خواهیم کرد.

تاول‌های پوستی

بروز تاول‌ها عموما به ندرت در هنگام آفتاب سوختگی اتفاق می‌افتد. اما در مواردی که شدت آفتاب سوختگی شدید باشد، می‌تواند در پوست ظاهر شده و دردناک باشد. تمامی علائم بالا در صورت آفتاب سوختگی خفیف ایجاد می‌شود، اما در برخی از افراد این آفتاب سوختگی شدید بوده و علائمی مانند، تب، تهوع و استفراغ، لرز و ضعف بدنی نمایان خواهد شد.

چه زمان به دکتر مراجعه کنیم؟

به‌طور کلی خیلی کم پیش می‌آید که برای آفتاب سوختگی به پزشک متخصص مراجعه کنید. عموما درمان آفتاب سوختگی کودکان با رعایت نکاتی قابل جلوگیری است. اما از طرفی به‌ خاطر داشته‌ باشید که پوست کودکان حساس‌تر از پوست بزرگسالان بوده و واکنش‌های بعضا بیشتری نشان می‌دهد. همچنین سیستم ایمنی کودکان نسبت به یک عامل خارجی حساسیت بیشتری خواهد داشت.

اگر افتاب سوختگی کودک شما مدت زمان طولانی ادامه داشت و علائم خطرناکی که در قسمت قبل گفتیم را مشاهده کردید، بهتر است برای جلوگیری از اتفاقات ناگوار و عوارض خطرناک‌تر آن به دکتر متخصص مراجعه کرده و درمان‌های بهتر را امتحان کنید.

بلغور نیز می‌تواند به درمان آفتاب سوختگی کودکان کمک کند.

5 روش درمان گیاهی آفتاب سوختگی در کودکان چیست؟

آفتاب سوختگی در دوران کودکی می‌تواند به طور قابل توجهی خطر ابتلا به سرطان پوست در بزرگسالی را افزایش دهد. افرادی که به طور مکرر دچار آفتاب سوختگی می‌شوند، باید به‌طور کاملا جدی در فکر درمان آن باشند. در ادامه برخی از ترکیبات و موادی را که به درمان آفتاب سوختگی کودکان کمک می‌کند، معرفی می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: آیا ضد آفتاب برای کودکان لازم و ضروری است؟

جوش‌شیرین، راهی برای درمان آفتاب سوختگی در کودکان

جوش شیرین به علت ماهیت و طبیعت قلیایی خود بسیار آرامش‌بخش بوده و علاوه‌بر این، احساس خارش در ارتباط با آفتاب سوختگی را به‌طور چشمگیری کاهش می‌دهد. فقط کافی‌ست دستورالعمل زیر را دنبال کنید:

  • در وان حمام یک فنجان جوش‌شیرین را در آب سرد اضافه کنید و خوب هم بزنید.
  • در حدود 10 تا 15 دقیقه در آب بمانید. بعد از بیرون رفتن از حمام، با حوله به‌آرامی خود را خشک کنید و اجازه دهید بدنتان کاملا خشک شود.
  • بهتر است برای اثرگذاری بالا، این کار را یک روز در میان انجام دهید.

روش دیگر استفاده از جوش‌شیرین برای درمان آفتاب سوختگی کودکان:

  • 4 قاشق جوش شیرین را با آب مخلوط کرده تا خمیری درست شود.
  • خمیر را مستقیماً روی پوست بیمار بمالید و از یک تکه پنبه استفاده کنید و بعد از 10 الی 15 دقیقه با آب ولرم بشویید.
  • با توجه به شدت آفتاب سوختگی، این کار را 1 یا 2 در روز انجام دهید.

البته ممکن است برخی از کودکان نسبت به این ماده واکنش نشان دهند. پس حتما قبل از استفاده نسبت به این موضوع اطلاع داشته باشید.

بلغور جو

بلغور نیز می‌تواند به درمان آفتاب سوختگی کودکان کمک کند. خواص آرامش بخش دارد که به پوست کمک می‌کند تا رطوبت طبیعی خود را حفظ کرده و سوزش را کاهش دهد. برای استفاده از بلغورجو در درمان آفتاب سوختگی، موارد زیر را انجام دهید:

  • 1 فنجان بلغورجو را در وان حمام آب سرد اضافه کنید.
  • به مدت 30 دقیقه در وان حمام بمانید.
  • حتما اجازه دهید بدن شما به‌طور طبیعی خشک شود و به‌هیچ وجه با حوله خود را خشک نکنید.
  • بهتر است هر روز این کار را انجام دهید تا اثر مطلوبی مشاهده کنید.

روش دیگر برای استفاده از بلغورجو:

  • بلغور را به آب اضافه کنید تا غلظتی شبیه به خمیر پیدا کند.
  • پس از خشک شدن کامل، مقداری از آن را به پوست خود بزنید.
  • بعد از گذشت 30 دقیقه، آن را با آب سرد بشویید.
  • این کار را 2 یا 3 بار در روز انجام دهید.

پزشکان و متخصصان معتقدند یکی از درمان‌های موثر برای درمان آفتاب سوختگی در کودکان، استفاده از این ماده است.

آلوئه‌ورا، راهی برای درمان آفتاب سوختگی در کودکان

یکی از مواد بسیار عالی برای درمان آفتاب سوختگی، استفاده از ژل‌های حاوی آلوئه‌ورا است. این ماده به گواه بسیاری از متخصصان حوزه پوست عوارضی برای کودکان نداشته و می‌تواند به درمان این مشکل پوستی در کودکان کمک بسیاری کند. فقط کافی‌ست مقداری از ماده ژل مانند این گیاه را خارج کرده و در یخچال گذاشته و سپس مقداری از آن را روی پوست خود بگذارید. بهتر است این کار را 5 الی 6 بار در روز انجام دهید تا تاثیر بیشتری را دریافت کنید.

یکی از مواد بسیار عالی برای درمان آفتاب سوختگی، استفاده از ژل‌های حاوی آلوئه‌ورا است.

چای سیاه، راهی برای درمان آفتاب سوختگی در کودکان

شاید باور این نکته سخت باشد که چای سیاه می‌تواند در درمان آفتاب سوختگی، به‌ویژه در کودکان موثر باشد. برای استفاده از چای سیاه به‌عنوان درمانگر آفتاب سوختگی کودکان، این مراحل را به ‌دقت دنبال کنید:

  • 2 تا 3 عدد چای سیاه را در ظرف آب گرم قرار دهید و مدتی صبر کنید.
  • تی‌بک‌ها را برداشته و اجازه دهید تا مایع خنک شود.
  • یک پارچه را در محلول خیس کنید و آن را روی پوست بمالید و تا زمانی که کامل خشک نشود، رها کنید و در صورت لزوم، 3 یا 4 بار این کار را انجام دهید. نیازی نیست آن را بشویید!
  • این کار را روزانه به مدت چند بار انجام دهید تا شرایط پوست کودک شما بهتر شود.

چای سیاه به دلیل عدم حساس‌زا بودن برای درمان آفتاب سوختگی کودکان، بسیار می‌تواند مناسب باشد.

سرکه سیب

یکی دیگر از ترکیبات بسیار مفید برای درمان آفتاب سوختگی، استفاده از سرکه سیب است. برای کارایی بهتر، این موارد را رعایت کنید:

  • در وان حمام آب گرم، 1 فنجان سرکه سیب را بریزید.
  • حدود 30 دقیقه در وان بمانید.
  • این کار به تعادل سطح pH پوست آفتاب سوخته و بهبودتان کمک خواهد کرد.
  • این کار را به مدت 1 بار در روز انجام دهید.

روش دیگر استفاده از سرکه سیب:

  • به مقدار مساوی سرکه سیب و آب سرد را با هم مخلوط کنید.
  • دستمالی تمیز را در محلول گذاشته و پس از بیرون آوردن به پوست خود بمالید.
  • چندین بار در روز و به مدت چند روز، این کار را تکرار کنید.
فیس براش آیلو، بهترین انتخاب برای هر نوع پوست
برش پاکسازی آیلو، بهترین انتخاب برای هر نوع پوست

2 فایده فوق‌العاده مصرف ضدآفتاب برای کودکان چیست؟

امروزه استفاده از ترکیبات ضد آفتاب برای حفاظت در برابر اثرات زیان‌بار اشعه خورشید، به‌طور قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته‌است. قرار گرفتن مداوم در معرض آفتاب، خطر ابتلا به انواع سرطان را افزایش ‌می‌دهد. ملانوم، کارسینوم سلول بازال و سرطان سلول سنگفرشی همراه با ملانوم باعث مرگ و میر بالاتر ‌می‌شود، در حالی که سرطان‌های پوستی غیرملانومی شایع‌تر بود و با آسیب‌های پوستی بیشتری همراه است.

مطالعات بالینی مختلف نشان داده است که استفاده منظم از ضد آفتاب ‌می‌تواند باعث کاهش سرطان پوست، به ویژه ملانوم و کارسینوم سلول سنگفرشی شود. شواهدی در مورد نقش محافظتی ضد آفتاب‌ها در برابر آسیب‌های پوستی ناشی از نور خورشید نیز اثبات شده است.

به ‌همین علت است که پزشکان توصیه می‌کنند مصرف کرم‌های ضدآفتاب، علاوه ‌بر والدین و افراد بزرگسال، در کودکان و جوانان هم به یک عادت تبدیل شود. حال بیایید نگاهی دقیق‌تر به فواید مصرف کرم ضدآفتاب برای درمان آفتاب سوختگی کودکان داشته باشیم.

مطالعات بالینی مختلف نشان داده است که استفاده منظم از ضد آفتاب ‌می‌تواند باعث کاهش سرطان پوست، به ویژه ملانوم و کارسینوم سلول سنگفرشی شود.

جلوگیری از آفتاب‌سوختگی

آیا می‌دانستید که نور خورشید از دو اشعه مضر UVA و UVB تشکیل شده است؟ پرتوهای UVA عمدتاً با آسیب‌های طولانی‌مدت پوست، مانند ایجاد چین و چروک مرتبط هستند. از طرفی قرار گرفتن طولانی مدت در برابر تشعشعات خورشید با بروز برخی از سرطان‌های پوست مرتبط هستند. با این ‌حال، اشعه UVB دلیل عمده آفتاب‌سوختگی است.

آفتاب سوختگی نه‌تنها دردناک است، بلکه ارتباط مستقیمی با کشنده‌ترین انواع سرطان دارد. به گفته Healthline: «حتی یکبار آفتاب سوختگی می‌تواند خطر ابتلا به سرطان پوست را در افراد افزایش دهد. وقتی پوست اشعه ماوراء بنفش نور خورشید را جذب می‌کند، می‌تواند به مواد ژنتیکی در سلول‌های پوست آسیب برساند. خوشبختانه کرم ضد آفتاب با جذب، انعکاس یا پخش نور خورشید از پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت می‌کند.»

جلوگیری از التهاب و قرمزی پوست

قرار گرفتن بیش از حد در آفتاب، باعث آفتاب سوختگی، قرمزی شدید و التهاب پوست می‌شود. اشعه ماوراء بنفش خورشید به پوست آسیب می‌رساند و برای ترمیم آسیب‌های وارده بدن، باید خون بیشتری را به ناحیه آسیب دیده هدایت کند. یکی از بهترین راهکارها برای جلوگیری از التهاب و قرمزی پوست، استفاده از کرم‌های ضدآفتاب است.

بیشتر بخوانید: کهیر در کودکان؛

اگر کودک شما دچار آفتاب سوختگی شد، در ابتدا سعی کنید در مجاورت مناطقی که آفتاب وجود ندارد، قرار بگیرید و مقادیر زیادی مایعات بنوشید. همچنین می‌توانید اثرات و علائم آفتاب سوختگی کودکان را با استفاده از ترکیبات گیاهی و کرم‌های ضدآفتاب کاهش دهید.

همچنین استفاده از دوش آب سرد یا کمپرسور یخ نیز می‌تواند موثر باشد. آفتاب سوختگی شدید نیاز به توجه فوری پزشکی دارد و شما باید هر چه زودتر به پزشک مراجعه نمایید. اگر شما دچار آفتاب سوختگی شَدید به همراه گرمازدگی شُدید، باید هر چه سریع‌تر در بیمارستان بستری شوید.

منبع ++++

آفتاب سوختگی چیست؟

آفتاب سوختگی به تبدیل شدن پوست به رنگ قرمز گفته می‌شود که عموما با سوزش، گرما و التهاب همراه است. آفتاب سوختگی معمولاً در عرض چند ساعت پس از قرار گرفتن بیش از حد در معرض اشعه ماوراء بنفش نور خورشید یا لامپ‌های خورشیدی ظاهر می‌شود. درمان‌های خانگی معمولاً می‌توانند آفتاب سوختگی را تسکین دهند، اما آفتاب سوختگی ممکن است روزها طول بکشد تا محو شود.

علائم آفتاب سوختگی چیست؟

عموما علائم آفتاب سوختگی از فردی به فرد دیگر متفاوت است. ممکن است در برخی قرمزی پوست چند ساعت پس از سوختگی احساس می‌شود. اوج قرمزی، ۱۲-۲۴ ساعت طول خواهد کشید. علائم آفتاب سوختگی می‌تواند در کمتر از 11 دقیقه ظاهر شود و پوست می‌تواند در عرض 2 تا 6 ساعت پس از سوختگی قرمز شود. برای 24 تا 72 ساعت آینده به رشد خود ادامه می‌دهد و بسته به شدت، ممکن است روزها یا هفته‌ها طول بکشد تا بهبود یابد.

چه زمان به دکتر مراجعه کنیم؟

به‌طور کلی خیلی کم پیش می‌آید که برای آفتاب سوختگی به پزشک متخصص مراجعه کنید. عموما درمان آفتاب سوختگی کودکان با رعایت نکاتی قابل جلوگیری است. اما از طرفی به‌ خاطر داشته‌ باشید که پوست کودکان حساس‌تر از پوست بزرگسالان بوده و واکنش‌های بعضا بیشتری نشان می‌دهد. اگر افتاب سوختگی کودک شما مدت زمان طولانی ادامه داشت و علائم خطرناکی که در قسمت قبل گفتیم را مشاهده کردید، بهتر است برای جلوگیری از اتفاقات ناگوار و عوارض خطرناک‌تر آن به دکتر متخصص مراجعه کرده و درمان‌های بهتر را امتحان کنید.

۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ ۱۰ دیدگاه
اشتراک گذاری

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی