علائم پوستی سرطان خون
۲۴ مهر ۱۴۰۱ ۰ دیدگاه zohre.kh

علائم پوستی سرطان خون

2/5 - (1 امتیاز)

لوسمی نوعی سرطان است که در بافت‌های خون‌ساز مغز استخوان شروع شده و به آن سرطان خون نیز گفته می‌شود. لوسمی علائم مختلفی دارد که یکی از آنها تغییرات پوستی و ایجاد دانه‌ها و لکه‌های قرمز (بثورات پوستی) روی پوست است که ظاهری شبیه به جوش‌های معمولی دارند. البته این بثورات بسته به نوعشان می‌توانند از نظر ظاهری متفاوت باشند. آنها ممکن است نشانه‌ای از خود سرطان یا یک عارضه جانبی در درمان سرطان باشند. در ادامه‌ی این مطلب، علاوه بر پرداختن به علائم پوستی سرطان خون، سایر علائم و نشانه‌های این بیماری مخوف را بررسی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

علائم اولیه لوسمی

یررسی علائم پوستی سرطان خون را با معرفی اولین علائمی که در صورت ابتلا به این بیماری در فرد ایجاد می‌شود، آغاز می‌کنیم. لوسمی یک اصطلاح عمومی برای سرطان‌هایی است که بر خون یا مغز استخوان فرد تأثیر می‌گذارند.

البته این بثورات بسته به نوعشان می‌توانند از نظر ظاهری متفاوت باشند.

انواع مختلفی از لوسمی وجود دارد، اما بسیاری از آنها به دلیل تأثیرشان بر سلول‌های خونی، علائم و نشانه‌های مشابهی ایجاد می‌کنند. البته لوسمی همیشه در مراحل اولیه علائم ایجاد نمی‌کند. اغلب، علائم اولیه شباهت زیادی به علائم آنفولانزا دارند، اما برخلاف علائم آنفولانزا، علائم سرطان خون از بین نمی‌روند. نمونه‌هایی از علائم اولیه شایع لوسمی اولیه عبارتند از:

  • از دست دادن اشتها
  • درد استخوان
  • پوست بیمار به راحتی کبود می‌شود
  • خستگی
  • تب
  • عفونت‌های مکرر
  • سردرد
  • خونریزی شدید
  • درد مفاصل
  • عرق شبانه
  • تنگی نفس

اگر علائم فردی طی چند هفته از بین نرفت، باید با پزشک خود صحبت کند.

به پوستت جون تازه بده

علائم پوستی سرطان خون

رایج‌ترین علائم پوستی سرطان خون، عبارتند از:

لکه‌های ریز به نام پتشی (petechiae) از علائم پوستی سرطان خون

یکی از علائمی که ممکن است برخی از افراد مبتلابه لوسمی متوجه آن شوند، لکه‌های قرمز ریزی روی پوست آنها است. به این نقاط خونی پتشی می‌گویند که در پوست‌های روشن ممکن است به صورت نقاط قرمز ظاهر شوند. اما در پوست‌های تیره‌تر، ممکن است تیره‌تر از پوست اطراف باشند و کمتر به چشم بیایند. پتشی معمولاً در جایی اتفاق می‌افتد که احتمال تجمع خون بیشتر است، مانند:

  • پاها
  • دست‌ها
  • بازوها

این لکه‌ها توسط مویرگ‌های پاره شده زیر پوست ایجاد می‌شوند. به طور معمول، پلاکت‌ها (سلول‌های دیسکی شکل در خون) به لخته‌شدن خون شما کمک می‌کنند. اما با لوسمی، بدن شما پلاکت کافی برای بستن رگ‌های خونی پاره را ندارد.

بیشتر بخوانید: شخصیت شناسی با گروه های خونی ?

زخم‌های دهان و لثه‌های متورم از علائم پوستی سرطان خون

آفت دهان در برخی از انواع لوسمی شایع است. در واقع، برخی محققان می‌گویند زخم‌های دهانی که به تازگی ظاهر شده‌اند و لثه‌های متورم ممکن است نشانه اولیه AML باشند. این تغییرات ممکن است به دلیل سطوح پایین گلبول‌های سفید خون یا کم‌خونی رخ دهند.

این تغییرات ممکن است به دلیل سطوح پایین گلبول‌های سفید خون یا کم‌خونی رخ دهند.

لوسمی کوتیس از علائم پوستی سرطان خون

لوسمی کوتیس به تعدادی از علائم پوستی سرطان خون اشاره دارد که می‌توانند زمانی رخ دهند که لوسمی روی پوست شما تأثیر می‌گذارد. این علائم ممکن است روی صورت، تنه و اندام‌ها تأثیر بگذارند و شامل موارد زیر است:

  • پاپول‌ها (برآمدگی‌های کوچک برجسته روی پوست) و ندول‌ها (توده‌های زیر پوست) که معمولاً سفت یا لاستیکی هستند.
  • پلاک‌ها (لکه‌های ضخیم)
  • تغییر رنگ پوست
  • زخم و تاول، در برخی موارد

تغییر رنگ پوست از علائم پوستی سرطان خون

اگرچه لوسمی می‌تواند بثورات یا کبودی‌های تیره رنگی را روی بدن شما ایجاد کند، اما می‌تواند به روش‌های دیگری نیز بر رنگ پوست شما تأثیر بگذارد. افراد مبتلابه لوسمی که دارای رنگ پوست روشن هستند، ممکن است به دلیل کم‌خونی رنگ پریده به نظر برسند. اگر کم‌خونی دارید و رنگ پوستتان تیره‌تر است، ممکن است متوجه شوید غشاهای مخاطی دهان، بینی یا چشم‌هایتان آبی یا خاکستری به نظر می‌رسند. کم‌خونی وضعیتی است که در آن بدن شما تعداد کمی گلبول قرمز دارد و می‌تواند علائم زیر را ایجاد کند:

  • خستگی
  • ضعف
  • سبکی سر
  • تنگی نفس
فیس براش آیلو پرو
یک دستگاه با دو قابلیت: شستشوی پوست و ماساژ صورت

اگر لوسمی دارید، تغییرات پوستی ممکن است به دلایل دیگری نیز رخ دهند، مانند عفونت یا واکنش آلرژیک یا حساسیت (به عنوان مثال، به داروها). وقتی بدن شما نتواند گلبول‌های سفید کافی تولید کند، ممکن است چندین عفونت رایج و مشکلات دیگر برایتان ایجاد شوند، زیرا متوقف کردن بیماری‌ها برای سیستم ایمنی شما دشوارتر خواهد بود. این علائم پوستی سرطان خون که به دلیل عفونت یا حساسیت رخ می‌دهند، عبارتند از:

  • درماتوفیتوز: یک عفونت قارچی است که tinea نیز نامیده می‌شود و می‌تواند به صورت بثورات مدور روی پوست شما ظاهر شود و اغلب خارش دارد.
  • عفونت ناخن: این عفونت‌ها می‌توانند باعث تغییر رنگ، ترک خوردن، شکستن و افتادن ناخن شما شوند و ممکن است با عفونت قارچی روی پوست شما مرتبط باشد.
  • کاندیدا: Candida قارچی است که روی پوست شما زندگی می‌کند و معمولاً در دهان، گلو، روده و واژن ایجاد می‌شود. این قارچ معمولاً مشکلی ایجاد نمی‌کند، اما اگر سیستم ایمنی بدن شما تحت‌تاثیر لوسمی قرار گیرد، می‌تواند منجر به راش شود.
  • فولیکولیت: فولیکولیت عفونتی است که فولیکول‌های مو را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد و معمولاً توسط باکتری ایجاد می‌شود، اما می‌تواند قارچی یا ویروسی باشد. اگر سیستم ایمنی ضعیفی دارید، ممکن است خطر ابتلا به آن در شما افزایش یابد.
  • واسکولیت: واسکولیت التهاب رگ‌های خونی کوچک و مویرگ‌ها است. اگر سرطان خون یا بیماری دیگری دارید که سیستم ایمنی را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد، ممکن است در معرض خطر ابتلا به واسکولیت لکوسیتوکلاستیک باشید.
  • سندرم شیرین: این عارضه می‌تواند بر افراد مبتلابه بیماری‌های مختلف، از جمله مبتلایان به سرطان یا سیستم ایمنی ضعیف تأثیر بگذارد و می‌تواند ناشی از عفونت یا خود سرطان باشد. این بیماری به عنوان درماتوز نوتروفیل تب دار حاد نیز شناخته می‌شود و علائمی مثل تغییر رنگ پوست، پلاک‌ها و پاپول‌ها را ایجاد می‌کند.
  • واکنش‌های آلرژیک به درمان: برخی داروها می‌توانند باعث ایجاد بثورات پوستی شوند. فوران دارویی موربیلیفرم یک واکنش ایمنی رایج به داروهای تجویزی است. افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به این نوع بثورات هستند. بثورات پوستی ممکن است 1 تا 2 هفته پس از شروع مصرف دارو ظاهر شوند، اما ممکن است تا یک هفته پس از اتمام دارو از بین بروند. اگر دوباره مصرف دارو را شروع کنید، بثورات ممکن است پس از 1 تا 2 روز عود کنند.
اگرچه لوسمی می‌تواند بثورات یا کبودی‌های تیره رنگی را روی بدن شما ایجاد کند، اما می‌تواند به روش‌های دیگری نیز بر رنگ پوست شما تأثیر بگذارد.

کبودی غیر قابل توضیح و خونریزی غیرمعمول هم از دیگر علائم پوستی سرطان خون هستند که در قسمت بعد به توضیح آنها می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید: حساسیت پوستی به الکل؛

نشانه‌های خاموش سرطان خون

به جز علائم پوستی سرطان خون، این بیماری نشانه‌های خاموش دیگری دارد که در صورت مواجهه با آنها بهتر است هر چه زودتر به پزشک مراجعه کنید. نشانه‌های خاموش سرطان خون، عبارتند از:

ضعف و خستگی

برخی از شایع‌ترین علائم لوسمی، ضعف و خستگی هستند. این شرایط اغلب به دلیل کم‌خونی یا کمبود گلبول‌های قرمز خون که اکسیژن را در سراسر بدن شما حمل می‌کنند، ایجاد می‌شوند. شما می‌توانید ضعف و خستگی خفیفی را تجربه کنید که هر کاری هم برای بهبود شرایط خود انجام می‌دهید، با گذشت زمان ضعف و خستگی بدتر می‌شود. بنابراین، اگر متوجه شدید این علائم را تجربه می‌کنید، بهتر است برای معاینه به پزشک مراجعه کنید.

تنگی نفس

وقتی ضعیف‌تر می‌شوید و احساس خستگی بیشتری می‌کنید، ممکن است متوجه شوید نمی‌توانید به خوبی نفس بکشید. انجام کاری به سادگی راه رفتن در اتاق می‌تواند برایتان چالش برانگیز باشد و نفس شما را بند بیاورد.

وقتی ضعیف‌تر می‌شوید و احساس خستگی بیشتری می‌کنید، ممکن است متوجه شوید نمی‌توانید به خوبی نفس بکشید.

کبودی غیر قابل توضیح از علائم پوستی سرطان خون

این مورد یکی از علائم پوستی سرطان خون است و اگر به طور ناگهانی دچار کبودی‌هایی می‌شوید که توضیحی برای آنها ندارید، ممکن است سرطان خون داشته باشید. کبودی غیرمعمول اغلب نتیجه مشکلات ناشی از لخته‌شدن خون به دلیل تعداد کم پلاکت‌های درون آن است.

در این حالت بدون اینکه هیچ ضربه‌ای در هیچ جایی از بدنتان وارد شود، می‌توانید کبود شوید، اما این کبودی بیشتر روی پوست پاها و بازوهایتان اتفاق خواهد افتاد.

خونریزی غیر معمول

درست در امتداد همان کبودی‌های عجیب، ممکن است هنگام ابتلا به سرطان خون خونریزی غیرمعمولی را نیز تجربه کنید. ممکن است متوجه شوید که گه‌گاه شروع به خونریزی‌های عجیب از بینی یا حتی خونریزی در ریه‌ها یا لثه‌های خود می‌کنید. این نوع خونریزی‌ها نشانه وجود مشکلات در پلاکت‌ها و لخته‌شدن خون است، بنابراین حتما آن را بررسی کنید.

درد یا ناراحتی در شکم

گاهی اوقات لوسمی می‌تواند باعث بزرگ‌شدن طحال شود که می‌تواند باعث ناراحتی یا حتی درد شدید در سمت چپ بالای شکم شود. این یک مسئله جدی است و حتی می‌تواند منجر به از کار افتادن بخش‌هایی از طحال به دلیل بزرگ‌شدن شود و بسیار دردناک خواهد بود.

لرز، تب و تعریق شبانه

لرز یا تب شایع‌ترین علائم لوسمی نیستند، اما اگر متوجه شدید که تب شدیدی دارید، نشانه آن است که بدن شما در حال مبارزه با چیزی است یا شاید سیستم ایمنی شما به خطر افتاده است. اگر این تب با تعریق‌های شبانه که در آن ملحفه‌های تختتان خیس عرق می‌شود همراه شد، باید علائم خود را بیشتر بررسی کنید.

راه‌های تشخیص بیماری سرطان خون، جهت جلوگیری از علائم پوستی سرطان خون

در ادامه بررسی علائم پوستی سرطان خون خواهیم دید که این بیماری به چه شکلی در افراد تشخیص داده می‌شود. اگر پزشک شما فکر می‌کند ممکن است سرطان خون داشته باشید، آزمایش‌های خاصی می‌توانند به او کمک کنند تا از وضعیت بیماری شما مطمئن شود. شاید لازم باشد بیش از یکی از آزمایشات زیر را انجام دهید.

آزمایشات خون

یک پرستار یا تکنسین مقداری خون از رگ بازوی شما در نزدیکی آرنج می‌گیرد. تیم پزشکی می‌تواند از این نمونه برای موارد زیر استفاده کند:

  • شمارش کامل خون (CBC): در این آزمایش رایج گلبول‌های سفید، گلبول‌های قرمز و سایر مواردی که خون شما را تشکیل می‌دهند، اندازه‌گیری می‌شوند.
  • اسمیر خون: اگر شمارش کامل خون نتایج واضحی را نشان ندهد یا پزشک فکر کند بدن شما سلول‌های خونی را آن‌طور که باید نمی‌سازد، ممکن است این آزمایش را توصیه کند. این تست نشان می‌دهد آیا سلول‌های خونی شما طبیعی به نظر می‌رسند و آیا تعداد مناسبی از آنها را دارید یا نه.
  • شیمی خون: قند خون، کلسترول، پروتئین‌ها، الکترولیت‌ها و سایر موارد موجود در خون را اندازه‌گیری می‌کند. این تست به پزشک در مورد سلامت کلی بدن شما می‌گوید و می‌تواند برخی از مشکلات را نشان دهد.
  • آزمایش افتراقی گلبول‌های سفید: انواع مختلف گلبول‌های سفید خون را اندازه‌گیری می‌کند. نتایج این تست نشان می‌دهد بدن شما چقدر می‌تواند با عفونت مبارزه کند و همچنین می‌تواند علائم برخی از انواع سرطان‌های خون مانند لوسمی را نشان دهد و بگوید چقدر پیشرفته هستند. این تست اغلب به عنوان بخشی از یک CBC معمولی انجام می‌شود.
  • FISH (هیبریداسیون فلورسانس در محل): این تست روی سلول‌های سرطانی خون تمرکز می‌کند و نشان می‌دهد آیا طرح ژنتیکی که رشد سلول‌های سرطانی را هدایت می‌کند، در حال تغییر است یا نه. نتایج به پزشک کمک می‌کند درمان مناسب را به شما ارائه دهد.
  • فلوسیتومتری: اگر خون شما تعداد زیادی گلبول سفید داشته باشد، این آزمایش می‌تواند تشخیص دهد آیا سرطان دلیل آن است یا خیر. این آزمایش تعداد گلبول‌های سفید، اندازه، شکل و سایر ویژگی‌های آنها را مشخص می‌کند و می‌توان آن را روی خون یا مغز استخوان انجام داد.
  • ایمونوفنوتایپ: این آزمایش می‌تواند تفاوت بین انواع سلول‌های سرطانی را نشان دهد. این امر می‌تواند به پزشک شما کمک کند تا بهترین درمان را برای شما تشخیص دهد.
  • آزمایش کاریوتایپ: این آزمایش به دنبال یافتن تغییرات در اندازه، شکل، تعداد یا ترتیب کروموزوم‌ها در سلول‌های خون یا مغز استخوان است و می‌تواند به پزشک کمک کند تا درمان شما را برنامه‌ریزی کند.
  • واکنش زنجیره‌ای پلیمراز: این تست می‌تواند نشانگرهای سرطان را شناسایی کرده و مواردی را که سایر آزمایش‌ها از قلم انداخته‌اند را شناسایی کند و به پزشک شما بگوید درمان شما تاکنون چقدر مفید بوده است.
در ادامه بررسی علائم پوستی سرطان خون خواهیم دید که این بیماری به چه شکلی در افراد تشخیص داده می‌شود.

آزمایشات مغز استخوان

در ادامه مطلب علائم پوستی سرطان خون به بررسی آزمایشات استخوانی برای شناسایی این بیماری می‌رسیم. استخوان‌های شما از بیرون سفت هستند، اما وسط آنها بیشتر شبیه اسفنج است که به آن مغز استخوان گفته شده و جایی است که گلبول‌های قرمز و گلبول‌های سفید شما ساخته می‌شوند.

ممکن است پزشک شما نیاز داشته باشد بفهمد آیا بیماری به مغز استخوان شما حمله کرده است یا نه. برخی از بیماری‌ها قبل از اینکه در خون شما ظاهر شوند، در مغز استخوان دیده می‌شوند.

برای این کار، پزشک احتمالاً مقدار کمی از مغز استخوان لگن شما را می‌گیرد. این کار با بی‌حسی یا بیهوشی انجام می‌شود. سپس پزشک احتمالاً دو کار را انجام خواهد داد:

  • آسپیراسیون مغز استخوان: آنها از یک سوزن توخالی برای خارج کردن کمی از مایع داخل مغز استخوان استفاده می‌کنند.
  • بیوپسی مغز استخوان: آنها از یک سوزن کمی بزرگ‌تر برای بیرون آوردن تکه‌ای از قسمت جامد مغز استخوان استفاده می‌کنند.

این عمل معمولا حدود 30 دقیقه طول می‌کشد و سپس نمونه‌ها به آزمایشگاه می‌روند، جایی که تکنسین‌ها متوجه می‌شوند آیا مغز استخوان شما سلول‌های خونی سالم و کافی می‌سازد یا خیر. آنها همچنین به دنبال سلول‌های غیر معمول در نمونه خواهند بود. این نتایج می‌تواند به پزشک شما در تشخیص موارد زیر کمک کند:

  • بیماری‌های خاص را تأیید یا رد کند
  • تشخیص دهد که یک بیماری چقدر پیشرفته است
  • ببیند آیا تاکنون درمان برای شما موثر بوده است یا نه

بیوپسی غدد لنفاوی

سرطان خون ممکن است بخشی از سیستم ایمنی بدن شما به نام سیستم لنفاوی را تحت‌تاثیر قرار دهد. این سیستم در سراسر بدن شما جریان دارد و لوزه‌ها و طحال شما را به همراه غدد لنفاوی که به اندازه لوبیا هستند نیز در بر می‌گیرد. بدن شما صدها مورد از آنها را دارد و آنها دارای گلبول‌های سفید برای کمک به مبارزه با عفونت‌ها و بیماری‌ها هستند.

تیم پزشکی شما ممکن است بخواهد بخشی یا تمام یک گره لنفاوی را برای جستجوی سرطان خارج کند. پزشکان به آن بیوپسی غدد لنفاوی می‌گویند. وقتی تیم پزشکی شما غدد لنفاوی را مطالعه می‌کند، می‌تواند به دنبال تومورهای سرطانی، توده‌هایی که سرطانی نیستند یا عفونت‌ها باشد.

تست‌های تصویربرداری

مطلب علائم پوستی سرطان خون را با معرفی انواع تست‌های تصویربرداری مورد استفاده برای تشخیص این بیماری ادامه می‌دهیم. این آزمایش‌های بدون درد به پزشک اجازه می‌دهند تا درون بدن شما را ببیند.

  • اشعه ایکس قفسه سینه
  • سی تی اسکن (توموگرافی کامپیوتری)
  • اسکن MRI (تصویربرداری رزونانس مغناطیسی)
  • اسکن PET (توموگرافی گسیل پوزیترون)

تست اسپینال

این آزمایش نمونه‌ای از مایع اطراف مغز و نخاع شما را بررسی می‌کند. این کار می‌تواند به پزشک شما بگوید که آیا مایع دارای سلول‌های سرطانی خون است یا نه.

. وقتی تیم پزشکی شما غدد لنفاوی را مطالعه می‌کند، می‌تواند به دنبال تومورهای سرطانی، توده‌هایی که سرطانی نیستند یا عفونت‌ها باشد.

آزمایش ادرار

این کار پروتئین‌ها، سلول‌های خونی و سایر مواد موجود در ادرار شما را اندازه‌گیری می‌کند. مواد شیمیایی موجود در خون شما اغلب پس از اینکه کلیه‌ها آنها را فیلتر کردند، به ادرار شما ختم می‌شوند.

بیشتر بخوانید: علائم حساسیت پوستی به گربه

عوامل خطر سرطان خون

در ادامه مطلب علائم پوستی سرطان خون، به بررسی عواملی می‌رسیم که احتمال ابتلا به این بیماری را در افراد مختلف بیشتر می‌کنند. لوسمی زمانی ایجاد می‌شود که DNA سلول‌های خونی به نام لکوسیت‌ها جهش یافته یا تغییر کنند و توانایی آن‌ها برای کنترل رشد و تقسیم مختل شود.

در برخی موارد، این سلول‌های جهش یافته از سیستم ایمنی فرار می‌کنند و رشد آنها خارج از کنترل می‌شود و سلول‌های سالم را در جریان خون از بین می‌برند.

البته شاید هرگز نفهمید چگونه به سرطان خون مبتلا شده‌اید، زیرا علت دقیق این بیماری اغلب مشخص نیست، اما عوامل خطر خاصی از جمله قرار گرفتن در معرض تشعشعات با این بیماری مرتبط هستند. عوامل خطر شناخته شده برای لوسمی، عبارتند از:

  • جنسیت: مردان بیشتر از زنان در معرض ابتلا به سرطان خون هستند.
  • سن: خطر ابتلا به لوسمی با افزایش سن بیشتر می‌شود. میانگین سنی بیماران مبتلابه لوسمی میلوئید حاد (AML)، لوسمی لنفوسیتی مزمن (CLL) یا لوسمی میلوئید مزمن(CML) حدود 65 سال و بیشتر است. با این حال، بیشتر موارد لوسمی لنفوسیتی حاد (ALL) در افراد زیر 20 سال رخ می‌دهد. سن متوسط ​​یک بیمار ALL در هنگام تشخیص 15 سال است.
  • اختلالات خونی: برخی اختلالات خونی، از جمله اختلالات میلوپرولیفراتیو مزمن مانند پلی سیتمی ورا، میلوفیبروز ایدیوپاتیک و ترومبوسیتوپنی، شانس ابتلا به AML را افزایش می‌دهند.
  • سابقه خانوادگی: خیلی‌ها تعجب می‌کنند که آیا لوسمی ارثی است؟ بیشتر لوسمی‌ها هیچ پیوند خانوادگی ندارند. با این حال، اگر شما از بستگان درجه اول یک بیمار CLL هستید، یا اگر یک دوقلو همسان دارید که AML یا ALL دارد یا داشته است، ممکن است در معرض خطر ابتلا به این بیماری باشید.
  • سندرم‌های مادرزادی: به نظر می‌رسد برخی از سندرم‌های مادرزادی، از جمله سندرم داون، کم‌خونی فانکونی، سندرم بلوم، آتاکسی تلانژکتازی و کم‌خونی دیاموند–بلک فان خطر ابتلا به AML را افزایش می‌دهند.
  • سیگار کشیدن: در ادامه بررسی علائم پوستی سرطان خون به موردی می‌رسیم که ضررهای آن برای بدن و پوست ما کاملا آشکار است! اگرچه سیگار کشیدن ممکن است دلیل مستقیم سرطان خون نباشد، اما خطر ابتلا به AML را افزایش می‌دهد.
  • تشعشعات: قرار گرفتن در معرض تشعشعات پرانرژی (مانند انفجار بمب اتمی) و قرار گرفتن در معرض تابش‌های کم انرژی ناشی از میدان‌های الکترومغناطیسی (مثلاً خطوط برق) به صورت مداوم باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان خون می‌شود.
  • مواد شیمیایی: قرار گرفتن طولانی مدت در معرض برخی از آفت کش‌ها یا مواد شیمیایی صنعتی مانند بنزن ،خطر ابتلا به سرطان خون را بیشتر می‌کند.
  • میدان‌های الکترومغناطیسی: قرار گرفتن طولانی مدت در معرض این میدان‌ها (مانند زندگی در نزدیکی خطوط برق) ممکن است خطر ابتلا به ALL را در فرد افزایش دهد.
  • درمانِ قبلی سرطان: انواع خاصی از شیمی درمانی و پرتودرمانی برای سایر سرطان‌ها به عنوان یک عامل خطر برای سرطان خون در نظر گرفته می‌شوند.
فقط کافی است علائم پوستی سرطان خون و سایر علائم خاموش این بیماری را جدی بگیرید

به پایان مطلب بررسی علائم پوستی سرطان خون می‌رسیم. اگرچه این بیماری می‌تواند مرگبار باشد، اما در صورت شناسایی در مراحل اولیه، شانس بهبودی بیمار افزایش خواهد یافت.

فقط کافی است علائم پوستی سرطان خون و سایر علائم خاموش این بیماری را جدی بگیرید و در صورت مشاهده‌ی یک یا چندین مورد از آنها، سریعا به پزشک مراجعه کنید. همانطور که گفتیم، علائم پوستی سرطان خون با دیگر شرایط پوستی تفاوت‌های کوچکی دارد که شناسایی آنها را راحت‌تر می‌کند.

منبع ++++++

آیا تغییر رنگ پوست از علائم پوستی سرطان خون است؟

اگرچه لوسمی می‌تواند بثورات یا کبودی‌های تیره رنگی را روی بدن شما ایجاد کند، اما می‌تواند به روش‌های دیگری نیز بر رنگ پوست شما تأثیر بگذارد. افراد مبتلابه لوسمی که دارای رنگ پوست روشن هستند، ممکن است به دلیل کم‌خونی رنگ پریده به نظر برسند. اگر کم‌خونی دارید و رنگ پوستتان تیره‌تر است، ممکن است متوجه شوید غشاهای مخاطی دهان، بینی یا چشم‌هایتان آبی یا خاکستری به نظر می‌رسند.

خونریزی غیر معمول در بدن نشانه چیست؟

درست در امتداد همان کبودی‌های عجیب، ممکن است هنگام ابتلا به سرطان خون خونریزی غیرمعمولی را نیز تجربه کنید. ممکن است متوجه شوید که گه‌گاه شروع به خونریزی‌های عجیب از بینی یا حتی خونریزی در ریه‌ها یا لثه‌های خود می‌کنید. این نوع خونریزی‌ها نشانه وجود مشکلات در پلاکت‌ها و لخته‌شدن خون است، بنابراین حتما آن را بررسی کنید.

لوسمی میتواند باعث بزرگ شدن طحال شود؟

گاهی اوقات لوسمی می‌تواند باعث بزرگ‌شدن طحال شود که می‌تواند باعث ناراحتی یا حتی درد شدید در سمت چپ بالای شکم شود. این یک مسئله جدی است و حتی می‌تواند منجر به از کار افتادن بخش‌هایی از طحال به دلیل بزرگ‌شدن شود و بسیار دردناک خواهد بود.

۲۴ مهر ۱۴۰۱ ۰ دیدگاه
اشتراک گذاری

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی