علائم حساسیت پوستی به گربه
۲۳ مهر ۱۴۰۱ ۰ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

علائم حساسیت پوستی به گربه

به این مطلب امتیاز دهید

گربه‌ها حیواناتی زیبا و پرطرفدار هستند، اما زندگی با گربه و آلرژی گربه، هم می‌تواند دشوار باشد و هم این‌که سوالات زیادی مانند این پرسش‌ها را ایجاد کند: آیا آلرژی به گربه می‌تواند علت علائم سرماخوردگی‌های مکرر شما یا فرزندتان باشد؟ آیا علی‌رغم آلرژی خود، از تسلیم‌شدن به خواسته‌های دخترتان برای داشتن یک بچه گربه پشیمان خواهید شد؟ آیا این موضوع ‌که نامزدتان در خانه گربه نگهداری می‌کند و شما به آن حساسیت دارید، شما را نگران کرده است؟ آیا یک گربه به اصطلاح ضدحساسیت به شما این امکان را می‌دهد که حیوان خانگی‌ را که همیشه می‌خواستید داشته باشید، بدون این‌که محکوم به تحمل عواقب آلرژی باشید؟ این سوالات و ده‌ها سوال دیگر درباره علائم حساسیت پوستی به گربه یا سایر حساسیت‌ها نسبت به حیوانات خانگی و روش‌های تشخیص و درمان آن‌ها، در همین مقاله پاسخ داده شده‌اند. از شما دعوت می‌کنیم تا انتهای مقاله با ما باشید.

آلرژی به گربه چیست؟

بسته به حساسیت فرد و سطح قرار‌گرفتن درمعرض آلرژن‌ها، علائم آلرژی به گربه، از خفیف تا شدید متغیر است. این متغیرها ممکن است بر سرعت بروز علائم پس از قرار‌گرفتن در محیطی که گربه‌ها رفت و آمد دارند، تأثیر بگذارند. افراد بسیار حساس می‌توانند علائمی از جمله مشکلات تنفسی یا بثورات پوستی را عرض چند دقیقه پس از لمس گربه یا ورود به محیط زندگی گربه‌ها تجربه کنند.

آیا آلرژی به گربه می‌تواند علت علائم سرماخوردگی‌های مکرر شما یا فرزندتان باشد؟

آلرژی به حیوانات خانگی، یک واکنش آلرژیک به پروتئین‌های موجود در سلول‌های پوست، بزاق یا ادرار حیوانات است. علائم آلرژی به حیوانات خانگی شامل علائم رایج تب یونجه مانند عطسه و آبریزش بینی است، اما برخی افراد ممکن است علائم آسم مانند خس خس سینه و مشکل در تنفس را نیز تجربه کنند.

بیشتر اوقات، آلرژی به حیوانات خانگی با قرار‌گرفتن درمعرض پوسته‌های مرده بدن حیوان خانگی ایجاد می‌شود. هر حیوانی که خز یا پر دارد، می‌تواند منبع آلرژی به حیوانات خانگی باشد، اما این مشکل بیشتر در ارتباط با گربه‌ها، سگ‌ها و طوطی‌ها مطرح است.

اگر به حیوان خانگی آلرژی دارید، بهترین راهبرد این است که تا حد امکان از قرار‌گرفتن درمعرض آن حیوان اجتناب کنید یا آن را کاهش دهید. مصرف داروها یا درمان‌های دیگر هم ممکن است برای تسکین علائم و مدیریت علائم آسم یا علائم حساسیت پوستی به گربه ضروری باشد.

به پوستت جون تازه بده

آیا گربه بدون آلرژی وجود دارد؟

گربه‌ها چندین نوع آلرژن تولید می‌کنند (آلرژن‌ها، پروتئین‌هایی هستند که می‌توانند باعث آلرژی شوند). این آلرژن‌ها روی پوست، مو و در بزاق آن‌ها یافت می‌شوند. دقت داشته باشید همه گربه‌ها آلرژن تولید می‌کنند و تا کنون، مطالعه‌ای نبوده که نشان داده باشد گربه‌های بدون حساسیت هم وجود دارند.

اما خانه‌هایی که در آن‌ها بیش از یک گربه نگهداری می‌شود، مسلما دارای سطوح بالاتری از آلرژن‌های گربه هستند. ویژگی‌هایی مانند طول موی گربه، جنسیت آن و مدت زمانی که گربه در داخل خانه می‌گذراند، با سطوح آلرژن گربه مرتبط نیست.

فیس براش آیلو، بهترین انتخاب برای هر نوع پوست
برش پاکسازی آیلو، بهترین انتخاب برای هر نوع پوست

چرا افراد به گربه آلرژی پیدا می‌کنند؟

حدود 10 درصد از جمعیت ایالات متحده، به حیوانات خانگی حساسیت دارند و در این میان، گربه‌ها حساسیت برانگیزترین حیوانات خانگی معرفی شده‌اند. آلرژی به گربه، دو برابر آلرژی به سگ است، اما برخلاف آن‌چه ممکن است تصور کنید، این خز یا موی گربه نیست که مشکل واقعی است، بلکه افراد مبتلابه آلرژی به گربه، واقعاً به پروتئین‌های موجود در بزاق، ادرار و شوره گربه (پوست‌های خشک شده) حساسیت دارند.

اما چگونه این پروتئین‌های کوچک باعث ایجاد چنین واکنش آلرژیک بزرگی در بدن می‌شوند؟ افراد مبتلابه آلرژی دارای سیستم ایمنی بیش از حد حساس هستند. بدن آن‌ها چیزهای بی‌ضرر – مانند شوره گربه – را با مهاجمان خطرناک اشتباه می‌گیرد و آن‌ها را مانند باکتری یا ویروس تلقی کرده و به آن‌ها حمله می‌کند. علائم آلرژی، همان عوارض جانبی حمله بدن شما به آلرژن یا محرک است.

سیستم ایمنی بدن شما پروتئین‌هایی به‌نام آنتی‌بادی تولید می‌کند. این آنتی‌بادی‌ها از شما در برابر مهاجمان ناخواسته‌ای که می‌توانند بیمارتان کنند یا باعث عفونت شوند، محافظت می‌کنند. هنگامی که شما آلرژی دارید، آنتی‌بادی‌های سیستم ایمنی، آلرژن خاص شما را به‌عنوان مهاجم تشخیص می‌دهند و باعث واکنش بدن می‌شوند.

این واکنش می‌تواند یک پاسخ التهابی در مجرای بینی، پوست یا ریه‌ها ایجاد کند. قرار‌گرفتن طولانی‌مدت یا منظم درمعرض آلرژن می‌تواند باعث التهاب مداوم (مزمن) راه هوایی مرتبط با آسم شود.

آلرژن‌های گربه‌ها و سگ‌ها در سلول‌های پوستی که از بدن حیوانات می‌ریزند (شوره پوست) و همچنین در بزاق، ادرار، عرق و روی خز آن‌ها یافت می‌شوند. از بین تمام این موارد، شوره خاص‌تر است، چون بسیار کوچک است و با کوچک‌ترین گردش هوا می‌تواند برای مدت طولانی در هوا باقی بماند یا به‌راحتی در مبلمان روکش شده پخش شود، به لباس شما بچسبد و باعث علائم حساسیت پوستی به گربه یا سگ شود.

البته بزاق حیوانات خانگی هم می‌تواند به فرش، ملافه، مبلمان و لباس بچسبد یا در هوا پراکنده شود و ایجاد آلرژی تنفسی کند. به‌خاطر داشته باشید حتی اگر حساسیت واقعی به گربه نداشته باشید، باز هم گربه می‌تواند به‌طور غیرمستقیم باعث تشدید آلرژی شما شود. گربه‌های خیابانی هم می‌توانند گرده، کپک و سایر مواد حساسیت‌زا را روی موهای خود وارد حیاط یا منزل شما بکنند.

بیشتر بخوانید: حساسیت پوستی به خرگوش؛

البته بزاق حیوانات خانگی هم می‌تواند به فرش، ملافه، مبلمان و لباس بچسبد یا در هوا پراکنده شود و ایجاد آلرژی تنفسی کند.

علائم آلرژی به گربه

علائم آلرژی به گربه می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • عطسه
  • آبریزش یا گرفتگی بینی
  • درد صورت (ناشی از گرفتگی بینی)
  • سرفه، تنگی نفس و خس خس سینه
  • اشک، قرمزی یا خارش چشم
  • بثورات پوستی یا کهیر
  • خارش، قرمزی یا آبریزش چشم
  • خارش بینی، سقف دهان یا گلو
  • بیداری مکرر در خواب
  • پوست متورم و آبی رنگ زیر چشم
  • در کودکان، مالش مکرر بینی به سمت بالا

اگر آلرژی به حیوان خانگی منجر به آسم شود، ممکن است موارد زیر را نیز تجربه کنید:

  • دشواری در تنفس
  • سفتی یا درد قفسه سینه
  • صدای سوت یا خس خس هنگام بازدم
  • مشکلات خواب ناشی از تنگی نفس، سرفه یا خس خس سینه

برخی از افراد مبتلابه آلرژی، ممکن است علائم حساسیت پوستی به گربه را نیز تجربه کنند. این الگو به‌عنوان درماتیت آلرژیک شناخته می‌شود و نشانه‌های زیر را دارد:

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

برخی از علائم و نشانه‌های آلرژی به حیوانات خانگی، مانند آبریزش بینی یا عطسه، شبیه علائم سرماخوردگی هستند. گاهی اوقات تشخیص این‌که سرماخوردگی دارید یا آلرژی دشوار است.

اگر علائم بیش از دو هفته ادامه داشته باشد، ممکن است آلرژی داشته باشید که اگر شدید باشند – با احساس انسداد کامل مجاری بینی و مشکل در خوابیدن یا خس‌خس سینه همراه باشند – باید با پزشک خود تماس بگیرید یا به‌دنبال مراقبت‌های اورژانسی باشید.

بیشتر بخوانید: روتین مراقبت پوستی؛

حساسیت پوستی به گربه

کهیر یا بثورات پوستی (کهیر)، لکه‌های کوچکی از پوست قرمز، متورم و معمولاً همراه با خارش است. علائم حساسیت پوستی به گربه و کهیر ناشی از آن بسیار نادر هستند.

معمولا کهیر ممکن است پس از استنشاق، لمس یا مصرف مواد حساسیت‌زا ایجاد شود، اما اگر همراه با تورم شدید و تجمع مایع در سایر قسمت‌های بدن (معمولاً سر، پاها، دستگاه تنفسی یا دستگاه تناسلی) رخ دهد، واکنش آلرژیک می‌تواند تهدیدکننده زندگی باشد. کهیر عرض چند دقیقه یا چند ساعت پس از قرار‌گرفتن درمعرض عامل ایجادکننده آن ظاهر می‌شود.

کهیر عرض چند دقیقه یا چند ساعت پس از قرار‌گرفتن درمعرض عامل ایجادکننده آن ظاهر می‌شود.

در موارد شدید، تب، کم‌اشتهایی یا تیرگی پوست در قسمت پشت، پهلوها، گردن، پلک‌ها، دست‌ها و پاها، قبل از تورم آن‌ها رخ می‌دهد. در موارد پیشرفته، کهیر ممکن است در غشاهای مخاطی دهان، بینی، پوشش چشم، راست روده و واژن دیده شود.

درهرحال، کهیرها به‌همان سرعتی که به وجود می آیند، ظرف چند ساعت ناپدید می‌شوند و نیازی به درمان ندارند. اما در صورت نیاز، درمان ممکن است شامل تجویز کورتیکواستروئیدهای سریع‌الاثر باشد.

اگر کهیر مزمن باشد، مواد غذایی یا آلرژن‌های محیطی باید به‌عنوان علل بالقوه در نظر گرفته شوند. مرگ در اثر کهیر و بثورات پوستی، به‌ندرت رخ می‌دهد و معمولاً با تورم پوشش مجرای تنفسی یا آنافیلاکسی (یک واکنش آلرژیک شدید) همراه است.

آیا کهیر می‌تواند یک واکنش آلرژیک به گربه باشد؟

تماس مستقیم با گربه ممکن است علائم آلرژیک مختلفی ایجاد کند. به عنوان مثال، کهیر و علائم حساسیت پوستی به گربه ممکن است زمانی رخ دهد که گربه، پوست یک فرد را لیس بزند. همچنین، کهیر ممکن است پس از نوازش یا در آغوش‌گرفتن گربه و پخش آلرژن گربه روی چشم یا بینی فرد ایجاد شود.

مهم‌ترین مسیر ابتلا به حساسیت به گربه، ناشی از تنفس آلرژن گربه در هوا است که باعث رسوب مقادیر زیادی آلرژن در هر دو راه هوایی فوقانی و تحتانی می‌شود.

آلرژن گربه، موی گربه نیست، بلکه پروتئینی است که در شوره و بزاق گربه‌ها وجود دارد. این آلرژن‌ها به‌صورت ذرات میکروسکوپی در هوا منتقل می‌شوند که در صورت استنشاق به بینی یا ریه‌ها می‌توانند علائم آلرژیک ایجاد کنند.

تشخیص آلرژی و علائم حساسیت پوستی به گربه

تست خراش پوستی، رایج‌ترین راه برای تشخیص آلرژی گربه است. برای این آزمایش، مقدار کمی از عصاره آلرژن گربه روی پوست شما قرار می‌گیرد. سپس پوست با یک پروب کوچک و استریل سوراخ می‌شود و به مایع اجازه می‌دهد تا به زیر سطح پوست نفوذ کند.

تورم و قرمزی یا سایر علائم، نشانه واکنش آلرژیک بدن است. نتایج معمولاً عرض 15 تا 20 دقیقه آشکار می‌شوند. اما در مورد گربه‌های به‌اصطلاح «هیپوآلرژنیک» چطور؟ ادعاها می‌گویند برخی از نژادهای گربه – مانند ابوالهول «بی‌مو» – نسبت به سایرین، کمتر احتمال دارد علائم آلرژی گربه را ایجاد کنند، اما واقعیت این است که هر گربه‌ای پتانسیل ایجاد مشکل را دارد و این موضوع صرف‌نظر از نژاد، طول مو یا میزان ریزش موی گربه است.

اما واقعیت این است که هر گربه‌ای پتانسیل ایجاد مشکل را دارد و این موضوع صرف‌نظر از نژاد، طول مو یا میزان ریزش موی گربه است.

چگونه بفهمم به گربه آلرژی دارم؟

اگرچه علائم آلرژی یا علائم حساسیت پوستی به گربه ممکن است نسبتاً واضح به‌نظر برسد، اما همیشه گربه نیست که باعث ایجاد آن‌ها می‌شود و به‌همین دلیل باید تست بدهید. پزشک شما می‌تواند با یک آزمایش پوست یا خون، صحت و سقم این موضوع را تشخیص دهد.

بااین‌حال، تست‌های آلرژی همیشه درست نیستند. ممکن است پزشک از شما بخواهد که برای چند ماه بدون گربه زندگی کنید تا ببیند این روش بر علائم آلرژی شما تأثیر می‌گذارد یا خیر؟!

درمان آلرژی و علائم حساسیت پوست به گربه

آلرژی به گربه معمولاً با داروهای استاندارد آلرژی قابل کنترل است، مگر این‌که پای بیماری‌های خاصی مانند آسم درمیان باشد که در این‌صورت باید گربه را از محیط زندگیتان دور کنید:

  • آنتی‌هیستامین‌های بدون نسخه مانند ستیریزین (زیرتک)، دیفن هیدرامین (بنادریل)، فکسوفنادین (آلگرا) و لوراتادین (کلاریتین). یا برخی از آنتی‌هیستامین‌ها مانند آزلاستین (Astelin) در اسپری بینی
  • داروهای ضداحتقان، مانند سودوافدرین بدون نسخه (Sudafed)
  • اسپری‌های استروئیدی بینی، مانند بودزوناید (رینوکورت)، فلوتیکازون (فلوناز) و تریامسینولون (ناساکورت آلرژی 24HR)
  • واکسن‌های آلرژی (که همیشه موثر نیستند و تکمیل درمان آن‌ها ممکن است سال‌ها طول بکشد). این واکسن‌ها برای کودکان زیر 5 سال استفاده نمی‌شوند.
  • علائم چشمی، اغلب با قطره‌های چشمی آنتی‌هیستامین درمان می‌شود.
  • علائم تنفسی یا آسم را می‌توان با کورتیکواستروئیدهای استنشاقی یا گشادکننده‌های برونش درمان کرد.

متاسفانه هیچ راهی برای پیشگیری از آلرژی وجود ندارد. برخی از مطالعات نشان داده‌اند قرار‌گرفتن درمعرض حیوانات خانگی در کودکی، خطر ابتلا به آلرژی به حیوانات خانگی را در آینده کاهش می‌دهد. ازسوی‌دیگر، مشکلات کودکی که پیش‌زمینه ارثی آلرژیک دارد، ممکن است با قرار‌گرفتن درمعرض حیوان خانگی بدتر شود.

مدیریت آلرژی و علائم حساسیت پوستی به گربه

بهترین روش برای مدیریت علائم حساسیت پوستی به گربه و آلرژی به گربه‌ها، دوری از آن‌ها و شوره بدنشان است، اما نکات زیر هم کمک‌کننده هستند:

  • گربه ها را لمس نکنید، بغل نکنید و نبوسید.
  • از مهمانانتان بخواهید که حیوانات خانگی و به‌خصوص گربه را با خودشان به منزل شما نیاورند و خودتان هم سعی کنید با دوستانی که گربه دارند، در منزلشان قرار ملاقات نگذارید.
  • هنگام ملاقات با دوستانی که گربه دارند، بهتر است ماسک بزنید؛ چون ممکن است آلرژن‌ها از لباس آن‌ها پخش شوند.
  • اگر مجبورید در خانه‌ای با گربه بمانید، از اهالی خانه بخواهید گربه را چند هفته قبل از سکونت شما، از اتاقی که در آن می‌خوابید دور نگه دارند و مصرف داروهای آلرژی را از چند هفته قبل شروع کنید. هنگامی که یک واکنش آلرژیک شروع می‌شود، کنترل آن ممکن است دشوار باشد، اما مصرف دارو می‌تواند در وهله اول از بروز آن جلوگیری کند.
  • توجه داشته باشید نگه داشتن گربه فقط در یک اتاق، آلرژن‌ها را به همان آن اتاق محدود نمی‌کند.
  • تصفیه‌کننده‌های هوای ذرات با راندمان بالا (HEPA) که به‌طور مداوم در اتاق خواب یا اتاق نشیمن کار می‌کنند، می‌توانند سطوح آلرژن را در طول زمان کاهش دهند.
  • استفاده منظم از یک جاروبرقی قوی می‌تواند سطوح آلرژن را کاهش دهد.
  • حمام‌کردن گربه، حداقل یک‌بار در هفته با شامپوی مخصوص، می‌تواند آلرژن گربه در هوا و علائم حساسیت پوستی به گربه را کاهش دهد.
  • فرش‌ها، پرده‌ها، حیوانات عروسکی و مبلمان پارچه‌ای را از فضایی که گربه در آن زندگی می‌کند، خارج کنید؛ زیرا آلرژن‌های گربه به اثاثیه نرم می‌چسبند و با کمترین لمس در هوا آزاد می‌شوند.
  • در یک اتاق بدون فرش، ترکیبی از تمیز‌کردن جاروبرقی، فیلتر هوا و شستن گربه می‌تواند حساسیت نسبت به گربه‌ها را تا ۹۰ درصد کاهش دهد.
  • تشک‌ها و بالش‌ها را با روکش‌های غیرقابل نفوذ بپوشانید.
  • روتختی و پتو را مرتب بشویید.
  • هنگام شانه‌زدن موهای گربه یا تعویض بستر بچه گربه از ماسک صورت استفاده کنید.
  • دست های خود را بعد از تماس با گربه، با آب و صابون بشویید.
  • بعد از تماس با گربه، لباس‌هایتان را عوض کنید و آن‌ها را در آب داغ بشویید.
  • هنگام جاروبرقی مراقب باشید، زیرا جاروبرقی می‌تواند آلرژن گربه را در هوا پخش کند. از جاروبرقی با سطح بالایی از مهار آلرژن استفاده کنید و در موقع جارو زدن ماسک بزنید.
ازسوی‌دیگر، مشکلات کودکی که پیش‌زمینه ارثی آلرژیک دارد، ممکن است با قرار‌گرفتن درمعرض حیوان خانگی بدتر شود.

نکات مهم درباره آلرژی به گربه

  • قرار‌گرفتن درمعرض آلرژن‌های گربه، یکی از علل مهم بیماری‌های آلرژیک، به‌ویژه آسم است.
  • حداقل 2 درصد از جمعیت جهان، به گربه‌ها حساسیت دارند و 3/1 از آن‌ها یک گربه در خانه نگه می‌دارند.
  • بیمارانی که به گربه آلرژی دارند، معمولاً شروع سریع علائم را تجربه می‌کنند.
  • کمتر از 10 درصد آلرژن‌های موجود در هوای بیرون، از گربه‌ها ناشی می‌شود. بنابراین، مبتلایان به آسم بهتر است در بیرون از خانه از ماسک استفاده کنند.
  • آلرژن گربه در شوره، بزاق، عرق، غدد برون‌ریز، پروتئین‌های ادرار و مدفوع او یافت می‌شود.
  • گربه‌های نر نسبت به گربه‌های ماده آلرژن بیشتری تولید می‌کنند.

به دلایل زیر، کنترل محیط برای فردی که به گربه‌ها حساسیت دارد، بسیار دشوار است:

  • حذف آلرژن گربه از محیط تقریبا غیرممکن است.
  • آلرژن در شرایط ثابت هم برای مدت طولانی در هوا باقی می‌ماند.
  • بخش قابل توجهی از آلرژن‌ها، قطر کمتر از 2.5 میکرون دارند.
  • آلرژن گربه به دیوارها می‌چسبد و حتی در خانه‌هایی یافت می‌شود که هرگز گربه به‌عنوان حیوان خانگی نداشته‌اند.
  • بسیاری از بیماران هنگام قرار‌گرفتن درمعرض گربه‌های خاص، علائم آلرژیک شدیدتری را گزارش می‌کنند.
  • تنوع قابل توجهی بین آلرژن‌های گربه‌ها و حتی در یک نژاد گربه وجود دارد.

به همه این دلایل، برای اکثر بیماران، اجتناب فقط می‌تواند به‌عنوان مکمل سایر اشکال درمان در نظر گرفته شود و حتی اگر اجتناب، نشان‌دهنده شکل ایده‌آل درمان برای بیمار آلرژیک باشد، اغلب انجام آن غیرممکن است. بسیاری از بیماران یا خانواده‌های آن‌ها، اغلب تمایلی به رها‌کردن حیوانات خانگی خود ندارند و به این موضوع توجهی نمی‌کنند.

حتی در صورت انجام این کار، حذف آلرژن گربه از محیط بیمار بسیار دشوار است. بنابراین، شاید بهتر باشد وقتی حذف گربه از محیط بیمار امکان‌پذیر نیست، گربه را تمام وقت یا مدتی از طول شبانه‌روز در فضای باز نگه دارید.

گربه‌ها از بامزه‌ترین و دوست‌داشتنی‌ترین حیوانات خانگی دنیا محسوب می‌شوند و برای بسیاری از افراد، دوری از آن‌ها می‌تواند آزارنده یا حتی غیرممکن باشد.

بیشتر بخوانید: مراقبت های روزانه پوست؛

گربه‌ها از بامزه‌ترین و دوست‌داشتنی‌ترین حیوانات خانگی دنیا محسوب می‌شوند و برای بسیاری از افراد، دوری از آن‌ها می‌تواند آزارنده یا حتی غیرممکن باشد. اما افراد زیادی در دنیا هم هستند که به این حیوانات محبوب و پرطرفدار آلرژی دارند. آلرژی به گربه، به‌علت آلرژن‌هایی است که در شوره تن، مو، بزاق، عرق، مدفوع و ادرار این حیوانات وجود دارد.

علائم حساسیت به گربه، معمولا به دو دسته علائم تنفسی و علائم پوستی تقسیم می‌شود. علائم حساسیت پوستی به گربه شبیه به کهیر یا اگزما است و علائم حساسیت‌های تنفسی، عطسه، خارش و گرفتگی بینی، سرفه و تشدید آسم یا تنگی نفس هستند.

برای مبارزه با این علائم، معمولا درمان‌های کورتیکواستروئیدی، واکسیناسیون و آنتی‌هیستامین‌ها تجویز می‌شوند. اما شاید بهترین روش مدیریت آلرژی به گربه، دوری از محیط زندگی گربه‌ها و استفاده همزمان از ماسک و داروهای ضدآلرژی باشد.

منبع +++++

آلرژی به گربه چیست؟

بسته به حساسیت فرد و سطح قرار‌گرفتن درمعرض آلرژن‌ها، علائم آلرژی به گربه، از خفیف تا شدید متغیر است. این متغیرها ممکن است بر سرعت بروز علائم پس از قرار‌گرفتن در محیطی که گربه‌ها رفت و آمد دارند، تأثیر بگذارند. افراد بسیار حساس می‌توانند علائمی از جمله مشکلات تنفسی یا بثورات پوستی را عرض چند دقیقه پس از لمس گربه یا ورود به محیط زندگی گربه‌ها تجربه کنند.

آیا گربه بدون آلرژی وجود دارد؟

گربه‌ها چندین نوع آلرژن تولید می‌کنند (آلرژن‌ها، پروتئین‌هایی هستند که می‌توانند باعث آلرژی شوند). این آلرژن‌ها روی پوست، مو و در بزاق آن‌ها یافت می‌شوند. دقت داشته باشید همه گربه‌ها آلرژن تولید می‌کنند و تا کنون، مطالعه‌ای نبوده که نشان داده باشد گربه‌های بدون حساسیت هم وجود دارند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر علائم بیش از دو هفته ادامه داشته باشد، ممکن است آلرژی داشته باشید که اگر شدید باشند – با احساس انسداد کامل مجاری بینی و مشکل در خوابیدن یا خس‌خس سینه همراه باشند – باید با پزشک خود تماس بگیرید یا به‌دنبال مراقبت‌های اورژانسی باشید.

۲۳ مهر ۱۴۰۱ ۰ دیدگاه
اشتراک گذاری

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی