علائم پوستی یائسگی
۱۲ دی ۱۴۰۱ ۰ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

علائم پوستی یائسگی؛ دلایل، انواع و روش پیشگیری و درمان

1/5 - (1 امتیاز)

دوران یائسگی یکی از اصلی‌ترین دوره‌هایی است که تمام بانوان با رسیدن به ‌میانسالی آن را تجربه می‌کنند. حقیقتا نمی‌توان از این دوره، علائم و عوارضی که بانوان درگیر آن می‌شوند، فرار کرد. اما می‌توان با آگاهی از کم و کیف و همچنین راه‌های مقابله با عوارض آن از این دوران بسیار آسان‌تر و سریع‌تر گذر کرد. در دوران یائسگی مشکلات بسیار زیادی از جمله گر گرفتگی، نوسانات هورمونی، ریزش مو، مشکلات پوستی و… گریبان‌گیر بانوان می‌شود. هر کدام از این مشکلات به‌تنهایی می‌توانند آزاردهنده باشند. اما نگران نباشید! کافی است بر علل اصلی بروز هر یک از این علائم واقف باشید و به‌کمک روش‌های درمانی و پیشگیری از تشدید هر یک از آن‌ها جلوگیری کنید. در ادامه این مطلب می‌خواهیم در ارتباط با علائم پوستی یائسگی، علل بروز و راه‌های درمانی آن‌ها صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

در دوران یائسگی چه مشکلاتی برای پوست به‌وجود می‌آید؟

دوران یائسگی با برخی علائم پوستی بعضا آزاردهنده همراه است. هر چند هنوز به‌طور قطع ارتباط مستقیم برخی از این علائم با یائسگی ثابت نشده است، اما رایج بودن شیوع و بروز این علائم در بسیاری از بانوانی که پا در دوره یائسگی می‌گذارند، می‌تواند علتی محکم برای ارتباط این دو با یکدیگر باشد.

در دوران یائسگی مشکلات بسیار زیادی از جمله گر گرفتگی، نوسانات هورمونی، ریزش مو، مشکلات پوستی و… گریبان‌گیر بانوان می‌شود.

در این بخش می‌خواهیم کلیه علائم و مشکلات پوستی که در دوره یائسگی بروز پیدا می‌کنند را به‌شما معرفی کنیم. این مشکلات پوستی عبارت‌اند از:

علائم پوستی یائسگی؛ راش پوستی

هنوز به‌طور قطع نتایج هیچ تحقیقی بر این ادعا که «یائسگی منجر به‌بثورات پوستی می‌شود» صحه نمی‌گذارد، اما تجربه زیستی بسیاری از زنان نشان می‌دهد با نزدیک شدن به‌دوران یائسگی، بدن تغییرات بسیار زیادی را در خود احساس می‌کند.

یکی از این تغییرات آزاردهنده، تغییر مداوم دمای بدن است که اصطلاحا به‌گر گرفتگی شهرت دارد. شدت این گر گرفتگی در بسیاری از افراد به‌حدی زیاد می‌شود که می‌تواند در زندگی روزمره آن‌ها نیز اختلال ایجاد کند. این گر گرفتگی در برخی افراد با قرمز شدن شدید پوست هم همراه است که بسیاری آن را از علائم پوستی دوران یائسگی می‌دانند.

همچنین کاهش سطح هورمون استروژن بدن پوست را تحریک و دچار خارش می‌کند. با افزایش میزان حساسیت پوست، پوست صورت و بدن بسیاری از بانوان در این دوران حتی به‌حوله‌های زبر هم با قرمز شدن و خارش واکنش نشان می‌دهد. خارش در برخی از افراد به‌حدی زیاد است که تلاش‌ها برای رفع آن به‌کهیر و حتی زخم هم منتهی می‌شود.

این مشکل یکی از شایع‌ترین مشکلات پوستی در دوران یائسگی است که اگر شدت آن قابل کنترل نباشد، توصیه می‌کنیم بانوانی که دچار این مشکل می‌شوند به‌پزشک متخصص مراجعه کنند.

علائم پوستی یائسگی؛ حساسیت و نازک شدن پوست

کاهش سطح هورمون استروژن در بدن پوست را نازک‌تر و حساس‌تر می‌کند و این اتفاق باعث آسیب‌پذیرتر شدن پوست شده؛ به‌حدی که با کوچک‌ترین ضربه‌ای ممکن است پوست بدن شما قرمز یا کبود شود!

این موضوع برای بسیاری از بانوان آزاردهنده است و کوچک‌ترین جراحتی می‌تواند مدت‌ها آن‌ها را دچار مشکل کند. اگر دچار این مسئله شده‌اید و آسیب‌های آن از کنترلتان خارج شده است، توصیه می‌کنیم به‌پزشک متخصص پوست مراجعه کنید.

کاهش سطح هورمون استروژن در بدن پوست را نازک‌تر و حساس‌تر می‌کند و این اتفاق باعث آسیب‌پذیرتر شدن پوست شده؛

بیشتر بخوانید: ریزش مو یائسگی؛

علائم پوستی یائسگی؛ خشک شدن پوست

خشک شدن و پوسته پوسته شدن بیش از حد پوست، یکی دیگر از مشکلاتی است که زنان در دوران یائسگی با آن مواجه می‌شوند. علت اصلی بروز این مشکل هم نوسانات هورمونی و کاهش سطح هورمون استروژن در بدن است؛

چرا که استروژن باعث حفظ رطوبت و آب در بافت پوست شده و یک سد حفاظتی قوی در مقابل خشکی و پوسته پوسته شدن ایجاد می‌کند. مشکل خشکی پوست اساسا با استفاده از مرطوب‌کننده‌ها مناسب، ضد آفتاب و لایه‌برداری تا حد زیادی قابل کنترل خواهد بود.

علائم پوستی یائسگی؛ روییدن موی زائد روی صورت

کاهش سطح هورمون استروژن در بدن علاوه بر نازک شدن و افزایش حساسیت پوست، تغییراتی در میزان ریزش یا رویش مو را نیز به‌همراه دارد. بسیاری از بانوان در این دوران متوجه رویش و رشد موهای زائد در صورت، خصوصا در نواحی اطراف چانه، پشت لب و امتداد خط فک می‌شوند.

اگر در دوران یائسگی دچار چنین مشکلی شدید، می‌توانید با تراشیدن، اپیلاسیون، بند انداختن و لیزر از رشد بیش از حد این موهای زائد جلوگیری کنید.

علائم پوستی یائسگی؛ بروز لکه‌های قهوه‌ای رنگ

بروز لکه‌های پوستی در صورت، گردن، دست و قفسه سینه یک اتفاق رایج در دوران میانسالی و یائسگی است. اصلی‌ترین علت بروز این لکه‌ها را می‌توان قرار گرفتن در معرض تابش آفتاب بدون پوشش مناسب و یا استفاده از ضد آفتاب‌های مناسب دانست.

بنابراین استفاده از ضد آفتاب‌ها در دوران کودکی، نوجوانی و جوانی به‌شما کمک می‌کند در دوران میانسالی نه‌تنها با این لکه‌های پوستی مواجه نشوید، که ریسک بروز انواع سرطان‌های پوستی هم در بدنتان کاهش پیدا کند.

به پوستت جون تازه بده

راه‌های مقابله با بروز علائم پوستی یائسگی

حال که با انواع مشکلاتی که ممکن است با آن‌ها در دوران یائسگی مواجه شوید، آشنا شدید، وقت آن رسیده راه‌های جلوگیری و درمان آن‌ها را نیز بدانید تا بتوانید در صورت مشاهده آن‌ها تصمیمی درست برای درمانشان بگیرید.

با رعایت مراقبت‌های پوستی، پوست‌تان را پاکسازی کنید

یکی از راه‌های بسیار ساده‌ای که می‌توانید به‌کمک آن از بروز علائم پوستی یائسگی جلوگیری کنید، پاکسازی و انجام مراقبت‌های پوستی است. همان‌طور که می‌دانید با افزایش سن تولید کلاژن در پوست کاهش پیدا می‌کند و پوست بدن و صورت شما به‌سمت خشک شدن می‌رود.

اینجا است که نیاز به‌آب‌رسانی بیشتر پیدا می‌کنید تا بتوانید مشکلاتی چون خارش، التهاب و سوزش را کنترل کنید. قدم اول خرید یک پاک‌کننده مناسب و تخصصی برای پوست صورتتان است. توصیه می‌کنیم اگر پوستی خشکی دارید، به‌جای خرید محصولات کفی یا ژلی از محصولات کرم‌دار استفاده کنید.

هیچ‌وقت با آرایش نخوابید و حتما پیش از خواب با استفاده از یک ‌پاک‌کننده و تونر پوست خود را آماده کنید؛ چرا که در زمان خواب پوست هم نیاز به‌تنفس و احیای خودش دارد.

اینجا است که نیاز به‌آب‌رسانی بیشتر پیدا می‌کنید تا بتوانید مشکلاتی چون خارش، التهاب و سوزش را کنترل کنید.

متاسفانه در دوران یائسگی و پس از آن، غدد چربی پوست مثل قبل فعال نیستند و به‌همین علت هم شما باید با راهکارهایی چربی مفید پوستتان را تا حد امکان نگه دارید. جالب است بدانید حمام کردن با آب داغ پوست شما را خشک‌تر و ملتهب‌تر می‌کنند.

پس از حمام زمانی که پوستتان هنوز رطوبت دارد، می‌توانید از مرطوب‌کننده‌های قوی و البته بدون روغن استفاده کنید. علاوه بر این، رسیدن به‌سنین میانسالی و دوران یائسگی بروز علائم پیری را نیز به‌همراه دارد. پوست در این دوران به‌دلیل کاهش سطح هورمون‌های بدن و قرار گرفتن در معرض تابش آفتاب در سال‌های گذشته کیفیت خود را از دست می‌دهد و دچار چین‌وچروک می‌شود.

باید بدانید زمانی که پوست صورت شما خشک است، این چین‌وچروک‌های مزاحم و البته طبیعی بیشتر خود را نشان می‌دهند. با استفاده روزانه از کرم‌های مرطوب‌کننده و آب‌رسان در این دوران می‌توانید به‌راحتی با چروک‌های پوستی‌تان مبارزه کنید و آن‌ها را از بین ببرید.

راهکار مهم و کاربردی دیگر، استفاده روزانه و مرتب از ضد آفتاب است؛ زیرا در این دوره پوست شما به‌علت از دست دادن سدهای محافظتی قوی خود بسیار حساس‌تر می‌شود و تابش نور آفتاب می‌تواند ریسک بروز علائم پوستی یائسگی را به‌حداکثر برساند.

لایه‌برداری را فراموش نکنید

افزایش سن و ورود به‌دوران یائسگی در بسیاری از افراد با بروز لکه‌های پوستی روی صورت، گردن، قفسه سینه و دست‌ها همراه است. هر چند استفاده روزانه و مداوم از کرم‌های ضد آفتاب باعث جلوگیری از بروز این لکه‌ها می‌شود، اما زمانی که لکه‌ها روی پوست شما ماندگار شوند، دیگر استفاده از قوی‌ترین ضد آفتاب‌ها هم برای مقابله با آن‌ها کارگشا نخواهد بود.

در این مرحله باید به‌سراغ لایه‌بردارها بروید. این محصولات به‌شما کمک می‌کنند سلول‌های مرده پوست را از بین ببرید. سپس با استفاده از محصولات روشن‌کننده می‌توانید به‌طور کلی از این لکه‌ها خلاص شوید.

پوست دستتان هم به‌اندازه صورتتان اهمیت دارد

پوست دست‌ هم در دوران میانسالی رطوبت، چربی و کلاژن گذشته خود را از دست می‌دهد و کم‌کم رو به‌خشکی می‌رود. خشکی پوست پشت دست‌ها باعث بیشتر نمایان شدن رگ‌ها می‌شود و این وضعیت برای بسیاری از بانوان اصلا خوشایند نیست؛

چرا که دست‌ها زیبایی خود را از دست می‌دهند. برای بهبود این وضعیت به‌شما توصیه می‌کنیم مرتبا از کرم‌های مرطوب‌کننده بسیار قوی استفاده کنید و تا جایی که می‌توانید اجازه تابش مستقیم نور آفتاب را به‌آن‌ها ندهید.

همچنین اگر دستتان در طول روز برخورد زیادی با آب دارد، بهتر است از دستکش استفاده کنید و در پایان روز با استفاده از مرطوب‌کننده‌ها و لوسیون‌ها از خشکی و التهاب آن‌ها جلوگیری نمایید.

خشکی پوست پشت دست‌ها باعث بیشتر نمایان شدن رگ‌ها می‌شود و این وضعیت برای بسیاری از بانوان اصلا خوشایند نیست؛

تحرک داشته باشید

ورزش کردن و تحرک داشتن نه‌ تنها روحیه شما را بهتر می‌کند و تناسب‌اندام را برایتان به‌ارمغان می‌آورد، که می‌تواند با سرعت بخشیدن به‌جریان گردش خون باعث شفافیت و شادابی بیشتر پوست صورت شما در این دوران بشود. توصیه می‌کنیم طبق برنامه‌ای منظم در طول هفته ورزش کنید و تحرک داشته باشید.

سویا را در برنامه غذایی خود بگنجانید

همان‌طور که می‌دانید، سویا یکی از غنی‌ترین منابع گیاهی پروتئین به‌شمار می‌آید. به‌غیر از آن این ماده غذایی مقوی سرشار از ایزوفلاوون Isoflavones» » بوده که می‌تواند در بدن به‌شکل هورمون استروژن عمل کند. پیش‌تر هم اشاره کردیم که در دوران میانسالی و یائسگی، میزان ترشح هورمون‌های بدن کاهش پیدا می‌کند و یکی از علل اصلی مشکلات پوستی در این دوران همین به‌هم ریختگی سطح هورمون‌ها است.

این در حالی است که ایزوفلاوون موجود در سویا قادر است تغییرات پوستی ناشی از افزایش سن و نوسانات هورمونی را کنترل کرده و از بروز علائم پوستی یائسگی به‌حد ملموسی جلوگیری کند.

غذاهای حاوی آنتی اکسیدان را مصرف کنید

فرایند کلاژن‌سازی برای شادابی و سفت ماندن پوست بسیار مهم است؛ به‌طوری که با توقف یا کاهش این فرایند پوست حالت ارتجاعی خود را از دست داده و اصطلاحا دچار افتادگی می‌شود.

با کاهش سطح هورمون استروژن در بدن تولید کلاژن هم کاهش پیدا می‌کند و پوست با دچار شدن به‌مشکلاتی چون افتادگی، چین‌وچروک و بثورات پوستی شادابی و شفافیت گذشته خود را از دست می‌دهد. در این دوران مصرف غذاهای حاوی آنتی‌اکسیدان مانند میوه‌ها و سبزیجات باعث تقویت پوستتان خواهد شد.

خواب کافی داشته باشید

خواب کافی، مناسب و صحیح در تنظیم عملکرد هورمون‌های بدن نقش اساسی دارد. در طول خواب هورمون‌ها بر اساس یک برنامه مشخص و معین فعالیت می‌کنند و اگر شما ساعت خواب منظم و تعریف‌شده‌ای نداشته باشید، در فعالیت این هورمون‌ها اخلال ایجاد شده و فرایند احیا پوستتان در طول شب با مشکل مواجه می‌شود.

در مقابل خواب کافی و مناسب شادابی و شفافیت پوست را به‌همراه دارد. توصیه می‌کنیم در طول شب حتما بین ۷ تا ۹ ساعت بخوابید تا تمام ارگان‌های بدنتان آماده فعالیت برای روز بعد شوند.

در مقابل خواب کافی و مناسب شادابی و شفافیت پوست را به‌همراه دارد.

بیشتر بخوانید: علائم پوستی تیروئید؛ 

خود را در شرایط استرس‌زا قرار ندهید

استرس، اضطراب و فشار روانی حساسیت پوست را افزایش داده و موجب خشکی بیشتر آن می‌شود. همچنین استرس یکی از علل اصلی بیماری پوستی پسوریازیس است.

به‌روح و روان خود هم به‌اندازه جسمتان احترام بگذارید و تا حد امکان خود را در شرایط استرس‌زا قرار ندهید. همچنین می‌توانید با تمرینات ذهنی تمدد اعصاب، یوگا، مدیتیشن و فعالیت ورزشی روزانه با استرس خود مقابله کنید.

در این مطلب به‌طور کامل با علائم پوستی یائسگی، علل و راه‌های مقابله با آن آشنا شدید. گریز از دوران یائسگی امکان‌پذیر نیست، اما شما می‌توانید با رعایت مراقبت‌های ویژه، گذراندن این دوران را برای خود آسان‌تر کنید.

منبع ++++

در دوران یائسگی چه مشکلاتی برای پوست به‌وجود می‌آید؟

دوران یائسگی با برخی علائم پوستی بعضا آزاردهنده همراه است. هر چند هنوز به‌طور قطع ارتباط مستقیم برخی از این علائم با یائسگی ثابت نشده است، اما رایج بودن شیوع و بروز این علائم در بسیاری از بانوانی که پا در دوره یائسگی می‌گذارند، می‌تواند علتی محکم برای ارتباط این دو با یکدیگر باشد.

آیا کاهش سطح هورمون استروژن باعث ریزش یا رویش مو میشود؟

کاهش سطح هورمون استروژن در بدن علاوه بر نازک شدن و افزایش حساسیت پوست، تغییراتی در میزان ریزش یا رویش مو را نیز به‌همراه دارد. بسیاری از بانوان در این دوران متوجه رویش و رشد موهای زائد در صورت، خصوصا در نواحی اطراف چانه، پشت لب و امتداد خط فک می‌شوند.

خواب کافی بر بدن چه تاثیری دارد؟

خواب کافی، مناسب و صحیح در تنظیم عملکرد هورمون‌های بدن نقش اساسی دارد. در طول خواب هورمون‌ها بر اساس یک برنامه مشخص و معین فعالیت می‌کنند و اگر شما ساعت خواب منظم و تعریف‌شده‌ای نداشته باشید، در فعالیت این هورمون‌ها اخلال ایجاد شده و فرایند احیا پوستتان در طول شب با مشکل مواجه می‌شود.

۱۲ دی ۱۴۰۱ ۰ دیدگاه
اشتراک گذاری

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی