سوختگی پوست با سیر
۲۵ شهریور ۱۴۰۲ ۰ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

سوختگی پوست با سیر؛ دلایل، علائم، پیشگیری و درمان سریع!

به این مطلب امتیاز دهید

بله! سیر خام در صورت تماس با پوست شما می‌تواند آن را بسوزاند. در واقع تماس سیر با پوست می‌تواند باعث تحریک و قرمزی پوست مشابه سوختگی خفیف شود. آب سیر اسیدی است که در تماس با پوست می‌تواند باعث واکنش نامطلوب و قرمزی و تورم شود. همچنین اگر سیر خام با پوست شما تماس پیدا کند، ممکن است احساس سوزش، خارش و گر گرفتن داشته باشید. در نتیجه، بهتر است هنگام دست زدن به سیر خام احتیاط کنید و دستکش بپوشید و پس از دست زدن به آن، دستان خود را کاملا بشویید. علاوه‌براین، بعد از دست زدن به سیر باید از دست زدن به صورت، چشم‌ها و دهان خود اجتناب کنید. حال در این مطلب قصد داریم تا هر آنچه که درباره سوختگی پوست با سیر و روش‌های درمان آن می‌دانیم را با شما به اشتراک بگذاریم! پس با ما همراه باشید!

سوختگی با سیر

سوختگی پوست با سیر یکی از شایع‌ترین سوختگی‌هایی است که افراد در آشپزخانه از آن رنج می‌برند. در واقع، بسیاری از مردم فکر می‌کنند که سوختگی سیر بی ضرر است، اما این حرف درست نیست. در بسیاری از مواقع زمانی که با سیر پوست کنده تماس فیزیکی پیدا می‌کنید، می‌توانید احساس کنید که پوست شما می‌سوزد و حتی می‌توانید احساس کنید که دچار گر گرفتگی بدن و حساسیت شده‌اید، مانند زمانی که با فلفل تند تماس پیدا کرده‌اید. در واقع، به این پدیده سیر سوزی می‌گویند، که می‌تواند به پوست شما در تماس طولانی مدت آسیب بزند.

علاوه‌براین، بعد از دست زدن به سیر باید از دست زدن به صورت، چشم‌ها و دهان خود اجتناب کنید.
به پوستت جون تازه بده

درون سیر چه موادی دارد که باعث سوختگی و ایجاد حساسیت می‌شود؟

همانطور که گفتیم، سوختگی پوست با سیر به شرایطی اطلاق می‌شود که در آن پوست یا غشاهای مخاطی به دلیل تماس با سیر یا ترکیبات فعال آن تحریک شده و یا حتی آسیب می‌بینند. این موضوع بیشتر به این دلیل اتفاق می‌افتد که سیر حاوی ترکیب شیمیایی فعالی به نام آلیسین (با فرمول شیمیایی C6H10OS2)  است که بو و طعم قوی سیر را فراهم می‌کند. آلیسین در تماس مستقیم با پوست یا غشاهای مخاطی مانند دهان، گلو یا چشم می‌تواند باعث احساس سوزش یا تحریک پوست شود.

همچنین، روغن‌های موجود در سیر دارای غلظت بالایی از گوگرد هستند که به سیر اجازه می‌دهد تا با باکتری ها، ویروس‌ها و میکروب‌ها مبارزه کند. با این حال، این محتوای گوگرد همچنین می‌تواند سیر و روغن‌های آن را برای پوست شما بسیار تحریک کننده سازد.

وقتی سیر له می‌شود، روغن‌های آن ساطع شده و در هوا تبخیر می‌شوند. اگر این روغن‌ها از طریق دهان وارد بدن شوند، می‌توانند به غشاهای مخاطی آسیب برسانند و باعث تحریک گلو و معده شوند. بلعیدن روغن یا بخار سیر می‌تواند باعث ایجاد احساس سوختگی دردناک در دهان، لب‌ها و گلو نیز شود.

برای جلوگیری از سوختگی پوست با سیر بهتر است ابتدا سیر را له کنید. سپس، می‌توانید اجازه دهید سیر به مدت 15 دقیقه در همان حالت بماند تا روغن سیر در هوا تبخیر شود. خوردن یا نوشیدن سیر له شده بعد از این مدت حاوی هیچ روغنی که بتواند برای سلامتی شما مضر باشد نخواهد بود.

سیر با باکتری‌ها مبارزه کرده و در برابر عفونت مقاومت می‌کند، و بنابراین دارای مزایای زیبایی و درمان آکنه است. با این حال، اگر ندانید که چگونه از سیر به درستی استفاده کنید، ممکن است دچار سوختگی پوست با سیر و آسیب‌های پوستی دیگر شوید.

سوختگی پوست با سیر یک نوع سوختگی شیمیایی است. یکی از دلایل اصلی این نوع سوختگی پوست، ماده شیمیایی دی آلیل دی سولفید (با فرمول شیمیایی C6H10S2) است که در سیر وجود دارد. این ترکیب شیمیایی باعث ایجاد حساسیت بسیار قوی، به خصوص در پوست‌های بسیار حساس می‌شود.

اگر این ترکیب شیمیایی با هر گونه زخم یا خراش باز تماس داشته باشد باعث می‌شود پوست شما بسیار حساس‌تر از قبل شده و منجر به درماتیت تماسی آلرژیک بیشتری شود. این پدیده باعث می‌شود که پوست خود به خود دچار درد و گرما شود و فرد را بسیار آزار دهد. اگر شما نتوانید سوختگی پوست با سیر را مدیریت کنید، ممکن است منجر به عفونت‌های پوستی جدی‌تری هم شود.

بیشتر بخوانید: آفتاب سوختگی در کودکان؛ علائم، دلایل و راه‌های درمان

سوختگی پوست با سیر یک نوع سوختگی شیمیایی است.

درمان سوختگی دست با سیر

اگر دچار سوختگی پوست با سیر شدید، در ادامه چند درمان خانگی که می‌توانید امتحان کنید را بیان خواهیم کرد:

مرحله 1: خنک کردن زخم سوختگی

برای درمان و مراقبت از آسیب سوختگی، اولین تکنیک این است که باید قسمت سوخته‌ی پوست را تسکین دهید تا درد سرکوب شده و بنابراین از گسترش بیشتر سوختگی جلوگیری کنید. برای این کار از آب خنک در حدود 20 تا 30 درجه برای شستشوی محل سوختگی به‌صورت مداوم با وقفه‌های کوتاه استفاده کنید و یا از حوله‌ای که با آب بسیار خنک خیس شده است برای استفاده بر روی پوست استفاده کنید.

هنگامی که پوست شما می‌سوزد متراکم‌تر می‌شود، اما در عین حال نازک‌تر هم خواهد شد، بنابراین، روند تسکین پوست با آب خنک را باید به‌طور مکرر ادامه دهید و بعد از هر چند دقیقه، به مدت 1 تا 2 دقیقه این روند را قطع کنید و به پوست تحریک شده‌ خود، فضای استراحت دهید. علاوه‌براین، نباید از آب بسیار سرد یا یخ سرد برای خنک کردن پوست سوخته استفاده کنید، زیرا ممکن است باعث “سوختگی سرد پوست” شود و شرایط را بدتر کند.

مرحله 2: زخم سوخته را با آب نمک طبی تمیز کنید

بعد از اینکه آسیب سوختگی شما احساس راحتی کرد، می‌توانید آن را با آب نمک طبی تمیز کنید تا از عفونت‌های باکتریایی روی پوست جلوگیری کرده وروند درمان را تسریع کنید.

مرحله 3: زخم سوختگی پوست با سیر را با گیاهان طبیعی در خانه درمان کنید

پس از انجام دو روش اول درمان، اکنون وقت آن رسیده که از پماد سوختگی استفاده کنید و آن را روی سطوح سوخته‌ی پوست بمالید. اگر پماد سوختگی ندارید، می‌توانید از داروهای طبیعی زیر استفاده کنید:

  • سوختگی پوست با سیر را با گیاه Kalanchoe Pinnata درمان کنید: باید 2 تا 3 برگ تازه را بردارید و آن‌ها را با آب تمیز کنید و سپس با هم بکوبید. مواد مخلوط شده را روی پوست سوخته بمالید و بگذارید 30 دقیقه در آنجا بمانند. این درمان را تا بهبود کامل سوختگی تکرار کنید.
  • اسفاده از گیاه Zingiberaceae: باید این گیاه را پوست کنده و با آب تمیز کنید و سپس آن را کاملا له کنید. مخلوط حاصل را روی پوست سوخته بمالید. این روش به‌طور موثر سوختگی را بدون برجای گذاشتن جای زخم پس از بهبود درمان می‌کند. شما باید به‌طور مکرر از این روش استفاده کنید تا زخم سوختگی کاملا بهبود یابد.
  • درمان با گیاه آلوئه ورا: ژل آلوئه ورا به‌طور موثر در درمان جراحات سوختگی کمک می‌کند. با این حال، هنگام جمع‌آوری ژل آلوئه ورا باید آن را پاک کنید وگرنه باعث خارش پوستتان می‌شود. بعد از استخراج و تمیز کردن این ژل، آن را حدود 10 تا 15 دقیقه روی صورت خود بمالید و هر روز تا بهبود کامل سوختگی از آن استفاده کنید.
می‌توانید آن را با آب نمک طبی تمیز کنید تا از عفونت‌های باکتریایی روی پوست جلوگیری کرده وروند درمان را تسریع کنید.

در ادامه‌ی درمان سوختگی پوست با سیر پس از طی کردن سه قدم بالا، بهتر است برای تسریع روند درمان پوست خود نکته‌های زیر را هم رعایت کنید:

از یک پانسمان نچسب استفاده کنید

محل سوختگی را با یک پانسمان استریل و نچسب بپوشانید تا از تحریک بیشتر پوستتان محافظت کنید و محل زخم را تمیز نگه دارید. از استفاده مستقیم باندهای چسبنده روی محل سوختگی خودداری کنید، زیرا می‌توانند به پوست شما بچسبند و در هنگام برداشتن باعث ناراحتی بیشتر شوند.

مسکن‌های بدون نسخه مصرف کنید

اگر درد دارید، می‌توانید از مسکن‌های بدون نسخه مانند ایبوپروفن یا استامینوفن استفاده کنید. دستورالعمل‌های روی بسته‌بندی را دنبال کنید و در صورت نیاز با یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی مشورت کنید.

از ترکاندن تاول خودداری کنید

اگر در اثر سوختگی پوست با سیر تاول ایجاد شد، آن‌ها را نترکانید. خارج شدن آب تاول‌ها می‌تواند خطر عفونت را افزایش دهد. در عوض، به آن‌ها اجازه دهید تا به‌طور طبیعی بهبود یابند. اگر آب تاول خود به خود بیرون آمد، آن را به آرامی تمیز کنید و از پماد آنتی بیوتیک استفاده نمایید.

علائم عفونت را کنترل کنید

در صورت بروز هر گونه علائم عفونت، مانند افزایش درد، قرمزی، تورم، چرک یا تب، مراقب باشید. اگر متوجه هر یک از این علائم شدید، فورا به پزشک مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید: درمان سوختن مو؛ ترمیم موی آسیب دیده با رنگ و دکلره را بیاموزید!

در صورت بروز هر گونه علائم عفونت، مانند افزایش درد، قرمزی، تورم، چرک یا تب، مراقب باشید.

سوختگی با سیر باعث چه درجه‌ای از سوختگی می‌شود؟

در حالی که بیشتر علائم طبیعی سوختگی پوست با سیر فقط می‌توانند قرمزی و التهاب پوست باشند، اما سیر واکنش‌های مختلف دیگری هم می‌تواند روی بدن شما داشته باشد:

  • کهیر، خارش یا قرمزی پوست به صورت گسترده
  • گر گرفتگی یا سوزن سوزن شدن دهان
  • التهاب اطراف دهان، زبان، صورت یا گلو
  • حساسیت شدید
  • افزایش ضربان قلب
  • درد معده

مثل سایر حساسیت‌ها، عوارض جانبی حساسیت سیر می‌تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. آن‌ها معمولاً از چند لحظه تا دو یا سه ساعت پس از استفاده از سیر ظاهر می‌شوند. با این حال سوختگی پوست با سیر عموما در رده سوختگی‌های جزئی (درجه یک) طبقه بندی می‌شود.

در واقع سیر خودبه‌خود نمی‌تواند باعث سوختگی درجه دو شود. اما به دلیل ماهیت اسیدی و بسیار غلیظ آن، می‌تواند باعث تحریک و التهاب شدید پوست شود. یعنی به‌طور خلاصه، احساس سوزش سیر تازه روی پوست شما می‌تواند نشانه‌ای از تحریک درجه یک پوستی و درماتیت تماسی باشد.

اما قرار گرفتن طولانی مدت در معرض سیر، یا مقادیر غلیظ سیر، می‌تواند باعث سوختگی شدیدتر پوست شود. واکنش مواد فعال موجود در سیر با پوست می‌تواند باعث واکنشی به نام فیتوفوتودرماتیت شود، که فقط یک کلمه فانتزی برای سوختگی شیمیایی است که از سیر و سایر مرکبات و همچنین از برخی گیاهان و قارچ‌های خاص دریافت می‌کنید.

این وضعیت ممکن است به سوختگی شیمیایی درجه دو تبدیل شود، بنابراین اگر متوجه شدید که سوختگی شیمیایی ناشی از قرار گرفتن در معرض سیر دارید، می‌توان آن را به‌عنوان سوختگی درجه دو طبقه بندی کرد.

در انتها به یاد داشته باشید که اگر سوختگی پوست با سیر در بدن شما شدید است، یا ناحیه وسیعی از بدنتان را می‌پوشاند، و یا در عرض چند روز بهبود نمی‌یابد، برای ارزیابی و درمان بیشتر به یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی رجوع کنید.

سوالات متداول

درون سیر چه موادی دارد که با عث سوختگی و ایجاد حساسیت می‌شود؟

سیر حاوی ترکیب شیمیایی فعالی به نام آلیسین (با فرمول شیمیایی C6H10OS2)  است که بو و طعم قوی سیر را فراهم می‌کند. همچنین، روغن‌های موجود در سیر دارای غلظت بالایی از گوگرد هستند که به سیر اجازه می‌دهد تا با باکتری ها، ویروس‌ها و میکروب‌ها مبارزه کند. با این حال، این محتوای گوگرد همچنین می‌تواند سیر و روغن‌های آن را برای پوست شما بسیار تحریک کننده سازد.

درمان سوختگی دست با سیر چگونه انجام شود؟

1. خنک کردن زخم سوختگی 2. زخم سوخته را با آب نمک طبی تمیز کنید 3. زخم سوختگی پوست با سیر را با گیاهان طبیعی در خانه درمان کنید 4. از یک پانسمان نچسب استفاده کنید 5. مسکن‌های بدون نسخه مصرف کنید 6. از ترکاندن تاول خودداری کنید 7. علائم عفونت را کنترل کنید

منابع: + + + +

۲۵ شهریور ۱۴۰۲ ۰ دیدگاه
اشتراک گذاری

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی