ترمیم سوختن مو
۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ ۱۰ دیدگاه sahar.fard

درمان سوختن مو؛ ترمیم موی آسیب دیده با رنگ و دکلره را بیاموزید!

4/5 - (1 امتیاز)

شاید آزار‌ دهنده‌ترین اتفاق برای خانم‌‌ها وز شدن موهای عزیزشان باشد؛ اتفاقی كه هر از گاهی همه ما بعد از هر بار رنگ یا دكلره كردن موها درگیرش می‌شویم و به هر دری می‌زنیم تا موهایمان به روزهای اوج خود بازگردند. مطمئناً هر زنی تغییری که رنگ مو به چهره‌اش می‌دهد را دوست دارد اما در کنار آن آرزو دارد که موهایی ابریشمی و براق داشته باشد! خشکی و سوختگی موها یکی از شایع‌ترین مشکلاتی است که اغلب در اثر رنگ و دکلره کردن اتفاق می‌افتد. البته این بدان معنا نیست که راهی برای درمان سوختن مو با دکلره وجود ندارد بلکه با مراقبت‌های روزانه حتی می‌توانید یک آسیب جدی را برطرف و سبک موردعلاقه خود را حفظ کنید. اگر در حال حاضر از آسیب‌دیدگی موهای خود رنج می‌برید و به دنبال راه‌حلی برای درمان سوختگی مو بر اثر رنگ یا دکلره هستید تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

۷ روش مؤثر برای درمان سوختگی مو در اثر دکلره و رنگ

بسیاری از ما امروزه به دلیل پیروی از مد به دنبال زیبایی بخشیدن به موها با رنگ‌های مختلف هستیم یا با دکلره کردن می‌خواهیم دو سه درجه رنگ موی خود را روشن‌تر کنیم. غافل از اینکه پیروی از این مد می‌تواند بهای سنگینی داشته باشد و آن آسیب دیدن موهاست! بله رنگدانه­‌های موجود در دکلره یا رنگ مو می‌تواند رطوبت موها را از بین برده و باعث سوختگی، خشکی و زبری آن‌ها شود. موهای سوخته و خشک‌شده بیشتر مستعد موخوره و شکستگی هستند.

درمان سوختگی مو بر اثر رنگ
رنگدانه­‌های موجود در دکلره یا رنگ مو می‌تواند رطوبت موها را از بین برده و باعث سوختگی، خشکی و زبری آن‌ها شود.
شاید ساده‌ترین راه برای درمان سوختگی مو بر اثر رنگ این است که زود به زود موهایتان را رنگ نکنید!

امروزه بیشتر آسیب‌های مو درنتیجه استفاده بیش‌ازحد از رنگ موهای غیرطبیعی، محصولات سخت مراقبت از مو، قرار گرفتن در معرض حرارت و گرمای نور آفتاب یا ابزارهای حالت‌دهنده مو مانند سشوار، سخت ماساژ دادن موها هنگام شستشو، خشک‌کردن تهاجمی مو با حوله و گرفتن دوش آب گرم رخ می‌دهد.

اما چگونه می‌توان موهای آسیب‌دیده را درمان کرد؟ آیا راه‌حلی برای درمان سوختگی مو در اثر دکلره و رنگ وجود دارد؟ اگر می‌خواهید موهایی زیبا و براق داشته باشید می‌توانید از ۵ روش ذکرشده در لیست زیر برای درمان سوختگی مو بر اثر رنگ و دکلره استفاده کنید:

۱.از پیشروی آسیب‌دیدگی جلوگیری کنید:

مهم‌ترین مرحله در درمان سوختن مو با رنگ و دکلره این است که از آسیب بیشتر آن جلوگیری کنید. ساده‌ترین کار این است که از سشوار یا اتوی مو برای خشک‌کردن موها استفاده نکنید.

در مواقعی که واقعاً به استفاده از سشوار نیاز دارید آن را حداقل در فاصله 10 تا 12 سانتی‌متری مو نگه دارید. اگر موها در تماس مستقیم و نزدیک با سشوار قرار گیرند رطوبت خود را ازدست‌داده و بافتی شکننده و کدر به خود می‌گیرند. گاهی استفاده از اسپری دو فاز یا ماسک‌هایی که از مو در برابر حرارت محافظت می‌کنند نیز می‌تواند کمک‌کننده باشد.

درمان سوختن مو با رنگ و دکلره
ساده‌ترین کار این است که از سشوار یا اتوی مو برای خشک‌کردن موها استفاده نکنید.

۲. از نرم‌کننده‌ها غافل نشوید:

اگر قصد درمان سوختگی مو بر اثر رنگ یا دکلره را دارید باید مراقبت از موهایتان را جدی بگیرید. شامپوها و نرم‌کننده‌های ملایم دقیقاً همان چیزی هستند که برای بازگرداندن جلا و براقیت موهای خود به آن‌ها نیاز دارید.

آن‌ها موهای آسیب‌دیده را از درون بازسازی و ترمیم می‌کنند و سبب تقویت تارهای مو می‌شوند. برای ترمیم، محافظت و تقویت رشته‌های آسیب‌دیده می‌توانید از محصولاتی که سرشار از اسیدآمینه و روغن‌های طبیعی هستند استفاده کنید.

برای هر نوع مویی، شامپویی طراحی شده است تا بهترین و زیباترین حالت ممکن را به موها داده و در عین حال سلامت موها را حفظ کند. همان طور که برای موهای چرب، خشک و معمولی، شامپوهای مخصوص وجود دارند، برای موهای آسیب دیده هم شامپوهای خاص طراحی شده‌اند تا به ترمیم مو کمک کرده و زیبایی را به موها برگردانند.

بیشتر بخوانید: لوسیون مو چیست و چه کاربردی دارد؟

موهایتان را بیش‌ازحد نشویید
اگر قصد درمان سوختگی مو بر اثر رنگ یا دکلره را دارید باید مراقبت از موهایتان را جدی بگیرید.

۳.موهایتان را بیش‌ازحد نشویید:

شامپوهایی که حاوی مواد شیمیایی سخت هستند می‌توانند روغن‌های طبیعی پوست سر و موها را از بین ببرند و سبب خشکی و از بین رفتن درخشندگی مو شوند. به این دلیل متخصصان پیشنهاد می‌کنند که کمتر موهایتان را بشویید و از شامپوهای مخصوص موهای رنگ‌شده استفاده کنید. همچنین بهتر است شامپوهایی را انتخاب کنید که فاقد شوینده‌های خشن نظیر سولفات هستند.

نکتۀ دیگری که زمان شستن موها با شامپو باید رعایت کنید، عدم مالیدن شامپو به ساقه مو است. کافی است مقداری از شامپو به پوست سر بزنید و آرام ماساژ دهید تا کف به تارهای موها برسد. استفاده از شامپوی بیشتر برای تولید کف بیشتر منجر به خشکی موها می‌شود.

۴.خشک‌کردن موها با حوله را متوقف کنید!:

اگر موهایتان بر اثر رنگ و دکلره آسیب‌دیده بهتر است بعد از شستشو از خشک‌کردن آن با حوله خودداری کنید زیرا این کار می‌تواند آسیب بیشتری به کوتیکول­های مو وارد کند. کافی است آب موها را به‌آرامی با حوله بگیرید و اجازه دهید به‌طور طبیعی خشک شوند. اگر فرصت ندارید بهتر است از پارچه‌های 100 درصد نخ برای خشک‌کردن موهای خود استفاده کنید.

۵.استفاده از روغن‌های مغذی:

روغن نارگیل یکی از روغن‌های مغذی است که می‌تواند در درمان سوختگی بر اثر رنگ مؤثر باشد. این ماده می‌تواند به کوتیکول­های مو نفوذ کرده و سبب‌ترمیم موهای آسیب‌دیده شود. اگر به دنبال یک مرطوب‌کننده طبیعی برای بازگرداندن رطوبت ازدست‌رفته موها هستید می‌توانید از روغن زیتون کمک بگیرید.

روغن بادام نیز به آبرسانی مجدد تارهای خشک و کاهش وز شدن موها کمک می‌کند. روغن آرگان غنی‌شده با ویتامین A و E از دیگر روش‌هایی است که می‌تواند در درمان سوختگی مو در اثر دکلره مؤثر باشد چراکه باعث آبرسانی به موها شده و از شکستگی آن‌ها جلوگیری می‌کند.

۶.حمام كردن با آب داغ ممنوع! :

حمام كردن با آب داغ به ویژه زمانی كه موهای شما به دفعات رنگ یا دكلره شده‌اند رطوبت و چربی طبیعی آن را از بین می‌برد و در نتیجه بعد از هر بار حمام موهای شما سوخته و خشن به نظر خواهند رسید. پس به توصیه متخصصان بعد از شست‌وشو، موهای خود را با آب‌سرد آبكشی كنید چرا كه آب سرد به بسته شدن كوتیكول‌های مو و حفظ رطوبت آن كمك ویژه‌ای می‌كند؛ از طرفی به محض قرار گرفتن در معرض هوای گرم یا سرد خارج از حمام مو‌ها خشك شده و در نهایت وز و شكننده می‌شوند.

اسکین اسکرابر، درما اف
اسکین اسکرابر، جعبه ابزار پوست

۷. از روبالشی با روکش ساتن استفاده کنید:

با خوابیدن روی یک بالش با روکش ساتن، ماندگاری مدل موهای خود را بیش‌تر کنید. ماندگاری طولانی‌تر مدل مو یعنی هنگامی که صبح از خواب برمی‌خیزید مدل مو به‌هم‌خوردگی کمتری دارد، کمتر لازم است موهای خود را بشویید و در نتیجه، موهای شاداب‌تری خواهید داشت.

درمان سوختگی مو بر اثر رنگ با ماسک‌های خانگی!

در بسیاری از محصولات گران قیمت مراقبت از مو یا شامپوها از مواد شیمیایی سخت استفاده شده که سبب از بین رفتن روغن و درخشش طبیعی موها می‌شوند. ازاین‌رو پیشنهاد می‌کنیم از ماسک‌های خانگی و ارزان قیمت برای ترمیم موهای آسیب‌دیده خود کمک بگیرید:

استفاده از ماسک‌های خانگی در درمان سوختگی مو بر اثر رنگ
در بسیاری از محصولات گران قیمت مراقبت از مو یا شامپوها از مواد شیمیایی سخت استفاده شده که سبب از بین رفتن روغن و درخشش طبیعی موها می‌شوند.
  • ماسک آووکادو: برای تهیه این ماسک به یک آووکادو رسیده و یک عدد تخم‌مرغ نیاز دارید. این مواد را با هم مخلوط کنید و آن را به مدت 20 دقیقه روی موها بگذارید. آووکادو هر آنچه که برای سالم شدن موها به آن نیاز دارید ازجمله انواع ویتامین، مواد معدنی و اسیدهای چرب را در خود دارد.
  • ماسک موز: یک موز رسیده را با روغن زیتون مخلوط کنید و روی مو و پوست سر بمالید. موز حاوی کربوهیدرات، پتاسیم، ویتامین‌ها و روغن‌های طبیعی موردنیاز برای افزایش رطوبت مو است و می‌تواند در درمان سوختگی مو بر اثر رنگ و دکلره مؤثر باشد.
  • ماسک تخم‌مرغ: برای تهیه این ماسک کافی است یک عدد سفیده تخم‌مرغ و نصف لیموترش را با هم ترکیب کنید تا مخلوط صافی به دست آید. سپس آن را روی موهای خود بمالید و به مدت 30 دقیقه با کلاه بپوشانید. در آخر با یک شامپوی ملایم موهایتان را شستشو دهید. تخم‌مرغ مملو از پروتئین و انواع ویتامین D، E و A است ازاین‌رو همانند یک نرم‌کننده عمل کرده و می‌تواند درخشش ازدست‌رفته موها را به آن برگرداند. لیمو نیز ضد قارچ است و موها را از هرگونه آلودگی پاک می‌کند.
  • سرکه سیب و روغن زیتون: یك قاشق چای خوری سركه سیب را با دو قاشق غذا خوری روغن زیتون و سه عدد سفیده تخم مرغ مخلوط كنید و ماسك به دست آمده را به مدت سی دقیقه روی موها بگذارید. سر خود را با كلاه مخصوص رنگ بپوشانید تا تركیبات ماسك بهتر به خورد موهای‌تان برود.
  • ماسك كره: یكی از بهترین و ساده‌ترین راه‌حل‌های تقویت مو های وز شده آغشته كردن آن به كره است. كره كه از محصولات لبنی پرطرفدار است، خاصیت‌ فراوانی برای تغذیه موهای آسیب دیده شما دارد. پس بنا به حجم موهای‌تان مقداری كره را كه از قبل از یخچال خارج كرده‌اید به موها زده و با استفاده از كلاه مخصوص به مدت نیم ساعت بپوشانید و در آخر موها را با شامپو و آب ولرم شسته و آبكشی كنید.

بیشتر بخوانید: تاثیر روغن جوانه گندم بر مو

اگر موهای سوخته و آسیب دیده دارید این خوراکی‌ها را بخورید

هیچ فاكتوری بهتر از غذا نمی‌تواند حال موهای شما را خوب و سلامت آن را بازیابی كند؛ بنابراین بهتر است :

  • از سبزیجات سبزرنگ تازه به ویژه اسفناج و انواع جوانه‌ها مانند عدس، ماش گندم و جو در وعده‌های غذایی خود استفاده كنید؛ برای مثال خوردن سالاد با چاشنی روغن كنجد یا زیتون معجزه می‌كند.
  • كمبود آهن و پروتئین دلیل دیگری است كه موهای شما را در خطر آسیب دیدگی قرار می‌دهد؛ پس بهتر است مصرف حبوبات، گوشت قرمز، تخم مرغ و میوه‌های خشك در طول هفته را فراموش نكنید.
  • بعضی از افراد به دلیل شرایط جسمانی خود از نبود اسید فولیك كافی و ویتامین‌های مورد نیاز بدن رنج می‌برند . توصیه ما این است كه با مراجعه به یك متخصص تغذیه این كمبودها را شناسایی و برای رفع آنها از مكمل‌های لازم استفاده كنند. مصرف قرص‌های امگا 3 یكی از این راه‌حل‌هاست.
  • بیوتین یا ویتامین B7 ویتامین دیگری است كه وجود آن برای ترمیم بافت موهای سوخته و آسیب‌دیده بسیار ضروری است اما بهترین راهی كه می‌توانید با آن بدن خود را ویتامینه كنید مصرف روزانه چند عدد گردو، بادام و دیگر مغزهای آجیل به علاوه مصرف میوه‌هایی مانند موز و انبه است.
سریع‌ترین راه درمان موهای سوخته ناشی از حرارت (سوختگی موها)، کوتاه‌کردن آن‌هاست.

اما در مورد وعده‌های غذایی تاكید می‌كنیم كه غذاهای سرشار از حبوبات و سبزیجات مانند انواع ‌آش، حلیم خوراك عدس و لوبیا بهترین انتخابی است كه شما می‌توانید برای سالم‌سازی موهای خشك و وز شده‌تان داشته باشید. فراموش نكنید كه در این مدت باید قید خوردن فست فودهای پر ضرر را بزنید.

سریع‌ترین راه درمان موهای سوخته ناشی از حرارت (سوختگی موها)، کوتاه‌کردن آن‌هاست. اما شاید بخواهید قبل از هرگونه اقدام جدی، کمی به موهایتان زمان بدهید.

این امکان وجود دارد که با استفاده از روش‌های درمانی رطوبت‌رسان و اصلاح شیوه‌های معمول مراقبت از مو، بافت طبیعی و درخشش موهای شما بازگردد. صبر، کلید حل تمام مشکلات است.

درمجموع رنگ کردن موها می‌تواند بسیار جذاب و سرگرم‌کننده باشد با این‌حال نمی‌توان عوارضی که برجای می‌گذارد را نادیده گرفت. شاید ساده‌ترین راه برای درمان سوختگی مو براثر رنگ و دکلره استفاده از نر­م­ کننده‌­ها و محصولات مراقبتی ملایم، روغن­های مغذی و ماسک‌های خانگی باشد. آیا تابه‌حال موهایتان براثر رنگ یا دکلره سوخته است؟ برای درمان از چه روشی استفاده کرده‌اید؟ خوشحال می‌شویم تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

برخی از نشانه‌های موهای آسیب‌دیده چیست؟

1. نوک موها دوشاخه شده یا به‌راحتی می‌شکند 2. گره‌های سفیدرنگ در انتهای ساقه مو به وجود می‌آید 3. موها بیش از حد خشک می‌شوند 4. بافت مو خشن یا رشته‌ای می‌شود 5. حالت‌دادن یا برس‌کشیدن موها به سختی انجام می‌شود 6. موها به راحتی در هم پیچیده و گره می‌خورند

آیا سرکه سیب برای تقویت مو مناسب است؟

همه ما می‌دانیم كه روغن زیتون و سركه سیب هر كدام چه خواص بسیار مفیدی در ترميم و رشد ساختمان مو دارند؛ بدین ترتیب براي استفاده از این ماسك معطل نكنید. یك قاشق چای خوری سركه سیب را با دو قاشق غذا خوری روغن زیتون و سه عدد سفیده تخم مرغ مخلوط كنید و ماسك به دست آمده را به مدت سی دقیقه روی موها بگذارید.

آیا حمام کردن با آب داغ به موها آسیب میرساند؟

حمام كردن با آب داغ به ویژه زمانی كه موهای شما به دفعات رنگ یا دكلره شده‌اند رطوبت و چربی طبیعی آن را از بین می‌برد و در نتیجه بعد از هر بار حمام موهای شما سوخته و خشن به نظر خواهند رسید. پس به توصیه متخصصان بعد از شست‌وشو، موهای خود را با آب‌سرد آبكشی كنید چرا كه آب سرد به بسته شدن كوتیكول‌های مو و حفظ رطوبت آن كمك ویژه‌ای می‌كند؛

۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ ۱۰ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.

10 دیدگاه برای درمان سوختن مو؛ ترمیم موی آسیب دیده با رنگ و دکلره را بیاموزید!

متاسفانه ماسکی که در آن سرکه سیب است بسیار می تونه خطرناک باشه، چون سرری سر رو بلا می بره، من خودم استفاده کردم البته شاید کمی حجم سرکه زیاد بود و یا دو ساعتی بیش از آنچه نوشتید روی سرم ماند، اما به هر ترتیب بسیار سر پر حرارت بنده را سرد کرد به گونه ای که حالم را بد کرد و بعد از ان هم موهایم آن زیبایی که داشتند را نداشت

فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی