هرآنچه که باید در مورد کرم موبر و سوختگی پوست در اثر آن را بدانید
۲۸ شهریور ۱۴۰۲ ۰ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

کرم موبر و سوختگی پوست در اثر آن

4.5/5 - (2 امتیاز)

ممکن است قبل از اینکه چیزی را بر روی پوست خود مورداستفاده قرار دهید، بخواهید بدانید که چه چیزی در آن وجود دارد و چه کاری انجام می‌دهد. احتمالا از قبل مطلع هستید که انواع کرم های موبر اکثر به شکل یک ماده نسبتاً غلیظ هستند که باید بر روی پوست خود پخش کنید و احتمالا می دانید که بعد از زدن کرم موبر بر روی پوست باید چند دقیقه به آن فرصت دهید تا تار موها ضعیف شوند و بعد از گذشت چند دقیقه می‌توانید کرم را بدون احساس هیچ‌گونه دردی پاک کنید و مشاهده کنید که پوست شما نرم‌تر شده است و موهای زائد از بین رفته‌اند. ماده اصلی فعال در کرم‌های موبر اسید تیوگلیکولیک است. این مطلب را به بررسی انواع کرم موبر و سوختگی پوست در اثر آن ها اختصاص داده ایم در ادامه با کیوت مگ همراه باشید.

کرم موبر و ماده اصلی تشکیل‌دهنده آن چیست؟

این اسید به شکل نمک‌های مختلف مانند تیوگلیکولیک پتاسیم و کلسیم و همچنین به‌عنوان اسید تیوگلیکولیک خالص اضافه می‌شود. این اسیدها و سایر مواد موجود، کراتین پروتئینی که به‌طور طبیعی در مو وجود دارد را تجزیه می‌کنند تا موها را از بین ببرند. کرم‌های موبر رایحه‌های متفاوتی دارند که می‌توان گفت همین نکته در انتخاب افراد بین کرم و پودر موبر کمک زیادی می‌کند. پودرهای موبر حاوی آهک، گوگرد و زرنیخ هستند که معمولاً بوی خوشی ندارند و خیلی از افراد، امروزه به‌همین دلیل از آن‌ها استفاده نمی‌کنند.

به پوستت جون تازه بده

نکات مهم استفاده از کرم موبر در نواحی حساس بدن مانند صورت

استفاده از کرم‌های موبر بسیار ساده است. کرم را می‌مالید، چند دقیقه صبر می‌کنید، و سپس موها را پاک می‌کنید. شاید این دستورالعمل ساده شما را هم وسوسه کند تا از این روش برای ازبین‌بردن موهای زائد تمام نواحی بدن خود استفاده کنید اما این نکته را از یاد نبرید که کرم‌های موبر برای ازبین‌بردن موهای زائد پاها و دست‌ها ساخته شده‌اند.

مواد شیمیایی موجود در کرم‌های موبر ممکن است، برای نواحی نازک‌تر و حساس مانند پوست صورت به‌خصوص اطراف ابرو مناسب نباشند و استفاده از آن ها در هر یک از این نقاط بدن می‌تواند منجر به سوختگی شود، بنابراین؛ قبل از استفاده از کرم‌های موبر حتماً دستورالعمل‌ها را بادقت بخوانید و مطمئن شوید که از کرم متناسب با هر قسمت از بدن خود استفاده می‌کنید.

بعد از گذشت چند دقیقه می‌توانید کرم را بدون احساس هیچ‌گونه دردی پاک کنید و مشاهده کنید که پوست شما نرم‌تر شده است و موهای زائد از بین رفته‌اند.

این را به یاد داشته باشید که کرم‌های موبر به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که کار خود را در یک مدت‌زمان مشخصی انجام می‌دهند و باقی‌ماندن آن‌ها برای مدت‌زمان طولانی‌تری بر روی پوست می‌تواند آن را بسوزاند‌ اگر متوجه شدید که در مدت‌زمان توصیه‌شده موهای زائد شما از بین نمی‌رود، محتاط باشید و بعد از ‌زمان مشخص‌شده کرم را از روی پوست خود بشویید و سپس در فاصله کوتاه‌تری دوباره از کرم استفاده کنید تا تمام موهای زائد شما از بین برود.

بیشتر بخوانید: سوختگی پوست با جوشکاری؛ دلایل، علائم، پیشگیری و درمان سریع

آیا کرم‌های موبر می‌توانند پوست شما را بسوزاند؟

بله، کرم‌های موبر می‌توانند پوست شما را بسوزانند. اگر پوست حساسی داشته باشید و یا کرم را بر روی پوست خود در مدت‌زمان طولانی‌تری از زمان تعیین‌شده نگه دارید، ممکن است که دچار سوختگی پوست در اثر کرم موبر شوید. مواد شیمیایی موجود در آن‌ها مانند هیدروکسیدپتاسیم و هیدروکسیدکلسیم باعث تورم در ساقه موها می‌شود تا وارد آن‌ها شوند و موها را از بین ببرند و ممکن است که این مواد فعال، پوست را تحریک کنند و یا آن را بسوزانند.

قبل از استفاده از کرم‌های موبر حتماً دستورالعمل‌ها را بادقت بخوانید و مطمئن شوید که از کرم متناسب با هر قسمت از بدن خود استفاده می‌کنید.

نحوه پیشگیری از سوختگی پوست در اثر کرم موبر و استفاده ایمن از آن

می‌توانید قبل از استفاده از کرم‌های موبر یک پچ تست انجام دهید. این مسئله بسیار مهم است که قبل از مصرف هرگونه از این کرم‌ها مطمئن شوید که پوست بدن شما واکنش بدی به آن‌ها نشان نمی‌دهد. می‌توانید قبل از استفاده از این نوع کرم‌ها بر روی تمام پوست بدن، مقداری از آن را بر روی قسمت بسیار کوچکی از پوست خود امتحان کنید و چنانچه در هنگام تست کرم، سوزشی در پوست خود احساس کردید، بلافاصله آن را با آب خنک بشویید.

بیشتر بخوانید: سوختگی پوست صورت؛ دلایل، علائم، پیشگیری و درمان سریع!

انتخاب کرم موبر متناسب با پوست

تصمیم‌گیری درباره انتخاب نوع کرم موبر به عوامل متعددی بستگی دارد که جنسیت شما کم‌اهمیت‌ترین مسئله است، مطمئنا مردان موهای زبرتری نسبت به خانم‌ها دارند و این در تصمیم‌گیری آن‌ها در خرید نوع کرم موبرشان می‌تواند تأثیر بگذارد، اما چندین مسئله دیگر را باید درنظر گرفت.

مهم‌ترین آن‌ها حساسیت‌ها و آلرژی‌های پوستی شما است. اگر پوست شما مستعد جوش است و یا به سایر کرم‌ها و محصولات پوستی تاکنون واکنش نشان داده است، قبل از خرید کرم موبر حتماً با یک پزشک مشورت کنید تا نوع خاصی از کرم که برای پوست‌های حساس فرموله شده است را برایتان تجویز کند. عامل بعدی ناحیه‌ای است که می‌خواهید که موهای زائد آن قسمت را از بین ببرید. بهتر است که کرم موبر مخصوص قسمت‌های حساس بدن را تهیه کنید تا دچار سوختگی در آن نواحی نشوید.

اگر پوست حساسی داشته باشید و یا کرم را بر روی پوست خود در مدت‌زمان طولانی‌تری از زمان تعیین‌شده نگه دارید، ممکن است که دچار سوختگی پوست در اثر کرم موبر شوید.

نشانه‌های سوختگی پوست در اثر کرم موبر

اگر این علائم را بر روی پوست دیدید احتمالا دچارسوختگی پوست در اثر کرم موبر شده‌اید.

  • کهیر
  • سرخی
  • خارش
  • تورم
  • احساس سوزش
  • برجستگی‌های قرمز کوچک

نحوه درمان سوختگی ناشی از کرم‌ موبر

اگر سوختگی با کرم‌ موبر را تابه‌حال تجربه کرده باشید می‌دانید که چقدر این موضوع می‌تواند برای شما دردناک و عذاب‌آور باشد. در ادامه اقداماتی که می‌توانید برای درمان سوختگی و یا کاهش دردهای پس از سوختگی انجام دهید را آورده‌ایم:

درمان‌های خانگی

  • با آب سرد، مواد شیمیایی را از روی پوست خود بشویید و قبل از شروع درمان مطمئن شوید که همه مواد را به‌طور کامل از روی پوست خود شسته‌اید.
  • استفاده از کرم هیدروکورتیزون و یا یک استروئید موضعی، می‌تواند به توقف برخی از التهابات کمک کند.
  • محل سوختگی را با نئوسپورین بپوشانید و سپس آن را بانداژ کنید و یا با گاز بپیچید.
  • اگر سوزش شدید سوختگی همچنان ادامه دارد، می‌توانید از کمپرس سرد برای تسکین آن استفاده کنید.
  • برای کاهش درد و التهاب از داروهای مسکن بدون نسخه مانند ایبوپروفن استفاده کنید.
  • محل سوختگی را با وازلین مرطوب کنید.
  • به استفاده از کرم‌های مرطوب‌کننده و وازلین روی ناحیه ادامه دهید تا محل سوختگی مرطوب بماند زیرا سوختگی‌های شیمیایی از این طریق سریع‌تر و بهتر التیام می‌یابند.
  • برای کنترل درد در صورت لزوم در طول روز حمام آب ولرم بگیرید.
  • تا زمان بهبود سوختگی از لباس‌های گشاد استفاده کنید.
  • می‌توانید چای کیسه‌ای را خیس کنید و برای کنترل درد روی ناحیه آسیب‌دیده بمالید‌. چای سیاه یا سبز گزینه‌های خوبی برای این کار هستند.

بیشتر بخوانید: سوختگی پوست با لیزر؛ دلایل علائم، پیشگیری و درمان سریع

 آیا باید در هنگام سوختگی ناشی از کرم‌ موبر به پزشک مراجعه کرد؟

بیشتر سوختگی‌های شیمیایی از نوع سوختگی‌های درجه یک هستند و معمولاً می‌توان آن‌ها را در خانه و با رعایت نکات توصیه‌شده، درمان کرد اما اگر سوختگی شما با تاول‌های بزرگ همراه است و سوزش شما همچنان پس از انجام توصیه‌های درمان اولیه همچنان ادامه دارد و پس از گذشت چند روز هیچ‌گونه بهبودی را در سوختگی خود احساس نمی‌کنید، بهتر است که در اسرع وقت به یک پزشک متخصص مراجعه کنید.

سخن پایانی

در این مقاله به سوختگی دراثر کرم موبر پرداختیم و همچنین ساختار شیمیایی این کرم‌ها را مورد بررسی قرار دادیم و متوجه شدیم که هرگونه اقدام ناآگاهانه در طول مصرف این کرم‌ها ممکن است باعث سوختگی در پوست شما شود، بنابراین بهتر است که قبل از خرید نوع خاصی از کرم‌های موبر با یک پزشک متخصص درباره نوع آن مشورت کنید. البته این نکته را هم نباید فراموش کنید که قبل از استفاده از آن‌ها بر روی تمام پوست خود، باید مقداری از آن را بر روی قسمتی از بدن خود استفاده کنید و یا یک تست پچ انجام دهید. اگر به هردلیلی پس از مصرف، علائم سوختگی در پوست شما ظاهر شد از اقدامات درمانی اولیه که در مقاله توضیح دادیم استفاده و درصورت بهبود نیافتن حتماً به یک پزشک متخصص مراجعه کنید.

این را هم باید بدانید که کرم‌های موبر در کنار بعضی از واکنش‌های دردناک احتمالی خود، همچنین دارای فوایدی هستند که می‌توان به ازبین‌بردن موهای زائد، روش استفاده بسیار آسان آن، قیمت پایین این کرم‌ها نسبت به سایر روش‌ها و همچنین لایه‌برداری سلول‌های مرده‌ای که بر روی پوست بدن تجمع کرده‌اند، اشاره کرد؛ بنابراین اگر از این کرم‌ها به روشی صحیح استفاده و نکاتی که گفته شد را رعایت کنید از سوختگی پوست در اثر کرم موبر جلوگیری خواهید کرد و در نتیجه از فواید این محصول بهره خواهید برد.

سوالات متداول

آیا کرم‌های موبر می‌توانند پوست شما را بسوزاند؟

بله، کرم‌های موبر می‌توانند پوست شما را بسوزانند. اگر پوست حساسی داشته باشید و یا کرم را بر روی پوست خود در مدت‌زمان طولانی‌تری از زمان تعیین‌شده نگه دارید، ممکن است که دچار سوختگی پوست در اثر کرم موبر شوید.

درمان سوختگی ناشی از کرم‌ موبر چگونه انجام شود؟

1. با آب سردبشویید 2. استفاده از کرم هیدروکورتیزون و یا یک استروئید موضعی 3. محل سوختگی را با نئوسپورین بپوشانید و سپس آن را بانداژ کنید 4. از کمپرس سرد برای تسکین آن استفاده کنید 5. از داروهای مسکن مانند ایبوپروفن استفاده کنید. 6. محل سوختگی را با وازلین مرطوب کنید 7. برای کنترل درد در صورت لزوم در طول روز حمام آب ولرم بگیرید 8. تا زمان بهبود سوختگی از لباس‌های گشاد استفاده کنید 9. می‌توانید چای کیسه‌ای را خیس کنید و برای کنترل درد روی ناحیه آسیب‌دیده بمالید‌

منابع: + + + + + +

۲۸ شهریور ۱۴۰۲ ۰ دیدگاه
اشتراک گذاری

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی