سوختگی پوست با لیزر
۱۸ شهریور ۱۴۰۲ ۰ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

سوختگی پوست با لیزر؛ دلایل علائم، پیشگیری و درمان سریع

به این مطلب امتیاز دهید

لیزر موهای زائد محبوب‌ترین روش برای کاهش دائمی رشد موهای زائد در سراسر صورت و بدن است. نتایج این روش واقعا بی همتا هستند، ولی این درمان با فراز و نشیب‌های خاص خود همراه است. مانند هر روش پزشکی، لیزر موهای زائد می‌تواند عوارض جانبی از جمله سوختگی پوست داشته باشد. اگرچه این موارد نادر هستند، اما اگر به هر دلیلی چنین واکنشی را تجربه می‌کنید، مهم است بدانید که با چه مشکلی روبه‌رو هستید! سوختگی‌های ناشی از لیزر موهای زائد معمولا سوختگی‌های درجه یک هستند که خفیف‌ترین نوع سوختگی‌ها محسوب می‌شوند. و ما اینجا هستیم تا در مورد مدت زمان بهبودی سوختگی پوست با لیزر و کارهایی که می‌توانید برای کمک به روند بهبودی انجام دهید صحبت کنیم.

سوختگی ناشی از لیزر چیست؟

نوع و شدت سوختگی پوست با لیزر بسته به دستگاه لیزر مورد استفاده برای حذف موهای زائد می‌تواند متفاوت باشد. علاوه‌براین، این سوختگی‌ها به طول جلسات و قدرتی که برای لیزر روی پوست استفاده می‌شود نیز بستگی دارند. با این حال، سوختگی ناشی از لیزر اغلب بسیار خفیف است، و عمدتاً یک رنگ مایل به قرمز در آن ناحیه از پوست ایجاد می‌کند که بعداً قهوه‌ای می‌شود، و در موارد نادر تاول هم ممکن است ایجاد شود.

سوختگی‌های ناشی از لیزر موهای زائد معمولا سوختگی‌های درجه یک هستند که خفیف‌ترین نوع سوختگی‌ها محسوب می‌شوند.

این سوختگی‌ها معمولا همیشه شکل هد دستگاه لیزر مورد استفاده را دارند که می‌تواند دایره، مربع یا مستطیل باشد. معمولا هنگام سوختگی پوست با لیزر ، در ابتدا کمی احساس سوزش در آن ناحیه از پوست خود خواهید داشت، اما پس از چند روز چون این سوختگی‌ها جزئی هستند، نباید درد زیادی احساس کنید.

البته این طبیعی است که پوست شما بعد از لیزر موهای زائد سطوحی از سوزش، تحریک یا خارش را احساس کند، اما این اثرات باید تنها 2 تا 4 ساعت باقی بمانند. بنابراین اگر تا رسیدن به خانه احساس بهتری نداشتید، ممکن است دچار سوختگی پوست با لیزر شده باشید، و به محض مشکوک شدن به سوختگی، بهتر است به دنبال راهی برای درمان آن باشید!

به پوستت جون تازه بده

چرا و چگونه سوختگی با لیزر اتفاق می‌افتد؟

لیزر موهای زائد با هدف قرار دادن رنگدانه یا ملانین در فولیکول مو عمل می‌کند. این روش برای موهای بلوند، سفید یا خاکستری خیلی خوب جواب نمی‌دهد، زیرا این نوع موها ملانین کمتری دارند. همچنین، روش لیزر موهای زائد برای موهای قرمز هم جواب نمی‌دهد، زیرا موهای قرمز حاوی نوع متفاوتی از ملانین نسبت به موهای مشکی هستند.

در مجموع اگرچه پس از لیزر موهای زائد، معمولاً آن ناحیه تحت لیزر از پوست، صورتی رنگ و کمی حساس می‌شود، اما سوختگی پوست با لیزر معمولا نادر است. در ادامه چند دلیل احتمالی برای سوختگی پوست با لیزر را بررسی می‌کنیم.

تماس طولانی مدت با لیزر

بر اساس تحقیقات جدید، سوختگی پوست با لیزر می‌تواند ناشی از تماس لیزر برای مدت طولانی با پوست و استفاده از خنک کننده نامناسب باشد. نوع لیزر نیز ممکن است مقصر باشد، زیرا دستگاه‌های جدیدتر معمولاً دارای ویژگی‌های ایمنی بیشتری برای کاهش سوختگی هستند.

ژل لیزر

محققان همچنین دریافتند که ژل لیزر ممکن است در بخشی از مشکل سوختگی پوست با لیزر مقصر باشد. همیشه از ژل‌های خاصی همراه با لیزر در طول درمان استفاده می‌شود. مثلا یک فرد به دلیل انباشته شدن آلودگی‌های خارجی روی دستگاه لیزر، ممکن است با واکنش سوختگی اپیدرمی مواجه شود. همچنین اگر ژل قبل از شروع درمان خشک نشده باشد، ممکن است دچار سوختگی شوید.

محققان همچنین دریافتند که ژل لیزر ممکن است در بخشی از مشکل سوختگی پوست با لیزر مقصر باشد.

بیشتر بخوانید: لک شدن پوست بعد از لیزر؛ علت + روش سریع درمان

پوست‌های تیره‌تر

در نهایت، افرادی که پوست تیره‌تری دارند یا جدیدا برنزه کرده‌اند، بیشتر دچار سوختگی می‌شوند. در افراد با پوست تیره‌تر، ملانین موجود در پوست با ملانین موجود در فولیکول مو برای دریافت انرژی لیزر رقابت می‌کنند! به‌عنوان مثال، خطر سوختگی برای یک فرد با پوست روشن و با موهای تیره بسیار کم است، زیرا سطح ملانین در بافت پوست اطراف موها پایین است. در مقابل، اگر لیزر موهای زائد بر روی فردی با رنگ پوست تیره انجام شود، انرژی و گرمای لیزر در کل پوست به جای فولیکول‌های مو جذب می‌شود، و بنابراین ممکن است سوختگی پوست با لیزر رخ دهد.

سایر عوامل ایجاد سوختگی پس از لیزر کوهای زائد هم عبارتند از:

  • استفاده از رویه‌های نامناسب برای لیزر کردن، و یا اجرا کردن ضعیف رویه‌های موجود
  • انتخاب نادرست تجهیزات لیزر
  • مراقبت نامناسب از پوست
  • تکنسین‌های فاقد صلاحیت و بی تجربه
  • گرمای نادرست استفاده شده در طول درمان

اما کدام نواحی پوست بیشتر مستعد سوختگی پوست با لیزر هستند؟

درست مانند نواحی خاصی از بدن که در طول لیزر درمانی بیشتر آسیب می‌بینند، نواحی خاصی از بدن نیز احتمال سوختگی بیشتری دارند. به‌عنوان مثال، مناطقی که پوست نازک‌تری دارند، احتمالاً عوارض جانبی پس از لیزر بیشتری را تجربه می‌کنند. این نواحی شامل ناحیه بیکینی، صورت و گردن می‌شوند.

سوختگی همچنین در قسمت‌هایی از بدن که برنزه شده است به احتمال زیاد اتفاق می‌افتد. پاها شایع‌ترین مناطقی هستند که این نوع سوختگی‌ها را تجربه می‌کنند. همچنین اگر این موارد تشخیص داده نشوند و تنظیمات انرژی لیزر به درستی تنظیم نشوند، بیمار بیشتر مستعد سوختگی است.

سوختگی بعد از لیزر موهای زائد ممکن است قرمز، تاول دار، متورم و به شکل نوک دستگاه لیزر باشد. علائم سوختگی پوست با لیزر اغلب در چند ساعت یا چند روز اول پس از سوختگی بدتر می‌شوند. پزشکان توصیه می‌کنند که برای تعیین درجه سوختگی بر اساس عمق سوختگی و کل ناحیه پوست آسیب دیده، به یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی رجوع کنید. سایر علائم سوختگی عبارتند از:

  • پوسته پوسته شدن سطح پوست
  • هایپرپیگمانتاسیون پس از التهاب
  • لایه برداری
  • تغییر در رنگ پوست، مانند سفید یا زغالی شدن پوست
سوختگی بعد از لیزر موهای زائد ممکن است قرمز، تاول دار، متورم و به شکل نوک دستگاه لیزر باشد.

آیا سوختگی لیزر قابل درمان است؟

بله، سوختگی پوست با لیزر قابل درمان است و زمان بهبود سوختگی لیزر موهای زائد بسته به شدت سوختگی می‌تواند متفاوت باشد. در بیشتر موارد، سوختگی ظرف 1-2 هفته بهبود می‌یابد. با این حال، سوختگی‌های شدیدتر ممکن است مدت زمان بهبودی بیشتری داشته باشند و حتی ممکن است به مراقبت‌های پس از سوختگی نیاز داشته باشند، مانند مومیایی کردن پس از لیزر یا استفاده از کرم‌های سد پوست.

مهم است که سوختگی را به دقت بررسی کنید و اگر علائم بهبودی در طی یک هفته دیده نشدند، به پزشک خود گزارش دهید. همچنین چندین کار وجود دارند که می‌توانید برای کمک به روند بهبودی و کاهش خطر اسکار انجام دهید، و البته تمامی این راهکارها باید بخشی از مراقبت‌های بعد از لیزر موهای زائد شما نیز باشند. این راهکارها شامل موارد زیر می‌شوند:

  • محل سوختگی را تمیز و خشک نگه دارید. از استفاده از صابون یا سایر محصولاتی که ممکن است باعث تحریک سوختگی شوند خودداری کنید.
  • برای کاهش التهاب و تسکین پوست، یک کمپرس خنک روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید.
  • از خراش دادن محل سوختگی یا تلاش برای برداشتن پوسته‌های ایجاد شده خودداری کنید. این کار می‌تواند خطر ایجاد جای زخم را افزایش دهد.
  • برای کاهش درد و ناراحتی از داروهای مسکن بدون نسخه استفاده کنید.
  • از قرار دادن محل سوختگی در معرض نور خورشید یا سایر منابع گرما خودداری کنید. این کار می‌تواند سوختگی را بدتر کرده و خطر ایجاد جای زخم را افزایش دهد.

سوختگی ناشی از لیزر را چگونه درمان کنیم؟

سوختگی‌های ناشی از لیزر موهای زائد اساساً مانند سایر سوختگی‌های ناشی از گرما هستند. آن‌ها نه تنها می‌توانند برای فرد آسیب دیده ناخوشایند به‌نظر برسند، بلکه می‌توانند بسیار دردناک نیز باشند. بهترین راه برای درمان سوختگی پوست با لیزر تا حد زیادی به شدت سوختگی بستگی دارد، اما برای سوختگی‌های درجه یک، نکات زیر اعمال می‌شوند:

بیشتر بخوانید: آیا لیزر موهای زائد باعث نازایی می‌شود؟

ناحیه سوخته را خنک کنید

سوختگی در اثر گرما ایجاد می‌شود و سریع‌ترین راه برای تسکین احساس سوزش، سرد کردن پوست در همان ابتدای کار است. هرچه زودتر درمان سرد را شروع کنید، زودتر از درد رها خواهید شد و جراحات سوختگی شما زودتر شروع به التیام خواهند کرد.

هر گونه جای سوختگی را با ریختن آب خنک (نه سرد) یا ولرم بر روی ناحیه تا زمانی که درد کاهش یابد، خنک کنید. نباید از آب یخ یا خود یخ استفاده کنید یا سعی کنید کرم یا مواد چرب دیگری را روی محل سوختگی بمالید. سپس از یک لایه فیلم چسبناک تمیز برای پوشاندن محل سوختگی استفاده کنید. از پاراستامول یا ایبوپروفن هم برای کمک به کاهش درد استفاده کنید.

مراقبت پزشکی دریافت کنید

اگرچه شما می‌توانید به راحتی آسیب سوختگی خفیف لیزر را در خانه درمان کنید، اما در صورت نگرانی باید از مشاوره پزشکی حرفه‌ای استفاده کنید و مطمئناً برای آسیب‌های سوختگی شدیدتر تحت مراقبت‌های پزشکی قرار بگیرید. پزشک می‌تواند شدت جراحات شما را ارزیابی کرده و داروهای مناسب را برای کمک به بهبودی صحیح جراحات شما تجویز کند.

اما در صورت نگرانی باید از مشاوره پزشکی حرفه‌ای استفاده کنید و مطمئناً برای آسیب‌های سوختگی شدیدتر تحت مراقبت‌های پزشکی قرار بگیرید.

مثلا ممکن است پیشنهاد شود که از نوعی کرم آنتی بیوتیک یا کرم هیدروکورتیزون به صورت موضعی روی نواحی آسیب دیده استفاده کنید. این کرم‌های موضعی به تسکین ناحیه آسیب دیده و محافظت از پوست کمک می‌کنند.

در حالی که بسیاری از این کرم‌ها بدون نسخه در دسترس هستند، بهتر است آن‌ها را فقط در صورت تجویز پزشک استفاده کنید، چون شما نمی‌خواهید خطر واکنش نامطلوب هیچ کرمی بر روی پوست خود را بپذیرید! همچنین هنگام درمان هر نوع آسیب سوختگی باید مراقب موارد زیر باشید:

بیشتر بخوانید: لیزر موی زائد صورت؛ مزایا، کاربرد و عوارض استفاده از لیزر صورت

  • هنگام درمان هرگونه جراحت سوختگی بسیار ملایم باشید و متمرکز بمانید. فشار بیش از حد یا ضربه تصادفی به ناحیه سوختگی می‌تواند منجر به دردی طاقت فرسا شود.
  • تا آنجا که ممکن است سعی کنید به هیچ وجه با دست برهنه منطقه آسیب دیده را لمس نکنید یا اجازه ندهید که شخص دیگری مستقیماً ناحیه آسیب دیده را لمس کند، زیرا این کار می‌تواند آسیب‌های سوختگی موجود را تحریک کند.
  • هرگز تاول‌ها را نترکانید، زیرا این کار می‌تواند آسیب را مستعد ابتلا به عفونت کند.

امیدواریم با مراجعه به سالن‌های معتبر برای لیزر موهای زائد بدن، از هرگونه سوختگی پوست با لیزر در امان بمانید و حتی در صورت اتفاق افتادن این نوع سوختگی، با رعایت نکات فوق از هرگونه آسیب پوستی دائمی ناشی از سوختگی پوست با لیزر جلوگیری کرده و دوره درمان خود را به بهترین نحو بگذرانید!

سوالات متداول

چرا و چگونه سوختگی با لیزر اتفاق می‌افتد؟

1. تماس طولانی مدت با لیزر 2. ژل لیزر 3. پوست‌های تیره‌تر

سوختگی ناشی از لیزر را چگونه درمان کنیم؟

1. ناحیه سوخته را خنک کنید 2. مراقبت پزشکی دریافت کنید

منابع: + + + +

۱۸ شهریور ۱۴۰۲ ۰ دیدگاه
اشتراک گذاری

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی