سوختگی پوست با جوشکاری
۲۲ شهریور ۱۴۰۲ ۰ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

سوختگی پوست با جوشکاری؛ دلایل، علائم، پیشگیری و درمان سریع

3/5 - (1 امتیاز)

هر زمان که با دستگاه جوش کار می‌کنید، همیشه احتمال سوختگی پوستتان وجود دارد. خبر خوب این است که با رعایت اقدامات احتیاطی می‌توان از بیشتر سوختگی‌های ناشی از جوشکاری پیشگیری کرد و یا آن‌ها را درمان نمود. سوختگی ناشی از جوشکاری را می‌توان با آب خنک یا استفاده از کمپرس سرد برای چند دقیقه روی محل سوختگی درمان کرد. اگر سوختگی جدی‌تر باشد، ممکن است نیاز به مراقبت‌های پزشکی داشته باشید. برای جلوگیری از سوختگی ناشی از جوشکاری، همیشه هنگام کار از دستکش و لباس آستین بلند استفاده کنید و اطمینان حاصل کنید که پوست خود را تا حد امکان پوشانده باشید. همچنین لازم به ذکر نیست که شما باید همیشه از لمس مستقیم مشعل جوش خودداری کنید! با ذکر این مختصر، بیایید نگاهی به انواع سوختگی پوست با جوشکاری و روش‌های درمان آن‌ها بیندازیم.

انواع سوختگی جوشکاری

در حین جوشکاری معمولا دو نوع سوختگی رخ می‌دهد. اول، زمانی که اشعه ماوراء بنفش (UV) قوس به‌طور مستقیم پوست محافظت نشده را می‌سوزاند. دوم، سوختگی پوست با جوشکاری زمانی رخ می‌دهد که فلز داغ یا جرقه‌های حاصل از عملیان جوش به پوست محافظت نشده برخورد می‌کنند.

سوختگی ناشی از جوشکاری را می‌توان با آب خنک یا استفاده از کمپرس سرد برای چند دقیقه روی محل سوختگی درمان کرد.

سوختگی جوشکاری فلاش یا UV

سوختگی پوست با جوشکاری فلاش یا اشعه ماوراء بنفش زمانی اتفاق می‌افتد که پوست شما توسط نور فرابنفشی که از منبع جوش می‌آید می‌سوزد. این نوع سوختگی با آفتاب سوختگی فرقی ندارد. سوختگی فلاش بلافاصله پس از قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش اتفاق می‌افتد و معمولاً شدیدتر از سوختگی پوست با نور خورشید است.

این نوع سوختگی‌ها در جوشکاری TIG رایج هستند، زیرا تیگ شامل مقدار زیادی سیم الکترود تنگستن است که اغلب از خود قوس جوش گرمتر می‌شوند و اشعه ماورا بنفش بیشتری تولید می‌کنند. در مجموع سه نوع اصلی اشعه UV در سوختگی پوست با جوشکاری نفش دارند:

  • UVA – این نوع اشعه مسئول ایجاد اثرات پیری بر روی پوست است. این اشعه می‌تواند به عمق پوست نفوذ کند و باعث آسیب سلولی و منجر به چین و چروک و تغییرات رنگدانه پوست شود. البته UVA طولانی‌ترین طول موج (کمترین فرکانس) را در بین طیف اشعه‌های ماورابنفش دارد و در نتیجه کم خطرترین شکل از این اشعه است.
  • UVB – این اشعه مسئول آفتاب سوختگی است. UVB یک موج با طول متوسط و انرژی بیشتر نسبت به UVA است که در نتیجه قدرت سوزاندن پوست بالا و ایجاد سرطان را دارد.
  • UVC – این نوع تابش بسیار قوی‌تر از دو مورد قبلی است، اما خوشبختانه توسط جو مسدود می‌شود و از سمت خورشید هرگز به زمین نمی‌رسد. با این حال، می‌توان آن را به‌طور مصنوعی با تجهیزات جوشکاری تولید کرد.

سوختگی جوشکاری ناشی از تماس با فلز یا جرقه‌های داغ

این نوع سوختگی پوست با جوشکاری زمانی اتفاق می‌افتد که توسط فلز داغ یا جرقه‌هایی که از میله جوش می‌ریزند می‌سوزید. این نوع سوختگی معمولاً شدیدتر از سوختگی با فلاش است و حتی در صورت پوشیدن دستکش نیز ممکن است رخ دهد.

این جرقه‌ها می‌توانند هر زمان که در نزدیکی منبع جوش هستید بر روی پوستتان بیفتند، اما زمانی که لوله‌ها یا سایر اشیاء کوچک را جوش می‌دهید بیشتر در معرض خطر خواهید بود، چون در این شرایط باید با تمرکز بیشتری بدن خود را به محل جوشکاری نزدیک کنید و در نتیجه جرقه‌هایی که از روی میله جوش می‌پرند، می‌توانند به راحتی با پوست شما تماس بگیرند.

به غیر از فلاش جوشکاری و سوختگی پوست ناشی از جرقه، جوشکاری همچنین می‌تواند باعث مشکلات تنفسی شود، زیرا بخارات سمی زیادی در محیط پخش می‌کند که می‌توانند وارد سیستم تنفسی شما شوند. علاوه‌براین، جوشکاری صدای بسیار بلندی نیز تولید می‌کند که می‌تواند منجر به کاهش شنوایی شود.

بیشتر بخوانید: شستشوی پوست سوخته و زخم سوختگی + روش‌های درمان سوختگی‌های سطحی

علاوه‌براین، جوشکاری صدای بسیار بلندی نیز تولید می‌کند که می‌تواند منجر به کاهش شنوایی شود.
به پوستت جون تازه بده

درجات سوختگی پوست با جوشکاری

مثل سایر انواع سوختگی، درجات مختلفی هم برای سوختگی ناشی از جوشکاری وجود دارد:

سوختگی درجه یک جوشکاری

سوختگی درجه یک جوشکاری جزئی‌ترین نوع سوختگی پوست با جوشکاری است. این سوختگی سطحی است و فقط لایه بالایی پوست را درگیر می‌کند و علائم آن عبارتند از:

  • سرخی پوست
  • تورم
  • درد

سوختگی جوشکاری درجه دو

سوختگی درجه دو جوشکاری جدی‌تر از سوختگی درجه یک است. این سوختگی ضخامت جزئی پوست، یعنی لایه بالایی و میانی پوست را تحت تاثیر قرار می‌دهد و علائم آن عبارتند از:

  • سرخی گسترده‌ی پوست
  • تورم بیشتر
  • تاول
  • درد شدید

سوختگی درجه سه جوشکاری

سوختگی‌های درجه سه، جدی‌ترین نوع سوختگی پوست با جوشکاری هستند. این سوختگی تمام لایه‌های پوست را تحت تاثیر قرار می‌دهد و علائم آن عبارتند از:

  • پوست سفید یا سیاه می‌شود
  • در محل سوختگی به دلیل از دست رفتن اعصاب دچار بی حسی می‌شوید
  • درد هم ممکن است وجود داشته باشد
مطمئن شوید که از دستکش و پیش بند طراحی شده برای جوشکاری استفاده می‌کنید و تمامی لباس‌های شما سالم و بدون هیچ سوراخی هستند.

پیشگیری از سوختگی در جوشکاری

برای پیشگیری از سوختگی پوست با جوشکاری نکات زیر را رعایت کنید:

  1. هیچگاه اجازه ندهید الکترود داغ با پوست برهنه تماس پیدا کند. الکترودها بسیار داغ هستند و می‌توانند فقط در یک لحظه پوست شما را بسوزاند. همچنین مطمئن شوید که تمام قطعات فلزی داغ را پس از اتمام جوشکاری از محل کار دور کنید. اگر می‌خواهید قطعه کار فلزی خود را خنک کنید، دستکش‌های خود را تا زمانی که کار با آن تمام شده است، در دست نگه دارید.
  2. وجود یک فرش بی‌گناه یا توده‌ای از خاک اره در نزدیکی محل جوشکاری می‌تواند باعث ایجاد جرقه و آتش شود. همچنین همیشه مطمئن شوید که محل کارتان از مایعات یا گازهای قابل اشتعال که ممکن است در حین کار مشتعل شوند، عاری باشد.
  3. اطمینان حاصل کنید که از کلاه‌های جوشکاری با کیفیت خوب که از صورت، گردن و گوش محافظت می‌کنند استفاده کنید. همچنین باید عینک ایمنی برای محافظت از چشم، حتی زیر کلاه ایمنی داشته باشید.
  4. مطمئن شوید که از دستکش و پیش بند طراحی شده برای جوشکاری استفاده می‌کنید و تمامی لباس‌های شما سالم و بدون هیچ سوراخی هستند. گوش گیرها و گوش بندهای مقاوم در برابر شعله نیز برای جلوگیری از ورود جرقه به گوش مفید هستند.
  5. قبل از شروع جوشکاری، مطمئن شوید که وسایل قابل احتراق مانند فندک یا کبریت را در جیب خود نگذاشته باشید و لباس شما دارای جیب باز یا سرآستین (که بتواند فلز مذاب یا جرقه را به دام بیندازد) نباشد.
  6. همچنین باید مطمئن شوید که محل کار شما با سیم‌های شل یا هر چیز خطرناک دیگری که می‌تواند باعث زمین خوردنتان شود، شلوغ نشده باشد.

بیشتر بخوانید: آفتاب سوختگی گردن؛ علائم و روش‌های درمانی آن

با این حال، سوختگی‌های جوشکاری نه تنها به دلیل گرمای بسیار زیاد، بلکه به دلیل تشعشعات و دودهای سمی موجود در محیط متفاوت هستند.

نحوه درمان سوختگی ناشی از جوشکاری

روش‌های درمان سوختگی پوست با جوشکاری در اکثر موارد شبیه به روش‌های درمان سایر سوختگی‌ها است، اما باید آن را از سوختگی‌های درجه یک جزئی جدی‌تر گرفت. سوختگی می‌تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود: آتش، آب داغ، و حتی چیزی به سادگی اتو کردن لباس نیز می‌تواند باعث سوختگی شود.

با این حال، سوختگی‌های جوشکاری نه تنها به دلیل گرمای بسیار زیاد، بلکه به دلیل تشعشعات و دودهای سمی موجود در محیط متفاوت هستند. به همین دلیل است که درمان فوری و مناسب سوختگی جوشکاری قبل از عفونی شدن آن بسیار مهم است.

خروج از گرما

اولین کاری که باید هنگام سوختگی انجام دهید این است که از محیط گرم خارج شوید. سوختگی‌ها زمانی تشدید می‌شوند که تحت گرمای زیادی قرار می‌گیرند، بنابراین اولین کاری که هر کسی باید انجام دهد این است که لباس محافظ را درآورده و در مکانی خنک بنشیند تا محل سوختگی از گرما عاری شود. در واقع خنک کردن پوست سوخته نه تنها می‌تواند احساس بهتری به آن بدهد (البته، این احساس موقتی است)، بلکه می‌تواند از آسیب پوستی بیشتر جلوگیری کند.

تسکین پوست

سوختگی پوست با جوشکاری قوس الکتریکی که به دلیل اشعه ماوراء بنفش اتفاق افتاده، دقیقاً مانند آفتاب سوختگی است. بنابراین در چنین سوختگی‌هایی، باید به روشی که آفتاب سوختگی را درمان می‌کنید، عمل کنید. البته اگر پوستتان شروع به تاول زدن کرده باشد، از سوختگی درجه دو فراتر رفته است و نیاز به نظارت پزشک دارد.

اما تا زمانی که کمک پزشکی فرا برسد، می‌توانید با قرار دادن قسمت سوخته پوست در آب سرد برای کاهش درد، خود را راحت‌تر کنید. از استفاده از تکه‌های یخ خودداری کنید زیرا به پوست سوخته چسبیده و آن را بیشتر تحریک می‌کنند و همچنین در صورت برداشتن یخ، ممکن است قسمت آسیب دیده پوست با آن کنده شود.

در صورت عدم وجود تاول، می‌توانید از کرم‌های موضعی یا ژل آلوئه‌ورا استفاده کنید. این کار گرما را از پوست خارج می‌کند و به پوست شما امکان می‌دهد سریع‌تر بهبود یابد و همچنین از کنده شدن آن جلوگیری می‌کند. اما اگر مشکل ادامه داشت، باید به پزشک مراجعه کنید تا وضعیت شما را به درستی ارزیابی کند.

آیا ممکن است در اثر جوشکاری سرطان پوست گرفت؟

جدا از اثر فوری و ناراحتی ناشی از سوختگی جوشکاری، برخی اثرات طولانی مدت جدی نیز ممکن است در افراد ایجاد شود. قرار گرفتن در معرض شدید و مکرر اشعه ماوراء بنفش حاصل از مشعل جوشکاری ممکن است منجر به ایجاد سلول‌های جهش یافته شود که در برخی موارد در نهایت به سرطان پوست منجر می‌شود.

خطر دیگر جوشکاری این است که اگر سوختگی فلاش به اندازه کافی شدید باشد، ممکن است قرنیه چشمتان را بسوزاند. این موضوع در بیشتر موارد منجر به از دست دادن کامل یا جزئی بینایی می‌شود. بنابراین اگرچه سوختگی پوست با جوشکاری قابل درمان است، اما بهتر است همیشه با رعایت نکات حفاظتی که در این مطلب به آن‌ها اشاره کردیم از این مشکل پیشگیری کنید!

سوالات متداول

انواع سوختگی جوشکاری چیست؟

1. سوختگی جوشکاری فلاش یا UV
2. سوختگی جوشکاری ناشی از تماس با فلز یا جرقه‌های داغ

درمان سوختگی ناشی از جوشکاری چگونه است؟

1. اولین کاری که هر کسی باید انجام دهد این است که لباس محافظ را درآورده و در مکانی خنک بنشیند تا محل سوختگی از گرما عاری شود. 2. سوختگی پوست با جوشکاری قوس الکتریکی که به دلیل اشعه ماوراء بنفش اتفاق افتاده، دقیقاً مانند آفتاب سوختگی است. بنابراین در چنین سوختگی‌هایی، باید به روشی که آفتاب سوختگی را درمان می‌کنید، عمل کنید

پیشگیری از سوختگی در جوشکاری چگونه انجام گیرد؟

1. هیچگاه اجازه ندهید الکترود داغ با پوست برهنه تماس پیدا کند. 2. مطمئن شوید که محل کارتان از مایعات، خاک اره، فرش یا گازهای قابل اشتعال که ممکن است در حین کار مشتعل شوند، عاری باشد. 3. از کلاه‌های جوشکاری با کیفیت خوب که از صورت، گردن و گوش محافظت می‌کنند استفاده کنید. 4. مطمئن شوید که از دستکش و پیش بند طراحی شده برای جوشکاری استفاده می‌کنید و تمامی لباس‌های شما سالم و بدون هیچ سوراخی هستند.

منابع: + + + +

۲۲ شهریور ۱۴۰۲ ۰ دیدگاه
اشتراک گذاری

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی