دلیل ریزش مو
۵ دی ۱۴۰۱ ۰ دیدگاه zohre.kh

دلیل ریزش مو؛ انواع ریزش و روش پیشگیری از ?‍??‍?

به این مطلب امتیاز دهید

ریزش مو چه به صورت طاسی کامل سر باشد و چه به صورت عقب رفتن قابل توجه خط رویش مو، ممکن است به دلایل مختلفی اتفاق بیفتد. مثلا گاهی اوقات ریزش مو یکی از عوارض جانبی یک مشکل سلامتی یا بیماری زمینه‌ای است که باید برطرف شود و زمانی که مشکل سلامتی به درستی درمان شود، ریزش مو نیز خود به خود برطرف می‌شود. اما ریزش مو دلایل مختلفی دارد. اگر به هر دلیلی با نازک شدن مو یا طاسی سر و کار دارید، مهم است به یک متخصص پوست مراجعه کنید تا ریشه مشکل را پیدا کنید و بفهمید چگونه ریزش موهایتان را متوقف کنید. اما قبل از رفتن به قرار ملاقات، بهتر است برخی از شایع‌ترین علل ریزش مو را بدانید. در ادامه با بررسی دلیل ریزش مو و انواع آن با شما همراه هستیم.

موها چگونه رشد می‌کنند؟

قبل از بررسی دلیل ریزش مو، بد نیست نگاهی به نحوه رشد مو بیندازیم. فرایند رشد و ریزش مو اگرچه ظاهرا ساده به نظر می‌رسد، اما این فرایند در عمل از چهار مرحله مجزا تشکیل شده است که مجموعا یک چرخه را تشکیل می‌دهند.

اگر به هر دلیلی با نازک شدن مو یا طاسی سر و کار دارید، مهم است به یک متخصص پوست مراجعه کنید تا ریشه مشکل را پیدا کنید و بفهمید چگونه ریزش موهایتان را متوقف کنید

سه فاز اول از این چرخه، آناژن، کاتاژن، و تلوژن نام دارند که رشد و بلوغ مو و فعالیت فولیکول‌های مو که موهای منفرد را تولید می‌کنند را پوشش می‌دهند.

در نهایت در طول مرحله چهارم یا اگزوژن، موهای قدیمی می‌ریزند و در عین حال در این مرحله معمولاً یک موی جدید آماده می‌شود تا جای موی قدیمی ریخته شده را بگیرد.

آناژن: مرحله رشد

رشد مو با مرحله آناژن شروع می‌شود. آناژن طولانی‌ترین مرحله از بین 4 مرحله ذکر شده است که برای موهای سر هر فرد در حدود 3 تا 5 سال طول می‌کشد؛ اگرچه برای برخی افراد یک تار مو می‌تواند تا 7 سال یا بیشتر به رشد خود ادامه دهد. همچنین، فاز آناژن در موهای مختلف متفاوت است.

به عنوان مثال، فاز آناژن برای موهای ابرو یا موهای ناحیه تناسلی بسیار کوتاه‌تر از این فاز برای موهای سر شماست. در طول مرحله آناژن، فولیکول‌های موی شما موهایی را از پوست سر به بیرون می‌رانند و تا زمانی که کوتاه شوند و یا تا زمانی که به پایان عمر خود برسند و ریزش کنند، به رشد خود ادامه می‌دهند. در هر زمان، حدود 90 درصد از موهای سر انسان در مرحله آناژن هستند.

کاتاژن: مرحله انتقال

مرحله کاتاژن حدود 10 روز یا بیشتر طول می‌کشد و دقیقا پس از پایان مرحله آناژن آغاز می‌شود. در طول این مرحله، فولیکول‌های مو کوچک‌تر شده و رشد مو کندتر می‌شود.

همچنین، تارهای مو از پایین فولیکول‌های مو جدا می‌شوند. با این حال در این روزهای پایانی رشد، همچنان در جای خود باقی می‌مانند و نمی‌ریزند. در هر زمان معین، تنها حدود 5 درصد از موهای سر شما در فاز کاتاژن هستند.

تلوژن: مرحله استراحت

در ادامه بررسی دلیل ریزش مو و معرفی فازهای رشد و ریزش مو، به معرفی مرحله تلوژن می‌رسیم. مرحله تلوژن معمولاً حدود 3 ماه طول می‌کشد و تخمین زده می‌شود در هر زمان، 10 تا 15 درصد از موهای سر شما در این مرحله باشند. موها در مرحله تلوژن رشد نمی‌کنند، اما معمولاً ریزش هم ندارند.

همچنین در این فاز، موهای جدید در فولیکول‌هایی که به تازگی موها را در مرحله کاتاژن آزاد و جدا کرده‌اند، شروع به تشکیل می‌کنند. برخی از کارشناسان بهداشت، فاز تلوژن را فاز ریزش و در واقع فاز نهایی چرخه رشد و ریزش مو می‌دانند، اما بسیاری از دانشمندان این مرحله را به دو بخش تقسیم کرده اند: مراحل تلوژن و اگزوژن.

بیشتر بخوانید: ریزش مو جلو سر زنان؛

اگزوژن: فاز ریزش

فاز اگزوژن اساساً بخشی از مرحله تلوژن در چرخه رشد و ریزش مو است، به همین دلیل است که در برخی منابع علمی، ریزش مو را یک چرخه سه مرحله‌ای معرفی کرده‌اند. در مرحله اگزوژن، موها از پوست سر می‌ریزند که اغلب، شستن و برس زدن به جدا شدن این تارهای مو کمک می‌کنند.

ریزش 50 تا 100 تار مو در روز در مرحله اگزوژن طبیعی است. در طول فاز اگزوژن که می‌تواند حدود 2 تا 5 ماه طول بکشد، با از بین رفتن موهای قدیمی، موهای جدید در فولیکول‌ها رشد می‌کنند.

به پوستت جون تازه بده

انواع ریزش مو

در ادامه بررسی دلیل ریزش مو به معرفی انواع ریزش مو می‌پردازیم. به طور کلی می‌توان ریزش مو را در 6 دسته کلی تقسیم بندی کرد:

آلوپسی آره‌آتا، دلیل ریزش مو

این بیماری زمانی ایجاد می‌شود که بدن به فولیکول‌های موی خود (محل رشد مو) حمله می‌کند که این حمله می‌تواند باعث ریزش مو در هر نقطه از بدن شود. این بیماری مسری نیست و تلفظ علمی آن به صورت (آلوپسیا آیریاتا alopecia) (al-low-pee-she-ah) areata (air-ē-ah-ta) است.

وقتی موها دوباره رشد می‌کنند، ممکن است دیگر هرگز نریزند.

بسیاری از افرادی که به آلوپسی آره‌آتا مبتلا می‌شوند، سالم هستند. آن‌ها دچار ریزش مو و گاهی اوقات تغییراتی در ناخن‌های خود می‌شوند، اما در سلامت کامل باقی می‌مانند. ریزش مو در این بیماری غیر قابل پیش‌بینی است و بدون درمان ممکن است موهای بیمار دوباره رشد کنند.

این درمان خودبه‌خودی بیشتر زمانی اتفاق می‌افتد که فرد فقط چند تکه طاس روی سر و بدن خود داشته باشد و بیماری او چندان پیشرفت نکرده باشد. وقتی موها دوباره رشد می‌کنند، ممکن است دوباره ریزش کنند. یا ممکن است فرد دیگر هیچگاه دچار ریزش مو نشود.

اگر آلوپسی آره‌آتا روی ناخن‌ها تأثیر بگذارد، ممکن است شاهد فرورفتگی، برآمدگی یا شکننده شدن ناخن‌های خود شوید. همچنین ناخن‌های قرمز در برخی بیماران دیده می‌شوند.

این بیماری می‌تواند در هر سنی شروع شود. با این حال، بیشتر افراد در دوران کودکی یا نوجوانی به آن مبتلا می‌شوند. خوشبختانه حدود نیمی از آنها بدون درمان در عرض 12 ماه شاهد رشد مجدد موهای خود هستند. وقتی موها دوباره رشد می‌کنند، ممکن است دیگر هرگز نریزند.

همچنین ممکن است برای سال‌ها چرخه‌های غیرقابل پیش‌بینی ریزش مو و رشد مجدد داشته باشید. اگر یکی از والدین یا خویشاوندان نزدیک به آلوپسی آره‌آتا مبتلا باشد، خطر ابتلا به این بیماری در کودک بیشتر است. البته هر کودکی با این خطر افزایش یافته به آلوپسی آره‌آتا مبتلا نمی‌شود. انواع اصلی این بیماری عبارتند از:

  • آلوپسی آره‌آتا: آلوپسی اصطلاح پزشکی برای طاسی است. آره‌آتا هم به معنی تکه تکه است. پس آلوپسی آره‌آتا به معنی طاسی تکه‌ای است. این طاسی تکه تکه می‌تواند در هر جایی از بدن، از جمله پوست سر، ناحیه ریش، ابروها، مژه‌ها، زیر بغل، داخل بینی یا گوش ایجاد شود.
  • آلوپسی توتالیس: در این بیماری فرد تمام موهای سر خود را از دست می‌دهد. بنابراین پوست سر کاملاً طاس است.
  • آلوپسی یونیورسالیس: فرد تمام موهایش را از دست می‌دهد و کل بدن او بدون مو می‌شود. این بیماری نادر است.

درمان‌های سنتی برای آلوپسی آره‌آتا، شامل تزریق استروئید به مناطقی است که مو در آن ریخته شده است. استروئیدها سلول‌های ایمنی را که به فولیکول‌های مو حمله می‌کنند سرکوب می‌کنند.

بنابراین مو می‌تواند دوباره رشد کند. رویکرد دیگر، استفاده موضعی از یک محرک مانند اسید اسکوربیک است که منجر به راش‌هایی شبیه پیچک سمی می‌شود. به نظر می‌رسد این اسید، التهاب ناشی از حمله سیستم ایمنی بدن به فولیکول‌های مو را مختل می‌کند. این درمان اغلب برای بیمار ناراحت‌کننده است.

برای موارد شدیدتر آلوپسی آره‌آتا، یک درمان جدید در حال گسترش است. محققان تاکنون پتانسیل دسته‌ای از داروها به نام مهارکننده‌های ژانوس کیناز (JAK) را برای درمان آلوپسی آره‌آتا تشخیص داده‌اند و یک شرکت به نام Eli Lilly، نتایج دو آزمایش بالینی فاز 3 را برای یک مهارکننده JAK به نام baricitinib (با نام Olumiant) در اواسط سال 2022 در مجله پزشکی نیوانگلند منتشر کرد.

دکتر کینگ محقق اصلی این کارآزمایی‌ها بود که نشان داد باریسیتینیب به بسیاری از بیماران در رشد مجدد مو کمک می‌کند. در ژوئن 2022، سازمان غذا و دارو (FDA) باریسیتینیب را برای درمان آلوپسی آره‌آتای شدید تایید کرد.

بیشتر بخوانید: ریزش مو سکه ای؛ 

آلوپسی سیکاتریسیال سانتریفیوژ مرکزی (CCCA)، دلیل ریزش مو

CCCA نوعی آلوپسی است که می‌تواند باعث ریزش موی دائمی شود و بیشتر در زنان سیاه‌پوست دیده می‌شود. درمان ممکن است از ریزش موی دائمی بیشتر جلوگیری کند. این بیماری مسری نیست. این نوع ریزش مو اغلب در مرکز پوست سر به صورت یک لکه کوچک، طاس و گرد شروع می‌شود و به مرور زمان رشد می‌کند.

در حالی که این نوع ریزش مو در زنان سیاه پوست شایع‌تر است، اما در مردان و همه مردم از هر نژادی ممکن است ایجاد شود. اولین علامت CCCA اغلب ریزش موی قابل توجه در مرکز یا تاج پوست سر است.

اگر به این نوع ریزش مو مبتلا هستید، باید هرچه زودتر آن را درمان کنید. شروع زودهنگام درمان می‌تواند از گسترش CCCA به بیرون و ایجاد ریزش دائمی مو جلوگیری کند. برخی از افراد نیز زمانی که درمان زودهنگام را شروع می‌کنند، دچار رشد مجدد مو می‌شوند.

بیشتر بخوانید: ریزش مو پس از زایمان؛ 

شروع زودهنگام درمان می‌تواند از گسترش CCCA به بیرون و ایجاد ریزش دائمی مو جلوگیری کند.

بنابراین درمان زودهنگام مهم است، زیرا این بیماری فولیکول‌های مو را از بین می‌برد. هنگامی که یک فولیکول مو از بین رفت، با بافت اسکار جایگزین می‌شود.

به همین دلیل است که ریزش مو می‌تواند دائمی باشد. شما می‌توانید با نگاه کردن به پوست سر متوجه شوید در کجاها جای زخم ایجاد شده است. پس از ایجاد اسکار در بسیاری از فولیکول‌های مو، ناحیه طاسی خواهید داشت که در لمس صاف به نظر می‌رسند.

اگر قبل از ایجاد اسکار در فولیکول‌های مو CCCA را درمان کنید، ممکن است بتوانید روند بیماری را معکوس کنید (یا حداقل رشد برخی از موهای خود را بازگردانید). هنگامی که فولیکول مو به طور کامل زخم می‌شود، درمان برای رشد مجدد مو دشوار می‌شود و ریزش مو به احتمال زیاد دائمی است.

در حالی که درمان CCCA ممکن است همیشه نتواند بیماری را معکوس کند و موها را دوباره رشد دهد، اما می‌تواند از تخریب بیشتر فولیکول‌های مو توسط CCCA جلوگیری کند. این بدان معنی است که تکه ریزش موی شما می‌تواند به جای بزرگ‌تر شدن به همان اندازه باقی بماند. بدون درمان، CCCA اغلب به تخریب فولیکول‌های مو ادامه می‌دهد و لکه ریزش مو بزرگ‌تر می‌شود و در نهایت ممکن است بیشتر پوست سر را درگیر کند.

شما نمی‌توانید CCCA را با داروها و روش‌های معمول به طور موثر درمان کنید. متخصص پوست باید برای درمان این نوع ریزش مو دارو تجویز کند. اگر ریزش موی تکه‌ای در مرکز سر خود دارید و حتی اگر نمی‌خواهید آن را درمان کنید، مهم است به یک متخصص پوست مراجعه کنید. گاهی اوقات، CCCA نشانه یک مشکل پزشکی مانند بیماری تیروئید است.

ریزش مو همچنین می‌تواند نشانه این باشد که به آهن یا ویتامین‌های خاصی نیاز دارید. اگر ریزش موی قابل توجهی در بالای سر خود دارید، همین الان با یک متخصص قرار ملاقات بگذارید. هر چقدر که پنهان کردن ناحیه کوچکی از ریزش مو می‌تواند آسان باشد، به یاد داشته باشید ناحیه کوچک طاسی اگر بدون درمان بماند، بزرگ و بزرگ‌تر خواهد شد.

ریزش موی قابل توجه یکی از نشانه‌های CCCA است. برخی از افراد برآمدگی‌های کوچک و برجسته‌ای را روی پوست سر خود احساس می‌کنند. بسیاری از افرادی که CCCA درمان نشده دارند می‌گویند پوست سرشان می‌سوزد، درد می‌کند یا خارش دارد. CCCA معمولا در خانواده‌ها دیده می‌شود و دلیل ژنتیکی دارد.

الگوی ریزش مو زنانه

آیا متوجه شده‌اید دم اسبی شما این روزها باریک‌تر شده است؟ شما ممکن است ریزش موی الگوی زنانه (FPHL) داشته باشید، وضعیتی که میلیون‌ها زن را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

FPHL شایع‌ترین دلیل ریزش مو در زنان است. برای اکثر زنان، FPHL در میانسالی شروع می‌شود، یعنی زمانی که یک زن در 40، 50 یا 60 سالگی است. اما ممکن است این دلیل ریزش مو برای برخی از زنان زودتر شروع شود.

از آنجایی که این دلیل ریزش مو بعد از یائسگی شایع‌تر است، هورمون‌ها نیز ممکن است در ایجاد آن نقش داشته باشند.

FPHL یک وضعیت پیشرونده است، یعنی در گذر زمان ریزش مو بیشتر می‌شود. اما زنان مانند برخی از مردان همه موهای خود را از دست نمی‌دهند. در عوض، پیشانی شما اغلب بزرگ‌تر می‌شود و موهای نزدیک شقیقه‌های شما ممکن است کاهش یابند. بدون درمان، برخی از زنان در نهایت دچار کچلی گسترده می‌شوند.

درمان این وضعیت می‌تواند از بدتر شدن ریزش مو جلوگیری کند و به زنان کمک کند موهای از دست رفته را دوباره بازیابند. بهترین نتایج از درمان FPHL را زمانی کسب می‌کنید که با اولین نشانه ریزش موی جدی به پزشک متخصص مراجعه کرده باشید. این بیماری ارثی است و شما ژن‌ها را از مادر، پدر یا هر دو به ارث می‌برید.

از آنجایی که این دلیل ریزش مو بعد از یائسگی شایع‌تر است، هورمون‌ها نیز ممکن است در ایجاد آن نقش داشته باشند. گزینه‌های درمان این بیماری شامل موارد زیر است:

  1. ماینوکسیدیل: این دارو برای مدت‌هاست که در درمان ریزش مو با الگوی مردانه استفاده می‌شده است، اما اکنون سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) این درمان را برای زنان نیز تأیید کرده است. در واقع امروزه ماینوکسیدیل به عنوان موثر‌ترین درمان برای FPHL شناخته می‌شود. محصولات حاوی 2٪ یا 5٪ ماینوکسیدیل برای درمان FPHL تایید شده‌اند.
  2. داروهای تجویزی: برخی از داروهای تجویزی در کمک به رشد موی زنان مبتلا به FPHL و جلوگیری از بدتر شدن این بیماری موثر هستند. یک متخصص پوست ممکن است یکی از داروهای زیر را برای درمان FPHL تجویز کند. هر کدام از این داروها یک قرص هستند.

اسپیرونولاکتون: این دارو یک ادرارآور است که دهه‌هاست برای درمان ریزش مو تجویز می‌شود. این درمان برای FPHL رایج است، زیرا می‌تواند به بازیابی رشد مو و جلوگیری از بدتر شدن ریزش مو کمک کند.

قبل از مصرف اسپیرونولاکتون، حتماً به متخصص پوست خود در مورد شرایط پزشکی خود، از جمله مشکلات کلیوی و غده فوق کلیوی اطلاع دهید. همچنین مطمئن شوید متخصص پوست شما از تمام داروها و مکمل‌هایی که مصرف می‌کنید، مطلع است.

  1. متخصص پوست شما ممکن است داروی دیگری را برای درمان FPHL تجویز کند، مانند فیناستراید، فلوتامید، یا دوتاستراید.
  2. کاشت مو: برای درمان ریزش مو در مردان مدت‌هاست که از کاشت مو استفاده می‌شود، اما این روش ممکن است گزینه‌ای برای برخی از زنان مبتلا به FPHL نیز باشد. کاشت مو از زمان استفاده از پلاگ‌های مو، مسیری طولانی را طی کرده است. امروزه بیشتر کاشت‌های مو کاملا طبیعی به نظر می‌رسند، اگرچه همه زنان کاندیدای مناسبی برای کاشت مو نیستند. اگر حجم موهای سرتان به طور نسبتا یکنواخت در سراسر سرتان کم شده است، ممکن است موهای سالم کافی برای کاشت نداشته باشید. یک جراح کاشت مو می‌تواند به شما بگوید آیا پیوند مو ممکن است به ترمیم موهای شما کمک کند یا خیر.
  3. لیزر برای استفاده در خانه: FDA شانه‌های لیزری، کلاه ایمنی و سایر دستگاه‌ها را که بدون نسخه در دسترس هستند، برای درمان ریزش مو در خانه تایید کرده است. این دستگاه‌ها میزان کمی از نور لیزر را ساطع می‌کنند که ممکن است به تحریک رشد موهای جدید کمک کند. چند مطالعه نشان می‌دهد این گزینه می‌تواند برای درمان FPHL موثر باشد. مانند ماینوکسیدیل و داروهای تجویزی، برای مشاهده نتایج لیزر باید در طولانی مدت از یک دستگاه خانگی استفاده کنید. اما محققان هنوز نمی‌دانند آیا این دستگاه‌ها برای استفاده طولانی مدت ایمن هستند و آیا می‌توانند به رشد موهای جدید در طولانی مدت ادامه دهند یا نه.
  4. پلاسمای غنی از پلاکت (PRP): این درمان از خون خود شما استفاده می‌کند و پس از خونگیری، خون شما در دستگاهی قرار می‌گیرد که آن را به اجزای مختلف تشکیل دهنده‌اش جدا می‌کند. پلاکت‌ها که نوعی سلول خونی هستند، برای درمان استفاده می‌شوند و به پوست سر شما تزریق می‌شوند. اعتقاد بر این است که پلاکت‌ها به تحریک سلول‌های شما برای رشد مو کمک می‌کنند. محققان تازه شروع به مطالعه این روش درمانی به عنوان درمان ریزش مو کرده‌اند. یافته‌های اولیه امیدوارکننده است، اما مطالعات بیشتری برای دانستن اینکه آیا این درمان برای FPHL ایمن و موثر است یا خیر، مورد نیاز است.
  5. سلول‌های بنیادی: استفاده از سلول‌های بنیادی برای درمان FPHL هنوز در مراحل آزمایشی است. مانند درمان پلاسمای غنی از پلاکت، مطالعات بیشتری برای دانستن اینکه آیا سلول‌های بنیادی درمانی ایمن و موثری برای FPHL هستند یا خیر، مورد نیاز است.
  6. مکمل‌ها: گفته می‌شود بسیاری از مکمل‌ها از جمله بیوتین و اسید فولیک به رشد و ضخیم کردن مو کمک می‌کنند. در مطالعه این مکمل‌های مختلف، یافته‌ها متفاوت بوده است. در بیشتر مطالعات، مکمل‌ها تاثیری بر رشد و ضخامت مو نداشتند. با این حال، در یک مطالعه، 120 زن سالم پس از مصرف اسیدهای چرب امگا 3، اسیدهای چرب امگا 6 و آنتی اکسیدان‌ها، موهای ضخیم‌تر و ریزش موی کمتری را از خود نشان دادند. آن‌ها این ترکیب را شش ماه مصرف کردند. اگر بتوان این نتایج را در مطالعات دیگر تکرار کرد، شواهدی برای توصیه به مصرف این مکمل‌ها خواهیم داشت. در این بین، مطمئناً مکمل‌هایی پیدا می‌کنید که نوید رشد مجدد مو را می‌دهند. قبل از مصرف هر یک از این‌ها، بهتر است با متخصص پوست خود مشورت کنید. برخی از مکمل‌ها می‌توانند با داروها تداخل داشته باشند. متخصص پوست شما همچنین می‌تواند به شما بگوید آیا شواهدی داریم که نشان دهد این مکمل به رشد مجدد مو کمک می‌کند یا خیر.
  7. شامپوهای ریزش مو: در ادامه بررسی دلیل ریزش مو به شامپوهایی که در ریزش موی الگوی زنانه موثر هستند می‌رسیم. این شامپوها یکی از موارد زیر را انجام می‌دهند:
  8. به موهایتان کمک می‌کنند تا رطوبت را حفظ کنند و این باعث می‌شود موها پرتر و ضخیم‌تر به نظر برسند.
  9. شکستگی موها را کاهش می‌دهند.

در حالی که شامپوهای ریزش مو ممکن است کارهای فوق را انجام دهند، نمی‌توانند موها را دوباره رشد دهند یا از بدتر شدن ریزش مو جلوگیری کنند.

ریزش مو با الگوی مردانه

این دلیل ریزش مو را همه می‌شناسیم. این دلیل ریزش مو که با عقبگرد خط رویش مو یا نقطه طاسی در بالای سر شروع می‌شود، می‌تواند به صورت پیوسته باعث نازک شدن و ریزش موی مردان شود.

شایع‌ترین علت ریزش مو در مردان، ریزش موی مردانه است که گاهی اوقات، در اواخر نوجوانی یا اوایل دهه بیست زندگی شروع می‌شود و تا سن 50 سالگی، بیش از نیمی از مردان سفیدپوست علائم قابل مشاهده ریزش مو با الگوی مردانه، مانند کاهش خط مو یا طاسی را خواهند داشت.

طاسی با الگوی مردانه به کندی رشد می‌کند و در حالی که شما نیازی به درمان این نوع ریزش مو ندارید، اما برای آن گزینه‌های درمانی مختلفی وجود دارد.

طاسی با الگوی مردانه به کندی رشد می‌کند و در حالی که شما نیازی به درمان این نوع ریزش مو ندارید، اما برای آن گزینه‌های درمانی مختلفی وجود دارد.

این درمان‌ها می‌توانند ریزش مو را کاهش دهد و در برخی از مردان باعث رشد مجددی تعداد محدودی از تارهای مو شوند. ماینوکسیدیل موضعی، فیناستراید، لیزرهای خانگی، پلاسمای غنی از پلاکت و کاشت مو از روش‌های رایج جلوگیری و درمان این دلیل ریزش مو شایع در مردان هستند.

آلوپسی فیبروزینگ پیشانی، دلیل ریزش مو

آلوپسی فیبروزان پیشانی (FFA) به آرامی شروع می‌شود و اغلب باعث ایجاد نوار نازکی از پوست بدون مو می‌شود که در امتداد جلو و کناره‌های خط مو قرار دارد. FFA می‌تواند باعث ریزش مو در سایر نقاط بدن شود و در هر جایی که مو دارید، ممکن است متوجه ریزش مو شوید.

مثلا بسیاری از افراد برخی (یا تمام) ابروهای خود را از دست می‌دهند. با پیشرفت ریزش مو، برخی از افراد موهای ناحیه تناسلی، موهای زیر بغل یا موهای بازو یا پاهای خود را از دست می‌دهند. افرادی که موهای صورت دارند، ممکن است متوجه موهای کمتری در ناحیه ریش خود شوند.

هنگامی که اولین بیماران مبتلا به این نوع ریزش مو در دهه 1990 تشخیص داده شدند، FFA نادر در نظر گرفته شد. با این حال امروزه تعداد افراد مبتلا به FFA به سرعت در حال افزایش است. بیشتر مبتلایان به این بیماری زن هستند. با این حال، مردان نیز ممکن است به FFA مبتلا شوند.

اگر FFA را زود تشخیص دهید و آن را درمان کنید، ممکن است مقداری از موهای شما دوباره رشد کنند. همان‌طور که FFA پیشرفت می‌کند، فولیکول‌های مو زخمی می‌شوند. هنگامی که یک فولیکول مو زخم شود، دیگر نمی‌تواند مو در بیاورد. به همین دلیل است که محققان توصیه می‌کنند در اولین تجربه ریزش مو به یک متخصص پوست مراجعه کنید.

آلوپسی کششی، دلیل ریزش مو

در آخرین دلیل ریزش مو به بررسی آلوپسی کششی می‌رسیم. این نوع دلیل ریزش مو زمانی اتفاق می‌افتد که از مدل موهایی استفاده کنید که موهای شما را به شدت از ریشه می‌کشند.

دلیل ریزش موی شدید و ناگهانی چیست ؟

اکنون که انواع دلیل ریزش مو را بررسی کردیم، به یک سوال پرتکرار پاسخ می‌دهیم: علت ریزش موی شدید و ناگهانی چیست؟ این اتفاق می‌تواند چند دلیل مختلف داشته باشد:

  1. تلوژن افلوویوم: این نوع دلیل ریزش مو می‌تواند حدود سه تا شش ماه پس از اینکه دچار یک مشکل استرس‌زا می‌شوید رخ دهد. آکادمی پوست آمریکا می‌گوید این عوامل استرس‌زا می‌توانند شامل موارد زیر باشند:
  2. عمل جراحي
  3. به دنیا آوردن فرزند
  4. طلاق گرفتن یا از دست دادن شغل
  5. داشتن تب بالا
  6. بهبودی از یک بیماری

پزشکان می‌گویند ریزش ناگهانی مو به دلیل تلوژن افلوویوم، حتی ممکن است چند ماه پس از یک رویداد استرس‌زا نیز رخ دهد.

این نوع دلیل ریزش مو زمانی اتفاق می‌افتد که از مدل موهایی استفاده کنید که موهای شما را به شدت از ریشه می‌کشند.
  1. آلوپسی آره‌آتا: این نوع دلیل ریزش مو که قبلا آن را بررسی کردیم، گاهی می‌تواند باعث شود تا موهای شما به طور ناگهانی از بین بروند.
  2. سایر مشکلات پزشکی: بیماری‌هایی از جمله شرایط تیروئید و بیماری‌های روده ممکن است مقصر ریزش موی ناگهانی باشند.
  3. داروهای خاصی مثل رقیق کننده‌های خون یا داروهای شیمی درمانی، می‌توانند دلیل ریزش ناگهانی موی شما باشد.
  4. مشکلات تغذیه‌ای مثل دریافت خیلی کم آهن یا دریافت بیش از حد ویتامین A می‌توانند دلیل ریزش مو ناگهانی باشند.

بیشتر بخوانید: ریزش مو در نوجوانی؛

ریزش موی زنان و افزایش سن

در پایان مطلب بررسی انواع ریزش مو، به بررسی رابطه ریزش موی زنان با افزایش سن آنها می‌پردازیم. تحقیقات نشان می‌دهند به طور متوسط، حدود 40 درصد از زنان تا سن 50 سالگی دچار ریزش موی الگوی زنانه می‌شوند و تا سن 70 سالگی، تقریبا 55 درصد از بانوان این نوع دلیل ریزش مو را تجربه خواهند کرد. این نوع ریزش مو به درمان سرطان یا سایر مشکلات جدی سلامتی ارتباطی ندارد.

تحقیقات نشان می‌دهند به طور متوسط، حدود 40 درصد از زنان تا سن 50 سالگی دچار ریزش موی الگوی زنانه می‌شوند

به پایان مطلب بررسی دلیلی ریزش مو می‌رسیم. به طور کلی عواملی مثل ژنتیک، استرس، افزایش سن، آلوپسی آره‌آتا، برخی بیماری‌های خودایمنی، شیمی درمانی، بارداری، مدل موی نامناسب، استفاده از مواد شیمیایی نامناسب روی پوست سر، عدم تعادل هورمونی، مشکلات تیروئید، ضربه شدید به سر، کمبود مواد مغذی و…، دلیل ریزش مو هستند.

با این حال علم پزشکی امروزه می‌تواند تا حد زیادی با ریزش مو مقابله کرده و آن را معکوس کند و در مواردی مثل الگوی ریزش موی مردانه که بسیاری آن را غیر قابل اجتناب می‌دانند، تا حد زیادی از دست رفتن موهای شما را به تعویق بیندازد. مهم‌ترین نکته در رابطه با ریزش مو این است که با دیدن اولین علائم ریزش شدید موهایتان، سریعا به یک متخصص پوست و مو مراجعه کنید و بدین‌ترتیب شانس درمان خود را تا حد زیادی بالا ببرید.

منبع ++++++++++

موها چگونه رشد می‌کنند؟

سه فاز اول از این چرخه، آناژن، کاتاژن، و تلوژن نام دارند که رشد و بلوغ مو و فعالیت فولیکول‌های مو که موهای منفرد را تولید می‌کنند را پوشش می‌دهند. در نهایت در طول مرحله چهارم یا اگزوژن، موهای قدیمی می‌ریزند و در عین حال در این مرحله معمولاً یک موی جدید آماده می‌شود تا جای موی قدیمی ریخته شده را بگیرد.

آیا افزایش سن روی ریزش مو تاثیر دارد؟

تحقیقات نشان می‌دهند به طور متوسط، حدود 40 درصد از زنان تا سن 50 سالگی دچار ریزش موی الگوی زنانه می‌شوند و تا سن 70 سالگی، تقریبا 55 درصد از بانوان این نوع دلیل ریزش مو را تجربه خواهند کرد. این نوع ریزش مو به درمان سرطان یا سایر مشکلات جدی سلامتی ارتباطی ندارد.

ماینوکسیدیل چیست؟

این دارو برای مدت‌هاست که در درمان ریزش مو با الگوی مردانه استفاده می‌شده است، اما اکنون سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) این درمان را برای زنان نیز تأیید کرده است. در واقع امروزه ماینوکسیدیل به عنوان موثر‌ترین درمان برای FPHL شناخته می‌شود. محصولات حاوی 2٪ یا 5٪ ماینوکسیدیل برای درمان FPHL تایید شده‌اند.

۵ دی ۱۴۰۱ ۰ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی