دلایل ریزش مو در نوجوانی و درمان آن‌ها
۲۲ آذر ۱۴۰۱ ۰ دیدگاه zohre.kh

ریزش مو در نوجوانی؛ دلایل، علائم و روش درمان آن‌

به این مطلب امتیاز دهید

یکی از مشکلات پوستی شایع در سنین نوجوانی ریزش مو است. باوجوداینکه ریزش مو در سن‌های پایین بسیار ناراحت‌کننده است، اما شما می‌توانید آن را مدیریت کنید. مهم‌ترین نکته برای پیشگیری و درمان ریزش مو در نوجوانی این است که باید ابتدا علت اصلی آن را مشخص کنید. متخصصان پوست و مو بر این باورند که اصلی‌ترین دلایل ریزش مو در سن پایین، عوامل ژنتیکی، عدم تعادل هورمون‌های بدن و بیماری‌های خاص هستند. اما ممکن است دلایل دیگری هم به بروز این عارضه پوستی دامن بزنند. خوشبختانه، علت اصلی این مشکل پوستی با مراجعه به پزشک معلوم می‌شود؛ بنابراین، شما می‌توانید راهکار درمان ریزش مو را به‌راحتی پیدا کنید. در این مقاله علت‌های ریزش مو در نوجوانی را بررسی خواهیم کرد و راهکارهای درمان را ارائه خواهیم داد تا اقدام‌های مؤثر را برای حذف این مشکل انجام دهید.

آن‌چه خواهید خواند...

علائم ریزش مو در نوجوانی چیست؟

احتمالاً شما به این فکر می‌کنید ریزش مو در سن نوجوانی علائم خاصی ندارد و فقط با مشاهده چند تار مو به این نتیجه می‌رسید که به عارضه ریزش مو مبتلا هستید.

مهم‌ترین نکته برای پیشگیری و درمان ریزش مو در نوجوانی این است که باید ابتدا علت اصلی آن را مشخص کنید.

درحالی‌که این عارضه در تمامی افراد طبیعی است و ریزش مو در نوجوانی علائم دیگری هم دارد. شناخت علائم ریزش مو در سن نوجوانی به شما کمک می‌کند تا در تشخیص و مراجعه به پزشک سریع عمل کنید. نشانه‌هایی که وجود آن‌ها خبر از ریزش مو می‌دهند، عبارت‌اند از:

  • وجود لکه‌های پوسته‌پوسته روی سر
  • مشاهده‌کردن توده‌های تار مو روی بالش در زمان بیدارشدن از خواب
  • کاهش تدریجی خط مو
  • ریزش بیش از 100 تار مو در روز
  • ظریف شدن تارهای مو در قسمت شقیقه سر
  • وجود لکه‌های طاس روی سر
  • خارش موی سر
  • شوره پوست سر

بیشتر بخوانید: تفاوت ریزش موی ارثی و هورمونی

به پوستت جون تازه بده

دلایل ریزش موی سر در سن نوجوانی چیست؟

دلایل ریزش مو در سن‌های پایین بین تمامی افراد یکسان نیست. اما ممکن است به علت شرایط یکسان در نوجوان‌ها، برخی از دلایل مشترک باشند؛ برای مثال، بعضی از علت‌های ریزش مو در دختران و برخی دیگر در پسرها مشترک هستند.

البته نکته قابل‌توجه این است که تشخیص علت این عارضه پوستی در تمامی موارد به‌راحتی ممکن نیست. باید برای تعیین علت اصلی ریزش به پزشک متخصص پوست و مو مراجعه کنید. دلایلی که باعث ریزش موهای شما در سن نوجوانی می‌شوند، عبارت‌اند از:

طاسی با الگوی مردانه

این عارضه پوستی با اصطلاح «آلوپسی آندروژنیک» شناخته می‌شود که معمولاً از سن نوجوانی روی سر مردان بروز می‌کند. اصلی‌ترین نشانه‌های آلوپسی آندروژنیک، کمبود مو در بالای سر و کاهش خط مو هستند.

طاسی الگوی مردانه به دلایل ژنتیکی یا مصرف داروها روی سر اتفاق می‌افتد. اگر برای درمان این عارضه پوستی در مراحل ابتدایی اقدام کنید، کنترل آن به‌راحتی انجام می‌گیرد و تا سنین بالا روی سر باقی نمی‌ماند.

مهم‌ترین نکته برای پیشگیری و درمان ریزش مو در نوجوانی این است که باید ابتدا علت اصلی آن را مشخص کنید.

طاسی با الگوی زنانه

در ریزش مو با الگوی زنانه تراکم موها در قسمت بالایی سر کاهش می‌یابد. به‌طوری‌که آن ناحیه کاملاً شفاف به نظر می‌رسد. معمولاً این عارضه پس از سن بلوغ در خانم‌ها رخ می‌دهد. البته ممکن است در سن بزرگسالی هم بروز کند.

اگر فولیکول‌های مو آسیب ببینند، موها در چرخه رشد به‌تدریج ضعیف‌تر و کوتاه‌تر می‌شوند؛ درنتیجه، رشد آن‌ها متوقف می‌شود.

زمانی که طاسی با الگوی زنانه رخ می‌دهد، ابتدا شقیقه‌ها دیده می‌شوند و سپس از موهای قسمت بالای سر کم می‌شود. اگر پس از مشاهده این علائم سعی کنید قسمت‌های شفاف را از طریق آرایش بپوشانید، این مشکل به‌مرورزمان شدیدتر می‌شود و برای درمان ریزش مو به‌زحمت می‌افتید.

آلوپسی آره‌اتا

یکی از بیماری‌های خودایمنی که باعث ریزش مو در نوجوانی می‌شود، «آلوپسی آره آتا» است. با ابتلای بدن به این بیماری، سیستم ایمنی بدن فولیکول‌های سالم را از بین می‌برند.

در نتیجه، موها با شدت می‌ریزند و سر طاس می‌شود. با بروز این بیماری در آقایان و بانوان، قسمت‌های طاس به‌صورت گرد و کوچک روی سر مشاهده می‌شوند.

تریکوتیلومانیا

این مشکل یک اختلال روانی نادر است که در آن فرد موهای خودش را می‌کشد. معمولاً در بین سن 9 تا 13 سالگی اتفاق می‌افتد. البته خانم‌ها بیشتر از آقایان به این بیماری روانی مبتلا می‌شوند.

مصرف دارو

مصرف برخی از داروها برای درمان افسردگی، آکنه، فشارخون یا عفونت‌های شدید به‌عنوان یک عامل کمکی برای ریزش مو به‌حساب می‌آید.

تحقیقات نشان داده‌اند 20 درصد از نوجوان‌هایی که داروی ضدافسردگی مصرف می‌کنند، در معرض ریزش مو قرار می‌گیرند. همچنین بعضی از بانوان گزارش می‌دهند هنگام استفاده از داروهای ضدبارداری، ریزش مو را تجربه می‌کنند.

استفاده از لوازم آرایشی

لوازم آرایشی که برای حالت دادن موها به کار می‌روند، معمولاً از مواد شیمیایی ساخته می‌شوند؛ بنابراین، یکی از دلایل ریزش مو در پسرها و دخترها استفاده از رنگ مو، چسب مو و محصولات مشابه است. مواد شیمیایی که در لوازم آرایشی مو وجود دارند، موها را خشک و ریشه آن را ضعیف می‌کنند؛ در نتیجه، ریزش موها شروع می‌شود.

به‌هم‌خوردن تعادل هورمون‌ها در بدن

بعضی مواقع در بدن اختلالات هورمونی اتفاق می‌افتد که باعث ریزش موها می‌شود. توجه‌نکردن به تعادل هورمون‌ها در بدن، ریزش موها را شدیدتر می‌کند.

تغذیه نامناسب و ناکافی

یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث ریزش مو در نوجوانی می‌شود، سوءتغذیه است. معمولاً در سن نوجوانی مصرف وعده غذایی اصلی کاهش می‌یابد و غذاهای ناسالم جایگزین آن می‌شود. کاهش ویتامین‌های A، C، E، D، آهن، روی، بیوتین و اسیدفولیک عامل ریزش موها است.

استرس

معمولاً به دلایل تغییرات جسمی، تحصیل در مدرسه یا مسائل خانوادگی بعضی از نوجوان‌ها سطح استرس بالایی را تجربه می‌کنند. این عامل به‌تنهایی باعث عدم تعادل هورمون‌ها در بدن می‌شود و موها شروع به ریزش می‌کنند.

بیماری پوستی کرم حلقوی

این عفونت قارچی روی سر را پوسته‌پوسته می‌کند و باعث ایجاد خارش، التهاب و زخم در این ناحیه می‌شود. تمامی این علائم دست‌به‌دست هم می‌دهند و عامل محرک برای ریزش مو می‌شوند.

تلوژن افلوویوم

این بیماری یک اختلال موقت است که به دلیل استرس، کاهش وزن و … بروز می‌کند و باعث ریزش مو می‌شود.

عوامل ژنتیکی

اگر والدین یا فامیل‌های نزدیک به طاسی با الگوی زنانه یا مردانه مبتلا باشند، احتمال ریزش مو در نوجوانان افزایش می‌یابد. همچنین اگر علت اصلی ریزش مو با ژنتیک در ارتباط باشد، درمان آن تا حدودی غیرممکن می‌شود.

کم‌کاری یا پرکاری تیروئید

اگر ابتلا به بیماری تیروئید در سن نوجوانی طولانی شود، موها می‌ریزند. عدم تعادل تیروئید باعث می‌شود موها شکننده شوند و بریزند. البته خبر خوشحال‌کننده این است که ریزش موی ناشی از عدم تعادل تیروئید راهکارهای درمانی مناسبی دارد.

سندرم تخمدان پلی‌کیستیک

این سندرم چرخه قاعدگی را نامنظم می‌کند؛ در نتیجه، بدن از حالت طبیعی خارج می‌شود و موهای خانم‌ها در سن نوجوانی می‌ریزد. البته این مشکل قابل‌درمان است.

بیشتر بخوانید: دلیل ریزش مو؛

راه‌های پیشگیری از ریزش مو در نوجوانی چیست؟

علت اصلی ریزش مو در برخی موارد به بیماری مربوط است. بنابراین، پیشگیری و کنترل ریزش مو در این موارد تا حدودی غیرممکن است، زیرا قبل از مبتلا شدن به بیماری تشخیص آن به‌راحتی انجام نمی‌گیرد.

اما اگر می‌خواهید سبک زندگی‌تان را طوری مدیریت کنید که در سن نوجوانی به عارضه ریزش مو مبتلا نشوید، بهتر است برای آن تلاش کنید. نکات مهمی که به کنترل ریزش مو در سن نوجوانی کمک می‌کنند، عبارت‌اند از:

اگر در مصرف برخی از غذاها مشکل دارید و رژیم غذایی‌تان کامل نیست، می‌توانید از ویتامین‌ها به‌عنوان یک عامل کمکی برای تقویت بدنتان بهره ببرید.

موهایتان را چرب نگه‌دارید

یکی از عوامل ریزش مو خشک‌شدن آن است. اگر موهایتان را به طور منظم چرب کنید، فولیکول‌های مو تحریک می‌شوند و رشد موها افزایش می‌یابد. همچنین چرب شدن موها از خشکی دائمی آن‌ها جلوگیری می‌کند و موها شکننده نمی‌شوند.

از محصولات شیمیایی استفاده نکنید

استفاده از محصولات شیمیایی برای آرایش موها و حالت دادن آن‌ها در بلندمدت به موها آسیبی جدی را وارد می‌کنند. اصلی‌ترین ضربه مواد شیمیایی به موها این است آن‌ها را خشک می‌کنند.

بهتر است از برخورد رنگ مو با موهایتان جلوگیری کنید؛ اما اگر اصرار دارید که موهایتان را رنگ کنید، انتهای موها را با رنگ مو آغشته کنید و اجازه ندهید که رنگ مو با ریشه موها برخورد کند.

بدنتان را سالم نگه‌دارید

اولین قدم برای حفظ سلامتی بدن این است که از یک رژیم غذایی سالم پیروی کنید. سپس استرس را از زندگی‌تان حذف کنید و با انجام ورزش به طور منظم، سلامتی بدنتان را تضمین کنید. استرس و رژیم غذایی ناسالم دو عامل مخرب برای سلامتی موها هستند.

ویتامین‌های مکمل مصرف کنید

اگر در مصرف برخی از غذاها مشکل دارید و رژیم غذایی‌تان کامل نیست، می‌توانید از ویتامین‌ها به‌عنوان یک عامل کمکی برای تقویت بدنتان بهره ببرید. البته مصرف خودسرانه بعضی از ویتامین‌ها برای سلامتی مضر است؛ بنابراین، قبل از مصرف هر نوع ویتامین با متخصص تغذیه مشورت کنید.

از شانه با دندانه‌های پهن استفاده کنید

شانه‌هایی که دندانه باریک دارند، موها را می‌کشند و باعث ریزش آن‌ها می‌شوند. اگر از شانه با دندانه‌های پهن استفاده کنید، گره موهایتان به‌راحتی از بین شانه‌ها عبور می‌کنند و موهایتان کشیده نمی‌شوند؛ بنابراین، ریزش آن‌ها کمتر می‌شود.

موهایتان را ببافید

اگر موهای بلندی دارید، بهتر است آن‌ها را ببافید تا از گره‌خوردن جلوگیری کنید. موهای گره‌خورده شکسته می‌شوند و استعداد ریزش آن‌ها افزایش می‌یابد.

موهایتان را با آب داغ نشویید

استفاده از آب داغ هنگام حمام‌کردن، رطوبت موها را کاهش می‌دهد. از طرفی کوتیکول‌های مو را بازتر می‌کند و باعث خشکی موها می‌شود؛ بنابراین، هنگام شستن موهایتان درجه حرارت آب را کاهش دهید.

بیشتر بخوانید: جلوگیری ریزش مو؛ 

روش‌های درمان ریزش مو در نوجوانی چیست؟

انتخاب بهترین روش درمانی برای متوقف کردن ریزش مو در نوجوانی بر اساس علت بروز آن انجام می‌شود. مشاوران پوست و مو توصیه می‌کنند برای درمان ریزش مو از سه عامل رژیم غذایی مناسب، خواب کافی و کاهش استرس بهره ببرید. همچنین استفاده از محصولات تقویت‌کننده هم برای سلامتی موها مفید است.

اما اگر با رعایت این نکات روند ریزش موهایتان متوقف نشد، باید به پزشک متخصص پوست و مو مراجعه کنید. پزشک‌ها باتوجه‌به علائمی که دارید، راهکار درمانی مناسب برای شما را ارائه می‌کنند. روش‌هایی که در درمان ریزش مو مفید هستند، عبارت‌اند از:

اما اگر با رعایت این نکات روند ریزش موهایتان متوقف نشد، باید به پزشک متخصص پوست و مو مراجعه کنید.

تزریق پلاسمای غنی از پلاکت برای جلوگیری از ریزش مو در نوجوانی

یکی از روش‌های بی‌خطر برای درمان ریزش مو بهره‌مندی از پلاسمای غنی از پلاکت یا “PRP” است. پزشک‌ها برای اجرای این روش درمانی پلاکت‌ها را از خون فرد جدا می‌کنند. سپس آن را به قسمت‌هایی که موها می‌ریزند، تزریق می‌کنند. البته این روش درمانی را برای افراد بالای 18 سال انجام می‌دهند.

مصرف داروی ماینوکسیدیل

پزشک‌ها برای افزایش رشد مو از داروی ماینوکسیدیل کمک می‌گیرند. مصرف خودسرانه این دارو با عوارض جدی همراه است؛ بنابراین، باید با تجویز پزشک مصرف شود.

کاهش استرس برای جلوگیری از ریزش مو در نوجوانی

کاهش استرس یکی از اصلی‌ترین دلایل ریزش مو را حذف می‌کند. روش‌هایی که برای کاهش استرس مناسب هستند، عبارت‌اند از:

  • ورزش
  • خواب کافی
  • مدیتیشن
  • فعالیت‌های انگیزه‌بخش برای فرد

رژیم غذایی سالم

کمبود مواد مغذی در بدن باعث ریز موها می‌شود؛ بنابراین، استفاده کافی از منابع غذایی متنوع برای درمان ریزش مو بسیار مفید است. مصرف میوه‌ها، سبزیجات، مواد پروتئینی و معدنی برای افزایش رشد موها ضروری هستند.

سؤالات متداول درباره ریزش مو در دوره نوجوانی

پزشک‌ها برای درمان ریزش مو در نوجوانی چه کاری انجام می‌دهند؟

اگر برای درمان این مشکل به متخصص پوست و مو مراجعه کنید، او ابتدا سابقه پزشکی شما و خانواده‌تان را مورد بررسی قرار می‌دهد. سپس پوست سر و موها را معاینه می‌کند. احتمالاً پزشک در این مرحله چند تار موی شما را برای آزمایش برمی‌دارد.

اگر با انجام این مراحل علت اصلی ریزش موهایتان را تشخیص نداد، در مورد داروهایی که مصرف می‌کنید از شما سؤال می‌پرسد و شما را برای انجام آزمایش خون به آزمایشگاه ارجاع می‌دهد. در نهایت با تعیین علت اصلی، درمان مناسب را برای شما ارائه می‌کند.

آیا بلوغ باعث ریزش مو در نوجوانی می‌شود؟

بلوغ در نوجوانی به طور مستقیم باعث ریزش موها نمی‌شود. اما ممکن است زمینه‌ساز برخی از عوامل برای ریزش مو شود؛ برای مثال، شروع قاعدگی می‌تواند تغییرات زیادی در بدن خانم‌ها ایجاد کند یا تعادل هورمون‌ها در نامنظم شود.

تعداد ویتامین‌های ضروری برای رشد مو بسیار زیاد است. اما معمولاً کمبود ویتامین‌های D، B12، روی و آهن در ریزش مو تأثیر بیشتری دارند.

بیشتر بخوانید: باورهای غلط مراقبت از مو؛

آیا ریزش مو در نوجوانی طبیعی است؟

ریزش مو علاوه بر نوجوان‌ها، در تمامی افراد کاملاً طبیعی است. به‌طوری‌که هر فرد روزانه بین 50 تا 100 تار مو را از دست می‌دهد.

کمبود کدام ویتامین باعث ریزش مو در نوجوانی می‌شود؟

تعداد ویتامین‌های ضروری برای رشد مو بسیار زیاد است. اما معمولاً کمبود ویتامین‌های D، B12، روی و آهن در ریزش مو تأثیر بیشتری دارند.

ریزش مو در نوجوانی یکی از مشکلاتی است که اگر برای درمان آن سریع اقدام نکنید، می‌تواند شدیدتر شود. تشخیص به‌موقع ریزش مو در سن نوجوانی به شما کمک می‌کند اقدامات حیاتی برای درمان را سریع شروع کنید.

همچنین انجام خوددرمانی برای متوقف کردن این عارضه می‌تواند علاوه بر ریزش بیشتر، به سلامتی شما آسیب جدی وارد کند. بنابراین، بهترین راه این است که با مشاهده علائم اولیه ریزش مو به پزشک متخصص پوست و مو مراجعه کنید.

منبع +++++

دلایل ریزش موی سر در سن نوجوانی چیست؟

دلایل ریزش مو در سن‌های پایین بین تمامی افراد یکسان نیست. اما ممکن است به علت شرایط یکسان در نوجوان‌ها، برخی از دلایل مشترک باشند؛ برای مثال، بعضی از علت‌های ریزش مو در دختران و برخی دیگر در پسرها مشترک هستند.

تریکوتیلومانیا چیست؟

این مشکل یک اختلال روانی نادر است که در آن فرد موهای خودش را می‌کشد. معمولاً در بین سن 9 تا 13 سالگی اتفاق می‌افتد. البته خانم‌ها بیشتر از آقایان به این بیماری روانی مبتلا می‌شوند.

آیا بلوغ باعث ریزش مو در نوجوانی می‌شود؟

بلوغ در نوجوانی به طور مستقیم باعث ریزش موها نمی‌شود. اما ممکن است زمینه‌ساز برخی از عوامل برای ریزش مو شود؛ برای مثال، شروع قاعدگی می‌تواند تغییرات زیادی در بدن خانم‌ها ایجاد کند یا تعادل هورمون‌ها در نامنظم شود.

۲۲ آذر ۱۴۰۱ ۰ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی