ریزش مو جلو سر زنان
۱ دی ۱۴۰۱ ۰ دیدگاه zohre.kh

ریزش مو جلو سر زنان؛ علائم، دلایل، پیشگیری و درمان

3/5 - (1 امتیاز)

در مورد موهای سر، هر اتفاق ناخوشایندی از نازک‌شدن گرفته تا سفید‌شدن مو با افزایش سن رایج است. یکی از بیماری‌های مشترک مو که بسیاری از افراد آن را تجربه می‌کنند، عقب‌نشینی خط مو است، اما علیرغم باور عمومی، این مشکل مختص مردان نیست. در واقع خیلی از خانم‌ها به دلیل ژنتیک، آلوپسی آندروژنیک ارثی و… موهای خود را در بالای سر و قسمت‌های خط موی جلویی از دست می‌دهند. طاسی الگوی زنانه معمولاً شبیه به الگوی درخت کریسمس است و ریزش در بالای پوست سر در حالی که قسمت اعظم خط مو حفظ می‌شود، رخ می‌دهد؛ در حالی که طاسی الگوی مردانه می‌تواند به‌شدت خط مو را علاوه بر قسمت بالایی و پشتی پوست سر نیز تحت‌تاثیر قرار دهد. با هر نوع ریزش مو، افراد مبتلا به طور معمول یک سوال دارند: آیا موها می‌توانند دوباره رشد کنند؟ به گفته کارشناسان ما، بله! شما می‌توانید با درمان مناسب، خط موی خود را به حالت اولیه بازگردانید. پیش از این، درباره ریزش مو جلو سر زنان و نحوه بازیابی موهای از دست رفته بیشتر بدانید.

علل ریزش مو در ناحیه جلوی سر

عوامل زیادی وجود دارند که می‌توانند منجر به ریزش مو جلو سر زنان شوند. این عوامل شامل مواردی مانند ژنتیک، استرس، بارداری و برخی شرایط سلامتی هستند.

طاسی الگوی زنانه معمولاً شبیه به الگوی درخت کریسمس است و ریزش در بالای پوست سر در حالی که قسمت اعظم خط مو حفظ می‌شود، رخ می‌دهد؛

بیشتر بخوانید: جلوگیری ریزش مو؛ 

ژنتیک

اگرچه نسبت به مردان شیوع کمتری دارد، اما زنان نیز می‌توانند الگوی طاسی را به ارث ببرند و این ژن می‌تواند از هر یک از والدین به ارث برسد. ریزش مو به دلیل ژنتیک با رسیدن زنان به میانسالی شایع‌تر است، اما می‌تواند زودتر نیز رخ دهد.

تقریباً در این دوره از زندگی، یک زن ممکن است یائسگی را نیز تجربه کند که باعث تغییرات هورمونی در بدن می‌شود که خود می‌تواند عاملی در ریزش مو جلو سر زنان باشد.

استرس و فشار روحی

یک واقعه استرس‌زا یا یک دوره زمانی که فرد تحت فشار روحی شدید قرار می‌گیرد، می‌تواند گاهی منجر به ریزش مو شود. استرس قابل توجه می‌تواند تعداد زیادی از فولیکول‌های مو را وارد فاز استراحت در چرخه رشد مو کند، به این معنی که هیچ موی جدیدی تولید نمی‌شود.

این حالت همراه با ریزش موی معمول روزانه که همه تجربه می‌کنند، می‌تواند منجر به ایجاد لکه‌های طاس در قسمت‌های مختلف سر و یا نازک‌شدن موها شود. این نوع ریزش مو معمولاً موقتی است و اغلب با گذشت زمان بهبود می‌یابد.

یک واقعه استرس‌زا یا یک دوره زمانی که فرد تحت فشار روحی شدید قرار می‌گیرد، می‌تواند گاهی منجر به ریزش مو شود.

بارداری

ریزش مو در دوران بارداری بسیاری از زنان را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد و کاملا طبیعی است. همانطور که قبلا ذکر شد، تغییرات هورمونی می‌تواند تاثیر زیادی بر رشد و ریزش مو داشته باشد.

از آنجایی که بدن حین و بعد از زایمان تغییرات زیادی می‌کند، سطح هورمون‌ها دائماً در نوسان هستند، اما ریزش مو بیشتر پس از بارداری مشاهده می‌شود. این نوع ریزش مو جلو سر زنان نیز معمولاً موقتی است و در عرض چند ماه به حالت عادی بازمی‌گردد.

شرایط سلامتی

علت اصلی عقب‌نشینی و ریزش مو جلو سر زنان، آلوپسی فیبروزان پیشانی است. آلوپسی فیبروزان پیشانی شکلی از آلوپسی زخمی است که با یک الگوی نواری ریزش مو در جلو و کناره‌های پوست سر مشخص می‌شود.

این بیماری پیشرونده است و ابتدا به صورت یک خط ریزش مو ظاهر می‌شود (مشابه آنچه در مردان وجود دارد) و سپس می‌تواند باعث شود زنان تا 5 اینچ از موهای جلوی سر خود را از دست بدهند. در این بیماری ابروها اغلب نازک می‌شوند (یا حتی ممکن است وجود نداشته باشند) و مواردی از ریزش مژه و موی روی شکم هم به صورت نادر ممکن است رخ دهند.

برخلاف اکثر اشکال ریزش مو که عمدتاً می‌توانند به وراثت نسبت داده شود، دانشمندان معتقدند آلوپسی فیبروزان فرونتال در اثر حمله سیستم ایمنی به فولیکول‌های مو و التهاب ایجاد می‌شود. این حمله به سلول‌های بنیادی داخل فولیکول مو آسیب می‌رساند و اگر این سلول‌ها آسیب جدی ببینند، موها قادر به رشد مجدد نیستند.

پوست در ناحیه آسیب دیده ممکن است طبیعی به نظر برسد، اما معمولاً رنگ پریده یا به صورت خفیف زخمی است. همچنین ممکن است قرمزی و التهاب خفیفی اطراف فولیکول‌های مو وجود داشته باشد.

از آنجایی که اکثریت قریب به اتفاق زنانی که از آلوپسی فیبروزان فرونتال رنج می‌برند در دوران پس از یائسگی هستند، تصور می‌شود ممکن است یک دلیل هورمونی برای ایجاد این بیماری وجود داشته باشد. عوامل ژنتیکی نیز ممکن است در ابتلا به این بیماری نقش داشته باشند و از آنجا که این بیماری نسبتاً جدید است، تصور می‌شود یک محرک محیطی نیز در کار باشد.

آلوپسی کششی یکی دیگر از بیماری‌های مرتبط با ریزش مو است، اما برخلاف آلوپسی فیبروزان فرونتال، ناشی از تغییرات هورمونی نیست. در عوض، به دلیل کشیدن و فشار روی مو ایجاد می‌شود.

مدل موهایی مانند دم اسبی می‌تواند فشار زیادی را به پوست سر وارد کنند که در موارد خاص منجر به ریزش مو می‌شود. مدل موی Scraped back نیز می‌تواند نازک‌شدن یا ریزش مو در اطراف پیشانی و ناحیه خط رویش مو را برجسته کند، بنابراین بهتر است از آن اجتناب کنید.

به پوستت جون تازه بده

آیا سندرم تخمدان پلی کیستیک می‌تواند باعث ریزش مو جلو سر زنان شود؟

همانطور که گفتیم برای برخی از زنان، ریزش مو اطراف خط مو و شقیقه‌ها نیز می‌تواند با عدم تعادل هورمونی دائمی مرتبط باشد. در این میان سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) یک عامل مهم برای ریزش مو جلو سر زنان است که از هر پنج زن در دنیا تقریبا یک نفر را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.

در حالی که این بیماری بیشتر به دلیل ایجاد قاعدگی نامنظم و آکنه شناخته شده است، اما یکی دیگر از عوارض جانبی رایج آن ریزش مو است. این امر به دلیل افزایش سطوح آندروژن (هورمون‌های مردانه) در بدن ایجاد می‌شود. زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک معمولاً دو نوع متمایز از مشکلات مو دارند.

آنها اغلب از موهای زائد صورت یا بدن رنج می‌برند (اغلب با الگوی مشابه مردان، معروف به هیرسوتیسم)، اما در عین حال ممکن است متوجه ریزش موهای سر شوند که این نوع ریزش اغلب به صورت نازک‌شدن موها روی تاج و شقیقه‌ها ظاهر می‌شود.

وقتی صحبت از PCOS و ریزش مو جلو سر زنان می‌شود، خوشبختانه راه‌حل‌های بالقوه‌ای هم برای رفع این مشکل وجود دارد. به گفته سازمان بهداشت ملی انگلستان، انواع خاصی از قرص‌های ضد بارداری خوراکی ترکیبی می‌توانند به کاهش ریزش موی ناشی از PCOS کمک کنند.

بسیاری از این قرص‌ها برای جلوگیری از اثرات هورمون‌های مردانه مانند تستوسترون کار می‌کنند. بنابراین در صورت ابتلا به ریزش موی ناشی از PCOS به پزشک خود مراجعه کنید تا بتواند بیشتر به شما مشاوره دهد. پزشکان داروهایی مانند اسپیرونولاکتون را نیز برای ریزش موی ناشی از PCOS در اطراف خط مو و شقیقه‌ها تجویز می‌کنند.

اسپیرونولاکتون در اکثر کشورهای دنیا برای درمان فشارخون اغلب در بیماران مسن با مشکلات قلبی مجوز دارد، با این حال ثابت شده می‌تواند به طور بالقوه به بهبود رشد موهای سر کمک کند. البته این دارو فقط باید توسط یک متخصص پوست با تجربه در استفاده از آن تجویز شود، زیرا به طور کلی از نظر پزشکی به عنوان یک درمان غیرمجاز برای نازک‌شدن مو در نظر گرفته می‌شود.

بیشتر بخوانید: ماسک مو برای ریزش مو

به گفته سازمان بهداشت ملی انگلستان، انواع خاصی از قرص‌های ضد بارداری خوراکی ترکیبی می‌توانند به کاهش ریزش موی ناشی از PCOS کمک کنند.

آیا راهکاری برای جلوگیری از ریزش موهای جلوی سر وجود دارد؟

برخی اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از ریزش مو جلو سر زنان وجود دارند که شامل موارد زیر می‌شوند:

  • پرهیز از مدل مویی که موها را محکم و سفت می‌کند (مانند قیطان، دم اسبی، یا بستن با کش)
  • از کشیدن، مالیدن یا چرخاندن مداوم موها خودداری کنید
  • با استفاده از یک شانه دندانه پهن و به آرامی موهایتان را برس بزنید یا شانه کنید
  • اجتناب از درمان‌های شیمیایی خشن روی سر مانند درمان‌های حاوی روغن داغ
  • پرهیز از استفاده از غلتک‌های داغ و اتوهای فر کننده (و سایر روش‌های حالت دادن گرم)
  • در صورت امکان از مصرف داروها یا مکمل‌هایی که می‌توانند باعث ریزش مو شوند خودداری کنید
  • ترک سیگار
  • محافظت از مو در برابر قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور مستقیم خورشید (یا سایر انواع اشعه ماوراءبنفش)
  • استفاده از کلاه خنک کننده هنگام شیمی درمانی برای کاهش خطر ریزش مو

درمان ریزش موی جلوی سر

بسیاری از متخصصان ترجیح می‌دهند برای درمان خط موی عقب‌رفته و ریزش مو جلو سر زنان رویکردی چند جانبه داشته باشند. اگر می‌خواهید نتایج واقعی و پایداری را ببینید، این رویکرد شامل تمرکز بر ثبات و نگهداری از موهایتان است.

این بدان معناست که شما باید هم درمان‌های داخل مطب و هم یک رژیم منظم در خانه را امتحان کنید. پزشک یا تریکولوژیست شما می‌تواند برنامه مخصوصی برای ریزش موهایتان ایجاد کند که به طور کلی شامل ترکیبی از درمان‌های زیر است:

1. گزینه‌های OTC (بدون نیاز به نسخه پزشک)

یکی از اصلی‌ترین گزینه‌های بدون نسخه که می‌توانید در بسیاری از داروخانه‌ها پیدا کنید، ماینوکسیدیل است. همچنین، پزشکان معمولاً بیوکسین را برای کسانی که موهای نازک و عقب رفتگی پیشانی دارند توصیه می‌کنند، زیرا این دارو به پرپشت‌شدن مو با پروتئین‌ها، اسیدهای آمینه و آنتی‌اکسیدان‌ها کمک می‌کند.

2. داروهای تجویزی برای جلوگیری از ریزش مو جلو سر زنان

برخی از پزشکان یک داروی موضعی سفارشی ترکیبی از ماینوکسیدیل، اسپیرونولاکتون و بیماتوپروست ایجاد می‌کنند، زیرا این دارو معمولا قوی‌تر از ماینوکسیدیل بدون نسخه عمل می‌کند. اسپیرونولاکتون با کاهش تولید هورمون‌های آندروژن به کند کردن پیشرفت ریزش موی ناشی از آلوپسی آندروژن کمک می‌کند.

علاوه بر این، نشان داده شده است اسپیرونولاکتون حتی رشد موهای جدید را تشویق می‌کند، به‌خصوص زمانی که با ماینوکسیدیل همراه شود، که تصور می‌شود با گشاد کردن رگ‌های خونی کار می‌کند تا خون غنی از اکسیژن بیشتری بتواند به فولیکول‌های مو برسد.

سایر گزینه‌های تجویزی شامل پروپشیا یا فیناستراید و همچنین دوتاستراید هستند. به طور کلی تصور می‌شود که این داروها آندروژن‌ها را مسدود می‌کنند، اگرچه برخی مکانیسم‌های خاص ممکن است در بین داروها متفاوت باشد و اینکه آیا یک دارو برای کمک به ریزش موی ناشی از هورمون‌ها چه تاثیری دارد نیز متفاوت است.

برای استفاده از این داروها باید با یک متخصص پوست مشورت کنید تا مشخص شود آیا شما کاندیدای خوبی برای استفاده از آنها هستید یا خیر.

3. لیزر درمانی برای جلوگیری از ریزش مو جلو سر زنان

شما اغلب لیزر درمانی با نور کم را به شکل کلاه یا دستگاه‌های دارای کلاه ایمنی پیدا خواهید کرد. این گزینه درمانی غیرتهاجمی، از نور لیزر برای تحریک رشد سلولی و شارژ فولیکول‌های مو استفاده می‌کند و می‌تواند به مرور زمان منجر به ضخیم‌تر‌شدن موها شود.

4. پلاسمای غنی از پلاکت برای جلوگیری از ریزش مو جلو سر زنان

این درمان محبوب که به عنوان PRP نیز شناخته می‌شود، شامل گرفتن خون و چرخاندن آن برای به دست آوردن PRR است. PRR غنی از فاکتورهای رشد است و می‌تواند به رشد مجدد مو کمک کند.

البته از آنجایی که این روش برای همه انواع ریزش مو کار نمی‌کند، مهم است که با متخصص پوست خود مشورت کنید تا مشخص شود آیا این گزینه برای شما مناسب است یا نه.

این درمان محبوب که به عنوان PRP نیز شناخته می‌شود، شامل گرفتن خون و چرخاندن آن برای به دست آوردن PRR است.

بیشتر بخوانید: تفاوت ریزش موی ارثی و هورمونی

5. مواد مغذی برای جلوگیری از ریزش مو جلو سر زنان

این گزینه درمان ریزش مو جلو سر زنان، شامل مکمل‌هایی مانند Viviscal و Nutrafol می‌شود که هر دو در بین زنان مبتلا به ریزش مو بسیار محبوب هستند. نوترافول مکملی است که به رشد مو کمک می‌کند، زیرا حاوی کمپلکس سینرژن است که خود شامل ترکیبی از آداپتوژن‌های ضد استرس، آنتی‌اکسیدان‌ها، مواد ضد التهابی و مسدودکننده DHT مانند نخل اره‌ای، آشواگاندا، کورکومین و توکوترینول است.

مطالعات نشان داده با استفاده از این مکمل، 86 درصد از زنان متوجه بهبود رشد مو، 84 درصد موهای قوی‌تر و ضخیم‌تر، و 75 درصد متوجه کاهش ریزش با استفاده مداوم از این دارو شدند. از سوی دیگر، مطالعات بالینی کاهش 75 درصدی ریزش مو با استفاده از Viviscal را نشان داده‌اند.

6. کاشت مو برای جلوگیری از ریزش مو جلو سر زنان

کاشت مو یک عمل جراحی است که شامل برداشتن فولیکول‌های مو از یک قسمت از بدن (به نام “محل اهداکننده”) به یک ناحیه طاس یا نازک شده از بدن به نام “محل گیرنده” می‌شود. مردم معمولاً بعد از چند ماه متوجه رشد جدید می‌شوند و نتایج عالی را می‌بینند.

7. براش پوست سر برای جلوگیری از ریزش مو جلو سر زنان

شما می‌توانید با ماساژ دادن پوست سر، ماهیچه‌های پوست سر را فعال کرده و گردش خون را در آنها بهبود بخشید. برس مناسب پوست سر این تجربه را بهبود می‌بخشد و مواد زائد را از پایه فولیکول‌های مو پاک می‌کند و هرگونه تجمع آلودگی را از پوست سر شل می‌کند تا بتوان در طول فرآیند شامپو زدن به درستی آنها را از بین برد.

در نهایت، سالم نگه داشتن پوست سر و تشویق جریان خون در آن می‌تواند در برخی موارد به رشد مجدد مو کمک کند.

8. درمان ریزش مو جلو سر زنان ناشی از آلوپسی فیبروزان پیشانی

استروئیدهای خوراکی و قرص‌های ضد مالاریا ممکن است به طور موقت پیشرفت ریزش موی ناشی از آلوپسی فیبروزان پیشانی را کاهش دهند، اما می‌توانند عوارض جانبی مانند افسردگی، بی‌خوابی، درد شکم، بثورات پوستی و آسیب شبکیه چشم داشته باشند.

و علیرغم ارتباط هورمونی فرضی، درمان جایگزینی هورمون هیچ فایده‌ای برای آلوپسی فیبروزان پیشانی ندارد. به طور کلی درمان این نوع ریزش مو جلو سر زنان مبتنی بر تلاش برای کنترل التهابی است که باعث آسیب به فولیکول‌های مو می‌شود. برخی از جراحان نیز پیوند مو را در نواحی اسکار ریزش مو در آلوپسی فیبروزان پیشانی انجام می‌دهند.

به طور کلی درمان این نوع ریزش مو جلو سر زنان مبتنی بر تلاش برای کنترل التهابی است که باعث آسیب به فولیکول‌های مو می‌شود.

به پایان مطلب بررسی ریزش مو جلو سر زنان می‌رسیم. هم خانم‌ها و هم آقایان ممکن است ریزش موی جلوی سر را تجربه کنند. در این حالت، مردان اغلب دارای یک بیماری به نام طاسی با الگوی مردانه (آلوپسی آندروژنیک یا AGA) هستند. برای زنان، عقب‌نشینی خط مو ممکن است به دلیل آلوپسی فیبروزان پیشانی یا اسکار در پوست سر باشد.

عوامل مختلفی از جمله ژنتیک، داروها، هورمون‌ها و استرس می‌توانند منجر به ریزش مو جلو سر زنان شوند. درمان عقبگرد خط مو نیز ممکن است شامل داروهایی مانند ماینوکسیدیل، درمان با پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) یا ترمیم مو با جراحی باشد.

منبع ++++++++

آیا استرس باعث ریزش مو میشود؟

یک واقعه استرس‌زا یا یک دوره زمانی که فرد تحت فشار روحی شدید قرار می‌گیرد، می‌تواند گاهی منجر به ریزش مو شود. استرس قابل توجه می‌تواند تعداد زیادی از فولیکول‌های مو را وارد فاز استراحت در چرخه رشد مو کند، به این معنی که هیچ موی جدیدی تولید نمی‌شود.

آیا سندرم تخمدان پلی کیستیک می‌تواند باعث ریزش مو جلو سر زنان شود؟

همانطور که گفتیم برای برخی از زنان، ریزش مو اطراف خط مو و شقیقه‌ها نیز می‌تواند با عدم تعادل هورمونی دائمی مرتبط باشد. در این میان سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) یک عامل مهم برای ریزش مو جلو سر زنان است که از هر پنج زن در دنیا تقریبا یک نفر را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.

آیا ماساژ دادن پوست سر مناسب است؟

شما می‌توانید با ماساژ دادن پوست سر، ماهیچه‌های پوست سر را فعال کرده و گردش خون را در آنها بهبود بخشید. برس مناسب پوست سر این تجربه را بهبود می‌بخشد و مواد زائد را از پایه فولیکول‌های مو پاک می‌کند و هرگونه تجمع آلودگی را از پوست سر شل می‌کند تا بتوان در طول فرآیند شامپو زدن به درستی آنها را از بین برد.

۱ دی ۱۴۰۱ ۰ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی