سرعت رشد مو آقایان

موها به طور متوسط نیم اینچ در ماه یا حدود 6 اینچ در سال رشد می‌کنند. امروزه ممکن است تبلیغاتی را ببینید که ادعا دارند محصولاتشان رشد موها را سریع می‌کند، اما در حقیقت هیچ راهی برای سرعت بخشیدن به رشد موها بیش از حد طبیعی وجود ندارد. در عوض می‌توان با اجتناب از عواملی که سرعت رشد مو را کاهش داده و یا باعث شکستگی آن می‌شوند، از ایجاد اختلال در روند و سرعت رشد موها جلوگیری کرد.

رشد مو

علاوه بر ژنتیک که نقش مهمی در سرعت رشد موها و تراکم آن‌ها دارد، عواملی که در ادامه به آن‌ها اشاره شده است نیز می‌توانند تأثیرگذار باشند:

  • رژیم غذایی
  • سن
  • جنس مو
  • استرس
  • داروها
  • بیماری یا شرایط پزشکی خاص

موها چطور رشد می‌کنند؟

حدوداً 5 میلیون فولیکول مو در بدن وجود دارد که حدود 100 هزار تا از آن‌ها بر روی پوست سر یافت می‌شوند. هر تار مو بر روی پوست، یک الگوی رشد سه مرحله‌ای را دنبال می‌کند:

1) آناژن:

این مرحله، مرحله فعال رشد مو است که بین 2 تا 6 سال طول می‌کشد.

2) کاتاژن:

این مرحله انتقال است، در این زمان رشد مو متوقف می‌شود اما نمی‌ریزد که حدود 2 تا 3 هفته طول می‌کشد.

 

3) تلوژن:

در این مرحله فولیکول وارد فاز استراحت شده و مو آماده ریزش می‌شود که حدود 2 تا 3 ماه طول می‌کشد.

سلامت مو و جلوگیری از ریزش آن با تغییر سبک زندگی

یک شیوه زندگی سالم می‌تواند راه حلی برای اطمینان از سلامت رشد موها باشد.

خواب کافی

خواب بخش ضروری و مهم از یک زندگی سالم است. بزرگسالان باید بین 7 تا 9 ساعت در شب بخوابند. در طول خواب هورمون رشد، سرعت تکثیر سلول‌ها را افزایش می‌دهد و نرخ رشد موها را در حد نرمال نگه می‌دارد.

کاهش استرس

استرس می‌تواند تأثیرات منفی بسیاری بر بدن از جمله مو داشته باشد. استرس زیاد می‌تواند به دلیل ایجاد اختلال در چرخه رشد مو و انتقال فولیکول‌ها به فاز استراحت منجربه ریزش موها شود. برخی از روش‌های مؤثر در کاهش استرس عبارت‌اند از:

  • ورزش منظم
  • یوگا
  • مدیتیشن
  • مشاوره
  • خواب کافی
  • گوش دادن به موسیقی
  • رفتن به تعطیلات
  • داشتن تفریحات سرگرم‌کننده

 

 

رفتار ملایم با موها

رشد مو

به هنگام شانه زدن و حالت‌دهی به موهایتان با ملایمت رفتار کنید. چرخاندن و کشیدن مکرر موها ممکن است باعث شکستگی آن‌ها شده و به نظر برسد که موهایتان رشد آهسته‌تری دارند.

از انجام موارد زیر خودداری کنید:

  • آراستن موها با مدل‌هایی که موجب کشش در آن‌ها می‌شود، مانند سفت بافتن موها، دم‌اسبی و …
  • استفاده از مواد شیمیایی برای صاف‌کردن و یا فرکردن موها
  • استفاده از اتوها و دستگاه‌های داغ برای حالت‌دهی به موها
  • دکلره یا بلیچ کردن مو

اگر از مواد بلیچ‌کننده و شیمیایی بر روی موهایتان استفاده می‌کنید، برای این کار حتماً به سالن زیبایی مراجعه کنید و تمام دستورالعمل‌های مراقبتی بعد از آن را دنبال کنید.

ترک سیگار

مصرف سیگار با طیف وسیعی از مسائل مربوط به سلامتی از جمله ریزش مو در ارتباط است. سیگار کشیدن ممکن است منجربه آسیب به فولیکول‌های مو شده و موجب اختلال در چرخه رشد مو شود.

ماساژ پوست سر

رشد مو

ماساژ روزانه پوست سر باعث افزایش جریان خون در فولیکول‌های مو می‌شود که می‌تواند باعث ضخیم شدن تارهای آن شود. تحقیقی در این مورد نشان می‌دهد، مردانی که روزانه 4 دقیقه پوست سر خود را ماساژ داده‌اند، بعد از 24 هفته موهایشان ضخیم‌تر شده است. توجه داشته باشید که مردان شرکت‌کننده در این پژوهش با استفاده از یک دستگاه ماساژ، پوست سر خود را ماساژ داده‌اند نه با انگشتان خود زیرا مالش پوست سر با انگشتان می‌تواند در ریزش مو نقش داشته باشد.

مواد غذایی مفید برای رشد مو

یک رژیم غذایی سالم باید شامل انواع مختلفی از میوه‌ها، سبزیجات، غلات، پروتئین‌های بدون چربی و چربی غیر اشباع باشد. سعی کنید مصرف غذاها و نوشیدنی‌های شیرین را کم کنید، زیرا این مواد غذایی پرکالری مواد مغذی کمی را به بدن شما منتقل می‌کنند.

رشد مو

مواد معدنی و انواع ویتامین‌ها با سلامت مو در ارتباط هستند. گروه‌های غذایی زیر نیز در حفظ سلامت موها نقش مهمی را ایفا می‌کنند:

  • مواد غذایی سرشار از آهن: حبوبات، سبزیجات سبز برگ مثل اسفناج، سریال‌های غنی‌شده با آهن، گوشت گاو بدون چربی و تخم‌مرغ
  • مواد غذایی سرشار از پروتئین: گوشت بدون چربی، تخم‌مرغ و ماهی

ویتامین‌ها و مکمل‌های رشد مو آقایان

مو برای رشد، به انواعی از ویتامین‌ها و مواد مغذی نیاز دارد. گاهی اوقات دریافت این ترکیبات تنها از رژیم غذایی، دشوار است که در این شرایط مکمل‌ها می‌توانند مفید باشند. اما اگر فکر می‌کنید که بدنتان با کمبود ویتامین مواجه است به پزشک خود مراجعه کنید.

معمولا افرادی که کمبود آهن دارند، سایر ترکیبات مغذی نیز در بدن آن‌ها کم است بنابراین اگر کمبود آهن داشته باشید احتمالاً پزشک شما مکمل‌های آهن را توصیه می‌کند. مکمل‌های زیر می‌توانند برای رفع کمبود آهن مفید باشند:

  • بیوتین
  • اسیدهای چرب امگا 3‌ و 6
  • روی
  • ویتامین‌های گروه B
  • ویتامین C

شواهد کافی برای اینکه نشان‌ دهد این مکمل‌ها می‌توانند برای کمبود مواد مغذی مفید باشند وجود ندارد. بنابراین بهتر است که با داشتن یک رژیم غذایی متعادل که سرشار از مواد غذایی مغذی است نیاز بدن خود را تأمین کنید.

 

محصولات مناسب رشد مو آقایان

برای اطمینان از سلامت رشد موها، باید از مو و پوست سر به درستی مراقبت کرد. هدف از مصرف محصولات مخصوص مو، استحکام، محافظت از سلامت پوست سر، بهبود ضخامت مو و چرخه رشد مو است.

از مصرف شامپو به صورت روزانه خودداری کنید زیرا ممکن است باعث خشکی پوست سر شده و چربی طبیعی آن را از بین ببرد. در عوض هر دو یا سه روز یک بار موهایتان را با شامپو شستشو دهید و هر روز از یک نرم‌کننده مناسب استفاده کنید.

نرم‌کننده‌ها گره‌ها و دوشاخه شدن موها را کاهش می‌دهند و از شکستگی موها جلوگیری می‌کنند. از نرم‌کننده تنها در ساقه موها استفاده کنید و از تماس آن با پوست سر و ریشه موها جلوگیری کنید و سپس آن را به طور کامل از روی موها بشویید.

فراموش نکنید، هنگامیکه می‌خواهید محصول جدیدی را برای موهای خود خریداری کنید به مواد تشکیل‌دهنده آن توجه کنید.

ترکیبات مضر برای مو

برخی ترکیبات در شامپوها و دیگر محصولات وجود دارند که رطوبت موها را از بین می‌برند و موجب شکستگی پروتئین موها می‌شوند. بنابراین توجه کنید محصولی که خریداری می‌کنید حاوی این ترکیبات نباشند. برخی از ترکیبات مضر برای مو عبارت‌اند از:

  • سولفات
  • الکل
  • پلی اتیلن گلیکل (PEG)
  • دکلره یا بلیچ
  • پراکسید
  • رنگ

ترکیبات مفید برای مو

به دنبال شامپوهایی باشید که فاقد ترکیبات تحریک‌کننده باشند. برخی از محققان ترکیباتی را توصیه می‌کنند که می‌توانند به سلامت و لطافت موهای شما کمک کنند:

  • روغن میوه‌ها و دانه‌ها: نارگیل، آووکادو، آرگان، زیتون و جوجوبا
  • کراتین
  • پروتئین
  • کافئین
  • روغن‌های گیاهی: نعناع و رزماری
  • آلوئه‌ورا

اگرچه تحقیقات در این زمینه کامل نبوده و برخی از آن‌ها تنها بر روی موش‌ها انجام شده‌اند نه بر روی انسان‌ها. اما تحقیقات بیشتری لازم است تا تأثیر این مواد را بر سلامت موها ثابت کند.

جلوگیری از الگوی طاسی در آقایان

شایع است که با افزایش سن در آقایان، برخی فولیکول‌ها خشک شده و تولید مو را متوقف می‌کنند که به ریزش مو ارثی، طاسی مردانه و یا آندروژنتیک آلوپسیا (androgenetic alopecia) شناخته می‌شود.

الگوی طاسی مردانه یک رخداد ارثی است که بیش از نیمی از مردان بالای 50 سال را تا حدودی تحت تأثیر قرار می‌دهد. این نوع ریزش مو دائمی بوده و موها قابلیت رشد مجدد ندارند. اما این امکان وجود دارد تا سرعت ریزش را با مصرف برخی داروها کاهش داد. اگر درباره الگوی طاسی مردانه نگران هستید با پزشک خود در مورد گزینه‌های زیر مشورت کنید:

  • یک دارو خوراکی به نام فیناستراید (finasteride) یا پروپشیا (Propecia)
  • یک دارو موضعی به نام مینوکسیدیل (minoxidil) یا روگین (Rogaine)

به یاد داشته باشید که در صورت خشک شدن فولیکول‌ها، حتی با درمان هم امکان رشد مجدد موها وجود ندارد.

توصیه نهایی

موها به طور میانگین نیم اینچ در ماه رشد می‌کنند. البته میزان رشد آن‌ها تا حد زیادی توسط ژنتیک تعیین می‌شود. هیچ راهی وجود ندارد که بتواند سرعت رشد مو را سریع‌تر کرد اما می‌توانید از عواملی که باعث می‌شوند تا سرعت رشد موهایتان آهسته شود اجتناب کنید.

یک رژیم سالم و داشتن تمرینات ورزشی منظم می‌تواند باعث سلامت موهای شما شده و سرعت رشد موها را در حالت نرمال نگه دارد. می‌توانید با استفاده از نرم‌کننده‌های مو از شکستگی موهایتان جلوگیری کنید و همچنین از مصرف مواد شیمیایی تحریک‌کننده خودداری کرده و از آراستن موها با مدل‌هایی که باعث کشش در آن‌ها می‌شود صرف نظر کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *