اصول مراقبت از پوست در پاییز
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ ۱۴ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

اصول مراقبت از پوست در پاییز + ۱۵ نکته حیاتی

به این مطلب امتیاز دهید

 با فرا رسیدن پاییز در بدن ما نیز تغییراتی رخ می‌دهد. پوست ما باید خود را با آب و هوای جدید وفق دهد تا بتواند از خود به خوبی محافظت کند. اين روزها ما از فصلي كه در آن پوست گرما و نيز تابش نور خورشيد را تحمل كرده، وارد فصلي مي‌شويم كه هوا در آن كم كم رو به سردي و خشكي مي‌شود. پاییز اینجاست! درحالی‌که هوا خنک‌تر و روزها کوتاه‌تر می‌شود، تغییر فصل اثرات خودش را روی پوست نشان می‌دهد! این بدان معناست که باید روتین مراقبت از پوست را با تغییر فصل تغییر داد. پوست اولین و مهمترین مانع بین بدن ما و دنیای خارج است. با کاهش دما و رطوبت، پوست یکی از اولین اندام‌هایی است که این تغییرات را احساس می‌کند زیرا خشک‌تر، شکننده‌تر و خارش‌دار می‌شود. حتی با سرد شدن هوا مشکلات پوستی مانند اگزما، پسوریازیس، خارش و شوره سر نیز بیشتر می‌شود. امروز قصد داریم نکاتی را ارائه دهیم که بتوانید این رکود پاییزی را پشت سر بگذارید! با ما همراه باشید.

۱۵ نکته برای مراقبت از پوست در پاییز

با آمدن پاییز، هوا سردتر و متلاطم‌تر می‌شود، باد شدیدتر می‌وزد و درجه حرارت روزانه نیز به شدت تغییر می‌کند. روزهای پاییزی، گرم و مرطوب هستند و شب ها خنک و خشک‌. پوست شما باید خود را با این تغییرات آب و هوایی وفق دهد. بنابراین، برنامه مراقبت از پوست در فصل پاییز با بقیه فصل‌ها تفاوت دارد.

مراقبت از پوست در پاییز
حتی با سرد شدن هوا مشکلات پوستی مانند اگزما، پسوریازیس، خارش و شوره سر نیز بیشتر می‌شود.

تغییر فصل بیش‌تر از آنچه تصور می‌کنید روی پوست تأثیر می‌گذارد. این تغییرات محیط خارجی باعث بروز تغییراتی درونی مانند بی‌قراری، خشکی پوست و بی‌خوابی در بدن می‌شود، بنابراین با خنک شدن هوا باید به فکر تغییر تاکتیک‌ها بود! با کمک یکسری نکات اصولی می‌توان درخشش پوست را در سرما حفظ کرد. در اینجا ۱۵ نکته برای مراقبت از پوست در پاییز آورده شده است:

۱- روز خود را با مرطوب‌کننده آغاز کنید

در پاییز به دلیل سردی هوا ممکن است پوست در معرض آسیب‌های متعدد قرار گیرد؛ از خشک شدن صورت گرفته تا خارش مداومی که شما را آزار می‌دهد. بنابراین پیدا کردن یک مرطوب‌کننده خوب به میزان زیادی می‌تواند در حفظ سلامت و درخشش پوست در برابر سرما مؤثر باشد. بهتر است مرطوب‌کننده‌های سبک و بدون روغنی که در تابستان استفاده می‌کردید را کنار بگذارید و از مرطوب‌کننده‌های مغذی مناسب پاییز استفاده کنید.

استفاده از مرطوب‌کننده در پاییز
کرم‌هایی که سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند و علاوه بر نرم نگه‌داشتن پوست، مانع از خشکی و کشش پوست می‌شوند.

کرم‌هایی که سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند و علاوه بر نرم نگه‌داشتن پوست، مانع از خشکی و کشش پوست می‌شوند. به دنبال موادی مانند اسید هیالورونیک و گلیسیرین در مرطوب‌کننده باشید تا بهترین نتیجه را به دست آورید. فقط دقت کنید که بیش‌ازحد از کرم‌ها و لوسیون­‌های سنگین استفاده نکنید چراکه سبب افزایش چربی و مسدود شدن منافذ پوست می‌شوند.

۲- از روغن‌ها غافل نشوید

برای مراقبت از پوست در پاییز می‌توانید از روغن‌هایی مانند روغن نارگیل، روغن بادام و … استفاده کنید چراکه دارای مواد مغذی شفابخشی برای خنثی کردن اثرات محیطی بوده و پوست را برای کل روز آماده می‌کنند. این محصولات غنی از آنتی‌اکسیدان بوده و به تسکین پوست، کاهش لکه‌ها و بهبود سلول‌های پوستی در پاییز کمک می‌کنند.

فیس براش آیلو کیوت اسکین یاسی
فیس براش سیلیکونی آیلو یه هدیهٔ متفاوت برای یه آدم متفاوت
برای مراقبت از پوست در پاییز می‌توانید از روغن‌هایی مانند روغن نارگیل، روغن بادام و … استفاده کنید چرا که دارای مواد مغذی شفابخشی برای خنثی کردن اثرات محیطی بوده و پوست را برای کل روز آماده می‌کنند.

۳- ضد آفتاب فراموش نشود

استفاده از کرم ضدآفتاب محدود به فصل تابستان نمی شود و در فصل پاییز و زمستان هم برای مراقبت از پوست باید از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. پس اگر تا به حال فکر می کردید به دلیل ملایم تر شدن نور آفتاب در فصل های پاییز و زمستان نیاز به ضدآفتاب ندارید سخت در اشتباه بوده اید، چون مصرف نکردن ضدآفتاب در فصل سرما باعث خشکی پوست می شود.

یکی از بزرگترین اشتباهاتی که اغلب افراد با تمام شدن تابستان انجام می‌دهند این است که ضد آفتاب را کنار می‌گذارند! اگر می‌خواهید پوستی سالم و درخشان داشته باشید بهتر است این حقیقت را بپذیرید که تا زمانی که زنده هستید ضد آفتاب باید در روتین دائمی مراقبت از پوست شما باشد. توصیه می‌شود از کرم‌هایی با spf30 یا بالاتر استفاده کرده و هرچند ساعت یک‌بار آن را تجدید کنید.

یکی از بزرگترین اشتباهاتی که اغلب افراد با تمام شدن تابستان انجام می‌دهند این است که ضد آفتاب را کنار می‌گذارند!

۴- کاهش دفعات لایه برداری پوست

در فصل پاییز باید لایه برداری را به یک بار در هفته محدود کنید؛ نه بیشتر. زیرا پوست در هوای خشک و سرد به اندازه کافی حساس می‌شود و ما نباید آن را با لایه برداری مکرر حساس‌تر کنیم.

سیاری از شوینده‌ها، پوست را لایه برداری نیز می‌کنند و چنین تاثیری دارند. اما در روش مراقبت از پوست در پاییز باید از لایه بردارهای فیزیکی و نه شیمیایی و همچنین محصولات روغنی استفاده کنید. از محصولات بر پایه روغن استفاده کنید و پوستتان را آبرسانی کنید. استفاده از اسکراب‌های فیزیکی نیز روش مراقبت از پوست در پاییز خوبی است و باعث بهبود بافت پوست شما می‌شود.

هوای گرم و مرطوب تابستان به نوعی کاهش دهنده حساسیت پوست است. چرا که پوست عرق می‌کند و علاوه بر آن، در معرض هوای مرطوب نیز قرار می‌گیرد. اما در پاییز و زمستان در پی کاهش رطوبت هوا و همچنین کاهش تعریق پوست، مقاومت پوست نسبت به قبل کاهش می‌یابد. به همین علت باید دفعات لایه برداری را کاهش داد.

بیشتر بخوانید: مزایای لایه برداری پوست

۵- سرم بزنید

برای مقابله با کم‌آبی پوست در پاییز یک سرم مغذی می‌تواند رطوبت ازدست‌رفته را به پوست بازگرداند و آن را برای مدت طولانی‌تر هیدراته نگه دارد. سرم را بعد از تمیز کردن پوست و قبل از مرطوب‌کننده به پوست بزنید.

سرم صورت به واسطه داشتن مقدار زیادی مولکول‌های فعال به خوبی به سطح پوست نفوذ می‌کند و تأثیر مطلوبی روی آن دارد. برای بهره‌مندی بیشتر از فواید سرم نیز باید روی آن از یک لایه مرطوب‌کننده و یا کرم استفاده کنید. پس در روتین مراقبت از پوست، سرم صورت بعد از تمیز کردن پوست و قبل از مصرف مرطوب کننده استفاده می‌شود.

۶. دست‌ها را فراموش نکنید

یکی از مراحل مهم مراقبت پوستی مخصوص زمستان، مراقبت ازپوست دست است. شست و شوی مداوم دست‌ها در طول روز، به ویژه در پاییز و زمستان، به سرعت موجب خشکی پوست می‌شود. بعد از استفاده از لوسیون دست، می‌توانید یک ماساژ سریع را روی دست‌هایتان داشته باشید. به سادگی از قسمت گوشتی نزدیک به پایین انگشت شست شروع کنید و در ادامه انگشت‌ها را از پایین به بالا ماساژ دهید.

شست و شوی مداوم دست‌ها در طول روز، به ویژه در پاییز و زمستان، به سرعت موجب خشکی پوست می‌شود.

۷.به مراقبت از پاهایتان اهمیت بدهید

به دلیل پوشیدن جوراب و کفش‌های بسته مانند بوت در طول پاییز و زمستان باید به مراقبت‌ پاهای خود اهمیت بیشتری بدهید. پاشنه‌های خشک و ترک خورده بسیار آزاردهنده هستند. پس به صورت منظم آن‌ها را بشویید و لایه برداری کنید. سعی کنید هرشب بعد از شست و شوی پاهایتان آنها را با استفاده از لوسیون یا کرم پا مرطوب نگه دارید. 

پاشنه پا ممکن است در طول این فصل‌ها بیشتر دچار ترک خوردگی شود، پس با استفاده از روغن و کرم‌های مناسب آن را نرم نگه دارید تا با بازگشت تابستان دوباره بتوانید صندل‌های خنک تابستانی را با خیال راحت بپوشید!

۸- خواب کافی داشته باشید

آیا می‌دانید خواب بخش مهمی از روتین‌های مراقبت از پوست به شمار می‌رود؟ متخصصان پوست معتقدند که هنگام خواب میزان سلول‌های پوستی افزایش می‌یابد و این می‌تواند به ترمیم پوست کمک کند. واقعیت جالب دیگر اینکه میزان هورمون کورتیزول(هورمونی که می‌تواند منجر به تولید روغن و باکتری در پوست شود) در طول خواب کاهش می‌یابد.

 ۹- بدنتان را هیدراته نگه دارید

یکی از قدیمی‌ترین داروها برای درمان مشکلات پوستی نوشیدن آب است. چه در تابستان و چه پاییز، پوستتان به آبرسانی نیاز دارد به‌خصوص در هوای سرد که ممکن است پوستتان خشک شود و سفتی و کشیدگی در خود احساس کند. نوشیدن آب به بهبود قابلیت ارتجاعی پوست کمک می‌کند، در واقع می‌تواند از بروز چین‌وچروک در طولانی‌مدت جلوگیری کند. برای هیدراته ماندن بدن می‌توانید میوه و سبزیجاتی نظیر خیار، کاهو، هندوانه و توت‌فرنگی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. 

۱۰- مراقب خشکی هوا باشید

اگرچه دور نگه‌داشتن پوست از سرما ایده خوبی است اما نباید فراموش کرد که گرمای مصنوعی در داخل خانه‌ها نیز به‌طور مشابه می‌تواند اثرات مخربی روی پوست داشته باشد. امروزه بیشتر خانه‌های مدرن و ساختمان‌های اداری مجهز به سیستم‌های گرمایش مرکزی هستند که رطوبت هوا را بیرون می‌کشند. متخصصان مراقبت از پوست توصیه می‌کنند که برای جلوگیری از خشک شدن بیش‌ازحد هوا از یک دستگاه رطوبت ساز در خانه استفاده کنید.

دوش آب گرم در پاییز
وقتی هوای بیرون سرد است و به خانه می‌آیید هیچ‌چیز بهتر از یک دوش آب گرم نمی‌تواند به شما آرامش دهد اما این کار لزوماً برای پوست عالی نیست چراکه باعث خشکی بیشتر پوست می‌شود.

۱۱- با آب داغ حمام نکنید

وقتی هوای بیرون سرد است و به خانه می‌آیید هیچ‌چیز بهتر از یک دوش آب گرم نمی‌تواند به شما آرامش دهد اما این کار لزوماً برای پوست عالی نیست چراکه باعث خشکی بیشتر پوست می‌شود. دقیقاً مانند آفتاب‌سوختگی، آب گرم نیز باعث ملتهب شدن و اختلال در تولید طبیعی چربی پوست می‌شود. برای جلوگیری از این مسئله و محافظت از پوست در پاییز توصیه می‌شود که از حمام کردن با آب داغ بپرهیزید.

۱۲- پوست را زیاد نشویید

برای مراقبت از پوست و جلوگیری از خشک شدن آن٬ دست و صورت را کمتر و در حد اعتدال با آب و شوینده مناسب پوستتان بشویید. در این صورت حتما برای مراقبت از پوست از صابون‎های ملایم با pH پایین یا صابون‌های کرمی استفاده کنیدکه ۲۵ درصد چربی دارند و پس از هربار شستشو دست و صورت را با کرم مناسب چرب و مرطوب کنید.

تمیز کردن پوست به روش معمول و دستی بسیار مفید است، اما باید بدانید که استفاده از فیس براش ممکن است نتایج بهتری را برای شما به‌همراه داشته باشد، عملکرد آن به‌صورت دستی بوده و با استفاده از حرکات عمودی، افقی و یا چرخشی برای پاکسازی پوست استفاده می‌شود. در صورت استفاده صحیح و کاربردی از آن، می‌توانید آلودگی‌ها را از عمق پوست صورت پاک کرده و به نتیجه دلخواه خود برسید. 

بیشتر بخوانید: شستن صورت با فیس براش؛

۱۳- برس‌­های آرایشی را تمیز کنید

احتمالاً می‌گویید این چه ارتباطی با مراقبت از پوست در پاییز دارد؟! در حقیقت این یک نکته اضافی است؛ تقریباً شبیه یک یادآوری برای کاری که باید همیشه انجام دهید! تمیز کردن برس­های آرایشی یکی از بهترین روش‌ها برای جلوگیری از جوش و آکنه است.

وقتی‌که برس­ها را تمیز نمی‌کنید باکتری‌ها در طولانی مدت به صورت شما منتقل می‌شوند و شرایط را برای بروز آکنه فراهم می‌سازند. هر هفته زمانی را برای شستشو و پاکسازی برس­های آرایشی در نظر بگیرید، پشیمان نخواهید شد!

۱۴- در فصل پاییز مصرف ویتامین ها را فراموش نکنید

با فرا رسیدن پاییز، خستگی، استرس، افسردگی فصلی و همچنین هجوم میکروب‌ها و عفونت‌ها در کمین خیلی از ما قرار می‌گیرد. برای پیشگیری از بروز این مشکلات و بیماری‌های رایج آن بهتر است تغییر فصل‌تان را با یک دوره ویتامین‌درمانی خوب شروع کنید تا سربازهایتان مجهزتر شوند.

برای پیشگیری از بروز این مشکلات و بیماری‌های رایج آن بهتر است تغییر فصل‌تان را با یک دوره ویتامین‌درمانی خوب شروع کنید تا سربازهایتان مجهزتر شوند.

در کنار عوامل محیطی و تاثیرات آب ‌و هوایی، موارد دیگری مانند مشکلات تغذیه‌ای و کمبود ویتامین می‌تواند بر خشک شدن پوست تاثیر بگذارد. برای داشتن پوستی سالم و شفاف بهتر است به مصرف ویتامین‌ها به‌خصوص ویتامین E توجه داشته باشید تا پوست به خوبی تغذیه شود. ویتامین A رطوبت پوست را افزایش داده و انعطاف‌پذیری پوست را افزایش می‌دهد.

۱۵- استفاده از بالم لب و کرم دور چشم

اگر بالم لب و کرم دور چشم قبلاً در برنامه مراقبت از پوست شما جایی نداشته‌اند، باید در ماه‌های سردتر سال مانند فصل پاییز استفاده از آن‌ها را شروع کنید. درست همانطور که یک مرطوب کننده سنگین و قوی از خشکی پوست جلوگیری می‌کند، بالم لب و کرم دور چشم نیز همین کار را برای دو ناحیه لب و چشم انجام می‌دهند

خشک شدن مداوم لب ها و ترک خوردگی آنها از مشکلات شایع به خصوص در فصل پاییز و زمستان است. زیرا لب ها فاقد غدد چربی بوده و به خشکی محیط بسیار حساس هستند و به آسانی دچار خشکی و ترک خوردگی می‌شوند. بسیاری از ما برای رفع خشکی لب ها مدام آنها را با آب دهان خیس می‌کنیم ولی این کار نه تنها مشکل را  حل نمی‌کند بلکه باعث شدید تر شدن آن می‌شود.

خشک شدن مداوم لب ها و ترک خوردگی آنها از مشکلات شایع به خصوص در فصل پاییز و زمستان است.

با مرطوب کردن لب‌های خود می‌توانید به سادگی از خشکی لب و پوسته پوسته شدن آن جلوگیری کنید. بالم لب‌ها دقیقاً برای همین هدف طراحی شده‌اند و «نرم کننده لب» نیز نامیده می‌شوند. بعلاوه، کرم دور چشم نیز از خشکی پوست نازک اطراف چشم پیشگیری کرده و اجازه نمی‌دهد دچار چین و چروک‌های پنجه کلاغی شوید. حتماً می‌دانید که خشکی پوست یکی از اصلی‌ترین دلایل ایجاد چین و چروک است.

کلام آخر اینکه اگر می‌خواهید در تمام طول سال از داشتن پوستی سالم و درخشان لذت ببرید باید یک برنامه مناسب در هر فصل برای مراقبت از پوست داشته باشید. پوست سالم، با فکر کردن به پوستی بدون لک به دست نمی‌آید بلکه به سرمایه‌گذاری و مراقبت ۲۴ ساعته نیاز دارد.

لازم به یادآوری است که مراقبت از پوست در پاییز تنها به ناحیه صورت منتهی نمی‌شود؛ بلکه همه ما باید برای مراقبت از پوست گردن، دست و سایر نقاط بدن خود نیز دقت و زمان کافی صرف کنیم. بهتر است برای فصول سرد سال یک لوسیون بدن باکیفیت تهیه کنید و در هنگام نیاز، مقداری از آن را روی پوست بدن مالش دهید تا جذب شود.

این باعث می‌شود که علاوه بر داشتن صورتی زیبا و شاداب، پوست بدنمان نیز جوان بماند و از پیری گردن و دست به خوبی پیشگیری شود. یکی از راه‌های جلوگیری از خشکی هوا در خانه استفاده از دستگاه بخار، روشن گذاشتن کتری یا سماور است و می‌تواند به بهبود پوستتان کمک کند. با رعایت روش مراقبت از پوست در پاییز به مشکل نخواهید خورد. اگر به عارضه‌ای جدی مانند آلرژی فصلی دچار شدید به پزشک متخصص مراجعه کنید و نگران نباشید.

با کاهش دما برای پوست چه اتفاقی میافتد؟

با کاهش دما و رطوبت، پوست یکی از اولین اندام‌هایی است که این تغییرات را احساس می‌کند زیرا خشک‌تر، شکننده‌تر و خارش‌دار می‌شود.

آیا باید در فصل پاییز ضدآفتاب بزنیم؟

استفاده از کرم ضدآفتاب محدود به فصل تابستان نمی شود و در فصل پاییز و زمستان هم برای مراقبت از پوست باید از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. پس اگر تا به حال فکر می کردید به دلیل ملایم تر شدن نور آفتاب در فصل های پاییز و زمستان نیاز به ضدآفتاب ندارید سخت در اشتباه بوده اید، چون مصرف نکردن ضدآفتاب در فصل سرما باعث خشکی پوست می شود.

چرا باید بدنمان را دهیدراته کنیم؟

چه در تابستان و چه پاییز، پوستتان به آبرسانی نیاز دارد به‌خصوص در هوای سرد که ممکن است پوستتان خشک شود و سفتی و کشیدگی در خود احساس کند. نوشیدن آب به بهبود قابلیت ارتجاعی پوست کمک می‌کند، درواقع می‌تواند از بروز چین‌وچروک در طولانی‌مدت جلوگیری کند. برای هیدراته ماندن بدن می‌توانید میوه و سبزیجاتی نظیر خیار، کاهو، هندوانه و توت‌فرنگی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. 

۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ ۱۴ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی