جلوگیری از جوش صورت هنگام استفاده از ماسک در دوران کرونا
۵ آذر ۱۴۰۱ ۹ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

جلوگیری از جوش صورت حین ماسک زدن در دوران کرونا

به این مطلب امتیاز دهید

اگرچه استفاده از ماسک در این روزها می‌تواند به کاهش شیوع ویروس کرونا کمک کند اما برای برخی از افراد مشکل جدید دیگری به نام maskne(آکنه‌های مرتبط با ماسک)، را ایجاد کرده است. ماسک‌ها می‌توانند باکتری‌ها، عرق و سلول‌های مرده پوست را به دام بیندازند و با مسدود کردن منافذ پوستی باعث آکنه و تحریک پوست شوند. حتی ممکن است برخی افراد به مواد موجود در ماسک حساسیت داشته باشند. اصطکاک و شستن ماسک‌های پارچه‌ای با شوینده‌های معطر از دیگر دلایلی است که می‌تواند باعث بروز جوش هنگام استفاده از ماسک شود. شاید این روزها نتوانید از پوشیدن ماسک خودداری کنید اما می‌توانید برای محافظت و جلوگیری از جوش صورت هنگام استفاده از ماسک در این دوران گام بردارید! با کیوت مگ همراه باشید تا نکاتی را برای تمیز و سالم نگه‌داشتن پوست زیر ماسک باهم مرور کنیم.

۷ نکته برای جلوگیری از جوش صورت هنگام استفاده از ماسک

در حال حاضر، زدن ماسک در بسیاری از مکان‌های عمومی مانند رستوران‌ها، بانک‌­ها و فروشگاه‌های مواد غذایی اجباری است. چراکه پوشیده نگه‌داشتن دهان و بینی یکی از بهترین راه‌ها برای محافظت از خود و اطرافیان در برابر ویروس کرونا است.

جلوگیری از جوش صورت هنگام استفاده از ماسک در دوران کرونا
اگر به دلیل استفاده از ماسک با جوش‌هایی روی صورت و به‌ خصوص اطراف دهان روبه‌رو شده‌اید نگران نباشید، شما تنها نیستید!

اگر به دلیل استفاده از ماسک با جوش‌هایی روی صورت و به‌ خصوص اطراف دهان روبه‌رو شده‌اید نگران نباشید، شما تنها نیستید! این وضعیت معروف به ماسکنه(maskne)، یک عارضه جانبی رایج در اثر استفاده از ماسک است که می‌تواند باعث بروز مشکلات پوستی نظیر آکنه، روزاسه، درماتیت تماسی و فولیکولیت شود.

ماسکنه(maskne)، یک عارضه جانبی رایج در اثر استفاده از ماسک است که می‌تواند باعث بروز مشکلات پوستی نظیر آکنه، روزاسه، درماتیت تماسی و فولیکولیت شود.

بیشتر بخوانید: چگونه از کرونا نترسیم ؟

ماسکنه
برای جلوگیری از جوش صورت هنگام استفاده از ماسک، صورت خود را با آب گرم( نه داغ) و یک پاک‌کننده ملایم بشویید.

متخصصان عقیده دارند که پوشاندن دهان و بینی با ماسک، نفستان را به دام می‌اندازد و یک محیط گرم و مرطوب برای پوست ایجاد می‌کند. عرق و چربی جمع شده زیر پوست می‌توانند باعث بروز جوش‌های برجسته، چرکی و خارش‌دار روی صورت شوند و حتی خشکی و پوسته‌پوسته شدن پوست را به همراه داشته باشند. ازاین‌رو توصیه می‌شود نکاتی را برای جلوگیری از جوش صورت هنگام استفاده از ماسک در نظر بگیرید:

۱. صورت خود را مرتباً بشویید

برای جلوگیری از جوش صورت هنگام استفاده از ماسک، صورت خود را با آب گرم( نه داغ) و یک پاک‌کننده ملایم بشویید. زمان شستشو پوستتان را به‌آرامی ماساژ دهید و از ساییدن زیاد پوست خودداری کنید. اگر بیش‌تر از چند ساعت در روز مجبور به استفاده از ماسک هستید حتماً چانه و گونه‌هایتان را تمیز نگه دارید.

می‌توانید از دستمال مرطوب برای تمیز کردن پوست این نواحی از صورت استفاده کنید فقط مطمئن شوید که آن‌ها برای استفاده در صورت طراحی شده‌اند و حاوی ضدعفونی‌کننده‌های ضدباکتری و سایر مواد شیمیایی نیستند.

آقایانی که ریش دارند دقت کنند که زدن ماسک می‌تواند محیطی گرم و مرطوب برای رشد باکتری‌ها ایجاد کند. بنابراین همواره صورتتان را تمیز و خشک نگه دارید یا اگر مجبورید که بیشتر مواقع از ماسک استفاده کنید، توصیه می‌شود موهای صورتتان را اصلاح کنید. بهترین راهکار برای شستشوی کامل صورت استفاده از فیس‌براش است.

بیشتر بخوانید: کهیر و کرونا؛

۲. از مرطوب‌کننده استفاده کنید

برای هیدراته نگه‌داشتن پوست و جلوگیری از خشکی آن، بعد از شستن صورت از مرطوب‌کننده استفاده کنید. بهتر است مرطوب‌کننده‌ای که انتخاب می‌کنید متناسب با نوع پوستتان و حاوی سرامیدها یا اسید هیالورونیک باشد. پوست‌های چرب از مرطوب‌کننده‌های سبک‌تر و پوست‌های خشک بهتر است از مرطوب‌کننده‌هایی بر پایه روغن یا لوسیون­ها استفاده کنند.

از مصرف مرطوب‌کننده‌هایی که می‌توانند منافذ پوستی را مسدود کنند یا به دلیل رایحه‌ای که دارند باعث تحریک پوست شوند، جداً خودداری کنید. همراه با مرطوب کردن پوست، با استفاده از بالم لب، از خشکی و ترک‌خوردگی لب نیز جلوگیری کنید.

از آرایش کردن زیر ماسک خودداری کنید
قرار دادن ماسک روی کرم پودر، پنکیک یا سایر مواد آرایشی می‌تواند گردش هوا را روی پوست مسدود کرده و خطر تحریکات پوستی را افزایش دهد.

۳. از آرایش کردن زیر ماسک خودداری کنید

قرار دادن ماسک روی کرم پودر، پنکیک یا سایر مواد آرایشی می‌تواند گردش هوا را روی پوست مسدود کرده و خطر تحریکات پوستی را افزایش دهد. بدون آرایش، پوستتان راحت‌تر می‌تواند زیر ماسک نفس بکشد.

۴. در صورت تحریک پوست صورت، از برخی محصولات مراقبت از پوست کمتر استفاده کنید

ممکن است برخی از محصولات مراقبت از پوست که در گذشته استفاده می‌کردید مانند محصولات حاوی اسید سالیسیلیک و برخی محصولات ضد پیری مانند کرم‌های رتینول، زمان استفاده از ماسک پوستتان را تحریک کنند، اگر این اتفاق افتاد توصیه می‌شود مصرف این محصولات را کاهش دهید.

۵. اجازه دهید پوستتان کمی نفس بکشد

اگر می‌توانید با خیال راحت این کار را انجام دهید هر ۴ ساعت، ۱۵ دقیقه ماسکتان را بردارید تا پوستتان هوا بخورد. در حالت ایده­آل باید در فضای باز قرار بگیرید و فاصله اجتماعی ایمن را رعایت کنید. وقتی داخل اتومبیل یا خانه تنها هستید نیز می‌توانید این کار را انجام دهید.

بیشتر بخوانید: مراقبت از پوست در مقابل استرس؛

۶. ماسک مناسب را انتخاب کنید و به‌درستی از آن استفاده کنید

ماسک‌های ساخته‌شده از مواد طبیعی و قابل‌تنفس مثل پنبه، بهترین انتخاب هستند زیرا ماسک‌هایی با پارچه‌های مصنوعی می‌توانند باعث تحریک پوست شوند.

ماسک شما باید بدون هیچ‌گونه شکافی، کاملاً راحت روی بینی، گونه‌ها و چانه‌تان قرار بگیرد. از زدن ماسک‌هایی که خیلی سفت هستند یا زیادی به پوست می‌چسبند خودداری کنید. بهتر است ماسک‌هایی را انتخاب کنید که بندشان قابل تنظیم باشد.

ماسک‌های پارچه‌ای را بشویید
برای جلوگیری از جوش صورت هنگام استفاده از ماسک‌های پارچه‌ای، آن‌ها را مرتباً بشویید تا آلودگی‌ها، چربی و باکتری‌ها از تاروپود آن پاک شود.

بیشتر بخوانید: عوارض پوستی واکسن کرونا چیست؟

۷. ماسک‌های پارچه‌ای را بشویید

برای جلوگیری از جوش صورت هنگام استفاده از ماسک‌های پارچه‌ای، آن‌ها را مرتباً بشویید تا آلودگی‌ها، چربی و باکتری‌ها از تاروپود آن پاک شود. می‌توانید این ماسک‌ها را با دست یا با ماشین لباسشویی بشویید. برای شستشو می‌توانید از صابون‌های ضدعفونی‌کننده، ضد حساسیت یا شوینده‌های بدون رایحه استفاده کنید. هیچ‌وقت ماسک‌های یک‌بار مصرف را نشویید یا دو بار از آن‌ها استفاده نکنید.

کلام آخر اینکه اگر تمامی این اقدامات را برای جلوگیری از جوش صورت هنگام استفاده از ماسک انجام داده‌اید اما همچنان درگیر جوش، آکنه یا سایر تحریکات پوستی هستید وقت آن است که با یک پزشک متخصص تماس بگیرید!

چرا زیر ماسک، پوست صورت جوش میزند؟

متخصصان عقیده دارند که پوشاندن دهان و بینی با ماسک، نفستان را به دام می‌اندازد و یک محیط گرم و مرطوب برای پوست ایجاد می‌کند. عرق و چربی جمع شده زیر پوست می‌توانند باعث بروز جوش‌های برجسته، چرکی و خارش‌دار روی صورت شوند و حتی خشکی و پوسته‌پوسته شدن پوست را به همراه داشته باشند.

برای هیدراته نگه داشتن پوست باید چه کرد؟

برای هیدراته نگه‌داشتن پوست و جلوگیری از خشکی آن، بعد از شستن صورت از مرطوب‌کننده استفاده کنید. بهتر است مرطوب‌کننده‌ای که انتخاب می‌کنید متناسب با نوع پوستتان و حاوی سرامیدها یا اسید هیالورونیک باشد. پوست‌های چرب از مرطوب‌کننده‌های سبک‌تر و پوست‌های خشک بهتر است از مرطوب‌کننده‌هایی بر پایه روغن یا لوسیون­ها استفاده کنند.

برای چلوگیری از جوش صورت باید چه کرد؟

برای جلوگیری از جوش صورت هنگام استفاده از ماسک‌های پارچه‌ای، آن‌ها را مرتباً بشویید تا آلودگی‌ها، چربی و باکتری‌ها از تاروپود آن پاک شود. می‌توانید این ماسک‌ها را با دست یا با ماشین لباسشویی بشویید. برای شستشو می‌توانید از صابون‌های ضدعفونی‌کننده، ضد حساسیت یا شوینده‌های بدون رایحه استفاده کنید.

۵ آذر ۱۴۰۱ ۹ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی