عوارض پوستی واکسن کرونا چیست؟
۳۰ فروردین ۱۴۰۲ ۰ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

عوارض پوستی واکسن کرونا چیست؟

به این مطلب امتیاز دهید

با گسترش ویروس کرونا در سراسر جهان، برای پیشگیری از این بیماری واکسن‌های مختلفی تولید شدند. این واکسن‌ها در کاهش شیوع، شدت بیماری و بهبود وضعیت سلامتی جامعه تأثیر زیادی دارند. بااین‌حال، مطالعات نشان داده‌اند که برخی افراد پس از تزریق واکسن کرونا، عوارضی را در قسمت‌های مختلف بدن مانند پوست تجربه کرده‌اند. در این مقاله، عوارض پوستی واکسن کرونا را بررسی خواهیم کرد تا هنگام مشاهده آن‌ها، برای درمان سریع اقدام کنید و سلامتی جسمتان را به‌خطر نیندازید.

عوارض پوستی واکسن کرونا چگونه بروز می‌کنند؟

به‌طور معمول علائمی مانند قرمزی، سفتی، تورم و حساسیت در محل تزریق بروز می‌کنند و بیشترین عوارض پوستی واکسن کرونا هستند. این احتمال وجود دارد که واکسن کرونا باعث ایجاد بثورات پوستی، تاول، تورم، خارش و حساسیت شود.

بااین‌حال، مطالعات نشان داده‌اند که برخی افراد پس از تزریق واکسن کرونا، عوارضی را در قسمت‌های مختلف بدن مانند پوست تجربه کرده‌اند.

همچنین ممکن است این عوارض روی محل تزریق، اطراف آن یا دورتر از آن بروز کنند. از طرفی برخی از عوارض، بخشی از پوست و برخی دیگر، کل سطح پوست را درگیر می‌کنند. حتی این امکان وجود دارد که عوارض پوستی بلافاصله پس از تزریق بروز نکنند و فرد آن‌ها را یک هفته پس از واکسیناسیون مشاهده کند.

بیشتر بخوانید: چگونه از کرونا نترسیم ؟

به پوستت جون تازه بده

آیا عوارض پوستی واکسن کرونا شایع هستند؟

عوارض پوستی واکسن کرونا چندین نوع هستند که بعضی از آن‌ها شایع و برای بیشتر افراد قابل‌مشاهده هستند، اما برخی دیگر نادر هستند و افراد بسیار کمی آن‌ها را روی پوست خود مشاهده کرده‌اند. عوارض پوستی شایع که واکسن‌های کرونا دارند، عبارت‌اند از:

  • آکنه
  • تورم و قرمزی
  • آسیب‌های محل تزریق واکسن
  • خارش و زگیل

محققان پس از انجام تحقیقات و تحلیل نتایج آن، دریافتند واکنش‌های پوستی پس از تزریق واکسن، بسیار نادر و خفیف هستند. به‌طور معمول این عوارض ناشی از واکنش دفاعی بدن به واکسن هستند و خطر زیادی برای بدن ندارند. بااین‌وجود، اگر شدت این عوارض زیاد باشد یا همراه با علائم دیگری مانند مشکلات تنفسی بروز کنند، باید با پزشک مشورت کنید.

شایع‌ترین عارضه پوستی واکسن کووید-19 چیست؟

عارضه «بازوی کووید» یکی از شایع‌ترین واکنش‌های نامطلوب پوستی است که به‌صورت راش پوستی قرمز و لکه‌دار در اطراف محل تزریق بروز می‌کند. باوجوداینکه زمان بروز این عارضه در افراد متفاوت است، اما به‌طور معمول 7 روز پس از تزریق اولین دوز ظاهر می‌شود.

باوجوداینکه ظاهر این عارضه نگران‌کننده است، اما زندگی فرد را تهدید نمی‌کند. یکی از راه‌های مناسب برای کاهش این عارضه استفاده از کمپرس آب خنک است. به‌طور معمول این عارضه 5 تا 20 روز طول می‌کشد.

پزشک‌ها برای درمان این عارضه از داروهایی مانند آنتی‌هیستامین یا دیفن‌هیدرامین بهره می‌برند. توصیه می‌کنیم از خرید و مصرف خودسرانه این داروها خودداری کنید، زیرا ممکن است عوارض جانبی داروها سلامتی شما را به‌خطر بیندازند.

یکی از راه‌های مناسب برای کاهش این عارضه استفاده از کمپرس آب خنک است.

بیشتر بخوانید: کهیر و کرونا؛ 

آیا عوارض پوستی پس از واکسن کرونا زندگی فرد را تهدید می‌کنند؟

باوجوداینکه بروز این عوارض بسیار نادر است، اما اگر باعث ایجاد حساسیت‌های شدید شوند، ممکن است زندگی فرد را به‌خطر بیندازند. همچنین تشخیص علت اصلی برخی از بیماری‌ها و بثورات پوستی سخت است. بنابراین، باید پس از تزریق واکسن، علائمی را تحت‌نظر بگیرید تا هنگام بروز، به پزشک مراجعه کنید. به‌خصوص باید پس از دریافت دوز اول، نسبت‌به بروز عوارض پوستی حساس باشید.

عوارض پوستی واکسن آسترازنکا چیست؟

عوارض پوستی که پس از تزریق واکسن آسترازنکا بروز می‌کنند، عبارت‌اند از:

  • خارش
  • قرمزی
  • تورم
  • درد در محل تزریق

همچنین در برخی موارد، واکسن آسترازنکا می‌تواند باعث بروز عفونت‌های پوستی نظیر درماتیت تماسی شود. عوارض پوستی شدید که پس از تزریق واکسن آسترازنکا گزارش شده‌اند، پورپورای ترومبوتیک است که در آن بخشی از پوست به‌صورت خال‌های قرمز روی بدن تشکیل می‌شود.

برای کاهش خطر بروز عوارض پوستی شدید پس از تزریق واکسن آسترازنکا، ممکن است پزشک شما به شما پیشنهاد دهد قبل و پس از تزریق این واکسن، از مصرف آسپرین و آنتی کوآگولانت خودداری کنید. پیشنهاد می‌کنیم درباره این موضوع با پزشک خود مشورت کنید.

نتایج تحقیقات علمی درباره واکسن COVID-19 و عوارض پوستی چیست؟

در سال 2023، آکادمی آلرژی، آسم و ایمونولوژی آمریکا جلسه‌ای علمی برگزار کرد. داده‌ها و نتایجی که در این نشست علمی مطرح شد، به شرح زیر است:

  • نتیجه یک تحقیق علمی معتبر نشان می‌دهد که عوارض پوستی واکسن مدرنا از واکسن‌های دیگر بیشتر است.
  • نتیجه این تحقیق نشان می‌دهد که تقریباً 2.2 درصد از گزارش‌های واکسن کووید-19، عوارضی مانند کهیر و بثورات پوستی را اعلام کرده‌اند.
  • این تیم تحقیقاتی گزارش داده‌اند که 25.5 درصد از عوارض پوستی، مربوط به کهیر و بثورات پوستی هستند.
  • درحالت‌کلی، نتیجه پژوهش‌ها نشان می‌دهد بیشترین آمار عوارض پوستی مربوط به واکسن مدرنا است.

همچنین در سال 2021، پژوهشگران در دانشگاه پزشکی نانجینگ در کشور چین، تحقیقاتی را انجام دادند که نشان می‌دهد:

  • دوز اول نشان‌دهنده 52 درصد، دوز دوم 40 درصد و دوز سوم فقط 8 درصد از کل عوارض پوستی است. البته این آمار مربوط به افرادی است که واکنش‌های نامطلوب پوستی را تجربه کرده بودند و شامل افرادی که عوارض پوستی را گزارش نکردند، نیست.
  • بیشترین آمار مربوط به عارضه کهیر و پس از آن، اگزما بود.
  • تقریباً 12 درصد از افراد مورد مطالعه، قبل از واکسیناسیون، بیماری پوستی داشتند.
  • برخی از عوارض نادر پوستی شامل هرپس زوستر، پیتریازیس روزه آ، اریتم مولتی فرم، آبله‌مرغان، هرپس سیمپلکس و پسوریازیس بودند.
  • درحالت‌کلی، بیشترین عوارض پوستی به اقدامات درمانی ساده مانند مصرف آنتی‌هیستامین و کرم‌های موضعی نیاز داشتند.
  • عوارض پوستی پس از تزریق واکسن، در زنان کمی بیشتر از مردان بود، اما این اختلاف زیاد نبود.
نتیجه یک تحقیق علمی معتبر نشان می‌دهد که عوارض پوستی واکسن مدرنا از واکسن‌های دیگر بیشتر است.

عوارض غیر پوستی بعد از واکسن کرونا چیست؟

باوجوداینکه برای پیشگیری و درمان بیماری کرونا راهکار قطعی پیدا نشده است، اما تزریق واکسن کووید-19 شدت این بیماری و گسترش آن را به‌طور قابل‌توجهی کاهش می‌دهد.

واکسن کرونا همانند واکسن بیماری‌های دیگر برای بدن عوارض خاصی ایجاد می‌کند که ممکن است به‌طور خفیف یا شدید باشند. آگاهی از این عوارض به شما کمک می‌کند تا واکنش‌های احتمالی بدن را قبل از بروز مشکلات بیشتر، تشخیص دهید و ایمنی بدن خود را بالا ببرید. همچنین می‌توانید با مشاهده عوارض واکسن، به پزشک مراجعه کنید و مراقبت‌های مناسب با آن را از ایشان بپرسید.

به‌طور معمول واکسن عوارض خفیفی دارد و پس از گذشت زمان کوتاهی، خودبه‌خود بهبود می‌یابند. اگر 15 تا 30 دقیقه پس از تزریق، علائم شدیدی را مشاهده کردید، توصیه می‌کنیم در اولین فرصت ممکن، به پزشک مراجعه کنید.

عوارض خفیفی که واکسن‌های کرونا دارند، عبارت‌اند از:

  • درد یا تورم در محل تزریق
  • تب
  • خستگی
  • سردرد
  • حالت تهوع و استفراغ

عوارض شدیدی که واکسن‌های کرونا دارند، عبارت‌اند از:

  • تب با درجه بالا
  • تپش شدید قلب
  • ناراحتی قفسه سینه و مشکلات تنفسی
  • ضعف عضلانی
  • سردرد شدید
  • اسهال
  • تشنج
  • بی‌هوشی
  • درد شدید عضلانی

روش‌های پیشگیری از عوارض پوستی واکسن کووید-19 چیست؟

بهترین روش برای پیشگیری این است که قبل از دریافت اولین دوز واکسن، با پزشک متخصص مشورت کنید. همچنین راهکارهایی که به شما کمک می‌کنند تا از بروز عوارض پوستی واکسن کرونا جلوگیری کنید، عبارت‌اند از:

بهترین روش برای پیشگیری این است که قبل از دریافت اولین دوز واکسن، با پزشک متخصص مشورت کنید.

حساسیت‌های دارویی و غذایی خود را به پزشک اطلاع دهید

اگر به غذا یا داروی خاصی مانند آنتی‌بیوتیک‌ها حساسیت و آلرژی دارید، قبل از تزریق واکسن، به پزشک اطلاع دهید. البته افرادی که آلرژی دارند، می‌توانند برای دریافت واکسن کرونا اقدام کنند و آن‌ها را خطر خاصی تهدید نمی‌کند.

درحالت‌کلی، اگر آلرژی خود را به پزشک یا کارشناس مراقبت‌های بهداشتی اطلاع دهید، آن‌ها اطلاعات مفیدی را با شما به‌اشتراک می‌گذارند. همچنین اگر حساسیت شما با تشخیص پزشک شدید و جدی باشد، او شما را برای دریافت واکسن جایگزین به کلینیک تخصصی ارجاع می‌دهد. بنابراین، خطر بروز عوارض پوستی پس از تزریق واکس کاهش می‌یابد.

بیشتر بخوانید: جلوگیری از جوش صورت حین ماسک زدن در دوران کرونا

پوست خود را تحریک نکنید

باوجوداینکه انجام کارهای تحریک‌کننده مانند استفاده از لوازم آرایشی یا خاراندن زیاد پوست، باعث بروز عوارض پوستی پس از تزریق واکسن نمی‌شوند، اما ممکن است تحریک پوست منجر به تشدید علائم پوستی خفیف شود. بنابراین، بهتر است تا چند روز پس از دریافت واکسن کرونا، از کارهایی که باعث تحریک پوست می‌شوند، اجتناب کنید.

سوابق پزشکی خود را به کارشناس بهداشت یا پزشک اطلاع دهید

اگر سابقه بیماری خاصی دارید یا دارو مصرف می‌کنید، این موضوع را با پزشک در میان بگذارید. ممکن است تداخل دارو با واکسن کرونا باعث ایجاد عارضه جدیدی شود. بنابراین، اگر پزشک خود را از بیماری و داروی خود مطلع کنید، خطرهای احتمالی و عوارض جانبی پس از دریافت واکسن، کاهش می‌یابند.

درمان عوارض و واکنش‌های واکسیناسیون کووید

اگر عوارض پوستی یا غیر پوستی به‌طور خفیف بروز کنند، پس از گذشت مدت‌زمان کوتاهی، خودبه‌خود درمان می‌شوند. اما اگر عوارض پوستی پس از گذشت چند روز رفع نشوند، باید به پزشک متخصص مراجعه کنید.

برخی از پزشکان توصیه می‌کنند که قبل یا پس از تزریق واکسن، داروی استامینوفن یا آسپرین مصرف کنید. البته این داروها بیشتر برای درمان تب یا سردرد کاربرد دارند و ممکن است برای درمان عوارض پوستی نتیجه مؤثری نداشته باشند. بنابراین، اگر عوارض پوستی واکسن کرونا را مشاهده کردید، از خوددرمانی پرهیز کنید.

درمان خانگی عوارض پوستی پس از تزریق واکسن کرونا

اگر می‌خواهید پس از تزریق واکسن کرونا، از بدن خود مراقبت کرده و عوارض خفیف را بدون مصرف دارو کاهش دهید، بهتر است نکات مراقبتی که توسط کارشناس بهداشت ارائه می‌شود را جدی بگیرید. همچنین مراقبت‌هایی که به کاهش علائم پوستی به شما کمک می‌کنند، عبارت‌اند از:

  • برای بهبود عوارضی مانند درد یا تورم در محل تزریق، یک پارچه تمیز را با آب خنک مرطوب کنید و در محل موردنظر قرار دهید. انجام این‌کار علاوه‌بر کاهش درد عضلات، تورم پوست را کمتر می‌دهد.
  • محل تزریق را به‌طور آرام ماساژ دهید. انجام این‌کار ممکن است باعث ایجاد درد شود، اما در کاهش تورم عضلات مؤثر است.
  • لباس‌های سبک بپوشید و از گرم‌کردن ناحیه تزریق خودداری کنید.
  • پوست خشک استعداد بیشتری برای تحریک‌شدن دارد. بنابراین، بهتر است مقدار زیادی آب بنوشید تا از کم‌آبی بدن جلوگیری شود.
بهترین روش برای پیشگیری این است که قبل از دریافت اولین دوز واکسن، با پزشک متخصص مشورت کنید.

آیا عوارض پوستی ویروس کرونا با واکسن کرونا یکسان هستند؟

درحالت‌کلی، این عوارض یکسان نیستند، اما ممکن است برخی از آن‌ها مشترک باشند. به‌عبارتی، این احتمال وجود دارد که فردی با ابتلا به بیماری کرونا، عارضه پوستی را مشاهده کند که فرد دریافت‌کننده واکسن مشاهده کرده است.

علائم پوستی بیماری کرونا چیست؟

بثورات پوستی ویروس کرونا به شکل‌های مختلفی ظاهر می‌شوند که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از:

  • علائمی مشابه کهیر
  • بثورات تکه‌تکه
  • برجستگی‌های خارش‌دار
  • تاول‌هایی مشابه آبله‌مرغان
  • لکه‌های گرد روی پوست

در این مقاله، عوارض پوستی واکسن کرونا که شایع هستند را بررسی کردیم، اما برخی از عوارض نادر هستند و تشخیص آن‌ها توسط پزشک متخصص انجام می‌گیرد. بنابراین، اگر پس از دریافت اولین دوز واکسن کرونا، علائم خاصی را روی هر نقطه از پوست خود مشاهده کردید، حتماً به پزشک مراجعه کنید.

درحالت‌کلی، مشاهده علائم پوستی پس از دریافت اولین دوز، منعی برای دریافت دوز دوم و سوم ایجاد نمی‌کند. فقط درصورتی‌که پس از دریافت دوز اول، عارضه آنافیلاکسی پوستی را مشاهده کنید، باید برای درمان فوری آن اقدام کرده و از دریافت دوز بعدی خودداری کنید.

منبع ++++++++

عوارض پوستی واکسن کرونا چگونه بروز می‌کنند؟

به‌طور معمول علائمی مانند قرمزی، سفتی، تورم و حساسیت در محل تزریق بروز می‌کنند و بیشترین عوارض پوستی واکسن کرونا هستند. این احتمال وجود دارد که واکسن کرونا باعث ایجاد بثورات پوستی، تاول، تورم، خارش و حساسیت شود.

شایع‌ترین عارضه پوستی واکسن کووید-19 چیست؟

عارضه «بازوی کووید» یکی از شایع‌ترین واکنش‌های نامطلوب پوستی است که به‌صورت راش پوستی قرمز و لکه‌دار در اطراف محل تزریق بروز می‌کند. باوجوداینکه زمان بروز این عارضه در افراد متفاوت است، اما به‌طور معمول 7 روز پس از تزریق اولین دوز ظاهر می‌شود.

روش‌های پیشگیری از عوارض پوستی واکسن کووید-19 چیست؟

بهترین روش برای پیشگیری این است که قبل از دریافت اولین دوز واکسن، با پزشک متخصص مشورت کنید. همچنین راهکارهایی که به شما کمک می‌کنند تا از بروز عوارض پوستی واکسن کرونا جلوگیری کنید

۳۰ فروردین ۱۴۰۲ ۰ دیدگاه
اشتراک گذاری

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی