مراقبت از پوست چرب در بارداری
۱۹ اسفند ۱۴۰۰ ۱۱ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

مراقبت از پوست چرب در بارداری

به این مطلب امتیاز دهید

حاملگی دوره‌ای کوتاه و گذرا، اما همراه با تغییرات زیاد فیزیولوژیکی است. ضعف دستگاه ایمنی، تأثیر مهمی بر بهبود یا بدتر شدن بعضی بیماری‌های پوستی دارد و باعث به وجود آمدن برخی بیماری‌های جدید، لکه‌ها و تغییرات در پوست می‌شود. عمدتا بعد از اتمام بارداری، این مشکلات پوستی در زنان برطرف می‌شود.

پزشکان متخصص در حوزه زنان معتقدند زنان بارداری که پوست چربی دارند، باید نسبت به مراقبت از پوست چرب در بارداری، توجه بیشتری نسبت به سایر زنان داشته باشند. البته این نکته را باید در نظر بگیرید که مراقبت از پوست چرب در دوران بارداری بسیار حائز اهمیت بوده و باید تدبیرهای لازم در این خصوص اتخاذ شود. اگر می‌خواهید راهکارهای مراقبت از پوست چرب در بارداری را بدانید، با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

3 ویژگی منحصر به فرد پوست چرب چیست؟

پوست چرب یکی از انواع مدل‌های پوستی است که معمولا با بروز انواع جوش و آکنه همراه است. علت اصلی ایجاد این نوع پوست، تولید سبوم یا چربی بیش از حد توسط سلول‌های پوستی است.

خوشبختانه تشخیص علائم ظاهری پوست چرب آسان بوده و به راحتی می‌توان آن را درمان کرد. نشانه‌های پوست چرب در بسیاری از افراد شبیه به یکدیگر است و دانستن آن‌ها می‌تواند به شما در درمان چربی پوست کمک شایانی کند. در ادامه قصد داریم مهم‌ترین ویژگی‌ها و علائم پوست چرب را با یکدیگر بررسی کنیم.

عمدتا بعد از اتمام بارداری، این مشکلات پوستی در زنان برطرف می‌شود.

براق بودن غیرطبیعی پوست

براق بودن غیر طبیعی پوست، یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های پوست چرب با دیگر انواع پوست است. این براقی بیش ‌از اندازه نتیجه ترشح بالای چربی توسط منافذ زیر پوست در اشخاص است.

عدم ماندگاری آرایش روی صورت

یکی از چالش‌هایی که افراد با پوست چرب خود دارند، عدم ماندگاری مواد آرایشی روی سطح پوست آن‌هاست. چربی سطح پوست با مواد آرایشی تداخل داشته و اجازه نمی‌دهد این مواد به راحتی بر سطح پوست قرار بگیرد.

وجود تعداد زیاد آکنه و جوش

عموما اشخاصی که پوست چرب دارند، چربی اضافی در پوستشان در قالب جوش‌های پوستی ظاهر می‌شود. همچنین خاصیت اسیدی چربی سبب می‌شود آکنه‌ها و لک‌های پوستی به همراه منافذی در پوست ظاهر شود. بسیاری از پزشکان و متخصصان پوست معتقدند یکی از بهترین روش‌ها برای درمان این مشکل، استفاده از انواع ماسک برای پوست چرب است.

بیشتر بخوانید: مراقبت‌های پوستی دوران بارداری

به پوستت جون تازه بده

7 دلیل چرب شدن پوست چیست؟

پوست چرب یکی از فراگیرترین معضلات سلامتی پوست است. امروزه افراد زیادی هستند که با چربی پوست خود دچار مشکل شده و به دنبال راهی برای شناسایی و درمان سریع‌تر علائم پوست چرب هستند. در بسیاری از افراد، ترشح چربی روی پوست بیشتر بوده و همین سبب می‌شود پوست اشخاص نسبت به افراد عادی چرب‌تر باشد.

در این قسمت از مطلب، شما را با چند دلیل بسیار ساده و در عین حال مهم در ارتباط با چرب شدن پوست آشنا می‌کنیم. شما می‌توانید با اجتناب از برخی آن‌ها، مانع از چرب شدن پوست خود شوید.

ژنتیک فرد

ژنتیک عامل بسیار مهم و خارج از کنترل برای چرب شدن پوست افراد است. از آنجایی که این عامل در اختیار انسان نبوده و انسان از بدو تولد دارای ژنتیک مشخصی است، لذا نمی‌تواند آن را تغییر دهد.

آزمایشات پزشکان و متخصصان نشان داد افرادی که پدر و مادری با پوست چرب دارند، نسبت به اشخاصی که والدینی با پوست دیگری دارند، بیشتر در معرض پوست چرب هستند. متأسفانه تا به حال هیچ‌گونه راه درمانی برای این‌گونه افراد که از لحاظ ژنتیکی دچار پوست چرب می‌شوند، وجود ندارد.

محیط بیرون

دومین عاملی که سبب می‌شود پوست افراد چرب شود، محیطی است که فرد در آن زندگی می‌کند. این عامل همانند عامل ژنتیک از اختیار انسان خارج بوده و او هیچ‌گونه کنترل مناسبی نمی‌تواند روی آن داشته باشد. رطوبت و هوای گرم می‌تواند سبب تحریک ترشح روغن سبوم در سطح پوست شما شده و آن‌ را چرب کند.

از طرفی، هوای خشک و سرد نیز می‌تواند فعالیت غدد سباسه را دچار اختلال کرده و باعث خشکی پوست شود. بنابراین، اگر در محیطی گرم و مرطوب زندگی می‌کنید، باید بیش از دیگران مراقب پوست خود باشید تا چرب نشود.

شستشوی بیش ‌از حد

یکی از باورهای غلط در بین افراد این است که اگر به صورت مداوم و به مدت طولانی صورت خود را بشویند، می‌توانند از چرب شدن بیشتر پوست خود جلوگیری کنند. مواد شوینده روی سطح پوست، به مرور زمان سبب خشکی سطح پوست می‌شوند و همین خشکی، غدد زیر سطح پوست را تحریک کرده و باعث ترشح بیشتر چربی توسط آن‌ها می‌شود.

عوارض جانبی داروها

محققان بعد از آزمایشات بسیاری به عوارض برخی داروها و تأثیر آن‌ها بر چرب شدن پوست پی برده‌اند. به همین جهت است که مصرف داروها حتما باید با تجویز متخصص مربوطه صورت گیرد.

متخصصان حوزه سلامت و مراقبت از پوست دریافته‌اند، داروهای کنترل بارداری، قرص‌های جایگزین هورمون و به ویژه داروهای حاوی استروئید‌ها به دلیل تحریک ترشح چربی بر سطح پوست، سبب افزایش میزان چربی روی پوست می‌شوند، از این رو باید مراقبت از پوست چرب در بارداری انجام گیرد.

عدم استفاده از مرطوب‌کننده

امروزه با افزایش محصولات مراقبت از پوست، افراد می‌توانند به راحتی با مصرف آن‌ها سبب جلوگیری یا کاهش علائم پوست چرب خود شوند. بسیاری اعتقاد دارند که استفاده از مرطوب‌کننده‌ها روی پوست، سبب چرب شدن آن می‌شود.

اما حقیقت این است که آبرسان‌ها با مرطوب نگه داشتن پوست باعث تحریک کمتر غدد سباسه می‌شوند. اگر پوست چرب دارید می‌توانید از آب‌رسان‌ها و مرطوب‌کننده‌های بدون روغن استفاده کرده و بدون مسدود کردن منافذ پوست آن را مرطوب کنید.

استفاده از لوازم آرایشی غیر بهداشتی

صنعت لوازم آرایشی روز به روز در حال بزرگ شدن است. همچنین افراد، به ویژه زنان به طور مداوم از آن‌ها در حال استفاده هستند. از آنجایی‌ که نمی‌توان مردم را به عدم استفاده از آن‌ها امر کرد، پس بهتر است در هنگام خرید و قبل از استفاده از آن‌ها حتما از صحت و استاندارد بودن در کنار کیفیت بالا و قیمت مناسب آن، اطلاعات کافی داشته باشید.

تغذیه نامناسب

بسیاری از مواد غذایی هستند که در صورت مصرف بالا سبب چرب شدن پوست می‌شوند. عمده این مواد غذایی دارای چربی بالا بوده یا در بدن تبدیل به چربی‌های انباشته می‌شوند. این مواد عبارتند از: انواع لبنیات، شکر و انواع کربوهیدرات.

بسیاری از مواد غذایی هستند که در صورت مصرف بالا سبب چرب شدن پوست می‌شوند.

3 تغییر جدی پوست در دوران بارداری و مراقبت از پوست چرب در بارداری

اگر از زنانی که باردار هستند یا دوران بارداری را سپری کرده‌اند، بپرسید: “عمده‌ترین مشکلی که در این دوران داشتید، چه بوده ‌است؟” قطعا یکی از پاسخ‌ها در ارتباط با تغییرات پوست در دوران بارداری است. پوست زنان حامله از جنبه‌های مختلفی دچار تغییرات شده و سبب نارضایتی آنان از این شرایط می‌شود.

لازم به ذکر است که این تغییرات در زنان بارداری با پوست چرب، بیشتر و گاهی حادتر است. به همین جهت، پزشکان توصیه‌های زیادی در خصوص مراقبت از پوست چرب در بارداری نموده‌اند. در این بخش از مطلب قصد داریم تا انواع تغییراتی که در پوست زنان هنگام بارداری رخ می‌دهد، بررسی کنیم.

تغییرات رنگ پوست

یکی از معضلات عمده در اغلب زنان باردار، تغییر رنگ پوست است. این تغییر رنگ در زنان سفید پوستی که موی مشکی دارند، بیشتر رخ می‌دهد. معمولاً ناحیه‌هایی از پوست که رنگی متفاوت با سایر قسمت‌های سطح پوست دارد، مانند نوکِ سینه و ناحیه‌ی دورش، اندام جنسی خارجی و خط وسط شکم از ناف به سمت پایین، بیشتر دچار این تغییر رنگ می‌شود.

این خط ناحیه شکمی که حدود 11 میلی‌متر عرض دارد، در سه‌ ماهه‌ی دوم حاملگی در بیشتر زنان باردار ظاهر شده و در برخی افراد کاملاً سیاه‌رنگ می‌شود و گاهی ناف را قطع کرده و ادامه پیدا می‌کند. هر چند بعد از گذشت چند ماه از بارداری این خطوط به طور کامل ناپدید می‌شوند، اما تغییر رنگ‌های ناحیه‌ی زیر بغل و اندام تناسلی ممکن است کامل محو نشود.

یکی دیگر از این تغییرات در دوران بارداری، تغییر سایز و رنگ خال‌ها است. گاهی ممکن است این تغییرات شدید بوده و سبب خونریزی، احساس سوزش و خارش خال‌ها شود که در این موارد حتما باید به پزشک متخصص مراجعه کرده و آن را پیگیری کنید.

تغییرات سطح هورمون در دوران حاملگی از اواسط بارداری، باعث ایجاد لکه‌های قهوه‌ای رنگ روی صورت، به خصوص در ناحیه‌ی گونه، پیشانی، پشت لب، چانه و گردن می‌شود که «ملاسما» یا «ماسک حاملگی» نام دارد.

علت وجود این لکه‌ها همان رنگدانه‌های پوستی است که بنا به دلایل هورمونی میزان فعالیت بیشتری پیدا کرده‌اند. یکی از راهکارهای جلوگیری از شدت گرفتن آن، دوری از نور مستقیم خورشید است.

فیس براش آیلو پرو
یک دستگاه با دو قابلیت: شستشوی پوست و ماساژ صورت

ایجاد ترک‌های پوستی

در دوره حاملگی، پوست با سرعت بالا نازک شده و این روند باعث به وجود آمدن ترک‌های خطی به رنگ قرمز یا صورتی و در برخی موارد سفید می‌شود.

زنان باردار معمولاً از ماه چهارم بارداری شاهد نمایان شدن این خطوط می‌شوند که بیشتر در ناحیه شکم، سینه و پاها قابل مشاهده است. زنانی که دوقلو حامله می‌شوند یا زنانی با شکم‌های بزرگ‌تر، مستعدتر نسبت به این ترک‌ها هستند. با این‌ حال بعضی مادران هیچ ترک پوستی‌ای از دوران حاملگیِ خود ندارند که دلیل اصلی آن، ویژگیِ کششی پوست آن‌ها است.

ممکن است بعد از اتمام بارداری این ترک‌ها با گذشت زمان به صورت خطوط نقره‌ای رنگ روی پوست باقی بمانند. اگرچه درمان مشخصی برای از بین بردن این ترک‌ها وجود ندارد، ولی با چرب نگه داشتن پوست از ابتدای بارداری و مصرف آب کافی، می‌توانید از شدت بروز ترک‌ها پیشگیری کنید.

خارش پوستی

یکی از شایع‌ترین مشکلات زنان در دوران بارداری، خارش شدید پوست است. در بیشتر موارد این خارش به بارداری ارتباطی ندارد و ممکن است دلیل آن آلرژی باشد.

خارشی که عموما در دوران حاملگی ایجاد می‌شود، هیچ نشانه و اثری روی پوست ندارد و بیشتر کشیدگیِ پوست منجر به بروز این خارش‌ها می‌شود. یک نوع خارش آزاردهنده‌ی دوران بارداری، نوع کهیری آن است که «پلاک بارداری» نام دارد و از 6 ماهگی از ناحیه ناف شروع شده و بعد سینه و پاها را درگیر می‌کند.

یک نوعِ خطرناک دیگر «تبخال پمفیگویید» نام دارد که ارتباطی به ویروس تب ‌خال ندارد و می‌تواند باعث زایمان زودتر از موعد شده و حتی برای جنین خطرآفرین باشد.

بسیاری از متخصصان عقیده دارند که خارش پوست در زنانی با پوست چرب شایع‌تر بوده، لذا توصیه می‌شود زنان توجه بیشتری در مراقبت از پوست چرب خود در بارداری داشته باشند.

یکی از شایع‌ترین مشکلات زنان در دوران بارداری، خارش شدید پوست است.

6 روش شگفت‌انگیز مراقبت از پوست چرب در بارداری

یکی از بهترین و خاطره‌انگیزترین دوران برای هر زن، دوره بارداری است. از طرفی زنان در این دوران دچار برخی اختلالات و ناهنجاری‌های بعضا روحی و جسمی می‌شوند. توجه به این مشکلات، یکی از پراهمیت مواردی است که باید اطرافیان آن‌ها در نظر داشته باشند.

یکی از این موارد، مشکلات پوستی ناشی از بارداری است. امروزه پزشکان و متخصصان حوزه زنان، راه‌هایی را به منظور مراقبت از پوست چرب در دوران بارداری ارائه کرده‌اند. در این قسمت قصد داریم تا بهترین روش‌هایی که می‌تواند به شما در سلامت پوست در دوران بارداری کمک کند، معرفی کنیم.

پاکسازی پوست راهی برای مراقبت از پوست چرب در بارداری

یکی از راحت‌ترین روش‌ها برای مراقبت از پوست چرب در بارداری، پاکسازی مرتب سطح پوست است. برای این منظور فقط کافی است نکات زیر را رعایت کنید.

به وسیله یک پاک‌کننده، سطح پوست خود را تمیز کنید. بیشتر متخصصان پوست توصیه می‌کنند از پاک‌کننده‌های حاوی گلیسیرین استفاده کنید.

اگر پوست شما فوق العاده خشک است، بهتر است برای شستشوی صورت در دوران بارداری از یک پاک‌کننده بدون مواد صابونی، ملایم و مرطوب کننده استفاده نمایید. بهتر است صورت خود را بیش از دوبار در روز نشویید تا مشکلات دیگری برای شما به وجود نیاید.

استفاده از مرطوب‌کننده و ضدآفتاب راهی برای مراقبت از پوست چرب در بارداری

امروزه یکی از مهم‌ترین محصولات حفظ سلامتی پوست که باید برای مراقبت از پوست چرب در دوران حاملگی، استفاده از آن ‌را جدی بگیرید، مرطوب کننده و کرم ضدآفتاب دارای حداقل SPF 15 و قدرت محافظت در برابر طیف گسترده اشعه UVA و UVB است.

یکی از عارضه‌های جانبی در دوران بارداری زنان، حساسیت آن‌ها به نور خورشید است. معمولا زنان حامله در این دوران بسیار راحت‌تر می‌سوزند. در دوران بارداری، افزایش سطح هورمون باعث تکثیر سلول‌های رنگدانه می‌شود که می‌تواند باعث ایجاد لکه‌هایی در صورت شود. استفاده روزانه از ضد آفتاب، بهترین راه برای جلوگیری از این تغییر رنگ است.

خودداری از مصرف داروهای ایجاد آکنه راهی برای مراقبت از پوست چرب در بارداری

اگر پوست شما چرب بوده یا مستعد بروز آکنه است، احتمالاً در سه ماهه اول بارداری این وضعیت تشدید هم خواهد شد. بهترین و مطمئن‌ترین راه برای درمان این عارضه، استفاده از محصولی حاوی اسید گلیکولیک، آلفا هیدروکسی اسید، اریترومایسین موضعی است.

استفاده از روغن‌های طبیعی

بسیاری از کارشناسان و متخصصان حوزه پوست معتقدند، کشیدگی و ترک‌های روی پوست در دوران بارداری بیشتر ارثی است، اما اگر می‌خواهید از بروز بیشتر آن جلوگیری کنید و بهترین روش مراقبت از پوست چرب در بارداری را داشته باشید، باید از روغن‌های طبیعی استفاده کنید.

روغن‌هایی مانند روغن بادام شیرین، به کشش کمتر پوست کمک کرده و آن را به حداقل ممکن می‌رساند. بهتر است روزانه آن را به نواحی روی شکم، سینه‌ها و باسن خود بزنید و چند دقیقه آن‌ را ماساژ دهید.

افزایش میزان مصرف آب، راهی برای مراقبت از پوست چرب در بارداری

نوشیدن آب برای مراقبت از پوست در دوران حاملگی، نشانه داشتن پوست زیبا و شاداب است. این راهکار حتی در دورانی غیر از بارداری توصیه شده ‌است. شما باید همواره نوشیدن آب را جدی بگیرید تا پوست شما لطافت و طراوت خوبی داشته‌ باشد.

عدم آرایش سنگین، راهی برای مراقبت از پوست چرب در بارداری

عمده متخصصان، استفاده زیاد از محصولات آرایشی را توصیه نمی‌کنند. برای مراقبت از پوست در دوران بارداری بهتر است آرایش خود را ساده و سبک کنید. همچنین استفاده از محصولات بدون مواد شیمیایی نیز کمک بسیاری به مراقبت از پوست چرب در بارداری می‌کند.

بیشتر بخوانید: شستن صورت در بارداری

در دوران بارداری، تغییرات زیادی ممکن است روی پوست شما رخ دهد. این تغییرات به افزایش هورمون‌های زنانه (استروژن و پروژسترون) به رنگدانه‌های پوست، رگ‌های خونی، غدد و سیستم ایمنی بدن شما مربوط می‌شود. این تغییرات می‌تواند فیزیولوژیکی باشد یا به صورت اختلالات پوستی ظاهر شود.

بسیاری از زنان به طور معمول دارای یک خط سفید کم رنگ (به نام خط آلبا) هستند که از ناف آنها تا مرکز استخوان دستگاه تناسلی امتداد دارد. در سه ماهه دوم بارداری، این خط آلبا ممکن است تیره و قابل مشاهده باشد.

در برخی از زنان این خط از ناف نیز به سمت بالا کشیده م‌یشود. خط سیاه در زنان با پوست تیره‌، تیره‌تر است و معمولاً چند ماه پس از زایمان روشن می‌شود. به همین دلیل است که اغلب پزشکان توصیه می‌کنند مراقبت از پوست چرب در بارداری را باید جدی گرفت.

منبع ++

3 تغییر جدی پوست در دوران بارداری چیست؟

1. تغییرات رنگ پوست 2. ایجاد ترک‌های پوستی 3. خارش پوستی

یکی از مهم ترین محصولات مراقبت از پوست در دوران بارداری چیست؟

امروزه یکی از مهم‌ترین محصولات حفظ سلامتی پوست که باید برای مراقبت از پوست چرب در دوران حاملگی، استفاده از آن ‌را جدی بگیرید، مرطوب کننده و کرم ضدآفتاب دارای حداقل SPF 15 و قدرت محافظت در برابر طیف گسترده اشعه UVA و UVB است.

7 دلیل چرب شدن پوست چیست؟

1. ژنتیک فرد 2. محیط بیرون 3. شستشوی بیش ‌از حد 4. عوارض جانبی داروها 5. عدم استفاده از مرطوب‌کننده 6. استفاده از لوازم آرایشی غیر بهداشتی 7. تغذیه نامناسب

برای جلوگیری از ترک های پوستی در دوران بارداری بهتر است چه کنیم؟

بسیاری از کارشناسان و متخصصان حوزه پوست معتقدند، کشیدگی و ترک‌های روی پوست در دوران بارداری بیشتر ارثی است، اما اگر می‌خواهید از بروز بیشتر آن جلوگیری کنید و بهترین روش مراقبت از پوست چرب در بارداری را داشته باشید، باید از روغن‌های طبیعی استفاده کنید.

۱۹ اسفند ۱۴۰۰ ۱۱ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی