قاعدگی و پوست
۲۱ اسفند ۱۴۰۰ ۱۱ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

قاعدگی و پوست: تاثیرات قاعدگی بر پوست و مو

2.7/5 - (3 امتیاز)

قاعدگی باعث ایجاد تغییرات بسیار در پوست می‌شود. همان‌طور که می‌دانید شروع پریود در دختران بین سنین ۱۰ تا ۱۵ سالگی است و تا ۴۰ سال به صورت ماهانه اتفاق می‌افتد. هورمون‌های قدرتمندی مانند استروژن و پروژسترون در تنظیم حالت ارتجاعی و ظاهر پوست موثرند و قاعدگی را نیز کنترل می‌کنند. این بدان معناست که در زنان، وضعیت قاعدگی و پوست برای چندین دهه ارتباط نزدیکی با هم دارند. تغییرات هورمونی که حتی با قاعدگی طبیعی همراه است، به تنهایی می‌تواند روی پوست زن تاثیر بگذارد. علاوه بر این برخی از زنان با عدم تعادل هورمونی و بی‌نظمی در چرخه قاعدگی روبه‌رو می‌شوند که به مشکلات پوستی، مانند آکنه، خشکی و پوسته پوسته شدن صورت و موهای زائد بدن و صورت می‌افزاید. برای اینکه اطلاعات بیشتری درباره این مطلب به دست آورید و پوستی زیبا و سالم در دوران قاعدگی داشته باشید، با ما همراه باشید.

آن‌چه خواهید خواند...

قاعدگی و پوست و تغییرات هورمونی در این دوران

قاعدگی که معمولاً به عنوان پریود نامیده می‌شود. یک فرایند چرخه‌ای است که در آن پوشش داخلی رحم در پاسخ به هورمون‌ها ریخته می‌شود. اکثر چرخه‌های قاعدگی بین ۲۵ تا ۳۰ روز متفاوت است و متوسط چرخه قاعدگی ۲۸ روز طول می‌کشد. چرخه قاعدگی به چهار مرحله تقسیم می‌شود:

علاوه بر این برخی از زنان با عدم تعادل هورمونی و بی‌نظمی در چرخه قاعدگی روبه‌رو می‌شوند که به مشکلات پوستی، مانند آکنه، خشکی و پوسته پوسته شدن صورت و موهای زائد بدن و صورت می‌افزاید.
  • مرحله قاعدگی
  • فاز فولیکولی
  • مرحله تخمک گذاری
  • فاز لوتئال

سندروم پیش از قاعدگی یا PMS مجموعه‎ای از علائم است که در اکثر خانم‎ها در دوران بعد از تخمک گذاری تا قبل از شروع دوران پریودی اتفاق می‌افتد. این علائم ترکیبی از حالات و شرایط خاص فیزیکی و روحی را شامل می‎شود. محققان دلیل اصلی این مشکلات را کاهش شدید سطح پروژسترون و استروژن خون می‎دانند که با شروع پریودی شروع به افزایش می‎کنند و موجب از بین رفتن تدریجی علائم سندروم پیش از قاعدگی می‎شود.

برای بعضی از خانم‎ها علائم کم . قابل تحمل است و برای بعضی می‎تواند به شدت آزار دهنده باشد. تا حدی که فرد از انجام وظایف روزانه باز‎می‎ماند. زنان در دهه ۳۰ از زندگی خود علائم سندروم پیش از قاعدگی را در بالاترین حد تجربه می‎کنند.

مرحله قاعدگی

این مرحله از روز اول پریود شروع می‌شود و به طور متوسط ۴ تا ۶ روز طول می‌کشد. سطح استروژن و پروژسترون در پایین‌ترین سطح خود قرار دارد. این بدان معناست که عملکرد پوست مختل شده و هیدراتاسیون کاهش می‌یابد. همچنین سطح پایین پروژسترون منجر به فعالیت کمتر غدد چربی و تولید چربی کمتر می‌شود و در نهایت منجر به خشکی وکم آبی پوست می‌شود.

فاز فولیکولی

پس از پایان دوره قاعدگی شروع می‌شود. فولیکول‌های تخمدان اکنون در حال آماده شدن برای آزاد کردن تخمک جدید هستند. استروژن  شروع به افزایش می‌کند و دیواره رحم ضخیم می‌شود تا بعداً  بتواند میزبان تخمک باشد. در فاز فولیکولی در قاعدگی پوست دربهترین حالت خود قرار دارد و صورت می‌درخشد.

با افزایش سطح استروژن،‌اند ازه منافذ کاهش می‌یابد و تولید کلاژن بیشتر می‌شود. در این فاز با افزودن یک اسکراب لایه بردار، یک روز درمیان سلول‌های مرده پوست خود را از بین ببرید و درخشندگی پوست خود را تقویت کنید.

همچنین می‌توانید ماسک‌های روشن کننده و یا ضد پیری را امتحان کنید تا درخشندگی پوست افزایش یابد. دراین مرحله به دلیل افزایش استروژن، پوست هیدراته و درخشان تراست. سعی کنید از سرم ویتامین c علاوه بر سرم‌های مبتنی برزمان خواب مانند اسید هیالورونیک استفاده کنید تا این درخشندگی طولانی‌تر شود.

تخمک گذاری

این فاز حدود ۳ تا ۴ روز طول می‌کشد. مرحله تخمک گذاری زمانیست که تخمدان، یک تخمک را به داخل رحم رها می‌کند. در زمان تخمک گذاری استروژن بالا می‌ماند و بدن شروع به تولید هورمون لوتئین می‌کند که می‌تواند به معنای پوست چرب‌تر باشد و لکه‌ها شروع به ظاهر شدن می‌کنند.

در این زمان بهتر است از آرایش و مرطوب کننده‌های سبک استفاده شود. از یک پاک کننده ملایم استفاده کنید وبرای آماده شدن برای مرحله بعد که تولید روغن بیشتر است، صورت خود را با یک ماسک سم زدا تمیز کنید و با اسید لاکتیک لایه برداری کنید. همچنین در این زمان سطح تستوسترون موجب رویش  بیشترموهای صورت می‌شود.

 فاز لوتئال (قبل از قاعدگی)

 از روز چهاردهم تا روز بیست و هشتم ادامه می‌یابد. در هفته اول فاز لوتئال، سطح پروژسترون و استروژن قبل از کاهش تا پایان فاز لوتئال افزایش می‌یابند. کاهش سطح استروژن و پروژسترون منجر به قاعدگی و شروع دوباره چرخه می‌شود.
این فاز ۱۰ تا ۱۴ روز طول می‌کشد که اغلب به دو فاز فرعی تقسیم می‌شود. در نیمه اول سطح پروژسترون شما افزایش می‌یابد تا به بدن سیگنال دهد که پوشش رحم را دست نخورده نگه دارد.

اگر باردار نیستید و تخمک بارور نشده است نیمه دوم با تغییر چشمگیر هورمون‌ها شروع می‌شود تا علائم قاعدگی را نشان دهد. پس از ظاهری با شکوه هر چند کوتاه، وقت آن است که با استروژن  خداحافظی کنید. در این مرحله افزایش سطح پروژسترون موجب تورم پوست می‌شود و ممکن است فرد پاپول‌ها و جوش‌های آکنه‌ای التهابی را تجربه کند. لکه ها، چربی، رنگ ناهموار، پوست خشک در این مرحله خودنمایی می‌کند.

همچنین عدم تعادل تستوسترون باعث افزایش تولید روغن می‌شود که منجر به مسدود شدن منافذ و ایجاد جوش‌های بیشتر می‌شود. بنابراین هدف اصلی از بین بردن چربی اضافی بدون تحریک پوست است.

ابتدا مرتباً با یک شوینده ملایم پوست خود را تمیز کنید، به جای رو آوردن به مواد شیمیایی، نیاسینامید را امتحان کنید تا تولید روغن را متعادل کند و التهاب را کاهش دهد، همچنین توصیه می‌شود لایه برداری را به دو تا سه بار در هفته افزایش دهید و از ماسک‌های پاک کننده برای مقابله با احتقان پوست استفاده کنید تا بتوانید قاعدگی و پوست را کنترل کنید.

چگونه استروژن و پروژسترون بر پوست تاثیر می‌گذارد ؟

استروژن برای عملکرد طبیعی پوست و اجزای مختلف آن از جمله رگ‌های خونی، فولیکول‌های مو، غددچربی و سلول‌های تولید کننده رنگدانه (ملانین و ملانوسیت‌ها ) مهم هستند. همچنین با تولید کلاژن افزایش ضخامت پوست، افزایش تولید اسید هیالورونیک، بهبود عملکرد سد پوستی، آب رسانی بهتر پوست، کاهش فعالیت غدد چربی و بهبود زخم ارتباط موثردارد.

تاثیر پروژسترون بر روی پوست کمتر بارز هست اما تصور می‌شود که افزایش گردش خون و فعالیت غدد چربی در نیمه دوم چرخه قاعدگی تا حد زیادی به دلیل تاثیرات هورمون پروژسترون است.

در مرحله قاعدگی، چرخه قاعدگی استروژن و پروژسترون در پایین‌ترین حد خود قرار دارند. سطوح پایین استروژن به این معناست که عملکردپوست در قاعدگی مختل شده و در مجموع این عوامل منجر به خشکی و کم آبی پوست می‌شوند. به همین دلیل برخی از بیماری‌های پوستی مانند درماتیت، آتوپیک، درماتیت تماسی و پسوریازیس ممکن است درست قبل یا در طول دوره بدتر شوند.

در مرحله قاعدگی، چرخه قاعدگی استروژن و پروژسترون در پایین‌ترین حد خود قرار دارند.
به پوستت جون تازه بده

چه افرادی دچار سندروم پیش از قاعدگی یا PMS می‎شوند؟

از هر ۴ زن، ۳ نفر از آنها سندروم پیش از قاعدگی یا PMS را تجربه می‎کنند. درجه بروز علائم در افراد مختلف متفاوت می‎باشد و از میزان کم تا خیلی زیاد قابل مشاهده است. در زنان باردار این علائم وجود‎ندارد. حتی زنانی که تجربه بارداری را داشته‌‎اند، ممکن از بعد از زایمان در سیکل‎های بعدی پریودی خود علائم متفاوتی از سندروم پیش از قاعدگی داشته باشند.

به طور کلی زنان در سنینی که شرایط بارداری آنها فراهم باشد علائم جدی تری از سندروم پیش از قاعدگی را تجربه خواهند‎کرد. افراد زیر بیشتر در معرض سندروم پیش از قاعدگی می‎باشند:

  • زنان با سطح استرس بالا
  • زنان با سابقه افسردگی در خانواده
  • دارای سابقه شخصی افسرگی بعد از زایمان یا افسردگی

شرایط سندروم پیش از قاعدگی یا PMS در سنین مختلف تغییر می‎کند؟

بله! اگر به طور کلی علائم سندروم پیش از قاعدگی را دارید این علائم در دهه ۳۰ و اوایل ۴۰ به بالاترین سطح خود خواهند‎رسید. به خصوص افرادی که در دوران پریودی تغییر مود آنی و روحیه‎ای بی‎ثبات دارند. ناراحتی و نا امیدی شدید و هیجانات ناگهانی از این دسته تغییرات روحی ناگهانی می‎باشند.

طی سالیان مختلف بدن شما تغییر می‎کند و سطح هورمون‎های شما هم متغیر است. بنابراین موضوع شرایط و علائم سندروم پیش از قاعدگی با توجه به روند تغییر بدنی شما با افزایش سن‎تان ممکن است کاهش یا افزایش داشته باشد. مطمئنا سندروم پیش از قاعدگی در سنین یائسگی از بین خواهند‎رفت.

علائم کلی سندروم پیش از قاعدگی یا PMS

علائم در افراد مختلف متفاوت است. ممکن است علائم فیزیکی مثل نفخ و درد را تجربه کنید یا از تغییرات روحی مثل افسردگی رنج ببرید. گاها هر دو حالت علائم هم قابل مشاهده می‎باشند. همان‎طور که گفته شد دزر سنین مختلف و طی سالیان علائم تغییراتی خواهند داشت.

علائم فیزیکی سندروم پیش از قاعدگی

  • ورم و درد در ناحیه سینه
  • یبوست یا اسهال
  • نفخ
  • گرفتگی عضله و درد شکم
  • سر درد و درد ناحیه پشت
  • بدشکلی ظاهری
  • کاهش تحمل در برابر صدا و نور

علائم روحی سندروم پیش از قاعدگی

  • زود رنجی و افزایش حساسیت
  • احساس خستگی
  • مشکلات خواب(کاهش یا افزایش)
  • کاهش یا افزایش اشتها
  • مشکل در تمرکز و حافظه
  • استرس، تنش و خشم
  • افسردگی، احساس غمگینی و گریه کردن
  • نواسانات روحیه آنی
  • کاهش میل جنسی

در صورتی که علائم فوق را دارید و به حدی شدید است که زندگی روزمره شما را تحت تاثیر قرار می‎دهند با پزشکتان مشورت کنید.

ممکن است علائم فیزیکی مثل نفخ و درد را تجربه کنید یا از تغییرات روحی مثل افسردگی رنج ببرید.

روش تشخیص سندروم پیش از قاعدگی

آزمایش یا تست خاص و مشخصی برای تشخیص و تعیین ابتلای شما به سندروم پیش از قاعدگی وجود ندارد. پزشکتان با شما صحبت خواهد کرد. علائمی که دارید، تاریخ شروع و پایان آنها در سیکل ماهانه پریودی شما و شدت آنها و میزان تاثیر گذاریشان بر روتین زندگی شما را بررسی خواهد‎کرد.اگر علائم زیر را دارید شما احتمالا درگیر سندروم پیش از قاعدگی هستید:

  • ۵ روز قبل از شروع پریودی درگیر علائم می‎شوید. (حداقل در ۳ دوره متوالی علائم را داشتید)
  • علائم تا ۴ روز بعد از شروع پریودتان به پایان می‌رسند.
  • علائم روحی این دوره موجب کاهش انگیزه شما به انجام کارهای مورد علاقه‎تان می‎شوند.

سعی کنید اطلاعات لازم و علائمی که در چند ماه دارید را در یک تقویم یادداشت کنید. یا می‎توانید از اپلیکیشن‎های مربوط به اینکار کمک بگیرید تا زمان مراجعه به پزشک اطلاعات کافی از تغییر شرایطتان داشته باشید.

تاثیر سندروم پیش از قاعدگی بر سلامت کلی شما

نیمی از زنانی که به دنبال رهایی از علائم سندروم پیش از قاعدگی هستند، از مشکل دیگری هم رنج می‎برند که طی دوران سندروم پیش از قاعدگی تشدید می‎شود. بیماری‎هایی که علائم مشابه با سندروم پیش از قاعدگی دارند را در لیست ببینید:

  • افسردگی و مشکلات عصبی: این مورد بیشترین شباهت را با علائم روحی سندروم پیش از قاعدگی دارند. بنابراین افراد با این مشکلات قبل و طی دوران پریودشان با تشدید علائم بیماری روبرو خواهند بود.
  • دردها و گرفتگی عضلانی/مشکلات نخاعی/سندروم خستگی مزمن: در زنان با این بیماری‎ها افزایش علائم طی دوران سندروم پیش از قاعدگی مشاهده شده. در این دست از افراد خون ریزی‎های بیش از حد هم دیده می‎شود.
  • سندروم روده تحریک پذیر: این سندروم باعث گرفتگی شدید عضلات شکمی و ناحیه کمر و نفخ می‎شود که دقیقا قبل از پریود افزایش می‎یابد.
  • سندروم درد مثانیه‎ای: این افراد هم گرفتگی عضله‎ی شدید تری را در دوران پیش از پریود تجربه خواهند‎کرد.

سندورم پیش از قاعدگی باعث تشدید مشکلات میگرنی، آسم و آلرژی هم می‎شود.

مراقبت از پوست در چرخه قاعدگی

هرماه با افزایش و کاهش سطح هورمون‌ها و تغییر آن‌ها تغییرات مختلفی در بدن زنان اتفاق می‌افتد از نوسانات خلقی گرفته تا نفخ و اشتها. هورمون‌ها بر اکثر عملکردهای بدن در طول چرخه قاعدگی ۲۸ تا ۳۵ روزه از جمله پوست تاثیر میگذارد. با درک آنچه برای پوست از طریق تغییرات هورمون‌های بدن اتفاق می‌افتد می‌توانید روتین مراقبت از پوست خود را برنامه ریزی کنید تا تحریکات پوستی را به حداقل برسانید و پوست و قاعدگی را به بهترین شکل خود داشته باشید.

چرخه قاعدگی با اولین روز پریود شروع می‌شود و با شروع دوره بعدی به پایان می‌رسد در اینجا با شناخت الگوی هورمونی بدن خود می‌توانید تغییرات مراقبت از پوست را که در بدنتان اتفاق می‌افتد پیش بینی کنید ومراقبت از پوست خود را با چرخه منحصر به فرد خود تنظیم کنید.

قاعدگی،یعنی ریزش دیواره رحم. در این مرحله سطح استروژن و پروژسترون پایین است بنابراین پوست ممکن است خشک، کدرو خسته به نظر برسد. توصیه می‌شود در روتین مراقبت از پوست خود مرطوب کننده‌ها را افزایش دهید. افزایش هیدراتاسیون داخلی و خارجی کلیدی است.

در همین حال افزایش سطح هورمون پروستاگلاندین ممکن است به این معنا باشد که پوست حساس‌تر است. سعی کنید روغن‌ها و کرم‌های غلیظ‌تر صورت را در برنامه روزانه خود بگنجانید. هم چنین میتوانید از ماسک‌های مرطوب کننده شبانه ویا ماسک‌های ورقه‌ای استفاده کنید.

توجه داشته باشید در این زمان ازقاعدگی پوست حساس است از محصولاتی که خیلی حساس کننده هستند و همینطور از محصولات لایه بردار خشن استفاده نکنید.

به دلیل حساسیت بیش از حد پوست سردر قاعدگی هنگام شانه کشیدن موها از کشیدن موها خودداری کنید.

تاثیرات قاعدگی برمو

در حالی که پوست در قاعدگی بیشترین واکنش را به تغییرات هورمونی نشان می‌دهد، موها نیز به شدت تحت تاثیر قرار می‌گیرند.
زمانی که پریود می‌شویم ممکن است متوجه شوید که موهای‌تان کدر‌تر به نظر می‌رسد و پوست سرتان ممکن است نسبت به لمس حساس  باشد. در این زمان سطح استروژن حداقل است و پروستاگلاندین‌ها بسیار بالاست. این هورمون باعث حساسیت بیش از حد پوست سر می‌شود.

در این دوران موها چرب‌تر از حد معمول است و هورمون‌ها بیشتر از حد طبیعی نوسان می‌کنند و تستوسترون بیشتری تولید می‌کنند که ترشح سبوم را افزایش داده و موها را چسبناک و چرب‌تر نشان می‌دهد. شاید هر روز در پریود خود وسوسه شوید موهای خود را بشویید اما شستشوی روزانه، روغن طبیعی مو را از بین می‌برد بنابراین از یک شامپوی خشک خوب استفاده کنید تا به جذب چربی اضافی کمک کند و باعث شود احساس شادابی بیشتری داشته باشد.

به دلیل حساسیت بیش از حد پوست سردر قاعدگی هنگام شانه کشیدن موها از کشیدن موها خودداری کنید. درعوض شانه‌های با دندانه پهن انتخاب کنید و با موهای خود مهربان باشید. در زمان قاعدگی سطح استروژن بسیار پایین است و امکان دارد عنصر آهن نیز در بدن شما کاهش یابد و باعث شود موهای بیشتری نسبت به حد معمول از دست بدهید.

در واقع در برخی موارد خونریزی شدید باعث ریزش و نازک شدن مو می‌شود. با پزشک خود مشورت کنید که آیا در طول دوره قاعدگی به مکمل آهن نیاز دارید یا خیر و برای جلوگیری از ریزش بیشتر از مدل‌های  مو مانند بافتن که موها را محکم می‌کشد خودداری کنید. همچنین هر کاری را که باعث حساسیت بیشتر می‌شود مانند اکستنشن مو، رنگ کردن مو و صاف کردن مو را به زمان دیگری موکول کنید.

بیشتر بخوانید: مضرات نور آفتاب برای مو را جدی بگیرید!

فیس براش آیلو پرو
یک دستگاه با دو قابلیت: شستشوی پوست و ماساژ صورت

یک هفته بعد از اتمام پریود زمانیست که سطح استروژن  شروع به افزایش میکند و تستوسترون کاهش می‌یابد. در این زمان است که پوست و مو ظاهری شفاف‌تر و شاداب‌تر خواهند داشت و در نهایت سعی کنید آرامش خود را حفظ کنید و از وسواس بیش از حد به آنها دست بردارید.

درمان خانگی سندروم پیش از قاعدگی

نکات زیر به شما کمک می‎کند شرایط بدنی و سطح سلامت کلی بالاتری داشته‎باشسد. همچنین ممکن است به کمک آن‎ها بعضی از علائم سندروم قاعدگیتان کاهش یابد یا برطرف شود:

  • انجام تمرین‎های هوازی به طور مرتب طی ماه: ورزش به رفع مشکلات تمرکزی، افسردگی و مشکلات مزمن شما کمک می‌کند.
  • غذای سالم بخورید: اجتناب از مصرف غذاهای کافئین دار، نمک و شکر مصنوعی ۲ هفته قبل از قاعدگی باعث کاهش خیلی از علائم سندروم قاعدگی می‎شوند.
  • خواب کافی: سعی کنید هر شب ۸ ساعت بخوابید. خواب کمتر از این میزان باعث افسردگی، عصبانیت و استرس می‎شود و می‎تواند برخی علائم سندروم قاعدگی مانند تغییر آنی روحیه را افزایش دهند.
  • راه حل مقابله با استرس را یاد بگیرید!: با دوستانتان راجع ب آن صحبت کنید! یا دفتر خاطرات داشته باشید. راه حل‎هایی مثل یوگا، ماساژ و مدیتیشن هم موثرند.
  • سیگار نکشید: آزمایشی نشان می‎دهد زنان سیگاری بیشتر در معرض سندروم پیش از قاعدگی هستند. افراد سیگاری علائم جدی تری را تجربه می‎کنند.
اجتناب از مصرف غذاهای کافئین دار، نمک و شکر مصنوعی ۲ هفته قبل از قاعدگی باعث کاهش خیلی از علائم سندروم قاعدگی می‎شوند.

دارو برای درمان سندروم قاعدگی

برای درمان مشکلات این دوره اگر نیاز به کمک تخصصی دارویی داشته باشید پزشکتان آن را برایتان تجویز می‎کند. و اما بعضی داروهای بدون نیاز به نسخه را معرفی می‎کنیم که به کاهش یا از بین رفتن علائم سندروم قاعدگی کمک می‎کنند.

  • داروهای ضد درد: برخی داروهای مسکن بدون نیاز به نسخه وجود دارند که به کاهش برخی علائم فیزیکی این دوره مثل گرفتگی عضلات شکمی، سردرد، سینه‎های دردناک و درد ناحیه کمر کمک می‎کنند مثل ایبوپروفن، ناپروکسن و آسپرین. خانم‌هایی که این داروها را مصرف کنند کاهش خون‎ریزی و درد را شاهدند.

درمان‎های دارویی که پزشکتان ممکن است برایتان تجویز کند هم یکی از انواعی است که به آن می‎پردازیم:

  • درمان هورمونی: استفاده از داروهای ضد‎بارداری، مصرف این داروها ممکن است بعضی از موارد فیزیکی را در شما کاهش دهند. ولی قبل از مصرف مداوم این داروها باید مورد تاثیرگذار و بدون عوارض جانبی را برای خودتان از بین انواع مختلف آن‎ها پیدا کنید. در بعضی موارد استفاده از نوع غیر مناسب بعضی عوارض افزایش می‎یابند.
  • داروهای ضد‎افسردگی: اگر داروهای دیگر برای کاهش علائم روحی این دوره به فرد کمک نکند ناچار به مصرف داروهای تجویزی ضد‎افسردگی است.
  • داروهای دیورتیک(افزایش ادرار): می‎تواند باعث کاهش علائم تورم و درد سینه و نفخ شوند.
  • داروهای ضد اضطراب: باعث کاش خشم و استرس می‎شوند.

همه داروها علاوه بر فواید درمانی دارای ریسک‎ها و عوارض جانبی هستند. حتما قبل از مرف از پزشکتان بخواهید تا شما را ازریسک‎ها، عوارض جانبی و خطرات داروهایتان مطلع کنند.

ویتامین‎ها و مواد‎معدنی برای درمان سندروم پیش از قاعدگی

تاثیر ویتامین‎ها و مواد معدنی بر کاهش و درمان علائم سندروم پیش از قاعدگی به طور قطعی مشخص نشده، ولی احتمالا تاثیرات مثبتی دارند. مطالعات فوایدی را برای مواردی که نام می‎بریم شناسایی کرده:

  • کلسیوم

کلسیوم باعث کاهش علائمی مثل نفخ، گرسنگی مفرط و افسردگی می‎شود. کلسیوم از مواد غذایی مثل شیر، پنیر، ماست، آب پرتقال، غلات و نان‎های غنی شده با کلسیوم به طور خوراکی قابل استفاده است. همچنین می‎توانید از قرص‎های مکمل کلسیوم استفاده کنید.

  • ویتامین ب۶

ویتامین ب۶ باعث کاهش علائمی مثل تغییرات آنی خلق و خو، زود رنجی‎، فراموش‎کاری، نفخ و خشم می‎شود. در ماهی، مرغ و خروس، سیب‎زمینی‎ها، میوه‎ها(به غیر از مرکبات) و غلات میوه‎ای شده یافت می‎شود. همچنین می‎توانی از مکمل‎های غذایی آن استفاده کنید.

  • منیزیم

اگر با سردردهای شدید در دوران سندروم پیش از قاعدگیتان دست و پنجه نرم می‎کنید، ممکن است منیزیم به شما کمک کند. اما حتما قبل از مصرف از پزشکتان مشورت بگیرید. منیزیم در گیاهان دارای برگ سبز مثل اسفناج و دانه‎ها و مغز‎ها به فراوانی یافت می‎شود. همچنین به شکل قرص‎های مکمل خوراکی موجود است.

  • امگا-۳ و امگا-۶

آزمایش‎ها نشان دادند که این اسیدهای چرب به کاهش علائم سندروم پیش از قاعدگی کمک می‎کنند. در دانه‎های تخم کتان، گیاهان دارای برگ سبز، ماهی و مغزها به فراوانی یافت می‎شوند. و همچنین مکمل‎های غذایی آن‎ها هم موجود و در دسترسند.

بیشتر بخوانید: رژیم غذایی ضد جوش؛

عارضه دیگر دوره قاعدگی

از عوارض شایع دوران پریودی شیوع جوش‎های هورمونی طی این دوره می‎باشد. این مورد هم مانند موارد گفته شده خانم‎ها را در هر سنی درگیر می‎کند تا به دنبال راه حلی برای بهبود آنها بگردند.

قبل از شروع قاعدگی سطح استروژن و پروژسترون‌ها کاهش می‌یابند که این مسئله غدد چربی را تحریک کرده تا سبوم بیشتری ترشح کنند که منجر به ایجاد آکنه می‌شود.

درمان جوش صورت در قاعدگی

قبل از اینکه به دنبال درمان آکنه باشید بهتر است آن را بهتر بشناسید آکنه ای  که مربوط به دوره قاعدگی شما است در هفته منتهی به پریود تشدید می‌شود و به علاوه زمانی که دوره قاعدگی به پایان می‌رسد این وضعیت برطرف می‌شود یا بهبود می‌یابد و عمدتاً روی گونه‌ها در یک سوم پایین صورت روی گردن و به ندرت روی سینه و پشت ظاهر می‌شود.

هورمون‌های شما در طول چرخه قاعدگی در نوسان هستند. درست قبل از شروع قاعدگی سطح استروژن و پروژسترون‌ها کاهش می‌یابند که این مسئله غدد چربی را تحریک کرده تا سبوم بیشتری ترشح کنند که منجر به ایجاد آکنه می‌شود. هورمون‌ها همچنین می‌توانند التهاب پوست و تولید باکتری‌های مولد آن را افزایش دهند.

چگونه جوش‌های عمیق و دردناک را تسکین دهیم؟

جوش‌های عمیق و کیست‌هایی که گاهی با پریود به وجود می‌آیند می‌توانند برای برخی بسیار دردناک باشند، اما کارهایی وجود دارد که می‌توان برای کاهش درد انجام داد.

برای تسکین کمپرس گرم به مدت 10 تا 15 دقیقه هر بار، سه یا چهار بار در روز به تسکین درد و خارج شدن چرک کمک می‌کند. کمپرس سرد یا یخ هر بار 5 تا 10 دقیقه برای تسکین درد و تورم و بنزوئیل پراکسید برای از بین بردن باکتری ها، آکنه‌های مربوط به قاعدگی وپوست می‌توانند به خصوص سرسخت باشند. شما می‌توانید با ترکیبی از محصولات بدون نسخه (OTC) به سرعت بخشیدن به روند بهبودی کمک کنید.

  1. صورت خود را دو بار در روز با استفاده از یک پاک کننده ملایم غیر صابونی بشویید.
  2. از پدهای اسید گلیکولیک برای حذف سلول‌های مرده پوست، کاهش التهاب و رشد پوست جدید استفاده کنید.
  3. از درمان نقطه‌ای بنزوئیل پراکسید OTC استفاده کنید که با قدرت کمتری مانند 2.5 درصد شروع می‌شود.
  4. از یک محصول OTC اسید سالیسیلیک مانند پاک کننده یا کرم استفاده کنید تا منافذ را شفاف نگه دارید.
  5. از  روغن درخت چای استفاده کنید .
     روغن درخت چای دراز بین بردن باکتری‌ها و بهبود آکنه‌های خفیف تا متوسط موثر می‌باشد.

از کارهای دیگری که می‌توانید برای مقابله با جوش‌های پوست درقاعدگی انجام دهید:

  • از محصولات تحریک کننده مانند ضد آفتاب‌های چرب، لوازم آرایشی، روغن‌ها و کانسیلرها خودداری کنید.
  • از پوست خود در برابر اصطکاک در برابر چیزهایی مانند یقه‌های تنگ، تسمه‌ها یا کلاه ایمنی محافظت کنید.
  • قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش را با دور ماندن از نور خورشید در صورت امکان و استفاده از مرطوب کننده‌های غیر روغنی همراه با ضد آفتاب محدود کنید.
  • بعد از فعالیت‌هایی که باعث تعریق شما می‌شود صورت خود را بشویید.
  • طبق دستورالعمل از محصولات آکنه استفاده کنید. استفاده بیش از حد باعث تحریک و خشکی پوست می‌شود.

رژیم غذایی

غذاهای زیر در تشدید آکنه موثر می‌باشند:

  • غذاها و نوشیدنی‌های شیرین
  • نان سفید
  • غذاهای فرآوری شده

بسیاری از همین غذاها با افزایش التهاب مرتبط هستند که در بروز آکنه نیز نقش دارند.
سعی کنید مصرف این غذاها را محدود کنید. لازم نیست به طور کامل از آنها اجتناب کنید، اما کاهش آنها ممکن است به پوست شما کمک کند.

بسیاری از همین غذاها با افزایش التهاب مرتبط هستند که در بروز آکنه نیز نقش دارند.

درمان‌های تجویزی

اگر پس از انجام درمان‌های OTC و خانگی برای سه دوره،همچنان آکنه پریود ادامه دارد. در مورد درمان‌های آکنه با پزشک یا متخصص پوست صحبت کنید.

انواع جوش‎های هورمونی‎

وقتی یک خانم بزرگسال، بعد از سنین بلوغ دچار جوش مزمن می‎شود، دلیل تغییراتی است در میزان هورمون جنسی اتفاق افتاده و در نهایت منجر به شیوع جوش می‎شود. به طور شایع این اتفاق در صورت بالا بودن میزان تستسترون اتفاق می‎افتد اما در کل بالا بودن یا کمبود شدید تمامی این هورمون‎های جنسی می‎تواند منجر به شیوع جوش شود. صحبت‎های فراوانی پیرامون تغییرات هورمونی و ارتباط آنها با شیوع جوش وجود دارد ولی قصد داریم در این مقاله به شکل اختصاصی به شیوع جوش در قاعدگی بپردازیم.

چرا نوسانات هورمونی باعث شیوع جوش در قاعدگی می‌شود

همه این‌ها تحت تاثیر میزان تولید چربی طبیعی پوست (سبیوم) و‌اند ازه روزنه‎های پوستی هستند. هورمون استروژن موجب کم شدن تولید و ترشح سبیوم و کوچک شدن منافذ پوستی می‎شود.

پس در دوره‎ای از سیکل ماهانه زنان که هورمون غالب استروژن است (در زنان سالم در فاز فولیکولار و قبل از تخمک گذاری) پوست ظاهری بسیار عالی و بدون جوش دارد. در نگاهی کلی علت داشتن پوستی خشک‌تر و منافذ بهتر در زنان نسبت به مردان می‌توان به این هورمون اشاره کرد.

از عوامل اصلی تفاوت پوست خانم‌ها و آقایان میزان هورمون استروژن در خانم‌ها می‌باشد.

از سوی دیگر آندروژن‎ها باعث افزایش میزان تولید، ترشح سبیوم و بزرگ شدن سایز منافذ پوستی می‎شوند. پس در زمان افزایش میزان آندروژن (در زمان قاعدگی و قبل از تخمک گذاری در زنان سالم) شاهد بسته شدن منافذ پوستی، جوش‌های سر سیاه و سر سفید بر سطح پوست خواهید بود. با افزایش‌اند ازه منافذ پوستی و افزایش همزمان سبیوم شاهد منافذ بسته و شیوع جوش در قاعدگی خواهید بود.

سطوح بالای هورمون پروژسترون همانند آندروژن عمل می‌کند(در فاز لوتئال شاهد افزایش پروژسترون هستید.) با این تفاوت که ظاهری متورم و باد کرده به منافذ پوست می‌دهد.

سبیوم و چربی درون روزنه‌ها و منافذ پوستی منبع اصلی تغذیه باکتری‌های مولد جوش هستند. بعد از اتمام قاعدگی با برگشتن سطح هورمون‌ها به میزان نرمال گرفتگی منافذ برطرف شده و شاهد بهبود جوش‌ها خواهید بود. اما گاها با نفوذ باکتنری‌ها به منافذ امکان بروزعفونت و جوش‌های چرکی مزمن وجود دارد.

چگونگی درمان جوش در قاعدگی

  • برای درمان جوش در قاعدگی میزان آندروژن کنترل شود

اولین قدم برای درمان جوش در قاعدگی بررسی میزان آندروژن (تستسترون) و حصول اطمینان از بالا نبودن بیش از حد آنهاست.
با انجام تست‌های هورمونی میزان آنها را بررسی کنید.

میزان هورمون‌ها با مراقبت‌های روزمره و تغذیه مناسب قابل کنترل می‌باشند. در صورت بالا بودن بیش از حد آنها پزشکان به سراغ درمان دارویی می‌روند.

  • درمان جوش در قاعدگی با لایه برداری مرتب پوست

می دانید و در این مقاله هم اشاره شد که از عوامل اساسی شیوع جوش پوستی بستگی منافذ می‌باشد. از جمله راه‌های درمان جوش در قاعدگی و حتی در حالت عمومی باز کردن منافذ پوستی تا حد امکان بدون آسیب رساندن به پوست می‌باشد.

منتظر نمانید تا ظاهر پوستتان کدر شود یا پوست مرده ببینید تا لایه برداری انجام دهید. با انجام لایه برداری هفتگی با سری لایه بردار فیس براش کیوت اسکین به عنوان مرحله‌ای از روتین مراقبت پوستیتان کمک شایانی به جلوگیری از شیوع جوش در قاعدگی می‌کنید.

برای کمک کردن به چرخه‌ها و متابولیسم هورمونی از مکمل‌های زیر استفاده کنید

  • منیزیم(برای تاثیر بیشتر به شکل لوسیون پوستی)
  • روغن پامچال.
  • ویتامین ب-۶
  • مولتی ویتامین‌های مناسب خانم ها

-گیاهان درمانی مناسب کبد:

بررسی میزان پروژسترون برای درمان جوش در قاعدگی

یکی از وظایف پروژسترون تنظیم سایر هورمون‌ها در بدن می‌باشد و در صورت کم بودن آن میزان سایر هورمون‌ها هم دچار اختلال می‌شوند.

در مورد مقادیر بالای پروژسترون و تاثیر آن بر تولید سبیوم مضاعف صحبت کردیم اما بهتر است بدانید مقادیر بسیار کم پروژسترون و عدم تولید میزان مفید سبیوم هم تاثیرات منفی بر ظاهر سالم پوست خواهد داشت. به این دلیل که سبیوم ماده ایست برای جذب رطوبت که به پوست شما ظاهری سالم و شاداب می‌بخشد.

بیشتر بخوانید: با جوش دوران بلوغ چه باید کرد؟

کاهش استرس از عوامل درمان جوش در قاعدگی

مطمئن این را می‌دانید که سطح کمتر استرس باعث برگشتن بدن به سیکل نرمال و سالمش می‌شود و سطوح بالای استرس به شدت برای سلامتی شما مضرند.
به نظر عده زیادی از پزشکان و متخصصین استرس ریشه و عامل اصلی بسیاری از بیماری‌ها می‌باشد.

به طور کلی بررسی هورمون‌های جنسی و تنظیم آنها نه تنها باعث داشتن پوستی سالم و صاف می‌شود بلکه موجب داشتن سیکل هورمونی و قاعدگی راحت‌تر و روحیه بهتر در شما می‌شود.

در نهایت ما تحت کنترل هورمون‌ها هستیم شاید نتوانیم در نبرد با آنها پیروز شویم امامی توانیم در زمان قاعدگی پوست خود را شاداب‌تر نگه داریم و آسیب‌ها را به حداقل برسانیم.

برای شفافیت پوست  در قاعدگی ۱۰ تا ۱۲ روز قبل از شروع قاعدگی برنامه ماهیانه خود را برنامه ریزی کنید قبل از آن پوست شما در بهترین حالت و پس از آن در آسیب پذیرترین حالت خود را دارد و از آنجایی که منافذ نسبتاً بزرگ‌تر هستند پاکسازی آن آسان‌تر است است و آسیب کمتری به پوست وارد می‌شود.

استفاده از لوازم آرایش را به حداقل برسانید و به پوست خود اجازه تنفس بدهید از کرم شیر و زردچوبه پوست میوه‌ها و ماسک‌های خانگی استفاده کنید تا به طور طبیعی پوست خود را جوان کنید ماست تخم مرغ پاپایا آووکادو تنها برخی ازمواد طبیعی هستند که درخشندگی از دست رفته پوست را در قاعدگی جبران می‌کنند اگر باید آرایش کنید قبل از رفتن به رختخواب آن را تمیز کنید اگر زمانی را در خارج از منزل می‌گذرانید کرم ضد آفتاب را در دسترس داشته باشید زیرا پوست نسبت به آفتاب حساس‌تر است.

پوست در قاعدگی تمایل به خشک شدن دارد از این رو عسل نه تنها برای کاهش علائم آکنه شناخته شده است بلکه آبرسان و یک ضدعفونی کننده طبیعی است و به پوست شما درخشندگی می‌بخشد همچنین می‌توانید یک ماسک آبرسان خانگی مانند خیار و آلوورا انتخاب کنید.

گلاب یک انتخاب عالی برای یک تونر طبیعی است زیاد آب بنوشید تا از خشک شدن پوست جلوگیری شود رژیم غذایی شما غذاهای غنی شده از اسیدهای چرب امگا تری ویتامین e و آنتی اکسیدان‌ها باشند آنها به کاهش التهاب کمک می‌کنند رژیم غذایی خود را با دانه‌های کتان ماهی روغن‌های گیاهی آجیل و دانه‌ها تکمیل کنید و در نهایت ورزش و آرامش در مراقبت از پوست در زمان قاعدگی بسیار مهم است هدف  ارایه اطلاعاتی مفید در رابطه با مراقبت صحیح از مو و پوست در قاعدگی است و امیدواریم توانسته باشیم در این مسیر به شما کمک کنیم.

منبع +++++

چگونه استروژن و پروژسترون بر پوست تاثیر می‌گذارد ؟

استروژن برای عملکرد طبیعی پوست و اجزای مختلف آن از جمله رگ‌های خونی، فولیکول‌های مو، غددچربی و سلول‌های تولید کننده رنگدانه (ملانین و ملانوسیت‌ها ) مهم هستند. همچنین با تولید کلاژن افزایش ضخامت پوست، افزایش تولید اسید هیالورونیک، بهبود عملکرد سد پوستی، آب رسانی بهتر پوست، کاهش فعالیت غدد چربی و بهبود زخم ارتباط موثردارد.

چه افرادی دچار سندروم پیش از قاعدگی یا PMS می‎شوند؟

از هر ۴ زن، ۳ نفر از آنها سندروم پیش از قاعدگی یا PMS را تجربه می‎کنند. درجه بروز علائم در افراد مختلف متفاوت می‎باشد و از میزان کم تا خیلی زیاد قابل مشاهده است. در زنان باردار این علائم وجود‎ندارد. حتی زنانی که تجربه بارداری را داشته‌‎اند، ممکن از بعد از زایمان در سیکل‎های بعدی پریودی خود علائم متفاوتی از سندروم پیش از قاعدگی داشته باشند.

علائم کلی سندروم پیش از قاعدگی یا PMS چیست؟

علائم در افراد مختلف متفاوت است. ممکن است علائم فیزیکی مثل نفخ و درد را تجربه کنید یا از تغییرات روحی مثل افسردگی رنج ببرید. گاها هر دو حالت علائم هم قابل مشاهده می‎باشند. همان‎طور که گفته شد دزر سنین مختلف و طی سالیان علائم تغییراتی خواهند داشت.

آیا قاعدگی بر مو ثاتیر دارد؟

در حالی که پوست در قاعدگی بیشترین واکنش را به تغییرات هورمونی نشان می‌دهد، موها نیز به شدت تحت تاثیر قرار می‌گیرند.زمانی که پریود می‌شویم ممکن است متوجه شوید که موهای‌تان کدر‌تر به نظر می‌رسد و پوست سرتان ممکن است نسبت به لمس حساس باشد. در این زمان سطح استروژن حداقل است و پروستاگلاندین‌ها بسیار بالاست. این هورمون باعث حساسیت بیش از حد پوست سر می‌شود.

۲۱ اسفند ۱۴۰۰ ۱۱ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.

11 دیدگاه برای قاعدگی و پوست: تاثیرات قاعدگی بر پوست و مو

خیلی جالبه اتفاقاً همین الان داشتم با این سندروم دست و پنجه نرم میکردم که استوریه این قسمت وبسایت و دیدم??
مطلب مفیدی بود سپاس.

فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی